Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)

Núm. 642466
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual es refon el text pel qual es regulen les funcions, l’estructura, funcionament i composició de la Comissió d’Avaluació i d’Actualització dels cursos de capacitació de les diferents categories de policia local Antecedents

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 26 de febrer de 2020 la consellera d'Administracions Públiques i Modernització va dictar la Resolució pel la qual es va crear la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació corresponents a cada categoria de policia local (BOIB núm. 26, de 29 de febrer).

2. En data 13 d'octubre de 2020 la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, a proposta de la directora gerenta de l'EBAP, va dictar la Resolució per la qual es fusionen la Comissió per a l'Actualització dels Diplomes d'Aptitud dels Policies Locals i la Comissió d'Avaluació dels Cursos de Capacitació Corresponents a cada categoria de Policia Local (BOIB núm. 179, de 17 d'octubre), i atorga la denominació de «Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels Cursos de Capacitació de les Diferents Categories de Policia Local» als òrgans fusionats.

3. En data 8 de novembre de 2022 la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat i presidenta de l'Escola Balear d'Administració Pública, a proposta de la directora gerenta de l'EBAP, va modificar l'estructura, el funcionament i la composició de la Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels Cursos de Capacitació de les Diferents Categories de Policia Local (BOIB núm. 146, de 12 de novembre).

4. Actualment, es fa necessari introduir noves modificacions motivades d'una banda per la incorporació a l'estructura organitzativa de l'EBAP del cap o la cap de Departament de Formació de Seguretat i Emergències de l'EBAP, motiu pel qual la persona que ocupi aquest lloc de treball es considera la més adequada per presidir la Comissió, fet que aconsella el canvi en aquesta comissió dels membres que ocupaven la presidència i la seva suplència. D'altra banda es considera necessari afegir una funció important a la Comissió que serà la d'acordar la imposició de les sancions de major gravetat que són les que suposen l'expulsió o la detracció d'un punt en la nota final. Fins al moment aquestes sancions han estat imposades pels instructors dels cursos de capacitació, si bé per la importància i repercussió que tenen aquestes sancions, s'ha considerat més adequat que sigui un òrgan col·legiat i aliè a l'interessat qui imposi les sancions de més pes.

Tenint en compte totes les modificacions que s'han fet des de la seva creació, les que es volen introduir en l'actualitat, així com també tenint en compte la fusió a la que hem fet referència en el paràgraf 2, es considera adient que es dicti una resolució que integri les modificacions realitzades i estableixi de manera actualitzada els objectius, les funcions, l'estructura i el funcionament de la Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels cursos de capacitació de les diferents categories de Policia Local.

D'aquesta manera, amb aquesta Resolució, s'aconsegueix unificar en un únic text tot el contingut que regula la Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels cursos de capacitació de les diferents categories de Policia Local.

Fonaments de dret

1. L'article 18.4 del Decret 31/2012, de 13 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Escola Balear d'Administració Pública estableix que «mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública es podran constituir comissions específiques en matèria de seguretat pública i emergències integrades per professionals, a l'efecte de garantir la formació dels policies locals (...). La Resolució que creï cada comissió de seguretat pública i emergències n'establirà l'estructura, el funcionament i les funcions».

2. L'article 7.1 del Decret 100/2012 , de 7 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris de revalidació i actualització dels diplomes de cursos d'aptitud dels policies locals.

3. L'article 39 de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, concreta les competències de coordinació que corresponen a les comunitats autònomes en matèria de policies locals i inclou, entre altres funcions, fixar els criteris de selecció de les policies locals, així com la formació mitjançant la creació d'escoles de formació de comandaments i formació bàsica.

4. De conformitat amb l'article 34.3 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, els procediments de selecció per accedir a la categoria de policia local es completen amb la superació d'un període de pràctiques, que inclou el curs de capacitació corresponent a la categoria a la qual es vol accedir i la fase de pràctiques al municipi relacionades amb les funcions pròpies de la categoria en qüestió.

D'altra banda, l'article 28.3 de la mateixa Llei estableix que l'Escola Balear d'Administració Pública ha d'impartir el curs de capacitació corresponent a cada categoria de la policia local.

5. L'article 178 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig, estableix la competència de l'Escola Balear d'Administració Pública per impartir els cursos de capacitació corresponents a cada categoria de la policia local.

6. Els articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

7. Els articles 17 a 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Refondre el textos pels quals es regulen les funcions, l'estructura, funcionament i composició de la Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels Cursos de Capacitació de les Diferents Categories de Policia Local.

2. Crear la Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels Cursos de Capacitació de les Diferents Categories de Policia Local com òrgan col·legiat de deliberació, decisió i proposta, que actua sota la dependència jeràrquica de la consellera de Presidència i d'Administracions Públiques, en les matèries relacionades amb el programa, disseny, seguiment i avaluació dels cursos de capacitació de cada categoria de policia local que es duguin a terme a l'EBAP, així com regular les funcions, l'estructura, funcionament i composició de la Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels Cursos de Capacitació de les Diferents Categories de Policia local, de conformitat amb els annexos 1 i 2 d'aquesta Resolució.

3. Deixar sense efecte les següents Resolucions:

- Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 26 de febrer de 2020, per la qual es crea la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació corresponents a cada categoria de policia local (BOIB núm. 26, de 29 de febrer).

- Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització i presidenta de l'Escola Balear d'Administració Pública, a proposta de la directora gerent de l'EBAP, de 17 d'octubre de 2020 per la qual es fusionen la Comissió per a l'Actualització dels diplomes d'aptitud dels Policies Locals i la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació corresponents a cada categoria de Policia Local (BOIB núm. 179, de 17 d'octubre).

- Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat i presidenta de l'Escola Balear d'Administració Pública, a proposta de la directora gerenta de l'EBAP, de 8 de novembre de 2022, per la qual es modifica l'estructura, el funcionament i la composició de la Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels cursos de Capacitació de les Diferents Categories de Policia Local (BOIB núm. 146, de 12 de novembre).

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.3 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 30 de setembre de 2024)

La consellera de Presidència i d'Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens

 

ANNEX 1

Normes de funcionament i atribucions

1. Objectius i funcions de la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació corresponent a cada categoria de policia local

1.1. Objectius

1. La Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels cursos de capacitació de les diferents categories de Policia Local és un òrgan col·legiat que té com a objectius dur a terme les avaluacions dels alumnes dels cursos de capacitació per a les categories de policia que imparteix l'EBAP, en els casos i de la manera que s'estableix en la resolució per la qual s'aproven la convocatòria, les bases i el manual de l'alumnat que han de regir el curs bàsic de capacitació per a l'accés a la categoria de policia local, així com garantir el compliment de les normes que regulen l'avaluació dels alumnes, d'acord amb el que estableix la resolució a què es fa referència. Així mateix, aquesta Comissió té per objecte dur a terme les funcions relatives al procediment de revalidació i actualització dels diplomes dels cursos d'aptitud dels policies locals d'acord amb el Decret 100/2012, de 7 de desembre.

1.2. Funcions

Per aconseguir els objectius esmentats, la Comissió té atribuïdes les funcions següents:

a) Proposar el contingut dels cursos de capacitació, quant al disseny i al programa formatiu.

b) Fer el seguiment de l'activitat del personal docent dels cursos de capacitació.

c) Establir els criteris necessaris per al normal desenvolupament dels cursos de capacitació i resoldre'n els dubtes d'interpretació que puguin sorgir al llarg dels cursos.

d) Dur a terme l'avaluació dels cursos de capacitació d'acord amb el que estableixi la convocatòria corresponent.

e) Proposar a la consellera d'Administracions Públiques i Modernització la llista de persones que hagin superat els cursos de capacitació corresponents.

f) Acordar les sancions que suposin l'expulsió del curs o la detracció d'un punt en la nota final del curs.

g) Exercir qualsevol altra funció relacionada amb els cursos de capacitació que li encomani la Direcció Gerència de l'EBAP o que se li assigni en el marc de les convocatòries corresponents.

h) Dur a terme el procediment d'actualització dels diplomes dels policies locals.

i) Exercir qualsevol altra funció relacionada amb l'actualització dels cursos i diplomes dels policies locals i, en particular, les funcions descrites en l'article 7.2 del Decret 100/2012, de 7 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris de revalidació i actualització dels diplomes de cursos d'aptitud dels policies locals.

2. Estructura

En els termes que estableix l'annex 2, la Comissió està formada per un president i quatre vocals.

Aquest òrgan comptarà amb un secretari/a designat/da pel director/a gerent/a de l'EBAP d'entre les persones del Servei de Gestió Formativa i Administrativa, a qui correspondran les funcions que s'especifiquen en el punt 3.3 d'aquest annex, així com la convocatòria de les sessions, i la resta de funcions inherents al càrrec.

3. Funcionament de la Comissió

3.1. Perquè la Comissió es constitueixi vàlidament -als efectes de les sessions, les deliberacions i la presa d'acords-, es requereix la presència del president, del secretari i, almenys, de dos dels vocals. La convocatòria de la Comissió correspon al secretari, per ordre del president, excepte la primera sessió, que serà convocada pel president.

La convocatòria s'ha de notificar als altres membres de la Comissió amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores, i s'hi ha d'adjuntar l'ordre del dia fixat pel president, el qual ha de tenir en compte, si escau, les peticions dels altres membres de la Comissió, que s'han de formular amb l'antelació suficient.

3.2. Tots els membres de la Comissió tenen veu i vot a excepció del secretari que tindrà veu però no vot. Els acords de la Comissió s'adopten per la majoria dels assistents, i el vot del president dirimeix els casos d'empat en les votacions. En el supòsit en què sigui necessària durant la sessió la presència del professorat, del personal d'instrucció, del delegat del curs de capacitació o del personal administratiu de l'esmentat servei, aquests assistiran, amb veu però sense vot, només a fi de tractar els temes específics en relació amb situacions concretes dels alumnes aspirants i de funcions relacionades i gestionades pel propi servei administratiu.

3.3. El secretari de la Comissió ha d'estendre una acta de cada sessió, la qual ha de contenir els punts següents: el dia, l'hora i el lloc en què s'ha duit a terme; el nom i els llinatges de les persones assistents i, si escau, de les absents; l'ordre del dia; els punts principals de deliberació; la forma i el resultat de la votació, i el contingut dels acords.

3.4. Els membres de la Comissió poden fer constar en aquesta acta el vot contrari als acords adoptats, l'abstenció i els motius que la justifiquen, o el sentit del vot favorable.

3.5. A tot el que no especifica aquest annex sobre el funcionament de la Comissió, hi és aplicable la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, o la norma que la substitueixi.

3.6. Als efectes de rebre les comunicacions i d'atendre la resta d'incidències que puguin sorgir al llarg del desenvolupament d'un curs de capacitació, la Comissió té la seu a l'edifici de l'EBAP de l'illa de Mallorca (carrer del Gremi de Corredors, 10, 3a planta, polígon de Son Rossinyol, 07009 Palma).

 

ANNEX  2 Composició de la Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels Cursos de Capacitació de les Diferents Categories de Policia Local

La Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels Cursos de Capacitació de les diferents Categories de Policia Local està conformada pels membres següents:

El president és el/la cap del Departament de Formació de Seguretat i Emergències. En cas d'absència, vacant o malaltia del/la titular exercirà aquestes funcions el/la cap del Servei de Gestió Formativa i Administrativa de l'EBAP.

El vocal primer és un coordinador o coordinadora de formació del Servei de Gestió Formativa i Administrativa de l'EBAP. El/la director/a gerent/a de l'EBAP designarà un/una titular i un/una suplent (per als casos d'absència, vacant o malaltia del/la titular) d'entre els coordinadors de l'esmentat servei.

El vocal segon és una instructora o instructor policial del Servei de Gestió Formativa i Administrativa. El/la director/a gerent/a de l'EBAP designarà un/una titular i un/una suplent (per als casos d'absència, vacant o malaltia del/la titular) d'entre els instructors del citat servei.

El vocal tercer és un/una representant del Servei de Règim Jurídic de l'EBAP. El/la director/a gerent/a de l'EBAP designarà un/una titular i un/una suplent (per als casos d'absència, vacant o malaltia del/la titular) d'entre els representants del citat servei.

El vocal quart és el/la director/a de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears (ISPIB), de la Direcció General d'Emergències i Interior. En cas d'absència, vacant o malaltia de/la director/a de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears (ISPIB), exerceix aquestes funcions la persona que ocupa el lloc F01130644 - cap de la Secció XVIII, adscrit a la Direcció General d'Emergències i Interior.

Una persona del Servei de Gestió Formativa i Administrativa de l'EBAP exerceix les funcions de secretari o secretària de la Comissió. El/la director/a gerent/a de l'EBAP designarà un/una titular i un/una suplent (per als casos d'absència, vacant o malaltia del/la titular) d'entre el personal del citat servei.