Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT DE RECERCA I FORMACIÓ AGROALIMENTÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (IRFAP)
Núm. 618659
Resolució del president de l’Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera (IRFAP) per la qual s’aprova la convocatòria de les ajudes per a l’adquisició d’alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l’aqüífer de Campos-Ses Salines de Mallorca i en la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització i davant la crisi provocada per la guerra d’Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l’activitat agrària a les Illes Balears
L'activitat agrària genera de manera evident i contrastada serveis a la societat en el seu conjunt, com són el manteniment de l'equilibri socioeconòmic de les zones rurals, la mitigació i adaptació al canvi climàtic, la protecció del medi ambient, del paisatge, dels recursos naturals, del sòl i de la diversitat genètica. Així ho reconeix la Llei 3/2019, agrària de les Illes Balears, que obliga a les administracions públiques, i en especial a les competents en matèria agrària, a vetllar perquè aquests serveis es mantinguin, i s'observin els següents principis: l'autosuficiència alimentària, les bones pràctiques agràries, la sostenibilitat ambiental, la conservació del paisatge rural, i el foment de les actuacions i mesures agroambientals destinades a prevenir la lluita contra l'erosió i la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic, especialment les que contribueixen a una retenció major de CO2.
En el document El futur dels aliments i de l'agricultura, la Comissió Europea estableix els reptes, objectius i orientacions de la Política Agrària Comuna 2023-2027, que posa de manifest que les explotacions, autoritats locals, regionals i/o nacionals han d'assumir més responsabilitats quant a la manera com es compleixen aquests objectius.
L'activitat agrària, per tant, genera creixement econòmic, però també valors ambientals i socials que no es veuen recompensats en el preu de venda dels productes produïts pels pagesos. La valoració d'aquests valors ambientals i socials no deixa de ser complexa, però en tot cas, la conservació del territori i de la biodiversitat, o de la suficiència alimentària, per posar alguns exemples, genera uns beneficis públics a la societat molt superiors al producte interior brut que produeix el sector agrari.
D'altra banda, la insularitat és un fet natural que genera majors costos de producció al sector agrícola i ramader, menors ingressos per unitat de producte, i menors oportunitats. Aquests fets, entre altres, contribueixen a una disminució sostinguda de l'activitat agrària a les Illes Balears. Aturar aquesta tendència i aconseguir el manteniment de l'activitat, incentiva el creixement econòmic del medi rural, però també les altres externalitats inherents no recompensades pel mercat, com les potencialitats ambientals. Així, a l'activitat agrària se li reconeix la capacitat de mitigar els efectes del canvi climàtic, de preservar el medi ambient, especialment la terra, el paisatge i la biodiversitat, de gestionar equilibradament el territori, i de conservar el medi rural i els valors socials, com són el patrimoni cultural i etnològic de les Illes Balears i l'avanç cap a una major sobirania alimentària.
L'article 4 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell reconeix la contribució de l'activitat agrària al subministrament de béns públics i privats, mitjançant la producció de productes agrícoles, o el manteniment de la superfície agrícola en un estat adequat.
El 24 de febrer del 2022, Rússia va iniciar una agressió militar no provocada i injustificada contra Ucraïna. La Unió Europea (UE) i els socis internacionals van reaccionar immediatament a aquesta greu violació de la integritat territorial, la sobirania i la independència d'Ucraïna mitjançant l'adopció de mesures restrictives (sancions). També es van imposar sancions contra Bielorússia, a causa del seu paper a l'hora de facilitar l'agressió militar de Rússia. En les setmanes següents es van adoptar mesures addicionals, a les quals podrien afegir-se'n d'altres conforme evolucioni la situació. Rússia va decidir adoptar les seves pròpies contramesures econòmiques.
A més, la crisi geopolítica provocada per l'agressió russa contra Ucraïna està tenint repercussions especialment greus als sectors de l'agricultura, la indústria alimentària, la pesca i l'aqüicultura. Els alts preus de l'energia han generat un augment fort dels costos de producció.
En aquest context, la Comissió Europea va decidir adoptar el marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajudes estatals destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01), com una resposta econòmica coordinada dels Estats membres i les institucions de la UE per mitigar les negatives repercussions econòmiques i socials per la UE amb l'objectiu de preservar les activitats econòmiques i l'ocupació i per facilitar els ajustaments estructurals necessaris en resposta a la nova situació econòmica. Aquesta resposta inclou, entre altres, mesures temporals d'ajuda estatal apropiades per al sector agrari.
Els efectes de l'agressió militar de Rússia a Ucraïna es mantenen i s'ha prorrogat el Marc Temporal Nacional relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia arran de l'agressió de Rússia contra Ucraïna fins a 31 de desembre de 2024.
L'aqüífer de Campos-Ses Salines (1821M2) es troba situat al sud de l'illa de Mallorca. Ocupa una superfície de 253 Km2, i inclou la totalitat dels municipis de Campos i de Ses Salines, i part dels de Llucmajor, Porreres i Santanyí. Drena a la mar i es recarrega, principalment, de la pluja, però també dels aqüífers limítrofes. El seu estat químic és dolent, especialment per causa de la intrusió marina, i es detecten pressions difuses degudes a l'agricultura i a fonts puntuals de contaminació a explotacions ramaderes, benzineres, cementiris, foses sèptiques i EDAR.
L'aqüífer de Ferreries-Cavalleria (19NM01) es troba situat al centre de l'illa de Menorca. En el municipi des Mercadal, situat en aquest aqüífer, hi ha una EDAR que abasteix una superfície regable de 74 ha, i conté 9 hidrants. Les explotacions agràries que formen part d'aquesta comunitat de regants no poden regar degut a la salinitat de l'aigua a la sortida de l'EDAR, que es troba des de l'any 2019 per sobre de 3.000 µS·cm-1, que és el límit que estableix el Pla Hidrològic de les Illes Balears, i la majoria d'analítiques mensuals indiquen valors superiors als 4.000 µS·cm-1, i amb puntes superiors als 6.000 µS·cm-1. L'opció de regar mitjançant un sondeig autoritzat tampoc ha estat viable, ja que l'aigua subterrània presenta una salinitat superior als 4.000 µS·cm-1. En aquest context, la producció agrícola de les explotacions agràries de la comunitat de regants de l'EDAR del municipi des Mercadal s'ha vist considerablement mermada.
Atès l'anterior, es fa necessari donar suport a les explotacions ramaderes de boví situades sobre l'aqüífer de Campos - Ses Salines de Mallorca i en la Comunitat de Regants Tramuntana de Menorca, per a l'adquisició d'alfals deshidratat, sempre que mantinguin el compromís de no produir farratges d'estiu de regadiu amb aigües subterrànies en el cas de les situades sobre l'aqüífer de Campos - Ses Salines de Mallorca, i de no regar amb aigües regenerades salinitzades a la Comunitat de Regants Tramuntana de Menorca; tot amb la finalitat d'evitar la salinització dels aqüífers, mantenir els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària que no són recompensats pel mercat, i mitigar les negatives repercussions econòmiques que ha tingut l'agressió militar de Rússia a Ucraïna sobre aquestes explotacions.
La Comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajudes estatals destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01), i les seves modificacions, estableixen les condicions que han de complir les ajudes.
En data 14 de setembre del 2024 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 121 el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores de les ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú a les explotacions ramaderes situades sobre l' aqüífer de Campos-Ses Salines de Mallorca i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears.
El Decret 37/2022, de 29 d'agost, de modificació dels estatuts de l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera, aprovats pel Decret 28/2014, de 27 de juny, modifica la denominació de l'entitat pública empresarial Serveis de Millora Agrària i Pesquera i de l'acrònim SEMILLA que passa a ser, respectivament, la d'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears i el de l'acrònim IRFAP; i recull, en l'article 4.Funcions del Títol 1.Disposicions generals, de l'Annex, la funció de Fomentar les activitats agràries i pesqueres, de conformitat, si procedeix, amb les bases reguladores.
Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció de l'IRFAP a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores de les ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú a les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines de Mallorca i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant resolució.
Per tot això, i atès que l'alfals presenta circumstàncies especials, com l'estacionalitat productiva, amb una disminució de la producció a partir de la tardor, o que és un producte sotmès a comerç internacional, i amb l'objectiu de fer coincidir la campanya de producció d'alfals amb les demandes dels ramaders i ramaderes, d'acord amb l'article 11.1.f, -Exercir, per raons d'urgència o circumstàncies especials, qualsevol facultat que correspongui al Consell d'Administració de l'IRFAP i donar compte a efectes de la ratificació, del Decret 28/2014, de 27 de juny, d'aprovació dels Estatuts de l'entitat pública empresarial IRFAP, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat de l'any 2024, d'acord amb el que estableix el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores de les ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears, publicat en data 14 de setembre del 2024 en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 121.
2. L'objecte d'aquesta línia d'ajudes és donar suport a l'adquisició d'alfals deshidratat per al bestiar boví de les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines de Mallorca, i en la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar la salinització dels aqüífers, i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears, sempre que es comprometin a no produir farratges d'estiu de regadiu amb aigües subterrànies en el cas de les situades sobre l'aqüífer de Campos - Ses Salines de Mallorca, i a no regar amb aigües regenerades salinitzades en el cas de la Comunitat de Regants Tramuntana de Menorca.
3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (article 12.1.c), per la Comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajudes estatals destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01), i les seves modificacions, i l'establert en aquesta convocatòria.
4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és les illes de Mallorca i de Menorca, de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1.Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos-cents setanta cinc mil euros (€275.000), amb càrrec als pressupostos de l'IRFAP de l'any 2024. Aquest import serà finançat d'origen en un 85% per l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears, i en un 15% per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears, en el marc del Conveni de col·laboració signat entre ambdues entitats mencionat en el punt 1 de l'apartat Primer d'aquesta Resolució.
2. Els crèdits que s'hi destinen es podran incrementar amb càrrec al pressupost de l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP).
Tercer
Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries de les ajudes les persones físiques, jurídiques, de titularitat compartida o comunitats de béns de les Illes Balears que, en el moment de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d'ajuda, compleixin un dels requisits següents:
a. Ser titular d'una explotació agrària ramadera que estigui inscrita en el Registre d'Explotacions Agràries de les Illes Balears (REA) i situada sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines a l'illa de Mallorca.
Per al boví de llet, només es consideraran els animals de més de 2 anys inscrits en el Registre de control de rendiment lleter de les Illes Balears de l'IRFAP, en data 28 de febrer de 2024.
b. Ser titular d'una explotació agrària ramadera que estigui inscrita en el Registre d'Explotacions Agràries de les Illes Balears (REA) i situada en la comunitat de regants Tramuntana, a l'illa de Menorca.
Per al boví de carn, només es consideraran els animals de més de 2 anys inscrits en el Registre d'Explotacions Ramaderes (REGA) de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural de les Illes Balears, amb les dades correctes i actualitzades, en data 28 de febrer de 2024.
2. A més del requisit establert en el punt 1 anterior, s'han de complir els requisits que preveu el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores de les ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears; així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones o entitats sobre les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no incórrer en aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3.bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveuen l'article 13.3.bis esmentat i, si escau, l'article 22.bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans no es dicti la proposta de resolució de concessió.
Els sol·licitants que s'oposin expressament a la consulta de les dades, acreditaran el compliment d'aquest requisit mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006, en el període que s'estableixi en la convocatòria.
Quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable. No obstant, en el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000 euros, serà requerida perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat l'IRFAP i el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
5. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiàries de la subvenció les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Es subvencionarà l'adquisició d'alfals deshidratat des del dia 1 de març de 2024 i fins el dia 10 d'octubre de 2024, per als animals bovins de més de 2 anys de l'explotació, censats a 28 de febrer de 2024.
2. Únicament són subvencionables les despeses efectuades i pagades pel beneficiari des de l'1 de març del 2024 fins a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.
3. L'impost sobre el valor afegit (IVA) no és subvencionable.
4. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Cinquè
Intensitat i límit
1. L'import de l'ajuda és del 60% del cost de l'alfals deshidratat adquirit.
2. No obstant el que preveu el punt 1 anterior, l'import màxim de l'ajuda es calcula de la següent manera:
- Per al boví de llet, 250€ per animal de més de 2 anys inscrit en el Registre de control de rendiment lleter de les Illes Balears de l'IRFAP, en data 28 de febrer de 2024.
- Per al boví de carn, 125€ per animal de més de 2 anys inscrit en el Registre d'Explotacions Ramaderes (REGA) de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, amb les dades correctes i actualitzades, en data 28 de febrer de 2024.
Així mateix, s'aplicarà l'establert en la Comunicació de la Comissió Europea relatiu al marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajudes estatals destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01), i les seves modificacions.
Sisè
Sol·licituds i documentació
1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al BOIB i finalitza el 14 d'octubre del 2024.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds de participació i d'ajuda, d'acord amb el model de formulari, que figura al següent enllaç: https://www.caib.es/sites/irfap/ca/solalicitud_dalfals_deshidratat/. Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades en els registres d'entrada de l'IRFAP o de qualsevol altre registre que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que optin per la presentació electrònica, han de presentar la sol·licitud a través de la seu electrònica REDSARA (Codi DIR de l'IRFAP: A04026955).
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el formulari.
Juntament amb la sol·licitud, cal adjuntar la documentació següent:
- Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en el cas de persones jurídiques.
- Documentació acreditativa de la representació amb què se signa la sol·licitud.
- Certificat bancari de la titularitat del número de compte bancari.
3. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació, en cas d'entitats sense personalitat jurídica, la farà d'ofici l'IRFAP i/o el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament l'IRFAP i/o el FOGAIBA per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, així com els certificats del Registre general d'explotacions agràries, del Registre de control de rendiment lleter i del Registre d'Explotacions Ramaderes (REGA), s'haurà d'aportar els certificats o la documentació corresponent juntament amb la sol·licitud.
4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder de l'IRFAP. En el cas de denegació expressa per fer aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes a qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i l'IRFAP és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si l'IRFAP no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de la proposta de resolució.
5. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació per part de l'interessat del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) publicat en data 14 de setembre del 2024 en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 121, i la resta de normativa d'aplicació.
7. Documentació justificativa de les despeses efectuades.
La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de les factures pagades o documents de valor probatori equivalent al tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa en els quals s'expliciti clarament el concepte de la factura, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
El concepte de la factura ha de fer una referència clara i explícita al concepte subvencionable d'aquesta convocatòria.
El pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:
- 1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
- 2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignades a la factura les dades següents: la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa.
Aquest últim és facultatiu si l'emissor és persona física.
- 3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
- 4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
No s'admetran pagaments en efectiu iguals o superiors a 1.000,00 euros d'acord amb els termes que estableix l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.
8. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:
- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat o que no estan obligades a presentar-lo, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de les persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en la qual afirmin que assoleixen el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web de l'IRFAP.
La certificació esmentada tindrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
Setè
Selecció de les persones beneficiàries i criteris de selecció
1. Les persones beneficiàries es seleccionaran mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, es seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria i que inclouen la documentació necessària.
2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran totes i cadascuna d'aquestes ajudes en el mateix percentatge, fins a exhaurir el crèdit pressupostari.
Vuitè
Instrucció del procediment i resolució
1. La unitat competent per a la instrucció del procediment de concessió és la Direcció de Desenvolupament de la Producció Agrària de l'IRFAP. Aquesta unitat durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades dels sol·licitants, en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La Direcció de Desenvolupament de la Producció Agrària de l'IRFAP emetrà una proposta de resolució de concessió que es notificarà individualment o mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la que es farà constar el finançament per part de les diferents administracions i un termini de deu dies hàbils per a presentar al·legacions per part del sol·licitant.
En cas d'emetre i notificar una proposta de resolució de concessió denegatòria, si el sol·licitant no presenta cap al·legació, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, i s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
2. La resolució dels expedients la dicta el president de l'IRFAP, a proposta del director de Desenvolupament de la Producció Agrària de l'IRFAP, sobre la base d'un informe previ.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de dos mesos a comptar des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Un cop transcorregut aquest termini sense que es notifiqui resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud.
4. Contra la resolució esmentada es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des del dia següent al de la notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores de les ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears, publicat en data 14 de setembre del 2024 en el BOIB número 121.
En el cas de les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines, a l'illa de Mallorca, és obligació dels beneficiaris comprometre's a no produir farratges d'estiu de regadiu amb aigües subterrànies durant l'any 2024.
En el cas de les explotacions ramaderes situades en la Comunitat de Regants Tramuntana, de l'illa de de Menorca, és obligació dels beneficiaris no regar amb aigües regenerades salinitzades durant l'any 2024.
Són obligacions de les persones beneficiàries sotmetre's als controls que pugui dur a terme l'IRFAP, necessaris per a comprovar la concessió correcta de l'ajuda.
El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Justificació i pagament
El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director de Serveis Corporatius de l'IRFAP i el vist i plau de la Directora gerent, ja que la justificació s'ha d'haver fet i acreditat abans de la concessió de l'ajuda.
Onzè
Incompatibilitats
La participació en aquesta ajuda és incompatible amb la que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
Dotzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores de les ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears, publicat en data 14 de setembre del 2024 en el BOIB número 121; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears; així com els preceptes que siguin aplicables de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i altra normativa aplicable.
Tretzè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 25 de setembre de 2024
El president de l'IRFAP Joan Simonet Pons