Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SÓLLER

Núm. 657249
Aprovació de la modificació de l'Ordenança municipal reguladora de l’ús de la via pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El ple de l'Ajuntament, a la sessió ordinària d'11 de setembre de 2024, va aprovar definitivament la modificació de l'Ordenança municipal reguladora de l'ús de la via pública.

D'acord amb els articles 49 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i els articles 102 i 103, de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es publica íntegrament l'ordenança:

Ordenança municipal reguladora de l'ús de la via pública

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

CAPÍTOL I. Objecte i definicions

Article 1. Objecte

Article 2. Definicions a efectes d'aquesta ordenança

CAPÍTOL II. Llicències

Article 3. Introducció

Article 4. Taxes

Article 5. Sol·licituds, terminis i documentació

Article 6. Execució

Article 7. Responsabilitats

Article 8. Modificació de sol·licituds de llicència a petició de la part interessada

Article 9. Revocació de llicències.

Article 10. Denegacions

Article 11. Discrecionalitat

CAPÍTOL III. Ocupacions realitzades per bars o cafès, cafeteries i restaurants

Article 12. Introducció.

Article 13. Sol·licituds i terminis

Article 14. Renovació de llicències por declaració responsable

Article 15. Execució

Article 16. Responsabilitats

Article 17. Criteris tècnics

Article 18. Horari de les ocupacions

Article 19. Prohibicions

Article 20. Senyalització de la zona ocupable

CAPÍTOL IV. Mobiliari autoritzable en la via pública en els bars o cafès, cafeteries i restaurants

Article 21. Normes comunes

Article 22. Taules i cadires

Article 23. Para-sols i tendals

Article 24. Rètols o cartells

Article 25. Mampares i tanques

Article 26. Testos i jardineres

Article 27. Estufes

Article 28. Aparells musicals, televisió, radio, altaveus, etc.

CAPÍTOL V. Casos especials en l'ocupació de la via pública per bars o cafès, cafeteries i restaurants

Article 29. Ocupacions davant de façanes de veïns contigus

Article 30. Ocupacions compartides

Article 31. Ocupacions en zones per vianants i separades per un carrer entre la zona a ocupar i l'establiment

Article 32. Ocupacions en zones de titularitat privada i ús públic confrontants amb la via pública.

Article 33. Moratòria

CAPÍTOL VI. Limitacions a l'ús dels vials i espais públics

Article 34. Prohibicions

CAPÍTOL VII. Retirada d'elements de la via pública

Article 35. Retirada d'elements per falta de llicència o per incompliment de les seves condicions

Article 36. Retirada d'elements per l'exercici de la venda ambulant no autoritzada

Article 37. Recuperació del béns retirats

Article 38. Procediment per a la recuperació dels béns retirats

CAPÍTOL VIII. Règim disciplinari

Article 39. Procediment sancionador

Article 40. Infraccions lleus

Article 41. Infraccions greus

Article 42. Infraccions molt greus

Article 43. Sancions econòmiques

Article 44. Sancions accessòries i/o complementàries

Article 45. Graduació de les sancions

Article 46. Actuacions subsidiàries

Article 47. Prescripció de les infraccions

Article 48. Prescripció de les sancions

Article 49. Sancions imposades a no residents

CAPÍTOL IX. Ocupació de la via púbica per exposició de mercaderies annexes a un establiment comercial

Article 50. Concepte d'exposició de mercaderies de venda al públic

Article 51. Característiques de les autoritzacions

Article 52. Zones d'ocupació

Article 53. Normativa aplicable

CAPÍTOL X. Ocupació de via pública per a l'execució d'obres i construccions

Article 54. Supòsits autoritzables

Article 55. Normes de gestió per a l'ocupació de via pública per a l'execució d'obres i instal·lacions amb contenidors d'obra.

Article 56. Prohibicions

Article 57. Ubicació dels contenidors

Article 58. Retirada dels contenidors

Article 59. Materials de la construcció

Article 60. Tancament de les obres

Article 61. Bastides

Article 62. Protecció de l'arbrat i mobiliari urbà

Article 63. Infraccions

Article 64. Sancions

Article 65. Prescripció

Article 66. Subjectes responsables

CAPÍTOL XI. Disposicions finals

Primera. Règim supletori

Segona. Entrada en vigor

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Aquesta Ordenança neix de la necessitat de reunir en un sol text, els criteris que es venen aplicant a les distintes resolucions donant-li caràcter normatiu.

La present Ordenança es redacta de conformitat amb el previst als articles 100 a 103 de la vigent llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i regula l'ocupació de la via pública, on es compatibilitzin els drets comuns generals dels ciutadans amb els especials corresponents a les activitats econòmiques que tradicionalment impliquen la via pública. Es preveuen els espais per al tràfic dels vianants i els espais autoritzables així com la possibilitat de regulació de l'horari de l'ocupació; la dels tipus d'elements i dels materials autoritzables en la via pública per aconseguir la qualitat en el mobiliari urbà i reduir el seu impacte ambiental, obligats pel fet de ser la nostra ciutat una capital turística i que la imatge que s'ha de projectar a l'exterior ha de ser d'harmonia, homogeneïtat i bona presencia.

Així mateix es té en compte la influència que sobre els bars o cafès, cafeteries i restaurants ha tingut la Llei 42/2010, de 3 de desembre, que modifica la Llei 28/2005, de 26 de desembre, de mesures sanitàries front al tabaquisme i reguladora de la venda, el subministrament, el consum i la publicitat dels productes del tabac.

Es dicten normes sobre: taules, cadires, para-sols, tendals, cartells, testos, jardineres, estufes, taules informatives, carpes, mercadets benèfics, quioscs de l'ONCE, cabines i suports telefònics i campanyes d'interès general. Dins les ocupacions amb finalitat publicitària es fa referència a pancartes, banderoles, publicitat sobre lones o xarxes protectores de bastides d'obres, tanques publicitàries i similars.

Finalment es preveu un procediment àgil per a la retirada per la Policia local, dels elements que ocupen la via pública sense llicència, fora de l'espai autoritzat o de forma indeguda, i un procediment disciplinari adequat per aconseguir l'efectivitat de la present normativa.

ORDENANÇA MUNICIPAL DE L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA

CAPÍTOL I Objecte i definicions

Article 1. Objecte

L'objecte de la present ordenança, és principalment la regulació de l'ocupació de la via pública i espais lliures públics d'aquest terme municipal per bars o cafès, cafeteries i restaurants, establiments comercials i per l'execució d'obres i construccions, comptabilitzant-la amb l'ús comú general dels ciutadans. També regula la majoria d'ocupacions que es duen a terme a la via pública.

Igualment regula les prohibicions, la retirada dels objectes depositats en la via pública i el règim sancionador.

Article 2. Tipus d'ocupació de via pública

L'autorització per a l'ocupació de via pública regulada per la present ordenança tindrà caràcter discrecional i s'haurà d'acomodar a un dels tres tipus següents:

1. Terrasses de bars, cafeteries i restaurants.

2. Exposició de mercaderies annexes a un establiment comercial.

3. Ocupació per execució d'obres i construccions.

 

CAPÍTOL II Llicències

Article 3. Introducció

Tota ocupació de la via pública amb qualsevol element de propietat privada, tant en espais de titularitat pública com en els de titularitat privada d'ús públic, que representi un ús comú anormal o especial, tindrà que estar emparada per la corresponent llicència municipal, o en el seu cas, quant representi un us privatiu, per l'oportuna concessió.

Les concessions administratives quedaran regulades en els corresponents plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques.

Article 4. Taxes

Les llicències d'ocupació de la via pública estan subjectes a l'aplicació de les taxes previstes a les ordenances fiscals vigents. Quan s'hagi efectuat una liquidació de taxes en base a dades incorrectes facilitades pel sol·licitant, independentment de les responsabilitats que es puguin exigir, podrà donar lloc a les liquidacions complementàries oportunes.

Article 5. Sol·licituds i terminis

1. Les sol·licituds de llicències d'ocupació de la via pública es presentaran al Registre General o per qualsevol procediment legalment establert, amb una antelació màxima de 2 mesos respecte a la data d'ocupació sol·licitada o al seu inici. La llicència sols podrà ser atorgada previ informe tècnic favorable. En tots els casos, les dates sol·licitades per una ocupació inclouran el muntatge i desmuntatge de la infraestructura. S'utilitzaran els impresos normalitzats vigents per a cada ocupació.

2. Documentació a presentar al formular la petició:

Juntament amb la sol·licitud de llicència, s'hauran de presentar els següents documents i dades:

a. Quan s'actuï en representació, aquesta s'haurà d'acreditar documentalment o conforme a l'estipulat per les lleis.

b. Plànol de situació.

c. Plànol a escala i acotat, assenyalant de forma precisa i detallada totes les característiques de la zona: amplària de la vorera, els elements del mobiliari urbà que es trobin en aquest espai (escocells d'arbres, faroles, senyals de tràfic, papereres, semàfors, passos de vianants, rampes per discapacitats, etc.). S'indicarà la superfície que es sol·licita ocupar i els elements que es pretenen situar grafiats en estat d'ús, especificant les seves característiques i nombre d'unitats, així com el pas lliure que una vegada col·locats i en estat d'ús quedarà per al trànsit de vianants.

d. Fotografies actuals de front i de costat de la zona a on es sol·licita l'ocupació, on s'apreciï amb detall la vorera, el seu paviment i la façana de l'establiment.

e. Justificant d'estar al corrent de pagament amb la hisenda municipal.

3. En el cas de què el sol·licitant no tengui residència en el territori nacional, serà preceptiu que acrediti un representant domiciliat en aquesta Comunitat Autònoma. Els sol·licitants comunitaris aportaran el NIE i els no comunitaris, a més del NIE, aportaran el permís de residència.

4. Per a qualsevol carència de la documentació exigida serà requerida la seva esmena i, si en el termini de 10 dies de la recepció del requeriment no es presenta l'esmentada esmena, s'entendrà desistit en la seva petició i s'arxivarà sense més tràmit.

5. Les llicències o autoritzacions s'entendran atorgades llevat el dret de propietat i sense perjudici de tercers i no podran ser invocades per disminuir la responsabilitat civil o penal en què pogués incórrer el titular de l'activitat.

6. Totes les llicències que s'atorguen, malgrat no consti expressament, tindran una validesa temporal limitada, que no podrà ser superior al 31 de desembre de l'any en curs.

7. El silenci administratiu en matèria d'ocupació de via pública té caràcter negatiu i la resolució presumpta es desestimatòria.

Article 6. Execució

El dret que atorga una llicència no podrà ser cedit de forma total o parcial, llogat o rellogat a tercers, ni usat per realitzar activitats distintes de les expressament autoritzades llevat del cas en què durant el termini de vigència la activitat sigui traspassada a un tercer i degudament comunicada a l'Ajuntament. L'exercici de la llicència serà realitzat pel titular de la llicència o pel seu personal. El titular de la llicència d'ocupació serà responsable del seu correcte ús i del compliment de les condicions imposades.

No es podrà alterar la situació i altres circumstàncies dels elements del mobiliari urbà existent en una zona per acomodar-los a les conveniències d'una ocupació, a menys que sigui d'interès general i per iniciativa municipal.

Els elements autoritzables en la via pública per vinculació a una llicència de funcionament seran els propis de l'activitat autoritzada a l'interior, i no es podran realitzar a l'espai públic activitats distintes de les expressament autoritzades a l'interior de l'establiment.

Tots els elements que es col·loquin en la via pública compliran els requisits exigits per la vigent legislació en matèria de barreres arquitectòniques i no podran revestir perillositat per als vianants o usuaris.

L'Ajuntament es reserva la facultat de reduir el termini de les llicències, i, fins i tot, la denegació de renovacions o nous atorgaments quant hagui antecedents negatius per molèsties o altra causa justificada. En tots els casos l'Ajuntament es reserva la facultat de modificar, revocar, suspendre temporalment o denegar les llicències sense dret a cap compensació, excepte la devolució de la part proporcional de les taxes si correspon, per motius d'interès general, realització d'actes públics o institucionals, seguretat, obres, ordenació del l'espai urbà o del tràfic o qualsevol altra causa justificada.

La Policia Local podrà ordenar la retirada o modificació de la situació dels elements que ocupen la via pública en qualsevol moment i de forma immediata quan es donin circumstàncies que afectin a la seguretat de les persones o béns, dificultin el trànsit dels vianants o rodat, interferesquin actes oficials o d'interès públic, o per qualsevol altra causa imprevista suficientment justificada.

Un cop hagi finalitzat el termini de la llicència, el titular haurà de deixar l'espai completament lliure i els béns públics utilitzats tal i com estaven abans de l'ocupació, nets i lliures de residus i d'utensilis privats. L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els treballs de reposició o de neteja subsidiària i passar el càrrec del seu cost al titular de la llicència corresponent.

Article 7. Responsabilitats

1. En el cas de què l'ocupació de via pública no estigui emparada per llicència, se consideraran responsables les persones que haguin intervengut o s'hagin beneficiat i/o les persones promotores de l'activitat/ocupació.

2. L'incompliment de les obligacions de la llicència causant perjudicis a béns públics o a tercers permetrà exigir el depòsit d'una quantitat en garantia del seu compliment. Podrà ser confiscada quan, com a conseqüència de la sanció establerta a l'expedient sancionador, es determini i quantifiqui la responsabilitat del garant pels perjudicis derivats de l'ocupació del domini públic. L'esmentada garantia s'haurà de constituir mitjançant aval bancari abans de l'inici de l'activitat. La resolució de confiscació, total o parcial, de la garantia obliga al garant a reposar la garantia preexistent dins el termini de 15 dies, a partir de l'endemà de la notificació de l'esmentada resolució. En cas de d'incompliment, es tindrà per caducada la llicència d'ocupació.

3. Per a la pràctica de notificacions l'Ajuntament es reserva la facultat de fer-ho, a més del lloc que indiqui en la seva sol·licitud, en el de l'activitat, en el seu domicili, en el número de fax i/o correu electrònic indicat pel sol·licitant, per compareixença en seu electrònica o a qualsevol altre lloc on sigui possible la seva localització.

Article 8. Modificació de sol·licituds de llicències a petició de la part interessada

Es podran admetre sol·licituds de modificacions de llicència d'ocupacions de via pública, presentades amb una antelació mínima de 15 dies a la data de l'inici de l'ocupació.

Article 9. Revocació de llicències

Es podran revocar les llicències d'ocupació de la via pública en els supòsits que seguidament s'indiquen, amb pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències d'ocupació de via pública durant el termini legalment establert prèvia instrucció del corresponent expedient:

1. Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades per sol·licitar la llicència.

2. Per extralimitació o incompliment manifest i reiteratiu de les condicions.

3. Per producció de molèsties a tercers acreditats a l'expedient, com a conseqüència de la transmissió de renous superiors als nivells legalment permesos.

4. Per propiciar la comissió d'activitats il·legals, prohibides o no permeses en la via pública, degudament informades per la Policia Local.

5. Per desacatament als agents de l'autoritat en l'exercici de les seves funcions.

6. Quan es realitzi una activitat distinta a la autoritzada.

7. Per no fer ús dels drets de la llicència durant un temps superior a 2 mesos de forma no suficientment justificada a criteri municipal.

8. En cas de pèrdua de vigència de la llicència de funcionament de l'activitat.

9. Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes en aquesta ordenança.

Article 10. Denegacions

Les resolucions denegatòries de renovació o de sol·licituds de llicències es faran de forma raonada i motivada, fonamentada en algun dels següents motius:

1. Quan no es compleixin els requisits i criteris tècnics establerts en la present ordenança.

2. Per ser deutor amb la hisenda municipal.

3. Per no complir els requisits legals exigits per a l'exercici de l'activitat en qüestió.

4. En les ocupacions realitzades per vinculació a llicències d'activitat, com les taules i cadires de bars, restaurants i cafeteries y mercaderies d'establiments comercials, quan no es disposi de la preceptiva llicència municipal de funcionament de l'activitat o declaració responsable.

5. Quan el sol·licitant no sigui el titular de la llicència municipal del funcionament de l'activitat o declaració responsable.

6. Quan el nom del local pel qual es sol·licita la llicència no sigui el mateix que l'identifica.

7. Quan s'interfereixi o es pugui interferir el trànsit habitual de vianants o de vehicles.

8. Per excessiva ocupació de la via pública.

9. Per falta d'espai dins la zona autoritzable.

10. Quan l'ocupació es sol·liciti per a la calçada, parterres, jardins, o zona d'aparcament de vehicles.

11. Quan pugui interferir les entrades del local propi o aliè.

12. Quan pugui interferir l'ús del mobiliari o equipaments públics.

13. Per raons d'impacte ambiental, especial rellevància del lloc o per raons d'estètica urbana.

14. Per la existència de sancions fermes per infraccions greus o molt greus de la present ordenança, o de l'Ordenança municipal per a la protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions, o d'informes negatius per motius urbanístics, de seguretat, de molèsties o d'altre tipus que afectin el lloc o l'activitat a la que es vincula la llicència.

15. Quan s'hagin incomplert les prescripcions de les anteriors llicències.

16. Quan s'hagin produït molèsties o perjudicis a tercers o comès activitats il·legals degudament acreditades, amb motiu d'una ocupació igual o similar a la que es sol·licita.

17. Quan s'hagin causat perjudicis degudament acreditats a persones, immobles, paviment, arbrat, instal·lacions, cablejat, faroles i altres elements del mobiliari urbà i no hagin estat satisfactòriament reparats i adoptades les mesures adequades per evitar la seva repetició.

18. Quan es sol·liciti una ampliació del nombre d'elements a la via pública i produeixin molèsties degudament acreditades a veïns o vianants.

19. Quan la configuració urbana de la zona a ocupar no ho permeti.

20. Quan l'ocupació afecti de forma directe o visual un edifici públic, monument o un bé d'interès cultural.

21. Quan al lloc sol·licitat hagui una evident acumulació de mobiliari urbà que dificulti el trànsit de vianants o l'ús comú general.

22. Quan produeixi una competència deslleial respecte del comerç permanent legalment instal·lat a les proximitats.

23. Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per preservar la integritat i seguretat del domini públic i el seu ús general.

24. Per raons de seguretat, sanitàries o quan l'activitat pugui afectar la integritat física de les persones.

25. Quan coincideixin amb activitats on es prevegi significativa afluència.

26. Quan hagi informes tècnics o policials que ho desconsellin.

27. Quan els elements sol·licitats no figurin entre els autoritzables.

28. Quan es tracti d'una renovació i a l'anterior llicència no s'hagués realitzat l'ocupació autoritzada durant un termini superior a 2 mesos.

29. Quan la persona física o jurídica, o la raó comercial, estigui inhabilitada per obtenir llicències d'ocupació a la via pública.

Articulo 11. Discrecionalitat

1. En els casos no previstos en la present ordenança, l'adopció de la resolució pertinent s'adoptarà en base a la llibertat de decisió o discrecionalitat, amb l'aplicació de criteris anàlegs previstos en la present ordenança, que puguin afectar a una zona o a una activitat, en funció d'unes circumstàncies existents col·lectives o particulars.

2. En matèria de via pública, s'aplicaran criteris restrictius en defensa de l'ús comú general del domini públic, prevalent sempre els interessos generals sobre els particulars, sota els principis bàsics de legalitat, universalitat, igualtat i equitat amb les regles de coherència, de forma que l'ocupació de la via pública es realitzi amb la menor interferència dels interessos generals.

 

CAPÍTOL III Ocupacions realitzades per bars o cafès, cafeteries i restaurants

Article 12. Introducció

Les ocupacions de la via pública realitzada per bars o cafès, cafeteries i restaurants tindran que complir les prescripcions recollides al present capítol.

Article 13. Sol·licituds i terminis

1.Podran obtenir llicència d'ocupació a via pública els titulars dels establiments situats a la planta baixa. En el cas de conflicte, i en ocupacions adherides a la façana del local, l'obtindrà l'establiment el terra del qual estigui més pròxim a la terrassa a ocupar.

2. L'establiment al qual estigui vinculada l'ocupació sol·licitada haurà de disposar de la llicència municipal de funcionament de l'activitat de restaurant, bar, cafè o cafeteria, o la declaració responsable a nom del titular de l'establiment pel qual es sol·liciti la llicència d'ocupació de la via pública.

3. La sol·licitud d'ocupació es resoldrà d'acord amb les previsions tècniques que s'exigeixen en la present ordenança i tindrà en compte l'ocupació en estat d'ús, la densitat del trànsit de vianants i altres circumstàncies del lloc, per la qual cosa, per determinar la superfície, no sols es tindrà en compte l'espai disponible sinó també la incidència que sobre el medi ambient pugui tenir l'ocupació, d'acord amb la normativa municipal reguladora de la contaminació per renous i vibracions.

4. El període de l'ocupació autoritzable serà de 6, de 8 o de 12 mesos continuats. Podrà donar-se una pròrroga extraordinària d'una duració màxima d'un mes o fracció per aquelles llicències que finalitzin el 31 de setembre, justificada en la prolongació de la temporada turística. La tramitació d'aquesta pròrroga es farà d'acord amb el que preveu l'article 14, subjecta a un terç de la taxa d'ocupació que correspongui al trimestre continu.

5. La llicència quedarà reflectida a una fitxa que entregarà l'Ajuntament i que haurà d'estar a disposició dels treballadors municipals encarregats de la supervisió de l'ocupació de via pública, on constaran les principals dades de la llicència.

Article 14. Renovació de llicències

Les llicències d'ocupació de via pública es renovaran de forma automàtica, sense perjudici de l'obligació de satisfer la taxa corresponent, l'1 de gener, per anys naturals pel que fa a terrasses de bars o cafès, cafeteries, restaurants i establiments comercials, sempre que no siguin susceptibles d'ocupació per titulars d'altres noves activitats i que es mantenguin totes les circumstàncies relatives a la llicència. Qualsevol canvi, ja sigui de titularitat de l'establiment com en l'alteració de qualsevol paràmetre, determina l'obligació de presentar una nova sol·licitud de llicència, acompanyada de la documentació assenyalada a l'article 5.

Article 15. Execució

1. Els renous que es generen motivats per l'ocupació de la via pública estaran subjectes als límits fixats per l'Ordenança municipal de prevenció de contaminació acústica i vibracions vigent o qualsevol altra normativa que sigui d'aplicació.

2. El titular de la llicència ha d'adoptar les mesures correctores que en cada cas resultin necessàries per evitar embrutar, i assegurar la conservació i el decòrum de l'espai públic ocupat i del elements en ell situat, i estarà obligat a mantenir-lo en tot moment en bon estat de neteja i salubritat, així com facilitar les tasques dels serveis municipals de neteja.

3. En tots el casos sempre prevaldran els interessos generals sobre els particulars i es compliran les condicions per aconseguir la màxima seguretat que sigui previsible i evitar que es produeixin accidents o perjudicis a tercers.

Article16. Responsabilitats

El titular de l'autorització serà el responsable en cas de produir-se contravencions de les ordenances municipals dins l'espai autoritzat, o de qualssevol de les prescripcions de la llicència. En cas de què les contravencions persistesquin, l'ajuntament es reserva la facultat de revocar la llicència i/o denegar les futures llicències o renovacions durant el termini legalment establert.

Article 17. Criteris tècnics

Els criteris tècnics bàsics per obtenir la llicència d'ocupació de la via pública o dels espais lliures públics son els següents:

1. L'espai ocupable haurà d'estar situat a la projecció de la façana del local de l'activitat, que haurà de ser una vorera o espai lliure públic sense circulació de vehicles d'una amplada mínima de 2,5 metres lliures d'obstacles. Pel cas de què l'amplada mínima sigui inferior a 2,5 metres es podrà autoritzar l'ocupació a la vorera del davant, sempre que no hagi informes policials i/o tècnics negatius, o qualsevol altra causa justificada que ho desaconselli.

Serà ampliable a la del local veí, com a màxim un a cada costat, segons l'establert a l'article 29.1 d'aquestes ordenances.

2. En cas de què la zona a ocupar estigués al mateix nivell que la calçada, serà preceptiu que estigui protegida i separada d'aquesta per pilons, jardineres o qualsevol tipus de mobiliari urbà degudament autoritzat per l'ajuntament.

3. L'espai que quedi lliure a la vorera per al trànsit de vianants una vegada ocupada la via pública mai podrà ser inferior al legalment establert.

4. Espai no ocupable:

4.1. La calçada, com a espai destinat a la circulació de vehicles, i espais destinats a l'aparcament de vehicles, llevat en casos excepcionals, com festes municipals, degudament justificats i aprovats per Junta de Govern.

4.2. Una distància mínima d'1 metre, quan s'estimi necessari i previ informe policial relatiu a aquesta necessitat, en funció del tràfic de vianants, des de la prolongació dels passos de vianants.

4.3. Una distància de 2 m. des de la part frontal dels bancs instal·lats a la via pública i a 50 cm. de la seva part posterior i lateral.

4.4. Una distància de 50 cm. des de contenidors o boques de recollida de residus sòlids urbans, sortides d'emergència d'edificis, entrades a immobles, papereres, armaris d'enllumenament públic, torretes de ventilació de transformadors i altres elements similars

4.5. Els escocells d'arbres i els parterres de jardins.

4.6. En espais de característiques singulars amb informe tècnic desfavorable.

5. La zona a ocupar estarà suficientment allunyada de monuments i edificis de valor històric.

6. L'espai autoritzat tendrà forma poligonal, preferiblement rectangular, en funció de la configuració física de la zona ocupable i inclourà els espais que es deixin entre elements. A les ocupacions adossades a la façana, a més, s'inclourà obligatòriament l'espai destinat per a accés o accessos al local.

7. L'ordenació de parcs, places, explanades o similars s'organitzarà repartint el total de la superfície que hagi de ser objecte de l'ocupació en forma directament proporcional a la longitud de la façana que tengui el local del peticionari front a la via pública, ampliable a la del local veïnat conforme a l'article 29.1. Previ informe tècnic favorable, la distribució de les places podrà organitzar-se en funció dels metres a ocupar i el número de sol·licitants.

8. Els elements es col·locaran en la mateixa alineació d'altres ocupacions prèviament autoritzades i amb els mateixos criteris, així com alineats amb el mobiliari urbà existent, (escocells d'arbres, faroles, etc). L'espai que quedi per al tràfic dels vianants serà continu i el més recte possible.

9. En els casos d'ocupació de taules i cadires separades, una junt a la façana i l'altra enfront s'haurà de deixar un mínim de 2 metres de separació entre els espais autoritzats.

10. La Junta de Govern, mitjançant acord, podrà establir criteris d'ocupació específic per zones, vies o espais lliures concrets en funció de les seves característiques pròpies.

11. Es podrà reduir, revocar o denegar l'ocupació quan variï la configuració urbana del lloc o la intensitat del tràfic de vianants, sense dret a indemnització. El fet d'haver obtingut anteriors llicències per un nombre d'elements superior al que es consideri adequat posteriorment, no constituirà cap dret adquirit per invocar la seva autorització.

12. Pel cas de sobrevenir la necessitat de col·locació de mobiliari urbà en un espai on hagi elements autoritzats mitjançant llicència, el mobiliari urbà tendrà preferència i l'ocupació s'haurà d'adaptar a les noves circumstàncies.

13. Característiques dels vetlladors i la superfície que ocupen:

13.1. El mòdul tipus de vetllador el constitueix una taula redona o quadrada i quatre cadires enfrontades dos a dos, sense perjudici de l'autorització d'altres amb distintes característiques, previ informe tècnic.

13.2. Quan per les dimensions de l'espai disponible no hi cabessin els vetlladors indicats anteriorment podran instal·lar-se amb una taula i tres cadires.

13.3. Si no hi cabessin els vetlladors anteriors es podran instal·lar vetlladors amb una taula i dues cadires.

13.4. Quan l'espai permeti la implantació de mes d'una fila de vetlladors, podran disposar-se com millor convengui sempre que es permeti el fàcil accés a totes les taules i cadires, per la qual cosa s'establirà un passadís intermedi que permeti l'accés dels cambrers a les taules. Aquest passadís tendrà una longitud igual a la de la fila menor i una amplària no inferior a 0,50 metres en tota la seva longitud. La superfície ocupada pel passadís es comptabilitzarà dins de la superfície d'ocupació de la terrassa.

14. En cas d'ocupació de la via pública mitjançant la instal·lació d'expositors, les seves característiques hauran de ser prèviament informades de manera favorable pel tècnic competent, qui, en cas de dubte, podrà trametre la corresponent consulta a la Comissió Municipal de Patrimoni i Urbanisme.

Article 18. Horari de les ocupacions

18.1. L'horari autoritzat serà el que consti a la llicència d'ocupació de via pública, sempre segons l'establert a l'Ordenança reguladora dels horaris d'establiments i espectacles públics i activitats recreatives.

L'incompliment de l'horari autoritzat per l'ocupació de la via pública podrà ser causa de revocació de la llicència i la inhabilitació d'obtenir-la pel temps legalment establert.

18.2. El batle podrà autoritzar horaris especials durant la celebració de festes populars i les de Nadal i Setmana Santa, amb les limitacions que s'estableixin a la resolució administrativa corresponent.

 

Article 19. Prohibicions

1. Situar elements fora de l'espai autoritzat.

2. Excedir-se en els elements o la superfície autoritzada.

3. Excedir-se de l'horari autoritzat.

4. Realitzar tancaments quan representin una privatització total de l'espai públic.

5. Realitzar ancoratges, fixacions o qualsevol altra intervenció en el paviment sense la corresponent llicència municipal.

6. Tenir tendals per sota d'una altura de 2,50 m. des del paviment o 2,20 m. si es tracta de para-sols.

7. Col·locar expositors, barres de servei, taulells, frigorífics, planxes, torradores, màquines recreatives o de venda automàtica, i qualsevol altre element que no estigui expressament previst i autoritzat.

8. Exhibir publicitat comercial aliena a la pròpia activitat.

9. Exhibir publicitat de tabac.

10. Apilar mobiliari sense autorització, així com caixes, envasos i altres elements a la via pública.

11. Col·locar en la via pública o vials d'ús públic cadafals, tarimes o altres elements permanents.

12. En cap cas es podrà fer ús dels bancs públics o d'altres elements del mobiliari urbà en benefici propi per part dels locals autoritzats per a ocupar la via pública.

13. Impedir de manera permanent l'operativitat de serveis públics, tapes de registre, boques de séquia, hidrants, etc. En cap cas es podrà obstaculitzar la visibilitat dels senyals de tràfic.

14. Realitzar barbacoes o cuinar qualsevol tipus d'aliments en la via pública.

Article 20. Senyalització de la zona ocupable

1. El límit màxim de la zona ocupable de bars, cafeteries o restaurants, estarà senyalitzat sobre el paviment de conformitat amb l'ordenació prevista en la llicència. Aquesta senyalització consistirà en marques de pintura o altres sistemes a determinar pels tècnics municipals en els casos de paviments especials (pedra, empedrat...).

2. Serà realitzada per l'Ajuntament.

3. El seu falsejament serà considerat com falta molt greu, castigat amb la multa que correspongui i podrà donar lloc a la revocació de la llicència i la inhabilitació per a obtenir-la durant el temps legalment previst.

4. L'existència de la senyalització de la zona ocupable sobre el paviment no significa autorització per a la seva ocupació, ja que en tot cas serà preceptiu disposar de la corresponent llicència actualitzada, la qual indicarà la zona autoritzada i els elements autoritzats en un termini determinat. La llicència quedarà reflectida en una fitxa que lliurarà l'Ajuntament i que haurà d'estar a disposició dels treballadors municipals encarregats de la supervisió de l'ocupació de via pública.

 

CAPÍTOL IV Mobiliari autoritzable a la via pública als bars o cafès, cafeteries i restaurants

Article 21. Normes comunes

1. Els elements que s'autoritzin seran mòbils, fàcilment desmuntables, i s'hauran de retirar en cas de necessitat, ja sigui introduint-los en el local o apilant-los de manera que no dificultin les operacions de neteja ni el trànsit per als vianants.

2. Els elements autoritzables seran: taules i cadires, i dins del mateix espai para-sols, tendals, rètols, estufes, tests, jardineres, separadors, mampares i paravents transparents laterals i posteriors. Sense perjudici de la possibilitat d'instal·lació d'una altra mena d'elements adequats a l'activitat de què es tracti, previ informe tècnic favorable.

3. No estarà permès el mobiliari amb publicitat comercial aliena incorporada.

4 El mobiliari autoritzat d'un mateix titular dins de la seva superfície serà del mateix tipus o estil.

5. Els colors seran blancs crus, foscs o anàlegs, no cridaners o lesius per a la imatge de la ciutat.

6. Tot el mobiliari s'haurà de conservar sense desperfectes i en correcte estat de conservació i neteja.

7. El mobiliari urbà instal·lat per l'ajuntament no té la consideració de mobiliari autoritzable.

8. S'hauran de respectar els criteris d'accessibilitat i barreres arquitectòniques.

9. Queda prohibida la instal·lació de bancs o sofàs.

Article 22. Taules i cadires

Les taules i cadires només podran ser dels següents materials:

Les taules hauran de ser de fusta, ferro, fosa/marbre, metacrilat incolor, vímet, bambú o anàlegs; les cadires de fusta, vímet, bambú, fusta/bova, lona, ferro estil antic, ferro/fusta, alumini o anàlegs. No seran autoritzables les taules i cadires de plàstic injectat o similar tot d'una peça.

Article 23. Para-sols i tendals-carpes

1. S'entén per para-sol aquell utensili usat per a resguardar del sol, d'estructura i tela lleugera i fàcilment plegable, d'una sola columna i tela de planta circular o poligonal. No podran tenir faldons, i entre la part més baixa del para-sol i el paviment, haurà d'haver-hi un mínim de 2,20 m.

2. S'entén per tendal, aquell utensili de dos peus i sense cap subjecció a la façana, normalment de major mida que els para-sols, de tela rectangular i més consistent. Només s'admetran els de braços retràctils suportats per una estructura formada per dues columnes amb peus dotats de rodes i sistema de bloqueig o una beina encastada en el paviment, units per un travesser horitzontal en la part superior i la coberta plegable de dos vessants. Només podran tenir faldó d'un màxim de 20 cm quan sigui necessari per a retolar el nom de l'establiment. L'altura mínima lliure de pas sota qualsevol element del tendal, mesurat des del paviment fins a la part més baixa d'aquest, serà superior a 2,50 m.

3. La seva base serà de disseny i pes suficient, per a garantir la seva estabilitat en qualsevol circumstància i ocasionar el mínim obstacle de pas. Els peus no es podran ancorar o fixar en el paviment mitjançant obra o cargols sense la corresponent autorització. El disseny dels tendals serà l'adequat que permeti la seva retirada fàcilment.

4. Per raons de seguretat es podrà substituir la base de la columna del para-sol, o dels dos peus amb rodes dels tendals, per una beina o tub encastat en el paviment, previ informe favorable dels Serveis Tècnics Municipals, sempre que el paviment no sigui de característiques singulars i que permeti la seva retirada de manera fàcil i ràpida. En cessar definitivament la llicència d'ocupació de la via pública, el titular haurà de restituir el paviment al seu estat original, per la qual cosa amb la sol·licitud d'obra per a la instal·lació del tub en el paviment s'haurà de dipositar un aval que garanteixi aquesta restitució.

5. Tot el conjunt, estructura i tela, ha de ser prou resistent per a suportar l'acció del vent i la intempèrie.

6. El pendent màxim dels vessants de les teles no podrà superar els 20 cm de desnivell per metre d'amplària.

7. No podran dur cap superfície opaca que sobresurti verticalment pel damunt la seva estructura superior.

8. La projecció vertical del para-sol o del tendal sobre el paviment podrà superar els límits de l'ocupació de la via pública autoritzada, sempre que no interfereixi en el trànsit de vianants i/o vehicles. La projecció vertical dels para-sols no podrà excedir d'un metre de la superfície autoritzada.

9. L'altura màxima del tendal-carpa o para-sol, mesura des del paviment fins a la part més alta de l'element, no podrà superar la de la planta de l'establiment autoritzat. Quan no hi hagi cap especificació es considerarà que no es poden superar els 3,5 m. d'altura total.

10. En cap cas es podrà dificultar el trànsit dels vianants ni dels serveis de neteja, d'urgència o de seguretat.

11. Els peus no es podran situar sobre escocells d'arbres o de manera que qualsevol part d'ells pugui contactar amb l'arbrat urbà.

12. El titular de la llicència haurà de mantenir-lo en perfecte estat de conservació, de neteja i de pintura. En el cas de produir-se alguna avaria, s'haurà de reparar immediatament o retirar-lo de la via pública.

13. El titular adoptarà les mesures adequades perquè els tendals o para-sols no puguin ser utilitzats per a escalar als pisos superiors, responsabilitzant-se de tal cosa en cas de produir-se.

14. No seran autoritzables els tendals o cobertes de més de dos peus, ni els que tinguin subjecció a la façana, excepte, en aquest últim cas, que per causes de seguretat, s'utilitzi qualsevol sistema de subjecció no permanent.

15. Els tendals també queden dispensats de l'obligació de retirar-los cada dia en finalitzar l'horari autoritzat mentre no interfereixin en les tasques de neteja i d'altres serveis públics, a més de no causar problemes de seguretat, en aquest cas es deixaran plegats. S'hauran de retirar de la via pública quan no estiguin emparats per la llicència, en cas de la realització d'obres, d'actes públics o altres necessitats d'interès general.

16. Els colors seran blancs crus, beix o anàlegs, no cridaners o lesius per a la imatge de la ciutat.

Article 24. Rètols o cartells

1. Només es podran autoritzar quan es disposi de llicència d'ocupació de la via pública per a situar elements de restaurants, bars o cafès i cafeteries, els quals només es podran col·locar dins del referit espai i durant l'horari autoritzat. El seu nombre serà limitat discrecionalment amb criteris restrictius en funció de l'espai i ocupació autoritzada, sent el criteri general el d'un màxim de dos per cada zona d'ocupació.

2. El seu disseny serà preferentment rectangular, sense parts que sobresurtin de la seva base o que puguin constituir perill per als vianants, especialment per als invidents i altres persones discapacitades.

3. Només podran dur informació pròpia del local, sense publicitat aliena, no es podran penjar dels arbres, ni col·locar de manera que perjudiquin tercers.

Article 25. Mampares, tanques i paravents

Es podran autoritzar mampares, tanques i paravents. Seran transparents i sense ancoratges en el sòl.

Article 26. Tests i jardineres

1. No tindran la condició d'ocupació de la via pública la instal·lació de tests per particulars, sempre que no suposin un obstacle per al trànsit de vianants o vehicles. Només es podrà autoritzar la col·locació en el sòl de tests o jardineres amb plantes dins de l'espai autoritzat per a ocupar amb taules i cadires de restaurants, bars o cafès i cafeteries, i en aquest cas compliran les següents condicions:

2. No es podran situar de manera que tanquin o que propiciïn la privatització de l'espai o via pública.

3. No podrà interceptar el trànsit dels vianants.

4. Els tests seran de materials naturals o anàlegs.

5. Per la seva forma o estructura, tant el test com el seu peu i la planta, no podran constituir cap molèstia o perill per als vianants i especialment cap barrera arquitectònica per a persones discapacitades, per la qual cosa no tindran branques que sobresurtin més de 10 cm de la vertical del test o jardinera. Pel mateix motiu tampoc es permeten els tests la forma de copa dels quals dificulti la seva percepció amb els bastons, o que alguna part d'ells o del seu peu sobresurti de manera perillosa. Els tests o les jardineres hauran de ser de característiques sòlides, amb una base que asseguri la seva estabilitat en cas de vent o del contacte accidental dels vianants. Es podrà exigir un model determinat en funció del lloc on s'hagi de situar, i segons les seves característiques, l'Ajuntament podrà exigir la seva col·locació per a delimitar la zona d'ocupació.

6. Les plantes no podran ser d'espècies verinoses, tenir espines o brancam que pugui resultar perillós o molest per als vianants.

7. No podran portar cap tipus de publicitat ni usar-se comercialment per a exposar productes o mercaderies.

8. S'hauran de poder retirar cada dia en finalitzar la jornada laboral i en cap cas podran obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat o de neteja de la via pública.

9. En tot cas es compliran les prescripcions de la normativa vigent en matèria de barreres arquitectòniques.

Article 27. Estufes i calefactors exteriors

Són aquells elements de climatització de l'exterior, elèctrics o a gas butà o propà.

Únicament es permetrà la instal·lació d'estufes que estiguin degudament homologades.

Article 28. Aparells musicals, televisió, ràdio o altaveus

Queda prohibida l'ocupació de la via pública amb aparells musicals, televisions, ràdios, altaveus o qualsevol altre mitjà audiovisual, excepte en casos excepcionals, com esdeveniments esportius o d'altres d'especial transcendència social, prèvia autorització de la Junta de Govern.

 

CAPÍTOL V Casos especials en l'ocupació de la via pública per bars o cafès, cafeteries i restaurants

Article 29. Ocupacions davant de façanes de veïns confrontants

1. Es podrà autoritzar l'ampliació en continuïtat de la mateixa línia d'ocupació amb taules i cadires davant de la façana de veïns confrontants amb l'establiment en qüestió, com a màxim un a cada costat. El sol·licitant haurà de presentar anualment la conformitat del titular de l'immoble contigu manifestada per escrit. Quan variï la titularitat de qualsevol dels dos establiments dins del període autoritzat, aquesta autorització es considerarà caducada i quedarà invalidada la llicència que s'hagi pogut concedir emparant-se en ella.

2. Els immobles davant dels quals es pretengui ocupar, hauran de pertànyer a una mateixa línia d'edificació contínua. Aquesta continuïtat entre l'immoble de l'establiment sol·licitant de l'ocupació i la del veí del costat a ocupar, només es podrà interrompre per l'existència de l'entrada a un immoble, davant la qual no es podrà ocupar.

3. Si l'ocupació sol·licitada està situada a més de 5 m. de la façana del veí o veïns confrontants, el sol·licitant no haurà de presentar la conformitat del seu titular.

4. En cas de dubte respecte a la projecció de la façana, els seus límits vindran determinats per l'eix de les parets mitgeres.

Article 30. Ocupacions compartides

1. En el cas que la zona ocupable estigui situada de manera que pugui ser utilitzada per dos o més establiments, aquesta serà compartida proporcionalment a la longitud de les respectives façanes i de manera que cadascuna quedi quan més pròxima possible al seu establiment.

2. Quan coincideixi la possibilitat d'ocupació d'una mateixa zona per part de dos establiments situats un davant de l'altre, un a cada costat del carrer i la zona d'ocupació enmig, tindrà preferència en l'ocupació qui la tengui davant de la seva pròpia façana, respecte a allò que pretengui ocupar davant d'un veí confrontant.

3. En el cas que els dos establiments estiguin en les mateixes circumstàncies, l'espai a ocupar serà repartit equitativament entre els dos establiments.

4. Quan aquesta circumstància es presenti mentre estigui en vigor la llicència d'ocupació atorgada a un dels establiments, aquesta continuarà en vigor fins que finalitzi el termini autoritzat i al seu venciment es distribuirà entre els establiments que tinguin dret, excepte en el cas que s'arribi a un acord entre les parts, que es plasmarà per escrit.

5. En cas de superar el criteri general d'amplada de façana, quan hi hagi una concurrència d'establiments interessats en l'ocupació, es redistribuirà l'espai públic proporcionalment. La llicència atorgada anteriorment no consolida cap dret a favor del titular.

Article 31. Ocupacions en zones per als vianants i separades per un carrer entre la zona a ocupar i l'establiment

1. Les vies o espais lliures públics de vianants, així com les zones de vianants dels eixos cívics, corredors verds i separades per un carrer amb trànsit de vehicles entre la zona a ocupar i l'establiment tindran consideració especial; en cada cas es resoldrà de manera individualitzada en funció de les seves característiques i circumstàncies particulars, sempre amb criteris restrictius en defensa dels interessos generals sobre els particulars.

2. Quan estiguin en un itinerari habitual de vianants, s'observaran les distàncies mínimes d'espai lliure destinat al trànsit de vianants previstes en els criteris tècnics per a ocupar la via pública per bars, cafeteries i restaurants.

3. Sempre se salvaguardarà el pas dels vehicles dels serveis d'urgència o de seguretat.

4. Per a ocupacions de vies públiques separades per un carrer amb trànsit de vehicles es tindrà en compte la configuració urbanística, la intensitat del trànsit de vehicles, si la circulació de vehicles està restringida només als veïns, si per a travessar el carrer està marcat un pas de vianants, la intensitat del trànsit de vianants i l'aparcament autoritzat que pugui haver-hi en la zona en qüestió.

5. La distribució de les zones a ocupar en aquests casos es realitzarà per l'Ajuntament d'acord amb els criteris generals i de justícia distributiva per a l'aprofitament de l'espai públic amb les regles de les ocupacions compartides.

6. Per a tenir dret a ocupar l'espai públic en places i zones per als vianants, serà requisit indispensable que la façana o més de la meitat de la projecció de la façana del local interessat doni a la zona a ocupar.

Article 32. Ocupacions en zones de titularitat privada i ús públic confrontants amb la via pública

1. Les zones de titularitat privada confrontants amb la via pública de manera oberta que puguin ser utilitzades per l'ús comú general dels vianants seran considerades d'ús públic, excepte en el cas en què s'acrediti mitjançant document públic o que consti a l'Administració el dret d'ús privatiu.

2. Amb la finalitat de compatibilitzar l'ús privat amb el públic serà preceptiva l'obtenció de la corresponent llicència d'ocupació de via pública.

3. L'obtenció de la llicència d'ocupació de via pública estarà condicionada a la possessió de la corresponent llicència de funcionament de l'activitat del local o declaració responsable en la qual estigui vinculada l'ocupació, i a la titularitat de la propietat o a l'autorització del seu titular.

4. En la tramitació de les llicències d'ocupació de via pública en espais de titularitat privada d'ús públic, no serà exigible la taxa per aquest concepte.

5. La regulació de l'ocupació dels espais de titularitat privada i d'ús públic serà considerada individualment en funció de les seves característiques particulars segons els següents criteris:

5.1. Quan per la seva configuració no sigui utilitzada pel trànsit habitual dels vianants, es podrà autoritzar l'ocupació íntegrament.

5.2. Quan sigui utilitzada pel trànsit habitual dels vianants, l'ocupació es realitzarà de conformitat amb els criteris tècnics, respectant i cedint, si és el cas, l'espai necessari per a completar l'amplada prevista per al trànsit de vianants.

5.3. Els elements autoritzables seran els mateixos que en les zones de titularitat pública i hauran de complir els criteris tècnics establerts.

Article 33. Moratòria

1.Donat el caràcter discrecional de l'atorgament de les llicències d'ocupació de via pública amb cadires, taules, tendals, para-sols i vista la densitat del trànsit de vianants, a l'entrada en vigor de la present ordenança no s'atorgaran noves llicències en el barri de Santa Caterina, concretament en l'àmbit determinat pel plànol que consta en el present article, sense perjudici de la renovació de les ja existents sempre que compleixin els requisits en ella establerts o de l'autorització de les que tradicionalment hagin existit, entenent-se per tals les que puguin acreditar haver estat instal·lades durant més de tres temporades en els últims deu anys.

2. Donada la seva especial configuració i densitat de trànsit de vianants, tampoc s'atorgaran llicències per a l'ocupació de via pública amb cadires, taules, tendals, para-sols a la Gran Via.

 

CAPÍTOL VI Limitacions de l'ús dels vials i dels espais lliures públics

Article 34. Prohibicions

A l'efecte d'assegurar el lliure i pacífic ús comú general de la via i dels espais lliures públics o d'ús públic i protegir el mobiliari urbà, queda prohibit:

1. Col·locar llocs de venda o de serveis, elements publicitaris o complementaris d'activitats en els vials o espais lliures públics o d'ús públic, sense l'obtenció de la corresponent autorització.

2. Situar en la via pública o espais lliures públics o d'ús públic màquines de venda automàtica, bàscules, màquines infantils o d'altres aparells similars, excepte les que l'Administració pugui instal·lar o autoritzar.

3. La col·locació d'estores, catifes, moquetes o qualsevol altre revestiment que alteri la superfície del paviment de les vies públiques, a excepció de casos d'interès general, puntuals o esporàdics plenament justificats a criteri municipal, i de les proteccions que es posin temporalment amb motiu d'obres o per raons de seguretat.

4. La venda ambulant estarà prohibida, excepte en les festes populars, fires i trobades regulades per la present ordenança. Aquesta activitat s'haurà d'incorporar dins de les fires, o els mercats temporals, periòdics o permanents degudament autoritzats. En aquesta activitat queda inclosa l'activitat comercial realitzada mitjançant vehicles-botiga.

5. L'ocupació privativa del domini públic amb motiu de festes o celebracions particulars, tret que es tracti de celebracions de concurrència pública que comptin amb la corresponent autorització municipal.

6. Ocupar la via pública amb qualsevol suport per a la realització d'activitats fraudulentes (com el denominat «joc de triler» o similar).

7. La publicitat efectuada mitjançant la fixació d'adhesius en la via pública.

8. Apilar o emmagatzemar elements o materials en la via pública sense llicència.

9. Excepte les fogueres que es realitzin amb motiu de les tradicionals festes de Sant Antoni i Sant Joan, estaran prohibides les fogueres o “torrades” en la via pública de zones urbanes poblades, excepte casos d'interès general o les organitzades per ONG's, partits polítics i associacions no lucratives.

10. Col·locar, estendre o penjar cables elèctrics en la via pública per a qualsevol finalitat, tant des de locals comercials com des d'habitatges.

Els causants de perjudicis que s'ocasionin en les vies i espais lliures públics i en el mobiliari urbà o qualsevol bé públic, seran denunciats i sancionats, sense perjudici que s'exigeixi al causant efectuar la seva reparació al seu càrrec, podent fer-ho l'Ajuntament de manera subsidiària. Els responsables de danys causats per menors d'edat seran els seus pares o tutors.

 

CAPÍTOL VII Retirada d'elements de la via pública

Article 35. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per falta de llicència o per incompliment de les seves condicions

En els casos d'ocupació de la via o espais lliures de domini públic o de domini privat d'ús públic, sense comptar amb la preceptiva autorització o disposant amb clar incompliment de les seves prescripcions o de la normativa vigent, la Policia Local, bé d'ofici, o per denúncia de tercers, formularà la corresponent denúncia i estarà facultada per a recuperar el ple domini o ús públic de l'espai ocupat mitjançant la retirada dels elements que l'ocupin il·legalment, de conformitat amb el següent:

1. Si es té coneixement del titular dels béns, s'estendrà acta en la qual constaran els següents punts: la infracció comesa, l'ocupació existent i les al·legacions que pugui formular l'interessat o el seu representant, als quals se'ls hi lliurarà una còpia.

En l'acta o denúncia s'advertirà a l'interessat de l'obligació de procedir a la seva retirada de la via pública immediatament o en el termini de 24 hores, deixant l'espai ocupat completament lliure.

2. Si es desconeix el titular dels béns que l'ocupen il·legalment, seran retirats sense cap altre tràmit i considerats residus sòlids urbans.

3. Si dins del termini de 24 hores l'interessat no hagués retirat voluntàriament els béns en qüestió, la Policia Local executarà subsidiàriament la retirada amb costes a càrrec del titular, cosa que podrà fer auxiliada per membres de la brigada municipal, de la qual s'estendrà acta en la que constarà l'inventari dels béns retirats i la dependència on seran dipositats a disposició de qui n'acrediti dret.

4. La reiteració d'una ocupació il·legal dins d'un termini d'un any, no requerirà aplicar el termini de 24 hores, procedint a la retirada immediata dels elements objecte d'infracció.

5. També es podrà dur a terme la retirada de manera immediata dels rètols, expositors i altres elements no autoritzats, quan obstaculitzin o redueixin l'espai destinat al trànsit de vianants o rodat.

6. En el cas que la Policia Local o altres serveis municipals, després de la negativa de l'interessat a efectuar la retirada voluntària dels elements que ocupin indegudament la via pública, hagin mobilitzat els mitjans per a la retirada subsidiària, encara que l'interessat o el seu representant els retirin voluntàriament, amb independència de la sanció que correspongui, l'infractor estarà obligat a l'abonament de les despeses o taxes reportades pels serveis mobilitzats, amb aquest efecte s'entendrà mobilització quan els vehicles, mitjans o serveis hagin iniciat l'actuació.

Article 36. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per l'activitat de venda ambulant no autoritzada

En els casos d'exercici de venda ambulant sense llicència, la Policia Local, o si és el cas el personal funcionari competent, estendran acta en la que es detallaran els productes afectats i la seva quantitat, així com les al·legacions que pugui formular l'interessat, al qual se li lliurarà una còpia on constarà el lloc on seran dipositats i, com a mesura provisional en defensa dels drets dels consumidors i del comerç permanent, es procedirà a la retirada dels productes objecte de comercialització i el seu dipòsit a les dependències municipals, on quedaran retinguts mentre sigui necessari per a la tramitació del procediment sancionador, o a falta d'aquest, mentre perdurin les circumstàncies que van motivar el comís. En cas que la retirada subsidiària inclogui productes peribles, aquests seran directament considerats residus sòlids urbans.

Article 37. Recuperació dels béns retirats de la via pública

Els béns confiscats o retirats de la via pública per algun dels motius previstos a la present ordenança, excepte els que s'hagin retirat per la realització de venda ambulant, es podran recuperar a partir de les 72 hores de la seva retirada o confiscació, sempre que s'hagi esmenat la deficiència que hagi motivat la retirada, no hi hagi sospita que siguin de procedència o de naturalesa il·lícita, ni que estiguin intervinguts judicialment o que puguin constituir prova d'alguna actuació policial, o que la taxa d'emmagatzematge sigui superior al valor de mercat del material retirat cas en què es procedirà a la seva destrucció immediata.

Quan els materials retirats siguin conseqüència d'activitats reiterades i sigui previsible que una vegada retornats siguin usats una altra vegada per a cometre la mateixa infracció, l'òrgan municipal competent podrà decretar un termini de retenció de major durada i de les condicions per a la seva devolució, durant el qual l'Ajuntament no serà responsable de la deterioració que hi puguin sofrir. En tot cas, per a la devolució haurà prèviament d'acreditar-se l'abonament de la corresponent taxa d'emmagatzematge.

Article 38. Procediment per a la recuperació dels béns retirats

Els béns retirats de la via pública a què es refereix l'article anterior, podran ser recollits del lloc on es trobin dipositats per l'interessat, per la persona que ell autoritzi per escrit o qui demostri tenir-ne dret, pels seus propis mitjans, i una vegada que s'acrediti haver esmenat la deficiència que va motivar la retirada, s'hagin ingressat les taxes que corresponguin per la retirada, l'emmagatzematge o si és el cas les despeses ocasionades i la sanció imposada.

El termini màxim per a la recuperació dels béns mobles retirats de la via pública serà d'un any a comptar de la data de la seva retirada o confiscació, passat aquest termini es perdrà qualsevol dret sobre ells.

L'Ajuntament no es responsabilitzarà dels desperfectes o degradació que hagin sofert els béns retirats de la via pública durant la retirada o emmagatzematge.

 

CAPÍTOL VIII Règim disciplinari

Article 39. Procediment sancionador

1. Seran responsables de les infraccions comeses en matèria d'ocupació de la via pública els titulars dels béns o elements que la ocupin indegudament, solidàriament amb els qui per acció o omissió hagin participat o s'hagin beneficiat. En el cas d'incompliment de les prescripcions d'una llicència en serà responsable el titular.

2. Les sancions i reclamacions de danys realitzats per menors d'edat seran exigibles als pares o tutors legals dels causants, de conformitat amb les disposicions legals vigents.

3. Quan les infraccions, per la seva naturalesa, repercussió o efectes, es puguin catalogar com a vulneració de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris, de l'ordenament urbanístic, penal, laboral, fiscal, normativa en matèria d'estrangeria i altres de naturalesa semblant, els expedients sancionadors seran tramitats per l'organisme o autoritat administrativa competent.

4. L'incompliment de les normes previstes en la present ordenança serà sancionat amb multa. Per a la seva valoració es podrà tenir en compte l'excés d'ocupació objecte d'infracció amb l'agreujant de reincidència o reiteració en la comissió d'actes sancionables, sense perjudici de resoldre la revocació, caducitat o la suspensió de la llicència en cas de resistència manifesta al seu compliment així com la inhabilitació per a obtenir futures llicències durant el termini legalment previst.

5. Correspon a l'òrgan municipal competent ordenar la incoació i resolució dels expedients sancionadors que dimanin de les infraccions a la present ordenança, així com les actuacions per al control i adopció de mesures complementàries necessàries per a aconseguir el seu compliment

6. Les infraccions es classifiquen en: lleus, greus i molt greus.

Article 40. Són infraccions lleus:

1. Ocupar la via pública sense llicència amb objectes de qualsevol tipus, tret que constitueixi una infracció greu.

2. En les ocupacions de la via pública vinculades a llicències d'activitat de bars o cafès, restaurants, cafeteries i establiments comercials, permetre dins de l'espai de la via pública autoritzat els comportaments personals o col·lectius que ocasionin molèsties nocturnes als veïns.

4. No tenir la fitxa que acompanya la llicència vigent a la disposició del funcionari municipal acreditat que en l'exercici de les seves funcions la sol·liciti.

5. No facilitar la llicència al funcionari municipal acreditat que en l'exercici de les seves funcions la sol·liciti.

6. A les llicències d'ocupació de la via pública de bars o cafès, cafeteries, restaurants i establiments comercials utilitzar mobiliari que no s'adapti a la normativa prevista en la present ordenança.

7. No mantenir nét l'espai autoritzat per a ocupar la via pública.

8. Tenir tests o jardineres en la via pública contravenint les condicions establertes en la present ordenança.

9. Tenir estores o altres recobriments sobre el paviment de la via pública sense llicència.

10. Col·locar tancaments, paravents, cortines o similars en la via pública, encara que siguin de fàcil retirada sense llicència.

11. Tenir fixacions en el paviment o en el tendal per a subjectar o enrotllar possibles cortines o altres elements, que no estiguin autoritzats per llicència.

12. Realitzar acampades o activitats similars a la via pública sense autorització.

13. Tenir rètols no autoritzats sobre la via pública, especialment en l'espai destinat al trànsit de vianants.

14 Penjar pancartes, garlandes o qualsevol altre element en el vol de la via pública sense llicència.

15. Realitzar l'activitat autoritzada una persona diferent del titular, quan així no estigui previst o que el nom de l'establiment autoritzat no correspongui al de la seva identificació.

16. L'incompliment de qualsevol instrucció o condició que s'imposi a les llicències d'ocupació de la via pública, que no estigui expressament tipificada en el present règim disciplinari.

17. Realitzar venda ambulant sense llicència.

18. La contravenció de qualsevol de les normes de la present ordenança quan no estigui expressament tipificada com a infracció greu o molt greu.

Article 41. Són infraccions greus:

1. Ocupar la via pública o realitzar activitats subjectes a llicència sense haver-la obtingut.

2. Realitzar promocions comercials en la via pública sense llicència.

3. Realitzar una activitat diferent de l'expressament autoritzada.

4. Incomplir l'horari autoritzat en matèria d'ocupació de la via pública.

5. Ocupar la via pública amb qualsevol suport per a la realització d'activitats fraudulentes (com el denominat "joc de triler" o similar).

6. Produir desperfectes en el paviment, mobiliari urbà o altres béns públics, o la seva usurpació.

7. Realitzar ancoratges de tendals o para-sols en la via pública sense la corresponent llicència.

8. Ocupar la via pública amb elements no autoritzats en la llicència o excedir-se amb la superfície autoritzada.

9. Realitzar activitats d'ocupació de la via pública subjectes a autorització municipal sense obtenir-la.

10. La publicitat o promoció de tabac.

11. No retirar els elements que s'hagin instal·lat en la via pública dins del termini de 24 hores o l'expressament establert, a comptar des de la finalització del termini autoritzat.

12. La comissió d'infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència.

Als efectes del present article, s'hi dona reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a lleu en aquesta ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes en via administrativa.

La comissió de tres infraccions greus en el termini d'un any donarà lloc a la impossibilitat de renovar l'autorització o d'obtenir nova llicència en el termini d'un any, comptat des de la fermesa de l'última de les resolucions sancionadores.

Article 42. Són infraccions molt greus:

1. No retirar o modificar una ocupació de la via pública immediatament quan sigui requerit per la Policia Local, en casos que afectin la seguretat de les persones o béns.

2. Esborrar o modificar maliciosament la senyalització de la zona ocupable en la via pública.

3. Realitzar tancaments o estructures en la via pública sense autorització municipal.

4. Obstaculitzar la labor inspectora dels funcionaris municipals en l'exercici del control de l'ocupació de la via pública o el desacatament a l'autoritat per aquesta raó.

5. La falsedat de manera fraudulenta dels documents, fotografies o les dades exigides per l'Administració en l'atorgament de llicències d'ocupació de la via pública.

6. L'exercici de la venda ambulant, quan afavoreixi la comissió d'actes il·lícits penals.

7. La comissió d'una infracció greu quan concorri la circumstància de reincidència.

A l'efecte del present article, hi ha reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a greu en aquesta ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.

La comissió de tres infraccions molt greus en el termini d'un any donarà lloc a la impossibilitat de renovar l'autorització o d'obtenir nova llicència en el termini de tres anys, comptats des de la fermesa de l'última de les resolucions sancionadores.

Article 43. Sancions econòmiques

1. Les infraccions regulades en aquest règim disciplinari se sancionaran de la següent forma:

  • Infraccions lleus: multa des de 100 fins a 750 €
  • Infraccions greus: multa des de 750,01 fins a 1.500 €
  • Infraccions molt greus: multa des de 1.500,01 fins a 3.000 €

​​​​​​​2. En els casos d'infraccions greus o molt greus per la producció de danys efectuats al domini públic la sanció consistirà en una multa d'una quantia entre el 100% i el 200% del valor del mal causat, amb un mínim de 750,01 € per a les greus i 1.500,01 per a les molt greus.

3. La Corporació podrà actualitzar els imports de les referides sancions, dins del marc previst a l'article 186 de la vigent Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal de règim local de les Illes Balears, o normativa en matèria de sancions que en el seu moment la supleixi.

Article 44. Sancions accessòries o complementàries

1. Pel cas de supòsit de falsedat documental, serà imperativa l'aplicació de les sancions accessòries.

2. En el supòsit de faltes greus, a més de les multes, es podrà imposar la següent sanció accessòria:

Retirada de la via pública dels elements que hagin estat objecte d'infraccions greus, que dificultin el trànsit per als vianants o rodat o que constitueixin o serveixin de suport a l'activitat denunciada o delictiva, que serà realitzada en qualsevol moment per la Policia Local.

3. De l'abandó de béns en la via pública seran responsables els seus titulars.

Article 45. Graduació de les sancions

A l'efecte de la graduació de les sancions es tendrà en compte les següents circumstàncies modificadores de la responsabilitat:

1. Les interferències causades al trànsit de vianants o rodat, les situacions de perill, molèsties, naturalesa dels perjudicis o danys causats a tercers, a la conservació, neteja i adornament de les zones de domini públic o privat d'ús públic i a l'equipament o mobiliari urbà, la incidència sobre el medi ambient, l'omissió dels advertiments formulats, la intencionalitat i l'àmbit de l'acte sancionat.

2. Si la infracció afecta el medi ambient i s'ha comès en una zona d'especial protecció.

3. La importància de la infracció comesa, el nombre, volum o quantitat dels elements objecte de denúncia i l'espai ocupat sense autorització.

4. El nombre d'infraccions tipificades.

5. La reiteració.

6. La reincidència.

7. La reparació espontània dels danys i perjudicis causats.

8. La col·laboració o no amb els agents de l'autoritat en l'exercici de les seves funcions en el control de l'ocupació de la via pública.

9. En la imposició de les sancions de multa es tindrà compte, en qualsevol cas, que la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per a l'infractor que el compliment de la norma infringida. En aquests casos, l'import de la sanció s'incrementarà fins a la quantia del benefici econòmic obtingut i aquest es pot determinar a partir del nombre de persones comptabilitzades o, si escau, a partir del càlcul de l'aforament màxim resultant de l'aplicació de les ràtios que figuren als efectes al codi tècnic de l'edificació o norma que el substitueixi.

Article 46. Actuacions subsidiàries

L'Ajuntament es reserva la facultat de reclamar de l'infractor el rescabalament de les despeses que es derivin de la correcció de les anomalies, danys causats o reintegrament de les despeses ocasionades per actuacions subsidiàries per tornar-hi a la normalitat, a conseqüència d'infraccions a la present ordenança, així com el benefici obtingut a conseqüència de l'activitat sancionada, que en aquest cas no tindrà caràcter sancionador.

Article 47. Prescripció de les infraccions

Les infraccions comeses en matèria d'ocupació o activitats realitzades en la via pública prescriuran:

1. Les lleus, als 6 mesos.

2. Les greus, als 2 anys.

3. Les molt greus, als 3 anys.

Article 48. Prescripció de les sancions

Les sancions imposades per l'esmentada matèria prescriuran:

1. Les lleus, a 1 any.

2. Les greus, als 2 anys.

3. Les molt greus, als 3 anys.

Article 49. Sancions imposades a no residents.

Quan l'infractor no sigui resident en aquest terme municipal o es tinguin dubtes sobre la identitat o residència, el Policia Local denunciant està facultat per a cobrar l'import de la sanció en el mateix moment i per la quantia mínima prevista

 

CAPÍTOL IX Ocupació de via pública per exposició de mercaderies annexes a un establiment comercial

Article 50. Concepte d'exposició de mercaderies de venda al públic

Als efectes de la present ordenança es consideren objectes de venda al públic en la via pública aquelles mercaderies que, a fi de ser promocionades per a la seva venda, són exposades a la via pública i poden ser adquirides tant a l'interior del comerç com a l'exterior.

La instal·lació d'exposició d'objectes de venda al públic de comerços en la via pública suposa una decisió discrecional de l'Ajuntament, que implica facultar a la persona titular de l'autorització per a exercir un ús especial a l'espai públic. Amb l'expedició de les autoritzacions s'haurà de tenir en compte els criteris de compatibilitat entre l'ús públic comú i l'especial, prevalent, en cas de conflicte, el comú.

Article 51. Característiques de les autoritzacions

Les autoritzacions tindran, en tot cas, caràcter temporal, i la seva durada podrà ser de 6 o de 12 mesos, començant les anuals l'1 de gener i finalitzant el 31 de desembre. Seran atorgades per l'òrgan municipal competent, previ informe tècnic.

Les autoritzacions hauran d'entendre's atorgades a precari i estaran subjectes a les modificacions que pugui decidir l'Ajuntament, que es reserva el dret a revocar-les, suspendre-les, limitar-les o reduir-les en qualsevol moment per raons d'interès general, sense que generin aquests casos dret a ser indemnitzats.

Les autoritzacions s'atorgaran tret del dret de propietat i sense perjudici de tercers, i no podran ser llogades ni cedides.

S'atorgaran de conformitat amb el procediment previst als articles 3 a 11 de la present ordenança.

Article 52. Zones d'ocupació

Amb caràcter general, l'autorització per a la instal·lació de mercaderies en la via pública per a la seva venda es limitarà a l'ocupació de la zona de la via pública que confronti amb les façanes dels establiments de restauració la titularitat de la qual correspongui als sol·licitants.

Per a l'atorgament d'autoritzacions a les vies públiques serà necessari que, en tot cas, quedi plenament lliure al trànsit per als vianants almenys una zona de 1,80 metres, a més del lliure accés a vehicles d'emergència.

No es podran atorgar autoritzacions per a la instal·lació de venda de mercaderies en via pública que, per la seva configuració o ubicació, menyscabi l'interès d'edificis o béns catalogats o d'interès cultural (BIC). En aquests casos, l'Ajuntament, previ informe tècnic, fixarà les mesures correctores oportunes que hagi d'adoptar el sol·licitant per a obtenir la seva autorització.

En tot cas, únicament s'hi podrà autoritzar una superfície màxima d'ocupació de 1,50 metres lineals, comptats des de l'inici de la via pública, que discorreran paral·lelament a la façana.

A les places i espais per als vianants en què resulti necessari distribuir un espai limitat entre diversos establiments que sol·licitin la seva ocupació, renovació o ampliació, l'Ajuntament, previ informe tècnic, haurà de delimitar els espais, adjudicant les superfícies en consideració a criteris objectius, com a metres de façana del local o establiment projectat sobre la plaça o espais a repartir, així com la superfície útil.

Article 53. Normativa aplicable

En tot allò no previst als tres articles anteriors, seran d'aplicació a les autoritzacions d'ocupació de via pública per exposició de mercaderies annexes a establiment comercial el que és disposat als 12 a 40 i 34 a 49 de la present ordenança.

 

CAPÍTOL X Ocupació de via pública per a l'execució d'obres i construccions

Article 54. Supòsits autoritzables

L'ocupació de la via pública amb la finalitat d'execució d'obres i de construccions es limita als llocs en els quals hagi estat autoritzada prèviament la corresponent obra otones construcció, conforme al que s'estableix a la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, o normativa que la substitueixi, mitjançant la corresponent llicència, declaració responsable o comunicació prèvia.

En tot allò no previst en la present ordenança, l'ocupació de via pública per a l'execució d'obres i construccions, sigui amb contenidors, de material de construcció, de bastides i, fins i tot, de pas de camions de més de 10 tones per a càrrega i descàrrega, serà aplicable l'ordenança de circulació vigent.

Article 55. Normes de gestió per a l'ocupació de via pública per a l'execució d'obres i instal·lacions amb contenidors d'obra

L'abocament de residus i materials haurà d'efectuar-se en contenidors específics per a obres, entenent-se per tals els normalitzats per a ser carregats i descarregats sobre vehicles de transport especials, destinats a la recollida de residus compresos en l'activitat constructora.

Els contenidors hauran de pintar-se en colors que destaquin per la seva visibilitat, havent de dur a les cantonades uns adhesius o marques fetes amb pintura reflectora.

Els promotors o constructors de les obres hauran de sol·licitar l'oportuna autorització per a instal·lar contenidors d'obres a via pública, presentant la següent documentació:

- Còpia de la llicència d'obres corresponent, o justificant de presentació de la comunicació prèvia o declaració responsable.

- Croquis amb la indicació de la superfície a ocupar, nombre de contenidors i situació d'aquests.

- Resguard d'haver satisfet la taxa corresponent.

El promotor i el constructor de l'obra serà els responsables de la permanent neteja de la via pública afectada per l'activitat d'abocament de residus al contenidor d'obres. En cas que els obligats no es facin càrrec de tal neteja, els serveis municipals ho faran subsidiàriament a la seva costa.

Els contenidors hauran d'indicar en el seu exterior, en lloc visible:

- Nom i número de telèfon del propietari o empresa responsable de la seva instal·lació.

- Nom del promotor i constructor de l'obra.

Article 56. Prohibicions

Es prohibeix el dipòsit en els contenidors per a obres de residus domèstics o de qualssevol que continguin materials inflamables, explosius o susceptibles de podrir-se.

Es prohibeix emmagatzemar dipòsits o contenidors plens a buits en espais lliures públics, així com a solars privats visibles directament des de la via pública i que pertorbin la higiene urbana.

Article 57. Ubicació dels contenidors

Els contenidors hauran de situar-se a l'interior de la zona tancada de les obres, en cas de no ser possible se situaran a les voreres de la via pública, quan aquestes tinguin una amplària superior als tres metres, si no és així, s'haurà de sol·licitar l'aprovació d'una solució alternativa, previ informe de la Policia Local, perquè l'impacte del trànsit rodat i per als vianants sigui mínim.

En tot cas, la col·locació dels contenidors quedarà subjecta a les següents prescripcions:

- Se situaran davant de l'obra a la qual serveixin, o tan a prop com sigui possible als efectes indicats en el paràgraf anterior.

- No podran impedir la visibilitat als vehicles.

- No es podran situar en els passos de vianants, ni enfront dels guals, ni a zones autoritzades per a càrrega i descàrrega.

- No podran ser col·locats davant de zones d'accés a serveis públics, ni boques d'incendis.

- No podran suposar un perill per a l'arbrat urbà.

- No es podran situar en voreres l'amplada de les quals no permeti el pas d'1 metre, com a mínim, una vegada col·locat el contenidor, ni a vials en els quals l'espai que quedi lliure sigui inferior a 3 metres en via d'un únic sentit, o de 6 metres en vies de doble sentit.

- S'hauran de col·locar de manera que la seva part més llarga estigui situada de manera paral·lela a la vorera.

Article 58. Retirada dels contenidors

Una vegada plens els contenidors, no podran romandre més de 72 hores a la via pública, havent de ser retirats com reglamentàriament correspongui. En cas d'incompliment, l'Ajuntament podrà retirar el contenidor, el qual, una vegada buit, romandrà en el dipòsit municipal fins que sigui satisfet el pagament de les despeses que suposi la retirada, dipòsit i abocament. Una vegada retirat el contenidor de la via pública, el promotor de l'obra serà responsable de la neteja de la via pública.

Article 59. Materials de la construcció

Els materials de construcció que romanguin a la via pública durant més de 24 hores, adquiriran el caràcter de residu, conforme a la Llei Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, o normativa que la substitueixi, passant a ser de propietat municipal, sense que l'afectat pugui en cap cas reclamar la pèrdua d'aquests materials i sense perjudici del càrrec del cost del servei i sancions que correspongui.

Article 60. Tancament de les obres

El tancament de les obres serà obligatori d'acord amb el corresponent estudi de seguretat i salut que hagi estat aprovat en atorgar la llicència i que empara l'execució de les obres, de manera que tothom que no sigui de l'obra no pugui deambular dins la zona d'obres.

El tancament estarà subjecte a les següents prescripcions:

- Els materials de tancament estaran en perfecte estat en tot moment, sense presentar cantons metàl·lics, restes de reixa o d'altres materials que puguin posar en un perill als vianants.

- El tancament s'haurà de fer des del moment d'inici de l'obra i mantenir-ho fins a la finalització de l'estructura i tancament de façana.

Article 61. Bastides

L'aprovació de l'estudi de seguretat i salut del projecte d'obres que impliqui l'ús de bastides suposarà la seva autorització, essent responsables del muntatge els tècnics directors de l'obra, si bé, haurà d'acreditar-se el pagament de la taxa corresponent per a l'ocupació de la via pública.

Article 62. Protecció de l'arbrat i mobiliari urbà

Es prohibeix qualsevol ús instrumental de l'arbrat i dels elements del mobiliari urbà. Queda especialment prohibit:

- Fermar als arbres qualsevol tipus d'element que formi part de l'execució d'una obra.

- Podar arbres de la via pública sense autorització municipal.

- Arrencar o eliminar qualsevol element de l'arbrat municipal o del mobiliari urbà sense autorització municipal.

- Dipositar materials de construcció, contenidors i altres elements sobre els escocells dels arbres o sobre altres elements del mobiliari urbà municipal.

Article 63. Infraccions

A l'efecte del present capítol, s'estableixen les següents infraccions, que tindran la condició de:

Lleus:

a) No identificar en el contenidor el nom de la persona propietària i empresa responsable de la seva instal·lació.

b) No identificar en el contenidor el nom del promotor i del constructor de les obres.

c) Abocar residus de l'obra en contenidors no acreditats a aquest efecte.

d) Incomplir qualsevol prescripció establerta d'aquest capítol, que no constitueixi una infracció greu o molt greu.

Greus:

a) L'incompliment de l'obligació permanent de neteja de la via pública dels possibles residus abocats a conseqüència de l'execució de les obres.

b) Dipositar en els contenidors d'obra residus domèstics o qualssevol altres que puguin causar molèsties d'higiene en la via pública.

c) L'incompliment de les obligacions derivades del correcte tancament de les obres, així com del muntatge de bastides.

Molt greus:

a) L'ocupació de la via pública amb qualsevol element per a l'execució d'obres sense la corresponent llicència municipal.

b) La reincidència en la comissió de dues infraccions greus en el termini d'un any.

Article 64. Sancions

Les sancions hauran de graduar-se tenint en compte la intencionalitat, la naturalesa del mal ocasionat i la reincidència.

Les infraccions seran sancionades de la següent manera:

a) Les infraccions lleus, amb una sanció de fins a 750 euros.

b) Les infraccions greus, amb una sanció de 750,01 fins a 1.500 euros.

c) Les infraccions molt greus, amb una sanció de 1.500,01 euros fins a 3.000 euros.

Article 65. Prescripció

Les infraccions comeses en matèria d'ocupació regulada en el present capítol prescriuran:

1. Les lleus, als 6 mesos.

2. Les greus, als 2 anys.

3. Les molt greus, als 3 anys.

Article 66. Subjectes responsables

Són responsables per la comissió d'infraccions previstes en el present capítol el promotor i el constructor de l'obra.

 

CAPÍTOL XI Disposicions finals

Primera. Règim supletori

En tot el que no es prevegi en la present ordenança i no estigui expressament prohibit, s'ajustarà al que disposen la Llei de bases del règim local i la seva normativa complementària, la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o les que en el seu moment les substitueixin, i quanta normativa vigent sigui aplicable, així com si és el cas, els criteris discrecionals que s'han vingut aplicant en casos similars.

Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordenança entrarà en vigor una vegada s'hagi publicat el seu text íntegre al BOIB en la forma i terminis previstos als articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i del règim local de les Illes Balears, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local; tret dels articles 5, 13 i 14, que entraran en vigor l'1 de setembre de 2024.

 

(Signat electrònicament: 9 d'octubre de 2024

El batle Miguel Nadal Vaquer)