Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE FERRERIES

Núm. 655344
Aprovació del règim jurídic de l'Auditori Municipal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per a coneixement general, es fa públic que el Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària de dia 26 de setembre de 2024, va adoptar, entre altres, l'acord següent:

"Primer. Aprovar el règim jurídic de l'Auditori i del Centre de Formació de Ferreries en compliment de l'art. 312 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, conforme consta incorporat a l'expedient de referència.

Segon. Determinar que l'activitat a desenvolupar per la prestació d'aquest servei es realitzarà mitjançant la gestió indirecte del mateix, vista la manca de mitjans propis de l'Ajuntament per portar-la a terme. La gestió indirecte d'aquest serveis s'haurà de licitar segons les estipulacions de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

Quart. Publicar el present acord al BOIB i al taulell d'anuncis municipal, juntament amb el document de règim jurídic."

https://www.ajferreries.org/Tauler/EdictesX.aspx?TIPO=01

 

Ferreries, en la data de la signatura electrònica (9 d'octubre de 2024)

El batle Pedro Pons Huguet

 

RÈGIM JURÍDIC DEL SERVEI DE MANTENIMENT, GESTIÓ, PROGRAMACIÓ I EXPLOTACIÓ DE L'EDIFICI CULTURAL MUNICIPAL AUDITORI I CENTRE DE FORMACIÓ DE FERRERIES

ÍNDEX

1. Memòria.

1.1 Antecedents.

1.2 Justificació social.

1.3 Justificació jurídica.

1.4 Justificació organitzativa.

2. Projecte d'explotació del servei de manteniment, gestió, programació i explotació de l'Auditori i Centre de Formació de Ferreries.

2.1 Objecte, descripció, característiques i gestió de la prestació del servei.

3. Estudi econòmic i financer, i repercussió en l'estabilitat pressupostària i la sostenibilitat financera del servei.

3.1 Determinació del pressupost del contracte i costos del servei.

3.2 Repartiment dels costos entre els usuaris i l'Administració (determinació del preu a pagar pels usuaris i la diferència que ha d'assumir l'Administració). Caràcter coactiu o no del servei als efectes de l'article 20 LRHL.

3.3 Valoració de la repercussió econòmica als efectes de l'estabilitat pressupostària i la sostenibilitat financera del servei.

1. MEMÒRIA

1.1 Antecedents

L'Auditori i Centre de Formació de Ferreries és un edifici cultural municipal amb espais destinats a la realització de diferents manifestacions de les arts escèniques, plàstiques i visuals dirigides a diferents sectors de la ciutadania, a la formació en aquests àmbits i a l'administració del propi edifici.

La prestació del servei de gestió i manteniment de l'edifici cultural Auditori i Centre de Formació consisteix en la planificació, coordinació, assessorament i explotació de les activitats culturals que es desenvolupen en els espais disponibles, el manteniment i conservació de tot l'edifici, les seves instal·lacions, mobiliari i maquinària escènica, i el foment perquè s'hi desenvolupin diverses i variades activitats de caràcter creatiu, cultural iartístic al municipi, amb la finalitat de donar-li el màxim ús i rendibilitat a l'Auditori i Centre de Formació.

Actualment aquest servei es presta de forma indirecta per part l'Ateneu Musical de Ferreries, mitjançant un contracte de manteniment i gestió de l'Auditori i Centre de Formació.

Els codis CPV (Vocabulari comú de contractes públics) són els següents:

  • 92000000-1 Serveis d'esbarjo, culturals i esportius
  • 80000000-4 Serveis d'ensenyament i formació.

Per part de l'Ajuntament de Ferreries, es considera que la gestió dels darrers anys de l'edifici cultural municipal de l'Auditori i Centre de Formació ha estat excel·lent i ha donat resultats positius.

Per tot açò, amb aquesta memòria es pretén justificar des d'un punt de vista social, jurídic i organitzatiu, l'oportunitat i necessitat del manteniment i la continuïtat en la prestació del servei de gestió i manteniment de l'edifici cultural Auditori i Centre de Formació, amb la voluntat de seguir en la línia traçada i seguir creixent en qualitat dels serveis i activitats que es desenvolupen a l'Auditori i Centre de Formació de Ferreries.

1.2. Justificació social

L'Auditori i el Centre de Formació han permès un gran dinamisme de l'espai cultural municipal. A l'Auditori s'hi han realitzat al voltant de 400 activitats i actuacions de gran varietat: sessions de cinema, concerts de música de diferents estils, festes, conferències, xerrades, presentacions, obres de teatre, espectacles infantils, recitals de poesia, activitats per a joves, matinals escolars, activitats de l'Escola de Música, actes privats i altres. Hi hauran passat al voltant de 40.000 espectadors (una mitja de 10.000 cada any).

Al Centre de Formació s'hi ha donat cabuda a les diferents seccions de l'Ateneu Musical de Ferreries, als diferents grups de ball fandango, i altres entitats i associacions sense finalitat de lucre del municipi, grups de rocks i recentment a l'Escola de Dansa. I a altres persones físiques i jurídiques, no necessàriament sense finalitat de lucre, que han volgut fer ús de les instal·lacions fora de l'horari de la programació de cada curs de les entitats i associacions del municipi que hi tenen cabuda.

Totes aquestes xifres demostren que l'Auditori i Centre de Formació s'ha convertit en un gran referent cultural del poble.

Ateses totes aquestes consideracions, des d'un punt de vista social, queda del tot justificada la necessitat i oportunitat de continuar amb el servei de gestió i manteniment de l'edifici cultural Auditori i Centre de Formació.

1.3. Justificació jurídica

La Constitució espanyola (articles 137 i 140) garanteix que els municipis tindran autonomia per a la gestió dels seus respectius interessos, a través dels ajuntaments.

Aquesta autonomia també la garanteix la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (article 75) que també garanteix l'autonomia dels municipis per a l'exercici de les seves competències pròpies, sota la seva responsabilitat i en defensa dels interessos de la col·lectivitat que representen. En l'exercici de les competències pròpies, els municipis estan subjectes al control de constitucionalitat i legalitat. Els municipis tenen en l'àmbit de l'Estatut i de les lleis llibertat plena per a l'exercici de la seva iniciativa en qualsevol matèria que no estigui exclosa de la seva competència o atribuïda en exclusiva a una altra administració o autoritat. A més de les competències derivades de la legislació bàsica de l'Estat i de la legislació sectorial, correspon als municipis l'exercici de les que puguin ser delegades per l'Estat, per la Comunitat Autònoma, pels consells insulars i per altres administracions.

La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local estableix en el seu article 25:

1. El municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, pot promoure activitats i prestar els serveis públics que contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal en els termes previstos en aquest article.

2. El municipi exerceix, en tot cas, competències pròpies, en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes, en les matèries següents:

[...]

m) Promoció de la cultura i equipaments culturals.

[...]

La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears (LMRLIB) estableix i garanteix una sèrie de competències als municipis al marge de les competències derivades de la legislació bàsica de l'Estat i de l'exercici de les que puguin ser delegades per l'Estat, per la comunitat autònoma, pels consells insulars i per altres administracions, que seran exercides pels municipis amb plena autonomia, només subjectes al control de constitucionalitat i legalitat. Aquestes competències pròpies per als municipis de les Illes Balears, entre d'altres, seran les següents (article 29 LMRLIB):

k) Ordenació i prestació de serveis bàsics de la comunitat. Ordenació de les relacions de convivència d'interès local i de l'ús dels seus serveis, equipaments, infraestructures, instal·lacions i espais públics.

y) Regulació i gestió dels equipaments esportius, d'oci i promoció d'activitats.

La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (LRJSP) i la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per la que es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (LCSP), es regulen diverses fórmules de gestió directa i indirecta de serveis públics.

Passar d'un sistema de gestió indirecta a la gestió directa del servei per part de l'Ajuntament implicaria un procediment de definició d'un nou règim jurídic de gestió del servei, amb unes conseqüències inevitables com regulació d'un reglament de funcionament del servei, d'una ordenança reguladora dels preus públics i les convocatòries dels corresponents processos selectius del personal necessaris per atendre el servei. I atès que el contracte per a la prestació actual del servei mitjançant gestió indirecta està a punt de finalitzar i el servei no pot quedar desatès el temps que implicaria fer tota aquesta tramitació per a la prestació directa del servei per part de l'Ajuntament.

Per totes aquestes consideracions, des de l'Ajuntament es proposa tornar a licitar mitjançant contracte regulat per la LCSP, sense descartar a mig termini la prestació directa d'aquest servei.

1.4. Justificació organitzativa

Des del moment de la posada en marxa del servei per part de l'Ajuntament de Ferreries es va optar per la prestació indirecta mitjançant contracte de gestió del servei de manteniment i gestió de l'Auditori i Centre de Formació de Ferreries a partir de l'any 2015.

Ateses les característiques pròpies del servei, aquest disposava d'un equipament (auditori i centre de formació) totalment equipat per a la prestació del servei i no requeria d'uns costos d'inversió massa elevats pel seu inici, encara que l'Ajuntament no comptava amb personal suficient ni prou especialitzat per poder atendre directament aquest servei, per la qual cosa es va optar per la prestació indirecta del mateix.

Pel que fa als sistemes de gestió directa, l'Ajuntament de Ferreries no disposa del personal suficient ni prou especialitzat per poder atendre de forma immediata aquest servei de forma directa.

S'ha de tenir en compte que el contracte de gestió indirecta amb l'Ateneu Musical de Ferreries ja ha acabat la seva vigència. Tot i que, per evitar que el servei no quedi desatès el temps que es tramita la licitació del nou contracte, el contínua prestant mitjançant un contracte pont. Per la qual cosa, és urgent licitar el nou contracte amb la major urgència amb la finalitat de garantir la igualtat i la concurrència.

Tampoc es pot assumir de forma la creació d'una figura amb personalitat jurídica pròpia (organisme autònom local, entitat pública empresarial, societat mercantil, consorci, fundació, entre d'altres) i que, per tant, hauria de tenir un funcionament paral·lel a l'ens matriu. Per la mateixa raó de terminis, i perquè també s'incrementarien els costos del servei considerablement, amb perill de contravenir el mandat del legislador de simplificar l'estructura d'ens instrumentals de l'Administració manifestat en diferents lleis bàsiques com ara la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, ja que el poc volum de despesa que significa aquest servei no seria prou rendible i/o eficient.

Pel que fa als sistemes indirectes de prestació de serveis públics, s'ha de fer referència al canvi profund, pel que fa a les formes indirectes de prestació de serveis públics, que ha comportat l'aprovació i entrada en vigor de la LCSP.

Pel que aquí interessa de les principals novetats de la LCSP destaquen:

1. La desaparició del contracte de gestió de servei públic i les seves diferents modalitats (concessió, gestió interessada, concert, societat d'economia mixta, entre d'altres).

2. La configuració del contracte de concessió de serveis per a la gestió d'aquells en què la contraprestació del tercer consisteix en el dret a explotar els serveis objecte de contracte o bé aquest dret acompanyat per un preu. A més a més, i aquest és el factor clau, l'explotació ha d'anar acompanyada de la transferència al concessionari del risc operacional.

3. Es recondueix cap a la figura del contracte de serveis la gestió d'aquells que comportin prestació de serveis a la ciutadania en els quals el prestador no assumeix el risc operacional en la seva gestió. Per tant, en aquest cas, l'objecte del servei deixa de ser l'element clau per a definir la tipologia contractual i passa a ser-ho la transferència o no del risc operacional.

4. S'estableix, a través de la disposició addicional 49ena LCSP, que les comunitats autònomes, en l'exercici de les seves competències, poden articular instruments no contractuals per a la prestació de serveis públics de caràcter social.

En relació a aquesta darrera previsió, a l'àmbit de les Illes Balears es va aprovar el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis bàsics als quals s'han de sotmetre els concerts socials. Ara bé, per a subscriure aquest tipus de concert les persones físiques i jurídiques de caràcter privat han de ser titulars dels serveis socials prevists en la cartera de serveis socials o en la planificació autonòmica o insular.

Posteriorment, es va aprovar la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la CAIB, que entre d'altres, regula el règim d'acció concertada per prestar serveis socials, la qual en el seu article 2 estableix que la concertació per prestar serveis socials per part de tercers s'ha de realitzar en prestacions previstes en la cartera de serveis socials. En aquest sentit, presenta dificultats encaixar el servei de TAD social en aquest sistema de prestació indirecta del servei, sens perjudici que aquesta opció es pugui replantejar en un futur proper.

Per tant, en el present cas, descartada la prestació directa del servei per part de l'Administració, la clau per a la determinació de quina és la forma gestora més adequada és la determinació de si hi ha transferència o no de risc operacional.

Aquesta qüestió es va analitzar, en relació a aquest mateix servei, per part del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TACRC), en la seva Resolució núm. 146/2016, en la qual es resolia el recurs presentat per l'empresa Servicios de Teleasistencia SA contra l'adjudicació, per part d'aquest Consell Insular del contracte per a la gestió del servei públic insular de teleassistència domiciliària, a l'actual entitat prestadora del servei.

En el fonament jurídic cinquè d'aquesta resolució el tribunal, a l'objecte de dirimir l'admissibilitat del recurs en funció del tipus de contracte, analitza si atesa la configuració i característiques del servei es produeix o no la transferència de risc al concessionari, element imprescindible per a què el contracte pugui ser considerat una concessió de gestió de servei públic, d'acord amb la Directiva 2014/23/UE relativa als contractes de concessió. Arriba a la conclusió de què no hi ha transferència de risc operacional, i que per tant es tracta d'un contracte de serveis, i ho fa en base als següents arguments:

Primerament assenyala que és discutible que pugui parlar-se d'inversions o despeses de primer establiment de caràcter significatiu per a la prestació del servei; en primer lloc, perquè no constava en la documentació tramesa al tribunal i, en segon lloc, perquè en tot cas, de la mateixa quantia del contracte aquest no resultaria significatiu.

En segon lloc, perquè quan el legislador parla de despeses de primer establiment parla de despeses noves que han de ser amortitzades al llarg de tot el període de la concessió, i en els que, sense cap dubte, no s'han d'incloure despeses de gestió i de prestació ordinària del servei als quals al·ludeix l'òrgan de contractació.

En tercer lloc, perquè la vertadera concessió suposa una exposició real a les incerteses de la demanda, però que, en qualsevol d'aquestes incerteses han de poder implicar pèrdues importants, i assenyala que sembla que no existeix, en el present cas, cap risc rellevant quan el nombre de receptors del servei és tant petit com el que es demostra del projecte d'explotació, i quan, la seva variació en els darrers cinc anys ha estat molt petita i, en conjunt, ha experimentat un creixement moderat.

En quart lloc, assenyala que un altre element que ha tingut en compte el mateix tribunal en altres recursos per a determinar si hi ha o no transferència del risc operacional és la forma de pagament del preu, i conclou que en el cas analitzat no són els usuaris els qui paguen el preu al contractista sinó que és l'Administració, que és la que realment suporta el risc de l'impagament del preu, i afegeix que tot i que potser la demanda pugui generar una variació de la quantitat a percebre pel contractista, aquesta no és significativa.

Per tant, analitzant les circumstàncies exposades pel Tribunal al règim jurídic de la prestació concreta del servei de gestió i manteniment de l'Auditori i Centre de Formació de Ferreries, queda clar que el possible adjudicatari no requereix assumir inversió i/o les despeses de primer establiment per la prestació del contracte, perquè ja compta amb un edifici totalment equipat. A més, l'Ajuntament assumeix les inversions necessàries per prestar aquest servei i el possible adjudicatari només les despeses derivades de la gestió, manteniment i conservació derivada de l'ús i el desgast de l'edifici, el seu equipament, mobiliari i maquinària, però no la seva substitució. Per tant, s'entén que aquests tipus de despeses són assumibles segons els preus de sortida del contracte.

D'altra banda, el contracte del servei de gestió i manteniment de l'Auditori i Centre de Formació de Ferreries que es planteja no implica una exposició real important a les incerteses de la demanda, atès que la major part de les despeses fixes (personal, despeses de gestió, manteniment, conservació, neteja, etc.) necessàries per a la prestació del servei estan garantides en el contracte. Només els ingressos i les despeses variables derivades de l'explotació i foment de l'activitat estan subjectes a variabilitat en funció dels espectadors, però així i tot en aquest cas hi ha marge de maniobrabilitat perquè hi ha 12 usos obligatoris que s'han de fer a compte de l'Ajuntament de Ferreries on és aquest darrer el que es fa càrrec del catxes, hi ha 12 usos obligatoris a compte de l'adjudicatari però que pot recuperar amb el 50% dels ingressos de la seves taquilles, i tots els altres usos fora dels 24 anteriors que vulgui fer l'adjudicatari amb els que pot fer front amb el 80% dels ingressos de les seves taquilles.

Així mateix, amb l'explotació dels lloguers de les hores disponibles en el Centre de Formació pels usos de les seves aules, obtenint un 70% del cost per l'ús d'aquest servei, i també per l'ús del hall i la terrassa exterior de l'edifici.

En aquest sentit, convé remarcar que en la licitació del contracte del servei de gestió i manteniment de l'Auditori i Centre de Formació que es planteja serà l'Ajuntament de Ferreries qui es farà càrrec majoritàriament de les despeses fixes. I que de la possibilitat de l'adjudicatari d'explotar aquest espai i realitzar tantes activitats com vulgui fora dels 24 usos obligatoris amb els consegüents ingressos possibles amb les despeses fixes ja cobertes, dona més garanties d'incrementar els beneficis que incrementar les pèrdues.

Per tot l'anterior es descarta la seva gestió mitjançant un contracte de concessió de serveis, atès que es fa impensable, en aquestes condicions, la transmissió del risc operacional.

A tot el que s'ha assenyalat al paràgraf anterior s'hi ha d'afegir l'horitzó temporal limitat inicialment previst, motiu pel qual es considera que el contracte de serveis, per les seves característiques, constitueix la forma més idònia per a prestar el servei.

Pel que fa a aquesta modalitat contractual s'han de tenir en compte les següents especialitats regulades a l'article 312 LCSP:

En els contractes de serveis que comportin prestacions directes a favor de la ciutadania, s'han de complir les prescripcions següents:

a) Abans de procedir a contractar un servei d'aquesta naturalesa, s'ha d'haver establert el seu règim jurídic, que declari expressament que l'activitat de què es tracta queda assumida per l'Administració respectiva com a pròpia d'aquella, que determini l'abast de les prestacions a favor dels administrats, i que reguli els aspectes de caràcter jurídic, econòmic i administratiu relatius a la prestació del servei.

Respecte d'aquest punt, el present document defineix el règim jurídic del servei i els aspectes a què fa referència l'article 312 a) LCSP.

b) L'adjudicatari d'un contracte de serveis d'aquest tipus està subjecte a les obligacions de prestar el servei amb la continuïtat convinguda i garantir als particulars el dret a utilitzar-lo en les condicions que s'hagin establert i mitjançant l'abonament si s'escau de la contraprestació econòmica fixada; de cuidar-se del bon ordre del servei; d'indemnitzar els danys que es causin a tercers com a conseqüència de les operacions requerides per portar a terme el servei, amb l'excepció dels que es produeixin per causes imputables a l'Administració; i de lliurar, si s'escau, les obres i instal·lacions a què estigui obligat d'acord amb el contracte en l'estat de conservació i funcionament adequats.

Respecte d'aquest punt, les obligacions de l'adjudicatari estan previstes en el plecs de clàusules administratives particulars. A més, l'Ajuntament de Ferreries es farà càrrec de la definició i direcció cultural de les activitats i temporades que es desenvolupin tant de l'Auditori com del Centre de Formació, així com de les activitats complementàries que s'hi desenvolupin. Per la qual cosa, en el termini d'un mes des de la formalització del contracte, es constituirà una comissió de seguiment que tindrà com a funció principal la d'assessorar a l'Ajuntament per al correcte funcionament del servei, a més de les que se li puguin encomanar. També serà informada abans de l'aprovació de la programació de cada temporada per tal que pugui fer aportacions i/o fer suggeriments.

c) Els béns afectes als serveis que regula aquest article no poden ser objecte d'embargament.

d) Si de l'incompliment per part del contractista se'n deriva una pertorbació greu i no reparable per altres mitjans en el servei, i l'Administració no decideix resoldre el contracte, en pot acordar el segrest o la intervenció fins que aquella desaparegui. En tot cas, el contractista ha d'abonar a l'Administració els danys i perjudicis que efectivament li hagi ocasionat.

e) L'Administració ha de conservar els poders de policia necessaris per assegurar la bona marxa dels serveis que comportin prestacions directes a favor de la ciutadania de què es tracti.

f) Amb caràcter general, la prestació dels serveis que comportin prestacions directes a favor de la ciutadania s'ha d'efectuar en dependències o instal·lacions diferenciades de les de la mateixa Administració contractant. Si això no és possible, s'han de fer constar les raons objectives que ho motiven. En aquests casos, a l'efecte d'evitar la confusió de plantilles, s'ha d'intentar que els treballadors de l'empresa contractista no comparteixin espais i llocs de treball amb el personal al servei de l'Administració, i els treballadors i els mitjans de l'empresa contractista s'han d'identificar mitjançant els signes distintius corresponents, com ara uniformitat o retolacions.

Respecte d'aquest punt, cal destacar que la prestació d'aquests serveis per la seva especificitat es fan a l'Auditori i Centre de Formació municipal totalment diferenciats d'altres dependències o instal·lacions de la mateixa Administració per a la prestació de serveis generals. En aquest sentit, el personal de l'adjudicatari només coincidirà amb la bidell municipal que mitjançant els plecs de licitació del contracte es posa a disposició de l'adjudicatari per poder atendre les funcions de bidell a atendre a l'edifici municipal als efectes de reduir costos del servei per part de l'Ajuntament.

g) A més de les causes de resolució del contracte que estableix l'article 313 LCSP, són causes de resolució dels contractes de serveis tractats en aquest article les que s'assenyalen a les lletres c), d), i f) de l'article 294 de la mateixa llei.

Per tot l'anterior es conclou que, per les característiques i abast del servei, es considera convenient prestar-lo, mitjançant un contracte de serveis d'acord amb les especialitats pròpies d'aquesta modalitat de contractes quan comportin prestacions directes a la ciutadania, sens perjudici de la possibilitat i/o conveniència de replantejar en el futur aquesta forma organitzativa tant en funció del marc normatiu vigent com de la resta de circumstàncies concurrents.

Per tot l'anterior es conclou que, per les característiques i abast del servei, es considera convenient iniciar un procediment de licitació del servei de gestió i manteniment, programació i explotació de l'Auditori i del Centre de Formació i espais annexos d'acord amb l'article 17 LCSP.

2. PROJECTE D'EXPLOTACIÓ DEL SERVEI DE GESTIÓ I MANTENIMENT DE L'AUDITORI I CENTRE DE FORMACIÓ DE FERRERIES

2.1 Objecte, descripció, característiques i gestió de la prestació del servei

El manteniment, gestió, programació i explotació esmentats en el punt anterior comprenen:

a. El manteniment de l'espai comprèn les actuacions de manteniment correctiu necessàries pel bon funcionament tant de l'edifici com de la seva maquinària escènica i equips de llum, so i audiovisuals a fi que es trobin a plena disposició per al seu ús. Totes aquestes tasques aniran recollides en el Pla de Manteniment que redactarà l'adjudicatari.

b. La gestió i administració de l'espai durant tot el període d'execució del contracte, que comprèn: el manteniment de l'edifici, les instal·lacions i l'equipament escènic; els subministraments; els serveis i assistències tècniques necessàries per al desenvolupament de l'activitat escènica i no escènica en els espais indicats, sent tot el seu cost amb càrrec a l'adjudicatari. Totes aquestes tasques aniran incloses en el Pla de Gestió que redactarà l'Adjudicatari.

La programació i explotació de l'espai comprèn:

  • L'espai escènic per a la programació i contractació d'espectacles, l'organització de congressos, activitats culturals, activitats formatives i altres activitats de naturalesa anàloga. Aquesta programació i explotació serà consensuada entre l'Ajuntament i l'adjudicatari.
  • Els espais no escènics per a la realització i organització de congressos, activitats culturals, formatives i altres de naturalesa anàloga, així com la gestió del bar cafeteria.
  • No s'inclou la zona de l'ordenança i sala de reunions de la planta baixa, de la part de Centre de Formació.

Auditori de Ferreries. L'Ajuntament de Ferreries i l'adjudicatari consensuaran la programació de l'Auditori de Ferreries amb les diferents iniciatives que es rebin i/o plantegin, tant d'entitats locals, foranes com les pròpies que proposi l'adjudicatari. La programació es dividirà en quatre programacions diferents:

  • Programació de primavera (mesos de març, abril i maig)
  • Programació d'estiu (mesos de juny, juliol i agost)
  • Programació de tardor (mesos de setembre, octubre i novembre)
  • Programació d'hivern (mesos de desembre, gener i febrer)

L'adjudicatari podrà proposar altres iniciatives que no seran de realització obligatòria i formaran part de l'oferta complementària que pugui oferir l'empresa. D'aquesta manera, l'Adjudicatari es podrà dedicar a la programació i contractació d'espectacles, l'organització de congressos, activitats culturals, activitats formatives i altres activitats de naturalesa anàloga, a l'espai escènic, programant dites activitats conjuntament amb les pròpies de l'Ajuntament de Ferreries. I també la programació i contractació de les mateixes activitats als espais no escènics durant tot el període de vigència del contracte.

Per a la realització d'un altre tipus d'espectacles o activitats, quan sigui necessari, haurà de sol·licitar-ne la pertinent llicència a l'òrgan competent en matèria d'espectacles públics. Així mateix, en aquests casos serà necessari obtenir l'autorització prèvia de l'Ajuntament de Ferreries.

Centre de Formació de Ferreries. Serà tasca de l'Ajuntament de Ferreries preparar la programació dels diferents cursos i tallers que s'imparteixin en el Centre de Formació en l'horari a disposició de l'Ajuntament d'acord amb el previst en el punt 2 del Plec de prescripcions tècniques. Aquesta programació es farà per donar cobertura a les diferents iniciatives tant d'entitats locals, com foranes, com les pròpies que proposi l'adjudicatari. L'Ajuntament procurarà informar l'adjudicatari d'aquesta programació en el mes de setembre.

Les diferents iniciatives que es presentin fora d'aquesta disponibilitat municipal, seran d'obligada recepció per part de l'adjudicatari, sempre segons disponibilitat de l'espai i previ pagament del preu públic establert per l'Ajuntament.

Serà tasca l'empresa adjudicatària el manteniment, gestió i explotació de l'Auditori i del Centre de Formació de Ferreries, d'acord amb aquest plec i amb el plec de prescripcions tècniques particulars.

Serà tasca opcional de l'adjudicatari el servei de bar i restauració per a les diferents activitats, anant al seu compte i risc la inversió necessària per a dur a terme aquesta activitat. També li correspondran els beneficis obtinguts amb aquesta.

El finançament de la gestió i explotació dels espais serà per compte del contractista, qui haurà d'afrontar totes les despeses que ocasioni la mateixa. Amb caràcter merament enunciatiu s'inclouen les següents despeses:

  • Les que afecten a l'estructura empresarial del gestor i totes les que comporta la gestió i administració de l'espai: despeses de personal, manteniment de les oficines i equips informàtics, material, obligacions fiscals de l'empresa com a tal, uniformes, sistema de venda d'entrades, impremta, relacions públiques, premsa i comunicacions.
  • En relació als espectacles, el pagament de l'import de la programació, esdeveniments, honoraris, drets d'imatge i d'autor, materials, transports, neteja dels espais cedits, incloses les zones comunes i vidres, seguretat i en general tots els derivats de la gestió dels espais.
  • Les corresponents a la gestió dels serveis de bar cafeteria, incloent-hi el personal necessari per prestar els serveis, aportar l'equipament necessari, la conservació, reparació i reposició dels béns i instal·lacions, estris, maquinària i tot tipus d'equipament.

Les despeses de consum d'electricitat, aigua, gas, gasoil, telèfon durant el termini d'execució del contracte, manteniment d'ascensors i del sistema contraincendis, així com les despeses relatives a arbitris, assegurances i impostos lligats a l'activitat cultural (s'exceptua l'IBI i l'assegurança de l'edifici).

Aquest apartat estarà regulat en el plec de clàusules administratives particulars i en el plec de condicions tècniques particulars per la prestació del servei de gestió i manteniment de l'Auditori i Centre de Formació de Ferreries que hauràn de constar a l'expedient de licitació del contracte corresponent.

3. ESTUDI ECONÒMIC I FINANCER, I REPERCUSSIÓ EN L'ESTABILITAT PRESSUPOSTÀRIA I LA SOSTENIBILITAT FINANCERA DEL SERVEI

3.1 Determinació del pressupost del contracte i costos del servei

Per poder determinar el preu anual per a la contractació del servei i la conseqüent autorització de despesa, es fa necessari elaborar un estudi econòmic i financer del cost aproximat que suposa la prestació d'aquest servei.

En primer lloc, s'ha de tenir en compte l'estimació del cost de l'estructura mínima imprescindible per la prestació del servei de gestió i manteniment de l'Auditori i Centre de Formació de Ferreries.

El plec de condicions tècniques particulars haurà de preveure que per al correcte funcionament de l'Auditori i Centre de Formació de Ferreries es disposi a la plantilla de personal d'un/a gerent, d'administratiu/iva, de tècnic/a de sala, de tècnic/a de so i llum, de cap de sala, d'acomodador/a i taquiller/a.

3.1.1 Cost de personal

El plec de condicions tècniques particulars també haurà de preveure que l'adjudicatari com a mínim haurà de comptar per al seu desenvolupament amb un gerent/a i un/a bidell a mitja jornada (a part de la que posa a disposició l'Ajuntament).

S'entén amb açò, que aquest personal mínim haurà d'estar en plantilla de l'adjudicatari i que la resta de funcions es podran externalitzar i/o fer coincidir totes o algunes amb les tasques a desenvolupar per aquests dos professionals, en funció de l'ús efectiu que se'n faci de l'Auditori i del Centre de Formació. En concret els llocs de feina mínim hauràn de tenir les característiques següents:

Lloc de feina

Jornada

Sou

Bidell

50%

7.938,00 €

Gerent

100%

33.339,60 €

Total sous

 

41.277,60 €

Seguretat Social

 

12.383,28 €.

Total cost personal

 

53.660,88 €

Així la despesa total en personal seria de 53.660,88 €

El plec de clàusules administratives particulars i el plec de condicions tècniques particulars també hauran de preveure que l'adjudicatari s'haurà de fer càrrec dels costos fixes de manteniment, reparació i conservació de l'edifici, de l'equipament, del mobiliari i de la maquinària de l'Auditori i Centre de Formació. Així com de les despeses dels subministraments necessàries, les despeses de serveis de professionals independents exteriors necessaris per desenvolupament de l'activitat, i altres despeses similars.

Per poder realitzar els 24 usos obligatoris, que s'haurà de preveure al PCAP, serà necessària la contractació externa de personal per part de l'adjudicatari.

Si bé els usos podran tenir una durada de fins a 10 hores, els professionals externs treballaran durant unes hores.

De manera aproximada s'ha estimat l'import anual d'aquest apartat de la següent manera:

 

Usos

Hores

Hores anuals

€/h

Despesa

Maquinista i electricista

24

4

96

28

2.688,00 €

Taquiller/a i guarda-roba

24

3

72

23

1.656,00 €

Cap de sala

24

3

72

25

1.800,00 €

Netejador/a

24

3

72

18

1.296,00 €

TOTAL

7.440,00 €

A més d'una persona de neteja per 3 hores al dia durant tot l'any per un import de 14.040,00 €, el qual s'encarregarà de la neteja diària del Centre de Formació.

Per tant, el cost total del personal extern necessari per a la realització dels 24 usos obligatoris més la neteja diària del Centre de Formació puja un total aproximat de 21.480,00 €.

3.1.2 Cost de subministrament

L'Ajuntament es farà càrrec de les despeses d'aigua atès que l'immoble és de titularitat municipal. Per tant, l'adjudicatari solament haurà de fer front a la despesa del subministrament elèctric.

S'estima que pels 24 usos obligatoris, l'Auditori pot consumir la potència en el seu pic màxim de 125 kW/hora. Per tant, el consum durant 10 hores a un preu de 0,12 kWh pujaria com a màxim un total aproximat de 3.600,00 €.

El Centre de Formació consumeix en el seu pic més alt 50kW/hora. Per tant, el consum durant 7 hores diàries amb una mitjana de 20 dies al mes i amb el preu de l'electricitat a 0,12kWh, el cost anual seria com a màxim de 10.080,00 €

Per tant, el cost total de subministrament elèctric de l'Auditori i del Centre de Formació pujaria a un import de 13.680,00 €.

El manteniment preventiu de les instal·lacions preveu, entre d'altres, els contractes de manteniment de les instal·lacions (ascensor, alarma...), seguretat (vigilància, prevenció d'incendis...) o petits desperfectes. Del qual s'estima una despesa anual de 5,000,00 €.

També s'estima una despesa de 2.000,00 € per la prima d'assegurances.

I per últim per altres despeses vàries 1.500,00 €, com material d'oficina, dietes, transport, subscripcions, obsequis, telèfon, fibra òptica, entre d'altres.

3.1.3 Cost total del contracte

En conclusió, seguidament es detalla la estimació de les despeses previstes per a la correcta prestació d'aquest servei a l'Auditori i al Centre de Formació:

 

Despeses Auditori i Centre de Formació

Imports

Despeses de personal

41.277,60 €

Seguretat Social a càrrec empresa

13.621,61 €

Despeses de serveis professionals independents

21.480,00 €

Subministrament elèctric

13.680,00 €

Despeses de manteniment, reparació i conservació

5.000,00 €

Primes d'assegurances

2.000,00 €

Altres despeses vàries

1.500,00 €

Total despeses

98.559,21 €

IVA (21 %)

20.697,43 €

Total anual contracte

119.256,64 €

3.1.4 Despesa variable

S'ha de tenir en compte que l'adjudicatari, a més, s'haurà de fer càrrec de les despeses variables derivades de l'explotació i foment de l'activitat (com ara recaptació d'algunes de les activitats i/o usos) que estan subjectes a variabilitat en funció dels espectadors. En aquest sentit, s'entén que es poden cobrir amb el rendiment de les activitats i/o actuacions que podrà desenvolupar l'adjudicatari (ingressos per taquilles dels usos obligatoris a compte adjudicatari al 50%, ingressos per taquilles dels usos fora dels 24 usos obligatoris al 80%, ingressos pels usos de les aules de formació, hall i terrassa exterior al 70% i ingressos per l'explotació del servei de bar, patrocinis i altres al 100%).

S'estima que els ingressos per aquests conceptes de despesa variable poden arribar als 43.250,00 € anuals, amb les previsions d'ingressos que es detallen a continuació:

Previsió ingressos Auditori i Centre de Formació

Ingressos ús Auditori fora dels 24 usos obligatoris

9.000,00 €

Ingressos per explotació servei bar

10.000,00 €

Ingressos per taquilla

18.000,00 €

Ingressos quotes socis cinema

1.250,00 €

Ingressos ús aules formació, hall i terrassa exterior i altres

5.000,00 €

Previsió anual ingressos

43.250,00 €

3.1.5 Forma de pagament

Pel que respecta a la forma de pagament a l'adjudicatari, hi ha un 21% de la despesa estructural total (IVA inclòs) que s'ha de considerar variable derivada dels 24 usos obligatoris anuals que està obligat a fer l'adjudicatari, els quals requereixen una dotació mínima de recursos personals, materials i funcionals específics. I la resta (79%) és despesa estructural fixe independentment dels usos efectivament fets durant l'any.

 

Valor

Percentatge

Despesa total

119.256,64 €

100

Despesa estructural variable en funció usos

25.200,00 €

21

Despesa estructural fixe independent dels usos

94.056,64 €

79

Ateses totes aquestes consideracions, el pressupost base de licitació (IVA inclòs) per la licitació del contracte de serveis per a la gestió i el manteniment de l'Auditori i Centre de Formació de Ferreries per dos (2) anys seria de 238.513,28 €, que podria ser prorrogable per dos anys més.

3.2 Repartiment dels costos entre els usuaris i l'Administració (determinació del preu a pagar pels usuaris i la diferència que ha d'assumir l'Administració). Caràcter coactiu o no del servei als efectes de l'article 20 LRHL

Els usuaris participaran a través de les taquilles de les activitats, actuacions i usos que es facin a l'Auditori i al Centre de Formació, i l'adjudicatari revertirà una part d'aquests ingressos en la participació dels costos de gestió i manteniment als quals ha de fer front l'Ajuntament de Ferreries. Els percentatges de participació de l'adjudicatari van en funció dels tipus d'usos, d'acord amb el que es disposi en els plecs.

Els plecs també preveuen que l'adjudicatari haurà de presentar els corresponents plans de gestió de l'Auditori i Centre de Formació, de manteniment i explotació del servei de bar. El pla de gestió podrà preveure la proposta de les tarifes pels usos dels diferents espais, que en tot cas hauran de ser aprovats per l'Ajuntament.

Atès que es tracta d'un servei de caràcter no coactiu ni obligatori en els termes previstos a l'article 20.1 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, regulador del Text refós de la Llei d'hisendes locals, es proposa que la recaptació de les aportacions dels usuaris es dugui a terme per part de l'empresa contractada d'acord amb els preus privats aprovats per l'Administració d'acord amb els plecs del contracte.

En aquest sentit es considera que el servei de gestió i manteniment de l'Auditori i Centre de Formació de Ferreries no reuneix els requisits establerts a l'article 20.1 de la LRHL, en tant que:

a) No és un servei de sol·licitud o recepció obligatòria per part dels administrats, atès que no ve imposat per disposicions legals o reglamentàries ni es tracta d'un servei imprescindible per a la vida privada o social dels sol·licitants.

b) Es tracta d'un servei que també es presta pel sector privat; en aquest sentit, hi ha altres entitats i/o espais culturals i/o escènics a l'illa de Menorca que ofereixen aquests tipus de serveis.

3.3 Valoració de la repercussió econòmica als efectes de l'estabilitat pressupostària i la sostenibilitat financera del servei

Quant a l'estabilitat pressupostària, atès que aquesta despesa està prevista en el pressupost 2024, cal entendre que segueix la línia d'assolir l'esmentat objectiu, ja què l'esmentat pressupost ja compta amb la fiscalització d'aquesta circumstància per l'òrgan pertinent.

Quant a la sostenibilitat financera, cal assenyalar que la despesa actual d'aquest servei està dins els límits pressupostaris de l'Ajuntament de Ferreries dels darrers anys i amb la previsió que també sigui així el 2024 i posteriors. De fet, aquest servei actualment es continua prestant i la previsió de la despesa per al primer any del nou contracte no es preveu que pugui ser superior al 10 %, respecte de l'estimació del cost de la darrera anualitat (2023) del contracte.

En tot cas, tenint en compte que els càlculs i l'experiència de gestió fan pensar que els límits de creixement de la regla de despesa es podran contenir dins els límits propis del pressupost anual de l'Ajuntament de Ferreries.

 

Ferreries, en la data de la signatura electrònica (9 d'octubre de 2024)

El batle Pedro Pons Huguet