Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
PORTS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 674387
Acord adoptat pel Consell d’Administració de Ports de les Illes Balears d’inici del procediment per a la licitació mitjançant concurs públic d’autoritzacions d’amarraments i d’ús de rampes per a embarcacions destinades al desenvolupament d’activitats comercials de transport marítim de passatgers amb finalitat turística o recreativa, de lloguer d’embarcacions i d'activitats aquàtiques al domini públic portuari a partir de la temporada 2026, i mesures provisionals per la temporada 2025
El Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears, reunit en sessió de dia 8 d'octubre de 2024, va acordar el següent:
Antecedents
La Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears i el seu Reglament de desenvolupament parcial aprovat pel Decret 11/2011, de 18 de febrer, no regulen de manera específica el procediment aplicable en relació a les autoritzacions de les activitats dedicades a la prestació dels serveis comercials de transport marítim de passatgers amb finalitat turística o recreativa, de lloguer d'embarcacions i d'activitats aquàtiques al domini públic portuari, ja que només regula, de manera detallada, el procediment d'adjudicació d'autoritzacions en base per a embarcacions d'esbarjo (llista 7ª); així com la creació i gestió de les llistes d'espera corresponents.
Els serveis tècnics de Ports de les Illes Balears, tradicionalment, han vingut aplicant per analogia un procediment d'actuació per a les embarcacions que realitzen serveis comercials similar a l'establert a la Llei de ports de les Illes Balears per a les embarcacions de llista 7ª, això és, atorgant preferència als titulars d'aquelles autoritzacions en vigor per a la sol·licitud d'una nova per a l'any següent, sempre i quan no hagin incomplert els requisits establerts a l'autorització inicial.
En els últims anys s'ha produït un considerable increment tant en el nombre de sol·licituds per a la realització de serveis de transport marítim de passatgers amb finalitat turística o recreativa, el lloguer d'embarcacions (tant a amarrament com amb l'ús de rampes per al llançament d'embarcacions mitjançant vehicles amb remolc) i les activitats aquàtiques, que són aquelles realitzades per embarcacions vinculades a l'explotació de serveis de temporada a platges (busseig, llanxa paracaigudes, sky-bus, esquí aquàtic, motos aquàtiques de llista 6ª). Atès que el domini públic portuari és limitat, any rere any es generen un nombre important de sol·licituds que no poden ser ateses, per manca de disponibilitat.
Tota vegada que entre les funcions atribuïdes a Ports de les Illes Balears està la de fomentar l'activitat econòmica dels ports i l'optimització de la gestió econòmica així com la rendibilitat del patrimoni, i la de garantir la competència en la prestació dels serveis esmentats, el Consell d'Administració d'aquesta entitat, en data 18 d'octubre de 2017, va aprovar l'inici del procediment d'elaboració dels Plecs de Bases i dels Plecs de Condicions per a l'atorgament d'autoritzacions per a la prestació de serveis comercials i altres activitats a la zona de servei portuari, i per a l'ocupació del domini públic portuari, que haurà de fonamentar-se en els principis de publicitat i lliure concurrència.
Si bé des de Ports de les Illes Balears es va considerar imprescindible posar en marxa un procediment definitiu de licitació pública dels llocs d'amarrament, ús de rampes per al llançament d'embarcacions mitjançant vehicles amb remolc i espais destinats a les activitats comercials, que permeti fomentar la competència entre els diferents operadors que presten serveis comercials als ports de gestió directa, també resultava evident que, fins que això fos una realitat, s'havien de seguir tramitant les sol·licituds d'autoritzacions que entretant aquests operadors fan arribar, per tal de fomentar l'activitat econòmica als ports, optimitzar la gestió econòmica i la rendibilització del patrimoni i dels recursos assignats; motiu pel qual es va considerar adient a aquest efecte facilitar als serveis tècnics uns criteris transitoris reglats i objectius.
Per aquest motiu, en data 22 de febrer de 2018 el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears va acordar l'aprovació dels criteris transitoris per a l'atorgament d'autoritzacions d'activitats comercials de transport marítim de passatgers amb finalitat turística o recreativa, de lloguer d'embarcacions i d'activitats aquàtiques al domini públic portuari (BOIB núm. 27, d'1 de març de 2018).
Posteriorment en data 26 de setembre de 2019 el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears va aprovar els nous criteris transitoris per a l'atorgament d'autoritzacions d'activitats comercials de transport marítim de passatgers amb finalitat turística o recreativa, de lloguer d'embarcacions i d'activitats aquàtiques al domini públic portuari (BOIB núm. 132, de 28/09/2019), en substitució dels criteris aprovats per Acord del Consell d'Administració de 22 de febrer de 2018.
En quan a l'ús de les rampes per empreses de lloguer, el Consell d'Administració de PortsIB en data 19 de juny de 2023 va acordar l'inici del procediment per la licitació d'autoritzacions d'ús de les rampes per part d'empreses dedicades al lloguer en el port interior de Ciutadella a partir de la temporada de 2024, i mesures provisionals per la temporada de 2023. Posteriorment, al Consell d'Administració de 21/03/2024 es va acordar l'inici del procediment per la licitació d'autoritzacions d'ús de les rampes per part d'empreses dedicades al lloguer d'embarcacions en els ports de gestió directa de ports de les Illes Balears, excepte el port de Ciutadella, a partir de la temporada 2025, i mesures provisionals per la temporada 2024.
Davant la situació exposada i per tal de garantir la seguretat del trànsit portuari, el trànsit terrestre i de les persones, es fa necessari racionalitzar i regular el funcionament de les instal·lacions de rampa d'embarcacions dels ports de gestió directa de la CAIB amb l'objectiu de regular el seu ús, les condicions i establir el nombre màxim d'empreses i d'embarcacions de lloguer de llista 6a, limitant el nombre d'autoritzacions de llista 6ª de manera adequada a la capacitat de cada rampa, a més de per garantir la seguretat marítima. Aquesta limitació requereix que l'atorgament de les autoritzacions es realitzi mitjançat concurs sota els principis de publicitat i concurrència per lots.
Fonaments jurídics
1. La competència sobre el domini públic portuari en els Ports de les Illes Balears, no declarats d'interès general, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 30.5 de la Llei orgànica 2/1983, de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la seva redacció donada per la LO 1/2007, de 28 de febrer, i segons el Reial decret 450/1985, de 20 de febrer, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de ports.
2. L'exercici de la competència executiva de l'Administració autonòmica en matèria de ports i d'instal·lacions portuàries i marítimes correspon a Ports de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 26.2 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears.
3. Per tal de complir amb la seva finalitat institucional, Ports de les Illes Balears té assignades, entre altres, les funcions relatives al foment de l'activitat econòmica dels ports i l'optimització de la gestió econòmica així com la rendibilitat del patrimoni, i la de garantir la competència en la prestació dels serveis esmentats, que haurà de fonamentar-se en els principis de publicitat i lliure concurrència; tot això d'acord amb l'establert a l'article 27 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears.
4. L'article 51 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears disposa que els serveis comercials i altres activitats es presten en el domini públic portuari en règim de competència i que l'administració portuària haurà d'adoptar les mesures dirigides a fomentar aquesta competència en la prestació dels serveis esmentats.
5. L'article 52.1 de la Llei 10/2005 disposa que la prestació de serveis comercials i el desenvolupament d'activitats industrials, artesanals o de naturalesa similar al domini públic requeriran l'obtenció de la preceptiva autorització.
6. L'article 56 d'aquesta Llei disposa que el domini públic portuari es gestiona per qualsevol de les formes que preveu l'ordenament jurídic, d'acord amb criteris d'eficàcia, eficiència i consonància amb els objectius econòmics, socials i mediambientals de la política portuària, i que la gestió del domini públic portuari comprèn l'execució de les obres, l'atorgament de les autoritzacions i concessions, la prestació dels serveis, l'adopció de les mesures de preservació i defensa demanial i qualsevol altra funció o actuació regulada en la Llei de ports.
7. L'article 59 de la Llei 10/2005 estableix que la utilització per part de tercers del domini públic portuari per usos en què concorrin circumstàncies especials d'exclusivitat, de intensitat, de perillositat o de rendibilitat, o que comportin l'execució d'obres o de instal·lacions, requereix l'atorgament de la preceptiva autorització o concessió administrativa, segons correspongui.
8. L'article 58 del Decret 11/2011, estableix que Ports de les Illes Balears pot convocar concursos públics per atorgar autoritzacions d'ocupació del domini públic portuari.
9. Correspon al Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears, entre d'altres funcions, atorgar títols jurídics, concessions, llicències i autoritzacions per a l'ocupació del domini públic portuari i per a la prestació dels serveis en els ports, d'acord amb el que disposen els articles 33.1 d), de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears i l'article 11.1 f) dels Estatus de Ports de les Illes Balears, aprovats pel Decret 134/2005, de 28 de desembre.
Per tot això, propòs al Consell d'Administració que adopti el següent
ACORD
Primer. Aprovar l'inici dels següents procediments de concurs per a la licitació d'autoritzacions d'amarraments d'embarcacions destinades a activitats comercials de transport marítim de passatgers amb finalitat turística o recreativa, de lloguer d'embarcacions i d'activitats aquàtiques al domini públic portuari:
Segon. Derogar l'Acord del Consell d'Administració de Ports de les Illes de 26 de setembre de 2019 (BOIB núm. 132, 28/09/2019) que va aprovar els criteris transitoris per a l'atorgament d'autoritzacions d'activitats comercials de transport marítim de passatgers amb finalitat turística o recreativa, de lloguer d'embarcacions i d'activitats aquàtiques al domini públic portuari.
Tercer. Aprovar el règim transitori per a la temporada 2025 per a l'atorgament d'autoritzacions d'amarraments per embarcacions destinades a lloguer i d'activitats aquàtiques, al domini públic portuari en els ports de gestió directa de Ports de les Illes Balears, en el sentit següent:
a. Les persones físiques o jurídiques que hagin disposat d'una autorització per embarcacions dedicades al lloguer d'embarcacions i activitats aquàtiques al domini públic portuari, en vigor durant l'any 2024, o al seu defecte al 2023, sempre que estiguin al corrent de pagament de les taxes corresponents i no hagin incomplert les condicions de l'autorització, podran sol·licitar-ne una de nova per un termini màxim d'un any que tindrà caràcter preferent pel lloc d'amarrament o espai ocupat l'any anterior,
b. El període mínim de sol·licitud d'ocupació de l'amarrament serà de l'1 de juny al 30 de setembre, havent d'incloure com a mínim el mateix període d'ocupació de l'any anterior.
c. El període per a exercir aquesta preferència per a l'atorgament de les autoritzacions corresponents a la temporada 2025 s'iniciarà el dia 1 d'octubre de 2024 i finalitzarà el dia 31 de desembre de 2024.
d. Qualsevol nova sol·licitud d'autorització d'activitats comercials de lloguer d'embarcacions i d'activitats aquàtiques al domini públic portuari presentada al registre de PortsIB des de la data d'aprovació del present acord i fins a la data d'adjudicació de la licitació del concurs, excepte les indicades al paràgraf a) anterior, serà denegada.
Quart. Fins que es dugui a terme el concurs per amarraments d'embarcacions destinades a activitats comercials de transport marítim de passatgers amb finalitat turística o recreativa, incloent l'embarc i desembarc del passatge, els actuals usuaris tindran preferència per obtenir una nova autorització respecte al lloc ocupat l'any anterior.
En tot cas les sol·licituds que suposin nova ocupació hauran de ser atorgades mitjançant publicitat i concurrència.
Cinquè. Acordar la licitació d'autoritzacions d'ús de les rampes per part d'empreses dedicades al lloguer d'embarcacions i activitats aquàtiques en els ports de Mallorca i Fornells, de gestió directa de ports de les Illes Balears a partir de la temporada 2025. Ports de les Illes Balears podrà optar per treure a concurs per a la temporada 2025 unes o altres rampes en funció de les particularitats de les mateixes i de la conveniència o no de treure-les conjuntament amb els amarraments.
Sisè. Facultar el vicepresident i director gerent, indistintament, per aprovar els plecs de la licitació i per realitzar tots els tràmits fins l'adjudicació del concurs i l'atorgament de les autoritzacions, donant compte al Consell d'Administració. Els esmentats plecs podran incloure l'autorització de l'ocupació de locals de venda de tiquets a edificis portuaris existents o l'ocupació, si escau, d'una superfície amb una caseta de venda de tickets la zona portuària pel mateix termini fixat al concurs.
Seté. Publicar aquest Acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al web de Ports de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (15 d'octubre de 2024)
El vicepresident executiu Antonio Mercant Morato