Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

MANCOMUNITAT DE TRAMUNTANA

Núm. 651751
Acord de data 15 de juliol de 2024 del Ple de la Mancomunitat de Tramuntana, pel qual s'aprova inicialment l'expedient per a la modificació dels seus estatuts i se sotmet a informació pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovat inicialment el projecte de modificació dels Estatuts de la Mancomunitat de Tramuntana, per Acord del Ple de data 15 de juliol de 2024, se sotmet a informació pública per termini de vint dies, a comptar des de l'endemà al de publicació del present anunci, a fi que els qui poguessin tenir-se per interessats, puguin comparèixer i formular quantes al·legacions, suggeriments o reclamacions tinguin per convenient.

Així mateix, estarà a la disposició dels interessats a la seu electrònica de la Mancomunitat https://mctramuntana.sedelectronica.es/info.0

 

ESTATUTS PELS QUALS S'HA DE REGIR LA MANCOMUNITAT DE TRAMUNTANA

CAPITOL 1. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.-

a) Amb la finalitat que sí expressa al capítol II es constitueix una Mancomunitat intermunicipal integrada pels Ajuntaments de Banyalbufar, Esporles, Estellencs, Puigpunyent, Andratx, Calvià, Fornalutx, Escorca, Deià, Sóller, Pollença, Bunyola i Valldemossa.

b) Podran incorporar-se com a membres de ple dret a la Mancomunitat, aquells altres municipis que ho sol·licitin, i que acatin els presents Estatuts pel procediment que mes endavant es determina.

Article 2.-

L'esmentada Mancomunitat es nomenarà "MANCOMUNITAT DE TRAMUNTANA" i la capitalitat serà a la vila de Bunyola, on hi haurà els Orgues Centrals d'Administració.

Article 3.-

El Ple de la Mancomunitat estarà integrada pels següents vocals:

  • Un vocal per cada un dels municipis que integren la Mancomunitat, que ho serà el Batle o Regidor en qui delegui.
  • Un vocal per cada un dels municipis en població superior a 4.000 habitants, aquest vocal serà elegit pel plenari dels esmentats municipis dintre els seus propis membres.

Els representants del Ple podran anomenar, substitut pel casos que no puguin assistir als Plenaris de la Mancomunitat, al qual a de ser comunicat al Ple de la Mancomunitat.

El propi Ple, un cop constitut, elegirà d'entre els seus vocals membres el que tendra el càrrec de President.

Article 4.-

Els càrrecs de la Mancomunitat tindran una durada de quatre anys, havent de cessar quan es produeixi el cessament dels Ajuntaments. Però, fins que es constitueixi el nou Ple, continuaran desenvolupant els càrrecs amb objecte d'atendre els assumptes de la Mancomunitat.

Article 5.-

La constitució del Ple de la Mancomunitat es farà dins els 30 dies després de la constitució de les respectives Corporacions Municipals integrades a la mateixa, per aquesta finalitat, als efectes de la seva participació al Ple, hauran de comunicar-ho al Secretari de la Mancomunitat.

Rebudes pel Secretari les comunicacions referides, convocarà a tots els vocals per a la constitució del Ple i l'elecció del President.

L'elecció del President es verificarà per majoria simple. En cas d'empat es repetirà la votació a la mateixa sessió i si es tornes a produir l'esmentat empat es proclamaria definitivament President al candidat el major edat.

Article 6.-

En cas que algun dels vocals del Ple perdés la condició de membre de la Corporació respectiva, es procedirà a la seva substitució pel Ple de l'Ajuntament corresponent.

Article 7.-

La Mancomunitat tindrà Secretari-Interventor, i el personal necessari per al millor compliment de les seves funcions. En tot cas, el Secretari-Interventor ha de ser funcionari amb habilitació de caràcter nacional. Podrà ser funcionari interí fins que un funcionari amb habilitació de caràcter nacional prengui possessió.

La Secretaria i Intervenció seran desenvolupades per qualsevol titular dels esmentats càrrecs que pertanyin als esmentats funcionaris i amb destí en qualsevol dels Ajuntaments que formin part de la Mancomunitat. L'elecció del Secretari-Interventor s'efectuarà per Ple de la Mancomunitat.

Tots els funcionaris actuaran segons les atribucions, deures i obligacions que imposa la legislació vigent que fossin aplicables a la Mancomunitat.

Article 8.-

La Mancomunitat tindrà una plaça de Gerència amb caràcter permanent i estructural, que figurarà com a tal a la plantilla de personal. Les seves funcions seran les de dirigir, inspeccionar, impulsar i coordinar els serveis de la Mancomunitat de Tramuntana amb la conformitat i les directrius aprovades pel Plenari i la Presidència. Les funcions que li seran assignades són:

a. Relacionar-se amb les administracions públiques, institucions, entitats i particulars.

b. Gestionar tota mena de subvencions, ajudes i convenis amb altres administracions.

c. Elaborar la proposta de pressupost i l'inventari, els balanços, els comptes de resultats, les liquidacions i els comptes generals dels pressupost, conjuntament amb la Presidència de la Mancomunitat, l'Interventor i el Delegat que ostenti les funcions d' hisenda de l'entitat.

d. Responsable del departament de contractació administrativa i dels expedients de selecció de personal.

e. Formar part de les meses de contractació i dels tribunals de selecció de personal.

f. Responsable dels contractes administratius, fins a la delegació si hagués tècnic especialitzat del servei, conforme a la Llei de Contractes del Sector Públic.

g. Assistir a tots els òrgans col·legiats amb veu, però sense vot, així com a les reunions informatives i a les comissions de seguiment .

h. Preparar la documentació que, a través de la presidència de la mancomunitat, s'ha de sotmetre a la consideració de les Comissions Informatives i el Plenari, així com la preparació dels expedients corresponents als punts de l'ordre del dia del plenari, amb el vist-i-plau del secretari- interventor.

i. Formular a Presidència les propostes que cregui oportunes per la bona marxa de la mancomunitat.

j. Aquelles atribucions que el Plenari o el President/a li deleguin dins de les seves competències.

Article 9.-

Per al compliment de la seva finalitat, el Ple, en representació de la Mancomunitat, tendra plena capacitat jurídica amb subjecció a les Lleis. En conseqüència, podrà adquirir, posseir, reivindicar, permutar, gravar o alienar tota mena de béns, fer contractes, establir els serveis pròpies d'una Mancomunitat, obligar-se, interposar els recursos establerts i exercitar les accions previstes a les Lleis.

 

CAPITOL II FINALITAT DE LA MANCOMUNITAT

Article 10.-

a. La Mancomunitat de Tramuntana té per objecte, unificar esforços per aconseguir unitat i representativitat, per la millor defensa dels interessos i necessitats dels municipis de la Serra de Tramuntana.

b. Crear la figura adequada per poder mancomunar, els serveis de manera lliure, segons característiques, interessos i necessitats dels municipis integrants.

c. Es podran mancomunar, qualsevol tipus de servei, be entre tots els municipis, o part dels integrants, que s'executaran per la Mancomunitat i els seus orgues executius (Ple i Presidència) com entitat supra-municipal, les decisions de la qual obliga als respectius Ajuntaments i veïnatge.

 

CAPITOL III.  DEL PRESIDENT

Article 11.-

L'administració dels interessos peculiars de la Mancomunitat estarà a càrrec del Ple i del seu President, una i l'altra, com a atribucions pròpies.

Article 12.-

El President de la Mancomunitat assumeix el caràcter representatiu de la Corporació, amb les atribucions que s'assenyalaran a l'article 13 d'aquests Estatuts.

Article 13.-

El President designarà d'entre els seus membres del Ple un vicepresident que el substituirà en casos d'absència, malaltia o vacant.

Article 14.-

Són atribucions del President:

a. Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions, podent decidir els empats amb vot de qualitat.

b. Publicar, executar i fer complir els acords del Ple, quan no manques causa legal per a la seva suspensió.

c. Dirigir e inspeccionar els serveis i obres de la Mancomunitat, dictant els bandos i disposicions convenients.

d.  Aprovar l'oferta d'empleo públic d'acord amb el pressupost i plantilla aprovades per el Ple, aprovar les bases de les proves per la selecció de personal i per els concursos de provisió de llocs de feina i distribuir les retribucions complementaries que no siguin fitxes i periòdiques.

e. El nomenament, premi, correcció i suspensió del personal laboral i funcionaris, llevat dels que pertanyin als funcionaris amb habilitació de caràcter nacional.

f. Donant compte a la Mancomunitat en la primera sessió.

g. Ordenar els pagaments i rendir comptes de l'administració del patrimoni de la Mancomunitat i de la gestió dels pressupostos.

h. Formar els projectes de pressupostos ordinaris i organitzar els serveis de recaptació.

i.  Representar judicial i administrativament a la Mancomunitat i als establiments dependents d'aquesta i, en general, tota mena de negocis jurídics podent conferir manaments per a l'exercici d'aquesta representació i, en cas d'urgència, exercitar accions judicials i administratives, donant compte a la Mancomunitat a la primera sessió.

j. Presidir les subhastes o concursos per a vendes, lloguers, subministres i tota mena d'adjudicacions de serveis i obres, així com la corresponent adjudicació provisional.

k. Dictar les disposicions particulars necessàries per al compliments dels distints serveis.

 

CAPITOL IV.  DEL PLE

Article 15.-

Correspondrà al Ple de la Mancomunitat com a orgue deliberant:

a. La disposició o adquisició de bens i drets de la Mancomunitat i transacció sobre ells.

b. La contractació o concessió de les obres i serveis necessaris amb la finalitat que persegueix la Mancomunitat.

c. L'aprovació de pressupostos i ordenances, la censura de comptes, el reconeixement de crèdits, les operacions de crèdit, la concessió de "quitas y esperas" i qualsevol mena de compromisos econòmics.

d. L'aprovació d'ordenances i reglaments dels serveis de la seva competència.

e. L'exercici d'accions judicials i administratives, la defensa dels procediments incoats contra la Mancomunitat i la interposició de recursos.

f. L'aprovació de projectes per a obres i serveis de la seva competència.

g.  La destitució del President mitjançant l'adopció per majoria absoluta de la moció de censura, (haurà de ser proposada, al menys, per la majoria absoluta del nombre legal dels membres de la Mancomunitat i haurà de incloure un candidat a president)

Article 16.-

Per a alienar tota mena de béns o drets que pertanyin a la Mancomunitat, l'import dels quals sigui més del deu per cent del pressupost ordinari de l'exercici corrent, així com per a gravar o permutar els seus béns, drets o recursos, es necessitarà el vot favorable de la majoria absoluta dels membres que segons els Estatuts integren el Ple, sense perjudici de l'informe previ de la Comunitat Autònoma quan procedeixi legalment.

Article 17.-

La contractació de tota mena d'obres o serveis a càrrec de la Mancomunitat es regirà per l'establert a la Llei 7/1.985 de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, i demès normes legals d'aplicació de conformitat amb l'establert a la mateixa.

 

CAPITOL V.  REGIM DE SESSIONS

Article 18.- El Ple de la Mancomunitat celebrarà sessió ordinària un vegada cada tres mesos, fixant-se el règim ordinari de sessions a la sessió constitutiva del Ple, i sessions extraordinàries quan així ho decideixi el President o al manco la quarta part dels membres que integren legalment el Ple de la Mancomunitat.

Les sessions tindran lloc a la Casa Consistorial de la Villa de la capitalitat de la Mancomunitat.

Article 19.-

Llevat dels casos d'urgència, no es tractaran altres assumptes dels assenyalats a l'ordre del dia, que formarà el President i se distribuirà, amb antelació mínima de dos dies hàbils als membres del Ple.

Article 20.-

La convocatòria per a sessió extraordinària haurà de fer-se amb dos dies hàbils d'antelació al manco, llevat en casos d'urgència, i estarà motivada, expressant els assumptes que han de subscriure les deliberacions i els acords, sense que puguin tractar-se altres qüestions.

Article 21.-

Les sessions del Ple de la Mancomunitat seran públiques, llevat quan el President disposi el contrari per afectar al dret fonamental dels ciutadans a que es refereix l'article 18 de la Constitució.

Article 22.-

Per que les sessions puguin celebrar-se en primera convocatòria serà precisa d'assistència de, al manco, per un terç del nombre legal de membres del Ple, que mai podrà ser inferior a tres.

En segona convocatòria serà necessària l'assistència de, al manco, un terç del nombre legal de membres del Ple que mai podrà ser inferior a tres. 

Serà precís en tot cas, l'assistència del President i Secretari del Ple, o qui legalment els substitueixin. 

S'exceptuen els casos en que la Llei o disposicions reglamentaries fixin un nombre especial d'assistents.

Article 23.-

Els membres del Ple de la Mancomunitat estan obligats a concorre a totes les sessions, si no hi hagués causa que ho impedeixi i que haurà de comunicar-se amb l'antelació necessària al President.

Article 24.-

Els acords del Ple de la Mancomunitat s'adoptaran per majoria de vots dels membres assistents a la sessió, decidint-se els empats amb el vot del President, quan repetida la votació, es produeixi l'empat. S'exceptuen els casos en que la legislació vigent exigeixi majoria absoluta o especials.

Article 25.-

El vot dels membres del Ple podrà ser afirmatiu, negatiu o en blanc. Igualment podran abstenir-se de votar.

Article 26.-

De cada sessió s'estendrà per el Secretari de la Mancomunitat acta amb les mateixes formalitats que s'observen als acords municipals, sense aquests requisits no tindran valor els acords del Ple. D'aquests i demés actes certificarà el Secretari amb el vist-i-plau del President.

Article 27.-

Els llibres d'actes, instrument públic solemne, duran en totes les seves fulles la signatura del President i el segell de la Mancomunitat. No seran vàlids els acords que no constin en els expressats llibres, els quals hauran de ser foliats.

Article 28.-

Per a l'execució dels acords del Ple i per a la realització executiva d'altres actes que no necessitin l'acord de la mateixa, el President es considerarà investit de les mateixes facultats que els batles respecte dels municipis.

 

CAPITOL VI. RECURSOS ECONOMICS DE LA MANCOMUNITAT

Article 29.-

Constitueixen recursos propis de la Mancomunitat:

Les subvencions o auxilis que doni l'Estat, la Comunitat Autònoma de Balears, del Consell de Mallorca o d'altres Corporacions públiques, d'acord amb la legislació reguladora de cada una.

L'aportació anual de cada un dels municipis mancomunats s'obtindrà en base als serveis que puguin estar mancomunats amb el prorrateig de la part corresponent del servei. Criteris objectius establerts oportunament per el Ple de la Mancomunitat i seran revisables anualment.

a. Les quantitats que en qualitat d'emprèstit oficial puguin obtenir-se en els Mateixos casos en que legalment podrien concedir-se als ajuntaments d'acord amb la legislació vigent.

b. La aportació de les despeses generals s'obtindrà d'acord amb al següents criteris:

  • Els municipis igual o superiors als 4.000 habitants, tindran la mateixa quota
  • Els municipis fins a 3.999 habitants, la quota per municipi serà la meitat, de la que aportin cada un dels municipis del punt 1.

c. Las aportacions de la Inversions per adquisició de bens immobles, serà el Ple de la Mancomunitat, d'acord amb las possibilitat pressupostaris de cada Ajuntament i previ autorització del Plenari de cada Ajuntament.

d. Qualsevol altres recursos i ingressos eventuals o extraordinaris.

Article 30.- La Mancomunitat aprovarà anualment un pressupost ordinari on s'inclouran els ingressos i les despeses que es pensi realitzar durant el corresponent exercici. La seva aprovació i execució es durà a terme en la forma que disposa la Llei 7/1.985 i demès disposicions aplicables.

Article 31.- El President de la Mancomunitat exercirà les funcions d'ordenador de pagaments i totes les demès que en matèria econòmica corresponguin, en el seu cas, als batles.

Article 32.- Mentre la Mancomunitat no conti amb bens per a garantir operacions de crèdit, o no fossin suficients per a així, podran dur a efecte aquestes operacions amb l'autorització expressa dels Ajuntaments, els quals s'obligaran a respondre de la quantitat que pugi l'operació, d'acord amb els percentatges de Participació, per cada Ajuntament, establerts en aquets estatuts.

Article 33.- Les quotes que corresponguin abonar als municipis mancomunats, segons disposa l'article 28, seran satisfetes per trimestres, en el segon mes de cada un i tindran caràcter d'atenció obligatòria i de pagament immediat i inexcusable en els terminis indicats.

 

 

CAPITOL VII. TERMINI DE L'AGRUPACIÓ I SEPARACIO DE MUNICIPIS I DISOLUCIO

Article 34.-

Com que la finalitat de la Mancomunitat es permanent, s'entendrà que la seva durada es INDEFINIDA i comença la seva efectivitat des de que es publiqui en el Butlletí Oficial la seva aprovació.

Article 35.-

Agrupació i separació

a. Per què un municipi pugui entrar a formar part de la Mancomunitat serà precís que així ho acordi el seu plenari per majoria absoluta i desprès ho sol·liciti mitjançant escrit dirigit al Ple de la Mancomunitat, aquesta per majoria absoluta haurà d'acord la seva incorporació o rebutjar la mateixa, aquesta la resolució serà motivada.

b. Per a que un municipi pugui separar-se de la Mancomunitat serà precís que així ho acordi el seu Ajuntament per Ple amb el vot favorable de la majoria absoluta legal. La separació tendra lloc a l'acabament de l'any econòmic i avisant-ho amb tres mesos d'anticipació, al manco, al Ple de la Mancomunitat.

Article 36.-

La dissolució de la Mancomunitat tindrà lloc quan tots els municipis així ho acordin amb els requisits assenyalats a l'article anterior.

Article 37.-

En cas de separació d'un municipi o dissolució de la Mancomunitat, el o els Ajuntaments hauran d'abonar els deutes contrets, en la mateixa proporció que darrerament contribuïen al pressupost de la Mancomunitat.

Els bens si hi fossin i no fos possible dividir-los entre tots els municipis, es verificaran i liquidaran seguint el Ple de la Mancomunitat en funció liquidadora, fins a la seva total adjudicació als municipis interessats.

 

CAPITOL VIII. ESTATUTS

Article 38.-

Els presents Estatuts, un pic aprovats pels Plens de tots els Ajuntaments i demès orgues competents, segons es preveu a la legislació vigent, constitueixen les normes reguladores de les funcions i atribucions de la Mancomunitat i dels seus orgues rectors. Com a dret supletori s'aplicarà la legislació pel funcionament de les entitats municipals.

Article 39.-

Segons el que disposa el paràgraf 4 de l'article 44 de la Llei 7/1.985, qualsevol modificació dels present estatuts exigirà els mateixos tràmits que la seva aprovació.

DISPOSICIÓ ADICIONAL

Amb independència dels presents estatuts i un pic que els serveis estiguin establerts es procedirà a la redacció de la corresponent ordenança l'acord amb les disposicions que regulin aquesta matèria en la legislació vigent.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

L'Ajuntament on radiqui la capitalitat de la Mancomunitat tindrà l'obligació de facilitar un local a la seva Casa Consistorial per a l'instal·lació a les oficines de la mateixa, on puguin efectuar-se els treballs i prestar tota mena d'ajuda per al desenvolupament de la missió de la Mancomunitat, igualment facilitarà el seu saló de sessions per a la celebració de les sessions del Ple.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquests Estatuts entraran en vigor l'endemà de la seva publicació íntegra en el BOIB.

Publicar el text íntegre dels Estatuts al BOIB per a la seva entrada en vigor.

 

Bunyola, (document signat electrònicament: 8 d'octubre de 2024)

El president de la Mancomunitat de Tramuntana Bernat Isern Bauzà