Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 641640
Convocatòria del procés d’elecció de la Junta de Caixers del bienni 2025-2026 i aprovació de les bases que l’han de regir
Feim públic, als efectes previstos en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, que mitjançant Resolució de l'alcalde de l'Ajuntament de Maó núm. 2024/DA/0003331, de dia 2 d'octubre, s'ha convocat el procés d'elecció de la Junta de Caixers del bienni 2025-2026 i s'han aprovat les bases corresponents, les quals es reprodueixen a continuació.
BASES QUE REGIRAN EL PROCEDIMENT D'ELECCIÓ DE LA JUNTA DE CAIXERS DE MAÓ DEL BIENNI 2025-2026
Capítol I Disposicions generals
Article 1. Objecte
Aquestes bases tenen la finalitat de regular el procés per determinar les persones que han de formar part de la Junta de Caixers del bienni 2025-2026, d'acord amb els Protocols de les festes patronals del terme municipal de Maó (BOIB núm. 110 de 30 d'agost de 2016).
Article 2. Càrrecs de la Junta de Caixers
1. Els càrrecs que formen part de la Junta de Caixers són els relacionats a continuació:
2. Al nucli de Sant Climent, la Junta de Caixers és la que es relaciona a l'apartat primer, amb excepció dels càrrecs següents, que canvien segons el procediment d'elecció establert als Protocols:
3. Al nucli de Llucmaçanes, la Junta de Caixers és la que es relaciona a l'apartat anterior, amb excepció dels càrrecs següents, que canvien segons el procediment d'elecció establert als Protocols:
Article 3. Atribucions de la Junta de Caixers
Les atribucions de la Junta de Caixers són les que marquen els articles 16, 17 i 19 dels Protocols i les altres que puguin assenyalar les normes.
Capítol II Els càrrecs nats o de designació directa
Article 4. Definició
1. Són càrrecs nats o de designació directa aquells que s'ocupen per ostentar la representació de l'Ajuntament de Maó, una institució o entitat.
2. En cas que la designació sigui adoptada per una institució o entitat externa a l'Ajuntament de Maó, aquesta s'ha de produir mitjançant un escrit adreçat a la Batlia de l'Ajuntament, remès, com a tard, a data 31 de desembre de 2024 (inclusivament).
Article 5. El caixer batle o la caixera batlessa
1. Presideix la Junta de Caixers i la Colcada de la ciutat de Maó.
2. El caixer batle o la caixera batlessa és el batle o la batlessa de Maó, o bé un regidor o regidora de la corporació en qui delegui.
Article 6. El caixer capellà
1. El caixer capellà representa l'Església a la Colcada.
2. És designat pel rector de la parròquia de Santa Maria, de Maó, entre els preveres que treballen pastoralment a la ciutat i els qui, tot i ser naturals de Maó, viuen a fora.
3. El rector de la parròquia de Santa Maria, de Maó, designarà, en el mateix acte, una persona suplent d'aquest càrrec, que complesqui els mateixos requisits que la persona titular.
Article 7. Els caixers o les caixeres representants del batle o la batlessa de Maó a Llucmaçanes i Sant Climent
1. Els caixers o les caixeres que representen el batle o la batlessa de Maó a Llucmaçanes i Sant Climent presideixen la Colcada als respectius nuclis i representen l'Associació de Veïns i els cavallers i cavalleres dels nuclis respectius davant la Junta de Caixers. Així mateix, acompanyen la Junta de Caixers a la resta de colcades i exerceixen aquelles funcions que se'ls atribuesqui.
2. El caixer o la caixera representant del batle o la batlessa a Sant Climent és designat/ada per l'Associació de Veïns de Sant Climent, segons els requisits i criteris marcats per l'entitat.
3. El caixer o la caixera representant del batle o la batlessa a Llucmaçanes és designat/ada per l'Associació de Veïns de Llucmaçanes, segons els requisits i criteris marcats per l'entitat.
4. En el mateix acte, cada una de les associacions veïnals de Sant Climent i Llucmaçanes designarà una persona suplent per a aquests càrrecs, segons els requisits i criteris marcats per l'entitat.
Capítol III Els càrrecs electes
Article 8. Definició
Són càrrecs electes aquells que s'ocupen per haver superat un procés d'elecció entre els cavallers i les cavalleres del terme municipal de Maó.
Article 9. El caixer casat o la caixera casada
1. El caixer casat o la caixera casada és el càrrec capdavanter de la Junta de Caixers i, a la Colcada, substitueix el caixer batle o la caixera batlessa en cas de necessitat.
2. Les persones candidates han d'haver sortit a la Colcada de les festes de la Mare de Déu de Gràcia un mínim de vuit anys, no obligatòriament consecutius, i han de ser persones casades o constituir parella de fet, amb convivència demostrada.
Article 10. El caixer fadrí o la caixera fadrina
1. El caixer fadrí o la caixera fadrina és una persona jove que té l'encàrrec de dur la bandera de la festa.
2. Les persones candidates a exercir el càrrec han de ser fadrines, no poden haver estat anteriorment casades o haver constituït parella de fet i, en cas que siguin persones emancipades, no poden conviure en parella. Aquesta condició s'ha de mantenir durant l'exercici del càrrec.
3. La candidatura haurà de comptar amb dues persones candidates, que exerciran el càrrec a raó d'un any cada una, a la ciutat de Maó. Durant l'any que no siguin titulars del càrrec, exerciran de suplent, sempre que mantenguin la respectiva condició de persona fadrina.
Article 11. El caixer pagès o la caixera pagesa
1. El caixer pagès o caixera pagesa representa els treballadors/ores del camp a la Colcada i, en aquesta, ha de substituir el caixer casat o la caixera casada en cas de necessitat.
2. Les persones candidates a exercir el càrrec de caixer pagès o caixera pagesa han de ser un pagès o una pagesa i menar un lloc del terme municipal de Maó o d'un altre terme municipal, el senyor o senyora del qual sigui, respectivament, maonès o maonesa. No podran formar part de cap Junta de Caixers d'un altre municipi durant l'exercici del seu càrrec. També s'admetran en el càrrec les persones jubilades que, en acabar la seva vida laboral dedicada a la feina al camp, ho fessin complint les condicions assenyalades en aquest article.
Article 12. Els caixers vocals o les caixeres vocals i els seus suplents
1. Els caixers o les caixeres vocals exerciran aquelles funcions que se'ls encomanin i contribuiran a mantenir el bon ordre de la Colcada i el compliment dels Protocols.
2. Les persones candidates a ocupar el càrrec de caixer o caixera vocal hauran de complir les condicions generals per formar part del cens.
3. La candidatura haurà de comptar amb dues persones candidates suplents al càrrec de caixer o caixera vocal.
Article 13. El fabioler o fabiolera
1. El fabioler o fabiolera té la responsabilitat d'anunciar el pas de la Colcada a toc de tambor i fabiol.
2. Serà proposat o proposada, respectivament, pel caixer casat o la caixera casada, una vegada proclamats els resultats electorals. Serà resident al terme municipal de Maó.
3. El càrrec es podrà exercir per anualitats.
Capítol IV El procés d'elecció
Article 14. Dret de sufragi actiu i cens electoral
1. Tenen dret de sufragi actiu (dret de vot) totes aquelles persones que, en el dia d'inici de les votacions, tenguin 16 anys, figurin empadronades a Maó i hagin participat, com a caixer/a, cavaller/a o fabioler/a, a les colcades del terme municipal de Maó almanco en un dels tres darrers anys de celebració d'aquestes (2022, 2023 i 2024).
2. En el termini de 2 dies hàbils, a partir de la publicació de la convocatòria, l'Ajuntament farà públic el cens electoral amb les persones que compleixen els requisits marcats en els apartats anteriors.
3. El cens es podrà consultar a l'oficina del Servei Municipal de Cultura (Claustre del Carme, s/n, 1r pis; de dilluns a divendres i de 9.00 a 14.00 h) i a l'Oficina d'Atenció Ciutadana (pl. de la Constitució, 22; de dilluns de divendres i de 8.00 a 14.00 h; i els dijous, de 16.00 a 19.00 h), durant 15 dies hàbils. En aquest document, en compliment de la normativa vigent en matèria de protecció de dades, només constaran les inicials i el número parcial de DNI de les persones interessades. En cap cas es lliurarà còpia d'aquest document, ni se'n permetrà la reproducció per qualsevol dels mitjans possibles.
4. En el termini de 15 dies hàbils d'ençà de la publicació del cens, es podran presentar les reclamacions que creguin oportunes respecte a la seva elaboració, que es resoldran en el termini de 5 dies hàbils d'ençà de la finalització d'aquest termini; se'n donarà coneixement a la persona interessada.
Article 15. Dret de sufragi passiu
1. Tenen dret de sufragi passiu (dret a ser elegits) totes aquelles persones que:
2. Per poder exercir correctament la responsabilitat encomanada, es requereix que les persones que formin part de la Junta de Caixers siguin majors d'edat en el moment d'iniciar-se la primera festa. Per la naturalesa dels seus càrrecs, se n'exceptuen els caixers fadrins o les caixeres fadrines, que han de tenir, com a mínim, 16 anys.
3. Les circumstàncies i requisits exigits per exercir un càrrec s'hauran de mantenir fins que acabi l'exercici d'aquest.
4. Cap persona podrà repetir en un mateix càrrec electe de la Junta de Caixers més de dos biennis consecutius.
Article 16. Sistema d'elecció
El sistema d'elecció és per votació secreta de candidatures tancades i bloquejades.
Article 17. Requisits de les candidatures
1. Les candidatures hauran de ser completes i comptar amb un caixer casat o una caixera casada, un caixer pagès o una caixera pagesa, dos caixers fadrins o dues caixeres fadrines, dos caixers o caixeres vocals i dos caixers o caixeres vocals suplents.
2. Les persones que formin part de la candidatura han de complir els requisits per l'exercici de sufragi actiu i passiu, així com els específics per a cada càrrec.
3. Exercirà com a portaveu de la candidatura la persona que opti al càrrec de caixer casat o caixera casada, que serà la persona representant de la candidatura davant l'Ajuntament i la única interlocutora.
4. Les candidatures han de ser avalades per un 10 % del cens electoral. La recollida dels avals es farà mitjançant model normalitzat que posarà a disposició l'Ajuntament el mateix dia de la publicació de la convocatòria, moment en el qual també començarà l'inici del període de recollida. Una persona només podrà avalar una candidatura.
Article 18. Manifestació de la predisposició individual a formar part d'una candidatura
1. En el termini de 15 dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'edictes electrònic municipal (https://ajmao.org/Tauler/EdictesX.aspx?TIPO=), les persones que vulguin manifestar la predisposició individual a formar part de la Junta de Caixers ho podran fer mitjançant un escrit presentat en el registre d'entrada de l'Ajuntament.
2. Ho podran manifestar les persones interessades a exercir algun dels càrrecs següents:
3. En aquest cas, l'Ajuntament de Maó no comprovarà el compliment dels requisits d'aquestes persones per poder exercir aquests càrrecs fins a l'efectiva formalització d'una candidatura.
4. L'Ajuntament de Maó posarà el llistat de les persones que han manifestat la predisposició individual a formar part d'una candidatura de la Junta de Caixers a disposició de les persones interessades. El termini de consulta s'estendrà de l'endemà de l'acabament del termini de manifestar l'interès individual a formar part d'una candidatura de Junta de Caixers fins al darrer dia del termini de presentació de candidatures.
Article 19. Presentació de candidatures
1. Les persones interessades a formar una candidatura per ser elegides per formar part de la Junta de Caixers tenen de termini entre el 4 i el 15 de novembre de 2024 per presentar la seva candidatura.
2. La presentació de les candidatures s'haurà de fer mitjançant el registre d'entrada de l'Ajuntament de Maó o a qualssevol dels punts als quals fa referència l'article 16.4 de la Llei 38/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. L'Ajuntament disposarà d'un model electrònic normalitzat de sol·licitud, que haurà de presentar la persona portaveu de la candidatura, juntament amb la documentació següent:
Article 20. Validació i proclamació de candidatures
1. En el termini de 3 dies hàbils d'ençà de la finalització del termini de presentació de candidatures, l'Ajuntament validarà i resoldrà les sol·licituds, per resolució de Batlia. Tot seguit, les proclamarà i les farà públiques al tauler d'edictes electrònic municipal (https://ajmao.org/Tauler/EdictesX.aspx?TIPO=).
2. Si alguna de les sol·licituds no reunís els requisits exigits, s'admetrà provisionalment i la persona interessada disposarà de 10 dies hàbils per esmenar-ne les deficiències. Una vegada conclòs aquest termini, l'Ajuntament disposarà de 3 dies hàbils per resoldre. Si no s'atén aquest requeriment o si l'esmena resulta incompleta, s'entendrà que la persona interessada desisteix de la seva sol·licitud. Aquesta circumstància s'indicarà explícitament a la resolució a la qual fa referència l'apartat anterior.
Article 21. Campanya electoral i promoció del vot
1. Les candidatures es podran donar a conèixer i sol·licitar el vot a partir del dia de la proclamació definitiva de les candidatures i fins al dia anterior a l'inici de la celebració de les votacions.
2. Les candidatures que duguin a terme accions de captació de vot fora d'aquest termini seran invalidades. Fora d'aquest termini, només es podran fer crides a la participació.
3. Les candidatures podran utilitzar els mitjans que creguin oportuns.
4. L'Ajuntament podrà oferir un espai municipal, per cada candidatura, per a la realització d'un acte de presentació, prèvia sol·licitud de les persones interessades.
5. El contingut de la informació difosa per part de les candidatures ha d'integrar la convivència i el respecte entre aquestes, i no podrà contenir, en cap cas, referències directes a altres candidatures que no es puguin justificar documentalment.
6. L'Ajuntament promourà la participació de tots els electors i electores en aquest procés.
Article 22. Votació
1. La votació es desenvoluparà a l'oficina del Servei Municipal de Cultura (pl. Miranda, s/n, Claustre del Carme, 1r pis).
2. Els dies i hores de votació seran els següents:
Article 23. Mesa electoral
1. La mesa electoral, que serà única, serà l'encarregada de custodiar les urnes i paperetes, vetlar pel bon desenvolupament de les jornades votacions i dur a terme l'escrutini, del qual estendrà l'acta.
2. Estarà formada pel personal del Servei Municipal de Cultura, presidida pel tècnic de Cultura de l'Ajuntament; exercirà la secretaria l'administrativa responsable de l'àrea de Festes.
3. El Servei Municipal de Cultura podrà sol·licitar la col·laboració d'altres departaments de l'Ajuntament per a la cobertura dels horaris de votació.
4. En tot moment hi haurà d'haver, com a mínim, dues persones a la mesa.
5. Les candidatures podran designar una o diverses persones apoderades, que podran supervisar el procés electoral. A la mesa, només hi podrà haver un apoderat o apoderada per candidatura, excepte en el moment de l'escrutini, durant el qual podran ser més. Ho seran d'ofici les persones que formin part de la candidatura. Si se'n volguessin designar més, la persona representant de la candidatura ho haurà de sol·licitar mitjançant escrit dirigit al Servei Municipal de Cultura, fins a 3 dies hàbils abans de l'inici de les votacions.
6. Al final de la primera i segona jornades electorals, la mesa dipositarà l'urna amb les paperetes a un lloc tancat, fins al final de la tercera jornada electoral, quan es dugui a terme l'escrutini.
Article 24. Paperetes i sobres electorals
1. Les paperetes tindran format A5 i hi constarà el següent:
“Don el meu vot a la candidatura formada per:
Caixer casat o caixera casada: [Nom i llinatges de la persona candidata]
Caixer fadrí o caixera fadrina 1: [Nom i llinatges de la persona candidata]
Caixer fadrí o caixera fadrina 2: [Nom i llinatges de la persona candidata]
Caixer pagès o caixera pagesa: [Nom i llinatges de la persona candidata]
Caixer o caixera vocal 1: [Nom i llinatges de la persona candidata]
Caixer o caixera vocal 2: [Nom i llinatges de la persona candidata]
Suplent 1: [Nom i llinatges de la persona candidata]
Suplent 2: [Nom i llinatges de la persona candidata]”
2. Les paperetes per al vot en blanc seran en el mateix format i tindran el redactat següent:
“Vot
EN BLANC”
Article 25. Escrutini
1. L'escrutini es durà a terme, de forma immediata, quan finalitzi la darrera jornada de votació.
2. L'escrutini serà públic. Les persones assistents no podran intervenir en l'acte.
3. Primer es recomptaran els vots emesos durant els dies de les eleccions i, posteriorment, els vots anticipats.
4. La mesa electoral estendrà una acta de l'escrutini, a la qual han de figurar necessàriament els següents punts:
5. L'acta serà publicada al tauler d'edictes electrònic municipal (https://ajmao.org/Tauler/EdictesX.aspx?TIPO=) i serà elevada al batle o batlessa perquè resolgui el procés. Al mateix temps, les paperetes seran destruïdes.
6. Una vegada publicada la resolució provisional del procés electoral, les persones representants de les candidatures disposen de 5 dies hàbils per formular reclamacions. Aquestes seran resoltes en el termini de 3 dies hàbils, moment en el qual es publicarà la resolució definitiva.
Article 26. Quòrum mínim
S'estableix un quòrum de participació mínima per donar validesa als resultats, del 50 % del cens, comptant els vots a les candidatures i els vots en blanc. En cas que no s'arribi a aquest percentatge, correspondrà al batle o batlessa la decisió de nomenar la candidatura més votada o d'elegir una altra opció.
Capítol V Els càrrecs propis de les juntes de caixers de Sant Climent i Llucmaçanes
Article 27. Els càrrecs propis de la Junta de Caixers de Sant Climent
1. Quan la Junta de Caixers actuï específicament al poble de Sant Climent, exerciran les funcions els mateixos membres que a la Junta de Caixers de Maó, excepte els membres que es detallen a continuació.
2. El càrrec de caixer batle o de caixera batlessa serà exercit per la persona que representi el batle o la batlessa a Sant Climent, d'acord amb el que estableix l'article 7.2 d'aquestes bases.
3. El caixer fadrí o la caixera fadrina serà un jove fadrí o fadrina, respectivament, de Sant Climent, designat segons criteri de l'Associació de Veïns de Sant Climent.
4. El caixer capellà serà el rector de la parròquia de Sant Climent o altre prevere en qui delegui.
5. El fabioler o fabiolera serà designat/ada per l'Associació de Veïns de Sant Climent, segons el seu propi criteri, entre les persones empadronades o residents al nucli. Si açò no fos possible, el càrrec serà exercit pel fabioler o la fabiolera de la Junta de Caixers de Maó.
6. El caixer fadrí o la caixera fadrina de la Junta de Caixers de Maó participarà a la Colcada de Sant Climent com un caixer o una caixera vocal més.
Article 28. Els càrrecs propis de la Junta de Caixers de Llucmaçanes
1. Quan la Junta de Caixers actuï específicament al poble de Llucmaçanes, exerciran les funcions els mateixos membres que a la Junta de Caixers de Maó, excepte els membres que es detallen a continuació.
2. El càrrec de caixer batle o de caixera batlessa serà exercit per la persona que representi el batle o la batlessa de Maó a Llucmaçanes, d'acord amb el que estableix l'article 7.3 d'aquestes bases.
3. El caixer capellà serà el rector de la parròquia de Sant Antoni, de Maó, o altre prevere en qui delegui.
4. El fabioler o la fabiolera serà designat/ada per l'Associació de Veïns de Llucmaçanes, segons el seu propi criteri, entre les persones empadronades o residents al nucli. Si açò no fos possible, el càrrec serà exercit pel fabioler o la fabiolera de la Junta de Caixers de Maó.
Capítol VI Proclamació i constitució de la Junta de Caixers
Article 29. Proclamació de la Junta de Caixers
1. Els resultats de l'elecció seran proclamats mitjançant resolució de Batlia, que inclourà la designació dels diferents membres de la Junta de Caixers de Maó i els càrrecs específics de les colcades de Llucmaçanes i Sant Climent.
2. Abans de la proclamació, el caixer casat o caixera casada comunicarà a l'Ajuntament la proposta d'un fabioler o d'una fabiolera per al període d'un o dos anys, persona que també formarà part de la Junta de Caixers. També es podrà designar un fabioler o una fabiolera suplent.
Article 30. Constitució de la Junta de Caixers
1. En el termini d'un mes d'ençà de la proclamació, es constituirà formalment la Junta de Caixers, que reunirà els membres elegits per votació i els càrrecs de representació directa.
2. La durada dels càrrecs serà de dos anys, fins al dia de Sant Antoni de l'any 2027, excepte en aquells casos en què es prevegi una durada inferior. Si, en aquell moment, no es pogués formar una nova Junta de Caixers, d'acord amb els Protocols, l'actual seguiria en funcions fins que aquesta es constituís.
Article 31. Substitució dels membres de la Junta de Caixers
1. Si, al llarg del bienni, qualque membre de la Junta de Caixers hagués de renunciar al càrrec o bé si les circumstàncies personals fessin que ja no complís els requisits pels quals ha estat nomenat, serà la persona suplent, si n'hi hagués, qui el rellevarà en el càrrec.
2. Si no hi hagués persona suplent, serà el mateix òrgan o entitat que els ha designat el que proposarà la persona substituta. En el cas dels membres electes de la Junta de Caixers, serà el caixer casat o la caixera casada qui tindrà aquesta potestat.
3. Si, durant la celebració de la Colcada, s'hagués de substituir urgentment qualque càrrec de la Junta de Caixers, serà el caixer batle o la caixera batlessa, escoltada la Junta de Caixers, mitjançant el caixer casat o la caixera casada, qui podrà decidir.
Disposició addicional primera. Publicitat dels actes
Tots els actes que s'hagin de fer públics ho seran per mitjà del tauler d'edictes electrònic municipal (https://ajmao.org/Tauler/EdictesX.aspx?TIPO=), d'acord amb l'article 45.1.a de la Llei 39/2015, en tractar-se d'actes que tenen per destinatària una pluralitat indeterminada de persones. En cap cas s'efectuaran notificacions o comunicacions personals.
Disposició addicional segona. Festes de Sant Nicolau
1. Els caixers fadrins o les caixeres fadrines de les colcades de Maó i de Sant Climent representaran, si escau, les respectives poblacions a la festa de Sant Nicolau, des Mercadal. En ambdós casos, la persona que exercesqui de suplent del càrrec també ostentarà la condició de suplent a la Colcada de Sant Nicolau.
2. L'Associació de Veïns de Llucmaçanes designarà un caixer fadrí o una caixera fadrina titular i un/a de suplent per representar el poble a les festes de Sant Nicolau.
Maó, en la data de la signatura electrònica (2 d'octubre de 2024)
L'alcalde Héctor Pons Riudavets