Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 615044
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, ajudes de minimis per a l’execució de projectes pilot per estudiar la viabilitat de la producció de fumet per a la seva distribució al canal HORECA, l’any 2024
El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, fixa com a objectiu específic proporcionar als estats membres ajuda financera per assolir les fites i els objectius de les reformes i inversions que estableixen els plans de recuperació i resiliència que regula el capítol III.
En data 27 d'abril de 2021, el Govern espanyol va aprovar, per acord del Consell de Ministres, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), el qual s'estructura en quatre eixos transversals que han de vertebrar la transformació econòmica: transició ecològica, transformació digital, igualtat de gènere i cohesió social i territorial.
Aquest Pla va ser aprovat per la Comissió Europea el 16 de juny de 2021 i pel Consell el 13 de juliol de 2021 mitjançant una decisió (Council implementing decision). Posteriorment, en data 6 de juny de 2023, el Consell de Ministres va acordar remetre a la Comissió Europea una addenda al PRTR, la qual es va aprovar el 17 d'octubre de 2023, i finalment el 19 de març de 2024 va presentar una darrera modificació del Pla que la Comissió Europea va aprovar el 22 d'abril de 2024.
El PRTR conté diversos programes d'inversions i reformes estructurals que s'estructuren en trenta components. Concretament, en el PRTR, com a part del component 14, s'ha inclòs la línia d'inversió de Transformació del model turístic cap a la sostenibilitat, que inclou el Programa de plans de sostenibilitat turística en destins i fixa les condicions de participació de les comunitats autònomes i de les entitats locals.
En data 27 de desembre de 2022, es va publicar al BOE núm. 310 la Resolució de 19 de desembre de 2022, de la Secretaria d'Estat de Turisme, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial de Turisme de 14 de desembre de 2022, pel qual es fixen els criteris de distribució, i el repartiment resultant per a les comunitats autònomes, del crèdit destinat al finançament d'actuacions d'inversió per part d'entitats locals, en el marc del Component 14, Inversió 1, del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; i, posteriorment, en data 30 de gener de 2024, es va publicar al BOE núm. 26 la Resolució de 29 de desembre de 2023, de la Secretaria d'Estat de Turisme, per la qual es publica la modificació de l'Acord esmentat de 14 de desembre de 2022. En aquest Acord es va aprovar el finançament del projecte “Circularitat alimentària en el sector turístic”, el qual s'executa conjuntament per part de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, a través de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears, i per part de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
L'objectiu d'aquesta línia és dur a terme projectes experimentals en els quals es valori la idoneïtat, les millors vies d'optimització, la qualitat i la viabilitat de la transformació de productes de la pesca existents actualment amb baix valor comercial i adreçat, principalment, a la seva comercialització en hotels, restaurants i càtering (canal HORECA), un sector que representa un pes específic en l'economia de les illes.
Amb aquest projecte es pretén avaluar la viabilitat i el model òptims de desenvolupament, d'aquesta mena d'actuacions, l'objectiu final del qual és fer de base per a futures actuacions de suport al sector de la transformació i la comercialització de productes derivats de la pesca amb l'objectiu de millorar la circularitat dels productes de la pesca evitant el rebuig d'espècies capturades.
La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, fixa les especialitats organitzatives i de procediment necessàries per simplificar i agilitzar la gestió pressupostària i econòmica, els procediments de subvencions i d'ajudes, i la resta d'actuacions i de procediments inherents a la programació i l'execució dels projectes que s'han de finançar amb fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
En data 24 de setembre de 2024, es publica al BOIB núm. 125 l'Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU.
En el procediment es fa necessari baremar les sol·licituds que puguin arribar, amb l'objectiu de triar en primer lloc l'opció més adient. En aquesta valoració, a més de valorar qüestions pràctiques i del mateix projecte, s'intenta tenir presents els sis pilars del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, d'acord amb la formulació del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021. D'altra banda, atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.
L'article 2.a) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té com a objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, des de l'1 de gener de 2006, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer.
El Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis estableix les condicions que han de complir les ajudes, a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat.
Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1, s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes de minimis, per a l'any 2024, destinades a l'execució d'un programa pilot per a l'avaluació de la viabilitat econòmica de l'elaboració de fumet amb peix de baix valor econòmic i la seva distribució pel canal HORECA, d'acord amb el que estableix l'Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per finançar projectes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançats per la Unió Europea NextGenerationEU.
2. Les ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes són les Illes Balears.
Segon Finançament de la convocatòria
1. A aquesta convocatòria es destina un import de setanta-cinc mil euros (75.000,00 €), amb càrrec als pressupostos de l'any 2024 del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA).
2. Aquestes ajudes són finançades per la Unió Europea, a través del fons NextGenerationEU i en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Tercer Persones beneficiàries i requisits
1. Poden tenir la consideració de persones beneficiàries directes i demanar les ajudes que preveu aquesta Resolució les persones jurídiques amb el domicili fiscal o la seu social a les Illes Balears que disposin dels registres sanitaris adients per a l'elaboració de menjars preparats adreçats tant a la venda al canal HORECA com a la distribució detallista per a la realització de tasts.
La comprovació de disposar dels registres sanitaris adients la farà d'ofici el FOGAIBA davant la Direcció General de Salut Pública, tret d'oposició de la persona interessada.
2. A més dels requisits que preveu el punt 1 anterior, en cas de desenvolupar activitats econòmiques, les persones beneficiàries han d'acreditar la inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que ha de reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada en la data de sol·licitud de l'ajuda, així com les que estableix l'Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU.
3. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les entitats i les associacions en les quals es presenti alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions establertes es farà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3.bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveuen l'article 13.3.bis esmentat i, si escau, l'article 22.bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
L'acreditació del compliment del requisit esmentat s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural a comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no serà necessari presentar els certificats corresponents.
En tot cas, i d'acord amb el que disposa l'article 11.f) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb el que disposa l'article 17.a) de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, l'acreditació que preveu el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti d'una ajuda de 10.000,00 € o inferior.
5. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions i despeses subvencionables
1. L'actuació subvencionable és l'execució d'un programa pilot per determinar la viabilitat econòmica, com a projecte de la circularitat alimentària, de la fabricació de fumet amb peix fresc capturat amb marees inferiors a 24 h, obtengut directament a qualsevol punt de primera venda de la Unió Europea i la seva comercialització al canal HORECA, la qual cosa inclourà la cerca següent:
- la millor combinació d'espècies aquàtiques de pesca de proximitat.
- l'avaluació dels diferents resultats organolèptics,
- la maquinària necessària,
- el volum mínim de producció mensual,
- els formats més adients per a la comercialització al canal HORECA,
- les condicions de conservació.
2. El resultat final serà una memòria que quedarà a disposició del FOGAIBA i del públic general per a la seva lliure difusió a través de la seva pàgina web o altres mitjans adients disponibles per l'entitat. Aquesta memòria haurà de fer menció expressa a les actuacions que s'han indicat en el punt anterior.
3. Constitueixen despeses subvencionables:
a. Les despeses de personal tècnic per a l'elaboració i la gestió del projecte pilot destinat a l'elaboració de fumet i la seva distribució pel canal HORECA.
b. L'adquisició de peix i verdures destinats a l'elaboració de fumet. Els peixos han de ser de l'espècie Spicara smaris i/o, d'altres espècies amb un preu d'adquisició de 10,00 €/kg o inferior.
c. L'estudi de costos d'elaboració i d'emmagatzematge del fumet.
d. L'execució o la contractació d'un procediment de tast dels productes elaborats per a la seva avaluació organolèptica.
e. L'adquisició de material fungible relacionat amb l'elaboració, l'embotellament, l'emmagatzematge i la distribució al canal HORECA de fumet.
f. L'elaboració d'enquestes i d'altres estudis per determinar les necessitats del mercat.
4. Únicament són subvencionables les despeses que la persona beneficiària efectuï i pagui des de la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda fins a la data de presentació de la sol·licitud de pagament i, en tot cas, com a màxim fins al 30 de setembre de 2025, tret de les despeses que corresponguin als salaris i a la Seguretat Social del mes de setembre i les retencions de l'IRPF del tercer trimestre de l'any 2025, que es poden pagar fins al 24 d'octubre de 2025
5. No són subvencionables:
- L'impost sobre el valor afegit (IVA).
- Les autoritzacions administratives, les llicències, els permisos, el cost d'avals, les multes i les taxes.
- Qualsevol despesa associada a gestions, contractacions, consultes o tràmits administratius, malgrat que siguin necessaris per a l'obtenció de permisos o llicències.
- Les despeses recurrents o estructurals.
- Les assegurances que subscrigui la persona sol·licitant.
- Els costos financers.
- Els costos associats a sancions penals o despeses de procediments judicials.
- Les llicències destinades a sistemes operatius i aplicacions ofimàtiques.
- Qualsevol despesa d'operació i de manteniment de les actuacions o despeses pròpies de l'administració.
- Les despeses que no respectin les normes i les prioritats de la Unió Europea en matèria climàtica i mediambiental i el principi de “no causar un perjudici significatiu” (do no significant harm, DNSH), en el sentit que estableix l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles.
- Altres despeses no subvencionables d'acord amb l'ordre de bases reguladores d'aplicació i amb la normativa europea, estatal i autonòmica.
6. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
7. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros en cas de factures per subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per a empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de presentar tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de la despesa subvencionable no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, que s'han de justificar en una memòria quan l'elecció no correspongui a l'oferta econòmicament més avantatjosa.
Cinquè Quantia de les ajudes i import màxim de l'ajuda
1. L'import de l'ajuda serà del 100% de les despeses subvencionables.
2. De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (CE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir dels 300.000,00 € per persona beneficiària en un període de tres exercicis fiscals.
Sisè Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB i finalitza el 25 d'octubre de 2024.
2. Les persones interessades que complesquin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de formulari que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Aquestes sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament i per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté. Tot això, sens perjudici de les actuacions de control posterior que es puguin efectuar d'acord amb el que estableix el Text refós de la Llei de subvencions.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
a. Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.
b. Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud, si escau.
c. Projecte d'actuacions en què es detalla el pla amb les accions per desenvolupar, les inversions previstes i el resultat esperat. Aquest Projecte, si escau, ha de contenir l'autovaloració dels criteris que preveuen els punts 2b) i 2c) de l'apartat setè.
d. Pressupostos detallats o factures proforma de les despeses previstes.
e. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tenguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:
- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin que assoleixen el grau de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/ 2004, de 29 de desembre; d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja s'incorpora al tràmit telemàtic corresponent.
La certificació esmentada tindrà l'efecte que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3.bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
f. Declaració responsable en els termes que preveu l'article 8.1, lletres d) i e), de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
g. Si escau, certificat de situació censal d'activitats econòmiques de l'AEAT.
3. La comprovació del DNI de la persona representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA per obtenir el DNI, les dades dels registres sanitaris, així com els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social de l'entitat interessada, caldrà aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, caldrà presentar una declaració responsable del seu compliment.
4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació ni les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades ni documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
5. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació assenyalada, o bé si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà la persona sol·licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que si no ho fa, s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria; de les bases reguladores que estableix l'Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per finançar projectes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançats per la Unió Europea NextGenerationEU, i de la resta de normativa d'aplicació.
Setè Selecció de les persones beneficiàries i criteris objectius i de preferència
1. El procediment de concessió de les subvencions que regula aquesta Resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva.
2. Les sol·licituds s'ordenaran d'acord amb la puntuació obtenguda aplicant els criteris objectius de valoració següents:
a. Pel tipus de persona beneficiària (màxim 10 punts).
a.1 - Institució sense ànim de lucre i amb caràcter social marcat: 5 punts.
a.2 - Capacitat per a l'elaboració d'actuacions de tast amb mitjans propis: 3 punts.
a.3 - Experiència en l'elaboració d'altres projectes pilot del sector alimentari: 2 punts.
b. D'acord amb el projecte, origen d'almenys el 50% del peix de baix valor econòmic (màxim 10 punts).
b.1 - A la llotja de les Illes Balears: 10 punts.
b.2 - Al punt de primera venda de les Illes Balears: 7 punts.
b.3 - A la llotja de la costa mediterrània occidental: 3 punts.
b.4 - Al punt de primera venda de la costa mediterrània occidental: 1 punt.
c. Avaluació del projecte (màxim 14 punts).
c.1 - Elaborar diferents receptes, amb 1 punt per recepta i temporada considerant tres temporades l'any (hivern/primavera, estiu i tardor); amb un màxim de 2 punts per temporada.
c.2 - Inclusió de tasts d'experts i cuiners de prestigi, 1 punt per tast amb un màxim de 4 punts.
c.3 - Durada de l'estudi de fins a 9 mesos: 4 punts.
c.4 - Durada de l'estudi de més de 9 mesos i fins a 10 mesos: 3 punts.
c.5 - Durada de l'estudi de més de 10 mesos i fins a 11 mesos: 1 punt.
3. Els criteris de valoració de l'apartat 2.a) s'han de complir en el moment en què venci el termini de presentació de sol·licituds, i els criteris dels apartats 2.b) i 2.c), perquè es tenguin en compte en la valoració, han de figurar expressament en el projecte d'actuacions que acompanya la sol·licitud, indicant en el darrer punt del projecte una autoavaluació de la proposta d'acord amb la puntuació d'aquest apartat.
4. En cas d'empat, la prelació serà per ordre de registre d'entrada de la sol·licitud.
5. L'ordre de prioritat suficient per tenir dret a l'ajuda s'ha de mantenir fins al moment del pagament, en el qual es tornarà a revaluar la puntuació tenint en compte els paràmetres reals de l'actuació en funció de la memòria d'actuacions i dels controls que s'hagin pogut dur, i si aquesta nova puntuació queda per davall de la puntuació del primer expedient que va quedar exclòs de la concessió, la persona beneficiària quedarà exclosa de l'ajuda.
Vuitè Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o la persona en la qual delegui.
- Vicepresident: director general de Pesca o la persona en la qual delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en la qual delegui.
* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en la qual delegui.
* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en la qual delegui.
* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en la qual delegui.
- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta Resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria; així doncs, s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció perquè no reuneix els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.
3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substituesquin i, com a mínim, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
D'acord amb el que disposa l'article 7.1 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, a aquests procediments se'ls ha d'aplicar la tramitació d'urgència i el despatx prioritari en els termes que preveuen, respectivament, els articles 33 i 71 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria de pesca del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta Resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Si transcorr aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
4. Contra aquesta Resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Desè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'ordre de bases reguladores d'aplicació; l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
3. Les persones beneficiàries estan obligades a les normes de publicitat que estableixen l'article 34.2 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com l'article 9 de l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Aquesta publicitat consistirà en l'exposició del logotip de la Unió Europea amb el text “Financiado por la Unión Europea NextGenerationUE”; el logotip del Ministeri d'Indústria i Turisme; el logotip del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el logotip del FOGAIBA; tots quatre han d'aparèixer junts a la mateixa visual i amb mides semblants i, sempre que sigui possible, se n'han de fer servir les versions en color.
Els logotips s'han de col·locar de manera òptima perquè difonguin la identitat dels ens que hi participen: en el material promocional (tríptics, tanques publicitàries, notes de premsa...); en les plataformes digitals; en les sales d'elaboració del producte i de les proves de tast, mitjançant cartells o plaques d'una mida no inferior a un full Din A3, i en les actuacions promocionals en els mitjans de comunicació.
Quan no sigui possible la comunicació visual (programa de ràdio), s'hi haurà d'incloure la frase següent: “Projecte finançat per la Unió Europea. Next Generation. Pla de Recuperació del Ministeri d'Indústria i Turisme i de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural”.
Aquests logotips estan disponibles a les adreces web següents:
https://commission.europa.eu/system/files/2021-05/eu-emblem-rules_es.pdf
https://planderecuperacion.gob.es/identidad-visual
https://ec.europa.eu/regional_policy/information-sources/logo-download-center_en?etrans=es
https://soportesgffee.zendesk.com/hc/es/articles/5221643005073-Logotipos-de-los-diferentes-departamentos-ministeriales
https://www.caib.es/sites/mic_goib/ca/es_fons_garantia_agraria_i_pesquera_les_illes_balears_fogaiba_l11_webgoib/
Onzè Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per notificar i justificar la realització i el pagament de les actuacions és fins al 24 d'octubre de 2025.
En tot cas, les actuacions objecte d'ajuda s'han d'efectuar i pagar dins del període comprès entre el dia de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de setembre de 2025, tret de les despeses que corresponguin als salaris i a la Seguretat Social del mes de setembre i les retencions de l'IRPF del tercer trimestre de l'any 2025, que es poden pagar fins al 24 d'octubre de 2025.
2. Durant el termini de justificació, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament d'acord amb el model de formulari que figura al web del FOGAIBA, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Aquestes sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament i per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté. Tot això, sens perjudici de les actuacions de control posterior que es puguin efectuar d'acord amb el que estableix el Text refós de la Llei de subvencions.
Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:
a. Documentació justificativa de les despeses efectuades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació del següent:
- Les factures que reunesquin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que contenguin el desglossament i el mesurament de les despeses efectuades.
- Les nòmines dels treballadors i els justificants de pagament dels sous.
- Els documents RLC i RNT (antics TC1 i TC2), juntament amb una llista en què figurin, de manera detallada per mes i per treballador, els imports corresponents al total meritat en la nòmina.
- El document de retencions per l'IRPF.
b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures o de les nòmines presentades; el qual queda acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:
- El justificant de l'ordre de transferència bancària o el document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en què figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de la persona ordenant i de la persona destinatària, que han de coincidir amb la persona beneficiària de l'ajuda i amb la persona emissora de la factura, respectivament. Aquests documents han d'anar acompanyats de l'extracte de moviments bancaris corresponent al compte de la persona beneficiària de l'ajuda.
- Una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent de la persona beneficiària de l'ajuda, en què aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.
Si l'import de la inversió auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document ha d'incloure un certificat de la persona emissor de la factura en què hi hagi constància de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té la persona sotasignada.
Aquesta documentació estarà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per dur a terme qualsevol control que es consideri oportú.
No s'admeten els pagaments en efectiu.
c. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, hagi sol·licitat la persona beneficiària, així com la memòria justificativa de l'elecció, si escau.
d. Memòria d'actuació justificativa de les accions efectuades i dels resultats obtenguts, en els termes que preveu el punt 2 de l'apartat quart d'aquesta Resolució.
e. Relació dels justificants imputats, la qual s'ha d'ajustar al model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquest conté.
f. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.
g. Si escau, declaració responsable que preveu el punt 3 següent.
3. No obstant el que preveu el punt 2 anterior, s'apliquen les especialitats previstes per a la justificació de la subvenció en l'article 17 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, que es detallen a continuació:
a. Per justificar les despeses imputables a subvencions d'un import de sis mil euros o inferior, n'hi ha prou de presentar una declaració responsable de la persona o l'entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control que s'han d'efectuar sobre tots els expedients.
b. Es permeten compensacions entre els conceptes pressupostats en la memòria que acompanya la sol·licitud d'ajuda, sempre que es complesqui la finalitat de la subvenció.
c. No és necessari presentar les factures o els documents equivalents d'un import de tres mil euros o inferior, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control que s'han d'efectuar sobre tots els expedients.
4. No obstant el que s'ha previst anteriorment, en els supòsits que es detallen en el punt 3, lletres a) i c), d'aquest apartat, la persona beneficiària tindrà quinze dies a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució de pagament per aportar totes les factures i justificants que no hagi aportat abans del pagament, i l'anàlisi de la informació facilitada podrà donar lloc al reintegrament total o parcial de l'ajuda.
5. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials s'han d'haver abonat en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.
6. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que estableix el punt 2 de l'apartat desè d'aquesta Resolució.
Dotzè Compatibilitat de les ajudes
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar en cap cas els imports màxims subvencionables.
En tot cas, s'ha de tenir en compte el límit que preveu el Reglament (CE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
Tretzè Controls
1. Les persones perceptores de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com el que es disposa en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. A aquest efecte, les persones beneficiàries estan obligades a sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que indiquin les administracions autonòmica, estatal o comunitària, Intervenció General, Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com a facilitar tota la informació que requeresquin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.
2. Qualsevol persona que tengui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/CA-UACI/SNCA/Paginas/Inicio.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del servei esmentat.
Catorzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic que s'aplica a aquesta convocatòria és el que estableix:
- El Reglament (UE) 2020/2094 del Consell, de 14 de desembre de 2020, pel qual s'estableix un Instrument de Recuperació de la Unió Europea per donar suport a la recuperació després de la crisi de la COVID-19.
- El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
- El Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
- El Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
- La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
- L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- El Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- L'Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural que s'aprovi, per la qual s'establesquin les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU.
- La resta de normativa d'aplicació vigent.
Quinzè Publicació
Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, (signat electrònicament: 24 de setembre de 2024)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons