Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 667803
Proposta de reglament de la Mesa de coordinació intersectorial de Calvià

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Implementació Local de l'Estratègia de Promoció de la Salut i Prevenció al SNS (Aprovat pel Ple de l'Ajuntament de Calvià el 31 de 03 de 2022 )

La Mesa de coordinació intersectorial de Calvià és un instrument per facilitar la implementació local de l'Estratègia de Promoció de la Salut i Prevenció al Sistema Nacional de Salut (SNS) al municipi. Aquest reglament estableix la finalitat, estructura i funcionament de la Mesa.

Article 1. Es crea la Mesa de coordinació intersectorial al municipi de Calvià a data de XX de XXXX de 2024, com a instrument per guanyar salut i concretar les accions de l'Estratègia per a la seva implementació local.

Article 2. La Mesa és l'instrument per avançar en salut i equitat a totes les polítiques. La funció primordial de la Mesa de coordinació intersectorial de Calvià és la contextualització, desenvolupament, coordinació, seguiment i avaluació de la implementació de l'Estratègia al seu territori.

Article 3. La Mesa de coordinació intersectorial de Calvià està formada per:

1. Presidència: Batle o persona a qui delegui

2. Secretaria Municipal: Secretari de l'Ajuntament o persona a qui delegui.

Secretaria Tècnica: la persona que ocupi el lloc de coordinadora de la implementació local de l'Estratègia de Promoció de la Salut i Prevenció.

3. Membres: Els responsables representats per les següents àrees seran com a mínim:

  • Un representat de l'IMEB
  • Un representant de Medi Ambient
  • Un representant de Planejament
  • Un representant de Mobilitat i Transport
  • Un representants de Serveis Socials i 3ª Edat
  • Un representant de Cultura i Joventut
  • Un representant d'IFOC
  • Un representant de Participació Ciutadana
  • Un representant de Turisme, comerç, platges i litoral
  • Un representant de Tributs
  • Un representant de Vies i Obres
  • Un representant de Medicina d'Empresa
  • Un representant d'igualtat
  • Un regidor en representació de cada grup municipal

La forma de determinar els membres tècnics que formaran la mesa serà a proposta dels responsables de cada àrea i es donarà compte a la següent convocatòria de la mesa. Es procedirà de la mateixa manera en el cas de fer algun canvi d'alguns dels membres.

En cas que algun membre no hi pugui assistir, haurà de comunicar la suplència a la Secretaria tècnica de la mesa.

A les reunions de la mesa podran ser convidats a participar per períodes limitats les persones/professionals que per raó dels treballs previstos puguin contribuir als objectius.

La mesa pot decidir la conveniència de l'assistència de nous membres externs a l'ajuntament, si es considera que la seva aportació pot ajudar en la implementació de l'estratègia.

Article 4. Els objectius d'aquesta mesa intersectorial són:

1. Avançar i desenvolupar intervencions en salut i equitat a totes les polítiques.

2. Crear el Mapa d'Actius de Calvià (d'ara endavant MAC) com a acció clau i actualitzar-lo anualment perquè estigui a la disposició dels centres de salut, així com de la ciutadania.

3. Realitzar accions transversals com la coordinació entre administracions, integració d'equitat a les accions municipals, participació social i seguiment i monitorització.

4. Totes les accions s'aniran adaptant i contextualitzant les accions a la realitat local.

5. Proposar inversions per millorar el municipi en relació amb la salut.

6. Buscar fonts de finançament per a programes o inversions que ajudin a fomentar un estil de vida saludable.

Article 5. Són funcions de la presidència:

1. Dirigir la Mesa de coordinació intersectorial de Calvià i ostentar-ne la representació.

2. Convocar i presidir les sessions de la Mesa.

3. Visar les actes i disposar el compliment dels acords.

4. Sol·licitar, en nom de la Mesa de coordinació intersectorial de Calvià, la col·laboració que estimi pertinent a institucions, autoritats, organismes, entitats, associacions i particulars.

5. Totes les altres que siguin pròpies de la seva condició de Presidència i així l'estableixi la Mesa.

Article 6. Són funcions de la secretaria:

6.1. Pel que fa a les funcions de la Secretaria Municipal de la mesa, seran totes aquelles relacionades amb les qüestions que l'afectin directament segons l'art. 3.2 RD 128/2018.

6.2. Pel que fa a la Secretaria tècnica de la mesa, les funcions seran:

1. Promoure, coordinar i dinamitzar la Mesa de coordinació intersectorial de Calvià.

2. Fixar l'ordre del dia de les sessions de la Mesa, tenint en compte les peticions que poguessin formular els seus membres en la forma que s'estableix.

3. Estendre les actes de les sessions, autoritzant-les amb la signatura i el vistiplau de la presidència i donar el curs corresponent als acords que s'adoptin.

4. Custodiar la documentació de la Mesa de coordinació intersectorial de Calvià, posant-la a disposició dels seus òrgans i dels membres de la comissió quan li fos requerida.

5. Proposar el pla de treball de la implementació local que especificarà les tasques i les persones responsables.

6. Totes les altres que siguin inherents a la seva condició de secretaria tècnica.

Article 7. La Mesa de coordinació intersectorial de Calvià està integrada per la totalitat dels seus membres, sota la direcció de la presidència i assistida per la secretaria tècnica, ajustant-se en el seu funcionament a les normes següents:

1. Funcions de la Mesa:

  1.  Identificar els recursos comunitaris, amb l'objectiu de potenciar-los i que es puguin conèixer per la ciutadania, per utilitzar-los en les accions comunitàries que es promoguin a nivell local. Respecte d'això, el Ministeri de Sanitat ofereix l'aplicació LOCALITZA salut, on es poden mostrar els recursos en un mapa on line.
  2.  Gestionar l'aplicació del mapa LOCALITZA salut del municipi.
  3.  Realitzar una presentació pública anual de les accions dutes a terme en el marc de l'EPSP i de difusió del Mapa.
  4.  Reforçar la mesa intersectorial i identificar les polítiques o programes relacionats amb els factors i intervencions prioritzades a l'Estratègia dels diferents sectors que la componen.

2. Drets a desenvolupar per la mesa:

a. Sol·licitar i estar en possessió de la documentació que es proporcioni a les reunions de treball.

b. Estar informat de les reunions establertes amb antelació.

 

3. Deures a desenvolupar per la mesa:

 

a. Participar de manera activa amb la mesa, fent propostes i lliurant la documentació requerida amb la finalitat d'avançar en l'estratègia.

b. Lliurar la documentació que li sigui requerida en el termini establert.

c. Assistir a les reunions de caràcter ordinari i extraordinari. En cas de no poder assistir, delegar en algun membre del seu equip.

4. La Mesa de coordinació intersectorial de Calvià es reunirà almenys amb caràcter ordinari semestralment, i amb caràcter extraordinari quan ho convoqui la presidència.

5. Les normes de funcionament de la Mesa de coordinació intersectorial de Calvià són:

  1.  Es duran a terme dues convocatòries anuals ordinàries establertes per a la primera setmana de març i la primera setmana d'octubre.
  2.  Es poden convocar puntualment alguns components de la mesa per parlar sobre el desenvolupament d'un tema específic.
  3.  S'elaborarà un ordre del dia i els membres podran enviar els punts que vulguin a la Secretaria tècnica de la mesa perquè els pugui incorporar.
  4.  Les sessions que es facin es faran en horari de matí dins de la jornada laboral. En cas de necessitat, hi ha la possibilitat de realitzar la reunió en línia.
  5.  Sempre que la normativa ho permeti es realitzaran de manera presencial i, de manera extraordinària en format en línia.
  6.  Si alguna persona, membre de la mesa, no hi pogués assistir, es permet realitzar una delegació de funcions a una altra persona del seu departament al seu lloc.
  7.  Es realitzarà una acta de la sessió que s'enviarà per correu electrònic signada per la persona president i secretària tècnica i/o Municipal, en cas necessari, i posteriorment s'elevarà a aprovació a la següent reunió de la mesa.
  8.  Qualsevol modificació que sigui necessària a l'acta, les persones membres de la mesa ho hauran de comunicar per mail a secretaria tècnica per a la seva correcció, si escau.
  9.  La Mesa tendrà una representació paritària o, en tot cas, una presència equilibrada de dones i homes, d'acord amb l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  10.  Les persones integrants de la Mesa incorporaran la perspectiva de gènere en les funcions pròpies d'aquesta i en l'anàlisi, l'estudi i les actuacions que es proposin en l'àmbit de la salut.
  11.  S'han de recollir les dades separades per sexe en les estadístiques, diagnosis i monitorització que es proposin, tal com estableix l'article 20 de la Llei Orgànica 3/2007 de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i l'article 7 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, de tal manera que les actuacions que se'n derivin puguin tenir una repercussió positiva en matèria d'igualtat. Mitjançant la inclusió de dades desagregades per sexe en l'activitat ordinària de les administracions públiques de les Illes Balears es possibilitarà un coneixement millor de les diferències en els valors, els rols, les situacions, les condicions, les aspiracions i les necessitats de dones i homes en els àmbits afectats per l'activitat d'aquesta. Així doncs, les intervencions, accions i inversions que es derivin de la consecució dels objectius establerts per la Mesa recopilaran les dades estadístiques desagregades per sexe per tal d'obtenir avaluacions, publicacions i memòries amb perspectiva de gènere.

6. Podrà ser objecte de deliberació qualsevol assumpte no inclòs a l'ordre del dia sempre que compti amb la seva aprovació per majoria absoluta.

7. La Mesa de coordinació intersectorial de Calvià aprovarà el pla de treball, el seu cronograma, i en realitzarà el seguiment així com dels acords que s'assoleixi a la Mesa.

8. La Mesa presentarà un informe anual d'activitats al ple de l'Ajuntament de Calvià i emplenarà el full de seguiment de la implementació local que enviarà als responsables de la implementació de l'Estratègia de Promoció de la Salut i Prevenció a nivell autonòmic i nacional.

9. La Mesa establirà la manera de donar visibilitat a la feina que ha realitzat davant la població mitjançant la difusió de la celebració de la mesa a través de la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià, la pàgina web de l'Institut Calvianer d'Esports (ICE) i de les xarxes socials.

Article 8. Participació ciutadana a la Mesa de coordinació intersectorial de Calvià:

En aquest cas, per a la participació ciutadana a la Mesa de coordinació intersectorial de Calvià, la persona interessada haurà de sol·licitar per registre oficial una sol·licitud de participació, emplenant el model annex 1 que s'adjunta, en un termini màxim de tres dies hàbils abans de la celebració de la mesa.

Per a la participació a les taules de treball per a l'elaboració del MAC, la ciutadania interessada haurà d'emplenar un full d'inscripció en línia per a la zona on resideix. Des de l'Ajuntament de Calvià es farà la difusió pertinent perquè pugui arribar a la totalitat de persones del municipi, a través de:

  1.  Xarxes socials
  2.  Pàgines web's
  3.  Mailing al teixit associatiu, al teixit empresarial, al teixit associatiu esportiu, etc... sempre que es disposin de les dades necessàries.
  4.  Si hi ha recurs, a través d'informadors dels programes de l'IFOC o dinamitzadors de zona.

Article 9. La durada de la Mesa estarà lligada a la implementació local de l'Estratègia de Promoció de la Salut i Prevenció, però, en cada canvi de legislatura es podran establir els canvis convenients decidint les pròrrogues que es considerin oportunes.

Article 10. L'exercici del càrrec pels membres de la mesa no serà remunerat i formarà part de les funcions de la seva activitat professional.

Article 11. El cessament del càrrec, si es realitza abans de la dissolució de la mesa, es pot deure a:

1. Proposta dels qui en van promoure el nomenament.

2. Dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit en què es raonin els motius.

3. Per malaltia que incapaciti per a l'exercici del càrrec.

4. Per mort.

5. Per altres causes justificades.

6. Incapacitat o inhabilitació per a l'exercici de càrrec públic declarada per sentència judicial ferma.

7. Per haver estat condemnat per delicte dolós.

8. Per inassistència reiterada a les sessions de la Mesa, a un màxim de 3.

Article 12. Tota vacant a la Mesa haurà de ser coberta per un nou membre que reuneixi les característiques del lloc vacant. Les vacants que es produeixin seran cobertes a proposta de la institució o col·lectiu que va proposar al titular de la vacant.

Article 13. La Mesa de coordinació intersectorial de Calvià podrà constituir comissions o grups de treball de què podran formar part altres integrants pel seu especial coneixement, vinculació o interès en la matèria objecte de la Mesa, o demanar la col·laboració puntual d'experts per tractar temes específics de competència de la Mesa. Els grups de treball reportaran a mesa les seves activitats i propostes raonades, en els terminis que s'estableixen.

Article 14. La Mesa de coordinació intersectorial de Calvià podrà demanar la col·laboració de persones expertes entre persones amb especial preparació i experiència reconeguda en l'àmbit de la consulta.

 

(Signat electrònicament: 10 d'octubre de 2024)

El tinent de batle Francisco Javier Tascón Piña Delegat d'Economia, Contractació i Esports de l'Ajuntament de Calvià