Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

Núm. 641604
Aprovació definitiva del Reglament del Ple Infantil i Juvenil de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja – Exp. 618/2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, en sessió ordinària celebrada en data 4 de juny de 2024, va acordar aprovar inicialment el Reglament del Ple Infantil i Juvenil de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja (BOIB Núm. 88, de 4 de juliol de 2024).

En haver transcorregut el termini del període d'informació pública sense que s'hagin presentat reclamacions o suggeriments, s'aprova definitivament el Reglament del Ple Infantil i Juvenil de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, de conformitat amb la disposició 4a de la part resolutiva de l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.

Es publica en l'annex d'aquest anunci el Text del citat Reglament perquè en prengueu coneixement general.

 

Sant Joan de Labritja (signat electrònicament: 3 d'octubre de 2024)

L'alcaldessa Maria Tania Marí Marí

 

ANNEX REGLAMENT DEL PLE INFANTIL I JUVENIL MUNICIPAL

CAPÍTOL I NOM I ÀMBIT D'ACTUACIÓ

Article 1.

El ple Infantil i Juvenil municipal és l'òrgan de participació i assessorament infantil i juvenil de tots els assumptes relacionats amb la infància i la joventut del municipi.

Article 2.

L'àmbit d'actuació serà el municipi de Sant Joan de Labritja i els membres han de pertànyer als centres educatius del municipi.

Article 3.

Els membres seran dos representants/es de cada centre educatiu del municipi i dels centres educatius de secundària que reben alumnes del municipi de Sant Joan de Labritja:

  • Dos membres de cada centre de Primària de 4t a 6è (entre 8 i 12 anys): CEIP Labritja, CEIP Balansat, CEIP Torres de Balàfia.
  • Dos membres de cada centre educatiu de Secundària d'ESO (entre 12 i 15 anys): IES Balàfia.

 

CAPÍTOL II OBJECTIUS I FUNCIONS DEL PLE

Article 4. Objectiu del Ple Infantil i Juvenil.

a. Donar a la població infantil el tracte que com a ciutadans es mereixen.

b. Escoltar les seves opinions, prenent consciència de la participació com a un dret i com un compromís, com gent que forma part de un col·lectiu.

c. Involucrar i educar a la infància en la presa de decisions i fer-los partícips. Que els alumnes de primària i ESO puguin participar en la presa de decisions en tot allò que els afecti del municipi.

d. Conèixer el que es fa a l'ajuntament.

e. Impregnar la vida municipal des del punt de vista de la infància.

Article 5. Funcions del Ple Infantil i Juvenil.

a. Promoure i presentar programes, propostes, iniciatives i activitats que estiguin relacionades amb la infància i la joventut. Presentar propostes per millorar el poble, les escoles i el municipi. Que sigui un canal de comunicació entre els menors de la localitat i tots els sectors municipals, per poder desenvolupar un treball coordinat.

b. Reunir informació que permeti analitzar i a parlar sobre els temes a tractar. Investigar i analitzar la situació dels menors de la localitat, les seves necessitats i demandes i denunciar casos de discriminació o des protecció infantil, fent-les arribar a les administracions competents.

c. Fer propostes de solució d'alguns problemes relacionats amb la infància i la joventut i que també impliquin la seva responsabilitat.

d. Que els representants de l'Ajuntament escoltin i recolzin les propostes viables que facin els infants i joves, respectant sempre la legalitat.

e. Ser informat del procés de les propostes realitzades del Ple. Ser informat de les propostes o resolucions municipals respecte a aquells temes d'interès per a la infància i adolescència.

 

CAPÍTOL III COMPOSICIÓ I ESTRUCTURA

Article 6. El/la President/a serà l'Alcalde/essa.

Article 7. El/la Vicepresident/a serà el/la Regidor/a de Participació Ciutadana.

Article 8. El/la Secretari/a serà la persona designada per l'Alcalde/ssa, ja sigui part de la Corporació municipal o de l'àmbit educatiu, inclús amb caràcter rotatori.

Article 9. El/les vocals/les seran:

  1. Tots els representants dels centres educatius ( 2 representants per cada centre educatiu)
  2. El/la regidor/a d'Educació i el/la Regidor/a de Joventut-Festes o persona en qui deleguin
  3. Un regidor/a de cada grup polític present a l'ajuntament
  4. El President/a del Consell Escolar Municipal
  5. El representant dels alumnes del Consell Escolar Municipal

 

CAPÍTOL IV FUNCIONS DEL/DE LA PRESIDENT/A, DELS/DE LES VOCALS I DEL/DE LA SECRETARI/A I ELECCIÓ DELS MEMBRES

Article 10. Funcions del President.

El president serà el que presidirà el Ple. Les funcions son:

a. Convocar les reunions del Consell Infantil.

b. Preparar l'ordre del dia segons propostes sorgides de les reunions prèvies de treball del Ple Infantil.

c. Garantir la participació de tots els membres del Ple.

d. Coordinar la relació del Ple Infantil amb els diferents òrgans i regidories de l'Ajuntament.

 

Article 11. Funcions del Vicepresident.

a. El vicepresident realitzarà les funcions del president quan aquest no pugui assistir o quan el president vulgui delegar amb ell.

b. Controlar el temps d'intervenció dels vocals representants de cada centre escolar.

Article 12. Funcions del/de la secretari/a són.

a. Enviar les convocatòries i/o citacions amb l'ordre del dia, a instància del president.

b. Aixecar acta de les sessions, traslladar els acords i expedir informes.

c. Qualsevol altra funció encomanada per la presidència.

Article 13. Funcions dels vocals.

a. Rebre en temps i forma les convocatòries i/o citacions per les reunions del Ple Infantil i Juvenil.

b. Assistir a les reunions del Ple Infantil.

c. Presentar les propostes acordades amb els seus centres o joves dels seus pobles. Suggerir idees per millorar l'escola i el poble.

d. Si escau, reunir-se prèviament a les sessions del Ple amb les seves juntes de delegats o altres òrgans de participació i/o comissions de treball per recollir les propostes.

e. Han d'escoltar i respectar el torn d'intervenció.

f. Han de transmetre les idees i els acords a la resta de companys (escola a través de juntes de delegats o altres òrgans de participació i/o comissions de treball).

Article 14. Elecció dels vocals per part dels centres escolars del municipi.

  • Seran seleccionats de forma democràtica a cada escola a través de juntes de delegats o altres òrgans de participació i/o de treball.
  • Cada centre escolar haurà de triar 2 membres titulars i 2 membres suplents, per un període de 2 anys, i anualment (cada curs escolar) es realitzarà la renovació de la meitat dels representants, de forma que sempre hi haurà una part dels vocals que coneguin la dinàmica participativa dels plens i podran recolzar als nous membres.
  • Cada vocal menor ha de presentar una conformitat per escrit de qui ostenta la pàtria potestat (firmat pels pares o tutors legals).

 

CAPÍTOL V ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DE LES SESSIONS DEL PLE INFANTIL I JUVENIL MUNICIPAL

Article 16. El ple es reunirà de forma ordinària una vegada durant cada curs escolar, preferiblement al mes de febrer, i sempre que el president ho consideri oportú.

Article 17. Podran assistir al Ple, amb veu però sense vot, totes aquelles persones que per a tractar una qüestió concreta, nomeni el president. També podran assistir com a oients els/les acompanyants dels infants.

Article 18. Els Plens es realitzaran normalment al saló de Plens de l'Ajuntament. En ocasions excepcionals i a petició dels membres del Ple es pot realitzar en alguna parròquia o centre escolar del municipi.

Article 19. Els plens seran públics.

Article 20. Els vocals dels centres educatius formaran la Comissió de treball del ple que es reunirà , si ho consideren adient:

  • Abans de cada Ple infantil per elaborar l'ordre del dia del proper Ple i per revisar el compliment dels acords del Ple anterior
  • Un/a tècnic de participació ciutadana i un/a persona de l'àrea d'educació moderaran i assessoraran la reunió.

Aquesta reunió, a petició dels participants , es podrà celebrar de forma telemàtica.

Article 21. L'ajuntament facilitarà el trasllat dels membres del Ple des de les seves parròquies fins al lloc de realització del Ple.

Article 22. Les propostes que es duguin al Ple per part dels representants han d'estar abans tractades a les juntes de delegats o qualsevol òrgan de participació infantil del centre escolar on estiguin els alumnes representants, o a la Comissió de Treball del Ple.

Es presentaran un màxim de 5 propostes per centre escolar a cada Ple, les quals hauran d'estar ben argumentades i justificades, presentant, si escau, tota la documentació que es consideri adient (pressupostos, informes, etc)

Les propostes s'han de presentar per escrit, amb el vist i plau de l'equip directiu (i enviar per e-mail 7 dies abans del Ple al Departament de Participació Ciutadana: alcaldia@santjoandelabritja.com).

Article 23. L'ordre del dia s'enviarà per correu electrònic als centres escolars al menys 15 dies abans del Ple i al e-mail del pare, mare i/o tutor si el faciliten. El/la director/a del centre haurà de fer arribar aquesta informació als representants del Ple Infantil i Juvenil.

Article 24. Durant la celebració de la sessió del Ple, hi haurà un temps limitat per a cada intervenció, per assegurar-se que tothom pugui fer les seves aportacions en igualtat de condicions. Aquest temps d'intervenció el controlarà el moderador.

Article 25. Al final de les intervencions hi haurà un torn obert de paraula.

Article 26. L'esborrany d'acta de cada Ple serà enviat en 15 dies per correu electrònic als centres escolars i al e-mail del pare, mare i/o tutor si el faciliten. El/la director/a del centre haurà de fer arribar aquesta informació als representants del Ple Infantil i Juvenil.

Article 27. Les actes seran aprovades al Ple següent.

Article 28. A la web de l'Ajuntament, es penjarà tota la informació relativa als Plens Infantils i Juvenils, per tal que tots els representants o qualsevol persona pugui consultar tot el que tracta el Ple Infantil i Juvenil.

Article 29. Als membres del Ple Infantil i Juvenil de l'Ajuntament se'ls entregarà una acreditació de que pertanyen al mateix.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

La reforma total o parcial d'aquest reglament correspon a l'ajuntament de Sant Joan de Labritja escoltats els membres del mateix.

​​​​​​​DISPOSICIÓ FINAL

Aquest reglament entrarà en vigor, de conformitat amb l'article 103.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les illes Balears, una vegada publicat íntegrament al BOIB i sempre que hagi transcorregut el termini que s'assenyala a l'article 113 de la pròpia Llei 20/2006 ja esmentada.