Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 642951
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es concedeixen les subvencions en el marc de la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (Programa MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU
Fets
1. El 3 de juliol de 2021 es va publicar la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (Programa MOVES III) mitjançant la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 28 de juny de 2021, modificada per la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 3 d'agost de 2022 (BOIB núm. 103, de 6 d'agost de 2022).
2. En data 29 de desembre de 2022, la entitat SIXT RENT A CAR SLU va presentar una sol·licitud de subvenció en el marc de la convocatòria.
3. Els tècnics de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic varen examinar la sol·licitud i varen emetre un informe favorable dels aspectes següents:
4. Els tècnics de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, en aplicació del procediment de concessió que estableix l'apartat vuitè de la Resolució esmentada, varen informar favorablement sobre la concessió de la subvenció a SIXT RENT A CAR SLU, la qual s'ha calculat d'acord amb la Resolució de convocatòria d'aquests ajuts.
5. En data 6 de novembre de 2023 es va dictar la Proposta de resolució provisional del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic per la qual es concedia una subvenció a SIXT RENT A CAR SLU (exp. MOVESIII-3107/2021) en el marc de la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (Programa MOVES III) per l'adquisició PRVE 1x7,4kW, 4x14,8kW semi ràpida i 1x120kW ultraràpida, a l'Aeroport de Son Sant Joan, per import de 34.035,41 euros (BOIB núm.153, d'11 de novembre de 2023).
6. En data 11 de desembre de 2023, com l'import proposat era superior als 30.000 euros, es va requerir al sol·licitant per a que presentés documentació addicional per poder tramitar la resolució definitiva: Annex II Declaració responsable compliment de l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i documentació complementària si s'escau.
7. El 26 de desembre de 2023 es va publicar al BOIB núm.174, la Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia per la qual es modifica la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 28 de juny de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (programa MOVES III), atesa la modificació del Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual s'aprova la concessió directa d'ajuts a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla per a l'execució de programes d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III).
Aquesta modificació afecta diverses disposicions de la convocatòria. En concret, el punt 4.1 modifica el punt 2 de l'apartat 6 de la convocatòria de les quanties dels ajuts pel Programa d'incentius 2. Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicle elèctric:
4.1.b) En cas de beneficiaris indicats en l'apartat 2.1 d'aquesta convocatòria amb les lletres d), e) i g), per a la instal·lació d'infraestructura de recàrrega, s'estableixen les quanties d'ajut següents:
-20 % del cost subvencionable per a actuacions en la qual la infraestructura de recàrrega sigui d'accés al públic i la potència igual o superior a 50 kW. En cas de mitjanes empreses el percentatge serà del 40 % i en el cas de petites empreses el percentatge serà del 50 %.
A més, el punt 10 de la resolució de modificació estableix l'aplicació de les modificacions del Real Decret 821/2021:
10. Establir que d'acord amb el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret 821/2023, de 14 de novembre, les noves intensitats d'ajut, així com els nous requisits introduïts per aquest Reial decret, i per aquesta modificació són aplicables a les resolucions de concessió que es dictin a partir de l'1 de gener de 2024.
8. En data 31 de gener de 2024, com no consta a l'òrgan administratiu que SIXT RENT A CAR SLU hagi presentat la documentació pendent i per tant, la resolució definitiva s'haurà d'emetre en 2024, s'ha emes un informe tècnic en que s'apliquen els nous límits del RGC i s'informa del nou import de subvenció proposada, detallat en l'annex d'aquesta nova proposta.
9. En el BOIB núm. 18, de 6 de febrer de 2024, es va publicar la modificació de la Proposta de resolució provisional del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de 6 de novembre de 2023 per la qual es concedeixen les subvencions en el marc de la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (Programa MOVESIII) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU. En ella, es proposa autoritzar la concessió d'una subvenció de 19.448,82 euros a l'entitat SIXT RENT A CAR SLU.
10. En data 20 de febrer de 2024, l'entitat SIXT RENT A CAR SLU va presentar al·legacions a la proposta de resolució provisional a que es refereix el fet anterior d'aquest informe jurídic (REGAGE24e00013148142 i GOIBE114789/2024 de 23 de febrer de 2024).
11. En data 20 de març de 2024, l'entitat SIXT RENT A CAR SLU va presentar la declaració responsable requerida juntament amb l'Informe de procediments acordats sobre el detall de les factures pendents de pagament a proveïdors al 31 de desembre de 2023.
12. En data 10 de juny de 2024, la tècnica de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic va emetre un Informe jurídic sobre les al·legacions presentades per l'entitat SIXT RENT A CAR, SLU a la proposta de resolució provisional del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de 6 de novembre de 2023. Aquest informe conclou:
«1. L'entitat SIXT RENT A CAR SLU ha presentat al·legacions en les quals apel·la a la naturalesa reglada de les subvencions.
Afirma que els postulats del principi de confiança legítima imposen que es tuteli la certesa sobre l'accés legítim a una posició jurídica determinada (que és més que una mera expectativa) i a que es dicti resolució amb el contingut que reflecteix la proposta, sent que aquesta resolució únicament està sotmesa al compliment de l'aportació de documental addicional per part de la interessada.
Per una altra banda, assenyala que no se li poden imposar les conseqüències desfavorables derivades de l'entrada en vigor d'una normativa que altera substancialment l'import de la subvenció, amb caràcter sobrevingut i una vegada havia transcorregut el termini màxim perquè l'Administració dictàs resolució en el procediment, imposat a través d'una revisió encoberta d'un acte de tràmit.
2. L'article 24.6 Llei general de subvencions (a partir d'ara, LGS) disposa que les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor del beneficiari proposat, davant de l'Administració, mentre no se li hagi notificat la resolució de concessió.
Per tant, el dret s'adquireix amb la Resolució de concessió no amb la proposta de resolució mitjançant la qual hi ha una mera expectativa de dret. D'acord amb l'article esmentat, la resolució no seria merament declarativa de un dret adquirit amb anterioritat sinó constitutiva del dret mateix. Per tant, no s'ha revocat la subvenció ja que no existia cap dret en favor del beneficiari proposat.
S'ha de tenir en compte que, en aquest cas, com la quantia de la subvenció proposada era superior a 30.000 euros, l'entitat SIXT RENT A CAR SLU, havia d'acreditar que complia, en els termes que disposa l'article 13.3 bis de la LGS, els terminis de pagament que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
Aquesta acreditació era necessària per obtenir la condició de beneficiària i, per tant, per poder dictar una resolució d'acord amb la proposta. La no presentaciódels documents acreditatius esmentats abans de dictar-se la resolució suposava la denegació de l'atorgament de la subvenció per no haver complit tots els requisits establerts a les normes reguladores de la subvenció.
Per una altra banda, la interessada afirma que l'article 13.3 bis LGS no sotmet a termini preclusiu la presentació d'aquesta documentació. No obstant això, sí obliga a aportar justificant d'haver sol·licitat aquest mitjà d'acreditació si la certificació de l'auditor o, en aquest cas, l'informe de procediments acordats elaborat per un auditor inscrit en el Registre Oficial de Auditors de Comptes no es pogués obtenir abans de la terminació del termini de deu dies establert en el mateix article per a la seva presentació. La interessada no va presentar, en cap moment, aquest justificant la qual cosa suposava un incompliment de la norma.
3. Ara bé, la qüestió determinant en aquest cas, és que la modificació de la Resolució de convocatòria i la posterior modificació de la proposta de resolució provisional de la subvenció es varen produir com a conseqüència del Reial decret 821/2023, de 14 de novembre, pel qual s'adapta al marc europeu d'ajuts d'estat el Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual s'aprova la concessió directa d'ajuts a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla per a l'execució de programes d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu, i s'amplia la seva vigència (BOE núm. 273, de 15 de novembre de 2023).
La Disposició transitòria única d'aquest Reial decret, que du per títol Aplicació de les modificacions introduïdes amb l'entrada en vigor d'aquest reial decret, disposa que les noves intensitats d'ajuda, així com els nous requisits introduïts per aquest reial decret, seran d'aplicació a les resolucions de concessió que es dictin a partir de l'1 de gener de 2024.
Segons la Sentència del Tribunal Suprem de 5 de febrer de 1988 (RJ\1988\711)
(...) los órganos de la Administración carecen de competencia para dejar de aplicar, aun cuando fuere ilegal, un Real Decreto emanado del Gobierno, en quien reside constitucionalmente la potestad reglamentaria.
Per tant, l'Administració no pot deixar d'aplicar els reglaments.
Per una altra banda, l'article 37.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques que recull el principi d'inderogabilitat singular dels reglaments, disposa que les resolucions administratives de caràcter particular no poden vulnerar el que estableix una disposició de caràcter general, encara que aquelles procedeixin d'un òrgan jerarquia igual o superior al que va dictar la disposició general. L'apartat 2 del mateix article, afegeix que són nul·les les resolucions administratives que vulnerin el que estableix una disposició reglamentària.
4. Respecte a que no se'l va advertir de les conseqüències del retard en la presentació dels documents s'ha de dir que les modificacions normatives no es notifiquen ni es comuniquen personalment sinó que es publiquen en el Diari o Butlletí oficial corresponent i des d'aquest moment estan a l'abast de tothom i obliguen a ciutadans i administracions públiques al seu compliment des de la seva entrada en vigor.
Per una altra banda, el punt dinovè de la Resolució de convocatòria (Normativa aplicable) recull les normes per las quals es regeix aquesta convocatòria. Així, els dos primers paràgrafs d'aquest punt disposen:
La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i el Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual es regula el programa d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (programa MOVES III).
En tot allò que no estigui regulat en aquesta convocatòria i en el Reial decret 266/2021, de 13 d'abril, hi és aplicable el que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre,general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
(…)
5. La interessada assenyala que va mantenir en tot moment la iniciativa de sol·licitar de l'Administració informació al voltant del termini per donar compliment a l'obligació documental de caràcter previ al dictat de la Resolució definitiva d'atorgament de la subvenció.
De l'examen de les comunicacions entre l'Administració i la interessada resulta que ja en el requeriment que se li va fer el 4 de desembre de 2023, se li va advertir que aportàs la documentació requerida «a la major brevetat possible» per tal que es pogués finalitzar la tramitació d'aquest expedient abans de finalitzar l'any. Així mateix, se li va informar de que sense aportar aquesta documentació no es podia continuar el procediment.
Per una altra banda, se li va donar, en tot moment, la informació que aquesta va demanar (el dia 11 de desembre de 2023), que es va limitar exclusivament a assenyalar que, si calia sol·licitar formalment una ampliació de termini se l'indicàs per fer-ho arribar a l'Administració.
L'Administració, el dia mateix dia 11 de desembre, li va contestar que no era necessari demanar formalment una ampliació si bé li va insistir que tenguessin en compte que, si retardaven la presentació de la documentació requerida era probable que ja, fins l'any següent, no es podria dictar la resolució definitiva del procediment.
La interessada no va presentar dins termini ni la documentació requerida ni la justificació abans esmentada d'acord amb l'article 13.3 bis LGS.
A partir de l'11 de desembre, per contra del que diu a les al·legacions, la interessada no va sol·licitar cap informació ni va formular cap petició a l'Administració.
6. Al·lega la persona interessada que, d'acord amb la lletra e) de la Disposició transitòria tercera de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques que du per títol Règim transitori dels procediments:
e) A falta de previsiones expresas establecidas en las correspondientes disposiciones legales y reglamentarias, las cuestiones de Derecho transitorio que se susciten en materia de procedimiento administrativo se resolverán de acuerdo con los principios establecidos en los apartados anteriores.
I, per tant, considera que s'hauria d'aplicar aquí la lletra a) d'aquesta mateixa disposició transitòria:
a) A los procedimientos ya iniciados antes de la entrada en vigor de la Ley no les será de aplicación la misma, rigiéndose por la normativa anterior.
No es dona aquí el supòsit contemplat a la Disposició transitòria tercera de la Llei 39/2015 ja que, tal i com s'ha dit abans, el RD 821/2023, que es va publicar en el BOE el 15 de novembre de 2023, sí conté una disposició transitòria única que, precisament es refereix a l'aplicació de les modificacions introduïdes amb l'entrada en vigor d'aquest reial decret, que hem transcrit anteriorment, que no permet cap interpretació per part de l'Administració i que resulta aplicable sense excepcions a totes les resolucions de concessió que es dictin a partir de l'1 de gener de 2024, també al cas que ens ocupa ja que, quan va entrar en vigor, no s'havia dictat la resolució de concessió de la subvenció.»
D'acord amb el que s'ha exposat, s'informa que el que procedeix és desestimar les al·legacions formulades per l'entitat SIXT RENT A CAR SLU a la proposta de resolució provisional del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic d'1 de febrer de 2024, per la qual es modifica la proposta de resolució provisional que va dictar el 6 de novembre de 2023 per la qual es concedeixen les subvencions en el marc de la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (Programa MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU.
13. En data 5 de setembre de 2024 es va emetre proposta de resolució definitiva de concessió del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic per la qual es proposa autoritzar la concessió d'una subvenció de 19.448,82 euros a l'entitat SIXT RENT A CAR SLU.
Fonaments de dret
1. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005).
2. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, pel qual es despleguen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
3. L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008).
4. El Reial Decret 266/2021, de 13 d'abril, pel qual s'aprova la concessió directa d'ajuts a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla per a l'execució de programes d'incentius lligats a la mobilitat elèctrica (MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu. (BOE núm. 89, de 14 d'abril de 2021).
5. La Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 28 de juny de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (Programa MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu —BOIB núm. 88, de 3 de juliol de 2021.
6. L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com per l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació a proporcionar per les entitats del sector públic per al seguiment del compliment de les fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
7. La Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 3 d'agost de 2022 per la qual es modifica i amplia el crèdit de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 28 de juny de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (programa MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU (BOIB núm. 103, de 6 d'agost de 2022).
8. La Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia per la qual es modifica la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 28 de juny de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat elèctrica (programa MOVES III) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU (BOIB núm.174, de 26 de desembre de 2023).
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Propòs al conseller d'Empresa, Ocupació i Energia que dicti una resolució en els termes següents:
1. Aprovar la concessió d'una subvenció al beneficiari que figuren en l'annex, d'acord amb el concepte i l'import que figuren en l'annex esmentat.
2. Autoritzar i disposar la despesa amb càrrec a la partida pressupostària indicada en l'annex dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Els fons per a la concessió de l'ajut procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència Fons NextGenerationUE.
3. Disposar que les inversions objecte de la sol·licitud s'han d'executar, pagar i justificar des del dia de la presentació de la sol·licitud fins al termini de dotze mesos des de la data des de la publicació en el BOIB de la resolució de concessió en el cas dels beneficiaris indicats en les lletres d), e) i g) de l'apartat 2.1 de la resolució de la convocatòria, i des del 10 d'abril de 2021 fins al termini de dotze mesos des de la data de la publicació en el BOIB de la resolució de concessió en el cas dels beneficiaris indicats en les lletres a), b), c) i f) de l'apartat 2.1 de la resolució esmentada.
4. Establir que el pagament i la justificació s'han de fer d'acord amb el que disposa l'apartat onzè de la convocatòria de subvencions.
5. Establir que els beneficiaris estan obligats a complir el que disposa l'apartat catorzè de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 28 de juny de 2021.
6. Disposar que tota alteració de les condicions establertes per a la concessió de la subvenció, com també l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions públiques o ens públics, nacionals o internacionals, dona lloc a la revisió parcial o total de la subvenció i, per tant, al reintegrament de la quantitat corresponent més els interessos de demora.
7. D'acord amb l'article 9.3.d de l'Ordre HFP/1030/2021, el beneficiari té l'obligació de reconèixer l'origen i garantir la visibilitat del finançament de la Unió.
8. Sobre la compatibilitat d'ajuts amb el mercat interior (ajudes d'Estat) s'aplica el següent:
a) Els ajuts a beneficiaris que siguin persones físiques que realitzin alguna activitat econòmica, per la qual ofereixin productes i serveis en el mercat, estan sotmesos als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) nº 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu als articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes mínimis.
b) Els ajuts a beneficiaris que siguin persones jurídiques que realitzin alguna activitat econòmica i/o mercantil, per la qual ofereixin productes i serveis en el mercat, estan sotmesos al Reglament 651/2014 de la Comissió, de 177 de juny de 2014 (DOUE 187/1, de 26 de juny de 2014), per la qual es declaren determinades categories, d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles del Tractat, en la secció 7 sobre ajuts per a la protecció del medi ambient.
c) Els ajuts a la resta de beneficiaris que no realitzin alguna activitat econòmica, per la qual ofereixin productes i serveis en el mercat, no estan sotmesos al Reglament 651/2014 ni al Reglament (UE) nº 1407/2013 i per tant queden fora de les ajudes d'Estat.
9. Publicar aquesta Resolució en el Buttletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica. (10 de setembre de 2024) El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 67, de 21/05/2024)
ANNEX Llista de beneficiaris per atorgar-los la subvenció (MOVESIII)
Expedient |
Data registre entrada |
Sol·licitant |
NIF |
Partida pressupostària |
Tipus d'inversió |
Import inversió (€) |
Import subvenció (€) |
CONCE |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MOVESIII-3107/2021 |
29/12/2022 |
SIXT RENT A CAR SLU |
***9475** |
2024/G/731A01/77000/00/19701/MR001 |
PRVE 1*7,4kW, 4*14,8kW semi ràpida i 1*120kW ultraràpida |
97.244,12 |
19.448,82 |
0000019995/2023 |