Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS
Núm. 654194
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen serveis i programes d’atenció social, d’orientació i d’integració per fomentar la inclusió social de persones immigrants, per als anys 2024-2025
Identificador BDNS: 789492
L'article 30 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, i reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix en els apartats 15 i 49, com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, el desenvolupament comunitari i integració, les polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social, i la integració social i econòmica de l'immigrant.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte regular i ordenar el sistema de serveis socials de les Illes Balears per tal de promoure-hi i garantir-hi l'accés universal, i contribuir al benestar i a la cohesió social, i també configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida.
L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; fomentar la cohesió social i la solidaritat; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; promoure el respecte a les diferències en les formes de vida o tipus de cultura, sempre que aquestes no atemptin contra els drets fonamentals de les persones, afavorir la convivència de les persones i dels grups socials i promoure la tolerància, el respecte i la responsabilitat en les relacions personals i familiars; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups, i promoure la integració respecte de la identitat, la llengua i la cultura pròpies d'aquesta comunitat autònoma.
L'article 4 de la Llei 4/2009 recull, entre els principis rectors dels serveis socials, la intervenció comunitària, en el sentit que el sistema públic de serveis ha de promoure la intervenció en l'àmbit comunitari amb la voluntat de prioritzar les accions preventives i d'aconseguir processos d'inserció social íntimament lligats a l'entorn social i més proper a la ciutadania.
L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, entre d'altres.
Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre del tercer sector social que, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, actualment desenvolupen programes en matèria de serveis socials adreçats a persones estrangeres no comunitàries de l'àmbit territorial de les Illes Balears.
El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així doncs, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el Text refós esmentat, si bé amb les especialitats indicades en la resta de les normes aplicables.
L'article 6.2 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació; els principis d'eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat concedent, i els principis d'eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert, per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.
L'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que, quan ho prevegin les bases reguladores o, en els supòsits de l'article 7.1 del Text refós, la resolució de concessió, també es poden efectuar bestretes de pagament de les subvencions destinades a finançar projectes o programes en matèria de serveis socials, habitatge, cultura, sanitat, cooperació internacional o acció sociosanitària que es concedeixin a entitats sense ànim de lucre, federacions, confederacions o agrupacions d'aquestes entitats, i també de les subvencions a entitats que no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada, circumstància que s'ha d'acreditar davant l'òrgan gestor de la subvenció. La bestreta del pagament, amb l'exigència, si escau, de les garanties corresponents, ha de ser com a màxim del 75 % de l'import de la subvenció, amb excepció de les bestretes a favor d'entitats que formin part del tercer sector social, d'acord amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, que poden assolir fins al 100 % de l'import de la subvenció. Sens perjudici de tot això, quan l'òrgan gestor de la subvenció acrediti raons d'interès públic, el Consell de Govern, a proposta del conseller competent per raó de la matèria, pot autoritzar el pagament anticipat fins al 100 % de l'import de qualsevol subvenció, amb l'exigència de les garanties que pertoquin.
El Decret 8/2013, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, sota la direcció del Govern, la Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la qual depèn la Direcció General de Cooperació i Immigració.
El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, entre d'altres, atribueix a la Conselleria de Famílies i Afers Socials, concretament a la Direcció General de Cooperació i Immigració, la competència d'atenció i integració social a la població immigrant.
Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials a través de la Direcció General de Cooperació i Immigració, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.
D'acord amb el que disposa l'article 5 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.
Aquesta convocatòria està prevista en l'apartat III.4.4 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024), amb la següent redacció:
III.4.4. Ajuts adreçats a entitats sense ànim de lucre que gestionen serveis i programes d'atenció social, d'orientació i d'integració per fomentar la inclusió social de persones immigrants per cobrir necessitats bàsiques.
La configuració dels serveis socials a Europa, com a serveis d'interès general, habilita la flexibilització de les normes del mercat interior, atès que no es consideren activitats econòmiques, d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Els serveis d'assistència social, com a serveis d'interès general, han de respondre als principis d'universalitat, igualtat d'accés, equitat, continuïtat de les prestacions, transparència i qualitat. També els és aplicable el Protocol núm. 26 del Tractat de Lisboa, que declara que «les disposicions dels tractats no afecten de cap manera la competència dels estats membres per prestar, encarregar i organitzar serveis d'interès general que no tenguin caràcter econòmic» (article 2). Així, els estats són competents per organitzar els seus serveis socials.
Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no compleixen els requisits per ser considerats ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que l'activitat que se subvenciona no implica cap tipus de contraprestació per part de les persones destinatàries, ni és una activitat econòmica desenvolupada amb criteris de competència, per tant no afecta als intercanvis comercials, ni afavoreix a les entitats beneficiàries de manera selectiva en la seva posició dins el seu entorn.
Per tot això, d'acord amb els articles 15.1 i 16 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen serveis i programes d'atenció social, d'orientació i d'integració per fomentar la inclusió social de persones immigrants, per als anys 2024-2025, d'acord amb l'annex d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 650.000,00 euros (sis-cents cinquanta mil euros), amb càrrec a la partida pressupostària 17501.313J01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.
3. Autoritzar una despesa de 650.000,00 euros (sis-cents cinquanta mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17501.313J01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.
4. Designar la Direcció General de Cooperació i Immigració òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (8 d'octubre de 2024)
La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover
ANNEX Bases de la convocatòria
1. Objecte
1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre del tercer sector social per finançar les despeses derivades del funcionament de serveis i programes d'atenció social, d'orientació i d'integració per fomentar la inclusió social de persones immigrants, adreçats a persones estrangeres no comunitàries de l'àmbit territorial de les Illes Balears.
1.2. Poden ser objecte de finançament, entre d'altres, les actuacions següents:
a) Actuacions destinades a facilitar la participació de la població immigrant en el teixit associatiu i els espais comunitaris, com per exemple:
- Associacions de veïns, altres associacions de barri i casals de barri.
- Associacions de famílies d'alumnes de centres escolars.
- Associacions i clubs esportius.
- Associacions socioculturals.
- Entitats mediambientals.
- Centres de salut.
- Altres espais comunitaris que facilitin la integració.
b) Actuacions destinades a la formació en llengua castellana i catalana com a element comú d'integració, a fi de superar les dificultats i les barreres lingüístiques, socials i culturals, i promoure una adequada integració social en tots els àmbits.
c) Actuacions destinades a l'adquisició de coneixements i habilitats necessàries per desenvolupar-se a la societat.
d) Actuacions destinades a millorar les habilitats professionals (accions formatives, tallers prelaborals, etc).
e) Actuacions complementàries vinculades a la concessió de microcrèdits i formació en educació financera com a eina d'inclusió social, especialment de col·lectius en situació de vulnerabilitat.
f) Actuacions de foment de la interculturalitat mitjançant la promoció de la convivència, el diàleg, el respecte, el sentit de pertinença, la responsabilitat envers la societat d'acollida, la gestió de la diversitat, la no discriminació i la igualtat de tracte, i la promoció de la diversitat cultural i la inclusió i cohesió social.
g) Actuacions de promoció de l'educació cívica intercultural a través de la cultura i les institucions de la societat d'acollida.
1.3. Poden ser objecte de finançament actuacions amb usuaris de serveis concertats o contractats, sempre que formin part de projectes diferenciats i amb entitat pròpia i que, per tant, siguin actuacions complementàries i clarament diferenciades de les incloses en el contracte o concert corresponent.
1.4. Estan exclosos d'aquesta convocatòria:
a) Els serveis o programes vinculats a activitats relacionades amb la dependència, la discapacitat o la salut.
b) Els serveis, programes o actuacions destinats a la distribució i el repartiment d'aliments.
c) Els serveis o programes que consisteixin, en més d'un 20 % de l'import total, en un servei de menjador.
d) Les actuacions que tenguin una finalitat exclusivament lúdica o recreativa.
e) Les actuacions contractades o concertades amb qualsevol administració.
1.5. Les actuacions objecte de finançament s'han d'adreçar a les persones estrangeres no comunitàries de l'àmbit territorial de les Illes Balears. No obstant això, en funció del projecte concret, determinades activitats adreçades a fomentar la participació o la interculturalitat també poden adreçar-se a altres sectors concrets de població o a la població en general.
1.6. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, de 11 de març de 2021).
2. Àmbit temporal
Són subvencionables les despeses descrites en el punt 6 d'aquesta convocatòria per a les actuacions iniciades entre l'1 de gener de 2024 i l'1 de març de 2025 i que es desenvolupin, com a màxim, fins al 31 de desembre de 2025.
La durada mínima del projecte per al qual es demani la subvenció ha de ser de 9 mesos.
3. Pressupost
L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 650.000,00 euros (sis-cents cinquanta mil euros), amb càrrec a la partida pressupostària 17501.313J01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.
4. Requisits de les entitats beneficiàries
4.1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:
a. Estar constituïdes legalment com a entitats privades sense ànim de lucre; i disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficient i necessària per garantir el compliment de l'activitat subvencionada.
b. Estar inscrites, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com a entitats prestadores de serveis socials, en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.
c. Estar inscrites, amb una antiguitat mínima d'un any des de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el Cens d'organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears a què es refereix l'article 7 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig).
d. Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears. S'entén per seu o delegació permanent i activa l'espai d'accés públic, amb dotació de personal voluntari o professional i obert al públic, administracions o altres entitats socials un mínim de deu hores setmanals.
e. Disposar d'una experiència mínima d'un any i especialització en l'atenció al col·lectiu o als col·lectius als quals s'adrecen els programes.
f. Haver desenvolupat algun programa o projecte en matèria de serveis socials al territori de les Illes Balears entre els dies 1 de gener de 2022 i la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
g. Els estatuts de l'entitat han d'incloure, com a beneficiàries de les seves activitats o intervencions, a les persones o famílies en situació de risc o exclusió social de l'àmbit territorial de les Illes Balears, sense limitar-ho a un col·lectiu o sector concret o específic de població per raons de salut, discapacitat, dependència, edat, procedència o qualsevol altra condició.
h. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. Els deutes ajornats no suposen un incompliment de les obligacions tributàries.
i. Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
j. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiàries de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
k. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
l. Complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.
m. En els casos legalment prevists, disposar del pla d'igualtat esmentat en els articles 45 i 46 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i haver-ne sol·licitat la inscripció en el Registre de plans d'igualtat de les empreses.
n. En el cas de disposar de personal contractat, disposar d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
4.2. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:
a. Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora o, en tot cas, siguin una unió d'associacions (article 3.f) de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).
b. Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.
5. Obligacions de les entitats beneficiàries
5.1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:
a. Comunicar a l'òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini de dos dies hàbils, no es fa constar el contrari.
b. Acreditar davant la Conselleria de Famílies i Afers Socials que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.
c. Comunicar, en el termini de quinze dies hàbils, a la Conselleria de Famílies i Afers Socials qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.
d. Adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar de forma destacada en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, que també s'ha de fer constar en tots els elements publicitaris de l'activitat subvencionada, en un lloc destacat i sol·licitant l'autorització prèvia a l'adreça de correu immigracio@caib.es.
e. Trametre a la Conselleria de Famílies i Afers Socials una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.
f. Complir les obligacions que, amb caràcter específic, estableixi la convocatòria.
5.2. També són obligacions de les entitats beneficiàries dels ajuts les següents:
a. Complir les obligacions que preveu l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
b. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.
c. Assumir la diferència econòmica entre l'import de la quantitat concedida i el cost total de la inversió per a la qual se sol·licita la subvenció, ja sigui amb fons propis o bé amb aportacions de tercers, garantint que es faci efectiva en els terminis i les condicions establerts per atorgar la subvenció.
d. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert.
e. Coordinar amb la Conselleria de Famílies i Afers Socials les activitats de caràcter mediàtic (rodes de premsa, entrevistes, comunicats, etc).
f. Complir les obligacions en matèria de protecció de dades regulades al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
5.3. L'entitat beneficiària ha d'executar la totalitat del projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.
6. Despeses subvencionables
6.1. Únicament són subvencionables les despeses derivades directament del funcionament dels serveis que es detallen tot seguit:
a. Les despeses corrents necessàries per dur a terme els serveis o les activitats: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet, material fungible, rènting de material informàtic —amb un màxim d'un 3 % del pressupost presentat— correspondència, difusió del projecte, auditories i prevenció de riscs laborals, etc.
b. Les despeses corrents necessàries per al manteniment dels espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats: lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; imposts de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; neteja (material); manteniment de sistemes d'alarma i seguretat, i detecció i extinció d'incendis. Se n'exclouen les reparacions i altres intervencions de manteniment dels espais o locals.
c. Les despeses del personal contractat per l'entitat destinat a l'atenció directa als beneficiaris dels serveis. Aquest personal ha de tenir contracte i la titulació i la formació necessàries per a l'exercici de les funcions i les activitats assignades.
La retribució de personal contractat en règim d'arrendament de serveis té caràcter excepcional. S'admet en els casos en què, per les característiques especials de l'activitat, no resulta adient que desenvolupi les activitats concretes el personal subjecte a la normativa laboral vigent. En conseqüència, es tracta de supòsits de contractació de professionals liberals col·legiats (advocats, metges, psicòlegs, etc.) i, en tot cas, s'hi han de presentar les circumstàncies següents:
◦ El professional ha d'estar donat d'alta a l'impost d'activitats econòmiques.
◦ El professional no ha d'estar dins l'àmbit d'organització de l'entitat subvencionada i no n'ha de rebre instruccions concretes pel que fa a la manera d'executar la feina encomanada.
◦ El professional ha d'assumir els riscs derivats de la prestació del servei.
d. Les despeses derivades de la incorporació de personal voluntari d'acord amb la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears: assegurances, despeses establertes en el document de compromís, etc.
e. Les despeses derivades d'assessoria o consultoria externa de caràcter jurídic, fiscal, laboral, comptable o informàtic de l'entitat relacionades directament amb l'activitat subvencionada, sempre que no superin el 4 % de l'import del projecte aprovat.
f. Les despeses del personal de direcció, administració i serveis generals contractat per l'entitat relacionades directament amb l'activitat subvencionada i indispensables per a la preparació o execució, i les despeses de dietes i transport de tot el personal que participa en l'execució del projecte. L'import de les despeses incloses en aquest apartat no pot superar el 8 % de l'import del projecte aprovat.
g. Les despeses destinades a la formació del personal contractat d'atenció directa i del personal voluntari, que no poden ser superiors al 5 % de l'import del projecte aprovat. Resta exclòs de les accions formatives subvencionables el personal contractat mitjançant un contracte d'arrendament.
h. Les prestacions econòmiques dineràries o en espècie per a persones en situació de vulnerabilitat social amb necessitat de cobrir despeses bàsiques subordinades a un pla d'intervenció personal, familiar o formatiu, sempre que no superin el 10 % de l'import del projecte aprovat.
i. Les despeses derivades de la justificació mitjançant un informe d'auditoria sempre que no superin el 3 % de l'import del projecte aprovat.
Les entitats que desenvolupin el projecte exclusivament amb personal voluntari no poden justificar despeses corresponents als apartats c) i e).
No són subvencionables les despeses derivades de l'adquisició d'infraestructures o equipaments.
6.2. A l'efecte de sol·licitar l'autorització que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, no es consideren modificacions de les condicions de l'execució de l'activitat subvencionada les variacions de l'import de les partides del pressupost aprovat que, sense alterar el pressupost total del projecte, siguin iguals o inferiors al 20 % de l'import del pressupost aprovat per a cada any. En aquest cas, les entitats interessades poden compensar les variacions produïdes entre les partides, sense necessitat que l'òrgan que concedeix les subvencions autoritzi aquesta actuació o modifiqui el contingut de la resolució de concessió de l'ajut.
6.3. A l'efecte de sol·licitar l'autorització que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, es consideren modificacions de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l'ajut i del projecte aprovat, superin el 20 % de les partides afectades i siguin inferiors al 25 %. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 20 % del pressupost aprovat per a cada any però que, sumades, arribin a aquest límit passaran a tenir la consideració de modificació a l'efecte de sol·licitar l'autorització de la modificació que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions.
6.4. Amb caràcter general, i llevat que hi concorrin circumstàncies excepcionals degudament justificades per l'entitat interessada, les reduccions en l'apartat c) de despeses del personal contractat per l'entitat per a l'atenció directa als beneficiaris dels serveis, es consideren modificacions substancials i, per tant, no es poden autoritzar.
6.5. El resultat de la modificació de les partides pressupostàries ha de respectar els límits percentuals establerts en els apartats a), e), f), g), h) i i) de les despeses subvencionables.
6.6. L'import màxim que es pot sol·licitar per projecte és de 80.000,00 euros.
6.7. L'import mínim que es pot sol·licitar per projecte és de 10.000,00 euros.
6.8. Cada entitat pot presentar un màxim d'una sol·licitud. El projecte presentat pot contenir actuacions diferenciades sempre que s'ajustin a l'objectiu de la convocatòria.
7. Sol·licituds: lloc, termini, nombre i documentació que cal presentar
7.1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i adjuntar-hi la documentació detallada en els punts següents, signada a través del procediment de tràmit telemàtic.
7.2. Les entitats interessades només poden presentar una sol·licitud per a aquesta convocatòria. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la darrera, d'acord amb l'ordre fixat pel registre d'entrada.
7.3. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7.4. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar, sempre que no estigui en poder de l'Administració o se'n pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, la documentació següent:
a. Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En els estatuts hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social.
b. L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).
c. Una declaració responsable conjunta (imprès 1) en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant:
◦ No es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció.
◦ Compleix les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, aquesta convocatòria i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
◦ No ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
◦ Es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat no ho autoritzi, s'ha d'aportar aquest certificat.
◦ No ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social.
◦ Adquireix el compromís d'incorporar el personal voluntari inclòs en el projecte, si escau.
d. Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Cooperació i Immigració (imprès 2), excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma. En aquest cas, és suficient informar-ne i comunicar el compte en què s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció.
e. Una declaració responsable pel que fa a l'impost sobre el valor afegit (IVA). L'entitat ha de comunicar si està exempta de pagar-lo o bé si està subjecta a l'impost o a la regla de prorrata i el percentatge corresponent (imprès 3).
f. Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat (persona física o jurídica) o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 3).
g. Un certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es facin constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears i l'adreça dels locals de què disposa l'entitat per executar el projecte, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local, amb l'especificació de dies i horaris (imprès 4).
h. En el cas d'entitats que desenvolupin projectes que suposin un contacte habitual amb menors, una declaració respons+able que l'entitat està en possessió dels certificats negatius del Registre central de delinqüents sexuals de tots els treballadors afectats i que, en cas de noves contractacions, han d'estar en poder de l'empresa abans de la incorporació (imprès 5).
i. Un projecte tècnic, segons el model disponible al web (imprès 6).
j. Una declaració responsable, signada per la persona representant de l'entitat, en la qual s'indiqui que l'entitat disposa d'una experiència mínima d'un any i especialització en l'atenció al col·lectiu o als col·lectius als quals s'adrecen els programes, i que l'entitat ha desenvolupat algun programa o projecte en matèria de serveis socials al territori de les Illes Balears entre els dies 1 de gener de 2022 i la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (imprès 7).
k. Una declaració responsable, signada per la persona representant de l'entitat, en la qual s'indiqui que l'entitat disposa d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, segons l'article 42.1.a) de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears (imprès 8).
l. Una declaració responsable, signada per la persona representant de l'entitat, en la qual es facin constar els anys d'experiència prèvia en programes d'atenció social i integració de persones immigrants en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a l'efecte del criteri de valoració 2.1 (imprès 9).
7.5. Els tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
7.6. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Cooperació i Immigració qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.
7.7. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.
7.8. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.
8. Examen de la documentació
8.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.
8.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació necessària, es requerirà l'entitat sol·licitant perquè, en el termini de cinc dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En el cas que sigui necessari requerir l'esmena de vàries sol·licituds presentades, es pot dictar un únic requeriment per a totes les sol·licituds presentades, amb indicació de la deficiència detectada en cada cas, el qual s'ha de publicar a la Seu Electrònica.
9. Comissió Avaluadora
9.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:
a. President o presidenta: el cap del servei competent en matèria d'immigració o el cap del Servei de Cooperació de la Direcció General de Cooperació i Immigració o la persona en qui delegui.
b. Vocals:
◦ La cap del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, o la persona en qui delegui.
◦ La cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, o la persona en qui delegui.
◦ Dos tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració.
c. Secretari o secretària: un dels tècnics de la Direcció General de Cooperació i Immigració.
9.2. A partir de la revisió dels informes tècnics previs elaborats i signats individualment pel personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora, aquesta Comissió ha d'emetre l'informe global que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris ordenats per puntuació.
9.3. En el cas que el crèdit global màxim destinat a la convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol·licituds presentades, es podrà finançar la totalitat de l'import sol·licitat per cada entitat que compleixi els requisits per ser-ne beneficiària, sense necessitat d'aplicar els criteris de valoració ni d'elaborar els informes tècnics esmentats en el punt 9.2.
10. Instrucció i resolució del procediment
10.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Cooperació i Immigració, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
10.2. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot proposar i notificar individualment o a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini de cinc dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.
10.3. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, la directora general de Cooperació i Immigració, òrgan instructor del procediment, iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional, perquè, en el termini màxim de cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució provisional a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les entitats interessades puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda pel projecte presentat.
Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor del procediment ha de formular, d'acord amb l'informe final de la Comissió Avaluadora, la proposta de resolució definitiva, perquè, en el termini de dos dies hàbils des de l'endemà de la publicació a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de la proposta de resolució definitiva, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució —i, entre altres obligacions, assumeix l'establerta en el punt 5.2.c)— si no manifesta el contrari en el termini de dos dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació.
En el cas que es produeixin renúncies i, si escau, d'acord amb el segon incís del punt 12.3 d'aquesta convocatòria, l'òrgan instructor proposarà a l'entitat següent per ordre de puntuació, sempre que obtenguin la puntuació mínima per accedir a la subvenció a què es refereix el punt 12.2, i així successivament, la concessió de l'ajut en funció del pressupost romanent. En aquest cas, aquesta entitat també disposarà de dos dies per acceptar aquesta nova proposta o renunciar-hi.
Un cop s'hagin acceptat totes les propostes de subvenció escaients, l'òrgan instructor elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent per resoldre el procediment.
Tant la proposta de resolució provisional com la proposta de resolució definitiva s'han de publicar a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
10.4. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera de Famílies i Afers Socials.
10.5. Les resolucions que posen fi al procediment de concessió de subvencions dictades en aquest procediment s'han de publicar a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i exhaureixen la via administrativa.
10.6. El termini per resoldre el procediment i publicar les resolucions és de tres mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.
10.7. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.
10.8. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
11. Criteris de valoració
11.1. D'acord amb el que disposa l'article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s'han de seleccionar les entitats beneficiàries mitjançant el procediment de concurs.
11.2. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
11.3. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació:
Bloc 1. Qualitat tècnica del projecte (màxim 72 punts)
1.1. Presentació i explicació del projecte (màxim 10 punts)
• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts
• Descripció clara i adequada: 5 punts
• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 10 punts
1.2. Justificació del projecte (màxim 10 punts)
• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts
• Descripció clara i adequada: 5 punts
• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 10 punts
1.3. Context territorial en què es desenvolupa el projecte (màxim 5 punts)
• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts
• Descripció breu o sense esmentar estudis sociològics o informes d'administracions públiques: 3 punts
• Descripció exhaustiva amb referència a documentació d'anàlisis oficials: 5 punts
1.4. Descripció de les situacions de necessitat sobre les quals es pretén actuar (màxim 5 punts)
• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts
• Descripció clara i adequada: 3 punts
• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 5 punts
1.5. Descripció acurada de les característiques sociofamiliars de les persones participants: factors de vulnerabilitat, edat, sexe, discapacitat, dependència, situació sociofamiliar i d'altres (màxim 5 punts)
• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts
• Descripció clara i adequada: 3 punts
• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 5 punts
1.6. Presentació de l'objectiu general i dels objectius específics (màxim 5 punts)
• Manca de relació entre OG i OE: 0 punts
• Relació feble entre OG i OE: 3 punts
• Relació adequada entre OG i OE: 5 punts
1.7. Descripció detallada de les activitats en relació amb els objectius plantejats, els instruments d'avaluació i els indicadors d'avaluació (màxim 15 punts)
• Manca de relació entre les activitats i els objectius plantejats: 0 punts
• Relació feble entre els objectius plantejats, els instruments d'avaluació i els indicadors d'avaluació: 7 punts
• Relació adequada entre els objectius plantejats, els instruments d'avaluació i els indicadors d'avaluació: 15 punts
1.8. Implantació territorial del projecte: presència a les Illes Balears i nombre de punts d'atenció presencial (màxim 10 punts)
• 1 punt d'atenció: 0 punts
• 2 punts d'atenció a la mateixa localitat: 3 punts
• 2 punts d'atenció a diferents localitats de la mateixa illa: 4 punts
• 3 punts d'atenció a diferents localitats de la mateixa illa: 5 punts
• Punts d'atenció a 2 illes: 7 punts
• Punts d'atenció a 3 illes: 10 punts
1.9. Pes específic del finançament de la convocatòria dins el cost total del projecte. Puntuació inversament proporcional al pes del finançament extern (màxim 5 punts)
La puntuació s'obté d'acord amb aquesta fórmula:
Subvenció que es demana per al projecte x 5 punts / Cost total del projecte
La puntuació obtinguda s'arrodonirà a 2 decimals
1.10. Pla d'igualtat (màxim 2 punts)
• L'entitat no disposa de pla d'igualtat: 0 punts
• L'entitat disposa de pla d'igualtat: 2 punt
Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant (màxim 28 punts)
2.1. Experiència prèvia en programes d'atenció social i integració de persones immigrants en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (màxim 5 punts)
• Entre 1 i 3 anys d'experiència prèvia: 1 punt
• Entre 4 i 6 anys d'experiència prèvia: 2 punts
• Entre 7 i 8 anys d'experiència prèvia: 3 punts
• Entre 9 i 10 anys d'experiència prèvia: 4 punts
• Més de 10 anys d'experiència prèvia: 5 punts
2.2. Descripció dels recursos humans necessaris per desenvolupar el projecte i inclusió entre el personal de grups vulnerables (persones amb discapacitat, persones víctimes de violència de gènere, persones aturades, dones més grans de 45 anys, persones més grans de 55 anys o persones aturades de llarga durada) (màxim 7 punts)
• Ràtios segons criteris de cobertura i eficiència (usuaris/professionals; proporció d'atenció directa/indirecta, etc.): de 0 a 3 punts
• Adequació dels perfils formatius i les titulacions als objectius i les activitats programades: de 0 a 3 punts
• Contractació de treballadors pertanyents a col·lectius específics: màxim 1 punt
2.3. Compromís de voluntariat específic (referit a la població objecte beneficiària del projecte) per al projecte (màxim 3 punts)
• No hi ha voluntariat específic al projecte: 0 punts
• Hi ha voluntariat específic al projecte: 3 punts
2.4. Estructura d'organització i funcionament de l'entitat. Estratègies d'entrada o acollida d'usuaris. Model o protocol de derivació al servei (màxim 5 punts).
• Descripció insuficient o poc clara: 0 punts
• Descripció clara i adequada: 3 punts
• Descripció exhaustiva i amb profunditat: 5 punts
2.5. Pla de formació per al personal. Amb la sol·licitud s'ha d'aportar el pla de formació (màxim 2 punts)
• L'entitat no disposa de pla de formació: 0 punts
• L'entitat disposa de pla de formació: 2 punts
2.6. Treball en xarxa amb altres recursos o entitats. Amb la sol·licitud s'han d'aportar els documents de compromís de col·laboració amb altres recursos (màxim 4 punts)
• El programa no presenta cap compromís documentat de treball en xarxa amb cap servei públic d'ocupació, salut, educació o serveis socials o entitat social inscrita en el RUSS: 0 punts
• El programa presenta un compromís documentat de treball en xarxa amb una o més entitats socials inscrites en el RUSS: 1 punt
• El programa presenta un compromís documentat de treball en xarxa amb un servei públic d'ocupació, salut, educació o serveis socials: 2 punts
• El programa presenta un compromís documentat de treball en xarxa amb 2 o més serveis públics d'ocupació, salut, educació o serveis socials: 3 punts
2.7. Certificació de qualitat. Amb la sol·licitud s'ha d'aportar el certificat o la documentació que acrediti que està en tramitació (màxim 2 punts)
• No es disposa de certificat: 0 punts
• L'obtenció del certificat està en tramitació: 1 punt
• Es disposa de certificat vigent: 2 punts
12. Determinació de l'import de la subvenció
12.1. Per determinar l'import de la subvenció, cada projecte s'ha de valorar de 0 a 100 punts, llevat dels casos a què es refereix l'apartat 9.3 d'aquesta convocatòria.
La valoració dels projectes es farà d'acord amb els criteris que estableix el punt 11 d'aquesta convocatòria.
12.2. La puntuació mínima necessària d'un projecte per accedir a la subvenció és de 50 punts.
12.3. En el cas que la suma dels imports sol·licitats per totes les sol·licituds presentades a la convocatòria que hagin obtingut la puntuació mínima superi l'import màxim previst en el punt 3 d'aquesta convocatòria, s'han d'aplicar les regles següents:
▪ Una vegada valorades les sol·licituds d'acord amb els criteris dels barems anteriors, s'ordenaran de manera decreixent segons la puntuació obtinguda i, de conformitat amb aquest ordre, s'atribuirà a les entitats beneficiàries tota la subvenció sol·licitada fins que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria, amb els límits indicats en els punts 6.6 i 6.7.
▪ La darrera sol·licitud subvencionable, d'acord amb l'ordre de prelació establert i segons el que disposa l'apartat 10, es pot finançar per un import inferior al 100 % de la quantia sol·licitada, per poder executar tot el pressupost assignat a la convocatòria. En cas que l'entitat proposada en darrer lloc com a beneficiària rebutgi la proposta de resolució, tal com indica el punt 10.3 d'aquesta convocatòria, es podrà notificar successivament i individualment a les entitats següents, per ordre de prelació de la llista de sol·licituds excloses, fins que alguna l'accepti expressament―i, entre d'altres, assumeix així l'obligació establerta en el punt 5.2.c)― i s'exhaureixi d'aquesta manera el pressupost de la convocatòria.
▪ En cas d'empat entre les puntuacions de les sol·licituds, es donarà prioritat a l'ordre d'entrada de la sol·licitud, tenint en compte el punt 7.2 de la convocatòria.
▪ La resta de sol·licituds que superin la puntuació mínima de 50 punts es poden finançar en cas d'ampliació del crèdit disponible per a aquesta finalitat.
12.4. L'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de subvenció.
12.5. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.
13. Pagament dels ajuts
13.1. El pagament de la subvenció serà del 100 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins l'anualitat de 2024, una vegada publicada la resolució de concessió de la subvenció, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.
13.2. El pagament previst suposa una bestreta acumulada superior al 75 % de l'import màxim establert en aquesta convocatòria, encara que no s'ha de presentar cap tipus de garantia, segons l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Atès que les entitats sol·licitants de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, no és necessari que el Consell de Govern autoritzi la bestreta.
14. Justificació
14.1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat en el termini de 3 mesos des de la data de finalització de l'execució de les actuacions.
14.2. Les subvencions s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb un informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
A l'informe d'auditoria s'ha d'adjuntar el compte justificatiu, de conformitat amb el que disposa l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, el qual ha de contenir la informació següent:
a) Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts, que ha d'incloure:
▪ Un certificat del representant legal de l'entitat que acrediti la realització efectiva de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada i l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció. Aquest certificat ha d'acreditar la realització total i efectiva de l'activitat i que s'han aplicat tots els fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció quan es presenti cada justificació parcial.
▪ Un informe tècnic anual complet i detallat del projecte executat en conjunt i una avaluació també anual, d'acord amb el model que facilita la Direcció General de Cooperació i Immigració (disponible a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears).
▪ Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.
b) Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.
c) Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre oficial d'auditors de comptes, dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha duit a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.
Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, en relació amb l'article 74 del Reglament de la Llei general de subvencions.
d) Una declaració responsable de l'entitat, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
14.3. L'aplicació dels fons percebuts no s'entén del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte aprovat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.
14.4. Les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data compresa entre la data d'inici i la data de finalització de l'execució del projecte subvencionat, i com a màxim la data del darrer dia del mes següent al de la finalització de les actuacions, sempre que els serveis o subministraments s'hagin prestat dins el període d'execució del projecte. Les factures de l'informe d'auditoria al qual es refereix l'apartat 14.2 poden tenir com a data límit el darrer dia del tercer mes següent al de la finalització de l'activitat justificada, és a dir, dins el termini de 3 mesos des de la data de finalització de l'execució de les actuacions.
14.5. Els justificants de pagament de les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir, com a data màxima, la data del darrer dia del tercer mes següent al de la finalització de l'activitat justificada.
14.6. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, des de l'endemà de la notificació a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.
15. Ampliació del termini de justificació de la subvenció
15.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.
15.2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar abans que transcorrin 2 mesos des de la data de finalització de l'execució de les actuacions.
16. Formes de justificació admissibles
16.1. Són formes de justificació admissibles, pel que fa a les despeses subvencionables, les següents:
a. Personal contractat: nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.
b. Col·laboracions de professionals en l'organització general de l'entitat: factures signades pel perceptor o perceptora en què constin el seu nom i llinatges i el NIF, la col·laboració prestada, el període de la prestació, l'import total i la retenció efectuada a càrrec de l'IRPF.
c. Despeses generals (telefonia fixa i mòbil, accés a Internet i correspondència, rènting de material informàtic amb un màxim d'un 3 % del pressupost presentat, etc.): factures amb IVA i documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes.
d. Despeses de lloguer: còpia del contracte de lloguer i els corresponents rebuts o justificants de transferència bancària.
e. Despeses d'assegurances del local on es desenvolupen el programa o les activitats: document de resguard de l'alta i la vigència de l'assegurança i document bancari o factura del pagament.
f. Subministrament de fungibles i d'altres béns no inventariables: factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora, la data i el concepte de la despesa.
g. Despeses d'assessoria jurídica, fiscal o comptable o de gestió de permisos, llicències i altres tràmits administratius: factures amb IVA i documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes.
h. Assistència i participació en assemblees, cursos, conferències, actes i activitats similars per millorar la formació i la gestió de la qualitat dels recursos i les activitats de l'entitat o la coordinació en els diversos àmbits territorials: factures de despesa amb especificació dels conceptes i el NIF del receptor, degudament signats i amb el certificat d'assistència, a més dels documents acreditatius del pagament.
i. Campanyes de publicitat o difusió del projecte i dels objectius: certificat de realització de la campanya expedit pel mitjà utilitzat, amb les factures corresponents i un exemplar del mitjà, en el qual ha de constar el suport de la Conselleria, amb el document acreditatiu de pagament.
j. Difusió, publicació i edició de revistes, estudis o informes, i creació o manteniment del lloc web, sempre que estiguin relacionats directament amb el projecte: factures amb l'IVA inclòs i descomptes de l'IRPF dels professionals o col·laboradors, així com el document de pagament.
k. Mitjans de transport utilitzats per a la realització del servei: factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora i de l'entitat receptora del servei o del bé, i la data d'emissió i de pagament.
l. Ajuts econòmics per a les persones usuàries dels serveis per a transport, aliments i productes de primera necessitat, beques de formació i similars:
◦ Rebuts signats pel beneficiari de l'ajut, en els quals han de constar les inicials del seu nom i llinatges i els quatre primers dígits del DNI o el NIF, la data de lliurament, la finalitat i l'import o la magnitud de l'ajut en cas que es tracti de prestacions en espècie.
◦ Un certificat d'un treballador o treballadora social col·legiat que acrediti que la persona perceptora es troba en situació de vulnerabilitat social i que l'ajut forma part d'un pla d'intervenció individual, familiar o formatiu de caràcter global.
◦ Factures originals acreditatives de la despesa a nom de l'entitat executant del programa.
16.2. En tots els documents justificatius de la subvenció hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.
16.3. A l'efecte de la justificació, s'admeten tots els certificats i rebuts digitals expedits per entitats bancàries, empreses de subministraments, administracions públiques, etc., dels llocs web respectius o tramesos per correu electrònic.
16.4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per executar l'obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
17. Subcontractació
D'acord amb el que preveu l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut:
— La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat, d'acord amb els límits i les condicions que disposa l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.
— Quan la subcontractació no superi el 50 %, la persona o entitat sol·licitant de la subvenció ha de presentar un informe explicatiu dels motius pels quals s'ha de recórrer a la contractació d'activitats amb tercers.
— Si l'activitat concertada amb tercers excedeix el 20 % de l'import de la subvenció i l'import és superior a 60.000,00 euros o superior al 50 %, independentment de la quantia, a més de la prescripció esmentada en l'apartat anterior, la subcontractació està sotmesa al compliment dels requisits següents:
a. Que el contracte se subscrigui per escrit.
b. Que l'òrgan competent per concedir la subvenció autoritzi prèviament la formalització d'aquest contracte.
Les despeses d'assessoria jurídica i notarials que pertoquin, derivades de la formalització del contracte subscrit per a la subcontractació, tenen la consideració de despesa subvencionable.
— Els subcontractistes han de subscriure i lliurar a la persona o entitat beneficiària, a més de les factures o els documents equivalents, un estat amb el detall dels costs per naturalesa econòmica i, si escau, del benefici derivat de la realització de l'activitat subcontractada, que s'ha de mantenir a disposició dels òrgans competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.
18. Avaluació i control
18.1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
18.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.
19. Revocació dels ajuts concedits
19.1. D'acord amb l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
19.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, així com la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
20. Reintegrament dels ajuts concedits
20.1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
20.2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
20.3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.
21. Compatibilitat
21.1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost de l'activitat objecte d'ajuda. És a dir, l'import derivat de la suma de totes les subvencions o ajudes atorgades no pot ser d'una quantitat que superi el cost de l'activitat subvencionada.
21.2. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria no poden finançar actuacions contractades o concertades amb qualsevol administració. Poden ser objecte de finançament actuacions amb usuaris de serveis concertats o contractats sempre que formin part de projectes diferenciats i amb entitat pròpia i que, per tant, siguin actuacions complementàries i clarament diferenciades de les incloses en el contracte o concert corresponent.
21.3. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.
22. Règim d'infraccions i sancions
Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.
23. Normativa aplicable
En tot el que no disposa aquesta convocatòria, s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, i el Text refós de la Llei de subvencions.