Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 642506
Acord de la Junta de Govern d’aprovació de la modificació del Pla estratègic de subvencions 2024-2026 de l’àrea d’Urbanisme, Habitatge i Projectes Estratègics

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La junta de Govern de l'Ajuntament de Palma en sessió de 18 de setembre de 2024 va adoptar el següent Acord:

El Pla Estratègic de Subvencions (PES) pels exercicis 2024-2026 de l'Àrea d'Urbanisme, Habitatge i Projectes estratègics fou aprovat mitjançant Acord de la Junta de govern local celebrada el 24 d'octubre de 2023,  en el qual consta la línia 1 de subvenció per a l'atorgament dels Premi Ciutat de Palma “Guillem Sagrera”d'Arquitectura. 

La temporalitat establerta de la subvenció del Premi d'Arquitectura és bianual, però es considera que, a causa de l'interès i de la repercussió d'aquesta modalitat és adient la convocatòria anual del mateix, com un reconeixement pels professionals del sector i per donar difusió a les obres guardonades.

Mitjançant la present proposta d'acord es pretén la modificació del PES de l'Àrea 2024-2026 als efectes d'incorporar la convocatòria anual del Premi Ciutat de Palma per a l'any 2025 “Guillem Sagrera” d'Arquitectura, que ha de lliurat el dia 20 de gener de 2025.

Procedeix l'anàlisi jurídica de la proposta del Pla Estratègic de Subvencions (PES) pels exercicis 2024-2026 de l'Àrea d'Urbanisme, Habitatge i Projectes estratègics, del qual els fonaments jurídics són  el Decret Legislatiu 2/2015, de 28 de desembre, mitjançant el qual s'aprova el TR de la Llei de Subvencions. Ordenança Municipal de subvencions (BOIB número 35, de 12 de març).

Esdevé necessària i urgent la aprovació d'aquesta modificació, així com les Bases que han de regular el Premi Ciutat de Palma 2025 “Guillem Sagrera” d'Arquitectura que haurà de ser lliurat el 20 de gener de 2025.

Amb la finalitat de tramitar la convocatòria amb caràcter anual del Premi d'Arquitectura Ciutat de Palma que serà lliurat el 20 de gener de 2025, i vist que la proposta de modificació del Pla Estratègic de Subvencions que inclou la convocatòria de anual del Premi “Guillem Sagrera” es conforme a la normativa indicada, s'eleva proposta a la Junta de Govern Local per tal que adopti el següent,

ACORD

Primer. Aprovar la modificació del Pla Estratègic de Subvencions (PES) pels exercicis 2024-2026 de l'Àrea d'Urbanisme, habitatge i projectes especials, Annex 1 d l'Acord, el qual inclou la línia destinada a la convocatòria del Premi Ciutat de Palma d'Arquitectura “Guillem Sagrera”, amb temporalitat de caràcter anual, el qual s'atorgarà, si escau, el proper 20 de gener de 2025.

Segon. Publicar el present Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, document signat electrònicament (4 d'octubre de 2024)

La cap de departament de la Gerència d'Urbanisme Montserrat Oliveras Ballarín

 

Àrea

Urbanisme, habitatge i projectes estratègics.

Assumpte

Pla Estratègic de Subvencions (PES). Àrea Urbanisme, habitatge i projectes estratègics. 2025-2026.

Expedient

GUO124

ÍNDEX

Preàmbul 1

Article 1. Naturalesa jurídica i requisits bàsics 3

Article 2. Definicions 3

Article 3. Objectius estratègics o generals 4

Article 4. Objectius específics o línies de subvenció 4

 

Línia 1. Premis Guillem Sagrera d'Arquitectura 4

 

Article 5. Justificació i abonament 5

Article 6. Indicadors d'avaluació del PES 5

PREÀMBUL

L'administració local, com a prestadora de serveis i immediata interlocutora amb la societat més propera, ha de promoure i estimular totes aquelles iniciatives de caràcter social, cultural i esportives sorgides de la iniciativa col·lectiva. Cal posar les màximes facilitats perquè puguin prosperar tots els projectes promoguts des de la ciutadania i que comporten un benefici i una millora evident per la societat que els envolta.

Un dels mitjans de que disposa l'administració per a la consecució d'aquests objectius es la gestió de les subvencions i aquesta necessita atendre exigències legislatives que afecten la gestió de fons públics, com el principi d'estabilitat pressupostària, i als actuals principis inspiradors de l'actuació pública com són l'eficàcia, l'eficiència i la coordinació administrativa.

L'activitat subvencionadora, que és una espècie dins el gènere de l'activitat de foment, ha estat definida per la doctrina com a un instrument o mitjà per a obtenir determinats resultats i aconseguir uns objectius concrets vinculats a la satisfacció de necessitats públiques, socials o d'interès general.

Aquesta idea de consecució d'objectius d'utilitat pública o interès social també es desprèn de l'article 2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (LGS) i de l'Exposició de Motius i de l'article 1 de l'Ordenança Municipal de Subvencions, aprovada per acord del Ple de 26 de febrer de 2015 (BOIB 35 de 13 de març de 2015); fent referència, aquests darrers preceptes, a l'actuació administrativa, en general, i a les subvencions, en particular, respectivament.

D'altra banda, i tractant-se de municipis, l'activitat de foment i, per tant, també l'activitat subvencionadora, només es pot exercir dins l'àmbit de les competències municipals, tal i com disposa la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, circumstància que obliga a identificar el títol atributiu de competència en cada matèria on es pretén projectar aquesta activitat.

És dins d'aquest marc on ha de desplegar el seu paper el Pla Estratègic de Subvencions (PES), concebut per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (LGS); pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el seu reglament (RGS); per la referida l'Ordenança Municipal de Subvencions (OMS), aprovada per acord del Ple de 26 de febrer de 2015, i per la doctrina del Tribunal Suprem com a aquell document programàtic que, en relació a qualsevol subvenció i amb caràcter previ al seu establiment i regulació, ha de concretar i connectar els objectius i efectes que es pretenen amb el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament; establint alhora sistemes de seguiment i avaluació que permetin conèixer de forma continuada l'estat de la situació.

A diferència de l'article 8.1 de la LGS, que es limita a assenyalar un contingut genèric al Pla Estratègic de Subvencions, l'article 12 del RGS fa un exercici de dissociació. Així, les lletres a) i d) de l'apartat 1 mantenen els termes generals definitoris del pla i de la seva avaluació i les lletres b) i c) descendeixen al nivell de les “línies de subvenció”, que constitueixen l'eix on pivota l'estructura del pla, fins el punt que, conforme diu l'apartat 3 del mateix precepte, l'efectivitat d'aquest queda “condicionada a la puesta en práctica de las diferentes líneas de subvención”.

És, doncs, a la “línia de subvenció” on s'han de concretar, entre d'altres elements, els sectors als que s'adreça, els objectius i efectes que es pretenen assolir, el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament – inclosa, si escau, l'aportació del propi beneficiari–, el pla d'acció per a posar-la en marxa i els indicadors que permetin fer el seguiment i avaluació.

Sobre la base de les anteriors consideracions i sense necessitat de transcriure total o parcialment els conceptes o els preceptes continguts a la LGS, al RGS o a l'OMS, als quals s'ha d'entendre feta remissió en tot moment llevat que sigui convenient per a la millor comprensió, s'elabora el present Pla Estratègic de Subvencions.

NATURALESA JURÍDICA I REQUISITS BÀSICS

ARTICLE 1. NATURALESA JURÍDICA I REQUISITS BÀSICS.

El PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS (d'ara endavant també PES o Pla) de l'Àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament de Palma és un instrument de planificació. El seu caràcter és programàtic, no normatiu.

L'aprovació del PES no suposa la generació de cap dret a favor dels potencials beneficiaris, que no podran exigir cap indemnització o compensació en el cas de que el PES no es porti a la pràctica en els propis termes, atès que el PES és fonamentalment un instrument de planificació de polítiques públiques i la seva aprovació no comporta despesa ni contraprestació econòmica a càrrec de l'Ajuntament. El PES queda supeditat anualment als objectius de política econòmica i estabilitat pressupostària que l'Ajuntament determini per a cada exercici.

Així doncs, per a l'establiment efectiu de les subvencions previstes en aquest Pla, serà requisit bàsic la inclusió de les consignacions pressupostàries corresponents en els pressupostos anuals, així com l'aprovació de les bases reguladores de la seva concessió, en el marc de les bases d'execució del Pressupostos Municipals i del Patronat.

OBJECTIUS ESTRATÈGICS I OBJECTIUS ESPECÍFICS

ARTICLE 2. DEFINICIONS.

Als efectes continguts en aquest PES, cal establir les següents definicions:

  • S'entén per “objectiu estratègic” o “objectiu general”: el propòsit o la finalitat que, per ser primordial, significativa o rellevant; motiva l'acció subvencionadora.
  • S'entén per “objectiu específic” o “línies de subvenció”: la concreció de l'acció subvencionadora, entesa essencialment com la determinació de: els sectors als quals s'adreça, els objectius i els efectes que es pretenen assolir, el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament, el pla d'acció per a posar-la en marxa i els indicadors que permetin fer-ne el seguiment i l'avaluació.
  • S'entén per “efecte”: el resultat o impacte que s'espera obtenir amb l'acció subvencionadora.
  • S'entén per “subvenció”: la disposició, dinerària o en espècie que, reunint els requisits exigits per a ser considerada com a tal, es fa a favor del beneficiari; adopti la denominació específica de subvenció, ajut o qualsevol altra.

ARTICLE 3. OBJECTIUS ESTRATÈGICS O GENERALS.

L'objectiu general del present PES és complementar el del Patronat d'Habitatge en el foment de la participació dels ciutadans de Palma en la rehabilitació dels habitatges i facilitar l'accés i la permanència a un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb recursos econòmics escassos, sempre que es compleixin els requisits que exigeixin les línies de subvenció aprovades a tal fi. A més es preveuen altres línies de subvenció, alguna de les quals involucraria també al Patronat de l'Habitatge però també a Benestar Social o a l'Oficina Antidesnonaments; i altres amb objectius diversos, també vinculats a l'Àrea d'Urbanisme, com són la millora del Paisatge Urbà i la qualitat arquitectònica dels edificis de la ciutat, o la diversificació i millor distribució de les activitats econòmiques.

ARTICLE 4. OBJECTIUS ESPECÍFICS I LÍNIES DE SUBVENCIÓ.

Els OBJECTIUS ESPECÍFICS i les LÍNIES DE SUBVENCIÓ i els efectes que es pretenen assolir durant el període 2025- 2026 són els següents:

LÍNIA 1. SUBVENCIÓ PER A L'ATORGAMENT DELS PREMIS GUILLEM SAGRERA D'ARQUITECTURA

Seguint la línia d'actuació dels darrers anys, des de l'Àrea d'Urbanisme, es preveu la concessió del Premi “Guillem Sagrera” 2025, per al millor projecte arquitectònic realitzat a Palma durant l'any previ a la concessió del premi. .

Objectiu: promocionar, impulsar i reconèixer la tasca dels projectistes i directors de l'execució material, arquitectes, arquitectes tècnics, enginyers en edificació, i graduats en edificació que en el desenvolupament del seu treball hagin fet les aportacions més valuoses per Palma en els dos darrers anys.

Efectes: fomentar la creativitat, l'originalitat i la innovació per aconseguir millorar, mitjançant aquests incentius, la qualitat arquitectònica dels edificis de la ciutat; edificis que van conformant el paisatge urbà, espai a on es desenvolupa la vida tant dels ciutadans com dels visitants.

Temporalitat: aquesta subvenció tindrà un caràcter anual, amb l'objectiu de premiar les obres construïdes els anys anteriors.

Beneficiaris: les subvencions aniran adreçades a aquells projectistes i directors de l'execució material.

Quantia: 15.000 euros, sempre supeditada als objectius d'estabilitat pressupostària i de programació pressupostària plurianual o anual, segons sigui el cas.

ARTICLE 5. JUSTIFICACIÓ I ABONAMENT.

D'acord amb la LGS, el RGS i l'OMS, les modalitats de justificació i abonament dels ajuts quedaran establerts a les bases i programes de les subvencions d'acord a la normativa abans referida i en funció de les característiques del tipus d'activitat subvencionable.

ARTICLE 6. INDICADORS D'AVALUACIÓ DEL PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS.

Per tal de poder realitzar l'avaluació del present PES, a continuació es defineixen els indicadors a partir del quals es realitzarà un INFORME D'AVALUACIÓ del desenvolupament i resultats del PES i es prendran les mesures de millora que es considerin adients, d'acord amb els objectius i els resultats esperats.

LÍNIA 1. SUBVENCIONS PER A L'ATORGAMENT DELS PREMIS GUILLEM SAGRERA D'ARQUITECTURA

Objectiu 1

Indicador 1

Nombre d'obres presentades

Indicador 2

Interès de les obres presentades

 

Resultats previstos 1

Indicador 1

Valoració social (tècnics, promotors, ciutadania) de les bones pràctiques arquitectòniques

Indicador 2

Millora de la qualitat arquitectònica a la ciutat

Un cop finalitzada la vigència del Pla, i abans de l'elaboració del següent, el Regidor haurà de presentar a la Junta de Govern i a l'òrgan adient de la Regidoria d'Hisenda, la MEMÒRIA en la que es reflecteixi el grau de compliment del Pla, la seva eficàcia i eficiència en l'assoliment dels objectius i efectes pretesos, juntament amb les conclusions obtingudes.

El control i avaluació dels resultats derivats de l'aplicació del PES serà realitzat amb la valoració dels indicadors quantitatius proposats.

Juntament amb els informes anuals, es proposarà, si escau, la continuació, substitució o modificació de determinats criteris, punts o objectius de les bases de cadascuna de les línies de subvenció amb la finalitat de millorar l'eficàcia i eficiència en relació a l'assoliment dels objectius plantejats. Les millores recollides seran incorporades, doncs, al proper Pla Estratègic de l´Àrea d'Urbanisme.