Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 656676
Aprovació de les bases reguladores de la convocatòria per a la concessió d'autoritzacions per a la venda ambulant al mercat d'Alcúdia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant resolució núm. 2024-2522, de data 9 d'octubre de 2024, la Regidora de Mercats de l'Ajuntament d'Alcúdia ha acordat aprovar les bases reguladores de la convocatòria per a l'adjudicació d'autoritzacions per a l'exercici de la venda ambulant en el mercat d'Alcúdia, així com convocar el procediment per a l'adjudicació de les citades autoritzacions.

D'aquesta manera, el termini de presentació de sol·licituds serà de 20 dies naturals a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

El que fem públic al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes establerts a l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

S'adjunten les bases reguladores que regiran la convocatòria i els models annexos.

 

Alcúdia, a data de la signatura electrònica (9 d'octubre de 2024)

La batlessa Josefina Linares Capó

 

“BASES REGULADORES DE LA CONVOCATÒRIA PER A LA CONCESSIÓ D'AUTORITZACIONS PER A LA VENDA AMBULANT AL MERCAT D'ALCÚDIA

CLÀUSULA PRIMERA. Objecte

 Constitueix l'objecte de les presents bases la concessió en règim de concurrència competitiva d'autoritzacions per a l'exercici de la venda ambulant en els termes contemplats en l'Ordenança municipal reguladora del comerç ambulant en el municipi d'Alcúdia (BOIB núm. 39, de 21 de març de 2013) i en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears. 

CLÀUSULA SEGONA. Ubicació dels llocs de venda

El Mercat d'Alcúdia s'ubicarà en el passeig de Pere Ventayol, passeig de la Mare de Déu de la Victòria i a la Plaça de Carles V. Així mateix, durant els mesos de juny a octubre s'ampliarà al C/ Major,  C/ del Moll i camí de Ronda.

El mercat tindrà dues zones diferenciades: una dedicada als productes del camp i l'altra per la resta de mercaderies.

Els trasts no podran situar-se en els accessos a edificis públics, establiments comercials i industrials, ni en llocs que dificultin l'accés i la circulació.

L'Ajuntament podrà acordar, per raons d'interès públic, el trasllat provisional de la ubicació habitual del mercat, amb comunicació prèvia al titular de l'autorització. Aquestes variacions no donaran dret a indemnització alguna. Igualment, per les mateixes raons, podrà acordar la suspensió del mercat fins a dos dies a l'any, sense generar indemnització ni cap dret econòmic.  

CLÀUSULA TERCERA. Horari de venda

D'acord amb allò que s'ha fixat a l'Ordenança, la venda ambulant s'exercirà els dimarts i diumenges en el següent horari:

  • Durant els mesos de maig a octubre, de les 8.30 fins les 13.30 hores. Al C/ Major, C/ del Moll i camí de Ronda, de les 9.00 fins les 13.30 hores.
  • Durant els mesos de novembre a abril, de les 9.00 fins les 13 hores.

CLÀUSULA QUARTA. Característiques dels llocs de venda

La venda ambulant es realitzarà en trasts o instal·lacions desmuntables, mòbils o semi mòbils, que tindran una superfície mínima de 2,5 metres i un màxim de 10 metres de longitud. Els tendals o para-sols hauran d'estar a una altura mínima de 2 metres del trespol i no es podran penjar productes fora de la superfície del trast.

En el supòsit d'autoritzacions per a la instal·lació de llocs de treball d'elaboració i venda de productes alimentaris, l'interessat haurà de disposar d'instal·lacions que reuneixin les condicions higienicosanitàries i que compleixin la normativa vigent en matèria d'elaboració i manipulació de productes d'alimentació. Els productes s'hauran d'exposar a una altura mínima de 40 cm respecte del trespol, o bé en caixons de plàstic nets i desinfectats, o d'un sol ús.  

CLÀUSULA CINQUENA. Requisits dels sol·licitants

D'acord amb l'Ordenança, podran ser titulars d'autorització les persones físiques i jurídiques que acreditin prèviament els següents requisits:

  1. Estar donat d'alta en l'epígraf o epígrafs corresponents i al corrent en el pagament de l'Impost sobre Activitats Econòmiques o, en cas d'estar exempt, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris.
  2. Estar donat d'alta en el règim de la Seguretat Social i al corrent en el pagament de les cotitzacions de la Seguretat Social.
  3. Estar al corrent en el compliment de les obligacions amb l'Agència Tributària.
  4. Estar al corrent en el pagament de les taxes municipals corresponents.
  5. En cas de persones procedents de tercers països, acreditar el compliment de les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball.
  6. Tenir contractat una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els riscos de l'activitat comercial exercida.
  7. Disposar d'un carnet de manipulador d'aliments, en cas de comercialitzar productes alimentaris.
  8. En el cas de les renovacions de llocs, acreditar mitjançant una declaració responsable el compliment de tots els requisits anteriors i, concretament, acreditar que durant el temps en què han exercit l'activitat comercial al mercat han estat donats d'alta en la Seguretat Social, mitjançant la presentació de la vida laboral acotada o bé mitjançant la presentació dels tres darrers rebuts de la Seguretat Social. En cas de no acreditar-se el compliment d'aquests requisits, no es podrà renovar l'autorització per la pròxima temporada de mercat.  

CLÀUSULA SISENA. Presentació de sol·licituds

Les persones físiques o jurídiques que hagin d'exercir l'activitat comercial hauran de presentar la corresponent sol·licitud, que s'adjunta com a annexos I i II, segons el cas.

El termini de presentació de sol·licituds és de 20 dies naturals a comptar des de l'endemà de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Qualsevol sol·licitud presentada fora d'aquest termini no s'admetrà a tràmit.

Juntament amb la sol·licitud, s'haurà d'aportar la següent documentació:

  • Fotocòpia del DNI o NIE, o el CIF, segons el cas, de la persona sol·licitant i de les persones treballadores contractades.
  • Assegurança de responsabilitat civil.
  • Declaració responsable sobre el compliment dels requisits prevists a la clàusula cinquena, que s'adjunta com a annex III.
  • Informe de vida laboral acotat o els tres darrers rebuts de la Seguretat Social.

Les sol·licituds, juntament amb la documentació preceptiva, hauran de presentar-se en el Registre General de l'Ajuntament o per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. 

CLÀUSULA SETENA. Criteris d'adjudicació

A fi de garantir la transparència i la imparcialitat en l'adjudicació dels trasts, es tindran en compte els següents criteris per a l'atorgament de l'autorització:

— Antiguitat en el trast o experiència en l'exercici de la professió que asseguri la correcta prestació de l'activitat comercial. Valoració de 1 punt per any d'antiguitat, amb un màxim de 5 punts.

— Tipologia dels productes que es volen comercialitzar:

  • Producte artesà. Valoració de 1 punt.
  • Producte original. Valoració de 1 punt.
  • Producte exclusiu. Valoració de 1 punt.
  • Producte ecològic o de km 0. Valoració de 1 punt.
  • Productes alimentaris. Valoració de 1 punt.
  • Fruites i verdures. Valoració de 2 punts.

— Dificultat per accedir al mercat laboral, amb prioritat de les persones amb un grau mínim del 33% de minusvalidesa, i també les persones que tinguin descendents i/o persones a càrrec seu amb minusvalidesa. Valoració de 1 punt.

— Condició de víctima de violència de gènere. Valoració de 1 punt.

— Família monoparental o família nombrosa. Valoració de 1 punt.

— Carta artesana. Valoració de 1 punt.

— Mestre artesà. Valoració de 2 punts.

 

CLÀUSULA VUITENA. Adjudicació de les autoritzacions

8.1. Contingut de l'autorització.

Les autoritzacions municipals tindran el següent contingut:

  • Identificació de la persona titular i de la persona/persones autoritzades.
  • Modalitat de comerç ambulant.
  • Ubicació precisa del trast.
  • Productes autoritzats per a la venda.
  • Horari en què es podrà dur a terme l'activitat comercial.
  • Durada de l'autorització.
  • Si escau, condicions particulars de la persona titular.  

8.2. Cartró identificatiu.

L'Ajuntament entregarà al titular de l'autorització un cartró identificatiu, que haurà d'exposar al públic, i que conté la següent informació:

  • Nom i cognoms de la persona titular i de la persona/persones autoritzades.
  • Fotografia de la persona titular.
  • Modalitat de comerç ambulant.
  • Productes autoritzats per a la venda.
  • Horari en què es podrà dur a terme l'activitat comercial.
  • Any en curs.

8.3. Instrucció i resolució.

Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, es durà a terme una valoració d'aquestes i la comprovació del compliment dels requisits establerts a la clàusula cinquena, així com que s'hagi presentat la documentació preceptiva.

En cas que la sol·licitud no reuneixi els requisits o no es presenti la documentació preceptiva, es donarà a la persona interessada un termini de deu dies per esmenar o aportar els documents, amb indicació de que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució.

Valorades les sol·licituds, s'elevarà proposta de resolució a l'òrgan competent per a l'adopció de l'acord, que es publicarà a la seu electrònica i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament.

El termini màxim per resoldre serà de sis mesos a comptar des de l'endemà a la finalització del període de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense haver-se notificat la resolució, les persones interessades podran entendre desestimada la seva sol·licitud.

8.4. Documentació.

Una vegada concedida l'autorització municipal, l'Ajuntament podrà comprovar i controlar que la persona adjudicatària disposi o aporti la següent documentació:

  1. Identitat de la persona sol·licitant persona física. En cas de persones jurídiques, documentació acreditativa de la personalitat i poders del representant legal.
  2. Alta en els epígrafs corresponents de l'Impost d'activitats Econòmiques o equivalent, en el cas de persones sol·licitants d'estats membres de la Unió Europea.
  3. Alta en el corresponent règim de Seguretat Social o equivalent, en el cas de persones sol·licitants d'estats membres de la Unió Europea.
  4. Fotocòpies dels contractes de treball que acreditin la relació laboral de les persones que realitzin l'activitat en nom del titular.
  5. Carnet de manipulador d'aliments.
  6. Documentació acreditativa de la subscripció de l'assegurança de responsabilitat civil.   

CLÀUSULA NOVENA. Obligacions dels adjudicataris

Sense perjudici de les obligacions derivades de la normativa vigent en matèria de defensa d'usuaris i consumidors, les persones titulars d'autoritzacions municipals per a l'exercici de la venda ambulant vindran obligades a:

  1. Complir les condicions establertes a l'autorització municipal, com són l'horari de venda, els tipus de productes, la ubicació, etc.
  2. Complir les disposicions legals en matèria d'abastiments, sanitat, policia, alimentació i comerç.
  3. Ocupar personalment el trast, sense perjudici de les persones previstes a l'article 8 de l'Ordenança.
  4. Usar un bon llenguatge i tenir un bon comportament entre ells, el públic i els representants de l'Ajuntament.
  5. Posar a la vista del públic l'autorització municipal (cartró identificatiu).
  6. Tenir a disposició de l'Ajuntament la documentació acreditativa de la titularitat del trast.
  7. Facilitar, si fos requerit, la documentació acreditativa d'estar al corrent amb les obligacions laborals, fiscals i sanitàries.
  8. En cas de productes que siguin objecte de pes o mesura, disposar d'una bàscula i facilitar una segona pesada.
  9. Netejar de residus els trasts i depositar els fems en la forma que determini l'Ajuntament.
  10. Entregar la factura, tiquet o rebut justificatiu de la compra, sempre que ho demani el comprador.
  11. Exposar de forma visible el preu de venda dels productes oferts i el seu origen.
  12. Estacionar els vehicles en els llocs determinats per l'Ajuntament.
  13. Disposar de fulls de reclamació. 

CLÀUSULA DESENA. Taxes

Les persones adjudicatàries hauran d'efectuar el pagament de la taxa per ocupació de la via pública per l'aprofitament especial del sòl públic establerta per l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per llocs, barraques, casetes de venda, espectacles o atraccions situats a terrenys d'ús públic, així com la taxa de recollida de fems establerta per l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida, tractament, transferència i transport de residus sòlids urbans.

A més, aniran a càrrec seu la totalitat de les exaccions que figuren a les ordenances fiscals d'aplicació, i els imposts, contribucions i la resta d'arbitris exigits per l'Estat, Comunitat Autònoma o Municipi.

No queda subjecte a taxa per ocupació de la via pública l'espai que ocupi el vehicle utilitzat per a l'exercici de l'activitat comercial, sempre que es limiti a transportar la mercaderia i estructura del trast, sense que pugui servir com a espai per exercir la venda.  

CLÀUSULA ONZENA. Durada de les autoritzacions

La durada de les autoritzacions per a l'exercici de la venda ambulant serà limitada i, en tot cas,  no superior a un any.  

CLÀUSULA DOTZENA. Cobertura de vacants

Amb les persones sol·licitants que no haguessin obtingut lloc en el mercat es realitzarà una llista d'espera a l'efecte de cobertura de vacants, ordenada en funció de la puntuació obtinguda. La proposta d'adjudicació del lloc de treball vacant serà notificada a l'interessat, seguint l'ordre de la llista, qui manifestarà la seva acceptació, entenent-se decaigut el seu dret en cas de no manifestar-se. 

CLÀUSULA TRETZENA. Recursos administratius i jurisdiccionals

Contra aquesta convocatòria, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictada, en els terminis i termes previstos en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Igualment es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós Administrativa.

 

ANNEX I SOL·LICITUD D'AUTORITZACIÓ DE COMERÇ AMBULANT EN MERCATS PERIÒDICS DEL MUNICIPI

El/la Sr./Sra. ______________________________________________ , major d'edat, amb DNI/NIE ______________________ , i domicili __________________________________ , de _________________ , telèfon _________________ i adreça electrònica ________________________ , actuant en nom propi o en representació de _____________________________________

EXPOSA:

1.- Que durant l'any 202_ desitja ocupar la parada núm. ____ en el mercat ______________, per exposar i vendre els següents productes: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.- Que amb la present sol·licitud adjunta la següent documentació:

  • Fotocòpia del DNI o NIE, o el CIF, segons el cas, de la persona sol·licitant i de les persones treballadores contractades.
  • Assegurança de responsabilitat civil.
  • Declaració responsable sobre el compliment dels requisits prevists a la clàusula cinquena.
  • Informe de vida laboral acotat o els tres darrers rebuts de la Seguretat Social.

3.- Que assenyala com a domicili a efectes de reclamacions dels consumidors el següent:

_________________________________________________________________________________________________________________

SOL·LICITA:

Que una vegada realitzats els tràmits oportuns, se li concedeixi l'autorització per a l'exercici de l'activitat de venda ambulant en el mercat _______________ per a la temporada 202_ conforme als termes exposats anteriorment.

 

 

_________________ , a ____ de _____________ de 202_.

(Signatura)

 

 

 

 

L'interessat autoritza la consulta a través dels mitjans telemàtics necessaris i disponibles per a les Administracions públiques de les dades i/o documents que es trobin en el seu poder (art. 28 Llei 39/2015).

En cas de no prestar la seva autorització, marqui la casella:

(    ) No prest el meu consentiment.

(   ) Vull rebre notificació electrònica de totes les actuacions relacionades amb aquest procediment a l'adreça electrònica facilitada a la sol·licitud.

En compliment del que disposa la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, se l'informa que les dades facilitades en aquest formulari seran tractades per l'Ajuntament amb la finalitat d'atendre la seva sol·licitud. En qualsevol moment pot exercir els drets d'accés, rectificació, supressió i portabilitat de les seves dades, així com els drets de limitació o oposició al seu tractament, davant l'Ajuntament d'Alcúdia (C/ Major, 9).

 

 

ANNEX II SOL·LICITUD DE RENOVACIÓ D'AUTORITZACIÓ DE COMERÇ AMBULANT EN MERCATS PERIÒDICS DEL MUNICIPI

El/la Sr./Sra. ______________________________________________ , major d'edat, amb DNI/NIE ______________________ , i domicili __________________________________ , de _________________ , telèfon _________________ i adreça electrònica ________________________ , actuant en nom propi o en representació de _____________________________________

EXPOSA:

1.- Que durant l'any 202_ desitja ocupar la parada núm. ____ en el mercat ______________, per exposar i vendre els següents productes: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.- Que durant l'any 202_ va ocupar la parada núm. ____

3.- Que amb la present sol·licitud adjunta la següent documentació:

  • Fotocòpia del DNI o NIE, o el CIF, segons el cas, de la persona sol·licitant i de les persones treballadores contractades.
  • Assegurança de responsabilitat civil.
  • Declaració responsable sobre el compliment dels requisits prevists a la clàusula cinquena.
  • Informe de vida laboral acotat o els tres darrers rebuts de la Seguretat Social.

4.- Que assenyala com a domicili a efectes de reclamacions dels consumidors el següent:

_________________________________________________________________________________________________________

SOL·LICITA:

Que una vegada realitzats els tràmits oportuns, se li concedeixi l'autorització per a l'exercici de l'activitat de venda ambulant en el mercat _______________ per a la temporada 202_ conforme als termes exposats anteriorment.

 

_________________ , a ____ de _____________ de 202_.

(Signatura)

 

 

 

 

L'interessat autoritza la consulta a través dels mitjans telemàtics necessaris i disponibles per a les Administracions públiques de les dades i/o documents que es trobin en el seu poder (art. 28 Llei 39/2015).

En cas de no prestar la seva autorització, marqui la casella:

(   ) No prest el meu consentiment.

(  ) Vull rebre notificació electrònica de totes les actuacions relacionades amb aquest procediment a l'adreça electrònica facilitada a la sol·licitud.

En compliment del que disposa la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, se l'informa que les dades facilitades en aquest formulari seran tractades per l'Ajuntament amb la finalitat d'atendre la seva sol·licitud. En qualsevol moment pot exercir els drets d'accés, rectificació, supressió i portabilitat de les seves dades, així com els drets de limitació o oposició al seu tractament, davant l'Ajuntament d'Alcúdia (C/ Major, 9).

 

ANNEX III DECLARACIÓ RESPONSABLE SOBRE EL COMPLIMENT DELS REQUISITS PER A LA CONCESSIÓ D'AUTORITZACIONS DELS MERCAT PERIÒDICS

El/la que subscriu, ____________________________________ amb DNI/NIE _______________________

DECLAR SOTA LA MEVA RESPONSABILITAT:

Que conec les bases reguladores de la convocatòria per a la concessió d'autoritzacions per a la venda ambulant al Mercat d'Alcúdia, i que compleixo els requisits establerts a la clàusula cinquena i a l'article 8 de l'Ordenança municipal reguladora del comerç ambulant en el municipi d'Alcúdia:

  1. Estar donat d'alta en l'epígraf o epígrafs corresponents i al corrent en el pagament de l'Impost sobre Activitats Econòmiques o, en cas d'estar exempt, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris.
  2. Estar donat d'alta en el règim de la Seguretat Social i al corrent en el pagament de les cotitzacions de la Seguretat Social.
  3. Estar al corrent en el compliment de les obligacions amb l'Agència Tributària.
  4. Estar al corrent en el pagament de les taxes municipals corresponents.
  5. En cas de persones procedents de tercers països, acreditar el compliment de les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball.
  6. Tenir contractat una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els riscos de l'activitat comercial exercida.
  7. Disposar d'un carnet de manipulador d'aliments, en cas de comercialitzar productes alimentaris.

 

_______________ , a ___ de ____________ de 202_.

 

(Signatura)”