Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 674003
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula la declaració d'impacte ambiental sobre el projecte parc solar fotovoltaic connectat a xarxa Santa Eulària III: ampliació agrupació solar FV Santa Eulària, parcel·la 90, polígon 14, TM Santa Margalida, promogut per Ventaja Solar 9 S.L. (Exp. 85A/2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 25 de juny de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la disposició transitòria primera del Decret llei 3/2024, de 24 de maig, 

RESOLC FORMULAR:

La declaració d'impacte ambiental sobre el projecte parc solar fotovoltaic connectat a xarxa -Santa Eulària III: ampliació agrupació solar FV Santa Eulària, parcel·la 90, polígon 14, TM Santa Margalida, promogut per Ventaja Solar 9 S.L., en els termes següents: 

Segons s'estableix a les lletres a) i b) de l'article 13.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental, o els projectes que figurin en l'annex 1 d'aquesta llei.

Entre els projectes inclosos a l'annex 1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, el projecte de «parc solar fotovoltaic connectat a xarxa -Santa Eulària III: ampliació agrupació solar FV Santa Eulària.», per les seves característiques (menys de 20 ha a zona d'aptitud mitjana), d'acord amb el projecte s'inclou al Grup 3. Energia. Punt 12: «Instal·lacions amb una ocupació total de més de 10 ha situades en sòl rústic a les zones d'aptitud mitjana del PDS d'energia, excepte les situades en qualsevol classe de coberta o en zones definides com a aptes per a les instal·lacions esmentades en el pla territorial insular corresponent. »

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i ha de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 1ª de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental. A més, s'han de complir les prescripcions de l'article 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació. 

Per una altra banda, l'article 36.2 del Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears referent a les instal·lacions fotovoltaiques sobre el terreny en zones d'aptitud alta i mitjana en sòl rústic, s'especifica que les instal·lacions de tipus D s'hauran de tramitar a qualsevol cas per via de la declaració d'interès general. No obstant això, es tramitarà la declaració d'interès general via Declaració de Projecte Industrial Estratègic en virtut de la Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears.

No s'aporta a la documentació el BOIB de la publicació de l'Acord del Consell de Govern pel qual es declara el projecte industrial d'interès estratègic.

1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

El projecte consisteix en el parc fotovoltaic Santa Eulàlia III, ampliació del parc fotovoltaic “ Agrupació Sta Eulàlia 1 i Sta Eulàlia 2 “., connectat a la xarxa elèctrica de mitja tensió de la companyia elèctrica Endesa Distribució, a una finca de Santa Margalida.

L'ampliació estarà formada per 25.280 panells solars de 470 Wp de potència unitària (potència instal·lada total de 11.881,60 kWp), per 50 inversors de 200 kW cada un, 5 centres de transformació, 1 Centre de Maniobra i Mesura (CMM), 1 centre de control (ja existent) i per 1 línia d'evacuació de 15 kV soterrada i connexió sobre la línia de distribució mitjançant traçat soterrani.

La superfície total de la parcel·la és de 677.005 m2 i l'ocupació de la planta és de 90.019 m2, un 13,2% de la superfície total de la parcel·la. El promotor del projecte és Ventaja Solar 9, S.L.

El conjunt de l'agrupació de parcs Santa Eulària I i II, més l'ampliació Santa Eulària III ocuparan una superfície poligonal de 182.043 m2 , un 27% de la superfície total de la parcel·la i produiran una potència total de 21,5 MW.

El sistema global dels parcs es basa en la transformació del corrent continu generat pels panells solars, en corrent altern de la mateixa qualitat (tensió, freqüència,...) que la que circula per la xarxa comercial elèctrica (400 V). Aquesta transformació es realitza a través de l'inversor, element que té, a més, altres funcions, realitzar l'acoblament automàtic amb la xarxa i incorporar part de les proteccions requerides per la legislació vigent.

L'energia des dels inversors és enviada als transformadors BT/MT la funció dels quals és elevar la tensió de l'electricitat fins als 15.000 V per al seu transport fins al punt de connexió amb la xarxa de distribució, propietat d'Endesa Distribució, on és íntegrament abocada a la xarxa.

Les instal·lacions en mitja tensió proposades estaran formades pels següents elements:

  • Línies de Mitja tensió d'interconnexió dels centres de transformació.
  • Centre de maniobra i mesura fotovoltaic (CMM FV).
  • Línia general d'interconnexió des dels centres de transformació fins al CMM FV en el Punt de connexió.

Els panells aniran fixats directament sobre estructures d'acer galvanitzat i alumini que estaran clavades al terreny o empernades. Les estructures que suporten els panells aixequen uns 2,97 m. L'estructura estarà degudament sostinguda i ancorada, essent calculada per resistir les preceptives càrregues de vent i neu. Les estructures tenen facilitat en el desmuntatge i desmantellament.

Es disposarà de cinc transformadors en cinc edificis prefabricats de 6,06x2,38x2,585 m de formigó però amb acabats d'acord amb la norma 22 del PTIM. Tres a la zona est i dos a l'oest del parc.

El parc comptarà amb un Centre de Maniobra i Mesura (CMM FV) integrat dins un edifici de formigó de 6,08x2,2x2,59 metres, a més d'un Centre de Control situat proper als mateixos. Situat a la zona nord de la parcel·la, al costat del camí.

El punt de connexió per al parc Santa Eulària III se situa en les coordenades aproximades UTM,(FUS 31 ED50) X: 497.963, I: 4.366.704; per dur a terme la connexió es realitzarà:

1. Punt de connexió mitjançant traçat subterrani de línia de mitja tensió. Situat en les coordenades aproximades UTM, (FUS 31 ED50) X: 535.790, I: 4.399.731, a la Subestació de Can Picafort CL SECTOR 3 1316 (T) 07458, Santa Margalida.

2. Tram de 2.945 m de Línia de Mitjana Tensió soterrada des de Centre de Maniobra i Mesura, situat a la zona nord-est de la parcel·la.

3. Centre de Maniobra i Mesura (d'ara endavant CMM FOTOVOLTAIC) situat al costat del camí públic d'accés a la finca, a l'interior de la finca. 

4. A partir del CMM, la línia serà privada de mitja tensió soterrada.

2. Elements territorials i ambientals significatius de l'entorn del projecte

1.- Segons el PTI de Mallorca, el parc solar fotovoltaic s'ubica part en sòl rústic comú, dins la categoria d'Àrea de Transició (AT), i part en sòl rústic comú, dins la categoria de sòl rústic general (SRG). 

2.- D'acord amb les Normes Subsidiàries de Santa Margalida aprovades el 29-04-1986, la zona a on es situa el parc fotovoltaic està qualificat com a zona Agrícola-Ramadera.

3.- El terreny està situat dins la Unitat de Paisatge 3, Badies del Nord. A més, en relació amb la valoració paisatgística, la parcel·la està situada en una zona amb un grau de valoració paisatgístic alt, molt alt i extraordinari.

4.- Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Tampoc formen part de Xarxa Natura 2000.

5.-En relació amb la topografia, la zona es troba en una àrea amb pendents suaus, pendent del 0-5% cap a la línia de costa. 

6.- Amb relació a l'aigua, el projecte es desenvolupa sobre les Masses d'Aigües Subterrànies:

  • 1816M2 – Son Real. Aqüífer poc profund, amb presència de clorurs i nitrats. Mal estat quantitatiu i qualitatiu.
  • 1811M1 – Sa Pobla. Aqüífer superficial, amb presència de clorurs i nitrats. Mal estat quantitatiu i qualitatiu.
  • 1811M2 – Llubí. Aqüífer poc profund, amb presència de clorurs i presència local de nitrats. Bon estat quantitatiu i mal estat químic.

La vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és moderada a la part nord i alta a sud-oest. El projecte no es troba en zona inundable o potencialment inundable.

7.- Proper a la ubicació del projecte es troba un jaciment arqueològic declarat BIC (jaciment JA54), l'entorn de protecció del qual afecta una part de la parcel·la i del projecte de parc fotovoltaic. A més, la línia d'evacuació també afecta la zona de cautela arqueològica del jaciment JA53.

8.-El projecte no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, esllavissament o inundació ni es troba dins Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals. Així i tot, s'identifiquen masses forestals al Nord-est de les instal·lacions, catalogades com a Zona d'Alt Risc d'Incendi (ZAR).

9.- Segons font de l'IDEIB, apareixen les següents espècies catalogades i amenaçades a la quadrícula de 5 x 5 amb codi 123 del Bioatles: 

Arpella

Circus aeruginosus

Rosseta

Marmaronetta angustirostris

Ànnera blanca

Tadorna tadorna

Toret

Ardeola ralloides

Picaplatges camenegre

Charadrius alexandrinus

Picaplatges petit

Charadrius dubius

Hortolà de canyet

Emberiza schoeniclus subsp. Witherbyi

Abellerol

Merops apiaster

Gall faver

Porphyrio Porhyrio

Buscarla mostatxuda

Acroecephalus melanopogon

Càdec de mar

Juniperus oxycedrus subsp. Macrocarpa

Orquidia de prat

Orchis palutris

L'àrea en major presència d'aquestes espècies, la majoria aus, correspon a l'entorn de l'Albufera que es troba a més d'un quilòmetre de l'àrea d'execució dels parcs fotovoltaics.

L'àrea destinada al projecte són terres de conreu de secà, on predominen espècies adaptades a espais oberts, majoritàriament els que pertanyen a la família "Alaudidae".

En relació a la flora, hi trobem la presència potencial de l'orquídia de Prat "Orchis palustris", catalogada com a vulnerable al RD 75/2005. A l'inventari de camp realitzat no s'ha trobat la presència d'aquesta espècie. 

Espècies catalogades no amenaçades:

Terrola

Calandrella brachydactila

Calàpet

Bufotes balearicus

Serp de Garriga

Macroprotodon mauritanicus

Llambritja

Sterna hirundo

Ratapinyada de coa llarga

Tadarida teniotis

Titina d'estiu

Anthus campestris

Xàtxero groc

Motacilla flava

Setmesó

Tachybaptus ruficollis

Avisador

Himantopus himantopus

Mussol banyut

Asio otus

Buscarla de canyar

Acrocephalus scirpaceus

Tortuga mediterrània

Testudo hermanni

Passaforadí

Trogodytes troflodytes

Puput

Upupa epops

Ratapinyada dels graners

Eptesicus serotinus

Ratapinyada d'Escalera

Myotis escalerai

Ratapinyada gran

Myotis myotis

Ratapinyada de vores clares

Pipistrellus kuhlii

Ratapinyada soprano

Pipistrellus pygmaeus

Ratapinyada orelluda

Plecotus austriacus

Lliri de Mar, Lliri d'arenal, Assutzena d'arenal

Pancratium maritimum

Fonoll Marí

Crithmum maritimum

Garballó, Margalló

Chamaerops humilis

Cirerer de Betlem, Cireretes o Guingues del Bon Pastor

Rusus aculeatus

Murta, Murtera, Murtra

Myrtus commnunis

Limònium o ensopeguera

Limonium majoricum

Alga de vidriers, Altina

Posidona oceanica

Lampúgon, Aladem

Rhamnus alaternus

Tamarell

Tamrix gallica

La proximitat del projecte a la zona urbana de Can Picafort reduirà les probabilitats que hi hagi presència de fauna d'interès a l'àrea d'execució del parc.

10.- Referent als hàbitats, segons font de l'IDEIB, a la parcel·la hi trobem els següents Hàbitats d'Interès Comunitari (HIC):

  • 6220 (Hàbitat prioritari) Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero-Brachypodietea).
  • 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics 
  • 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics 
  • 9340 Alzinars Quercus ilex i Quercus rotundifolia
  • 9320 Boscos d'Olea i Ceratonia

Segons indica l'Estudi d'Impacte Ambiental no es veuran afectats per la implantació de les plaques.

3. Resum del procés d'avaluació

3.1. Fase d'informació pública

Consta certificat signat pel Cap de Secció III del Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica sobre la informació pública «sol·licitud de declaració de projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic Santa Eulària III de 10.000 kW, ubicat al polígon 90 parcel·la 14 de Santa Margalida (RE009/22)», per un termini de trenta dies, al BOIB núm. 124 de 7 de setembre de 2023 es va realitzar la informació pública del projecte, i a la seu electrònica de l'OS, i als diaris Última Hora i Ara Balears. Se certifica que durant el tràmit d'informació pública no s'han rebut al·legacions.

3.2. Consulta a les administracions afectades

D'acord amb l'art. 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es va sol·licitar consulta a les següents administracions afectades: 

  • Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme del Consell Insular de Mallorca
  • Direcció Insular de Medi Ambient.
  • Servei de Carreteres de la Direcció Insular de Mobilitat del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca (CIM)
  • Direcció Insular de Patrimoni. 
  • Direcció General d'Emergències i Interior.
  • Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal
  • DG d'Agricultura. 
  • Ajuntament de Santa Margalida. 
  • Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.
  • RED ELECTRICA ESPAÑA, SAU
  • Edistribución Redes Digitales SL.
  • GOB
  • Amics de la Terra.

3.3. Informes rebuts

Informe de REE de data 08 de setembre de 2023 informant: 

«En cuanto a la planta solar fotovoltaica, les comunicamos que Red Eléctrica no presenta oposición a la misma al no existir afecciones a instalaciones propiedad de Red Eléctrica.

En cuanto a la línea subterránea de media tensión a 30 kV, les informamos que el trazado de la línea proyectada afecta a terrenos que pertenecen en proindiviso a Red Eléctrica y a “E-Distribución Redes Digitales” (antigua Endesa Distribución), por lo que deberán contactar con ambas compañías con la finalidad de suscribir los correspondientes acuerdos que les legitime para la ocupación de los terrenos. 

En cuanto a las distintas alternativas incluidas en el estudio de impacto ambiental, y dado que en el anteproyecto ya se ha optado por una de las alternativas indicadas, entendemos que no procede el análisis y estudio de las mismas por parte de Red Eléctrica.

Por otra parte, la información de la presente comunicación resulta independiente de la necesaria resolución de los procedimientos de acceso y conexión para la instalación del asunto que, según el Real Decreto 1183/2020, deben completarse para todas las instalaciones que vayan a conectarse a la red, siendo asimismo los correspondientes permisos de acceso y conexión condición previa imprescindible para el otorgamiento de la autorización administrativa de instalaciones de generación, según la Ley 24/2013 del Sector Eléctrico (Artículo 53).

Informe del tècnic de cultura i patrimoni de l'ajuntament de Santa Margalida, signat en data 15/09/2023, que conclou: «En resum, tot i que el projecte de parc fotovoltaic no passa a damunt cap jaciment arqueològic, segons el catàleg de patrimoni de Santa Margalida si que afecta part zona de cautela arqueològica del jaciment JA54. A més, la línia d'evacuació també afecta la zona de cautela arqueològica del jaciment JA53. Tots aquests condicionants fan que, segons el que s'estableix al catàleg de patrimoni de Santa Margalida, prèviament a la seva autorització, sigui necessària la supervisió i l'acord de la Comissió Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca, que és qui ha de decidir sobre l'afectació patrimonial del projecte. Serà necessari, per tant, el nomenament d'un arqueòleg per a la redacció d'un estudi arqueològic previ que haurà de ser aprovat per part del la comissió Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca. La seva autorització restarà condicionada a l'acord de la Comissió Insular de Patrimoni.»

Informe del l'enginyer assessor municipal, signat en data 15/09/2023, que conclou: «En conseqüència del anterior, i tenint en compte les necessitats previstes al pla d'abastiment d'aigua municipal, informem desfavorablement la proposta de traçat prevista al projecte objecte del present informe.

Informe de l'assessor jurídic de l'ajuntament de Santa Margalida, signat en data 25/09/23, que conclou: «A la vista dels tres informes que s'ha emès i que han d'acompanyar-se al present, és procedent proposar que l'Ajuntament emeti informe DESFAVORABLE QUAN AL TRAÇAT QUE DISCORRE PEL VIAL «Carrer de Santa Eulàlia» per les raons que s'exposen a l'informe del Sr. Horrach»

Informe de l'enginyera de l'ajuntament de Santa Margalida, signat en data 25/09/2023, que conclou:«Atès l'exposat anteriorment i una vegada revisada la documentació relativa al present expedient no es troba inconvenient tècnic per part de la tècnica que subscriu l'informe.»

Resolució de Batlia, signada en data 26 de setembre de 2023, la qual resol: «Primer.- Informar desfavorablement el projecte del parc fotovoltaic Santa Eulàlia III, ubicat al polígon 14 parcel·la 90 de Santa Margalida, en quant al traçat descrit a l'esmentat projecte que discorre pel vial «Carrer de Santa Eulàlia», per les raons que s'exposen a l'informe del Sr.Horrach. Segon.- En cas de desatendre's aquesta petició de canvi de traçat, es preceptiva l'observança del condicionant que apareix a l'informe de Patrimoni que s'acompanya».

Segon informe del l'enginyer assessor municipal, signat en data 08/04/2024, que conclou: «En conseqüència de l'anterior, i tenint en compte les necessitats previstes al pla d'abastiment d'aigua municipal, considerem compatible el nou traçat previst amb les necessitats posades de manifest a l'anterior informe en referència al abastiment d'aigua potable del municipi, i informem favorablement la proposta de nou traçat prevista a la nova documentació de subsanació de deficiències del projecte objecte del present informe, pel que fa a l'afecció del projecte al sistema de subministrament d'aigua potable del municipi de Santa Margalida.»

Informe de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal signat en data 21/09/2023, que informa: «Donat que l'actuació està fora de Xarxa Natura 2000, i fora del parc natural de s'Albufera i del parc natural de Llevant no tenim observacions a fer.»

Informe de la Direcció General d'Emergències i interior, signat en data 24/08/2023, que conclou: « s'informa favorablement l'expedient tot i que segons el previst al Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (Decret 33/2015, 15 de maig) el promotor ha de redactar i implantar el corresponent pla d'autoprotecció front incendis forestals, incorporant les mesures contemplades a l'INFOBAL com són la definició d'accessos, la garantia d'arribada i maniobra de vehicles pesats o la neteja, entre d'altres, i en els termes establerts al mencionat decret.»

Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la direcció General d'energia i Canvi Climàtic, signat en data 30 d'octubre de 2023, quant a l'afecció al canvi climàtic i l'atmosfera. Com a conclusions indica: «- El projecte s'alinea amb els objectius establerts a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, en matèria de reduccions emissions de CO2, així com de autosuficiència energètica, establertes a la llei esmentada, i per tant té un impacte positiu sobre el tipus de consum energètic.

  • S'han de seguir les mesures preventives que estableix l'EIA per a minimitzar les emissions de contaminants atmosfèrics i gasos d'efecte hivernacle.
  • Es recomana la instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge energètic conforme l'estipulat a l'article 43 de la Llei 10/2019.»

Informe del Servei d'Agricultura (20/12/2023) que conclou: «Vist tot l'exposat, i d'acord amb la Instrucció 1/2023, de 18 de gener de 2023, sobre els criteris per emetre informes per la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic i vistes les mesures de compensació proposades, se procedeix a informar favorablement per a la instal·lació del parc solar fotovoltaic Santa Eulàlia III al polígon 14, parcel·la 90 de terme municipal de Santa Margalida.»

Informe del Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca, signat en data 2/11/2023, que indica: «Consultada la base de dades de Patrimoni es fa constar que: - La parcel·la objecte d'intervenció i el projecte fotovoltaic es troba afectat per la delimitació de catàleg municipal del jaciment JA-54 Tanca Nova

- El jaciment de Sa Tanca Nova està recollit a la Carta Arqueològica amb el codi 40/054 

Consultada la documentació i per tal de continuar amb la tramitació de l'expedient s'ha de nomenar un tècnic competent en arqueologia que ha de presentar un projecte d'intervenció arqueològica previ a la resolució sobre el projecte de referència. El projecte arqueològic ha de ser autoritzat per la DIPH del Consell de Mallorca. Un cop duta a terme la intervenció, s'hauran de presentar els resultats al Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca a fi efecte d'avaluar l'impacte sobre eventuals restes patrimonials, emetre informe i es plantejaran, si s'escau, aquelles modificacions necessàries per garantir la seva conservació.

1. Informe, de data 17/10/23, del Servei d'Ordenació del Territori i el Servei d'Urbanisme que conclou: «Per tot l'exposat en aquest informe, s'informa favorablement el Projecte del parc fotovoltaic Santa Eulàlia III, sempre i quan es tinguin en compte les condicions següents:

«1) A prop de la ubicació del projecte es troba un jaciment arqueològic declarat BIC, l'entorn de protecció del qual afecta una part de la parcel·la i del projecte de parc fotovoltaic, conseqüentment i tal com s'indica a la fitxa del jaciment (JA54): 

a) la sol·licitud de llicència d'obra haurà d'incloure un estudi arqueològic previ, d'acord amb el que disposi la Comissió Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca.

b) la concessió de llicència restarà condicionada a l'acord de la Comissió Insular de Patrimoni.

 

2) Cal detallar l'amplada de la barrera vegetal que, com a mínim, hauria de tenir una amplada de 15 m en el límit nord de la parcel·la, per tal de poder combinar fileres d'arbres i d'arbustives i assegurar la seva eficàcia.

3) Cal detallar un perímetre mínim de soca en els arbres i una alçada mínima en les plantes arbustives, en la barrera vegetal proposada, per tal d'assegurar la seva efectivitat des de l'inici de la implantació del parc.

4) Cal detallar les espècies vegetals que s'utilitzaran, per tal de poder analitzar la seva idoneïtat, tenint en compte que haurien de ser espècies vegetals autòctones, preferentment presents en l'entorn proper i de baix requeriment hídric.

5) Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions projectades, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la Norma 22 del PTIM i millorar així la integració paisatgística de la nova instal·lació.

6) Cal tenir en compte que la línia de connexió amb la subestació elèctrica afecta a sistemes generals viaris i de comunicacions de manera que cal sol·licitar autorització preceptiva al Consell de Mallorca (Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat).

Així mateix es fan les observacions següents:

7) Es considera que s'hauria de sol·licitar informe a la Conselleria d'Agricultura, als efectes de valorar si els terrenys haurien d'ésser preservats del nou ús proposat ja que es tracta de sòls que disposen d'aptituds acceptables per a l'explotació agrícola-ramadera, susceptibles de cultius, que interessa preservar i protegir d'altres usos, segons es recull al planejament vigent de Santa Margalida.

8) Seria convenient traslladar els panells fotovoltaics situats en la zona nord de la parcel·la (entre la carretera Sta Eulàlia, el límit nord de l'agrupació fotovoltaica i el camí situat en el límit oest de Sta Eulàlia III) a la zona on el projecte proposa ubicar la plantació de garrovers com a mesura compensatòria i, per altra banda, traslladar la plantació de garrovers a la zona nord de la parcel·la. Així, es reduiria la visibilitat i, per tant l'impacte paisatgístic del parc a més d'evitar l'efecte acumulatiu de l'ampliació Sta Eulàlia III amb l'Agrupació fotovoltaica Sta Eulàlia I i II i amb altres parcs en tramitació a l'altre costat de la carretera de Sta Eulàlia.

9) En el límit nord del parc fotovoltaic Sta Eulàlia III amb la carretera, convé adoptar mesures d'interacció positiva per a la possible utilització d'aquesta via com a ruta senderista i de cicloturisme per part de la població de l'entorn i per a la millora paisatgística i de rehabilitació turística de la zona turística madura de Can Picafort.

10) En l'execució de les obres de la línia d'evacuació s'haurà de tenir cura en la conservació del ferm dels camins, amb els tancaments laterals, amb la conservació dels marges i parets, i amb el soterrament i canalització de les infraestructures per tal de que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. Convé tenir especial esment en no desplaçar ni retirar el material (pedres) provinent dels esbaldrecs de les parets de tancament confrontants.»

4. Integració de l'avaluació

4.1 Alternatives

Les alternatives presentades:

Alternativa 0: La no execució del projecte, es descarta. S'ha decidit projectar el parc fotovoltaic amb l'objectiu de reduir la dependència energètica, aprofitar els recursos de les energies renovables i diversificar les fonts de subministrament incorporant les menys contaminants.

La primera restricció a l'hora de trobar alternatives és la viabilitat tècnica del projecte, nivells d'irradiació solar, barreres geogràfiques, zones planes i de poca activitat sísmica i el punt d'evacuació d'energia. A partir d'aquí es trobaren 3 alternatives:

Alternativa 1: polígon 14, parcel·la 4 del T.M. de Santa Margalida.

Alternativa 2: polígon 14, parcel·la 90 del T.M. de Santa Margalida. A uns 700 m al sud-oest de can Picafort.

Alternativa 3: polígon 14, parcel·la 90 del T.M. de Santa Margalida. A uns 300 m a l'oest de can Picafort.

L'alternativa 1: s'ubica a una parcel·la dedicada al conreu de secà, amb una petita porció de cultius arboris i taques forestals de pi, alzina i ullastre. L'aptitud fotovoltaica és mitja-alta. La línia d'evacuació mitjançant una línia existent que travessa la parcel·la. La parcel·la es troba catalogada segons el PTIM com a SRG i AT-H.

L'alternativa 2: s'ubica a una parcel·la dedicada al conreu de secà, plana i pràcticament sense arbrat, amb l'excepció d'algunes alzines disperses. L'aptitud fotovoltaica és mitja-alta. La línia d'evacuació mitjançant una línia existent que travessa la parcel·la. La parcel·la es troba vorejant masses forestals de pi, alzina i ullastre catalogades en alguns casos com a HICs. La parcel·la es troba catalogada segons el PTIM com a SRG i AT-H.

L'alternativa 3: s'ubica a una parcel·la dedicada a cultius herbacis i olivar de secà, una petita porció de cultius herboris i taques forestals amb pi, alzina i ullastre. L'aptitud fotovoltaica és mitja-alta. La parcel·la es troba confrontant al nord pel camí de Sant Eulària i per nombroses taques forestals de pi amb alzina i ullastrar catalogades en alguns casos com a HICs. La línia d'evacuació mitjançant una línia existent que travessa la parcel·la. La parcel·la es troba catalogada segons el PTIM com a SRG.

S'analitzen alternatives i, en funció de paràmetres com aptitud fotovoltaica, vegetació, paisatge, proximitat a espais protegits i Xarxa Natura 2000 i efecte sinèrgic i agronomia.

Per determinar quina alternativa té menys afeccions paisatgístiques, s'ha fet una modelització, mitjançant un SIG, de les conques visuals associades per a cada una de les alternatives. 

Els resultats són els següents:

 

Superfície conca visual (ha)

% visibilitat envoltant 2km

Alternativa 1

183,9

5,44

Alternativa 2

74,4

2,20

Alternativa 3

119,1

3,52

Taula 1

D'acord amb aquest estudi, l'alternativa amb menor impacte paisatgístic és l'Alternativa 2. 

Proximitat a espais protegits: 

  • Alternativa 1: 217 m al SE del Parc Natural, ZEPA i ZEC Albufera de Mallorca. 
  • Alternativa 2: 1.200 m al SE del Parc Natural, ZEPA i ZEC Albufera de Mallorca. 
  • Alternativa 3: 750 m al SE del Parc Natural, ZEPA i ZEC Albufera de Mallorca. 

L'alternativa més adequada és l'Alternativa 2. 

Referent a les sinergies amb altres parcs fotovoltaics, les plantes fotovoltaiques més pròximes es localitzen:

  • Alternativa 1: 1870 m, 1840 m, 2890 m, 3205 m i 0 m. (9805 m) 
  • Alternativa 2: 1.140 m, 940 m, 2050 m, 2675 m i 505 m. (7310 m) 
  • Alternativa 3: 1.500 m, 1387 m, 2430 m, 2920 m i 25 m. (8262 m) 

En el cas de les sinergies, l'alternativa més adequada seria l'Alternativa 1

Els elements que s'han tingut en compte per comparar i escollir la millor alternativa es mostren a la següent taula:

VARIABLES AMBIENTALS

Valoració

Millor

Alternativa

Alternativa 1

Alternativa 2

Alternativa 3

Aptitud FV

2

1

0

Alt. 3

Vegetació

2

0

1

Alt. 2

Paisatge

2

0

1

Alt. 2

Proximitat a espais protegits i XN2000

2

0

1

Alt.1

Sinergies amb altres instal·lacions

0

2

1

Alt.3

Agronomia

-

1

0

Alt. 3

Índex d'Impacte

8

4

4

Alt.2 i 3

Nota: Valor 0 = alternativa en menor Impacte potencial

Valor 2 = alternativa amb major Impacte

Tot i que les alternatives 2 i 3 tenen el mateix índex d'impacte, s'ha elegit l'alternativa 3 atès que d'acord amb l'EsIA s'han realitzat calicates en les parcel·les corresponents a les alternatives 2 i 3, i resulten més fondes a la parcel·la de l'alternativa 2, per tant, és més favorable per a la instal·lació l'alternativa 3. No obstant l'anterior, l'informe agronòmic presentat només inclou el resultat de les calicates realitzades a la parcel·la de l'alternativa 3.

Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

En primer lloc, l'EsIA presenta una identificació i descripció dels impactes que produirà el projecte sobre l'entorn, en segon lloc, l'avaluació i valoració d'aquells més significatius.

La identificació dels impactes es representa en una matriu (Matriu de Leopold), en la que es consideren les accions del projecte que incideixen de forma directa o indirecta als elements del medi.

Una vegada identificats, es determina quins són significatius i s'avaluen i valoren en funció de diferents atributs en: compatible, moderat, sever o crític. Es presenta una taula final amb els impactes significatius valorats.

A la fase de construcció es valoren:

1. Alteració de l'estructura edàfica, avaluat com a compatible.

2. Destrucció de la vegetació, avaluat com a compatible.

3. Alteració i pèrdua d'hàbitats faunístics, avaluat com a compatible.

4. Molèsties a la fauna, avaluat com a moderat.

5. Molèsties a la població, avaluat com a moderat.

6. Pèrdua de l'ús tradicional del sòl, avaluat com a compatible.

7. Afecció a les vies de comunicació, avaluat com a compatible.

A la fase d'explotació:

8. Col·lisió d'avifauna amb el tancament de malla metàl·lica, avaluat com moderat.

9. Utilització de fonts d'energia renovable, avaluat com a positiu.

A la fase de desmantellament:

10. Molèsties sobre la fauna, avaluat com a moderat.

Els principals impactes seran els següents:

a) Atmosfera

* Contribució al canvi climàtic: l'annex II «Estudio energético y sobre cambio climático» presentat no calcula les emissions de gasos d'efecte hivernacle generades a la fase de construcció, tot i això, l'EsIA considera el consum de combustible i energia i la seva contribució contra el canvi climàtic com a no significativa atesa la magnitud de l'obra i la temporalitat de l'actuació. S'estimen 44,37 T CO2/any d'emissions associades a la fase d'explotació . Tot i això, l'impacte serà positiu atès que l'ampliació preveu una producció elèctrica fotovoltaica de 17.181.420 kWh, equivalent al 23,39% del consum total del terme municipal de Santa Margalida l'any 2019 segons dades de l'IBESTAT. I el conjunt (Santa Eulària I, II i III) produirà anualment 31.314.214,3 kWh, la qual cosa evitarà l'emissió a l'atmosfera 24.178.053 kg de CO2.

* Emissions de pols: les emissions de pols durant les fases de construcció i desmantellament poden afectar a la vegetació, a la població i a les infraestructures.

* Renous: emissions de renous a la fase constructiva i de desmantellament poden afectar a la població i a la fauna.

b) Sòl i subsol

La superfície afectada pel projecte es quantifica en:

  • Afecció permanent durant l'explotació: 101.760 m2
  • Afecció temporal durant la construcció: 8.910 m2

c) Vegetació i flora

S'afectarà uns 101.760 m2 de cultius herbacis de secà. No s'afectaran ni hàbitats ni flora protegida.

d) Hàbitats d'interès comunitari: no hi haurà afecció directa sobre els HIC.

e) Fauna: L'àrea destinada al projecte són terres de conreu de secà, on predominen espècies adaptades a espais oberts, majoritàriament els que pertanyen a la família "Alaudidae". També es poden afectar els quiròpters.

f) Medi socioeconòmic

* Població: impacte positiu atès que es crearan llocs de feina i demanda de serveis locals. A l'EsIA no consideren significatives les molèsties per pertorbacions o renous perquè no hi ha nucli de població proper es troba a uns 700 m.

* Infraestructures, equipaments i instal·lacions: 

  • Degradació del ferm del camí d'accés als parcs provocat pel pas de vehicles i maquinària pesant les possibles vies de comunicació afectades: Carretera Ma-12, Ma-3410, Ma-3413 i el camí de Santa Eulàlia.
  • Realització de rases per tal de soterrar la línia d'interconnexió (des del CMM fins a la SE de can Picafort) que ocuparà una superfície de 4.395 m2 (2.930 m de longitud x 1,5 m d'amplada). 
  • Per altra banda, d'acord amb l'informe conjunt del Servei d‘Ordenació del Territori i del Servei tècnic d'Urbanisme «la parcel·la està parcialment afectada per la reserva viària (REVIF”.03), delimitada en el PDS de Carreteres i destinada a la realització de la futura variant de Can Picafort. No obstant, d'acord amb la DT15ª del PTIM, (Mod.3 ap.def. 11/05/2023), s'estableix que “fins a la nova formulació, revisió o adaptació del Pla Director Sectorial de Carreters de Mallorca, actualment en tramitació, a aquest Pla Territorial i per un termini màxim de dos anys, es deixen sense efectes les determinacions del pla director sectorial vigent referides, entre d'altres, a l'execució de la variant de Can Picafort.” No obstant, l'àmbit on es situaran els panells no està afectat per aquesta reserva viària. Però, l'àmbit on s'ubicarà el nou parc, quedarà a una distància d'uns 150m de la futura variant.
 

g) Patrimoni

L'EsIA indica que a la zona del projecte no apareix cap element catalogat com a Bé d'Interés Cultural (BIC) o Bé Catalogat (BC) indicant que els més propers són:

  • “Cova de San Marti/Sa Pleta” ubicat a 2,2 km al nord-est de la parcel·la.
  • “Santa Eulalia” situat a 1,1 km al sud-oest de la parcel·la.
  • “San Baulo de DAlt/Darrera Can Biniaco/Tanca Nova” localitzat a 430 m a l'est de la parcel·la.
  • “San Baulo de Dalt/Es Pinar” ubicat a 950 m a l'est de la parcel·la.

No obstant això, d'acord amb l'informe del tècnic de patrimoni de l'ajuntament de Santa Margalida el projecte afecta part de la zona de cautela arqueològica del jaciment JA54. A més, la línia d'evacuació també afecta la zona de cautela arqueològica del jaciment JA53. A més, conclou: que segons el que s'estableix al catàleg de patrimoni de Santa Margalida, prèviament a la seva autorització, sigui necessària la supervisió i l'acord de la Comissió Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca, que és qui ha de decidir sobre l'afectació patrimonial del projecte. Serà necessari, per tant, el nomenament d'un arqueòleg per a la redacció d'un estudi arqueològic previ que haurà de ser aprovat per part de la comissió Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca. La seva autorització restarà condicionada a l'acord de la Comissió Insular de Patrimoni.

Per altra banda, consta dins l'expedient requeriment d'instància, a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia per part del Servei Insular de Patrimoni Històric, signada en data 02/11/2023, motivada per: «Consultada la documentació i per tal de continuar amb la tramitació de l'expedient s'ha de nomenar un tècnic competent en arqueologia que ha de presentar un projecte d'intervenció arqueològica previ a la resolució sobre el projecte de referència. El projecte arqueològic ha de ser autoritzat per la DIPH del Consell de Mallorca. Un cop duta a terme la intervenció, s'hauran de presentar els resultats al Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca a fi efecte d'avaluar l'impacte sobre eventuals restes patrimonials, emetre informe i es plantejaran, si s'escau, aquelles modificacions necessàries per garantir la seva conservació.»

Dins l'expedient no s'ha aportat cap informació relativa al requeriment. Per tant, serà necessari que:

* La sol·licitud de llicència d'obra haurà d'incloure un estudi arqueològic previ, d'acord amb el que disposi la Comissió Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca.

* La concessió de llicència restarà condicionada a l'acord de la Comissió Insular de Patrimoni.

h) Paisatge

L'estudi d'incidència paisatgística presentat ha tingut en compte una àrea d'influència de 3 km de radi al voltant del parc solar fotovoltaic, la qual cosa suposa 3.381,025 ha. Els resultats obtinguts són: 

Impacte Paisatgístic

Superfície (ha)

Percentatge %

Nul

3.273,44

96,818

Molt baix

0,1

0,003

Baix

15,42

0,456

Moderat

63,12

1,867

Alt

28,15

0,833

Molt Alt

0,79

0,024

Total

3.381,025

100%

Es pot comprovar que el 97% del territori estudiat té un impacte nul i només el 0,024% del territori ofereix un impacte molt alt, a més, indiquen que els impactes alts es donen majoritàriament a l'interior de la parcel·la. Conclouen que es tracta d'un impacte Compatible.

Amb tot i això, d'acord amb l'informe emès per la tècnica del Servei d'Ordenació del Territori conjuntament amb la tècnica del Servei d'Urbanisme del Consell de Mallorca en l'àmbit de les seves competències en matèria de planificació territorial i urbanística i d'altres polítiques sectorials d'incidència paisatgística, que indica: «En relació amb l'estudi d'impacte paisatgístic aportat, tenint en compte el mapa de fragilitat visual de la parcel·la, així com la visibilitat des de la via de comunicació propera, la ubicació de la parcel·la en una zona de paisatges oberts , la superfície total de la parcel·la així com el temps de creixement de la barrera vegetal per tal de ser efectiva, seria convenient traslladar els panells ubicats en la zona nord de la parcel·la confrontant amb la carretera, per tal d'ubicarlos en zones menys visibles i amb menys impacte paisatgístic (zona sud de la parcel·la). A més, tenint en compte que en la parcel·la 3, situada a l'altre costat de la carretera s'està tramitant una agrupació fotovoltaica amb una ocupació de 8,2 ha i que, en la mateixa parcel·la 90 s'està tramitant l'agrupació fotovoltaica Sta Eulàlia I i II amb una ocupació de 9,2 ha, també seria convenient traslladar els panells situats en la zona nord, per tal d'evitar l'efecte acumulatiu...».

Per tant, i tenint en compte el següent:

  • La zona nord es troba dins una zona de cautela patrimonial i que dins la informació aportada a l'expedient no es troba cap informe de la Comissió Insular de Patrimoni del Consell, òrgan competent sobre les afeccions patrimonials.
  • Sinergia de parcs fotovoltaics : en la parcel·la 3, situada a l'altre costat de la carretera, s'està tramitant una agrupació fotovoltaica amb una ocupació de 8,2 ha i que, en la mateixa parcel·la 90 s'està tramitant l'agrupació fotovoltaica Sta Eulària I i II amb una ocupació de 9,2 ha.
  • La selecció d'alternatives dins la mateixa parcel·la, com ja s'ha comentat en el punt de selecció d'alternatives del present informe, tenen el mateix índex d'impacte.

* Es considera necessari traslladar els panells ubicats en la zona nord de la parcel·la confrontant amb la carretera, per tal d'ubicar-los a la zona de compensació on es planteja sembrar els garrovers i traslladar la sembra a la zona nord de la parcel·la. 

Per altra banda, referent a les edificacions auxiliars, l'esmentat informe indica: «Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions projectades, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la Norma 22 del PTIM i millorar així la integració paisatgística de la nova instal·lació.» 

Referent a l'apantallament vegetal proposat a les mesures correctores de l'EsIA per tal de minimitzar la visibilitat de la instal·lació, s'indica que s'implementarà una pantalla vegetal en el perímetre de la parcel·la allà on no confronti amb vegetació forestal, és a dir, només projecten la zona nord-oest. Contràriament, el plànol 04 del projecte grafia moltes més àrees en les quals s'haurà d'implementar una barrera vegetal. 

Indiquen que la pantalla vegetal tindrà una longitud de 584 metres, longitud que no concorda amb la superfície grafiada al plànol. La barrera vegetal consistirà en la plantació d'ullastres i garrovers amb una alçada de 2 metres, calibre de 16-18 cm i separats 1 metre entre ells.

* Caldrà implantar una barrera vegetal constituïda per una combinació d'estrat arbori i arbustiu amb vegetació autòctona de baix requeriment hídric que es crearà en la totalitat del perímetre de la parcel·la d'actuació amb l'excepció de les àrees confrontants amb vegetació forestal.

i) Residus

Les plaques fotovoltaiques tenen materials contaminants perillosos i han de ser gestionats com RAEE'S. Per tant, el promotor o el propietari han d'assegurar que les plaques seran gestionades de forma correcta, tant durant la vida del parc com durant el desmantellament, tractant-los com a residus perillosos i gestionant-los com a RESIDUS D'APARELLS ELÈCTRICS I ELECTRÒNICS (RAEE), tal com s'estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (codi LER-RAEE 160213*-13* 4. Aparells electrònics i de consum i panells fotovoltaics). Al Projecte s'haurà de garantir el correcte tractament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, signat pel promotor i/o el propietari. A més de preveure mesures com la realització d'un aval amb el cost del desmantellament perquè el propietari pugui desmantellar-ho si fos necessari.

Atesa la gran quantitat de parcs i panells fotovoltaics que s'estan instal·lant, és previsible que d'aquí uns anys hi hagi un volum de residus de plaques important, raó per la qual s'ha de preveure gestionar-los i tractar-los correctament.

A l'EsIA preveuen la tipologia dels residus tany a la fase de construcció com a la de desmantellament, no en preveuen les quantitats però sí la seva gestió.

* El Projecte haurà de garantir el correcte tractament mitjançant una declaració responsable de la gestió de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari. S'haurà d'indicar si està previst l'aval per a garantir el desmantellament del parc. En relació amb la vida útil de la instal·lació, s'estima que siguin 25 anys, després de la qual s'haurà de desmantellar. S'informa que, si es vol continuar explotant com a parc, s'haurà de passar una nova AIA.

j) Incendis

S'identifiquen masses forestals al Nord-est de les instal·lacions, catalogades com a Zona d'Alt Risc d'Incendi (ZAR), per la qual cosa cal tenir en compte aquest risc a totes les fases del projecte.

D'acord amb el document del projecte tècnic, és d'aplicació el Reglament de Seguretat contra incendis en establiments industrials, aprovat mitjançant el RD 2267/2004, de 03 de desembre, i les instruccions 14 i 15 del Reglament d'Alta Tensió RD 337/2014, de 09 de maig, d'instal·lacions elèctriques d'interior i exterior respectivament. De l'aplicació d'aquestes, les mesures establertes al projecte serien:

  • El parc solar disposarà d'una zona de reculada entre les estructures dels panells solars i la tanca, de 5 metres. Aquesta zona, igual que la resta del parc, es mantindrà permanentment desbrossada, mitjançant mètodes mecànics o animals, i lliure d'elements combustibles, i actuarà com a tallafocs. 
  • L'accés fins al parc fotovoltaic es fa per un vial amb prou capacitat per poder accedir-hi mitjançant un camió de bombers.
  • Els elements elèctrics són intrínsecament segurs, els quadres elèctrics d'intempèrie seran de protecció IP65 o superior i estaran realitzats amb materials autoextingibles, no propagadors de flama, igual que el cablatge emprat.
  • Tots els conductors elèctrics es contemplaran sota el compliment de la norma UNE-EN 603321, la qual indica que els conductors no continguin cap compost propagador de flama, amb la norma UNE-EN 60754, la qual indica que el conductor es troba lliure d'halògens, la norma UNEEN61034, que indica que hi hagi una baixa emissió de fums i l'UNE-EN 60754-2, que indica una baixa emissió de gasos corrosius.
  • A cada centre de transformació, s'ubicarà un dipòsit estanc de recollida de líquid dielèctric, assegurant que no hi hagi cap vessament cap a l'exterior.
  • Es disposaran sistemes manuals d'extinció (extintors) de CO2 o pols en sec juntament amb els principals quadres elèctrics, a més d'un extintor d'eficàcia mínima 89B, a una distància màxima de 15 metres, a cadascun dels centres de transformació, de la subestació elèctrica i del centre de control.

A l'informe favorable del Departament d'Emergències de 24 d'agost de 2023, s'indicava que «segons el previst al Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (Decret 33/2015, de 15 de maig) el promotor ha de redactar i implantar el corresponent pla d'autoprotecció front incendis, incorporant les mesures contemplades a l'INFOBAL com són la definició d'accessos, la garantia d'arribada i maniobra de vehicles pesats o la neteja, entre d'altres, i en els termes establerts al mencionat decret».

k) Consums d'energia i aigua

Els consums d'energia principals del parc es resumeixen: 

  • Il·luminació: 6 kW 
  • Servei de vigilància: 4 kW 
  • Servei de control de la planta: 7 kW 
  • Consums derivats dels inversors: 10 kW. 
  • Instal·lacions de força: 10 kW 

El consum derivat anual s'estima en uns 90.000 kWh. Preveuen demanar una petició de subministrament en baixa tensió de 40 kW.

Tal com indica l'informe del Servei de Canvi Climàtic signat en data 30 d'octubre de 2023 «Es recomana la instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge energètic conforme l'estipulat a l'article 43 de la Llei 10/2019.».

* Per tant, s'hauria d'implementar un sistema d'emmagatzematge energètic que com a mínim evitàs connectar-se a la xarxa de subministrament.

Referent al consum d'aigua, d'acord amb l'EsIA no es realitza cap activitat que impliqui consum d'aigua. Contràriament, es planteja una barrera vegetal que necessitarà reg com a mínim durant els tres primers anys, a més, la neteja dels panells sense aigua augmenta el risc de ratllar i erosionar els panells amb l'arrossegament de pols i arena dipositats en la seva superfície, i la majoria dels parcs fotovoltaics ho fan mitjançant aigua.

* Caldrà aportar un càlcul de l'aigua del consum d'aigua necessària per al funcionament de la instal·lació i la procedència d'aquesta. 

En cas d'utilitzar aigua per a la neteja dels panells fotovoltaics haurà de ser aigua regenerada. Per a l'ús d'aigües regenerades s'haurà de complir amb el Reial decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

l) Agricultura

La part de la parcel·la ocupada pel projecte, d'acord amb l'informe agronòmic signat per l'enginyer agrícola Antoni Sans Cañellas, en data de 12 d'abril de 2023, són 106.634 m2 de terres de cultiu de secà i alguns arbres dispersos, l'àrea ocupada pel parc compte amb 7 garrovers. En l'actualitat està sembrada amb civada. La profunditat dels sòls es troba entre els 12 i 100 cm i l'analítica indica que es tracta de sòls arenosos i calcaris (salinitat mitja i calci alta. La distribució de la zona d'estudi representa un 32% de nivell 6 i un 68% de nivell 5. El valor agrari actual de l'explotació és de 0,1484 UTA amb un marge brut teòric de 1.760,5 Euros.

Una vegada identificats i valorats els impactes, es defineixen una sèrie de mesures correctores i preventives per tal d'evitar o reduir els efectes negatius. Es proposen 21 mesures per a la fase de construcció: manteniment adequat de la maquinària, regs de les zones de treball i cobrir els camions, limitació de la velocitat en els vials, limitació dels moviments de terres, optimització del balanç terres, abalisament de les zones d'obres, optimització de l'ocupació del sòl, correcta gestió de la terra vegetal, minimitzar l'afecció a la vegetació, mesures de prevenció d'incendis, correcta gestió de les restes vegetals, mesures per minimitzar afeccions a la fauna, gestió de residus, gestió de residus perillosos, mesures per prevenir el vessament d'hidrocarburs, control d'aigües sanitàries, manteniment dels drenatges, disposició de punts per al rentatge de formigoneres, control d'emissions sonores, minimitzar l'afecció a les infraestructures existents i restitució de les superfícies d'ocupació temporal.

Es proposen 6 a la d'explotació: disminució de l'afecció a la fauna, emprar èster natural en els transformadors en lloc d'olis minerals, control d'afecció de l'avifauna, establir una pantalla vegetal, control del creixement de les herbes mitjançant medis mecànics o pastura i mesures de prevenció d'incendis. 

Així mateix, s'haurà de considerar que:

  • Durant la fase d'explotació s'haurà d'incloure un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics. L'hexafluorur de sofre (SF6) és un gas d'efecte hivernacle amb un potencial d'escalfament global alt per la qual cosa s'ha d'evitar qualsevol fuita d'aquest gas. Per tant, s'haurà de realitzar un control del gas hexafluorur de sofre de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, s'haurà de recuperar el gas. 
  • S'haurà de preveure realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica i s'haurà de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària sobre les emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi. S'haurà de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 mTesla.

Es proposen 7 a la de desmantellament coincidents amb les de fase de construcció: manteniment adequat de la maquinària, regs de les zones de treball i cobrir els camions, limitació de la velocitat en els vials, gestió de residus, gestió de residus perillosos, mesures per prevenir el vessament d'hidrocarburs i control d'emissions sonores.

  • Caldrà incloure un seguiment del renou generat a la fase de construcció i desmantellament, a més, del que es produeixi a les distintes infraestructures associades al present projecte a la fase de funcionament, per tal de garantir el compliment dels nivells de renou establerts a la legislació vigent.
  • Caldria implementar com a mínim les mesures de la fase de construcció per a la fase de desmantellament.

4.2 Mesures Compensatòries

La proposta de compensació proposada a l'informe agronòmic és la plantació de 4,76 ha de garrover en una distribució de 10x10 amb un total de 475 garrovers a una àrea de la mateixa parcel·la que actualment s'alterna amb la sembra de cereal o està en guaret i que restarà lliure de plaques. Els exemplars tindran un metre d'alçada amb tutors i protectors de conills. 

* No es considera que la mesura compensatòria sigui suficient atès el temps que tardaran a ser productius els garrovers, un mínim de 5 anys i plena producció entre els 12 i 15 anys. Per tant, s'hauria de complementar amb altres mesures compensatòries com la instal·lació de caixes niu a les àrees forestals de la parcel·la.

A més, es preveu l'aprofitament de la pastura de la zona on s'ubiquen les plaques solars, una superfície de 10,6 ha. S'indica que amb el sistema d'ancoratge previst, no es compromet la viabilitat de l'explotació agrària de la parcel·la mitjançant la pastura d'ovelles i que l'existència d'ombres afavoreix el benestar dels animals front les inclemències meteorològiques.

Per tal de conèixer l'adaptació del sòl a les noves activitats combinades amb la instal·lació dels panells s'hauria de realitzar un estudi de la microbiologia actual del sòl i fer un seguiment de l'evolució mentre el parc està en funcionament.

Per una altra banda, s'hauria de fer un seguiment de l'afecció de la planta a les poblacions d'insectes, per tant, serà necessari fer un inventari inicial de les poblacions existents a l'àrea d'implantació dels panells i fer un seguiment de com evolucionen a la fase d'explotació.

* L'estudi de microbiologia i el de poblacions d'insectes s'inclouran com a condicionant a l'apartat de conclusions. 

Calculen que tot i que es retiren 24,12 ha de secà, l'activitat complementària projectada millorarà la capacitat agrícola de la finca.

 

SITUACIÓ PRÈVIA

 

 

 

Cultiu de civada

ha

Marge Brut (€)

UTA

Santa Eulàlia I i II

9,3

1627,5

0,130

Santa Eulàlia III

10,06

1760,5

0,141

Compensació

4,76

833

0,067

Total Civada

24,12

4221

0,338

SITUACIÓ PRÈVIA

 

 

 

Cultiu d'Algarroba

ha

Marge Brut (€)

UTA

Compensació

4'76

10948

0,476

 

 

 

 

Diferencia

 

6727

0,138

El Servei d'agricultura emet informe favorable signat en data de 20 de desembre de 2023, en el qual conclou: «d'acord amb la Instrucció 1/2023, de 18 de gener de 2023, sobre els criteris per emetre informes per la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic i vistes les mesures de compensació proposades, se procedeix a informar favorablement per a la instal·lació del parc solar fotovoltaic Santa Eulàlia III al polígon 14, parcel·la 90 del terme municipal de Santa Margalida.»

4.3 Seguiment Ambiental.

Es presenta un Pla de Vigilància Ambiental (PVA) on es detallen els controls i es defineixen els indicadors de compliment a utilitzar per cada una de les fases, així com les mesures a adoptar en cas d'incompliment. 

* El projecte bàsic té un pressupost d'execució material (PEM) pel parc fotovoltaic Santa Eulària 3 de 8.809.256,33 d'euros ,raó per la qual i d'acord amb l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, es designarà un auditor ambiental. 

4.4 Pressupost

El pressupost destina 32.000 euros al PVA:

  • 10.000 € a la fase de construcció, de 5 mesos de durada, visita setmanal del tècnic i l'elaboració d'informes.
  • 18.000 € fase de funcionament, duració 3 anys, visita mensual del tècnic i elaboració d'informes.
  • 4.000 € fase de desmantellament, duració 2 mesos, visita setmanal del tècnic i elaboració d'informes.

4.5 Participació Ciutadana

En el projecte es justifica el compliment de les mesures i condicionants ambientals per a la implantació d'instal·lacions fotovoltaiques establertes a l'annex F del PDSEIB, pel que fa al condicionant SOL-A08, considera que no aplica per tractar-se d'una instal·lació tipus C, contràriament l'enginyer autor del projecte certifica: «El firmante del proyecto CERTIFICA que la instalación está situada sobre el terreno, clasificándose como TIPO D, estando situada en una zona de aptitud MEDIA y ALTA y además sobre suelo rústico». Per tant, i d'acord amb l'article 49 de la Llei 10/2019, 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica i l'Annex F del PDSEIB, la implantació del parc fotovoltaic hauria d'estar condicionada a l'obertura a la participació de la ciutadania d'un mínim d'un 20% de la propietat del projecte. No es té constància de processos de participació ciutadana en el projecte d'implantació de la instal·lació fotovoltaica tot i que són obligatoris per a les instal·lacions fotovoltaiques tipus D. En qualsevol cas, aquesta condició afecta al procediment substantiu, no al procediment ambiental.

Conclusions

Primer. Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable del projecte parc solar fotovoltaic connectat a xarxa -Santa Eulària III: ampliació agrupació solar FV Santa Eulària, parcel·la 90, polígon 14, TM Santa Margalida, promogut per Ventaja Solar 9 S.L., redactats per l'enginyer tècnic industrial Jordi Quer Sopeña i l'enginyer industrial Antoni Bisbal Palou, signat en data 13/07/23, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives previstes a l'EsIA redactat pel geògraf Juan Javier Llop Garau, en data 11/04/2023, a més dels següents condicionants:

1. Mesures de Protecció del Patrimoni: 

a) La sol·licitud de llicència d'obra haurà d'incloure un estudi arqueològic previ, d'acord amb el que disposi la Comissió Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca.

b) La concessió de llicència restarà condicionada a l'acord de la Comissió Insular de Patrimoni.

2. Mesures de protecció del paisatge: 

a) S'han de traslladar els panells ubicats en la zona nord de la parcel·la confrontant amb la carretera, per tal d'ubicar-los a la zona de compensació on es planteja sembrar els garrovers i traslladar la sembra a la zona nord de la parcel·la. 

b) S'haurà de mantenir una pantalla vegetal consolidada a tot el perímetre i durant tota la vida del parc.

  • Les àrees dels parcs on existeix una barrera vegetal consolidada es mantindrà i reforçarà en els trams que sigui necessari.
  • A la resta de la perimetral del parc sense vegetació, s'implantarà una pantalla vegetal amb una amplada i frondositat suficient per a reduir l'impacte paisatgístic, cal prestar especial atenció a l'àrea visible des del camí de Santa Eulària. Aquesta barrera vegetal estarà constituïda per una combinació d'estrat arbori i arbustiu, utilitzant les mateixes espècies existents en l'entorn més proper. 
  • L'estrat arbori estarà format per espècies vegetals de les mencionades de port mitjà o gran (d'uns 2 m d'alçada i 16-18 cm de diàmetre) i l'estrat arbustiu per mates “Pistacia lentiscus”. La separació entre els peus sembrats estarà compresa entre 1 i 2,5 metres atès el volum que pot ocupar cada individu arbori i a la possibilitat de desenvolupament de la part aèria.
  • Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc, s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un termini màxim de 3 anys.
  • S'instal·larà un sistema de reg automàtic per degoteig, es realitzaran regs de reforçament, sobretot durant la fase de sembra i els dos primers anys, en els mesos estivals, quan l'estrès hídric és més elevat. Es realitzarà el reg preferentment amb aigua depurada, en horari de menor intensitat lumínica. 

c) Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions projectades, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la Norma 22 del PTIM i millorar així la integració paisatgística de la nova instal·lació.

3. Residus: Els panells fotovoltaics tenen materials contaminants perillosos raó per la qual s'hauran de tractar com a residu d'aparells elèctrics i electrònics, tal com s'estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus. Per tant, s'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.

4. Consums d'energia i aigua: 

a) S'haurà d'implementar un sistema d'emmagatzematge energètic que com a mínim eviti connectar-se a la xarxa de subministrament. 

b) S'hauran d'implementar mesures per tal d'evitar emissions durant la fase de manteniment, com l'ús de vehicles elèctrics per executar les tasques de manteniment del parc fotovoltaic.

c) Caldrà aportar un càlcul de l'aigua del consum d'aigua necessària per al funcionament de la instal·lació i la procedència d'aquesta. 

d) La neteja dels panells fotovoltaics s'ha de realitzar, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, que sigui amb aigua regenerada. En el cas d'haver d'utilitzar productes químics, es recollirà i reutilitzarà la totalitat del producte contaminant utilitzat a cada panell.

5. Renous: 

a) Les instal·lacions s'han de dissenyar perquè els nivells de renou exterior siguin els nivells de qualitat acústica establerts per la normativa estatal, autonòmica i local en matèria acústica, a més de complir també amb el Codi de Tècnic d'Edificació.

b) Es realitzarà un seguiment del renou generat a la fase de construcció i desmantellament, a més, del que es produeixi a les distintes infraestructures associades al present projecte a la fase de funcionament, per tal de garantir el compliment dels nivells de renou establerts a la legislació vigent.

6. Atmosfera: Es tindrà un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidat d'equips que utilitzin gas (SF6); detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, s'haurà de reforestar la superfície necessària equivalent a les emissions anuals de SF6.

7. Població: S'haurà de preveure realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica, aquestes mesures s'hauran de programar a les hores i mesos de màxima producció dels parcs fotovoltaics i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques. S'haurà de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 micro Tesla. 

8. Mesures correctores, preventives i Pla de Vigilància Ambiental:

a) Cal implementar com a mínim les mesures de la fase de construcció per a la fase de desmantellament.

b) S'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears, així com endemismes i altres espècies protegides per diferents normatives.

c) Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.

d) Tant la fase de construcció com la fase de desmantellament s'han de fer fora de l'època de reproducció de les aus que hi són presents. És a dir, no s'haurien de realitzar en el període comprès entre febrer i juny.

e) S'haurà de fer inspeccions visuals dins la parcel·la de manera periòdica, almenys una vegada a la setmana, per revisar la presència de possibles animals ferits o morts. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, haurà d'avisar-se a l'112 o als agents de medi ambient del Govern Balear. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat.

f) El control de plagues (insectes, lagomorfs o rosegadors) es realitzarà per mitjans mecànics, biològics o bé amb productes aptes en agricultura ecològica.

g) Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a l'òrgan ambiental un Pla de Vigilància actualitzat que haurà d'incloure i pressupostar:

  • Els condicionants inclosos en la present Declaració d'Impacte Ambiental.
  • Les mesures compensatòries proposades.
  • Els informes de seguiment de les mesures preventives i correctores presentades en l'EsIA i a la DIA. A més, s'hauran d'incloure:

i) Els registres de les mesures periòdiques dels camps electromagnètics.

ii) Els registres del manteniment preventiu i/o correctiu dels equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics i del gas hexafluorur de sofre.

iii) Els registres de les incidències ambientals detectades, entre elles les faunístiques.

iv) Els registres de la gestió dels residus generats, amb indicació estimada de volum i tipus de residus.

v) Els documents de lliurament dels residus perillosos als gestors autoritzats.

vi) Els informes de seguiment de les mesures d'integració agrària.

vii) Registres del consum anual d'aigua utilitzat i l'origen de l'aigua utilitzada. 

viii) Registres del seguiment de la barrera vegetal, indicant la reposició de marres, regs de sequera, o altres tractaments específics.

ix) Seguiment de l'estudi microbiològic del sòl i de l'estudi de les poblacions d'insectes.

x) En el cas de la fase de desmantellament, també s'haurà d'elaborar un informe complet de totes les dades analítiques i la valoració global ambiental del desmantellament. Així mateix, s'hauran de realitzar seguiments ambientals i elaborar informes anuals durant la fase de restauració agrícola/ambiental, com a mínim durant els primers dos anys posteriors al desmantellament del parc fotovoltaic.

9. Mesures Compensatòries complementàries a les presentades a l'EsIA :

a) S'hauran d'incorporar un mínim de 30 caixes niu destinades a aus autòctones i quiròpters a les àrees forestals de la parcel·la.

b) A les parcel·les on s'instal·laran les plaques fotovoltaiques, abans de començar les obres, s'haurà de realitzar un estudi microbiològic del sòl i un estudi de les poblacions d'insectes. S'haurà de programar fer un seguiment anual de la qualitat i evolució del sòl i de les poblacions d'insectes, durant la vida del parc, incorporant-lo al Pla de Vigilància.

10. Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà al que disposa l'annex I de la llei 6/1999, de 3 d'abril, de directrius d'ordenació territorial, durant totes les fases del projecte. S'hauran d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.).

11. Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, i d'acord amb l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, es designarà un auditor ambiental. Serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar, el seguiment ambiental i el desmantellament; a més de l'elaboració d'informes.

12. Una vegada finalitzada la vida útil de les instal·lacions fotovoltaiques (que es preveu en 25-30 anys) es recuperarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. Això no obstant, si en el termini de 25 anys es vol seguir explotant com a parc, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

D'altra banda, es recorda que:

  • En compliment de la Llei 10/2019, 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica i l'Annex F del PDSEIB, la implantació del parc fotovoltaic hauria d'estar condicionada a l'obertura a la participació de la ciutadania d'un mínim d'un 20% de la seva propietat.
  • El promotor haurà de demanar l'autorització preceptiva del projecte al Departament de Carreteres del CIMe, prèvia a l'execució de les obres.
  • L'òrgan administratiu competent en matèria de gestió forestal determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, i les autoritzarà, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.
  • La gestió de residus vegetals generats per les tasques de manteniment i poda de la barrera vegetal s'ha de realitzar d'acord amb la normativa vigent en la matèria.

Es recorda: 

  • El titular del sistema autònom de depuració o dipòsit estanc haurà de presentar declaració responsable davant l'AH de la instal·lació d'aquest sistema, a la qual s'acompanyarà de document acreditatiu d'adquisició i instal·lació, característiques tècniques, rendiment en el primer cas, així com el pla de manteniment d'aquest. La direcció general competent en matèria de recursos hídrics facilitarà el model de declaració responsable.

Segon. Es publicarà la present declaració d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. 

Tercer. La declaració d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. 

Quart. La declaració d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte , d'acord amb el que disposa l'article 41.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació. 

Sisè. Segons la disposició transitòria primera del Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, els efectes de la supressió de la comissió de Medi Ambient de les Illes Balears es produiran a partir del dia 29 de maig de 2024 i els procediments d'avaluació qjue s'hagin iniciat abans de la data esmentada s'han de resoldre per la direcció general competent, sense que sigui necessari el dictament dels comitès tècnics. 

 

(Signat electrònicament: 14 d'octubre de 2024)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá