Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 640792
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 16 de setembre de 2024, relatiu a l’aprovació del conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca (CIM) i Ports de les Illes Balears (PIB) en matèria de prevenció, extinció d'incendis, salvament i protecció civil (exp. 03130-2020-000090)
El CIM disposa de competències en matèria de prevenció i extinció d'incendis i salvament com a servei públic essencial.
El Servei de Prevenció i Extinció d'Incendis i Salvaments (SPEIS) de Menorca des de l'any 1994 s'ha consolidat com un servei insular prestat pel Consell Insular de Menorca a cada municipi de l'illa, mitjançant la col·laboració amb ells, per garantir la seguretat dels ciutadans i donar una resposta efectiva i professional davant de les situacions d'emergència pels motius que afectin a aquest servei.
En concret, el Consell Insular de Menorca té com a competències pròpies (article 36 de la LRBRL):
La coordinació dels serveis municipals entre si per a la garantia de la prestació integral i adequada a què es refereix l'apartat a del número 2 de l'article 31.
L'assistència i la cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis, especialment els de menor capacitat econòmica i de gestió.
La prestació de serveis públics i de caràcter supramunicipal , en el seu cas supracomarcal i art. 36.1 c.
En particular, assumirà la prestació dels serveis de prevenció i extinció d'incendis als municipis de menys de 20.000 habitants, quan aquests no procedeixin a la seva prestació.
La prestació de l'SPEIS es duu a terme com un servei bàsic que abasta, no només la prevenció i extinció d'incendis en sentit estricte, sinó que sota aquesta denominació genèrica s'hi han anat incloent moltes tipologies d'actuació que van des del rescat i salvament de persones, prevenció de perills públics, donar suport a situacions d'emergència, fins a l'extinció d'incendis, actuacions en inundacions, accidents de trànsit...etc., tot això a fi de garantir el benestar i la seguretat a l'illa de Menorca.
L'SPEIS és considerat un servei públic essencial, tal com està regulat per la Llei 2/1998, de 13 de març, d'ordenacions d'emergències a les Illes Balears, a l'artícle 3, que diu: «Els serveis públics regulats per aquesta llei tindran la consideració de servei essencial de la Comunitat Autònoma i estaran sotmesos i gaudiran, en tot el que fa a la seva activitat, de les condicions i prerrogatives que, per aquests tipus de serveis estableix l'ordenament jurídic.» Aquest servei ve regulat als articles 11 i següents de la llei. En concret, l'article 11.1 diu: «Als efectes de la present llei son serveis públics de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments, a l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els següents: a) Els serveis insulars de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments dels consells insulars.»
De fet, l'article 11 de la Llei 2/1998, de 13 de març, d'ordenació d'emergències de les Illes Baleares, inclou els serveis insulars de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments dels consells insulars com un dels serveis públics de prevenció i extinció d'incendis i de salvament existents dintre de l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Així mateix, d'acord amb l'article 46 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears, el CIM desenvolupa determinades potestats en matèria de protecció civil, com la prestació d'ajuts, assistència i cooperació als municipis en matèria de protecció civil o la d'assegurar la prestació integral i adequada a la totalitat del territori insular dels serveis d'urgència, emergència i protecció civil, en el marc del que es disposa en la mateixa Llei 7/1985 i a la resta de la normativa vigent relacionada amb la matèria. L'administració del servei, amb caràcter general, correspon al Consell Insular de Menorca i s'executarà conformement amb la normativa aplicable a aquesta institució.
Atesa la necessitat de l'aprovació d'aquest conveni amb Ports de les Illes Balears, justificada a l'informe del director insular de Projectes Sostenibles, Cooperació Local i Internacional; en què es diu als antecedents:
«El CIM i Ports de les Illes Balears estan interessats en dur a terme una acció coordinada en els ports de gestió directa de Ports de les Illes Balears de l'illa de Menorca (Port de Ciutadella, Port Exterior de Ciutadella, Port de Fornells, Club Esportiu de Cala'n Bosch, Club Nàutic de Ciutadella, Club Nàutic de Fornells, i Port Esportiu d'Addaia) en matèria de prevenció, extinció d'incendis, salvament i protecció civil, a fi d'aprofitar els recursos disponibles i els mitjans amb que compta cadascun dels dos organismes. En l'actualitat, la vigència del conveni que es mantenia entre el CIM i Ports de les Illes Balears va expirar el passat 2 d'octubre de 2020, i fins ara no ha estat possible reprendre novament la possibilitat de prestar aquest servei amb una contraprestació cap al CIM, com hi havia fins a eixe moment. No obstant, passat aquest temps, s'aprofita el nou conveni per dotar-lo d'unes quantitats més actualitzades als preus de les contraprestacions que es regulen al mateix.
Ports de les Illes Balears té encomanat, en els termes que preveu la Llei 10/2005, de 10 de juny, de Ports de les Illes Balears, l'exercici de les competències executives de l'administració autonòmica en matèria de ports i d'instal·lacions portuàries i marítimes.
Per complir la seva finalitat institucional, en virtut de l'article 27 i) de la Llei 10/2005, de 21 de juny, Ports de les Illes Balears exerceix la gestió dels serveis portuaris generals dels quals es beneficien els usuaris del port sense necessitat de sol·licitud i, en tot cas, la col·laboració entre les administracions competents en la prevenció i el control d'emergències, inclosos els serveis de protecció civil, prevenció i extinció d'incendis i lluita contra la contaminació. Així mateix, són serveis portuaris bàsics l'equip d'intervenció ràpida d'extinció d'incendis i de control de vessaments.
Atès que es pretén reemprendre i millorar el servei a fi d'aconseguir l'acompliment de totes les ràtios establertes per la normativa, el CIM i Ports de les Illes Balears, prèvia aprovació per part de l'òrgan competent a cada institució, s'avenen a subscriure un conveni que reguli totes les contraprestacions que l'SPEIS porta a terme als ports de l'illa de Menorca pels següents quatre anys.»
L'execució de les accions previstes al conveni que es proposa milloren l'eficiència de la gestió pública, faciliten la utilització conjunta de mitjans i serveis públics, i contribueixen a la realització d'activitats d'utilitat pública.
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació;
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar el conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i Ports de les Illes Balears en matèria de prevenció, extinció d'incendis, salvament i protecció civil, que es transcriu com a annex.
Segon. Comunicar aquest acord als interessants.
Tercer. Publicar aquest conveni al BOIB.
ANNEX CONVENI ENTRE EL CONSELL INSULAR DE MENORCA I PORTS DE LES ILLES BALEARS EN MATÈRIA DE PREVENCIÓ, EXTINCIÓ D'INCENDIS, SALVAMENT I PROTECCIÓ CIVIL
PARTS
D'una part, senyor Adolfo Vilafranca Florit, president del Consell Insular de Menorca (en endavant CIM), per acord del Ple del Consell Insular de Menorca adoptat en sessió extraordinària de 8 de juliol de 2023, i en virtut de les atribucions que li confereixen l'article 21.1 k de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, i d'acord amb l'article 34.1 b de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (LRBRL).
D'altra part, el senyor José Manuel Lafuente Mir, conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua, i president de Ports de les Illes Balears, actuant en representació d'aquesta entitat, amb CIF Q0700499G i domicili al carrer Vicente Tofiño, 36, de Palma; en l'exercici de les facultats atribuïdes per l'article 9 a del Decret 134/2005, d'aprovació dels estatuts de Ports de les Illes Balears i per acord del Consell d'Administració de 25 de maig de 2022.
Totes les parts intervenen en virtut de la representació que per raó del seus càrrecs assumeixen i es reconeixen mútuament la capacitat jurídica i d'obrar necessàries per a poder celebrar aquest conveni de col·laboració d'acord amb el que es disposa en l'article 47 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
MANIFESTEN
Primer. Que el CIM i Ports de les Illes Balears estan interessats en dur a terme una acció coordinada en els ports de gestió directa de Ports de les Illes Balears de l'illa de Menorca (Port de Ciutadella, Port Exterior de Ciutadella, Port de Fornells, Club Esportiu de Cala'n Bosch, Club Nàutic de Ciutadella, Club Nàutic de Fornells, i Port Esportiu d'Addaia) en matèria de prevenció, extinció d'incendis, salvament i protecció civil, a fi d'aprofitar els recursos disponibles i els mitjans amb que compta cadascun dels dos organismes.
Segon. Des de l'any 1972 els municipis de Menorca concerten un servei insular de prevenció i extinció d'incendis (en endavant, SPEIS), en col·laboració primer amb la Diputació i actualment amb aquest CIM. Aquest servei es crea en virtut del que estableix la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora dels bases de règim local, que estableix als seus articles 36.1 i 41.3 que el CIM és l'Administració competent per a la prestació dels serveis públics de caràcter supramunicipal, i que una de les competències municipals és la prestació del servei de prevenció i extinció d'incendis, que té la naturalesa de servei obligatori als municipis de més de 20.000 habitants, conforme a l'establert que les diputacions dirigiran preferentment la seva activitat a assegurar la prestació dels serveis mínims municipals de caràcter supramunicipal i han d'assegurar la prestació integral i adequada en la totalitat del territori.
De fet, l'article 11 de la Llei 2/1998, de 13 de març, d'ordenació d'emergències de les Illes Baleares, inclou els serveis insulars de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments dels consells insulars com un dels serveis públics de prevenció i extinció d'incendis i de salvament existents dintre de l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Així mateix, d'acord amb l'article 46 de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears, el CIM desenvolupa determinades potestats en matèria de protecció civil, com la prestació d'ajuts, assistència i cooperació als municipis en matèria de protecció civil o la d'assegurar la prestació integral i adequada a la totalitat del territori insular dels serveis d'urgència, emergència i protecció civil, en el marc del que es disposa en la pròpia Llei 7/1985 i a la resta de la normativa vigent relacionada amb la matèria.
Tercer. Ports de les Illes Balears té encomanat, en els termes que preveu la Llei 10/2005, de 10 de juny, de Ports de les Illes Balears, l'exercici de les competències executives de l'administració autonòmica en matèria de ports i d'instal·lacions portuàries i marítimes, entre les quals es troben els ports relacionats al punt primer.
Per complir la finalitat institucional, en virtut de l'article 27 i de la Llei 10/2005, de 21 de juny, Ports de les Illes Balears exerceix la gestió dels serveis portuaris generals dels quals es beneficien els usuaris del port sense necessitat de sol·licitud i, en tot cas, la col·laboració entre les administracions competents en la prevenció i el control d'emergències, inclosos els serveis de protecció civil, prevenció i extinció d'incendis i lluita contra la contaminació. Així mateix, són serveis portuaris bàsics l'equip d'intervenció ràpida d'extinció d'incendis i de control de vessaments.
La prestació del servei de prevenció i extinció d'incendis es fa com un servei bàsic que abasta, no sols la prevenció i extinció d'incendis en sentit estricte, sinó que sota aquesta denominació genèrica s'hi han anat incloent moltes tipologies d'actuació que van des del rescat i salvament de persones, prevenció de perills públics, donar suport a situacions d'emergència fins a l'extinció d'incendis, tot això a fi de garantir el benestar i la seguretat a l'illa de Menorca.
Atès que es pretén reemprendre i millorar el servei a fi d'aconseguir l'acompliment de totes les ràtios establertes per la normativa, el CIM i Ports de les Illes Balears, prèvia aprovació per part de l'òrgan competent a cada institució, subscriuen aquest conveni, el qual es regularà per les següents
CLÀUSULES
Primera. Objecte
L‘objecte d'aquest conveni és:
a) La col·laboració tècnica entre el CIM, mitjançant l'SPEIS, i Ports de les Illes Balears, per tal d'elevar els nivells de seguretat dels ports de gestió directa i indirecta de Ports de les Illes Balears a l'illa de Menorca.
b) La prestació per part de l'SPEIS d'un servei especialitzat en matèria de prevenció i extinció d'incendis, protecció civil, control d'emergències i salvament en risc, en les activitats que es desenvolupen a aquests ports.
c) L'atenció per l'SPEIS de totes les emergències que es produeixin a aquests ports.
d) El manteniment pel CIM dels mitjans materials que li lliuri Ports de les Illes Balears.
Segona. Àmbit d'actuació
L'àmbit d'actuació d'aquest conveni són les superfícies de terra i d'aigua incloses a les zones de servei dels ports de gestió directa de Ports de les Illes Balears a l'illa de Menorca.
Tercera. Abast i contingut de la col·laboració objecte del conveni
Compromisos del CIM:
1. Exercir, mitjançant l'SPEIS, les funcions generals establertes per la legislació vigent i definides actualment als arts. 12 i 18 de la Llei 2/1998, de 13 de març, d'ordenació d'emergències de les Illes Balears, en els ports de gestió directa i indirecta de Ports de les Illes Balears.
2. Aportar tots els mitjans personals i materials que durant la vigència del conveni tengui l'SPEIS, així com tots aquells que en una situació d'emergència es puguin mobilitzar. Disposar, si escau, d'un grup d'intervenció organitzat que actuï com a brigada d'intervenció immediata.
3. Dur a terme totes les actuacions necessàries davant la capitania marítima corresponent per al canvi de titularitat dels mitjans materials lliurats per Ports de les Illes Balears indicats a aquest conveni, i assumir les despeses del seu manteniment, quedant obligat a la contractació de les assegurances que pertoquin.
4. Dur a terme, a través de l'SPEIS, d'acord amb les disponibilitats del servei, les funcions següents:
a) L'extinció d'incendis en sinistres o emergències a terra i, si escau, a vaixells, actuant amb la finalitat de minimitzar els danys personals i materials.
b) La intervenció en tasques d'evacuació d'edificis, vaixells i instal·lacions, incloses les possibles derivades d'incidents relacionats amb els transports de mercaderies perilloses al port exterior de Ciutadella.
c) Les operacions de salvament terrestre i complementar i col·laborar en les de salvament marítim.
d) La investigació i l'anàlisi dels sinistres per tal d'informar sobre les causes, les conseqüències i els danys ocasionats.
e) La participació en simulacres, exercicis i pràctiques que siguin organitzades per Ports de les Illes Balears, amb independència d'aquelles activitats que organitzi el mateix SPEIS per la formació i l'ensinistrament dels seus efectius.
f) L'emissió d'informe, en el termini de 10 dies, sobre cadascuna de les intervencions d'emergència que efectuï a la zona de serveis dels ports, on es detallin, com a mínim, el motiu de la intervenció, les dades de localització de l'emergència, l'hora d'inici i acabament de l'actuació, els mitjans humans i materials emprats, els danys aparents ocasionats per l'emergència i qualsevol altra dada que es consideri rellevant.
g) La inspecció dels sistemes de protecció contra incendis de les instal·lacions.
h) L'adopció de les mesures de protecció del medi ambient que requereixi la situació d'emergència.
i) La formació permanent del personal en el coneixement de les zones dels ports indicats, així com el coneixement dels seus riscos, d'acord amb l'activitat que s'hi desenvolupa i les mercaderies perilloses que es puguin autoritzar al port exterior de Ciutadella.
j) La realització de totes les feines i tasques necessàries per mantenir en estat operatiu el material cedit per Port de les Illes Balears.
k) La realització habitual d'activitats de prevenció, inspecció i supervisió de la zona i de les instal·lacions dels ports esmentats.
Compromisos de Ports de les Illes Balears:
1. Facilitar en tot moment la seva col·laboració en les tasques que dugui a terme l'SPEIS i assessorar la direcció de l'SPEIS en totes els aspectes que siguin de la seva competència.
2. Aportar els efectius humans per al desenvolupament de les seves activitats, concretament, posar a disposició el personal de vigilància a les zones de servei dels ports indicats, segons disponibilitats de cada moment.
3. Aportar l'SPEIS del CIM, per poder dur la prestació del servei, de l'adquisició de material i formació específica per el personal de l'SPEIS. Tant l'adquisició de material, com la proposta, gestió i contractació de formació específica siguin tractades i aprovades per la Comissió mixta de Seguiment.
4. Dotar el CIM d'un amarrament per a una embarcació pneumàtica de rescat a la zona i magatzem per els seus estris.
Quarta. Finançament
1. Ports de les Illes Balears, amb càrrec al seu pressupost, abonarà al CIM fins a 25.000 mil euros per a l'adquisició de material fungible divers, d'acord amb la proposta que efectuï la comissió de seguiment prevista a la clàusula sisena d'aquest conveni.
2. Ports de les Illes Balears, amb càrrec al seu pressupost, abonarà al CIM la quantitat d'11.000 euros a l'any i cada any s'incrementarà en mil euros més fins al final del conveni; en concepte de la prestació, manteniment i disponibilitat dels serveis prestats, així com l'adquisició de material i un programa de formació específic per al personal de l'SPEIS.
Aquesta anualitat l'abonarà Ports de les Illes Balears al compte corrent designat pel CIM, després que aquest presenti, juntament amb la memòria anual d'activitat desenvolupada pel SPEIS durant l'any anterior, la liquidació corresponent, en la qual s'ha d'esmentar com a concepte l'anualitat del present conveni.
Si no hi hagués coincidència en l'import assignat, la comissió de seguiment haurà de resoldre qualsevol qüestió o discrepància que pugui sorgir entre les parts respecte a les actualitzacions de les liquidacions que es fan cada any, la qual s'ha de fer constar en acta i serà necessària per fer la liquidació corresponent.
Cinquena. Vigència del conveni
El conveni es formalitza per un període de vigència de quatre anys, i tindrà efectes des de l'1 de setembre de 2024 fins al 31 d'agost de 2028, un cop signat per totes les parts. Sens perjudici de l'anterior, aquest es prorrogarà tàcitament per períodes anuals fins a un període de quatre anys més, si cap de les parts el denuncia per escrit amb una antelació mínima de sis mesos a la data de l'acabament d'aquest conveni o d'alguna de les seves pròrrogues.
Sisena. Comissió de seguiment
Les parts constituiran una Comissió Mixta de Seguiment, que coordinarà el desenvolupament d'aquest conveni i estarà integrada per tres membres de cadascuna de les parts designats pel president del CIM i pel president de Ports de les Illes Balears. PIB. La Comissió estarà presidida per un dels representants del CIM i el secretari serà un dels representants de Ports de les Illes Balears.
Poden incorporar-se a la Comissió de Seguiment, a petició d'algun dels seus membres, les persones que es requereixin per a temes específics.
La Comissió, a més de coordinar el desenvolupament del conveni, té com a principals funcions el desplegament i el seguiment del conveni, essent, a títol enumeratiu, les següents:
- Informar de les possibles variacions en les aportacions econòmiques de les parts de conformitat amb el previst a la clàusula quarta.
- La resolució dels dubtes i les controvèrsies que puguin sorgir en l'aplicació d'aquest conveni.
- La interpretació de les seves clàusules, així com l'informe dels protocols i annexos que es vulguin signar en desenvolupament d'aquest, i el seu compliment, si escau.
- Les propostes de mesures de millora i regularització tècnica, així com les de modificació adients a aquest conveni, si escau.
- Definició, si escau, dels detalls dels procediments d'actuació.
- Elevació dels informes que li sol·licitin les administracions signants d'aquest conveni.
- El dictamen de la liquidació anual i la proposta d'adopció de mesures de regularització econòmica.
I, a més, les tasques següents, que s'han de dur a terme sobre la base de les propostes que elabori l'SPEIS:
- Aprovació del Pla de Formació Específica Anual acordat, al qual tindrà accés tot el personal de l'SPEIS.
- Definició dels cursos i sessions informatives en matèria de prevenció i extinció d'incendis que l'SPEIS imparteix al personal de l'APB.
- Aprovació de proposta d'adquisició de material.
- Realització del control i el seguiment del conveni.
- Definició, si s'escau, dels detalls dels procediments d'actuació.
- Elevació dels informes que li sol·licitin les administracions signants d'aquest conveni.
- Propostes de modificacions adequades d'aquest conveni, si s'escau.
- Resolució de qualsevol qüestió o discrepància que pugui sorgir entre les parts.
- Vistiplau de les liquidacions de despeses i les formes d'abonament corresponents que es contemplen en aquest conveni.
Pel que fa al Pla de Formació Específica, ja que es tracta d'una formació amb un alt grau d'especialització, s'haurà de dur a terme en un camp de foc per a bombers professionals.
La Comissió de Seguiment s'integrarà en la Comissió Tècnica que avaluï la part corresponent del procés que se segueixi per a la contractació del centre de formació, dins dels procediments que contempla la legislació corresponent.
El centre de formació haurà de tenir com a mínim les següents instal·lacions, equips i serveis:
- Edificis de tres o més altures per fer els exercicis de ventilació, intervenció i rescat en edificis.
- Roba i equips per a bombers disponibles al mateix centre de formació.
- Àrees formatives en zona neta i zona bruta.
- Inclourà el servei de transport, trasllats, logística i hostalatge (vols, trasllats i hotels i menjars).
La comissió ajustarà el seu règim de funcionament a allò establert a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Abans de residenciar, quan sigui pertinent fer-ho, el coneixement dels litigis produïts davant els òrgans jurisdiccionals ordinaris, és un requisit procedimental previ intentar la conciliació en el si de la comissió de seguiment.
Sols en el cas que no es pugui arribar a una conciliació, s'han de resoldre de conformitat amb el que disposa l'article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
La Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca actuarà, conformement amb la seva normativa de funcionament, com a junta consultiva.
Setena. Modificació del conveni
La modificació del conveni requerirà acord unànime de totes les parts signants.
Vuitena. Resolució del conveni
Així, tal com disposa l'article 51.1 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, el conveni s'extingirà:
a) Pel compliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte
b) Per incórrer en alguna de les següents causes de resolució.
c) El transcurs del termini de vigència del conveni sense haver-se acordat la pròrroga d'aquest.
d) L'acord unànime de tots els signants.
e) L'incompliment de les obligacions i compromisos assumits
f) Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.
g) Per qualsevol altra causa diferent de les anteriors prevista en el conveni o en altres lleis.
En cas de produir-se el supòsit previst a la lletra e, qualsevol de les parts podrà notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un determinat termini amb les obligacions o compromisos que es consideren incomplits. Aquest requeriment serà comunicat al responsable del mecanisme de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni i a les altres parts signants.
Si transcorregut el termini indicat en el requeriment persistís l'incompliment, la part que el va dirigir notificarà a les parts signants la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt el conveni. La resolució del conveni per aquesta causa comportarà la indemnització dels perjudicis causats.
Aquesta indemnització es determinarà prèvia acreditació documental dels esmentats perjudicis i serà dictaminada per la comissió de seguiment del conveni.
En cap cas la resolució del conveni ha d'afectar l'execució dels serveis que es duguin a terme, les parts hauran d'adoptar les mesures pertinents per tal d'assegurar la continuïtat dels serveis i liquidar les obligacions de cada una de les parts signants.
Novena. Efectes de la resolució del conveni
El compliment i la resolució dels convenis dóna lloc a la seva liquidació amb l'objecte de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts.
En el supòsit de convenis dels quals derivin compromisos financers, s'entenen complerts quan el seu objecte s'hagi realitzat en els termes i a satisfacció de totes dues parts, d'acord amb les seves competències respectives, tenint en compte les regles següents:
Si de la liquidació resulta que l'import de les actuacions executades per alguna de les parts és inferior als fons que aquesta hagi rebut de la resta de parts del conveni per finançar l'execució esmentada, aquella ha de reintegrar a aquestes l'excés que correspongui a cada una, en el termini màxim d'un mes des que s'hagi aprovat la liquidació.
Si, un cop transcorregut el termini màxim d'un mes, esmentat en el paràgraf anterior, no s'ha produït el reintegrament, s'ha d'abonar a les parts esmentades, també en el termini d'un mes a comptar d'aquest moment, l'interès de demora aplicable al reintegrament esmentat, que en tot cas és el que resulti de les disposicions de caràcter general reguladores de la despesa pública i de l'activitat econòmic-financera del sector públic.
Si és superior, la resta de parts del conveni, en el termini d'un mes des de l'aprovació de la liquidació, ha d'abonar a la part de què es tracti la diferència que correspongui a cadascuna, amb el límit màxim de les quantitats que cadascuna s'hagi compromès a aportar en virtut del conveni. En cap cas les parts del conveni no tenen dret a exigir a la resta cap quantia que superi els límits màxims esmentats.
No obstant això, si, quan concorri qualsevol de les causes de resolució del conveni, hi ha actuacions en curs d'execució, les parts, a proposta de la comissió de seguiment, vigilància i control del conveni o, si no n'hi ha, del responsable del mecanisme a què fa referència la lletra f) de l'article 49, poden acordar la continuació i finalització de les actuacions en curs que considerin oportunes, i establir un termini improrrogable per a la seva finalització, un cop transcorregut el qual se n'ha d'efectuar la liquidació.
Desena. Protocols o annexos singulars de desenvolupament
La col·laboració establerta en aquest conveni pot ser objecte, si n'és el cas, de desenvolupament i concreció mitjançant annexos, que tenen la mateixa consideració jurídica i iguals efectes vinculants que aquest conveni, en els quals s'ha de reflectir de forma detallada la dimensió i l'abast de la cooperació, i també els compromisos addicionals, de tota casta, que assumeixen les parts.
Aquests annexos addicionals han de tenir, des del moment que se signin, la consideració de part integrant d'aquest conveni, i hi són d'aplicació el règim i les normes que el regulen.
Onzena. Naturalesa, qüestions litigioses i jurisdicció competent
Aquest conveni de col·laboració s'estableix a l'empara de l'article 47 i 140 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic, i de l'article 57 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, i la seva naturalesa és temes específics.
Les controvèrsies que puguin sorgir en la interpretació i aplicació dels pactes d'aquest conveni les ha de resoldre l'ordre jurisdiccional contenciós-administratiu, de conformitat amb el que preveu la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció conteciosa administrativa. No obstant això, les controvèrsies que es puguin plantejar sobre la interpretació i execució del conveni, les han de dirimir amb caràcter previ els responsables del seguiment, vigilància i control del conveni designats.
Aquest conveni de col·laboració té naturalesa administrativa i queda exclòs de l'àmbit d'aplicació de la normativa de contractes del sector públic.
Dotzena. Publicitat del conveni
Aquest conveni s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels acords dels òrgans competents de les administracions que el subscriuen. Les parts signants acorden que el Consell Insular de Menorca serà l'Administració encarregada de dur a terme aquesta publicació.
I, en prova de conformitat, signam aquest conveni en els llocs i les dates que consten en les signatures electròniques d'aquest document.
Maó, 30 de setembre de 2024
Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (DP 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-7-2023)