Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 665555
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual de les normes subsidiàries de Santa Margalida per l’eliminació de la prolongació de vial projectat al carrer Indústria i la obtenció de sòl dotacional (Exp 59e/2024)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 11de juliol de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la disposició transitòria primera del Decret llei 3/2024, de 24 de maig,
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual de les normes subsidiàries de Santa Margalida per l'eliminació de la prolongació de vial projectat al carrer Indústria i la obtenció de sòl dotacional, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
La modificació puntual de les normes subsidiàries de Santa Margalida per l'eliminació de la previsió de vial i obtenció de sòl dotacional es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que es troba inclosa dins els supòsits establerts a l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i a la lletra a) de l'apartat 3 de l'article 12 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. La tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei 21/2013.
2. Descripció i ubicació del pla
1. L'instrument de planejament general vigent en l'actualitat al municipi de Santa Margalida són les Normes Subsidiàries (NNSS) que foren aprovades definitivament per la Comissió Insular d'Urbanisme de Mallorca el 29 d'abril de 1986.
2. El document per la modificació puntual de les NNSS de planejament del TM de Santa Margalida té com a títol:«Eliminació de previsió de vial per adequar la normativa municipal a la realitat física i obtenció de sòl dotacional».
3. La modificació puntual té com a àmbit d'aplicació la prolongació del carrer industria a l'oest del carrer Clavet, parcial a la porció urbana de la referència cadastral 9155913ED0995N, i els solars en cantonada porció de les cadastrals 9155917ED0995N i 9155916ED0995N (ambdós solars 436,25m2)
4. Els objectius de la proposta pretenen donar resposta a la necessitat econòmica i social del nucli de Santa Margalida, afavorint la consolidació de l'economia productiva del nucli, així com obtenir sòl dotacional al servei local.
5. Per tal de justificar la modificació de planejament proposada a la memòria s'explica que la continuïtat del carrer Indústria manca de sentit, atès que travessa un sector industrial de parcel·la única i atès també que les necessitats de continuïtat i connexió de la trama viaria actual estan assegurades amb els carrers confrontants. A més amb la regularització de una porció de sòl que mai ha sigut vial, l'ajuntament pot obtenir sòl dotacional en la ubicació que precisa sense cost per les arques municipals.
6. No es modifiquen les normes ni articulat continguts en les normes subsidiàries vigents; exclusivament es modifiquen qualificacions de sòl.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Segons el document ambiental estratègic, la modificació puntual de les NNSS de Santa Margada no te efectes significatius cap al medi ambient. Les conclusions del document han sigut les següents:
- No es detecta interferència amb la normativa supramunicipal.
- No es detecten afeccions a cap espai natural, xarxa natura 2000 o cap altre figura de protecció, ni tampoc especies protegides.
- No es preveu efectes sobre el paisatge actual de la zona.
- No suposa cap increment en el consum de cap tipus de recurs hídric, energètic ni la generació de residuus.
Juntament amb el document ambiental estratègic es genera un estudi d'avaluació de la mobilitat generada, on senyala que la modificació no constitueix un nou marc per a la implantació de grans centres generadors de mobilitat, definits en la DA 3ade la LUIB.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, s'han realitzat consultes a les següents administracions i persones previsiblement afectades per la modificació puntual de les NNSS de planejament del TM de Santa Margalida:
- Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular d'Urbanisme (RS GOIBS231727/2023).
- Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular de Territori i Paisatge (RS GOIBS231654/2023).
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (núm. identificador VALIB 207222).
- Direcció General d'Emergències i Interior (núm. identificador VALIB 207252).
- Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, Direcció General de Territori i Paisatge (núm. identificador VALIB 207301).
- Amics de la Terra (RS GOIBS177441/2024).
A dia d'avui dins l'expedient consten els informes del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic i del Servei d'Ordenació del Territori.
El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va concloure el següent:
Per tot això, s'informa que la modificació puntual del PGOU de Santa Margalida no preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient de de la perspectiva climàtica.
D'acord amb el principi de coordinació entre administracions per l'aplicació de polítiques climàtiques (Article 3), es recorda l'aplicació de la Llei 10/2019.
El Servei d'Ordenació del Territori va informar favorablement la modificació puntual de les Normes Subsidiàries de Santa Margalida del present informe amb el següent condicionant:
1. En relació amb la Norma 7, del PTIM, Mesures territorials i urbanístiques per a la mitigació i defensa davant el canvi global, s'haurà de tenir en compte en la modificació puntual, l'anàlisi de l'efecte illa de calor i la resta de directrius per tal de mitigar els efectes del canvi climàtic.
2) La documentació justificativa dels instruments de planejament urbanístic han de contenir un apartat de justificació detallada del compliment de les disposicions dels instruments d'ordenació territorial que els resultin d'aplicació, amb menció expressa als documents i apartats específics del planejament en els quals es materialitza la seva implementació.
3) Cal tenir en compte el compliment de la norma 42 del PTIM, referent a les mesures bioclimàtiques a l'ordenació i a l'edificació.
4) Seria convenient la incorporació d'una fitxa urbanística per al nou equipament públic decaràcter local que reculli tots els condicionants i mesures derivats de l'aplicació del'ordenació territorial i normativa sectorial vigent.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que la MP pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del pla: la modificació puntual te com objectius donar resposta a la necessitat econòmica i social del nucli de Santa Margalida, afavorint la consolidació de l'economia productiva del nucli, així com obtenir sòl dotacional al servei local.
2. Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: l'àmbit de la modificació no està inclosa dins cap zona de riscos, espais naturals protegits ni llocs de la Xarxa Natura 2000; amb la modificació proposada no s'incrementa l'edificabilitat ni la capacitat de població de l'àmbit; no afecta la fauna ni cap espècie vegetal amb valor ecològic ni tampoc afecta cultius productius, no es preveuen nous usos que suposin un risc de contaminació ni cap impacte sobre la qualitat de l'aigua ni del sòl.
Conclusions de l'Informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària, la Modificació Puntual de les Normes Subsidiaries de planejament de Santa Margalida referent a l'eliminació de previsió de vial per adequar la normativa municipal a la realitat física i obtenció de sòl dotacional, sempre i quan es compleixin les mesures proposades que figuren al document ambiental estratègic redactat per Antonio Cañabate Riera (geògraf) signat digitalment en data 21 de desembre de 2023, i el document amb la memòria redactat i signat per l'arquitecte José Vicente Modesto March en data 12 d'Abril de 2024, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.
Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 9 d'octubre de 2024)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá