Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 673999
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de centre de transferència de biomassa, polígon 20 Ca na Negreta, parcel·la 195,TM Santa Eulària des Riu, Eivissa. (Exp 65a-2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 30 de setembre de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de centre de transferència de biomassa, polígon 20 Ca na Negreta, parcel·la 195,TM Santa Eulària des Riu, Eivissa, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Tramitació

Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental d'acord amb l'annex 2, grup 9. Otros proyectos b) Instalaciones de eliminación o valorización de residuos no incluidas en el anexo I, excepto la eliminación o valorización de residuos propios no peligrosos en el lugar de producción.

D'acord amb l'anterior, el projecte serà objecte d'una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la llei esmentada, així com complir amb les prescripcions dels articles 21 i 22 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. L'objecte del projecte consisteix en posar en marxa un servei d'un centre de transferència de biomassa d'origen domiciliari, agrícola, forestal i industrial, ubicat al polígon industrial de Ca na Negreta, al polígon 20, parcel·la 195 del terme municipal de Santa Eulària des Riu.

En aquestes instal·lacions es descarregaran i emmagatzemaran aquesta tipologia de residus per després transportar-los a un altre lloc (situat a la Comunitat Valenciana) per a que es faci la seva valorització material.

2. L'activitat es durà a terme en una nau de 646,65 m² de superfície que el promotor té en règim de lloguer, en una parcel·la de 16.962 m² amb emplaçament al polígon industrial Ca na Negreta, nau 3 del bloc industrial 2. L'accés s'efectua a través de la carretera EI-300 km i del carrer Romaní amb inici al barri Can Ramón. La cota topogràfica mitjana del polígon industrial és 33 m

3. La nau disposa de la corresponent escomesa de proveïment. Consum en proveïment requerit 204 m3/any subministrada per l'empresa responsable del servei AQUALIA. A més, les infraestructures disposen d'un dipòsit a mode de cisterna amb funcions de regulació de les aigües pluvials recollides a les cobertes. La capacitat útil de la cisterna és de 15 m3. L'aigua recollida s'emprarà en feines de neteges de paviments, reg de jardins i reserva en casos d'incendis localitzats. La cisterna pròpiament dita és de tipus prefabricat en poliexter reforçat amb fibra de vidre.

4. Les aigües residuals a tractar seran les generades a la neteja del personal i de vàters, lavabos i plats de dutxa i en les neteges i aigualejos dels paviments. La xarxa de sanejament s'inicia en arqueta exterior als lavabos del personal, per passar per una altra arqueta on aboquen les aigües recollides en embornals disposats a la solera de la nau. La nau disposa de la corresponent connexió a xarxa de sanejament municipal.

5. Els residus sòlids, assimilables a residus sòlids domèstics generats al Centre de transferència, així com els impropis que arribin amb la biomassa i que prèviament a la seva expedició hauran estat retirats pels operaris de planta, seran recollits en contenidors de forma selectiva i evacuats per gestor autoritzat. Segons l'EIA el funcionament de la instal·lació es fonamenta en que els residus que entrin al Centre de Transferència surtin sobre camió amb destinació a la Península en el moment en què la quantitat arreplegada justifiqui l'enviament.

6. L'origen de la biomassa que es transferirà al centre gestor són els següents: Restes de cultius agrícoles, restes de labors silvícoles, restes d'industrial forestals (serradures, etc.) restes d'industrial i de demolició (elements de fusta no contaminats) i restes marines (posidònia oceànica).

7. El procediment de gestió de la biomassa serà el següent: una vegada eliminats els residus impropis i realitzada una primera selecció entre diferents tipus de residus, els productes s'apilaran en cordons de no més de 3 m d'altura i 5 m d'ample base, separats entre si per passadissos transitables per a la circulació de maquinaria de càrrega. Posteriorment seran transportats en camions tipus tràiler al gestor autoritzat.

8. L'estudi d'alternatives avalua com alternativa O la no execució del projecte, com alternativa A, el canvi d'ubicació del Projecte i com alternativa B s'avalua el canvi d'activitat. Finalment es conclou que no són viables ni l'alternativa de no execució del projecte ni el canvi d'ubicació ni d'activitat ja que actualment no existeix a Eivissa cap instal·lació de tractament de biomassa el que ha suposat alguns incendis i el terreny seleccionat és el més adient degut a que es troba a un polígon industrial.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental l'execució del projecte generarà els següents impactes:

IMPACTES SOBRE LA QUALITAT DE L'AIRE

Impacte ocasionat per les obres de fàbrica el subministrament i col·locació equipament i la producció residus d'obra. Abocaments líquids produïts per les neteges de les àrees de treball i les evacuacions sentides del personal d'obra. Les emissions de pols o partícules sòlides en suspensió en l'aire produïdes per les accions, durant la fase d'execució del projecte, seran causa de contaminació de l'aire i provocaran danys o molèsties a persones i béns de qualsevol naturalesa.

IMPACTES SOBRE LA HIDROLOGIA

Impacte ocasionat per l'ocupació de sòl urbà industrial. Impacte ocasionat pels possibles vessaments d'olis pesats, combustibles líquids per a motors dièsel i líquids dels sistemes hidràulics de la maquinària pesant i els vehicles de transport, així com pel trànsit d'aquests vehicles per terrenys afectats. Lixiviats d'aigües residuals dels residus d'obra.

IMPACTES SOBRE LA VEGETACIÓ

Impacte ocasionat per ocupació de sòl, l'execució d'instal·lacions i la producció de residus d'obra. L'àrea afectada per les obres respon a característiques pròpies de sòl urbà industrial amb dedicació a la gestió de biomassa. Sobre ell no s'han apreciat comunitats vegetals d'interès que poguessin ser alterades per les accions del projecte. Cap d'elles es troba inclosa en el llistat de la Directiva Hàbitat 92/43/CEE. Les formacions pures de Pinus halepensis estan totalment fora de l'àrea d'actuació.

IMPACTES SOBRE LA FAUNA

Impacte ocasionat per l'ocupació de sòl, l'execució d'instal·lacions, el subministrament i col·locació de l'equipament, la producció de residus i producció d'abocaments accidentals de líquids. En la zona d'influència de l'àrea afectada per l'execució de les obres es localitzen sobre Sòl Rústic Comú en règim general, sense cap mena de protecció.

IMPACTES SOBRE EL MITJÀ PERCEPTIU

Impacte ocasionat per l'ocupació de sòl i la producció de residus d'obra. Les actuacions necessàries per a l'inici de l'activitat es duen a terme sòls inclosos en la Unitat Paisatgística A i que inclou terrenys classificats com SRC-*SRG (Sòl Rústic Comú – Àrea de Transició) o, bé segons La NNSS de Santa Eulalia com a Sòl Urbà Industrial Bio.

IMPACTES SOBRE EL MITJÀ SOCI – CULTURAL

Impacte ocasionat pels transports dels materials i operaris d'obra, instal·lacions i equipament, així com l'evacuació dels residus d'obra.

Impacte ocasionat pels consums hídrics demandats durant l'execució de les obres de fàbrica i l'execució de les instal·lacions, així com les aigües emprades en neteges d'aigualejos de paviments per a evitar l'emissió de pols.

A l'ésser un polígon industrial el subministrament d'aigua de proveïment estarà garantit per l'Ajuntament de Santa Eulalia a través de l'empresa subministradora AQUALIA. De donar-se la circumstància que tal subministro no estigués en servei en el moment de l'inici de les accions s'acudiria al lloguer cisterna autònoma per a farciment amb cisternes mòbils.

 

​​​​​​​4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (DGRH) de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua (VALIB 287492)

- Servei de Canvi Climàtic de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (VALIB 287735)

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal (VALIB 289779)

- Servei de Salut Ambiental de la DG de Salut Pública (VALIB 287697)

- Direcció General d'Emergències i Interior (VALIB 289769)

- Servei de Patrimoni del Departament Cultura, Educació i Patrimoni del CI d'Eivissa. (GOIBS200657/2024)

- Servei de Gestió Ambiental del Departament de Presidència i Gestió Ambiental del CI d'Eivissa. (GOIBS206385/2024)

- Servei d'Ordenació del Territori del Departament d'Ordenació del Territori, Infraestructures Viaries, Ordenació Turística i Lluita contra l'intrusisme del CI d'Eivissa. (GOIBS207350/2024)

- Ajuntament de Santa Eulària des Riu (GOIBS200456/2024)

- GOB Eivissa (GOIBS200546/2024)

- Amics de la Terra (GOIBS200731/2024).

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes següents:

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Un cop avaluada la informació s'emeten les següents conclusions.

1. Es considera que la instal·lació, d'acord amb les dades indicades a l'EIA,i amb el RD 100/201 1, serà un APCA classificada com a Almacenamiento u operaciones de manipulación tales como mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de residuos no metálicos o de residuos metálicos pulverulentos, con capacidad de manipulación de estos materiales < 700 Udía, classificada així doncs com a (-). Es considera per part d'aquest servei que no es compleixen les condicions oportunes per augmentar el seu nivell de potencial contaminant de l'atmosfera a C. Així doncs, no tindrà obligacions de notificació d'APCA ni a autorització. Però es recorda que sí que haurà de donar compliment a les obligacions genèriques d'APCA indicades a l'article 7 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera:

Articulo 7. Obligaciones de los titulares de instalaciones donde se desarrollen actividades potencialmente contaminadoras de la atmósfera.

1. Sin perjuicio de aquellas otras obligaciones que puedan establecer las comunidades autónomas, los titulares de instalaciones donde se desarrollen actividades potencialmente contaminadoras de la atmósfera recogidas en el catalogo que figura en el anexo IV, deberán:

a) Cumplir las obligaciones que se deriven de lo dispuesto en el artículo 13.

b) Respetar los valores límite de emisión en los casos en los que reglamentariamente están establecidos. c) Poner en conocimiento inmediato de la comunidad autónoma competente y adoptar, sin demora y sin necesidad de requerimiento alguno, las medidas preventivas necesarias cuando exista una amenaza inminente de daños significativos por contaminación atmosférica procedente de la instalación del titular.

d) Adoptar sin demora y sin necesidad de requerimiento alguno y poner en conocimiento inmediato de la comunidad autónoma competente, las medidas de evitación de nuevos daños cuando se haya causado una contaminación atmosférica en la instalación del titular que haya producido un daño para la seguridad o la salud de las personas y para el medio ambiente.

e) Cumplirlos requisitos técnicos que le sean de aplicación conforme establezca la normativa y, en todo caso, salvaguardando la salud humana y el medio ambiente.

f) Cumplir las medidas contenidas en los planes a los que se refiere el artículo 16.

g) Realizar controles de sus emisiones y, cuando corresponda, de la calidad del aire, en la forma y periodicidad prevista en la normativa aplicable.

h) Facilitarla información que les sea solicitada por las Administraciones públicas en el ámbito de sus competencias. 0 Facilitar los actos de inspección y de comprobación que lleve a cabo la comunidad autónoma competente, en los términos y con las garantías que establezca la legislación vigente.

2. Los titulares de instalaciones donde se desarrollen actividades potencialmente contaminadoras de la atmósfera recogidas en los grupos A y B del anexo IV de esta ley deberán cumplir ademas, con las siguientes obligaciones:

a) Notificar al órgano competente que determine la comunidad autónoma la transmisión, cese o clausura de las actividades e instalaciones.

b) En los casos en los que reglamentariamente se haya fijado la obligación de contar con estaciones de medida de los niveles de contaminación, integrar dichas estaciones en las redes de las comunidades autónomas a /OS que se refiere el artículo 27.

c) Mantener un registro de los controles de emisiones y niveles de contaminación, y someterse o las inspecciones regulares relativas o los mismos, en /os casos y términos en los que esté previsto en la normativa aplicable

2. S'haurà de fer un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic. Dins de l'estudi d'alternatives s'hauran d'avaluar aquests aspectes.

3. Si bé, tali com es descriu a I'EIA el projecte, no s'aprecien grans potencials de millora quant a eficiència energètica, sí que es podria considerar la instal·lació d'energies renovables per als subministrament d'electricitat.»

El Servei de Salut Ambiental de la DG de Salut Pública en relació amb la consulta efectuada conclou:

«S'informa favorablement condicionat al compliment dels condicionants de l'estudi d'impacte ambiental de referència. A més, el titular haurà de vigilar que l'activitat no origini olors que puguin afectar a l'entorn més proper.

Aquest informe és únicament vàlid a efectes de salut ambiental i no eximeix de l'obligat compliment de tota la resta de la normativa que sigui aplicable al projecte.»

El Servei de Protecció d'Espècies de la DG de Medi Natural i Gestió forestal en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre el projecte de Centre de transferència de biomassa d'origen domiciliari, agrícola, forestal i industrial, ubicat al polígon 20, parcel·la 195, Can Negreta, T.M. Santa Eulària des Riu, amb els següents condicionants:

1. Instal·lació de trampes per captura d'ofidis abans de començar l'actuació, durant tot el període d'obres i una vegada s'inicii l'activitat del centre, de forma permanent, atès que la tipologia de l'activitat podria atreure algunes espècies animals que són objecte dels ofidis per la seva alimentació. Revisions periòdiques de les trampes.

2. Si al projecte final es creen zones enjardinades, només s'utilitzaran espècies autòctones de baix requeriment hídric.»

La Secció de Patrimoni del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell d'Eivissa en relació amb la consulta efectuada conclou:

El tècnic que subscriu informa favorablement l'actuació pretesa amb la prescripció tots els moviments de terra que es realitzin hauran de comptar amb seguiment arqueològic directe i a més a més, s'hauran de respectar tots els elements etnogràfics que es puguin veure afectats pel projecte d'obra (com ara parets de pedra).»

La Direcció General d'Emergències i Interior en relació amb la consulta efectuada conclou:

Una vegada examinada la documentació sobre el projecte del centre de transferència de biomassa al polígon de ca na negreta a TM de Santa Eularia es proposa informar favorablement, recordant al titular l'obligatorietat de redactar un pla d'autoprotecció que contempli tant els riscos generats per l'activitat com els externs que puguin afectar a la nau així com la realització de feixes de material combustible ben delimitades i de petites dimensions, la prohibició d'acumulació de material combustible al voltant de la parcel·la o nau així com incloure totes i cada una de les recomanacions dels tècnics de Medi Forestal”

El Servei d'Ordenació del Territori en relació amb la consulta efectuada conclou:

Vist que el projecte es refereix a una activitat d'emmagatzematge i classificació de biomassa en una nau existent en sòl urbà, així com el posterior trasllat dels residus a un centre gestor autoritzat a Godella, València, no afecta les competències del Servei de Territori del Consell Insular d'Eivissa; no obstant això, s'hauran de tenir en compte les observacions que realitzi la secció de Medi Ambient d'aquest Consell.”

El Servei de Gestió Ambiental del Departament de Presidència i Gestió Ambiental del CI d'Eivissa en relació amb la consulta efectuada conclou:

«Al estudi d'impacte ambiental analitzat, la concreció i definició dels processos i de la operativitat en relació al funcionament del Centre de transferència de les restes de biomassa presenten un nivell de detall baix. No es defineix ni s'ubica en l'espai el mètode de recepció i procés de descàrrega de la biomassa ni la posterior càrrega pel seu trasllat a gestor autoritzat. Tampoc es detallen les àrees de parada o estacionament de vehicles, zones i característiques de l'acopi del material, moviments de maquinaria i vehicles. Tampoc s'explica com es separen els impropis, ni si es farà algun tipus d'adequació preveia al trasllat com pot ser la trituració del material. En aquest sentit, únicament es concreta que l'activitat pròpiament dita es pretén dur a terme a cobert en una nau de construcció recent. El document analitzat no incorpora plànols sobre l'activitat proposada ni una descripció del funcionament de l'activitat amb detall.

Si bé atenent a les característiques de la zona d'implantació no es preveuen impactes per ocupació territorial sobre la vegetació, fauna i paisatge, atès l'esmentada manca de definició de les accions i actuacions concretes dels processos fa difícil definir el nivell d'afecció sobre altres variables. Especialment per emissió de remors per ús de maquinària especialitzada i emissió de partícules en suspensió.

En relació a la tipologia de restes de biomassa que es pretén recepcionar, caldria fer un llistat concretant estimació de quantitats anuals i destinació prevista.

Pel que fa a la gestió dels residus no perillosos, es tendran en consideració les previsions del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de residus no perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE, BOIB núm. 116 de 30 de juny de 2020) que no figura entre la legislació considerada en el document. Es tendrà en compte el fet que les restes de biomassa amb codi LER 20 02 01 (Residus Biodegradables de parcs i jardins) es troben dins del servei públic obligatori insular de gestió de residus del Consell Insular d'Eivissa i prestat a les instal·lacions de Ca na Putxa.

En quant a les restes de Posidònia morta s'haurà de complir el Decret s'haurà de Decret 25/2018 de 27 de juliol, sobre la conservació de la Posidònia oceànica les Illes Balears. Especialment s'ha de tenir en compta el punt 2 de aquest article el qual:

2. Se permite la posesión, el transporte y el uso de restos de posidonia muerta, y las otras actividades indicadas en el artículo 57.1 c de la Ley 42/2007, en el ámbito de competencias de la Comunidad Autónoma de las Illes Balears, cuando estas se realicen de una forma controlada por la Administración y puedan resultar claramente beneficiosas para la conservación de la Posidonia oceánica, en los casos previstos en este decreto.

Per altra banda, a l'EIA apareix en varis apartats del document ambiental una tipificació del projecte ben diferent a l'objecte de tramitació ambiental. Concretament a la pàgina 71 del Document II inventari ambiental i a les pàgines 2, 32, 34, 36, 42 del Document III Identificació d'impactes fa menció del projecte com Centre Hípic.

En referència a la mesura correctora 6 de l'impacte 6 sobre la vegetació definit a EIA:

Se habilitará una franja de seguridad, perimetral al recinto, de 25 m de ancho que se mantendrá libre de vegetación

Es considera afegir a l'anterior que dins d'aquesta franja perimetral de 25 metres també estarà lliure de qualsevol zona d'apilament de biomassa o altre tipus de material.

Per últim, es considera important recordar que la instal·lació i funcionament del conjunt de l'enllumenat exterior haurà de complir tot el disposat a la Llei 3/2005 de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les illes balears i al Reial Decret 1890/2008, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de eficiència energètica en instal·lacions d'enllumenat exterior i les seves instruccions tècniques complementàries.»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i es contempla que el projecte no té efectes significatius sobre el medi ambient:

a) Característiques i ubicació del projecte:

1. L'objecte del projecte consisteix en posar en marxa un servei d'un centre de transferència de biomassa d'origen domiciliari, agrícola, forestal i industrial, ubicat al polígon industrial de Ca na Negreta, al polígon 20, parcel·la 195 del terme municipal de Santa Eulària des Riu.

En aquestes instal·lacions es descarregaran i emmagatzemaran aquesta tipologia de residus per després transportar-los a un altre lloc (situat a la Comunitat Valenciana) per a que es faci la seva valorització material.

2. L'activitat es durà a terme en una nau de 646,65 m² de superfície que el promotor té en règim de lloguer, en una parcel·la de 16.962 m² amb emplaçament al polígon industrial Ca na Negreta, nau 3 del bloc industrial 2. L'accés s'efectua a través de la carretera EI-300 km i del carrer Romaní amb inici al barri Can Ramón. La cota topogràfica mitjana del polígon industrial és 33 m.

3. La nau disposa de la corresponent escomesa de proveïment. Consum en proveïment requerit 204 m3/any subministrada per l'empresa responsable del servei AQUALIA. A més, les infraestructures disposen d'un dipòsit a mode de cisterna amb funcions de regulació de les aigües pluvials recollides a les cobertes. La capacitat útil de la cisterna és de 15 m3. L'aigua recollida s'emprarà en feines de neteges de paviments, reg de jardins i reserva en casos d'incendis localitzats. La cisterna pròpiament dita és de tipus prefabricat en poliexter reforçat amb fibra de vidre.

4. Les aigües residuals a tractar seran les generades a la neteja del personal i de vàters, lavabos i plats de dutxa i en les neteges i aigualejos dels paviments. La xarxa de sanejament s'inicia en arqueta exterior als lavabos del personal, per passar per una altra arqueta on aboquen les aigües recollides en embornals disposats a la solera de la nau. La nau disposa de la corresponent connexió a xarxa de sanejament municipal.

5. Els residus sòlids, assimilables a residus sòlids domèstics generats al Centre de transferència, així com els impropis que arribin amb la biomassa i que prèviament a la seva expedició hauran estat retirats pels operaris de planta, seran recollits en contenidors de forma selectiva i evacuats per gestor autoritzat. Segons l'EIA el funcionament de la instal·lació es fonamenta en que els residus que entrin al Centre de Transferència surtin sobre camió amb destinació a la Península en el moment en què la quantitat arreplegada justifiqui l'enviament.

6. L'origen de la biomassa que es transferirà al centre gestor són els següents: Restes de cultius agrícoles, restes de labors silvícoles, restes d'industrial forestals (serradures, etc.) restes d'industrial i de demolició (elements de fusta no contaminats) i restes marines (posidònia oceànica).

7. El procediment de gestió de la biomassa serà el següent: una vegada eliminats els residus impropis i realitzada una primera selecció entre diferents tipus de residus, els productes s'apilaran en cordons de no més de 3 m d'altura i 5 m d'ample base, separats entre si per passadissos transitables per a la circulació de maquinaria de càrrega. Posteriorment seran transportats en camions tipus tràiler al gestor autoritzat.

8. L'estudi d'alternatives avalua com alternativa O la no execució del projecte, com alternativa A, el canvi d'ubicació del Projecte i com alternativa B s'avalua el canvi d'activitat. Finalment es conclou que no són viables ni l'alternativa de no execució del projecte ni el canvi d'ubicació ni d'activitat ja que actualment no existeix a Eivissa cap instal·lació de tractament de biomassa el que ha suposat alguns incendis i el terreny seleccionat és el més adient degut a que es troba a un polígon industrial.

b) Característiques del potencial impacte:

Es preveuen els impactes negatius següents en la fase d'explotació:

- sobre la qualitat atmosfèrica, a conseqüència de l'ús de combustibles fòssils de per al transport dels bioresidus fins a la planta de compostatge i de l'ús la maquinària que generaran l'emissió de gasos d'efecte hivernacle de manera reduïda. Així mateix, es preveu l'emissió d'olors tot i que es considera que aquesta afecció serà compatible i que no afectarà ni a nuclis urbans ni a habitatges aïllats. L'impacte negatiu previst sobre la qualitat atmosfèrica és compatible

Atesa la naturalesa del projecte a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient no provoquin afectacions significatives, si s'apliquen mesures ambientals del document ambiental i del Pla de Vigilància Ambiental, així com els condicionants tècnics indicats en el present informe ambiental.

6. Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'Impacte Ambiental ordinària el projecte de centre de transferència de biomassa, polígon 20 Ca na Negreta, parcel·la 195,TM Santa Eulària des Riu, Eivissa, redactat per Carlos Hernández Jiménez i Isidro Ferrán Blanco, signat en data desembre de 2023, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores /protectores proposades en el document ambiental, redactat i signat per Carlos Hernández Jiménez i Isidro Ferrán Blanco, signat en data desembre de 2023, i els condicionants següents:

1. Utilitzar lones protectores o sistema equivalent durant el transport dels residus vegetals de parcs i jardins fins al centre d'emmagatzematge i gestió, sempre que hi hagi presència de restes d'espècies al·lòctones.

2. Instal·lació de trampes per captura d'ofidis abans de començar l'actuació, durant tot el període d'obres i una vegada s'inicii l'activitat del centre, de forma permanent, atès que la tipologia de l'activitat podria atreure algunes espècies animals que són objecte dels ofidis per la seva alimentació. Revisions periòdiques de les trampes.

3. Si al projecte final es creen zones enjardinades, només s'utilitzaran espècies autòctones de baix requeriment hídric.

4. Tots els moviments de terra que es realitzin hauran de comptar amb seguiment arqueològic directe i a més a més, s'hauran de respectar tots els elements etnogràfics que es puguin veure afectats pel projecte d'obra (com ara parets de pedra).

5. Pel que fa a la gestió dels residus no perillosos, es tendran en consideració les previsions del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de residus no perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE, BOIB núm. 116 de 30 de juny de 2020).

6. En quant a les restes de Posidonia morta s'haurà de complir el Decret 25/2018 de 27 de juliol, sobre la conservació de la Posidonia oceanica les Illes Balears.

Especialment s'ha de tenir en compta el punt 2 d'aquest article.

7. Dins de la franja perimetral de 25 metres també estarà lliure de qualsevol zona d'apilament de biomassa o altre tipus de material.

8. S'haurà de vigilar que l'activitat no origini olors ni remors que puguin afectar a l'entorn més proper.

9. Redactar un pla d'autoprotecció que contempli tant els riscos generats per l'activitat com els externs que puguin afectar a la nau així com la realització de feixes de material combustible ben delimitades i de petites dimensions, i la prohibició d'acumulació de material combustible al voltant de la parcel·la o nau.

Recomanacions:

- Es podria considerar la instal·lació d'energies renovables per als subministrament d'electricitat.

També cal recordar que:

- La instal·lació i funcionament del conjunt de l'enllumenat exterior haurà de complir tot el disposat a la Llei 3/2005 de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les illes balears i al Reial Decret 1890/2008, de 14 de novembre.

- S'haurà de donar compliment a les obligacions genèriques d'APCA indicades a l'article 7 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament:15 d'octubre de 2024)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá