Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ASSOCIACIÓ LEADER ILLA DE MENORCA

Núm. 675933
Acord pel qual s'aproven les Bases de la convocatòria d’ajudes pel desenvolupament rural de l’illa de Menorca per a l'any 2024, vinculades a projectes relacionats amb els àmbits agrari i/o ambiental i emmarcats en l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu 2014-2020 de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. Introducció

2. Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

3. Import màxim de la convocatòria i finançament

4. Requisits de les persones beneficiàries

5. Actuacions subvencionables i quantia de l'ajuda

6. Intensitat i límit de les subvencions

7. Sol·licituds

8. Selecció de les persones beneficiàries i determinació de la intensitat de l'ajuda

9. Comissió avaluadora

10. Instrucció del procediment

11. Obligacions de les persones beneficiàries

12. Justificació i pagament de les ajudes

13. Incompatibilitat de les subvencions

14. Controls

15. Règim jurídic aplicable

16. Eficàcia

17. Publicació

Annex I. Sol·licitud d'ajuda

Annex II. Criteris de selecció dels projectes

Annex III. Reduccions i exclusions

Introducció

L'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu Rural FEADER de Menorca 2014-2020, prorrogada fins a juny de 2025, pretén fomentar el desenvolupament rural de Menorca des d'una visió territorial i ascendent. Els actors públics i privats del territori han definit les accions estratègiques a executar mitjançant un procés participatiu. Les grans línies estratègiques definides són: l'impuls a les energies sostenibles; la millora del balanç hídric i la qualitat de l'aigua; l'impuls a les indústries agroalimentàries; la sensibilització envers els espais naturals; el recolzament a la comercialització dels productes locals sostenibles i el foment de la diversificació econòmica de les explotacions. Aquestes estratègies centren els seus objectius en l'equilibri entre l'activitat econòmica i la sostenibilitat i la protecció mediambiental, la diversificació, la integració social i la generació d'ocupació.

En aquesta ocasió, aquestes bases d'ajuda fan referència al foment de la diversificació econòmica de les explotacions agràries i ramaderes a partir del suport la digitalització mitjançant inversions en aparells i programes informàtics.

En aquest sentit, a 23 de juliol de 2020 es va presentar a Espanya el Pla Digital 2025, una Agenda actualitzada que impulsa la transformació digital al nostre país com una de les palanques fonamentals per a fomentar el creixement econòmic, la reducció de la desigualtat, l'augment de la productivitat i l'aprofitament de totes les oportunitats que brinden les tecnologies. Així mateix, a 27 d'abril de 2021 el Consell de Ministres va aprovar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de l'economia espanyola, i un dels objectes principals d'aquest és la digitalització de petites i mitjanes empreses, incorporant reformes i inversions orientades a facilitar la creació d'empreses, el seu creixement i la seva reestructuració, i impulsar processos d'augment de la productivitat mitjançant la digitalització i la innovació.

Aquestes Bases de convocatòries estan incloses en la programació comunitària de desenvolupament rural, per la qual cosa la normativa d'aplicació és extensa i complexa. Com que aquest document és el darrer esglaó d'aquesta normativa, s'hi han inclòs aquells punts que el marc jurídic aplicable estableix que han de figurar obligatòriament en la convocatòria, i aquells que han de concretar-se en aquesta. La resta d'aspectes pertinents poden haver-se inclòs a títol aclaridor, però s'ha de recórrer al marc jurídic aplicable per veure'n la totalitat de les implicacions.

Primer Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1.S'aproven  les convocatòries de subvencions sota minimis, per diferents projectes d'inversions, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. L'objecte d'aquestes ajudes es donar suport per a la realització d'inversions en aparells i programes informàtics per tal d'incorporar la tecnologia en els processos productius i de gestió de les explotacions agràries i ramaderes de l‘illa de Menorca.

3.Els projectes objecte de subvenció es localitzaran a la zona elegible de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu de l'illa de Menorca FEADER 2014-2020. Aquest àmbit d'aplicació està integrat pels següents municipis:

a. Alaior

b. Ciutadella

c. Es Castell

d. Es Mercadal

e. Es Migjorn Gran

f. Ferreries

g. Maó  *

h. Sant Lluís

(*) Els projectes localitzats a la zona no elegible del municipi de Maó podran ser objecte de subvenció si estan relacionats amb la zona elegible en termes de desenvolupament.

Segon Import màxim de les convocatòries i finançament

1.Per a la convocatòria d'ajudes es destina un import màxim de dos-cents setanta vuit-mil euros (278.000,00€) amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de l'any 2024, quantia que es podrà incrementar amb crèdits que es puguin destinar a aquesta finalitat. 

2. Les ajudes seran cofinançades pel FEADER, l'Administració General de l'Estat i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en les proporcions següents:

                                     FEADER (UE)                      AGE                      CAIB                                TOTAL

                                           80,00%                           6,00%                   14,00%                               100,00%

                                       222.400,00 €                 16.680,00 €             38.920,00 €                        278.000,00 €

Tercer Requisits de les persones beneficiàries

1. Podran ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta resolució els peticionaris que portin a terme les inversions previstes en l'apartat quart d'aquesta resolució i que compleixin els següents requisits:

- Titulars d'explotacions agràries que estiguin inscrites en el Registre Insular Agrari de les Illes Balears.

- O bé ser Cooperatives o OPAS (Organitzacions Professionals Agràries) ubicades en el territori de Menorca.

Els requisits específics de les persones beneficiaries s'hauran de mantenir durant un període mínim de sis mesos a comptar des de la sol·licitud de l'ajuda, i en tot cas, fins a la concessió.

2. Els beneficiaris hauran de complir amb els requisits prevists a l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com amb els requisits establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

3. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la duran a terme el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció en suposa l'autorització per comprovar-la, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA a efectuar-ne la comprovació d'ofici.

4. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

5. A més, d'acord amb el que estableix ‘article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Quart Actuacions subvencionables i quantia de l'ajuda

1.Seran subvencionables les inversions materials o immaterials que es realitzin a la zona rural de Menorca, referida en l'apartat 1.2 i que, en el marc de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu 2014-2020 de Menorca, puguin enquadrar-se en alguna de les mesures següents:

MESURA AUXILIABLE

Mesura 1.1. Suport al sector agrari. Aquesta mesura comprèn la següent actuació:

- Suport a la digitalització d'explotacions agràries i ramaderes a patir d'inversions en aparells i programes tecnològics i/o informàtics,  per tal d'incorporar l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació. La finalitat és la d' aconseguir  la digitalització dels processos productius i de gestió de l'explotació. 

Pressupost de la Mesura 1.1.: 278.000,00€.

2. Únicament serà subvencionable la compra dels equipaments informàtics o tecnològics assenyalats a continuació: 

  1. Telèfon mòbil o smartphone.

  2. Tableta electrònica.

  3. Ordenador portàtil.

  4. Ordenador de sobretaula.

  5. Accessoris informàtics perifèrics d'entrada, detallats en: teclat, ratolí, micròfon, escàner.

  6. Accessoris informàtics perifèrics de sortida, detallats en: monitor, impressora, altaveus.

  7. Accessoris informàtics perifèrics d'emmagatzematge, detallats en: memòria USB o bé disc dur extern.

  8. Programes informàtics, ja siguin sistemes operatius o bé aplicacions específiques.

  9. Elements tecnològics per poder tenir internet, detallats en: antenes, repetidors d'internet, mòdems.

  10. Altres accessoris tecnològics vinculats directament amb la digitalització de l'explotació agrària o de la cooperativa o OPAS.

Els dispositius subvencionats s'hauran de dedicar a la gestió de l'explotació i/o entitat beneficiària.

3. Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

L'actuació subvencionada haurà d'haver estat realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat previst al paràgraf anterior i el termini previst en el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta convocatòria. En tot cas, aquest termini no podrà superar el 30 de juny de 2025.

4. No seran subvencionables les actuacions i despeses següents:

  1. Les inversions de reposició o simple substitució d'equipament i maquinària, excepte quan la nova adquisició correspongui a equipaments o maquinària diferents als anteriors per la tecnologia emprada o pel seu rendiment.

  2. La compra d'equipaments o maquinària de segona mà.

  3. Qualsevol tipus d'interessos bancaris, recàrrecs i sancions administratives i penals.

  4. L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació sobre l'IVA.

  5. Material fungible o que sigui venut amb la mercaderia. Les inversions han de tenir una vida superior als cinc anys.

  6. Altres costos lligats al contracte d'arrendament financer, tals com imposts, marges de l'arrendador, costs de refinançament dels interessos, despeses generals o les despeses d'assegurances.

  7. Totes les que no es derivin de les actuacions o inversions previstes en el punt 2 d'aquest apartat Quart.

  8. Totes aquelles que no tinguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.

5. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors, que estableixen els articles 40,41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions aprovat per Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol.

6. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 500 euros en cas de subministrament de béns d'equipament, la persona beneficiària haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que hauran d'aportar-se a la sol·licitud de la subvenció, es realitzarà conforme a criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Cinquè Intensitat i límit de les subvencions

1. La intensitat d'ajuda per a les inversions productives, a l'empara de la corresponent EDLP, serà del 50% de les despeses subvencionables.

En els casos d'inversions no productives, el percentatge d'ajuda ascendirà al 90% de despeses subvencionables en el cas d'obtenir la mínima puntuació establerta.

2. En tot cas, s'estableixen els següents de costos de referència com a llindars màxims de l'import subvencionable per a cada tipus d'inversió:

  1. Telèfon mòbil: fins a 500 euros cada unitat

  2. Tableta electrònica: fins a 600 euros cada unitat

  3. Ordenador portàtil: fins a 1.170 euros cada unitat

  4. Ordenador de sobretaula: fins a 840 euros cada unitat

  5. Accessoris informàtics perifèrics d'entrada, detallats en: teclat, ratolí, micròfon, escàner. Fins a 400 euros en conjunt per categoria i expedient

  6. Accessoris informàtics perifèrics de sortida, detallats en: monitor, impressora, altaveus. Fins a 400 euros en conjunt per categoria i expedient

  7. Accessoris informàtics perifèrics d'emmagatzematge, detallats en: memòria USB o bé disc dur extern. Fins a 100 euros en conjunt per categoria i expedient

  8. Programes informàtics, ja siguin sistemes operatius o bé aplicacions específiques: fins a 500 euros en conjunt per categoria i expedient

  9. Elements tecnològics per poder tenir internet, detallats en: antenes, repetidors d'internet, mòdems. Fins a 400 euros en conjunt per categoria i expedient

  10. Altres accessoris tecnològics vinculats directament amb la digitalització de l'explotació agrària o de la cooperativa o OPAS. Fins a 400 euros en conjunt per categoria i expedient

Aquests llindars estaran subjectes a les intensitats d'ajuda que pot percebre cada beneficiari, tal com defineix el punt 1 d'aquest apartat.  

A més dels límits anteriors, s'estableix un límit màxim de 3.500,00 euros d'ajuda per persona beneficiària.

3. Per poder sol·licitar les ajudes, la inversió auxiliable ha de tenir un pressupost mínim de 1.000 euros i rebre una puntuació mínima de 30 punts en aplicació dels criteris establerts en l'Annex II.

4. Així mateix, i d'acord amb el previst a la normativa d'aplicació de minimis, la quantia total d'ajudes de concedida a una única empresa no podrà excedir dels límits establerts per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà de l'endemà de la publicació al BOIB de l'anunci de la present convocatòria fins el proper dia 30 de novembre de 2024.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex I d'aquestes bases. S'hauran de presentar, correctament emplenades, en el registre d'entrada del Grup d'Acció Local Associació Leader illa de Menorca (Tel.971 355 660), situat a Sa Granja, Cra. Maó- Es Grau km. 0,5 - 07700 de Maó, o a qualsevol dels llocs que preveu l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex citat, així com assumir els compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i les declaracions que conté aquest annex I.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores establertes a l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020 i la resta de normativa d'aplicació.

4. Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la següent documentació:

  1. Fotocòpia del DNI, NIF, NIE o targeta d'identificació fiscal de la persona sol·licitant o bé dels seus representants legals si procedeix.

  2. Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat i estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats i acreditació de la representació amb la qual actua el/la signant de la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.

  3. Declaració expressa en que es facin constar totes les ajudes i subvencions sol·licitades a qualsevol institució pública o privada, relacionades amb la sol·licitud presentada o concedides per aquestes institucions per les despeses objecte de la sol·licitud.

  4. Memòria descriptiva (annex I)

  5. Documentació acreditativa que l'empresa no està en crisi, d'acord amb el punt 2.2 de les Directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (2014/C 249/01).

  6. Si n'és el cas, pressuposts o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats. S'han de presentar els tres pressupostos en el cas del que estableix l'apartat 4.6 d'aquest Acord.

  7. Declaració d'haver/no haver rebut ajudes de minimis i els imports de les mateixes en els darrers 3 anys. 

5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant pot aportar la documentació complementaria que vulgui a fi i efecte d'acreditar el compliment d'algun dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

6. La comprovació del DNI del representant del beneficiari es farà d'ofici per part del FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per a l'obtenció del DNI dels representants del sol·licitant o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici.

7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració o, si és procedent, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data que es presenta la sol·licitud. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits a què es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

8. Si la sol·licitud té algun defecte o no conté tota la documentació esmentada en els punts anteriors, es requerirà a la persona sol·licitant perquè en el termini de deu dies esmeni el defecte o aporti la documentació que calgui, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la seva sol·licitud i amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

Setè Selecció de les persones beneficiàries i determinació de la intensitat d'ajuda

1.La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En els supòsits que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació obtinguda aplicant els criteris de prioritat recollits a ‘annex II. Els empats es resolen tenint en compte la sol·licitud que s'hagi presentat primer.

3. El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca és l'òrgan competent per seleccionar els projectes beneficiaris. Per a la selecció dels projectes es tindrà en compte la seva adequació a l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu FEADER de Menorca 2014-2020, i els criteris de baremació inclosos a l'annex II.

4. El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca estarà assistit per una Comissió Avaluadora.

5. El Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca és l'òrgan competent per analitzar les sol·licituds presentades i decidir quines poden optar a subvenció de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu LEADER de Menorca 2014-2020, i està integrat pels membres següents:

-President: El president de l'Associació Leader illa de Menorca

-Secretari: Un representant de les Cooperatives de Menorca (Sa Cooperativa del Camp)

-Vocals:

Un representant de les Corporacions Municipals de Menorca (Ajuntament de Maó)

Un representants d'altres entitats públiques (Institut Menorquí d'Estudis)

Tres representants de les Org. Professionals Agràries (Agrame, Fagme, Unió de Pagesos M.)

 Un representant d'altres sectors (GOB Menorca)

Vuitè Comissió avaluadora

1.La Comissió avaluadora estarà integrada per:

- President: un persona tècnica del departament de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Consell Insular de Menorca

- Secretari: el tècnic o l'administratiu del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca, sense veu ni vot

- Vocals: 

Persona tècnica d'alguna entitat pública local o insular o bé del Consell Insular de Menorca.

Tècnic independent nomenat pel Consell Rector de l'Associació Leader illa de Menorca.

Gerent o un tècnic del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i aplicar els criteris de valoració previstos a l'Annex II; finalment emetrà un informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució.

No obstant això, en cas de renuncia o desestiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció  pel fet de no complir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclosos aquests expedients sense cap més tràmit.

3.Perquè la Comissió avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència de les persones que n'exerceixin la presidència i la gerència del grup o, en el seu cas, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres.

Novè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar la proposta  de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació en la pàgina web http://www.caib.es, cada dilluns o dia hàbil següent si aquest és festiu.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni s'hagin tingut en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que ja han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la sol·licitud tingui per objecte el finançament d'activitats a desenvolupar per la persona sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiària que reformuli la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si n'és el cas, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si n'és el cas.

El Grup d'Acció Local té la condició d'entitat col·laboradora del FOGAIBA, encarregada de rebre les sol·licituds d'ajuda, revisió i esmena d'aquestes, visita prèvia, dictamen d'elegibilitat referent a l'adequació del projecte a l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu, informe de viabilitat econòmica del projecte, i finalment enviarà tota la documentació a l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA.

L'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA emetrà informe de subvencionalidad del projecte, referent al compliment de la normativa i al resultat dels controls administratius pertinents, prèviament a la selecció de persones beneficiàries i determinació de la intensitat d'ajuda per part del Grup d'Acció Local.

2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, que haurà d'estar basada en l'acord del Comitè de Desenvolupament Rural del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi farà constar el finançament per part de les diferents administracions, les anualitats de pagament de l'ajuda que es determinin d'acord amb els crèdits disponibles, així com la millor execució del PDR,  i la mesura del  programa de què es tracti.

3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques. Un cop transcorregut aquest termini sense haver-se notificat resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podrà acordar-se l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Amb caràcter excepcional, i respectant la quantia de l'ajuda concedida, com també la forma i els terminis d'execució i justificació de les despeses corresponents, les persones beneficiàries poden sol·licitar la modificació del contingut de les actuacions subvencionades quan es donin circumstàncies que alterin o dificultin el desenvolupament de les activitats que no siguin imputables a les persones sol·licitants.

Les sol·licituds de modificació han d'estar prou motivades i s'han de formular amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i, en qualsevol cas, en un màxim de sis mesos per a les inversions immobles i de tres mesos per a les inversions mobles i sempre amb anterioritat al moment en què acabi el termini d'execució de les activitats subvencionades.

L'òrgan que va dictar la primera resolució haurà de dictar les resolucions de les sol·licituds de modificació en el termini màxim d'un mes, comptador a partir de la data de la seva presentació en el registre. Els canvis s'aprovaran sempre que s'acostin de manera significativa al compliment dels objectius previstos a la memòria. Aquestes resolucions no poden implicar perjudici per a altres persones beneficiàries en els supòsits de selecció per concurs. Transcorregut aquest termini sense que se n'hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

Desè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:

a) Realitzar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert.

b) Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i terminis determinats a la present convocatòria.

c) Mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

d) Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i en especial les relatives a la durabilitat de les operacions previstes a l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

e) Sotmetre's als controls que dugui a terme l'administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment de compromisos.

f) Atendre els requeriments del Grup d'Acció Local Associació Leader illa de Menorca relacionats amb el seguiment i l'avaluació del projecte i de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu.

g) Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l'ajuda.

h) Mantenir els requisits i condicions exigibles respecte de la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquest Acord.

2. A més, s'hauran de complir les normes d'informació i publicitat previstes a l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

3. Aquestes obligacions s'entendran sense perjudici de l'obligació de complir-ne la resta que es preveu a l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'article 11 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

4. Sens perjudici de les exclusions i les reduccions que preveu l'annex III d'aquesta resolució, el règim jurídic aplicable per incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè Justificació i pagament de les ajudes

1.El termini per notificar i justificar la realització de les inversions aprovades no podrà superar el 30 de juny de 2025.

2. L'actuació subvencionada haurà d'estar realitzada i pagada per la persona física o jurídica beneficiària en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat previst a l'apartat quart del present Acord i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat a la resolució de concessió. En tot cas, aquest termini no podrà superar el 30 de juny de 2025.

3. Per cap tipus de raó, les persones sol·licitants podran demanar cap ampliació de termini de realització i justificació establert a la resolució de la concessió.

4. Durant el termini de justificació establert, les persones beneficiàries hauran de presentar la corresponent sol·licitud de pagament degudament emplenada, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i s'han de presentar en el registre d'entrada del Grup d'Acció Local Associació Leader Illa de Menorca o a qualsevol dels llocs previstos a l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i a l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que en el citat annex I s'indiquen, així com l'assumpció de compromisos, atorgament d'autoritzacions i declaracions contingudes en aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament anirà acompanyada dels documents justificatius següents:

a. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que contenguin desglossament de les inversions realitzades, per a la seva validació i estampilla, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions.

b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat d'alguna de les següents maneres:

  • Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figuri: la data de la transferència, l'import a transferir, la identificació del concepte de transferència amb l'objecte que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb la persona beneficiària i amb l'emissora de la factura, respectivament.
  • Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

En cas de no coincidir l'import de la inversió auxiliables amb l'import del xec, a aquest document s'haurà d'adjuntar un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància que l'esmentat xec o pagaré ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament, així com també la indicació de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té la persona destinatària.

c. Extracte en el qual quedi acreditat el pagament realitzat, mitjançant l'import i la identificació de la persona pagadora i de la persona destinatària. No s'admetran pagaments en efectiu. Són auxiliables els pagaments amb targes de crèdit o dèbit sempre que estiguin a nom del beneficiari.

d. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relaciona proformes amb les factures finals presentades).

d. En cas de modificació de les inversions sol·licitades inicialment, i si pertoca, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats.

5. Només es podrà presentar una única sol·licitud de pagament de l'actuació subvencionable. El pagament s'efectuarà quan s'hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents.

6. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

7. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 4 de l'apartat desè de la present convocatòria.

8. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i la aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de la inversió realitzada, sempre que s'assoleixi de manera significativa el compliment dels objectius previstos.

9. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions previstes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat de la present convocatòria.

 

Dotze Incompatibilitats de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que la persona beneficiaria pugui rebre de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada per les mateixes actuacions concretes.

Tretzè Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades al present Acord queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel Servei esmentat a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionsSNCA.aspx i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Catorzè Règim jurídic aplicable

Per al que preveu la present convocatòria, serà d'aplicació la següent normativa:

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, sobre el finançament, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda de Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i de Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) dels anys 2021 i 2022 i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) num.1306/2013 i (UE) núm.1307/2013 pel que fa als seus recursos i la seva aplicació els anys 2021 i 2022.

- Reglament Delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i hi introdueix disposicions transitòries.

- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014, de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que respecta al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

-Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

- Reglament (UE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Quinzè Publicació

Aquesta convocatòria s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Menorca,  (signat electrònicament: 16 d'octubre de 2024)

El president Francisco Canals Cortés

Documents adjunts