Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 635808
Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa de modificació de la Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa de 31 de juliol de 2024 per la qual s’aproven les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2024-2025
Fets
1. En el BOIB núm. 102, de 3 d'agost, es va publicar la Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2024-2025.
2. S'han produït diverses consultes en relació al contingut de la Resolució esmentada, la resposta a les quals és convenient fer-la extensiva a tota la comunitat educativa. Així mateix, s'han observat errades de redacció. Per tal d'aclarir els aspectes que han donat lloc a les consultes i per rectificar les errades detectades, és necessari modificar la Resolució.
3. De conformitat amb el que disposa el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener; pel Decret 4/2024, de 17 de maig, i pel Decret 5/2024, de 29 de maig; la direcció general competent en matèria d'ordenació dels ensenyaments no universitaris és la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.
4. L'article 109.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, disposa que les administracions públiques poden rectificar en qualsevol moment, d'ofici o instància de les persones interessades, els errors materials, de fet o aritmètics existents en el seus actes.
Fonaments de dret
1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.
2. L'article 109.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener; pel Decret 4/2024, de 17 de maig, i pel Decret 5/2024, de 29 de maig.
4. La Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa de 31 de juliol de 2024 per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2024-2025.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Modificar i corregir les errades observades a la Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa de 31 de juliol de 2024 per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2024-2025, en els termes que estableix l'annex d'aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (2 d'octubre de 2024)
La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa Maria Isabel Salas Sánchez
ANNEX 1 Modificacions a la Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa de 31 de juliol de 2024 per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2024-2025
1. Es dona una nova redacció al punt 2.2. La redacció modificada és la següent:
2.2. En l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes s'han de tenir en compte, com a referents a totes i cadascuna de les àrees o àmbits, els criteris d'avaluació de les competències específiques, els objectius establerts per a l'etapa i el grau de desenvolupament de les competències clau previstes en el perfil de sortida. No és necessari que tots i cadascun dels criteris d'avaluació aplicables duguin aparellada una qualificació numèrica o percentual.
2. Es corregeix l'errada advertida en el punt 2.4.
On diu:
2.4. Els docents han de poder fer servir instruments d'avaluació diversos, flexibles i accessibles, que permetin la valoració objectiva de tots els alumnes, i que garanteixin que les condicions de realització dels processos associats a l'avaluació s'adapten a les necessitats dels alumnes.
Ha de dir:
2.4. Els docents han de fer servir instruments d'avaluació diversos, flexibles i accessibles, que permetin la valoració objectiva de tots els alumnes i que garanteixin que les condicions de realització dels processos associats a l'avaluació s'adapten a les necessitats dels alumnes.
3. Es corregeix l'errada advertida al punt 3.1.
On diu:
3.1. Al llarg del curs, el tutor de cada grup d'alumnes s'ha de coordinar amb l'equip docent, constituït pels professors que imparteixen docència als alumnes d'aquest grup, amb la participació, si escau, dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge i de l'equip directiu.
Ha de dir:
3.1. Al llarg del curs, el tutor de cada grup d'alumnes ha de coordinar l'equip docent, constituït pels professors que imparteixen docència als alumnes d'aquest grup, amb la participació, si escau, del departament d'orientació i de l'equip directiu.
4. Es dona una nova redacció al punt 4.6. La redacció modificada és la següent:
4.6. D'acord amb l'article 20.4 del Reial decret 217/2022, i sense perjudici de la permanència prevista en l'article 16.7 d'aquest Reial decret, l'escolarització dels alumnes amb NEE en aquesta etapa a centres ordinaris es pot prolongar un any més, a qualsevol curs, sempre que això afavoreixi l'adquisició de les competències clau i la consecució dels objectius de l'etapa. La decisió l'ha de prendre l'equip docent, assessorat pel departament d'orientació, després d'haver oït el parer dels pares o tutors legals. La decisió presa per l'equip docent és vinculant i no cal cap altre tràmit addicional o resposta per part de l'administració educativa.
5. Es corregeix l'errada advertida al punt 5.1.
On diu:
5.1. El tutor d'un grup d'alumnes té la responsabilitat de coordinar tant l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, com la funció d'orientació individual dels alumnes, amb el suport, si escau, dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge i de l'equip directiu. L'acció tutorial ha d'assegurar l'acompanyament personal i emocional dels alumnes, amb la finalitat de garantir-ne el màxim aprenentatge i benestar.
Ha de dir:
5.1. El tutor d'un grup d'alumnes té la responsabilitat de coordinar tant l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, com la funció d'orientació individual dels alumnes, amb el suport, si escau, del departament d'orientació i de l'equip directiu. L'acció tutorial ha d'assegurar l'acompanyament personal i emocional dels alumnes, amb la finalitat de garantir-ne el màxim aprenentatge i benestar.
6. Es dona una nova redacció al punt 7.3. La redacció modificada és la següent:
7.3. El director, o persona en qui delegui, preferentment un membre de l'equip directiu, ha d'assistir a les reunions de seguiment i d'avaluació.
7. Es corregeix l'errada advertida al punt 8.2.
On diu:
8.2. Els centres privats han de consignar les qualificacions amb el sistema que determini la titularitat del centre.
Ha de dir:
8.2. Els centres privats han de consignar els resultats de les sessions de seguiment amb el sistema que determini la titularitat del centre.
8. Es corregeix l'errada advertida al punt 8.4.
On diu:
8.4. De manera extraordinària, en les sessions de seguiment, el professor pot deixar la casella de qualificació en blanc si no ha pogut avaluar algun alumne per malaltia, incorporació un cop començat el curs o qualsevol altra circumstància que ho impossibiliti. En aquest cas, n'ha de fer constar els motius com a observació.
Ha de dir:
8.4. De manera extraordinària, en les sessions de seguiment, el professor pot deixar la casella de qualificació en blanc si no ha pogut avaluar algun alumne per malaltia, incorporació un cop començat el curs o qualsevol altra circumstància que ho impossibiliti. En aquest cas, n'ha de fer constar els motius a les observacions generals.
9. S'elimina el punt 10.2.
10. Es corregeix l'errada advertida al punt 11.2.
On diu:
11.2. El nombre de matèries no superades no ha de ser una limitació per a la promoció dels alumnes. Per als alumnes que tenen avaluació negativa en tres o més matèries, el centre, d'acord amb el punt 11.8 d'aquestes instruccions, ha de concretar en la concreció curricular del centre els criteris de promoció que l'equip docent ha de considerar per decidir la promoció d'aquests alumnes. Aquests criteris s'han de fonamentar en la progressió de l'alumne i el desenvolupament de les competències clau per davant dels criteris d'avaluació de les competències específiques de cada matèria. A més, han de tenir en compte si l'alumne podrà seguir amb èxit el curs següent, si té expectatives favorables de recuperació i si la promoció beneficiarà la seva evolució acadèmica, i sempre que els alumnes hagin assolit almenys dues de les competències clau següents:
Ha de dir:
11.2. El nombre de matèries no superades no ha de ser una limitació per a la promoció dels alumnes. Per als alumnes que tenen avaluació negativa en tres o més matèries, el centre, d'acord amb el punt 11.8 d'aquestes instruccions, ha de concretar en la concreció curricular del centre els criteris de promoció que l'equip docent ha de considerar per decidir la promoció d'aquests alumnes. Aquests criteris s'han de fonamentar en la progressió de l'alumne i el desenvolupament de les competències clau per davant dels criteris d'avaluació de les competències específiques de cada matèria. A més, han de tenir en compte si l'alumne podrà seguir amb èxit el curs següent, si té expectatives favorables de recuperació i si la promoció beneficiarà la seva evolució acadèmica. Es recomana que els alumnes hagin assolit almenys dues de les competències clau següents:
11. Es dona una nova redacció al punt 11.8. La redacció modificada és la següent:
11.8. La decisió de promoció o permanència l'ha de prendre l'equip docent corresponent, d'acord amb el que s'estableix en aquestes instruccions i amb els criteris concretats pel centre. La justificació de la decisió de permanència s'ha de reflectir en l'apartat d'observacions de l'acta de la sessió d'avaluació. La resta de decisions, incloent-hi el consell orientador per als alumnes que abandonin l'etapa, s'han de prendre d'acord amb el que s'especifica en aquestes instruccions.
12. Es corregeix l'errada advertida al punt 13.1.
On diu:
13.1. Els equips docents poden proposar als pares o tutors legals i a l'alumne, a través del consell orientador, la incorporació a un CFGB, quan el seu perfil acadèmic i vocacional ho aconselli i compleixi, simultàniament, els requisits següents:
Ha de dir:
13.1. Els equips docents poden proposar als pares o tutors legals i a l'alumne, a través del consell orientador, la incorporació a un CFGB, quan el seu perfil acadèmic i vocacional ho aconselli i compleixi, simultàniament, els requisits següents:
13. Es dona una nova redacció al punt 14.4. La redacció modificada és la següent:
14.4. Els alumnes que cursen segon d'ESO per segona vegada o els que cursen segon d'ESO per primera vegada però han exhaurit el nombre màxim de permanències d'acord amb el punt 11.7 d'aquestes instruccions, poden ser proposats per l'equip docent per incorporar-se a tercer d'ESO en un PDC en el curs següent. Aquesta circumstància s'ha de consignar a l'acta d'avaluació d'acord amb el punt 22.3 d'aquestes instruccions.
14. Es dona una nova redacció al primer paràgraf del punt 15.1. La redacció modificada és la següent:
15.1. De forma excepcional, a final de curs, la direcció del centre educatiu ha de resoldre la sortida del PDC que cursa un alumne si es dona alguna de les situacions que figuren a continuació. Aquesta resolució és vinculant i no cal cap actuació administrativa addicional per part de la Conselleria d'Educació i Universitats. No obstant l'anterior, s'ha de comunicar la sortida del programa a l'inspector educatiu de referència del centre.
15. Es corregeix l'errada advertida al punt 18.2.
On diu:
18.2. Els centres educatius han d'establir els criteris de titulació, d'acord amb el que s'estableix al Decret 32/2022, d'1 d'agost, i en aquesta resolució.
Ha de dir:
18.2. Els centres educatius han de concretar els criteris de titulació, d'acord amb el que s'estableix al Decret 32/2022, d'1 d'agost, i en aquesta resolució.