Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 680985
Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives per la qual es designen els 6 centres de les Illes Balears que s’incorporen a la Xarxa Nacional de Centres de Capacitació Digital en el marc del component 19 "Pla Nacional de Competències Digitals", del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU.
Fets
1. El I Pla Estratègic de Formació Professional del Sistema Educatiu, derivat de l'Agenda 2030 i els seus Objectius de Desenvolupament Sostenible, aprovat per Acord del Consell de Ministres, celebrat el 22 de novembre de 2019, estableix com un dels seus eixos estratègics l'ampliació de l'oferta de Formació Professional, al mateix temps que posa l'accent en la flexibilització de la formació per fer-la accessible a tota la població, en qualsevol moment, sota la concepció de la Formació Professional com a una oportunitat d'aprenentatge al llarg de la vida.
2. Mitjançant l'Acord de 27 d'abril del 2021, el Consell de Ministres va aprovar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) que incorpora una important agenda d'inversions i reformes estructurals que, posteriorment, ha estat aprovat per la Comissió Europea i pel Consell d'Europa. En aquest Pla, s'incorpora el component 19 que desenvolupa el Pla Nacional de Competències Digitals (digital skills), Inversió 1 (C19.I1), Projecte P01 «Xarxa de Centres Nacionals de Capacitació Digital».
3. Per altra banda, el Pla Nacional de Capacitats Digitals té com objectiu establir els mitjans per tal que tota la població espanyola adquireixi aquelles capacitats digitals que els permetin interactuar com a persones usuàries independents amb entitats financeres, administracions, organismes i altres entitats, així com obrir oportunitats per complementar, en els sistemes educatiu i formatiu, les capacitats abans citades com instrument ordinari de treball.
4. La Conferència Sectorial d'Educació, en la seva reunió de 2 de desembre de 2022, va aprovar l'Acord pel qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per les comunitats autònomes, destinats a la creació d'una Xarxa de Centres de Capacitació Digitals, publicat al Butlletí Oficial de l'Estat, de dia 14 de desembre de 2022, mitjançant la Resolució de 5 de desembre de 2022, de la Secretaria General de Formació Professional.
5. La Xarxa de Centres de Capacitació Digital (Aules) permetrà la ciutadania formar-se en les competències digitals transversals necessàries per desenvolupar-se de forma habitual en una societat cada vegada més digitalitzada, en la qual serveis essencials, com ara la banca, l'accés a les administracions públiques o el consum, es fa de forma telemàtica, la qual cosa exclou un sector de la població que, per la seva edat, pel seu baix nivell de formació o per la seva vulnerabilitat, no tenen les destreses i les competències digitals necessàries. Aquesta realitat excloent les situa en clara inferioritat respecte de la població general, la qual cosa empitjora de manera molt significativa la seva qualitat de vida.
6. Aquests espais seran centres de formació professional i centres d'adults sostinguts amb fons públics o altres centres dependents de les Administracions Autonòmiques, en els quals es puguin habilitar espais específics per a aules o unitats explícitament denominades de capacitació digital per al desenvolupament de la xarxa de centres de capacitació digital. Aquests centres oferiran oportunitats de formació, amb independència del lloc de residència o formació prèvia de les persones, i facilitaran, per tant, un accés a una formació generalitzada, compatible amb les obligacions de la ciutadania derivades de les distintes condicions personals, laborals o socials. El públic diana de caràcter preferencial seran les persones majors de 55 anys amb un nivell baix de qualificació, per atendre així, especialment, la bretxa de gènere, que en aquest rang d'edat és molt pronunciada. No obstant això, les accions formatives que es duguin a terme en aquests centres podran arribar a d'altres col·lectius de població general, sempre que es trobin fora del sistema educatiu i formatiu, amb la qual cosa podran millorar la seva qualitat de vida mitjançant l'adquisició d'unes competències digitals bàsiques.
7. En la selecció dels sis nous centres s'han tingut en compte criteris objectius com la situació geogràfica, la realitat demogràfica, la distància respecte a aules digitals ja instal·lades i la disponibilitat i interès a participar en el programa.
8. La resolució de 21 de juny de 2023, de la Secretaria General de Formació Professional, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Educació de 7 de juny de 2023, pel qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes per al Pla de Modernització de la Formació Professional, a càrrec del pressupost del Ministeri d'Educació i Formació Professional 2023 i en el marc del component 19 "Pla Nacional de Competències Digitals", del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
9. Aquesta actuació està finançada pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, i per la Unió Europea – Next Generation EU, en el marc del Mecanisme del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, recull, amb la introducció de l'article 70 bis, la importància de l'aplicació de tecnologies digitals en l'educació de persones adultes de tal manera que es potenciï i es doni resposta a la irrupció de les tecnologies de la informació i la comunicació en els àmbits personal, social, laboral i educatiu.
2. La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional, estableix a l'article 3 els seus principis generals, entre els quals es troben l'actualització permanent, adaptació àgil i detecció proactiva i anticipadora dels canvis i necessitats emergents en els sectors productius, en particular els associats a la digitalització, la transició ecològica, la sostenibilitat ambiental, la innovació territorial, la salut i l'atenció a les persones.
3. Així mateix la Llei 1/2022, de 8 de març d'educació de les Illes Balears estableix en les disposició addicional novena que s'ha de promoure la digitalització i l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.
4. La Resolució de 5 de desembre de 2022, de la Secretaria General de Formació Professional, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Educació de 2 de desembre de 2022, pel qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes, en l'exercici pressupostari 2022, destinats a la creació d'una Xarxa de Centres de Capacitació Digital, en el marc de la Xarxa Nacional de Competències Digitals, en el marc del component 19 Pla Nacional de Competències Digitals del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, publicada en el BOE núm. 299, de 14 de desembre de 2022, distribueix part dels crèdits assignats per a aquestes mesures entre les comunitats autònomes mitjançant el Programa de cooperació territorial Xarxa de Centres de Capacitació Digital, amb la finalitat de formar el ciutadà en la competència digital bàsica i posar l'accent en els col·lectius en risc d'exclusió digital i en la lluita contra la bretxa digital de gènere.
5. La Resolució, de 27 de desembre de 2022, de la Secretaria General de Formació Professional, en virtut de la Comissió General d'Educació de dia 22 de desembre de 2022, en la qual es varen aprovar els criteris de repartiment i la distribució resultant entre les comunitats autònomes per a l'any 2022, i per la qual es concedeix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la quantitat de 1.901.043,16 euros, del crèdit consignat en l'aplicació pressupostària 18.5005.32SA.450.50 dels Pressuposts Generals de l'Estat, per al compliment de l'objectiu de crear 34 centres de capacitació digital per formar 3162 persones mitjançant accions formatives de caràcter no formal associades, entre d'altres, a una qualificació professional de nivell 2 del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, de tal manera que aquestes persones formades es puguin desenvolupar en una societat digitalitzada. Aquesta Resolució estableix, entre d'altres condicions, que seran centres susceptibles d'acollir un Centre/Aula de Capacitació Digital aquells centres de formació professional i centres d'adults sostinguts amb fons públics.
6. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com a perceptora dels fons, en compliment amb el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i la seva normativa de desenvolupament, aplica uns principis o criteris específics d'obligada consideració en la planificació i execució de les actuacions que cal realitzar, transversals en el conjunt del Pla, que d'acord amb l'article 2 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, són els següents:
a) Concepte de fita i objectiu, així com els criteris per al seu seguiment i acreditació del resultat.
La mesura s'emmarca en el projecte C19.I01.P01 “Creació d'una xarxa de centres nacionals de capacitació digital del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència” i té assignats els següents objectius CID i OA:
1. OA núm. 286.1: Formació de ciutadans en competències digitals, amb compliment al Q4 de l'any 2022.
2. CID núm. 286: Formació de ciutadans en competències digitals, amb compliment al Q4 de l'any 2023.
3. CID núm. 287: Finalització d'accions per millorar les capacitats digitals, amb la creació de 34 aules digitals amb compliment al Q4 de l'any 2024.
4. CID núm. 288: Formació de ciutadans en competències digitals, amb compliment al Q2 de l'any 2026.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears té l'objectiu de crear 34 centres per capacitar 3162 persones amb uns recursos assignats de 1.901.043,16 euros.
b) Etiquetatge verd i etiquetatge digital. La mesura C19.I01.P01, en tot el seu cicle de vida (producció, ús i final), tenint en compte el seu disseny, té un impacte negatiu, clarament nul o insignificant, sobre l'objectiu mediambiental, considerat tal com estableix el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, sense tenir assignat etiquetatge verd. La seva contribució a l'objectiu de Transició ecològica és del 0% i al de Transició digital és del 100%.
c) Anàlisi de risc en relació amb possibles impactes negatius significatius en el medi ambient, seguiment i verificació del resultat sobre l'avaluació inicial.
Totes les actuacions que es duguin a terme han de respectar el principi de no causar un perjudici significatiu en el medi ambient (principi DNSH per les seves sigles en anglès, Do No Significant Harm). Es considera que aquesta mesura té un impacte nul o poc significatiu sobre el sis objectius mediambientals i no requereix d'una avaluació substantiva segons el principi DNSH.
d) Reforç de mecanismes per a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interès.
e) Comptabilitat del règim d'ajudes d'Estat i prevenció del doble finançament.
Les Direccions Generals implicades en l'execució del programa verificaran durant el procediment el compliment de l'absència de doble finançament, tal com s'estableix per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
f) Identificació del perceptor final dels fons, ja sigui com a beneficiari de les ajudes o adjudicatari d'un contracte o subcontractista.
g) Comunicació.
Totes les publicacions impreses o electròniques que es realitzin en el marc d'aquest programa hauran de contenir els logos institucionals del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, de la Conselleria d'Educació i Universitats, així com el logotip de la Unió Europea amb l'emblema finançat per la Unió Europea-Next GenerationEU i el logotip del PRTR.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. La incorporació de sis nous centres a la xarxa de centres de capacitació digital a les Illes Balears conforme al component 19 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), inclòs en el Pla Nacional de Competències Digitals (Digital skills).
2. Aquests centres de capacitació digital estaran ubicats en centres que es relacionen a l'Annex d'aquesta Resolució. En aquests centres, s'habilitaran espais específics per a aules o unitats denominades de capacitació digital.
3. S'autoritza aquests centres a desenvolupar les activitats de la Xarxa de Centres de Capacitació Digitals a les Illes Balears, a partir del curs 2024-2025.
4. Aquests centres passaran a tenir la consideració de centres que formen part de la Xarxa Nacional de Centres de Capacitació Digital. Els centres creats hauran d'incloure una placa publicitària amb el logo institucional del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, i els logos de la Unió Europea amb l'emblema finançat per la Unió Europea-Next GenerationEU i el logotip del PRTR.
5. Aquests centres podran obtenir recursos per adequar aquestes aules.
6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives.
Palma, (signat electrònicament: 16 d'octubre de 2024)
La directora general de Planificació i Gestió Educatives Catalina Maria Ginart Serrano
ANNEX 1 Relació de centres que s'incorporen a la Xarxa Nacional de Centres de Capacitació Digital
Codi del centre |
Denominació del centre |
Localitat |
07016542 |
CIFP Pere de Son Gall |
Llucmajor |
07006512 |
IES Guillem Sagrera |
Palma |
07008818 |
IES Marratxí |
Marratxí |
07008351 |
IES Santa Margalida |
Santa Margalida |
07007838 |
IES Ses Estacions |
Palma |
07008375 |
IES Puig de Sa Font |
Son Servera |