Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 678099
Resolució del conseller d’Educació i Universitats de modificació de la Resolució d’11 de gener de 2024 per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per incorporar personal investigador al sistema de ciència de les Illes Balears (contractes postdoctorals 2023), per incloure el cofinançament amb Fons Social Europeu (FSE), adequar-la al règim de minimis i modificar el procediment de resolució i la data d’incorporació
Fets
1. En data 11 de gener de 2024 es publicà, en el BOIB núm. 6, la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per incorporar personal investigador al sistema de ciència de les Illes Balears (contractes postdoctorals 2023).
2. L'objecte de la convocatòria, en règim de concurrència competitiva, és la incorporació de personal investigador al sistema de ciència i tecnologia de les Illes Balears.
3. Els ajuts es distribueixen de la manera següent:
— Un mínim de tretze ajuts per al Programa Margalida Comas, per a joves investigadors que s'incorporin a centres d'R+D públics o privats sense ànim de lucre.
— Un mínim de setze ajuts per al Programa Vicenç Mut, per a investigadors amb experiència que s'incorporin a centres d'R+D públics o privats sense ànim de lucre.
— Un màxim d'un ajut per al Programa Felip Bauçà, per a empreses privades d'R+D.
4. D'acord amb el que disposa el Decret 4/2024, de 17 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les competències en matèria de foment de la recerca científica i tècnica passen a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, la qual esdevé l'òrgan instructor d'aquesta convocatòria. De la mateixa manera, el conseller d'Educació i Universitats esdevé l'òrgan que concedeix els ajuts.
5. L'article 4 del Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny de 2021, pel que s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel que es deroga el Reglament (UE)1296/2013, estableix les accions executades en el marc del capítol de l'FSE+ en règim de gestió compartida per aconseguir els objectius específics de l'FSE+ i contribuir als objectius estratègics enumerats en l'article 5 del Reglament (UE) 2021/1060. Entre aquestes accions s'inclouen la formació i la incorporació de personal investigador.
6. El Programa de Fons Social Europeu (FSE+) 2021-2027 de les Illes Balears inclou, sota la Prioritat 1 (Ocupació, Adaptabilitat, Emprenedoria i Economia Social), l'Objectiu Específic A, que es refereix, entre d'altres, a la millora en l'accés a l'ocupació. Entre les intervencions previstes hi és la contractació estable de personal investigador per incorporar-lo al sistema regional de ciència i tecnologia. En aquest sentit, per poder cofinançar els ajuts postdoctorals amb FSE+ es fa necessària la revisió de la convocatòria original.
7. Des de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, s'ha tramitat la inclusió d'aquesta convocatòria en el Pla Anual de Foment de l'Ocupació Digna 2025 (PAFED 2025), com a requisit indispensable per incloure el cofinançament del Programa FSE+ de les Illes Balears en aquesta convocatòria.
8. Ateses les modalitats en què es distribueixen les ajudes, també es fa necessària una modificació per suprimir la consideració d'ajust d'Estat per a aquelles subvencions que rebin els centres públics d'R+D i per sotmetre els ajuts a entitats empresarials al règim de minimis.
9. D'acord amb el que es disposa en l'article 2.1.1 de la Comunicació de la Comissió sobre el Marc sobre Ajudes Estatals de Recerca i Desenvolupament i Innovació (2022/C 414/01), no s'aplicarà el que es disposa en l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) sobre ajudes d'estat a aquelles ajudes concedides a organismes públics de recerca per a activitats no econòmiques, incloent-hi com a tals la formació de personal i l'R+D independent dels organismes de recerca. Cal, això sí, que es pugui distingir amb claredat entre les activitats de caràcter econòmic i no econòmic de l'organisme.
10. A més, si els organismes de recerca realitzen gairebé exclusivament activitats no econòmiques, també estan exclosos de l'àmbit d'aplicació de la normativa d'ajudes d'estat, sempre que les seves activitats econòmiques siguin purament accessòries; és a dir, que corresponguin a una activitat que estigui relacionada directament amb el seu funcionament o sigui necessària per al funcionament de l'organisme de recerca o estigui estretament vinculada al seu principal ús no econòmic, i tingui un abast limitat. Es considerarà que això es produeix quan les activitats econòmiques consumeixen exactament les mateixes entrades (inputs), com material, equipament, mà d'obra i capital fix, que les activitats no econòmiques i la capacitat assignada cada any a aquestes activitats econòmiques no supera el 20 % de la capacitat anual total de l'entitat de què es tracti.
11. En aplicació de l'anterior, les ajudes previstes en la convocatòria per als programes Margalida Comas i Vicenç Mut no tendran la consideració d'ajudes d'estat.
12. En relació als beneficiaris del Programa Felip Bauçà d'aquesta convocatòria, han d'estar sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 2023/2832 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE a les ajudes de minimis. El Reglament determina en l'article 3 que, per a ser compatible amb el règim d'ajudes d'estat, l'import total dels ajuts de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros en el període de tres anys des de la primera resolució de concessió. Per al càlcul, els ajuts es consideren concedits en el moment en què es confereix a l'empresa el dret legal a rebre l'ajut, amb independència de la data de pagament.
13. Per altra banda, amb la modificació de la convocatòria també s'aclareix i es modifica el procediment de concessió per assegurar el tràmit d'audiència corresponent als sol·licitants en haver acabat tot el procés d'avaluació externa i abans que l'òrgan instructor emeti la proposta de resolució de concessió, com estableix l'article 82.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
14. Per últim, atès el retard acumulat en el procediment de concessió per la impossibilitat d'haver pogut realitzar l'avaluació cientificotècnica externa, es fa necessària la revisió de la data màxima d'incorporació dels investigadors que se seleccionin per rebre els ajuts. Consegüentment, també es revisen les assignacions pressupostàries anuals previstes en la convocatòria i els períodes establerts per a la justificació i el pagament dels ajuts.
Fonaments de dret
El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol).
El Decret 9/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol).
El Decret 4/2024, de 17 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost i pel Decret 1/2024, de 4 de gener.
El Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre).
La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre).
El Decret 75/2004 de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
L'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia, de 26 de gener de 2010, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'investigació, desenvolupament tecnològic i innovació (BOIB núm. 25, de 13 de febrer de 2010).
El Reglament (UE) 2021/1057 del Parlament Europeu i del Consell de 24 de juny de 2021 pel qual s'estableix el Fons Social Europeu Plus (FSE+) i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1296/2013.
El Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
La Comunicació de la Comissió sobre el marc d'ajudes estatals de recerca i desenvolupament i innovació (2022/C 414/01), publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea C 414/1, de 28 d'octubre de 2022.
L'Ordre TES/106/2024, de 8 de febrer, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu Plus durant el període de programació 2021-2027.
La Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per incorporar personal investigador al sistema de ciència de les Illes Balears (contractes postdoctorals 2023).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Modificar l'apartat quart de l'annex 1, que correspon al finançament dels ajuts.
On diu:
L'import global màxim dels ajuts, de caràcter pluriennal, és de 3.347.400,00 €. Atès que aquesta subvenció s'imputa a més d'una partida pressupostària, l'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida.
La distribució màxima de les anualitats és la següent:
Any 2023: 0,00 €
Any 2024: 0,00 €
Any 2025: 1.237.150,00 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents de l'exercici de 2025, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
537.150,00 €, a la partida 21501 541A01 74700 00
165.000,00 €, a la partida 21501 541A01 74900 00
165.000,00 €, a la partida 21501 541A01 70100 00
165.000,00 €, a la partida 21501 541A01 74800 00
165.000,00 €, a la partida 21501 541A01 78000 00
40.000,00 €, a la partida 21501 541A01 77000 00
Any 2026: 1.298.250,00 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents de l'exercici de 2026, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
598.250,00 €, a la partida 21501 541A01 74700 00
165.000,00 €, a la partida 21501 541A01 74900 00
165.000,00 €, a la partida 21501 541A01 70100 00
165.000,00 €, a la partida 21501 541A01 74800 00
165.000,00 €, a la partida 21501 541A01 78000 00
40.000,00 €, a la partida 21501 541A01 77000 00
Any 2027: 812.000,00 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents de l'exercici de 2027, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
412.000,00 €, a la partida 21501 541A01 74700 00
100.000,00 €, a la partida 21501 541A01 74900 00
100.000,00 €, a la partida 21501 541A01 70100 00
100.000,00 €, a la partida 21501 541A01 74800 00
100.000,00 €, a la partida 21501 541A01 78000 00
0,00 €, a la partida 21501 541A01 77000 00
Ha de dir:
L'import global màxim dels ajuts, de caràcter pluriennal és de 3.347.400,00 €. Atès que aquesta subvenció s'imputa a més d'una partida pressupostària, l'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida. Aquest import inclou el cofinançament del Programa Operatiu dels Fons Social 2021-2027 de les Illes Balears en un 60 %.
La distribució màxima de les anualitats és la següent:
Any 2024: 0,00 €
Any 2025: 0,00 €
Any 2026: 1.237.150,00 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents de l'exercici de 2025, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
537.150,00 €, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
165.000,00 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
165.000,00 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
165.000,00 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
165.000,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
40.000,00 €, a la partida 14901 541A01 77000 00 19213
Any 2027: 1.298.250,00 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents de l'exercici de 2026, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
598.250,00 €, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
165.000,00 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
165.000,00 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
165.000,00 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
165.000,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
40.000,00 €, a la partida 14901 541A01 77000 00 19213
Any 2028: 812.000,00 €, amb càrrec a les partides pressupostàries que s'indiquen a continuació o partides equivalents de l'exercici de 2027, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
412.000,00 €, a la partida 14901 541A01 74700 00 19213
100.000,00 €, a la partida 14901 541A01 74900 00 19213
100.000,00 €, a la partida 14901 541A01 70100 00 19213
100.000,00 €, a la partida 14901 541A01 74800 00 19213
100.000,00 €, a la partida 14901 541A01 78000 00 19213
Aquesta convocatòria està cofinançada pel Fons Social Europeu (FSE+) a través del Programa FSE+ de les Illes Balears 2021-2027. En l'establiment de les condicions per accedir als ajuts es tenen en compte principis horitzontals prevists per l'FSE+ en el període de programació 2021-2027, als quals han de contribuir de forma general les accions cofinançades. Aquests principis es concreten en la igualtat de gènere, igualtat d'oportunitats i no discriminació, l'accessibilitat i el canvi climàtic.
2. Afegir el punt 2bis a l'apartat cinquè de l'annex 1, que correspon a la naturalesa i durada de l'ajut.
2bis
En cap cas no serà subvencionable la despesa generada abans de l'1 de gener de 2025.
3. Modificar el punt 2 de l'apartat sisè de l'annex 1, que correspon al règim de compatibilitats.
On diu:
4. Els ajuts concedits són compatibles amb altres ajuts i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que conjuntament no superin el cost total de l'acció i no provenguin de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació. Els sol·licitants han de declarar els ajuts que hagin obtingut o sol·licitat amb relació als contractes per als quals se sol·licita finançament, tant en el moment de presentar la sol·licitud, com en qualsevol altre moment posterior en què aquesta circumstància es produeixi.
Ha de dir:
4. Els ajuts concedits són compatibles amb altres ajuts i subvencions, sempre que conjuntament no superin el cost total de l'acció i no provenguin del Govern de les Illes Balears, excepte els ajuts per a mobilitat d'investigadors, o de la Unió Europea. Els sol·licitants han de declarar els ajuts que hagin obtingut o sol·licitat amb relació als contractes per als quals se sol·licita finançament, tant en el moment de presentar la sol·licitud, com en qualsevol altre moment posterior en què aquesta circumstància es produeixi.
4. Modificar els punts 1 i 2 de l'apartat setè de l'annex 1, que correspon als òrgans competents per a la instrucció i la resolució del procediment.
On diu:
1. La Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital és l'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió d'ajuts d'aquesta convocatòria.
2. El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció o, si escau, d'inadmissió de les sol·licituds. També és l'òrgan competent per dictar les resolucions de modificació i revocació a què es refereixen els articles 23 i 24 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.
Ha de dir:
1. La Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors és l'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió d'ajuts d'aquesta convocatòria.
2. El conseller d'Educació i Universitats és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció o, si escau, d'inadmissió de les sol·licituds. També és l'òrgan competent per dictar les resolucions de modificació i revocació a què es refereixen els articles 23 i 24 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.
5. Modificar els punts 7, 8, 9 i 10 de l'apartat desè, que correspon a l'avaluació i selecció de les propostes.
On diu:
7. Una vegada revisades les sol·licituds i els informes d'avaluació externa, la Comissió ha d'emetre l'informe que ha de servir de base al director general de Recerca, Innovació i Transformació Digital, com a òrgan instructor del procediment, per elaborar la proposta de resolució.
8. La proposta de resolució inclourà la llista dels candidats proposats ordenats segons la puntuació obtinguda, seguits dels candidats en reserva. En aquestes llistes ha de figurar la puntuació obtinguda i la quantia de la subvenció. La proposta de resolució s'ha de publicar en la pàgina web http://dgrdi.caib.es.
9. Els interessats disposen d'un termini de deu dies des de la publicació per formular les al·legacions que considerin necessàries.
10. Així mateix, en el termini de deu dies naturals comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la proposta de resolució, les entitats seleccionades han de presentar un escrit d'acceptació de l'ajut, adreçat al director general de Recerca, Innovació i Transformació Digital. Si l'entitat seleccionada no lliura aquesta documentació en el termini establert, s'ha de considerar que renuncia a l'ajut.
Ha de dir:
7. Una vegada revisades les sol·licituds i els informes d'avaluació externa, la Comissió ha d'emetre l'informe que ha de servir de base al director general d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors, com a òrgan instructor del procediment, per elaborar la proposta de resolució.
7bis. Prèviament a la proposta de resolució, l'òrgan instructor ha de publicar a la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i sotmetre així a audiència pública dels interessats, els resultats de l'avaluació per a cada programa, així com qualsevol altra informació rellevant. Les entitats sol·licitants disposen d'un termini de deu dies comptadors des de l'endemà de la publicació per formular les al·legacions que considerin oportunes. Resoltes les al·legacions pertinents, s'ha de publicar a la seu electrònica, a títol informatiu, la prelació final de sol·licituds i les llistes de reserva.
8. Emès, si escau després de les al·legacions, el nou informe de la Comissió de Selecció, l'òrgan instructor ha d'emetre i notificar les proposta de resolució de concessió de la subvenció basant-se en la puntuació atorgada a l'avaluació externa. La proposta de resolució s'ha de notificar a les entitats beneficiàries amb la puntuació obtinguda i la quantia de la subvenció.
9. En el termini de deu dies naturals comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat la proposta de resolució, les entitats seleccionades han de presentar l'acceptació de l'ajut a través del tràmit habilitat a la seu electrònica. Si l'entitat seleccionada no lliura aquesta acceptació en el termini establert, s'ha de considerar que renuncia a l'ajut.
10. Juntament amb l'acceptació, les entitats beneficiàries han de lliurar:
a) Un certificat o l'acreditació de l'existència d'un compte bancari del qual n'és titular el beneficiari de la subvenció. Si aquesta informació ja consta a la direcció general n'hi ha prou amb indicar-ho.
b) Segons el programa, les declaracions següents:
— En el cas dels programes Margalida Comas i Vicenç Mut, una declaració en què es manifesta que la subvenció es destinarà a activitats no econòmiques de l'entitat o, si es dedica a activitats econòmiques, que aquest tipus d'activitat és purament accessori, d'acord el que es disposa en l'article 2.1.1 de la Comunicació de la Comissió sobre el Marc sobre Ajudes Estatals de Recerca, Desenvolupament i Innovació (2022/C 414/01).
— En el cas del Programa Felip Bauçà, una declaració de tots els ajuts de minimis rebuts durant els tres anys anteriors al moment de la concessió, els quals no poden superar el límit aplicable pel règim de minimis, incloent-hi la nova concessió.
6. Modificar el punt 3.d) de l'apartat catorzè, que correspon a les obligacions dels beneficiaris, i afegir el nou punt 3bis:
On diu:
3.d) Fer constar en totes les publicacions, els informes o les memòries que es puguin derivar del treball fet que aquest ha estat possible gràcies a la concessió d'un ajut de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació del Govern de les Illes Balears, mitjançant la col·locació dels logotips corresponents, disponibles en la pàgina web de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital (http://dgrdi.caib.es).
Ha de dir:
3.d) Fer constar en totes les publicacions, els informes o les memòries que es puguin derivar del treball fet que aquest ha estat possible gràcies a la concessió d'un ajut de la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears i del Fons Social Europeu, mitjançant la col·locació dels logotips corresponents, disponibles en la pàgina web de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors i de la Direcció General de Fons Europeus.
Nou punt 3bis:
3bis Les entitats beneficiàries han d'adoptar les mesures necessàries per fer arribar al públic la informació sobre les operacions cofinançades per l'FSE+ i han de complir les normes sobre informació i comunicació sobre l'ajut de l'FSE+. Les entitats han d'informar a tots els destinataris finals que l'activitat està cofinançada per la Unió Europea (pel Fons Social Europeu Plus), en el marc del Programa d'Illes Balears de l'FSE+ per al període 2021-2027.
L'acceptació per part de l'entitat beneficiària dels ajuts implica consentir ser inclosa en la llista d'operacions seleccionades publicada per l'autoritat de gestió, d'acord amb el que estableix l'article 49.3 del Reglament (UE) núm. 1060/2021, de 24 de juny de 2021, del Parlament Europeu i del Consell.
7. Modificar l'apartat setzè, que correspon a la contractació i incorporació dels investigadors.
On diu:
1. Les entitats beneficiàries han de formalitzar els contractes amb els investigadors candidats i els han de trametre a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital en el termini de dos mesos comptadors des de la data de signatura del contracte entre l'entitat beneficiària i l'investigador. Els contractes han de ser a temps complet i han de tenir una durada mínima de dos o tres anys (en funció del programa) a partir de la data d'incorporació de l'investigador al seu lloc de feina. En casos excepcionals i degudament acreditats, es pot sol·licitar una ampliació del termini, d'acord amb el que disposa l'article 32 de la Llei 39/2015. En tot cas, la data màxima d'incorporació de l'investigador al seu lloc de feina serà el 30 octubre 2024.
2. En el cas que la publicació de la resolució del conseller de concessió de les ajudes PD2023 sigui posterior a aquesta data, el termini per a la incorporació finalitza als quinze dies naturals, comptadors des de l'endemà de la data de publicació de la resolució de concessió al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. En el contracte s'ha d'indicar la durada d'aquest, la retribució que rebrà l'investigador i la data d'incorporació efectiva al lloc de feina, i s'ha de fer referència expressa al finançament amb càrrec a aquesta convocatòria. La referència ha de ser la següent: «Contracte finançat gràcies a la convocatòria de contractes postdoctorals del Govern de les Illes Balears».
Ha de dir:
1. La data màxima d'incorporació de l'investigador al seu lloc de feina serà el 31 de març de 2025. Les entitats beneficiàries han de formalitzar els contractes amb els investigadors candidats i els han de trametre a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors en el termini de dos mesos comptadors des de la data de signatura del contracte entre l'entitat beneficiària i l'investigador. Els contractes han de ser a temps complet i han de tenir una durada mínima de dos o tres anys (en funció del programa) a partir de la data d'incorporació de l'investigador al seu lloc de feina. En casos excepcionals i degudament acreditats, es pot sol·licitar una ampliació del termini d'incorporació, d'acord amb el que disposa l'article 32 de la Llei 39/2015.
2. En el cas que la publicació de la resolució del conseller de concessió de les ajudes PD2023 sigui posterior a aquesta data, el termini per a la incorporació finalitza als quinze dies naturals, comptadors des de l'endemà de la data de publicació de la resolució de concessió al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. En el contracte s'ha d'indicar la durada d'aquest, la retribució que ha de rebre l'investigador i la data d'incorporació efectiva al lloc de feina, i s'ha de fer referència expressa al finançament amb càrrec a aquesta convocatòria. La referència ha de ser la següent: «Contracte finançat gràcies a la convocatòria de contractes postdoctorals del Govern de les Illes Balears i el Fons Social Europeu».
8. Modificar els punts 1, 2 i 8 de l'apartat divuitè, que correspon a la justificació de les ajudes.
On diu:
1. El centre d'R+D ha de justificar les despeses fetes en l'aplicació de cadascun dels ajuts que li han concedit mitjançant un certificat. Aquest document s'ha de presentar a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital en format electrònic, com a màxim abans del 30 de novembre de cada una de les anualitats del contracte.
2. El justificant de les despeses realitzades ha de contenir la documentació següent:
— Per a la primera justificació parcial:
[...]
b) Un certificat de les despeses realitzades signat pel responsable de l'entitat. Aquest certificat ha de contenir un resum de les
despeses realitzades durant el període a justificar (annex 11).
[...]
j) En tots els documents presentats en l'expedient han de constar els logotips de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació del Govern de les Illes Balears.
— Per a la darrera justificació:
[...]
j) En tots els documents presentats en l'expedient han de constar els logotips de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació del Govern de les Illes Balears.
[...]
8. En tots els actes públics de difusió dels resultats obtenguts hi ha d'aparèixer la imatge corporativa de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.
Ha de dir:
1. El centre d'R+D ha de justificar les despeses fetes en l'aplicació de cadascun dels ajuts que li han concedit mitjançant un certificat. Aquest document s'ha de presentar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors en format electrònic abans del 31 de maig de cada una de les anualitats del contracte, com a màxim.
2. El justificant de les despeses realitzades ha de contenir la documentació següent:
— Per a les justificacions parcials:
[...]
b) Un certificat de les despeses realitzades signat pel responsable de l'entitat. El certificat ha de contenir un resum de les despeses realitzades durant el període a justificar, que sempre ha de ser de dotze mesos, comptadors des de la data d'inici del contracte amb l'investigador (annex 11).
[...]
j) En tots els documents presentats en l'expedient han de constar els logotips de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors de la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears, així com els logotips de l'FSE+.
— Per a la darrera justificació:
[...]
j) En tots els documents presentats en l'expedient han de constar els logotips de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors de la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears, així com els logotips de l'FSE+.
[...]
8. En tots els actes públics de difusió dels resultats obtenguts hi ha d'aparèixer la imatge corporativa de la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors de la Conselleria d'Educació i Universitats, així com els logotips del FSE+.
9. Modificar l'apartat dinovè, que correspon a conservació de documents:
On diu:
D'acord amb l'article 140 del Reglament (UE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, les entitats beneficiàries estan obligades a conservar els documents justificatius de les despeses, a disposició de la Comissió i del Tribunal de Comptes Europeu, durant un període de tres anys comptadors a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació.
Ha de dir:
Les entitats beneficiàries han de conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o de l'FSE+, d'acord amb el que estableix l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060. Als efectes de poder dur a terme aquestes actuacions de control, abans de la formalitzar els contractes, l'entitat ha de recaptar de les persones a contractar, en el model que estarà disponible en l'espai de la Seu Electrònica dedicat a aquesta convocatòria, la no oposició a què la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors faci la consulta dels informes de vida laboral durant l'execució del projecte i després de la finalització del contracte.
10. Modificar el punt 2 de l'apartat vintè, que correspon a renúncies, revocacions i reintegrament dels ajuts, i afegir-hi els punts 3 i 4.
On diu:
2. Si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció o incompleix les seves obligacions amb la consegüent pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l'òrgan concedent ha d'acordar, sense necessitat de fer una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o sol·licitants següents a aquesta per ordre de puntuació seguint la llista de reserva, sempre que amb la renúncia o l'incompliment per part d'algun dels beneficiaris, s'hagi alliberat prou crèdit per atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades.
L'òrgan concedent de la subvenció ha de comunicar aquesta opció als interessats, a fi que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part de la persona sol·licitant o sol·licitants, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.
Ha de dir:
2. Si es renuncia a l'ajut atorgat, la renúncia s'ha de presentar per escrit a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors.
3. Si la renúncia a l'ajut es produeix abans de la contractació de l'investigador candidat, l'òrgan instructor pot proposar que l'ajut objecte de renúncia sigui adjudicat a l'investigador candidat següent, d'acord amb l'ordre de prelació establert en les llistes de reserva.
4. Si la renúncia a l'ajut és posterior a la contractació de l'investigador candidat, la vacant no s'ha d'adjudicar a cap altre investigador candidat. En aquests casos, l'entitat beneficiària ha de presentar a la Direcció General d'Universitats, Recerca i Ensenyaments Artístics Superiors la justificació parcial i final corresponents, d'acord amb l'establert en el punt divuitè de la convocatòria.
11. Modificar l'apartat vint-i-unè, que correspon a fiscalització i control.
On diu:
Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització establertes en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern i de l'Administració General de l'Estat.
Ha de dir:
1. Les entitats beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de control que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del Programa Operatiu FSE+ 2021-2027.
2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització establertes en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern i de l'Administració General de l'Estat.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançades totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, via el canal habilitat a tal efecte d'aquest Servei en l'adreça web: https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/Paginas/denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del Servei.
12. Modificar l'apartat primer de l'annex 2, que correspon a quantia dels ajuts.
On diu:
Anualitats |
Quantitat, en euros |
2025 |
38.150,00 |
2026 |
42.300,00 |
Total de la subvenció |
80.450,00 |
Ha de dir:
Anualitats |
Quantitat, en euros |
2026 |
38.150,00 |
2027 |
42.300,00 |
Total de la subvenció |
80.450,00 |
13. Modificar l'apartat tercer de l'annex 2, que correspon al pagament dels ajuts.
On diu:
Pagament |
Tramitació del pagament |
Quantitat |
Primer pagament |
Quart trimestre de 2025 |
38.150,00 |
Segon pagament |
Quart trimestre de 2026 |
42.300,00 |
Total de la subvenció |
80.450,00 |
Ha de dir:
Pagament |
Tramitació del pagament |
Quantitat |
Primer pagament |
Segon trimestre de 2026 |
38.150,00 |
Segon pagament |
Segon trimestre de 2027 |
42.300,00 |
Total de la subvenció |
80.450,00 |
14. Modificar l'apartat primer de l'annex 3, que correspon a quantia dels ajuts.
On diu:
Anualitats |
Quantitat, en euros |
2025 |
43.600,00 |
2026 |
43.600,00 |
2027 |
50.750,00 |
Total de la subvenció |
137.950,00 |
Ha de dir:
Anualitats |
Quantitat, en euros |
2026 |
43.600,00 |
2027 |
43.600,00 |
2028 |
50.750,00 |
Total de la subvenció |
137.950,00 |
15. Modificar l'apartat tercer de l'annex 3, que correspon al pagament dels ajuts.
On diu:
Pagament |
Tramitació del pagament |
Quantitat |
Primer pagament |
Quart trimestre de 2025 |
43.600,00 |
Segon pagament |
Quart trimestre de 2026 |
43.600,00 |
Tercer pagament |
Quart trimestre de 2027 |
50.750,00 |
Total de la subvenció |
137.950,00 |
Ha de dir:
Pagament |
Tramitació del pagament |
Quantitat |
Primer pagament |
Segon trimestre de 2026 |
43.600,00 |
Segon pagament |
Segon trimestre de 2027 |
43.600,00 |
Tercer pagament |
Segon trimestre de 2028 |
50.750,00 |
Total de la subvenció |
137.950,00 |
16. Modificar l'apartat primer de l'annex 4, que correspon a quantia dels ajuts.
On diu:
Anualitats |
Quantitat, en euros |
2025 |
43.600,00 |
2026 |
50.750,00 |
Total de la subvenció |
94.350,00 |
Ha de dir:
Anualitats |
Quantitat, en euros |
2026 |
43.600,00 |
2027 |
50.750,00 |
Total de la subvenció |
94.350,00 |
17. Modificar l'apartat tercer de l'annex 4, que correspon al pagament dels ajuts.
On diu:
Pagament |
Tramitació del pagament |
Quantitat |
Primer pagament |
Quart trimestre de 2025 |
43.600,00 |
Segon pagament |
Quart trimestre de 2026 |
50.750,00 |
Total de la subvenció |
94.350,00 |
Ha de dir:
Pagament |
Tramitació del pagament |
Quantitat |
Primer pagament |
Segon trimestre de 2026 |
43.600,00 |
Segon pagament |
Segon trimestre de 2027 |
50.750,00 |
Total de la subvenció |
94.350,00 |
18. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 15 d'octubre de 2024)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany