Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció tercera. Cursos i formació

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)

Núm. 616371
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques i presidenta de l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) per la qual es modifica la Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques i presidenta de l’EBAP per la qual es fixen les àrees de formació i els àmbits funcionals en què s’han d’estructurar els plans de formació que organitza l’EBAP

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En data 30 de juliol de 2024, la consellera de Presidència i Administracions Públiques i presidenta de l'EBAP va dictar la Resolució mitjançant la qual es fixen les àrees de formació i els àmbits funcionals en què s'han d'estructurar els plans de formació que organitza l'EBAP, la qual va ser publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 101, d'1 d'agost de 2024.

Una vegada establerta l'estructura de les àrees formatives i l'estructura dels àmbits funcionals, s'ha considerat oportú, a l'objecte de donar més seguretat i transparència als empleats públics a l'hora de conèixer en quina de les àrees i àmbits s'inscriurà al Registre General de personal la distinta formació realitzada (tant la duita a terme per l'EBAP, com la formació externa i homologable, impartida per d'altres organismes) incloure unes sigles, tant a les distintes àrees formatives generals de l'annex 2, com a les àrees formatives sectorials estructurades de conformitat amb uns determinats àmbits funcionals, descrits a l'annex 3 de l'esmentada Resolució.

Les sigles relatives a les àrees formatives (general i sectorial) són les que es duen utilitzant internament a l'EBAP per tal d'identificar les esmentades àrees en el sistema informàtic. En canvi, pel que fa a les sigles dels àmbits funcionals, aquestes s'han establert per primera vegada a la Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s'aproven la convocatòria, les bases, el barem de mèrits i la designació de les comissions tècniques de valoració del procediment per proveir llocs de feina de personal funcionari de carrera de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, publicada al BOIB núm. 116, de 4 de setembre de 2024 i, són les sigles que d'ara endavant s'utilitzaran per tal de classificar i codificar tota la formació, tant la duta a terme per l'EBAP com la formació externa d'altres organismes en aquests àmbits funcionals.

Fonaments de dret

1. La disposició addicional tercera de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, va crear l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP) com a entitat autònoma de caràcter administratiu, amb personalitat jurídica pròpia, adscrita a la conselleria competent en matèria de funció pública.

2. L'article 12 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, estableix que correspon a l'EBAP la formació, la capacitació i el perfeccionament del personal empleat públic.

3. L'article 5.2 del Decret 31/2012, de 13 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Escola Balear d'Administració Pública, estableix com una de les funcions de l'EBAP promoure, organitzar i gestionar la formació, el reciclatge i el perfeccionament del personal empleat públic.

4. El Decret 191/1996, de 25 d'octubre, pel qual es regulen les condicions generals de les activitats formatives que organitza la Conselleria d'Interior (actualment, Conselleria de Presidència i Administracions Públiques).

5. Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques i presidenta de l'EBAP  per la qual es fixen les àrees de formació i els àmbits funcionals en què s'han d'estructurar els plans de formació que organitza l'EBAP.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Modificar l'annex 2 i 3 de la Resolució  de la consellera de Presidència i administracions Públiques i presidenta de l'Escola Balears d'Administració Pública (EBAP) per la qual es fixen les àrees de formació i els àmbits funcionals en què s'han d'estructurar els plans de formació que organitza l'EBAP, incloent les sigles de cada una de les àrees formatives (general i sectorial) i cada un dels àmbits funcionals dels llocs de feina del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tant pel que fa a l'estructura horitzontal com vertical.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques i presidenta de l'EBAP en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 23 de setembre de 2024)

La consellera de Presidència i Administracions Públiques i presidenta de l'Escola Balear d'Administració Pública Antònia Maria Estarellas Torrens

 

ANNEX 2 Estructura de les àrees formatives

1. ÀREES FORMATIVES GENERALS

1. Àrea juridicoadministrativa (JA)

Normativa aplicable a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el marc de les seves competències i normativa de procediment administratiu, excepte la normativa específica dels àmbits econòmic, pressupostari, tributari i en matèria de funció pública.

S'inclouen en l'àrea juridicoadministrativa les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:

― Dret constitucional.

― Dret estatutari.

― Normativa de protecció de dades de caràcter personal.

― Règim patrimonial de les administracions públiques.

― Unió Europea.

― Administració electrònica.

― Dret administratiu general (procediment administratiu general, règim jurídic de l'activitat administrativa, normativa  general de procediment d'elaboració de disposicions generals, sistema de revisió d'actes administratius i de disposicions de caràcter general, potestat sancionadora, normativa reguladora de contractació del sector públic i règim de responsabilitat patrimonial de les administracions públiques).

― Organització, estructura i competències del Govern de les Illes Balears.

2. Àrea economicopressupostària (EP)

Normativa específica dels àmbits econòmic, pressupostari i financer i dels procediments de gestió que se'n deriven.

S'inclouen en l'àrea economicopressupostària les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:

― Normativa econòmica i pressupostària.

― Normativa financera.

― Normativa reguladora de finances públiques i de subvencions.

― Procediments de gestió derivats de tota la normativa anterior.

― Pressuposts, gestió i comptabilització.

3. Àrea de gestió i desenvolupament de recursos humans (GDRH)

Normativa específica en matèria de funció pública i procediments que s'hi relacionen.

S'inclouen en l'àrea de gestió i desenvolupament de recursos humans les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:

― Normativa de funció pública, normativa laboral i negociació col·lectiva.

― Normativa relativa a estructura i ordenació de l'ocupació pública.

― Accés a l'ocupació pública, mobilitat i carrera professional.

― Drets i deures del personal al servei de l'Administració.

― Tècniques de gestió del desenvolupament professional (competències, avaluació de l'acompliment i carrera professional).

4. Àrea de gestió de l'organització i innovació (GOI)

Sistemes transversals de gestió de l'organització (infraestructures i serveis), i innovació i modernització de l'Administració.

S'inclouen en l'àrea de gestió de l'organització i innovació la normativa de regulació d'aquests àmbits concrets, així com la introducció de la formació en els àmbits següents, sens perjudici de ser ampliables:

― Qualitat en els serveis (gestió per processos, simplificació documental, EFQM, CAF, cartes ciutadanes i altres eines de gestió de qualitat del Govern).

― Definició i avaluació de polítiques públiques.

― Gestió del coneixement.

― Sostenibilitat i educació ambiental.

― Polítiques d'igualtat.

― Tractament estadístic de la informació.

― Modernització i desenvolupament organitzacional.

― Responsabilitat social corporativa.

― Gestió documental.

― Prevenció de riscs laborals.

― Planificació estratègica.

― Transparència i ètica pública.

― Participació ciutadana.

5. Àrea de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)

Tecnologies utilitzades per a processar, gestionar i transmetre informació en format digital.

S'inclouen en l'àrea de tecnologies de la informació i la comunicació les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:

― Programari de tractament de dades.

― Internet i xarxes socials.

― Intranet. Xarxa corporativa.

― Eines de gestió de continguts.

― Tecnologia per a implementar i desenvolupar l'Administració electrònica.

6. Àrea de comunicació i habilitats personals (CIHP)

Desenvolupament i millora de les habilitats de comunicació i les actituds personals per a acomplir les tasques del lloc de treball amb un nivell de qualitat òptim.

S'inclouen en l'àrea de comunicació i habilitats personals les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:

― Atenció a la ciutadania.

― Comunicació eficaç.

― Resolució de conflictes. Intel·ligència emocional i lideratge.

― Treball en equip.

― Presa de decisions.

― Redacció de documents.

― Manuals d'estil i imatge corporativa.

7. Àrea de llengües estrangeres (LE)

Formació en llengües estrangeres que no dona lloc a la certificació de nivells de coneixements.

8. Àrea de formació de formadors (FF)

Formació en matèries i coneixements per a capacitar persones que tenen el rol de formadores amb l'objectiu de millorar les seves competències pedagògiques, tècniques i professionals per tal d'optimitzar els processos d'aprenentatge. Les matèries incloses en aquesta àrea aborden aspectes teòrics i pràctics de l'ensenyament, la tecnologia educativa, el desenvolupament professional i les habilitats interpersonals, entre d'altres.

9. Àrea de formació de directius (FD)

Formació en accions específicament dissenyades per a la capacitació i el desenvolupament de les habilitats de lideratge dels comandaments dins l'organització, a fi de reforçar les competències necessàries per a la gestió eficaç d'equips, la presa de decisions estratègiques i la millora contínua de l'organització. Inclou matèries relacionades amb la gestió del canvi, la innovació, la gestió estratègica, les habilitats de comunicació i de negociació, el lideratge, el desenvolupament de persones i la gestió dels recursos, entre d'altres.

 

ANNEX 3 Estructura dels àmbits funcionals

A. Horitzontals

1. Accions i òrgans de govern (GOV)

S'ocupa de la coordinació i l'execució de les polítiques i les decisions del Govern, incloent-hi l'organització i el funcionament dels òrgans de govern i dels òrgans del sector públic instrumental; comprèn les activitats relatives a l'elaboració i la tramitació de normativa, la preparació dels acords i les actes dels òrgans col·legiats, l'organització de processos electorals, les relacions institucionals i de representació (protocol) i les relacions de cooperació, col·laboració i coordinació amb altres administracions públiques. Inclou les relacions exteriors.

2. Administració general i organització (ADM)

Cobreix la gestió i l'organització administrativa general, les activitats d'administració general i d'organització com ara l'emissió de documents i la gestió de registres generals de recepció de qualsevol document que es rebi a qualsevol òrgan administratiu o que es tramiti de sortida, i les activitats de planificació, incloent l'elaboració d'estudis, consultories, plans generals i memòries d'activitat. Inclou també l'atenció d'usuaris de forma presencial i telefònica, la canalització del destí i destinataris i la facilitació d'informació bàsica.

3. Gestió de la informació (INF)

Inclou la gestió d'actius o de recursos d'informació, la publicació de la informació rellevant per a garantir la transparència, les dades governamentals obertes i la publicitat activa. Inclou la gestió d'arxius i documents, la gestió de l'accés a la informació sol·licitada pels ciutadans, la gestió de dades personals, la gestió de publicacions oficials, la comunicació i la publicitat institucional (ja sigui amb campanyes o llocs webs). Inclou el tractament estadístic de dades. Inclou la gestió de la qualitat i d'iniciatives i queixes.

4. Contractació (CTR)

Àmbit sectorial que aprofundeix en els coneixements en l'àmbit de la gestió i la supervisió dels processos de contractació pública.

5. Organització i gestió dels recursos humans (RHU)

Comprèn els àmbits sectorials que requereixen coneixements específics relatius a la planificació de necessitats, el desenvolupament, l'administració i la gestió del personal (nomenaments i extincions dels vincles dels empleats públics) i la distribució d'efectius. Inclou la gestió de la selecció, la provisió, la formació, la promoció i l'avaluació dels empleats públics. Inclou la negociació col·lectiva i les relacions amb les organitzacions sindicals, la gestió de situacions administratives, la gestió de prestacions socials i les ajudes als empleats públics, la gestió de retribucions, la prevenció de riscs laborals en l'àmbit de l'Administració pública i la gestió de drets i deures dels empleats públics.

6. Gestió econòmica, pressupostària i financera (GEP)

Comprèn els coneixements més concrets relatius a la planificació i l'organització de la gestió econòmica i pressupostària. Inclou les activitats de gestió de despeses, ingressos i fons (inclosos els fons europeus), de foment i promoció econòmica, d'intervenció i de control financer. Inclou la gestió de la tresoreria, del deute públic i les operacions financeres, així com la gestió tributària.

 

7. Gestió dels recursos patrimonials (RPA)

Àmbit sectorial que requereix coneixements tècnics detallats en l'administració i la gestió del patrimoni públic, incloent-hi l'adquisició, l'alienació, l'administració, el manteniment i la disposició de béns immobles.

8. Assessorament jurídic i control de la legalitat (JUR)

Proporciona assistència i assessorament jurídic a les diferents àrees del Govern, per a assegurar el compliment de la legislació i defensar els interessos legals del Govern. Inclou la supervisió, la revisió i el control de la legalitat dels actes administratius i la representació i defensa judicial de l'Administració.

9. Activitats professionals (PRF)

Activitats professionals relatives a mecànic conductor, tasques de manteniment d'instal·lacions, infraestructures, tècnics de laboratori o d'altres professions.

B. Verticals

10. Agricultura (AGR)

Inclou la promoció i el desenvolupament de l'agricultura, i comprèn des de la producció agrícola fins a la innovació i la sostenibilitat del sector, així com la planificació, el foment dels sectors agrícoles, l'ordenació d'explotacions agràries i agroalimentàries, la producció i la sanitat vegetal, la seguretat i la qualitat agroalimentària i la inspecció i el control en matèria agroalimentària.

11. Comerç (CMR)

S'ocupa de la regulació, l'ordenació, el foment, la inspecció i el control del sector comercial, artesà i empresarial, incloent-hi l'activitat firal i la competitivitat comercial.

12. Comunicacions i tecnologia (CTE)

Comprèn la planificació i l'ordenació dels sectors de les comunicacions i de les noves tecnologies de la informació: sistemes d'informació, recursos tecnològics i serveis informàtics i telemàtics de l'Administració de la Comunitat Autònoma. També inclou la planificació i l'ordenació dels sectors de les telecomunicacions, la radiodifusió televisiva i sonora, i la seguretat de la informació dels recursos tecnològics.

13. Consum (CON)

Inclou la protecció i la defensa dels drets dels consumidors, la informació, la formació i l'atenció dels consumidors i usuaris, la mediació i l'arbitratge. Inclou la regulació i l'ordenació del mercat de consum, la promoció de pràctiques comercials justes, el foment del consum i el control del mercat i la inspecció de consum.

14. Cultura (CUL)

Promou i gestiona les activitats culturals, incloent-hi la preservació del patrimoni cultural, històric i immaterial, i el foment de la creativitat i la difusió cultural. Inclou la gestió de centres culturals (arxius, biblioteques, museus i equipaments culturals) i la gestió dels registres i els catàlegs de patrimoni cultural i de la propietat intel·lectual.

15. Educació (EDU)

S'ocupa de les àrees d'ordenació, planificació, gestió i avaluació del sistema educatiu i gestió i ordenació d'estructures educatives públiques i concertades. Inclou la formació permanent del professorat, la formació professional i la relació del sistema educatiu amb l'empresa, la formació professional bàsica i l'educació de persones adultes. Inclou l'ordenació i la gestió del sistema universitari i dels ensenyaments de règim especial (artístics). Inclou la coordinació de l'educació en la primera infància i l'atenció a la diversitat en l'àmbit educatiu. Inclou la inspecció educativa. Inclou l'ensenyament de llengües estrangeres i els ensenyaments esportius.

16. Energia (ENE)

S'ocupa de la gestió i la regulació del sector energètic, de la gestió d'instal·lacions d'energia elèctrica i de les xarxes de gas i de distribució elèctrica. Inclou la inspecció i el control en matèria d'energia, la mobilitat elèctrica i la promoció de l'eficiència energètica i l'ús de fonts d'energia renovable.

 

​​​​​​​17. Esports (SPO)

Promou i gestiona la pràctica esportiva, incloent-hi activitats relacionades amb l'ordenació, el foment i el control. Inclou l'organització d'esdeveniments esportius, la formació en matèria esportiva i la millora d'infraestructures esportives.

18. Habitatge (HAB)

Inclou la planificació i la gestió de polítiques d'habitatge, incloent-hi el foment, la inspecció i el control. Comprèn la promoció d'habitatges socials i la regulació del mercat immobiliari. Inclou la qualificació i la certificació d'habitatges.

19. Indústria (IND)

Agrupa la planificació de la indústria, l'ordenació dels processos industrials, el foment del desenvolupament industrial, incloent-hi la innovació, la competitivitat i la sostenibilitat del sector industrial i la seguretat industrial, així com la inspecció i el control en matèria d'indústria. Inclou la gestió i el control dels recursos miners i l'ordenació en matèria d'automòbils (concessions, autoritzacions i registres).

20. Recerca i innovació (REC)

Inclou la planificació, l'anàlisi, la creació, la coordinació, la difusió i l'avaluació de les activitats de recerca pura, recerca aplicada, innovació i transferència de tecnologia i coneixement a les Illes Balears, tant en el sector públic com en el sector privat. Inclou la promoció de centres de recerca científica i tècnica i el seu seguiment, la planificació de la formació i el desenvolupament professional del personal investigador i de suport a la recerca, i el suport a les relacions de les universitats i els centres de recerca per a la seva interacció amb els sectors socials i econòmics. També inclou el foment i el disseny d'actuacions en matèria de divulgació científica i comunicació de la ciència a la comunitat autònoma de les Illes Balears i la proposta de normativa, programes i convenis de col·laboració en matèria de recerca científica i tecnològica.

21. Medi ambient (AMB)

Comprèn la protecció, la conservació i la gestió del medi ambient, incloent-hi la planificació i l'ordenació del medi ambient, és a dir, dels elements biòtics (flora i fauna) i abiòtics (energia solar, aigua, aire i terra mineral), la prevenció, la protecció i l'avaluació ambiental, la gestió de la qualitat ambiental, la gestió de la biodiversitat i la gestió forestal, així com el foment en matèria de medi ambient, la política hidràulica, la gestió dels residus i la contaminació maritimoterrestre, així com la inspecció i el control en matèria de medi ambient.

22. Mobilitat (MOB)

Àmbit encaminat a la planificació, l'ordenació, la creació i la gestió de les infraestructures i els serveis relacionats amb la mobilitat sobre els quals el Govern de les Illes Balears hi té competència: el transport terrestre, marítim, ferroviari i els ports. Inclou el foment en matèria de mobilitat, la planificació i la gestió portuària i la gestió del domini públic maritimoterrestre. Inclou l'ordenació i la gestió dels vehicles d'esbarjo.

23. Ordenació del territori i arquitectura (TER)

Se centra en la planificació i la definició dels usos del sòl, el desenvolupament i el planejament urbanístic, per a assegurar un creixement ordenat i sostenible del territori. Inclou la inspecció i el control en matèria d'ordenació del territori. Inclou l'elaboració de projectes de construcció i reforma d'edificis i espais públics, i l'elaboració de taxacions.

24. Participació ciutadana (PAC)

Promou i gestiona la participació ciutadana en les decisions governamentals, per a fomentar la implicació activa dels ciutadans en els processos democràtics i comunitaris. Inclou les activitats de coordinació i de desplegament de les relacions externes amb les comunitats balears a l'exterior i les activitats relacionades amb la reparació i el reconeixement de la memòria democràtica.

25. Pesca i medi marí (PMM)

Comprèn la gestió i la regulació de les activitats pesqueres i la conservació del medi marí, per a promoure la sostenibilitat i la protecció dels recursos marins, així com la planificació, l'ordenació i el foment en matèria de pesca i medi marí, la formació i la qualificació marítima i pesquera, la regulació de la comercialització pesquera i la inspecció i el control en matèria de pesca.

26. Política lingüística (LIN)

Promou l'ús i la normalització de la llengua catalana, incloent-hi la protecció i el foment en matèria de política lingüística i les activitats de certificació de coneixements en llengua catalana.

27. Protecció i seguretat ciutadana (PRC)

S'ocupa de la seguretat pública i la protecció ciutadana, i comprèn des de la gestió d'emergències i catàstrofes fins a la protecció civil. Inclou la coordinació de cossos de seguretat. Inclou la potestat inspectora i la sancionadora que en pugui esdevenir, l'avaluació de la seguretat i de les emergències i tot allò relacionat amb la regulació i l'ordenació dels locals de joc, les activitats classificades i els espectacles.

28. Ramaderia (RAM)

Inclou la promoció i el desenvolupament del sector ramader, i comprèn la sanitat animal, la producció ramadera i el benestar dels animals. Inclou el control i la promoció d'estratègies i programes per al desenvolupament del medi rural, així com les activitats relacionades amb la producció i la protecció animal, l'ordenació de la sanitat animal ramadera i la vigilància epidemiològica dels animals, l'ordenació de la seguretat alimentària ramadera i les de foment i inspecció i control en matèria de ramaderia.

29. Salut (SAL)

Comprèn l'acreditació i la investigació sanitària, les activitats relacionades amb l'assistència sanitària, la formació en matèria de salut, la inspecció i el control en matèria de salut, la planificació i ordenació sanitària, la promoció de la salut pública, la sanitat mortuòria, l'ordenació de la sanitat alimentària dirigida a la ciutadania, l'ordenació farmacèutica, la gestió de les prestacions sanitàries i el foment en matèria de salut.

30. Serveis i sectors socials (SSS)

Se centra en la gestió, la planificació, l'ordenació de serveis i polítiques socials, incloent-hi l'assistència a col·lectius vulnerables; la integració social i la promoció de la igualtat d'oportunitats, així com el foment en matèria de serveis socials. Inclou la gestió i el finançament de centres o serveis socials concertats, la gestió de prestacions econòmiques dels serveis socials, la formació i el lleure en matèria de joventut, la inspecció i el control en matèria de serveis socials i la cooperació i la immigració.

31. Treball (TRE)

Inclou la regulació, la gestió, la promoció i la inspecció de l'ocupació i la intermediació laboral, les relacions laborals i la negociació col·lectiva. Inclou el foment de l'autoocupació i l'economia social. Comprèn des de la formació professional per a l'ocupació i el desenvolupament laboral fins a la supervisió i el control del mercat de treball i la salut laboral. Les cooperatives i les funcions de mediació, l'arbitratge, el registre, el dipòsit i la tramitació de convenis col·lectius i societats.

32. Turisme (TUR)

Àmbit que comprèn la planificació, la regulació i l'ordenació del sector turístic i dels establiments turístics. Promou el sector turístic, la promoció de destins i la sostenibilitat del turisme. Inclou el foment del turisme, la regulació dels drets i els deures dels usuaris i els prestadors de serveis turístics, la gestió de reclamacions i la inspecció turística.​​​​​​​