Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BINISSALEM
Núm. 658490
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament orgànic municipal
Transcorregut el termini d'exposició pública de la modificació del “REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL”, sense que s'hagi presentat cap reclamació, l'acord d'aprovació inicial s'ha transformat en definitiu i es transcriu a continuació el text íntegre de l'esmentada modificació, tot això en compliment de l'establert a l'article 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre Municipal i de règim local de les Illes Balears, entrant en vigor una vegada transcorregut el termini previst a l'article 113 de l'esmentada Llei.
REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL
TÍTOL PRELIMINAR: DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
El present Reglament Orgànic estableix les normes d'organització interna i de funcionament de l'Ajuntament de Binissalem, exercint les potestats reglamentària i d'autoorganització municipal, garantides per la Constitució Espanyola i les lleis i, especialment, per la Llei Reguladora de les Bases del Regim Local, de 2 d'abril de 1985.
Article 2
Les disposicions d'aquest Reglament Orgànic prevaldran sobre la legislació que, en el seu cas, aprovi la Comunitat Autònoma en matèria d'Organització i Funcionament dels Ens Locals, tal com es preveu a la Llei reguladora de les Bases del Règim Local, segons la prelació legal establerta.
Allò que no estigui previst en aquest Reglament es regirà pel que disposa la legislació balear o estatal segons la prelació legal establerta.
Article 3
La llengua pròpia d'aquest Ajuntament és el català, sense perjudici del dret dels ciutadans a relacionar-se amb l'Ajuntament en llengua castellana i a obtenir en aquesta llengua les certificacions i altres documents als quals tinguin dret, si així ho sol·liciten.
Article 4
1. L'organització municipal es regeix pels òrgans següents:
- El Batle
- El Ple Municipal
- La Junta de Govern Local
- Els Tinents de Batle
- La Junta de Portaveus
- La Comissió Especial de Comptes
2. Existirà, també, una Comissió informativa per a l'estudi, informe o consulta dels assumptes que hagin d'ésser sotmesos a la decisió del Ple i pel seguiment de la gestió del Batle, la Junta de Govern i els Regidors que ostentin delegacions. Tots els grups polítics integrants de la Corporació tindran dret a participar en aquesta Comissió Informativa.
3. El Ple municipal podrà acordar la creació d'altres comissions informatives, òrgans de gestió o assessorament, òrgans de participació ciutadana, així com òrgans desconcentrats o ens descentralitzats.
TÍTOL PRIMER DELS REGIDORS
Capítol I De la Condició de Regidor
Article 5
La determinació del nombre de membres de la Corporació, el procediment per a la seva elecció, la durada del seu mandat i els supòsits d'ineligibilitat i/o incompatibilitat venen regulats per la legislació electoral corresponent.
Capítol II dels Drets dels Regidors
Article 6
1. Els Regidors, un cop hagin pres possessió del seu càrrec, tenen dret a assistir i participar a les sessions plenàries de l'Ajuntament i a les d'aquells altres òrgans o organismes dels quals en siguin membres.
2. També gaudiran dels honors, prerrogatives i distincions propis de la seva representació, i, especialment, dels assenyalats en la legislació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de l'Estat.
3. Igualment seran informats, directament o mitjançant el portaveu del seu grup, de les visites oficials de membres del Govern Balear o dels Consells, sempre a la major brevetat des de que se en tingui coneixement.
Article 7
1. Tots els Regidors tenen dret a obtenir del Batle l'autorització per accedir a tots els antecedents, dades i informacions que, trobant-se a mans dels serveis municipals, resultin d'interès per al desenvolupament de la seva funció.
2. La informació serà sol·licitada per escrit al Batle i la seva resolució indicarà dia, hora i lloc per l'examen de la documentació. En la pròpia petició s'especificarà si es vol obtenir còpia dels documents a examinar.
3. No caldrà acreditar l'autorització del Batle en els casos següents:
-Quan es tracti de l'accés a informació que sigui pròpia de Regidors amb delegacions o responsabilitats de gestió.
-Quan es tracti d'informació i documentació corresponents a assumptes que hagin d'ésser tractats pels òrgans col·legiats dels quals formin part, així com les resolucions o acords adoptats per qualsevol òrgan municipal.
-Quan es tracti d'informació o documentació de l'Ajuntament de lliure accés per als ciutadans.
4. La consulta i examen concret dels expedients, llibres documentació en general es podrà realitzar a l'arxiu general o a la dependència municipal on es trobi, mitjançant el lliurament d'aquests o d'una còpia al membre de la Corporació sol·licitant.
Es podrà lliurar còpia de documentació municipal quan es tracti de qüestions relacionades amb l'exercici de les delegacions o responsabilitats delegades dels regidors, a la informació i documentació corresponent als assumptes que hagin de ser tractats als òrgans col·legiats dels que formin part i els que siguin de lliure accés pels ciutadans.
Article 8
1.El dret a la informació reconegut a l'article anterior podrà ésser limitat, total o parcialment, en els casos següents:
- Quan el coneixement o la difusió dels documents o antecedents pugui vulnerar el dret a l'honor, a la intimitat personal o familiar i a la pròpia imatge de les persones.
- Quan es tracti de matèries afectades per la legislació sobre secrets oficials, i siguin matèries emparades pel secret estadístic o incideixin en l'àmbit protegit per la legislació limitadora de l'accés als bancs informàtics de dades.
- Quan es tracti de matèries afectades per secret sumarial.
- Quan es tracti de matèries referents a la seguretat ciutadana i que la publicitat d'aquestes pogués esdevenir negativa.
2. Els membres de la corporació han de respectar la confidencialitat de la informació a la qual tenen accés per raó del càrrec si el fet de publicar-la pot perjudicar els interessos de l'ens local o de tercers.
3. En qualsevol petició s'atendrà a la disposició de recursos humans i materials per satisfer la dita petició, podent el Batle, si així ho troba oportú, remetrà aquesta informació mitjançant les corresponents Comissions informatives.
Article 9
La petició d'accés a la informació s'entendrà concedida per silenci administratiu en cas que el Batle no dicti resolució denegatòria en el termini de cinc dies naturals des de la data de la sol·licitud. En tot cas, la denegació haurà de fer-se a través de resolució motivada la qual només podrà basar-se en els supòsits de l'article anterior.
Article 10
1. La consulta i examen dels expedients i documentació, en general, es farà a l'arxiu o a les dependències administratives on es trobin.
2. La documentació també podrà examinar-se -sense abandonar, en cap cas, les dependències municipals- en les dependències reservades als Regidors. En aquest cas, i per a l'oportú control administratiu, caldrà que el Regidor interessat signi un rebut per la totalitat de l'expedient que se li lliura. I tindrà l'obligació de retornar-lo en un termini màxim de vuit hores, o abans, en funció de les necessitats del tràmit de l'expedient en qüestió.
3. En cap cas els expedients, llibres o documentació, podran sortir de les dependències municipals. La consulta als llibres d'actes i resolucions, haurà de fer-se a la Secretaria. L'examen d'expedients sotmesos a sessió només es podrà dur a terme en el lloc on es trobin dipositats a partir de la convocatòria.
4. La consulta i l'examen s'haurà de realitzar dins l'horari dels serveis administratius de la Corporació.
5. Secretaria facilitarà copia dels registres d'entrada, sortida i decrets dins els primers quinze dies de cada mes als grups municipals que ho sol·licitin, així mateix s'habilitarà un programari amb el qual es podrà consultar el registres esmentats en temps real.
Article 11
Els Regidors tindran dret a percebre, amb càrrec al pressupost de l'Ajuntament, les retribucions fixades pel Ple que els correspongui segons els criteris establerts a la legislació de règim local i en aquest Reglament.
Article 12
1. Els Regidors percebran retribucions per l'exercici dels seus càrrecs quan els ocupin amb dedicació parcial o exclusiva. En qualsevol d'aquests supòsits, hauran d'ésser donats d'alta en el règim general de la Seguretat Social, i l'Ajuntament assumirà el pagament de les quotes empresarials que correspongui, de conformitat amb allò disposat l'article 74 i 75 de la LRBRL.
2. El reconeixement de la dedicació exclusiva a un Regidor suposarà la seva dedicació preferent a les tasques municipals, sense perjudici d'altres ocupacions marginals, de conformitat amb la normativa vigent, que, en qualsevol cas, no causaran detriment en la seva dedicació a l'Ajuntament.
3. En el cas que les segones dedicacions siguin retribuïdes requeriran que siguin formalment considerades com a compatibles pel Ple municipal.
Article 13
1. El Ple municipal, a proposta del Batle, determinarà el nombre de membres de la Corporació que podran exercir les seves responsabilitats en règim de dedicació parcial o exclusiva, i les retribucions individuals que corresponguin en atenció a la responsabilitat de cadascun d'ells. Serà atribució del Batle la determinació dels càrrecs i Regidors amb dret a retribució.
2. El nomenament de qualsevol Regidor per un càrrec de dedicació parcial o exclusiva haurà de ser acceptat expressament per aquest i serà comunicat a la següent sessió ordinària que celebri el Ple municipal.
Article 14
Els Regidors que no tinguin dedicació parcial o exclusiva rebran indemnitzacions per la seva assistència a les sessions dels òrgan dels quals formin part. La quantia d'aquestes indemnitzacions serà fixada pel Ple, a proposta del Batle.
Article 15
Tots els membres de la Corporació tindran dret a rebre indemnitzacions per les despeses ocasionades en l'exercici del càrrec, quan siguin efectives i justificades documentalment, segons les normes d'aplicació general en les administracions públiques, o en les que determini el Ple, sobre despeses per estades, desplaçament i similars.
Capítol III De les Obligacions dels Regidors
Article 16
1. Els Regidors tenen l'obligació d'assistir a les sessions del Ple i a les dels altres òrgans municipals dels quals formin part, llevat de la justa causa d'absència que haurà d'ésser comunicada al Batle amb suficient antelació.
2. Les absències dels Regidors del terme municipal, la durada de les quals sigui superior a cinc dies, hauran d'ésser comunicades al Batle o bé per escrit, o bé personalment, o bé a través del respectiu portaveu, concretant, en tot cas, la durada previsible de l'absència.
Article 17
1. Els Regidors hauran d'observar en tot moment les normes sobre incompatibilitats establertes a la legislació de règim local i a la legislació electoral general.
2. Els Membres de la Corporació Municipal s'ha d'abstenir de participar en la deliberació, votació, decisió i execució de qualsevol assumpte en el qual tingui un interès personal o hi concorri alguna de les causes a les que es refereix la legislació de procediment administratiu.
Article 18
1. Prèviament a l'acte de presa de possessió, tots els Regidors hauran de formular una declaració signada dels seus béns i de les seves activitats privades remunerades, remunerables o que afectin a l'àmbit de competències de la Corporació; cadascun d'ells restarà obligat a renovar aquesta declaració sempre que es produeixin variacions rellevants respecte als seus béns o activitats, dins del termini d'un mes des que es va produir la variació. També restaran obligats a formular les declaracions esmentades en ocasió del seu cessament com a membres de la Corporació.
2. La declaració d'interessos comprendrà allò que disposa l'article 75.5 LRBRL. En cada cas, si s'escau, s'identificarà la propietat amb designació registral, i data d'adquisició o, en el seu cas, les fonts d'interessos quantificant el seu valor econòmic.
3. Aquestes declaracions s'integraran en el Registre d'Interessos de la Corporació, el qual serà portat per la Secretaria. Tanmateix, el Registre d'Interessos està sota la responsabilitat directa del Batle o del Regidor en qui delegui.
Article 19
Tots els Regidors estan obligats a observar la cortesia deguda, respectar les normes de funcionament dels òrgans de la Corporació, guardar secret sobre els debats que tenen aquest caràcter i també, a respectar la confidencialitat de les informacions a les quals tenen accés per raó del càrrec i abstenir-se de donar publicitat a les que hagin de servir d'antecedent per a decisions pendents d'adopció. Així mateix, han de procurar evitar la reproducció de la documentació que pugui ésser-los facilitada, en original o en còpia, pel seu estudi.
Article 20
1. El Batle pot sancionar, prèvia instrucció del corresponent expedient sancionador d'acord amb el procediment legalment establert, als Regidors per la no assistència a les sessions sense causa justificada raonada, amb pèrdua total o parcial de la retribució o assignació corresponent per un període màxim de tres mesos. El Ple determinarà la quantia de les esmentades sancions.
2. Els Regidors també poden ésser sancionats, prèvia instrucció del corresponent expedient sancionador d'acord amb el procediment legalment establert, en els termes anteriors, per resolució del Batle, prèvia autorització del Ple, en cas d'incompliment reiterat de les seves obligacions.
Capítol IV Dels Grups polítics
Article 21
1. A efectes de la seva actuació corporativa els Regidors es constituiran en grups polítics, en la forma i amb els drets i les obligacions que s'estableixen en el present Reglament.
2. No podran constituir grups separats els Regidors elegits en una mateixa llista electoral. Inicialment, formen part d'un grup polític els Regidors electes per una mateixa llista electoral, els regidors que abandonen el grup format per la candidatura en la qual van concórrer a les eleccions no es poden integrar al grup mixt sinó que queden en la condició de regidors no adscrits. Durant el mandat corporatiu, cap regidor no es podrà integrar en un grup diferent en què ho faci inicialment.
3. Els regidors que queden en la condició de no adscrits, tenen els drets i els deures individuals, inclosos els de caràcter material i econòmic que segons la legislació formen part de l'estatut dels membres de la corporació local, i participen en les activitats pròpies de l'ajuntament de manera anàloga a la de la resta de regidors, però no es constitueixen en grup polític.
4. La llista que només hagi obtingut un Regidor, tindrà, a efectes consistorials, la consideració de grup polític municipal.
Article 22
1.Els grups polítics es constituiran mitjançant un escrit dirigit al Batle, i signat per tot els seus integrants, que es presentarà a la Secretaria de l'Ajuntament dins dels cinc dies hàbils següents a la constitució de la Corporació, i del qual se'n donarà compte al Ple en la primera sessió que se celebri.
2.En aquest escrit, cada grup assenyalarà la seva denominació i nomenarà el seu portaveu i els suplents. La denominació dels grups no podrà diferir substancialment de la denominació de la llista electoral corresponent. Els casos de conflicte en la denominació dels grups seran resolts pel Ple municipal, que optarà, com a criteri principal, per la denominació de la llista electoral.
Article 23
Els Regidors que ho siguin posteriorment a la sessió constitutiva de la Corporació, s'hauran d'incorporar al grup corresponent a la llista en què haguessin estat elegits. Disposaran per això d'un termini de cinc dies hàbils, a comptar des que prenguin possessió del seu càrrec, a fi d'acreditar la seva incorporació al grup que els correspongui mitjançant un escrit dirigit a l'Alcalde i signats, també, pel portaveu corresponent; en cas de no fer-ho, s'integraran com a Regidors del grup mixt o, si aquests no existís, seran qualificats com a Regidors no adscrits .
Article 24
Correspon als grups polítics designar, mitjançant un escrit dirigit al Batle, aquells components que els hagin de representar als diferents òrgans col·legiats dels quals hagin de formar part.
Article 25
1. El Ple municipal, amb càrrec al pressupost anual de la Corporació, pot assignar als grups polítics una dotació econòmica que ha de comptar amb un component fix, idèntic per a tots els grups, i un altre de variable, d'acord amb el nombre de membres de cada un dels grups, dins dels límits que, si s'escau, estableixin, amb caràcter general, les lleis de pressupostos generals de l'Estat, i sense que es puguin destinar al pagament de remuneracions de personal de qualsevol tipus al servei de la Corporació o a l'adquisició de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial.
2. En la mesura del possible, l'Ajuntament posarà a la disposició dels grups polítics els mitjans materials necessaris pel desenvolupament de les seves funcions.
3. Els diferents grups polítics podran fer ús dels locals municipals per a celebrar reunions o sessions de treball amb les associacions i entitats ciutadanes. El Batle, o el Regidor en qui delegui, establirà el règim concret d'utilització de locals municipals, sense que puguin coincidir amb sessions del Ple o de la Junta de Govern.
Article 26
1. Els portaveus tenen la funció de representar el seu grup en les qüestions d'ordre i funcionament del Ple i dels altres òrgans col·legiats, així com expressar la posició oficial del grup en els assumptes sotmesos al Ple, sense perjudici que delegui la paraula en altres membres del grup.
2. El nomenament i cessament del portaveu i dels seus suplents serà decidit pel propi grup polític.
3. Els grups polítics han de portar una comptabilitat específica de la dotació a què es refereix l'article 25.1 d'aquest reglament, que han de posar a disposició del Ple municipal sempre que aquest ho sol·liciti.
TÍTOL SEGON ORGANITZACIÓ INSTITUCIONAL DE L'AJUNTAMENT
Capítol I Del Ple Municipal
Article 27
El Ple municipal és integrat per tots els Regidors sota la presidència del Batle tindrà les competències assenyalades a l'article 22.2 de la LRBRL i a l'article 52.2 i 3 del TRLMRLC, i altres que les lleis de rang superior li puguin assignar.
Article 28
1. El Ple celebrarà sessions ordinàries segons el regim de sessions que s'aprovi, amb la recomanació que sigui com a mínim un cop cada mes, llevat del mes d'agost. No obstant per millor organització dels assumptes a tractar al Plenari, el President podrà substituir la sessió ordinària per una extraordinària, en aquest cas aquest Ple tendra les mateixes consideracions a efectes dels grups polítics que el Ple ordinari.
Així mateix, el Ple celebrarà sessió extraordinària quan ho decideixi el President o bé ho sol·liciti la quarta part, com a mínim, del nombre legal de membres de la Corporació, sense que cap Regidor en pugui sol·licitar més de tres anualment.
Igualment es celebrarà sessió extraordinària, amb un sol punt a l'ordre del dia, quan s'hagin de debatre els Pressupostos Municipals.
2.En aquest últim cas, la celebració del Ple no es pot demorar més de quinze dies hàbils des que va ésser sol·licitada, i no es pot incorporar l'assumpte a l'ordre del dia d'un Ple ordinari o d'un altre d'extraordinari amb més assumptes si no ho autoritzen expressament els sol·licitants de la convocatòria.
3. Si el President no convoca el Ple extraordinari sol·licitat pel nombre de Regidors indicat dins el termini assenyalat, queda convocat automàticament pel desè dia hàbil següent al de l'acabament del termini esmentat, a les dotze hores, cosa que el Secretari de la Corporació ha de notificar a tots els membres l'endemà de l'acabament del termini esmentat anteriorment. En absència del President o de qui legalment l'hagi de substituir, el Ple quedarà constituït vàlidament sempre que hi concorri el quòrum requerit en la lletra c) de l'article 46.2 de la LRBRL, supòsit en què el presidirà el membre de la Corporació de més edat entre els presents.
4. Les notificacions de les convocatòries junt amb l'ordre del dia i els esborranys de l'acta o actes a aprovar es trametran als regidors amb un antelació mínima de dos dies hàbils per correu electrònic, essent requisit “la conformitat de la recepció” per a la vàlida convocatòria de la reunió. Aquesta s'haurà de realitzar-se a la mateixa direcció de correu electrònic del que es va rebre, en el termini màxim de 24 hores. En el supòsit de no rebre la mateixa, se li requerirà telefònicament perquè doni dita conformitat de manera verbal.
Si no ho fes o no contestàs la cridada, es repetirà la cridada telefònica i el correu electrònic amb la convocatòria de la sessió, extenint-se per part de secretària diligència acreditativa de la notificació de la convocatòria.
Cada regidor haurà de comunicar per escrit la seva direcció de correu electrònic als efectes de rebre les notificacions i el compromís de comprovar periòdicament dit correu per tal de garantir el funcionament d'aquest sistema de notificació.
Aquesta darrera modalitat de convocatòria serà aplicable a tots els òrgan col·legiats que integren l'organització municipal.
Les convocatòries també es podran realitzar mitjançant el seu lliurament a domicili.
5. En l'ordre del dia de les sessions ordinàries, s'hi inclourà sempre el punt de precs i preguntes.
6. Les convocatòries extraordinàries de caràcter urgent, no exigiran l'antelació esmentada anteriorment. Tanmateix, i com a primer punt de l'ordre del dia caldrà el pronunciament, en majoria absoluta, de Ple sobre la urgència de la convocatòria.
7. En tot cas a la relació d'assumptes inclosos en l'ordre del dia del Ple, amb expressió de la data i l'horari de celebració se li donarà la màxima difusió.
8. Els grups polítics podran sol·licitar la inclusió de precs o preguntes a les sessions Ordinàries. A les sessions Extraordinàries, ho podran fer segons les condiciones indicades a l'Article 28.1. En qualsevol cas hauran de lliurar per escrit els precs i les preguntes al registre municipal com a màxim a les 14 hores del dia abans de la celebració del Ple.
9. Per tal d'assolir una millor eficàcia i facilitar la gestió dels grups polítics que formen l'oposició, el nombre de precs i preguntes estarà limitat a un màxim de 26 per Plenari. Les preguntes que es puguin entendre com a compostes computaran individualment. La distribució de les preguntes entre els diferents grups polítics es realitzarà d'acord amb la seva representativitat mesurada en nombre de regidors del grup, en cas d'igualtat es mesurarà en nombre de vots vàlids obtinguts en les eleccions. Cada grup podrà disposar lliurament del seu nombre de preguntes assignades i les podrà cedir a altre grup si així ho considera oportú. La formulació de la pregunta no excedirà de 2 minuts.
No obstant l'anterior els grups que formen part de l'equip de govern podran també formular preguntes amb la mateixa consideració de proporcionalitat. Aquestes no computaran com a límit de preguntes del plenari.
Article 29
Les sessions del Ple de la Corporació es celebraran a la Casa de la Vila, llevat dels supòsits de força major, interès públic o social, en els quals a través d'un Decret del Batle dictat prèviament, pugui ser habilitat un altre local idoni. En aquest cas, el Ple haurà de decidir com a primer punt de l'ordre del dia l'acceptació del canvi de local.
Article 30
1. Les sessions plenàries seran públiques, excepte en el cas que els assumptes a tractar afectin el dret a l'honor, a la intimitat personal o familiar o la pròpia imatge de les persones, en els termes establerts per la normativa legal vigent.
2. Quan es produeixin els supòsits esmentats a l'apartat anterior el Batle, a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol Regidor, podrà sotmetre al Ple, com a qüestió prèvia, el caràcter secret del debat i votació d'un o més punts de l'ordre del dia. En cas d'estimar-ho favorablement el Ple per majoria absoluta, el tractament dels punts afectats es traslladarà al final de la sessió, i en el moment de tractar el tema, el Batle disposarà l'abandó de la sala del públic.
Article 31
1. El secretari aixecarà acta de cada sessió plenària, en la qual s'hi contindrà, com a mínim, allò previst a la llei. També s'hi farà constar el text íntegre dels acords adoptats, les votacions produïdes, una referència, de les intervencions dels grups polítics i dels Regidors, així com les altres dades a què es refereix la legislació de règim local. També caldrà fer constar en acta aquelles manifestacions fetes pels Regidors o grups pel què fa al sentit del seu vot, i altres que s'esmenten en aquest reglament o a la legislació, sempre i quan es demani expressament la constància en acta.
2. Les actes del Ple municipal seran públiques a tots els efectes, i aquestes o un extracte, s'exposaran en els taulers d'anuncis de la Corporació.
Article 32
L'absència d'un Regidor de la sala de sessions requerirà la prèvia autorització del Batle i, si s'efectua una vegada iniciada la deliberació d'un assumpte, equivaldrà, a efectes de la votació corresponent, a l'abstenció. Aquest extrem haurà d'ésser advertit pel Secretari.
Article 33
1. El Batle sotmetrà a votació les diverses propostes de resolució que expressament s'hagin formulat en el decurs del debat.
2. La votació serà ordinària llevat que el propi ple acordi, en relació amb un cas concret, de fer-ho mitjançant votació nominal. La votació ordinària és la que es manifesta mitjançant signes convencionals d'assentiment, de desistiment o d'abstenció, i s'adoptarà com a votació habitual mentre el ple no en determini la nominalitat d'aquesta.
3. La votació nominal consistirà en el requeriment per part del secretari de cadascun dels Regidors per ordre alfabètic dels cognoms i, sempre en darrer terme l'Alcalde, els quals a l'ésser cridats, respondran en veu alta "si", "no" o "m'abstenc".
4. La votació secreta, que només es podrà utilitzar per a l'elecció o la destitució de persones, es realitzarà mitjançant una papereta que cada Regidor introduirà en una urna. Finalitzada la votació, el Secretari procedirà al recompte.
Article 34
A efectes de la identificació descriptiva dels documents escrits i per definir el caràcter de les intervencions orals sotmesos a la consideració del Ple, la terminologia emprada respondrà a les següents significacions:
Dictamen: Proposta d'una comissió informativa que té una part dispositiva i uns acords a adoptar.
Proposició: Proposta d'inclusió d'un assumpte a l'ordre del dia, formulada per un grup polític o un Regidor, que hagi estat tramesa al Batle a aquests efectes amb suficient antelació perquè hagi estat tractada a la Comissió Informativa o a altre òrgan de Govern.
Moció: Proposta sotmesa directament al ple, de la qual cal justificar-ne la urgència. Pot ésser oral o escrita.
Esmena: Proposta de modificació d'un dictamen o proposició, proposada per un portaveu d'un grup polític o Regidor en el moment de debatre-la en el Ple.
Vot particular: Proposta de modificació d'un dictamen de comissió informativa, formulada per un Regidor que en formi part d'aquesta.
Prec: Petició formulada per un Regidor en el punt corresponent de l'ordre del dia, a fi que en quedi constància a l'acta.
Pregunta: Sol·licitud d'informació formulada en el punt corresponent de l'ordre del dia, i que podrà ésser contestada en la mateixa sessió de forma oral o ajornada per la següent sessió i, si és el cas, per escrit.
Capítol II Dels debats
Article 35
Correspon al Batle assegurar el correcte desenvolupament de les sessions, dirigir els debats i mantenir el seu ordre, conforme aquest Reglament i les disposicions de caràcter general que siguin d'aplicació. Tanmateix, podrà limitar el nombre màxim d'intervencions en els debats.
Els dubtes que poguessin sorgir en l'aplicació d'aquest Reglament seran resolts per l'Alcaldia, escoltat el Secretari de l'Ajuntament.
Article 36
Previ al debat dels diferents punts de l'ordre del dia caldrà:
1- Aprovar l'acta de la sessió anterior.
2- Posar en coneixement del Ple el contingut dels expedients que figuren a l'ordre del dia.
3- Obrir, si cal, un torn d'explicacions i d'aclariments del seu contingut.
Article 37
Els Regidors podran intervenir per a la defensa dels dictàmens i/o proposicions, tot seguit es defensaran les esmenes i vots particulars i finalment es podrà intervenir per altres qüestions de debat o opinió.
S'iniciarà el debat de cada punt de l'ordre del dia amb la intervenció del Batle, el qual cedirà la paraula al grup Municipal que realitza la moció, esmena o proposició. Aquest disposarà d'un màxim de 5 minuts per fer la exposició de motius.
A continuació de la intervenció del grup Municipal ponent, el Batle donarà paraula als diferents grups en ordre de menor a major representació de regidors. Cada una de les intervencions no podrà sobrepassar els 3 minuts.
El Batle, si ho troba oportú i convenient per millor desenvolupament del debat, podrà intervenir entre cada intervenció de grup, amb un màxim de 2 minuts per intervenció.
Una vegada acabat aquest torn, el grup Municipal ponent disposarà de 3 minuts per concloure el debat. Finalment el Batle resumirà les diferents postures i proposarà la votació del punt de l'ordre del dia corresponent.
El Batle, a petició del Ple o per pròpia iniciativa, sempre que la importància de l'assumpte a debatre així ho requereixi, podrà ampliar el temps màxim per la intervenció dels diferents Regidors, sempre tenint en conta la representativitat del grup polític al qual pertany l'intervinent.
En el cas de debats de mocions o proposicions d'ampli contingut o de elevada importància, com poden ser els pressupostos o normes subsidiàries, s'atendrà al següent:
- El ponent disposarà de 15 minuts per explicar la moció.
- Cada Grup municipal disposarà de altres 15 minuts de rèplica.
- El ponent tendrà 10 minuts de contra - rèplica.
- Els grups municipals disposaran de 5 minuts cada un per tancar el seu torn.
- El ponent conclourà el debat amb un màxim de 5 minuts.
- El Batle resumirà les diferents postures i proposarà la votació.
Article 38
Una vegada finalitzat el debat es procedirà a la votació, darrera la qual es podrà realitzar amb brevetat l'explicació del vot, pels grups que no hagin intervingut prèviament o pel cas d'haver intervingut, hagin canviat el sentit del seu vot.
Article 39
Un cop acabades les intervencions dels Regidors i abans de sotmetre els assumptes a votació es podrà donar la paraula, si el Ple ho acorda a proposta del Batle, al públic assistent el qual podrà intervenir per opinar i fer suggeriments en relació al tema objecte de deliberació.
Una vegada acabada la sessió, el Batle, si així ho troba oportú, podrà concedir la paraula al públic perquè aquest intervingui i pugui opinar o fer suggeriments.
Article 40
El Batle podrà concedir la paraula als Regidors per rectificar o per al·lusions. Aquest torn serà breu i concís.
Article 41
En les sessions ordinàries, finalitzat el debat i la votació dels assumptes de l'ordre del dia, s'entrarà en el coneixement d'aquells altres que per raons d'urgència, s'hagin lliurat a Secretaria abans d'iniciar la sessió. Caldrà prèviament justificar i declarar la urgència d'aquests assumptes, per votació de la majoria absoluta dels membres de la Corporació Municipal.
Article 42
1. El Batle cridarà a l'ordre o retirarà l'ús de la paraula als Regidors que s'excedeixen en el temps atorgat, es desviïn notòriament de la qüestió en debat, o aboquin expressions injurioses o calumnioses en relació a persones o institucions. Quan un Regidor, malgrat haver estat cridat a l'ordre, persisteix en la seva actitud, serà advertit que de prosseguir en aquella línia d'actuació serà compel·lit a abandonar el Ple. Si malgrat tot persisteix en aquella actitud, el President li ordenarà l'abandonament de la sala.
2. Podran intervenir en el Ple, si el Ple així ho acorda, en relació a temes concrets, el personal de la Corporació i altres experts que pertanyin o no a l'administració pública. Igualment intervindran, qual se'ls ho demani a l'efecte, el Secretari i l'Interventor de la Corporació
3. En cas de què el públic assistent a la sessió amb la seva actitud impedeixi el normal funcionament o el seu desenvolupament, el President cridarà a l'ordre o interromprà la sessió.
4. Quan es produeixin circumstàncies que així ho aconsellin es podrà interrompre provisionalment la sessió.
Article 43
El Ple municipal, a proposta de qualsevol Regidor, podrà acordar la retirada d'un assumpte que figuri per decidir a l'ordre del dia, sempre que el Batle no consideri la urgència de l'assumpte.
Capítol III Del Batle
Article 44
L'elecció i destitució del Batle es regeix per allò disposat a la legislació electoral general, sense perjudici de l'aplicació de les normes relatives al règim de sessions plenàries de l'Ajuntament.
Article 45
El Batle és el President de la Corporació i té les atribucions i potestats assenyalades a l'article 21 de la LRBRL, i les que li confereixin altres disposicions legals.
Article 46
Mitjançant decret, el Batle pot delegar l'exercici de les seves atribucions, llevat les declarades indelegables per la legislació vigent, en la Junta de Govern, en els Tinents de Batle i en els Regidors. Dels decrets de delegació, i de les seves modificacions, se'n donarà compte al Ple, en la propera sessió ordinària que aquest celebri amb posterioritat a aquells i es publicarà en el Butlletins que correspongui.
Article 47
1. El Batle pot renunciar al seu càrrec davant del Ple municipal, sense que això comporti necessàriament la renúncia del càrrec de Regidor.
2. La renúncia del Batle, un cop posada en coneixement del Ple, comportarà obligatòriament una nova elecció de Batle en els termes establerts a la legislació electoral general.
Article 48
1. Batle pot ésser destituït del seu càrrec si prospera una moció de censura que sigui adoptada per la majoria absoluta del nombre de Regidors que legalment composen la Corporació.
2. La moció haurà d'ésser proposada, almenys, per la majoria absoluta del nombre legal de membres de la Corporació i haurà d'incloure un candidat a Batle, podent ser-ho qualsevol Regidor, l'acceptació expressa del qual consti en l'escrit de proposició.
3. L'escrit en el qual es proposi la moció de censurà haurà d'incloure les signatures degudament autenticades per Notari o pel la Secretari de la Corporació i haurà de presentar-se davant d'aquest per qualssevol dels seus signants. El Secretari comprovarà que la moció de censura reuneix els requisits exigits per la legislació electoral general i estendrà en el mateix acte la corresponent diligència acreditativa.
4. El document es presentarà davant al Registre General per qualsevol dels signants de la moció, el Ple quedarà automàticament convocat a les dotze hores del desè dia hàbil següent al del seu registre i el Secretari ha de remetre notificació indicativa d'aquesta circumstància a tots els membres de la Corporació en el termini màxim d'un dia, a comptar des de la presentació del document al Registre, als efectes de la seva assistència a la sessió, especificant la data i hora d'aquesta.
5. El Ple estarà presidit per una Mesa d'edat, integrada pels regidors de major i menor edat dels presents, exclosos el Batle i el candidat a la Batlia, actuant com a Secretari el de la Corporació.
6. La Mesa donarà lectura de la moció de censura, concedirà la paraula durant un breu temps, si hi estiguessin presents, al candidat a Batlia, al Batle i als portaveus dels grups municipals, i sotmetrà la moció de censura a votació.
7. Cap regidor no pot signar més d'una moció de censura durant el seu mandat.
Article 49
El Batle podrà plantejar al Ple una qüestió de confiança, vinculada a l'aprovació o modificació dels pressupostos anuals; el reglament orgànic; les ordenances fiscals i a l'aprovació que posi fi a la tramitació dels instruments de planejament general d'àmbit municipal, en els termes establerts a la legislació electoral general.
Capítol IV De la Junta de Govern
Article 50
1. Integren la Junta de Govern el Batle i un nombre de Regidors no superior a una tercera part del nombre total de Regidors que conformen el Consistori, depreciant-se'n les fraccions.
2. El Batle pot nomenar i avocar lliurament els membres de la Junta de Govern. Aquestes decisions es prendran mitjançant decret, del qual se'n donarà compte al Ple en la següent sessió ordinària que se celebri.
3. El càrrec de membre de la Junta de Govern és voluntari. Per tant, els nomenats poden no acceptar-lo i poden renunciar-lo en qualsevol moment.
4. Podran acudir a les sessions de la Junta de Govern un regidor de cada grup Municipal de l'oposició, actuant amb veu però sense vot.
Article 51
1. Es atribució pròpia i indelegable de la Junta de Govern l'assistència al Batle en l'exercici de les seves atribucions. Tanmateix, li correspondrà les atribucions que el Batle o un altre òrgan municipal li delegui o li atribueixi les lleis.
2. Les resolucions adoptades per la Junta de Govern en matèries que li hagin estat delegades, tindran els mateixos efectes que si haguessin estat resoltes per l'òrgan en competència ordinària. Tanmateix, si no es disposa una altra cosa en la resolució, serà competent la Junta de Govern per revisar en via de recurs els acords presos per delegació.
3. Es poden atribuir a la Junta de Govern competències en les matèries següents:
- Les no reservades exclusivament al Ple, que siguin delegables i que aquest acordi de delegar-li.
- Les atribuïdes a la Batlia i que siguin delegables.
- Les que li atribueixin les lleis
Article 52
1. La Junta de Govern celebrarà les seves reunions ordinàries almenys cada quinze dies, en els dies i hores que la pròpia Junta determini en la seva sessió constitutiva, la qual haurà de dur-se a terme dins dels quinze dies següents a la constitució de l'Ajuntament.
2. És potestat del Batle de convocar les sessions de la Junta de Govern, així com variar-ne la periodicitat i el lloc per causes justificades. Tanmateix el Batle podrà convocar les sessions extraordinàries que consideri necessàries.
Article 53
1. La Junta de Govern quedarà vàlidament constituïda quan hi concorrin la majoria absoluta dels seus membres en primera convocatòria, i una tercera part dels seus membre en segona convocatòria, la qual convocatòria es produirà una hora després de la primera.
2. Les sessions de la Junta de Govern no seran públiques. El Batle pot requerir, no obstant això, la presència d'altres Regidors o de personal de la Corporació amb finalitat d'assessorar o informar a la Junta de Govern.
3. Els acords es prendran amb el vot favorable de la majoria simple dels presents.
Article 54
De les sessions de la Junta de Govern, se n'aixecarà acta en la forma prevista pel Ple, si bé en un llibre exprés a l'efecte, i no caldrà expressar-hi les diferents postures manifestades pels membres de la Junta si no ho sol·liciten de forma expressa.
Article 55
En allò no previst en aquest Capítol, s'aplicaran les normes que, sobre el funcionament de la Junta de Govern, estableixi el Ple municipal o la pròpia Junta; supletòriament serà d'aplicació l'establert per a tal Junta de Govern en la normativa de règim local.
Capítol V Dels tinents de Batle
Article 56
1. El Batle nomenarà i cessarà lliurement, d'entre els membres de la Junta de Govern, els Tinents de Batle i determinarà el seu ordre als efectes de la prelació en la seva substitució. Els nomenaments i els cessaments es faran mitjançant resolució del Batle, de la qual, se'n donarà coneixement al Ple, a la primera sessió ordinària que celebri, i a més a més, es notificarà personalment als designats i es publicarà al Butlletí corresponent.
2. El nomenament d'un Regidor com a Tinent de Batle requerirà, per ésser eficaç la seva acceptació, la qual s'entendrà atorgada tàcitament si no es presenta renúncia expressa, en el termini de tres dies hàbils des de la notificació del nomenament.
Article 57
1. Correspon als Tinents de Batle substituir el Batle, segons l'ordre de nomenament, en cas de vacant, d'absència, de malaltia o d'impediment que faci impossible a aquell l'exercici de les seves atribucions, assumint la totalitat de les seves funcions i prerrogatives, i essent alhora, responsable dels seus actes de govern dictats durant la substitució.
2. En els casos d'absència, de malaltia, o d'impediment, les funcions del Batle no podran ésser assumides pel Tinent de Batle sense que hi hagi el corresponent decret de delegació.
3. No obstant el que disposa l'apartat anterior, quan el Batle, per causa imprevista, li hagués resultat impossible atorgar la delegació, el Tinent de Batle a qui correspongui el substituirà en la totalitat de les seves funcions, donant-ne compte a la Corporació.
Article 58
Es perd la condició de Tinent de Batle per la renúncia expressada per escrit, per cessament disposat pel Batle, o per pèrdua de la condició de Regidor o de membre de la Junta de Govern.
Capítol VI Dels regidors delegats
Article 59
1. Els Regidors delegats són aquells a qui el Batle delega l'exercici d'aquelles atribucions pròpies que són delegables d'acord amb la legislació de règim local.
2. La delegació haurà de formular-se per decret de Batlia i requerirà, per ésser eficaç, l'acceptació per part del Regidor delegat en els mateixos termes previstos pels Tinents de Batle.
3. Les delegacions i les seves modificacions i cessaments, hauran d'ésser comunicades per el Batle al Ple municipal en la primera sessió ordinària que aquest celebri posteriorment.
Article 60
Els Regidors delegats exerciran les atribucions que s'especifiquin en el respectiu decret de delegació, i ho faran en el marc de les seves regles previstes en el present Reglament.
Article 61
Cap òrgan municipal podrà delegar a un tercer les atribucions rebudes per delegació d'un altre òrgan municipal.
Article 62
L'òrgan delegant podrà reservar-se la facultat de resoldre els recursos que es puguin presentar en relació als actes dictats en exercici de les seves atribucions delegades.
Article 63
1. L'òrgan delegant podrà revocar en qualsevol moment la delegació, recuperant l'exercici de les atribucions delegades sense més formalitats que les exigides per al seu atorgament.
2. En el cas de revocació de les atribucions delegades, l'òrgan amb competència originària podrà revisar els actes dictats per l'òrgan delegat, en els mateixos casos i amb les condicions establertes legalment per a la revisió d'ofici dels actes administratius.
Capítol VII Dels Òrgans complementaris
Article 64
1. La Comissió Especial de Comptes estarà integrada de forma que la seva composició s'acomodi a la proporcionalitat existent entre els diferents grups polítics representats a la Corporació.
2. Les designacions hauran de ser comunicades a l'Alcalde, qui en donarà compte al Ple municipal.
3.- La Comissió Informativa General estarà integrada pels regidors i regidores que ostentin una delegació de Batlia i pels portaveus de cada grup municipal amb el vot ponderat. Podran assistir tots els regidors i regidores municipals.
Article 65
És de la competència de la Comissió Especial de Comptes l'examen, estudi i informe dels comptes anuals següents:
- Compte general del Pressupost.
- Compte d'administració del patrimoni.
- Compte de valors independents i auxiliars de pressupost.
- Comptes d'ens o organismes municipals de gestió.
Article 66
1. La tramitació a seguir serà regulada per les indicacions del Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals.
El Comitè tècnic de Patrimoni
Article 67
1. El Comitè tècnic de Patrimoni estarà integrat, bàsicament, per personal competent en matèria de Patrimoni, i tendra la següent composició:
- El Batle o persona en la que delegui, que exercirà de President del comitè.
- El tècnic municipal.
- Un membre de ARCA.
- Un representant de l'associació d'empresaris de Binissalem, gremi de construcció.
- Un representant del Comitè Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca.
- Tres persones, residents a Binissalem, proposades pel Batle, previ informe de la comissió informativa i ratificades pel Plenari.
- La secretaria de la corporació o persona en qui delegui.
2. La composició del comitè serà ratificat pel Plenari cada 3 anys.
3. S'instarà a les institucions participants a mantenir les mateixes persones al llarg de la vigència del comitè.
4. En cas d'empat decidirà el vot de qualitat del President.
Article 68
1. El president del comitè serà la persona encarregada de convocar-lo, de preparar l'ordre del dia, de conduir els debats i de establir la conclusió del comitè.
2. El comitè celebrarà reunions segons el regim de sessions que s'aprovi, amb la recomanació que sigui com a mínim un cop cada mes.
3. El comitè s'entendrà constituït quan i assisteixin el president i, al manco, 3 vocals més, a excepció de la secretària.
4. La secretària confeccionarà acta de cada comitè on es reflectirà només la conclusió del debat de cada punt. Dita acta s'haurà d'aprovar com a primer punt de l'ordre del dia a la propera reunió del comitè. No obstant l'anterior, es podrà donar curs, a efectes administratius, al contingut de l'acta immediatament finalitzat el comitè.
5. Qualsevol vocal pot proposar la inclusió, a l'ordre del dia del proper comitè, de qüestions referents a les competències pròpies del mateix. En cas d'urgència i prèvia acceptació per la majoria dels vocals, es pot debatre en el mateix comitè.
Article 69
Les competències del comitè seran la de informar en els casos següents, així com en aquells que es consideri oportú la consulta al mateix.
a) Informar els projectes de llicències corresponents a tot tipus d'obres dels elements catalogats i a les obres d'ampliació o reforma exterior en els edificis que formen el centre històric, d'acord, si escau, amb l'establert en els altres apartats d'aquest article i a la vista de l'informe tècnic preceptiu sobre el compliment de la normativa aplicable. L'informe de la Comissió serà favorable a la concessió de la llicència en cas que el projecte d'obres s'ajusti a aquestes Normes. En cas contrari, motivarà i posarà de manifest la no conveniència de les obres objecte de la sol·licitud informada.
b) Proposar en edificis no protegits als quals es detectin valors històrics arquitectònics, parcials o puntuals l'aplicació de mesures de protecció, d'acord a l'art. 73 LS/76 i l'art. 98 RP, podent, en concordança amb l'art. 87 RP promoure l'anotació de l'immoble en el Registre públic de la Comissió Insular d'Urbanisme de Béns catalogats.
c) Proposar, en aquells edificis les fitxes individualitzades dels quals no indiquin el tipus de protecció en els interiors, per mancar dades fiables sobre ells, i en els que pogués existir alguna llacuna o error informatiu, quan, a la vista de la documentació presentada per la propietat o obrant a l'Ajuntament i de l'informe tècnic municipal al respecte, s'apreciessin elements puntuals a protegir similars als inclosos a les fitxes de catàleg, la seva conservació amb els mateixos nivells de protecció que els establerts en casos semblants, seguint els procediments establerts a l'apartat anterior d'aquest article.
d) Proposar, en les mateixes circumstàncies del paràgraf anterior, la modificació de les categories de protecció d'un edifici (integral, estructural o ambiental), seguint per a dita proposta els criteris de protecció establerts per a determinar cadascun dels graus.
e) Pronunciar-se, si escau, sobre quines parts de l'immoble eren afegits no pertanyents a la tipologia, d'acord a la classificació i definició que apareixen en aquestes Normes
f) Establir les limitacions oportunes amb els criteris objectius de protecció de la fitxa del Catàleg i la categoria de catalogació corresponent.
g) Informar sobre la compatibilitat amb els valors artístics, històrics o arquitectònics dels usos proposats en sol·licituds que es refereixen a edificis catalogats.
h) Resoldre sobre el compliment de les condicions d'higiene i composició interior a la vista de les justificacions aportades per la propietat quant a la impossibilitat de manteniment de la tipologia o de la protecció d'elements catalogats a efectes de l'establert en aquestes Normes.
i) Informar les intervencions referides a les obres d'urbanització del viari i els espais lliures públics de l'entorn d'elements protegits. Informar sobre l'adequació del tractament de materials, acabats i cromatisme proposats en els projectes que afectin a façanes de edificis inclosos dins el centre històric, d'acord als criteris establerts en aquestes Normes.
j) Emetre dictàmens en les consultes que es formulin en matèria d'intervenció d'un element o edifici inclòs en l'àmbit d'aplicació d'aquestes Normes.
k) Elaborar anualment una Memòria que recollirà els diferents temes tractats durant l'any. La memòria anirà del mes de maig de l'any anterior fins al mes d'abril de l'any en curs. El contingut de la mateixa se podrà exposar a la Taula rodona que s'organitza amb motiu de la Fira de sa Pedra.
Capítol VIII De la junta de Portaveus
Article 70
La junta de Portaveus estarà constituïda per cada un dels portaveus dels diferents Grups Municipals.
Es reunirà de manera Ordinària una vegada al mes, convocada pel Batle.
Es tractarà a aquesta junta assumptes i temes que no siguin propis de altres òrgans col·legiats.
La seva funció es la de informar als diferents grups de la situació puntual de projectes, visites, etc. que l'equip de govern du a terme i que o be no han de ser visats per la Comissió Informativa o que encara estan en desenvolupament. Així mateix els diferents grups de l'Oposició podran expressar altres temes que siguin de la seva consideració i podran sol·licitar convocar-la en qualsevol moment.
TÍTOL TERCER DE LA PARTICIPACIÓ
Capítol I De la participació i informació ciutadanes
Article 71
Són drets dels veïns:
a) Rebre informació àmplia, puntual i obligatòria sobre els assumptes municipals, mitjançant el tauler d'anuncis, la difusió en mitjans de comunicació social, l'edició d'un Butlletí periòdic i a través de la Oficina d'Informació, segons el Ple determini en cada cas.
b) Obtenir còpies i certificacions acreditatives dels acords de la Corporació i els seus antecedents així com consultar els arxius i registres en els termes que disposa la legislació que desenvolupa l'article 105, lletra b) de la Constitució espanyola.
c) Ésser rebuts en audiència per les autoritats municipals.
d) Assistir i prendre la paraula en les reunions del Ple municipal i dels altres òrgans quan es celebrin sessió pública, de conformitat amb aquest Reglament.
e) Exercir el dret de petició, proposta i intervenció oral als òrgans de govern a través dels canals que expressament es prevegin en aquest reglament.
f) Constituir i participar en associacions per a la defensa dels seus interessos generals o sectorials.
g) Sol·licitar la consulta popular en els termes establerts per aquest reglament i per la llei.
Capítol II De la Informació dels ciutadans
Article 72
L'Ajuntament facilitarà informació als ciutadans pels següents mitjans:
1. El tauler d'anuncis de la Corporació, en el qual s'exposarà, de manera resumida, el contingut de les sessions dels òrgans de govern col·legiats de l'Ajuntament, les decisions i resolucions dels altres òrgans de govern que siguin d'interès general, així com les convocatòries de les sessions d'òrgans municipals als que pugui assistir al públic.
2. El full informatiu municipal, que editi i distribueixi periòdicament l'Ajuntament.
3. Les informacions puntuals, a través de conferències o intervencions públiques, exposicions, anuncis o d'altres que promourà l'Ajuntament en els temes que puguin ésser d'interès rellevant per als ciutadans en general o per alguns col·lectius específics.
4. La convocatòria pública a tots els veïns de les sessions del Ple municipal.
Capítol III Consulta i accés a la documentació
Article 73
No tindrà la consideració d'informació pública la documentació ressenyada a l'article 8 d'aquest Reglament
Article 74
L'accés a l'arxiu municipal es regirà per la legislació de desenvolupament de l'article 105 de la Constitució i per les lleis corresponents.
Article 75
1. L'accés als acords i resolucions dels òrgans de govern, es tramitarà mitjançant sol·licitud cursada a la Secretaria de l'Ajuntament. En la resta de supòsits la informació es sol·licitarà a l'Alcalde o Regidors.
2. Transcorregut el termini de un mes des de la presentació de la sol·licitud, sense que s'hagi resolt, aquesta s'entendrà concedida, excepte quan aquesta sigui contraria a la legislació vigent. En qualsevol cas la denegació haurà d'ésser motivada.
3. En cas de que un ciutadà o associació faci un accés recurrent a la mateixa informació ja entregada o bé quan no es faci ús reiterat de la documentació sol·licitada, es podran denegar futures peticions amb el mateix sentit.
Article 76
L'obtenció de certificats o còpies es regirà pel que s'estableix en els preceptes anteriors, pel què estableix l'article 70 de la LRBRL, i estarà sotmesa a les taxes que corresponguin d'acord amb les ordenances fiscals del municipi.
Capítol IV – De la Participació
Article 77
La participació dels ciutadans en l'actuació municipal es podrà articular, a part del dret de petició regulada a LRBRL, a través de l'exercici dels drets de proposta i intervenció oral.
Article 78
Els ciutadans podran adreçar-se a qualsevol autoritat o òrgan municipal, en petició tant d'aclariments com d'actuacions municipals. La petició es cursarà necessàriament per escrit, i serà contestada en els terminis previstos en la legislació de procediment administratiu. Quan la petició faci referència a qüestions de la competència d'altres administracions, el destinatari d'aquesta l'adreçarà a qui correspongui, donant la informació d'aquest extrem al peticionari.
Article 79
Qualsevol veí podrà formular a qualsevol membre de la Corporació, autoritat o organisme municipal propostes d'actuació relatives a matèries de la competència municipal o d'interès local. El destinatari de la proposta informarà al seu signatari del curs que s'hi donarà. En cas que la proposta esdevingui objecte de tractament en l'ordre del dia d'alguns òrgans col·legiats de l'Ajuntament, el secretari d'aquests trametrà en el termini màxim de quinze dies còpia de la part corresponent de l'acta de la sessió a l'autor de la proposta. Així mateix, el President de l'òrgan col·legiat podrà requerir la presència de l'autor de la proposta en la sessió que correspongui als efectes d'explicar-la i defensar-la.
Article 80
1. Els ciutadans podran intervenir en les sessions dels òrgans municipals que siguin públiques en finalitzar aquestes, en la forma prevista en aquest reglament
2. També podran efectuar alguna exposició davant del Ple, si guarda relació amb algun punt de l'ordre del dia, en la forma que s'estableix en l'article 39 d'aquest Reglament.
Article 81
Els veïns del municipi, inscrits al padró municipal d'habitants, majors d'edat, podran sol·licitar a l'Ajuntament que convoqui consulta popular en relació a qüestions d'especial rellevància i que siguin de competència municipal, excepte aquelles que fan referència a la hisenda local. Aquesta petició l'hauran de formular, com a mínim, el percentatge d'habitants regulat per llei i el procediment per a la Consulta serà l'establert a la Llei. En tot cas, el resultat de la consulta no serà vinculant.
Capítol V De la iniciativa popular
Article 82
1. Els veïns i veïnes del municipi que gaudeixin del dret al sufragi actiu a les eleccions municipals podran exercir la iniciativa popular, presentant propostes d'acord o actuacions o projectes de reglaments en matèries de competència municipal. Aquestes iniciatives hauran d'anar subscrites al menys per el 15% de la població major d'edat del municipi, d'acord amb l'article 70 bis de la LBRL.
2. Les iniciatives presentades seran sotmeses a debat i votació del Ple, sens perjudici que siguin resoltes per l'òrgan competent en la matèria.
3. Es requerirà el previ informe de legalitat de la secretaria de l'Ajuntament, així com l'informe de l'interventor quan la iniciativa afecti a drets i obligacions de contingut econòmic de l'Ajuntament.
4. Les iniciatives populars poden portar incorporada una proposta de consulta popular local, que serà tramitada pel procediment i els requisits previstos a l'article 71 de la LBRL.
5. Per el procediment i forma a seguir per la realització de la consulta popular s'atendrà al reglament aprovat al respecte per aquest Ajuntament.
Capítol VI De les associacions dels veïns
Article 83
1. Les associacions constituïdes per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns tenen la consideració d'entitats de participació ciutadana. Als efectes municipals, mereixeran la consideració d'associacions dels veïns, amb els drets reconeguts en aquest Reglament, aquelles entitats que estiguin degudament inscrites en el Registre Municipal d'Associacions.
2. Tindran la consideració d'associacions dels veïns, als efectes del present reglament, les associacions esportives, culturals, sindicals, recreatives, de joves, de gent gran així com totes aquelles l'àmbit d'actuació de les quals sigui com a mínim el terme municipal.
Article 84
Les associacions dels veïns, una vegada vàlidament constituïdes i degudament inscrites tindran els drets següents:
a) Rebre informació directa dels assumptes que són del seu interès.
b) Rebre ajuts econòmics i usar els mitjans públics municipals.
c) Elevar propostes d'actuació en l'àmbit de les matèries de competència municipal.
d) Formar part dels òrgans de participació.
e) Intervenir en les sessions del ple i de les comissions d'estudi, d'informe o de consulta en els supòsits específics i en les formes que es determinin
f) Inscriure's en el Registre Municipal d'associacions.
Article 85
El pressupost municipal inclourà, dins de les possibilitats econòmiques efectives, una partida amb la destinació d'ajuts a les associacions de veïns i regularà, a través de les Bases d'Execució, els criteris per la seva distribució.
Els criteris de distribució s'ajustaran a criteris objectius, d'acord amb la importància i representativitat de les entitats i seran establerts per la Junta de Govern.
En qualsevol cas serà requisit necessari per a la percepció de qualsevol ajut (en espècie o en metàl·lic) de l'Ajuntament que l'associació en qüestió estigui inscrita en el Registre Municipal d'associacions que es regula en aquest Reglament.
Article 86
Les associacions podran accedir a l'ús dels mitjans públics municipals, especialment els mitjans de comunicació locals, amb les limitacions lògiques que imposa la coincidència d'ús amb altres entitats o amb el propi Ajuntament.
L'ús se sol·licitarà per escrit amb una antelació mínima de deu dies naturals.
Serà requisit necessari per accedir a aquest ús la inscripció de l'entitat sol·licitant al Registre Municipal d'Associacions.
Article 87
Per a la inscripcions al Registre Municipal d'Associacions caldrà una sol·licitud de les associacions en la qual s'hi haurà d'acompanyar:
a) Una còpia dels Estatuts de l'associació on hi consti la inscripció d'aquesta en el Registre General d'Associacions de la Comunitat.
b) Indicació de la seu social
c) Nom de les persones que ocupen els càrrecs directius.
d) Certificació del nombre de socis de l'entitat
e) Número d'inscripció al Registre General d'Associacions de la Comunitat.
f) Número d'identificació fiscal
g) Programa d'activitats per a l'any en curs
h) Pressupost de l'any en curs
Tanmateix, en casos qualificats, podran estar exonerades d'aportar algun dels documents relacionats, tenint en compte el seu objectiu benèfic o filantròpic o qualsevol altra circumstància que faci aconsellable, a criteri del Ple, l'atorgament de la inscripció malgrat la dificultat o la impossibilitat de donar compliment a tots i cadascun dels requisits establerts i sempre i quan, per això no es desvirtuï la seva naturalesa d'entitat d'interès municipal.
Article 88
Una vegada entrada la sol·licitud d'inscripció en el Registre Municipal d'associacions dels veïns, el Batle, mitjançant decret, i en un termini de 15 dies hàbils acordarà la inscripció o no de l'associació.
En cas de denegació de la inscripció caldrà una resolució motivada i, si s'escau, atorgarà un termini de 20 dies hàbils per a esmenar o modificar la sol·licitud o la documentació aportada.
Article 89
1. Les entitats inscrites estan obligades a notificar al Registre les modificacions produïdes en les dades que hi consten, en un termini no superior als quinze dies hàbils a comptar des del moment en què es produeixin.
2. Les entitats inscrites hauran de dedicar-se al fi pel qual s'han creat i observar el compliment de la legalitat en vigor que li sia d'aplicació.
3. L'incompliment de les obligacions assenyalades als apartats anteriors donarà lloc a l'obertura per part de l'Ajuntament d'un expedient sancionador al final del qual, un cop observat els procedents terminis d'audiència, es podrà acordar la baixa del Registre de l'associació, amb la pèrdua dels drets que la seva inscripció li atorga.
Capítol VII Dels Consells Municipals
Article 90
1. Per assegurar una eficaç participació dels ciutadans en la gestió municipal, l'Ajuntament podrà crear per acord del Ple, Consells Municipals de participació ciutadana.
2. Les funcions d'aquests Consells Municipals seran:
a) Facilitar la participació dels ciutadans i llur associacions a la gestió municipal.
b) Emetre informes i elaborar estudis en relació a qüestions del seu sector
c) Elevar propostes o iniciatives d'actuació a l'Ajuntament sobre qüestions sectorials que el Consell consideri oportunes.
3. Els consells municipals podran tenir caràcter permanent en àrees com l'Urbanisme, Hisenda, Turisme, Salut Pública, Qualitat de Vida, Cultura, Ensenyament, Esports i Lleure, Treball, Joventut, o crear-ne, especialment, amb motiu de la realització d'una obra, pla o activitat important o que incideixi especialment en un sector de la població.
4. Els Consells estaran integrats per Regidors de l'Ajuntament, per representants de les associacions dels veïns i per veïns especialment interessats en els objectius a desenvolupar.
Article 91
En l'acord de creació de cada un dels Consells Municipals, s'hi farà constar el nombre de persones que l'integren, el nombre de Regidors que en formaran part, i quina o quines associacions dels veïns en seran membres. En el mateix acord hi constarà, també, les funcions del Consell que es crea.
TÍTOL QUART EL DEBAT DE L'ESTAT DEL POBLE
Article 92
L'Ajuntament celebrarà anualment un debat de l'estat del poble, les condicions d'ordre del mateix estarà regulat pel corresponent reglament aprovat pel Ple de l'Ajuntament..
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
PRIMERA.- La tramitació prèvia en Comissió Informativa dels pressupostos es realitzarà, a més del que pugui indicar la Legislació vigent, com s'indica seguidament. Abans del debat en Ple s'hauran de celebrar al menys dues comissions informatives amb un marge mínim de cinc dies naturals entre elles.
Queden excloses explícitament de la tramitació indicada en la present Disposició les modificacions de crèdit, que es tramitaran d'acord amb la legislació vigent.
SEGONA.- En tot el no previst en el present Reglament, serà d'aplicació supletòria el RD 2568/1986, de 28 de novembre pel que s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquest Reglament entrarà en vigor d'acord amb el que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, en relació amb el que preveu l'article 65.2 del mateix text legal, i, una vegada que, complerts els tràmits establerts, el seu text aparegui completament publicat al Butlletí Oficial.
DISPOSICIÓ TRANSITORIA
Pel que fa a l'aplicació del “Capítol VI - De les associacions dels veïns”, aquest entrarà en vigor a partir dels 6 mesos de l'entrada en vigor del present reglament. L'Ajuntament farà arribar abans d'aquest termini el contingut del dit capítol a totes les associacions per tal que en tenguin coneixement.
TÍTOL PRELIMINAR: DISPOSICIONS GENERALS.... 2
TÍTOL PRIMER: DELS REGIDORS..... 3
Capítol I - De la Condició de Regidor.... 3
Capítol II - dels Drets dels Regidors......3
Capítol III - De les Obligacions dels Regidors.... 5
Capítol IV - Dels Grups polítics....6
TÍTOL SEGON: ORGANITZACIÓ INSTITUCIONAL DE L'AJUNTAMENT... 8
Capítol I -Del Ple Municipal.....8
Capítol II - Dels debats..........11
Capítol III - Del Batle.......... 13
Capítol IV - De la Junta de Govern.......14
Capítol V - Dels Tinents de Batle......... 15
Capítol VI - Dels regidors delegats..... 16
Capítol VII - Dels Òrgans complementaris.... 17
Capítol VIII – De la junta de Portaveus....... 19
TÍTOL TERCER: DE LA PARTICIPACIÓ.....19
Capítol I - De la participació i informació ciutadanes...... 19
Capítol II - De la Informació dels ciutadans...... 19
Capítol III - Consulta i accés a la documentació...... 20
Capítol IV- De la Participació...... 20
Capítol V De la iniciativa popular...... 21
Capítol VI - De les associacions dels veïns....22
Capítol VII - Dels Consells Municipals....23
TÍTOL QUART: EL DEBAT DE L'ESTAT DEL POBLE..... 24
DISPOSICIÓ ADDICIONAL.... 24
DISPOSICIÓ FINAL.... 24
DISPOSICIÓ TRANSITORIA.... 24
El que es fa públic per general coneixement.
Binissalem, a la data de la signatura electrònica (9 d'octubre de 2024)
El batle Juan Victor Marti Valles