Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 615039
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes de minimis en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència - Finançades per la Unió Europea - NextGenerationEU, per facilitar la traçabilitat dels productes pesquers mitjançant-ne l’etiquetatge i la identificació, l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, fixa com a objectiu específic proporcionar als estats membres ajuda financera per assolir les fites i els objectius de les reformes i inversions que estableixen els plans de recuperació i resiliència que regula al capítol III.

En data 27 d'abril de 2021, el Govern espanyol va aprovar, per acord del Consell de Ministres, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), el qual s'estructura en quatre eixos transversals que han de vertebrar la transformació econòmica: transició ecològica, transformació digital, igualtat de gènere i cohesió social i territorial.

Aquest Pla va ser aprovat per la Comissió Europea el 16 de juny de 2021 i pel Consell el 13 de juliol de 2021 mitjançant una decisió (Council implementing decision). Posteriorment, en data 6 de juny de 2023, el Consell de Ministres va acordar remetre a la Comissió Europea una addenda al PRTR, la qual es va aprovar el 17 d'octubre de 2023, i finalment el 19 de març de 2024 va presentar una darrera modificació del Pla que la Comissió Europea va aprovar el 22 d'abril de 2024.

El PRTR conté diversos programes d'inversions i reformes estructurals que s'estructuren en trenta components. Concretament, en el PRTR, com a part del component 14, s'ha inclòs la línia d'inversió de Transformació del model turístic cap a la sostenibilitat, que inclou el Programa de plans de sostenibilitat turística en destins i fixa les condicions de participació de les comunitats autònomes i de les entitats locals.

En data 27 de desembre de 2022, es va publicar al BOE núm. 310 la Resolució de 19 de desembre de 2022, de la Secretaria d'Estat de Turisme, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial de Turisme de 14 de desembre de 2022, pel qual es fixen els criteris de distribució, i el repartiment resultant per a les comunitats autònomes, del crèdit destinat al finançament d'actuacions d'inversió per part d'entitats locals, en el marc del Component 14, Inversió 1, del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; i, posteriorment, en data 30 de gener de 2024, es va publicar al BOE núm. 26 la Resolució de 29 de desembre de 2023, de la Secretaria d'Estat de Turisme, per la qual es publica la modificació de l'Acord esmentat de 14 de desembre de 2022. En aquest Acord es va aprovar el finançament del projecte “Traçabilitat dels productes pesquers”, el qual s'executa conjuntament per part de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, a través de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears, i per part de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

L'objectiu general del projecte és etiquetar els productes pesquers més apreciats en l'àmbit de les Illes Balears i permetre'n la traçabilitat fins a l'origen. En el marc d'aquest projecte es marcaran una gran varietat de productes pesquers mitjançant etiquetes en les cues, antenes o ganyes amb la finalitat de garantir-ne la traçabilitat. Aquests productes, mitjançant un codi QR imprès en l'etiqueta, permetran que el consumidor final vegi tota la informació associada a aquest producte. Entre la informació disponible hi haurà el nom de l'embarcació i una foto d'aquesta, la data i la zona de captura, el lloc de desembarcament del producte, la data de emmagatzematge (si és el cas), així com la data de la primera venda d'aquest.

En l'actualitat, en multitud de zones turístiques es venen productes de la pesca com a locals o com a frescos quan en molts casos són productes d'origen forà i, en alguns casos, d'origen fraudulent que no han seguit els protocols d'higiene, sanitat o traçabilitat que s'exigeixen al sector pesquer professional.

La implantació d'aquesta actuació és d'una importància primordial, perquè deixarà fora de joc a tots els que s'intentin beneficiar del bon fer dels altres actors de la cadena alimentària pesquera que sí que operen d'acord amb tota la normativa i regles existents.

La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, fixa les especialitats organitzatives i de procediment necessàries per simplificar i agilitzar la gestió pressupostària i econòmica, els procediments de subvencions i d'ajuts, i la resta d'actuacions i procediments inherents a la programació i l'execució dels projectes que s'han de finançar amb fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

En data 24 de setembre de 2024, es publica al BOIB núm. 125 l'Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU.

L'article 2.a) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té com a objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, des de l'1 de gener de 2006, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer.

El Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en els sectors de la pesca i de l'aqüicultura estableix les condicions que han de complir les ajudes, a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1, s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes de minimis, per a l'any 2024, per facilitar la traçabilitat dels productes pesquers mitjançant el seu etiquetatge i identificació, d'acord amb el que preveu l'Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU.

2. Les ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en els sectors de la pesca i l'aqüicultura.

3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes són les Illes Balears.

Segon Finançament de la convocatòria

1. A aquesta convocatòria es destina un import de vuitanta-un mil vuit-cents trenta-un euros (81.831,00 €), amb càrrec als pressupostos de l'any 2024 del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA).

2. Aquestes ajudes són finançades per la Unió Europea, a través dels fons NextGenerationEU i amb càrrec al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Tercer Persones beneficiàries i requisits

1. Poden tenir la consideració de persones beneficiàries directes i demanar les ajudes que preveu aquesta Resolució les entitats donades d'alta del Servei d'Ordenació Pesquera de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural com a establiments autoritzats per a la primera venda de productes pesquers i com a llonja, d'acord amb el que estableix el Decret 22/2018, de 6 de juliol, pel qual es regula el desembarcament, la primera venda, la traçabilitat i el control dels productes pesquers a les Illes Balears.

2. A més dels requisits que preveu el punt 1 anterior, en cas de desenvolupar activitats econòmiques, les persones beneficiàries han d'acreditar la inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que ha de reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada en la data de sol·licitud de l'ajuda, així com les que estableix l'Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU.

3. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les entitats en les quals es presenti alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, o l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La justificació de no incórrer en les prohibicions establertes es farà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment del requisit esmentat s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural a comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no serà necessari presentar els certificats corresponents.

En tot cas, i d'acord amb el que disposa l'article 11.f) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb l'article 17.a) de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, l'acreditació que preveu el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitadora quan es tracti d'una ajuda de 10.000,00 € o inferior.

5. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1. És subvencionable l'adquisició d'etiquetes per a la identificació individual dels productes pesquers regulats en la Resolució de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 2 d'octubre de 2019, per la qual s'indiquen les espècies i les talles dels productes pesquers que s'han d'etiquetar i es fixa el contingut de la informació que ha d'aparèixer a les etiquetes (BOIB núm. 138, de 10 d'octubre de 2019).

2. Les etiquetes han de tenir les característiques següents:

  • Estar elaborades amb material plàstic biodegradable.
  • Disposar d'un tancament en forma de brida no reutilitzable per subjectar, abraçar o fixar a l'element que s'ha d'identificar.
  • Tenir un codi QR imprès amb les característiques que es descriuen en el punt 3.

3. Els codis QR han d'apuntar a un URL genèric i tenir una identificació (id) que serà un nombre de set dígits. Una vegada s'hagi concedit l'ajuda, el Servei d'Ordenació Pesquera de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural comunicarà a les persones beneficiàries l'adreça URL i una seqüència de nombres d'identificació per aplicar a les etiquetes objecte de l'ajuda.

4. Únicament són subvencionables les despeses que la persona beneficiària efectuï i pagui des de la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda fins a la data de presentació de la sol·licitud de pagament i, en tot cas, com a màxim fins al 31 de desembre de 2024.

5. No són subvencionables:

  • L'impost sobre el valor afegit (IVA).
  • Les autoritzacions administratives, llicències, permisos cost d'avals, multes, taxes.
  • Qualsevol despesa associada a gestions, contractacions, consultes o tràmits administratius, malgrat que siguin necessàries per a l'obtenció de permisos o llicències. 
  • Despeses recurrents o estructurals.
  • Assegurances subscrites per la persona sol·licitant.
  • Costos financers.
  • Costos associats a sancions penals o despeses de procediments judicials.
  • Llicències destinades a sistemes operatius i aplicacions ofimàtiques.
  • Qualsevol despesa d'operació i manteniment de les actuacions o despeses pròpies de l‘administració.
  • Les despeses que no respectin les normes i prioritats de la Unió Europea en matèria climàtica i mediambiental i el principi de “no causar un perjudici significatiu” (do no significant harm, DNSH), en el sentit que estableix l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per a facilitar les inversions sostenibles.
  • Altres despeses no subvencionables d'acord amb l'ordre de bases reguladores d'aplicació i amb la normativa europea, estatal i autonòmica.

6. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros, la persona beneficiària haurà de presentar tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís, per al lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de la despesa subvencionable no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o tret que la despesa s'hagi efectuat abans de la data de publicació de la convocatòria.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, els quals s'han de justificar en una memòria quan l'elecció no correspongui a l'oferta econòmicament més avantatjosa.

Cinquè Quantia de les ajudes i import màxim de l'ajuda

1. L'import de l'ajuda serà del 100% de la despesa subvencionable.

2. Se subvencionarà fins a un màxim de 0,25 €/etiqueta.

3. No obstant el que preveuen els punts anteriors, l'import màxim de l'ajuda per persona beneficiària no pot ser superior a vint mil euros (20.000,00 €), i, a més, de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (CE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, la quantia total d'ajuts de minimis no pot excedir dels 30.000,00 € per persona beneficiària en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB i finalitza l'11 d'octubre de 2024.  

2. Les persones interessades que complesquin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari de sol·licitud electrònica, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté. Tot això, sens perjudici de les actuacions de control posterior que es puguin efectuar d'acord amb el que estableix el text refós de la Llei de subvencions.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.

b. Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud, si escau.

c. Pressupostos detallats o factures proforma de les etiquetes que es volen adquirir, en què consti el nombre d'etiquetes.

d. Declaració responsable en els termes que preveu l'article 8.1, lletres d) i e), de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, d'acord amb el model de formulari que figura en la pàgina web del FOGAIBA.

e. Si escau, certificat de situació censal d'activitats econòmiques de l'AEAT.

3. La comprovació del DNI de la persona representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI, així com els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social i l'alta en el Registre d'Establiments de primera venda de productes pesquers de la Direcció General de Pesca, caldrà aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions anteriors, caldrà presentar una declaració responsable del seu compliment.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

5. A més, abans de la concessió de l'ajuda i per comprovar que l'ajuda no excedeix dels llindars aplicables, la persona beneficiària ha de presentar una declaració relativa a la resta d'ajudes de minimis rebudes durant l'exercici fiscal en curs i els exercicis precedents.

6. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació assenyalada, o bé si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà la persona sol·licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que si no ho fa s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria; de les bases reguladores establertes en l'Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU, i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè Selecció de les persones beneficiàries

La selecció de les persones beneficiàries es fa mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, se selecciona totes les persones sol·licitants que complesquin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin la documentació adient a la sol·licitud.

En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria per a cada actuació, s'ha de reduir el percentatge d'ajuda de les sol·licituds de manera proporcional.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

D'acord amb el que disposa l'article 7.1 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, a aquests procediments se'ls ha d'aplicar la tramitació d'urgència i el despatx prioritari en els termes que preveuen, respectivament, els articles 33 i 71 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria pesquera del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta Resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Si transcorre aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

4. Contra aquesta Resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Novè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, així com les que preveu l'Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per la qual s'establesquin les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU i la resta de normativa d'aplicació.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

3. Les persones beneficiàries estan obligades a les normes de publicitat que estableixen l'article 34.2 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com l'article 9 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Aquesta publicitat consistirà en l'exposició del logotip de la Unió Europea amb el text “Financiado por la Unión Europea NextGenerationUE”; el logotip del Ministeri d'Indústria i Turisme; el logotip del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el logotip del FOGAIBA; tots quatre han d'aparèixer junts a la mateixa visual i amb mides semblants, i fer servir les seves versions en color.

Els logotips s'han de col·locar a la pàgina web de destinació del codi QR, així com a altre material relacionat amb les etiquetes: al material promocional (tríptics, tanques publicitàries, notes de premsa...).

Aquests logotips estan disponibles a les adreces web següents:

https://commission.europa.eu/system/files/2021-05/eu-emblem-rules_es.pdf

https://ec.europa.eu/regional_policy/information-sources/logo-download-center_en?etrans=es

https://planderecuperacion.gob.es/identidad-visual

https://soportesgffee.zendesk.com/hc/es/articles/5221643005073-Logotipos-de-los-diferentes-departamentos-ministeriales

https://www.caib.es/sites/mic_goib/ca/es_fons_garantia_agraria_i_pesquera_les_illes_balears_fogaiba_l11_webgoib/

Desè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització i el pagament de les actuacions és fins al 31 de desembre de 2024.

2. Durant el termini de justificació, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a. Factures que reunesquin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que contenguin el desglossament i el mesurament de les inversions efectuades i els justificants de pagament.

b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

  • Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en què figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de la persona ordenant i de la destinatària, que han de coincidir amb la persona beneficiària de l'ajuda i amb la persona emissora de la factura, respectivament. Aquests documents han d'anar acompanyats de l'extracte de moviments bancaris corresponent al compte de la persona beneficiària de l'ajuda.
  • Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent de la persona beneficiària de l'ajuda, en què aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si l'import de la inversió auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document ha d'incloure un certificat de la persona emissora de la factura en què hi hagi constància de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té la persona sotasignada.

Aquesta documentació quedarà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per dur a terme qualsevol control que es consideri oportú.

No s'admetran pagaments en efectiu d'un import de 1.000,00 € o superior en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

c. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, hagi sol·licitat la persona beneficiària, així com la memòria justificativa de l'elecció, si escau.

d. Si escau, la declaració responsable que preveu el punt 3 següent.

3. No obstant el que preveu el punt 2 anterior, s'apliquen les especialitats previstes per a la justificació de la subvenció en l'article 17 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, que es detallen a continuació:

a. Per justificar les despeses imputables a subvencions d'un import de sis mil euros o superior n'hi ha prou de presentar una declaració responsable de la persona o entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control que s'han d'efectuar sobre tots els expedients.

b. Es permeten compensacions entre els conceptes pressupostats a la memòria que acompanya la sol·licitud d'ajuda sempre que es complesqui la finalitat de la subvenció.

c. No és necessari presentar les factures o els documents equivalents d'un import de tres mil euros o inferior, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i de control que s'han d'efectuar sobre tots els expedients.

4. No obstant el que s'ha previst anteriorment, en els supòsits que es detallen en el punt 3, lletres a) i c), d'aquest apartat, la persona beneficiària tindrà quinze dies, a comptar a partir de l'endemà de la notificació de la resolució de pagament, per aportar totes les factures i justificants que no hagi aportat de manera prèvia al pagament, i l'anàlisi de la informació facilitada podrà donar lloc al reintegrament total o parcial de l'ajuda.

5. D'acord amb el que disposa l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials s'han d'haver abonat en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

6. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta Resolució.

Onzè Compatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria no són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

S'han de tenir presents els límits que estableix el punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta Resolució.

Dotzè Controls

1. Les persones perceptores de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. A aquest efecte, les persones beneficiàries estan obligades a sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que indiquen les administracions autonòmica, estatal o comunitària, Intervenció General, Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requeresquin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.

2. Qualsevol persona que tengui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/CA-UACI/SNCA/Paginas/Inicio.aspx en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del servei esmentat.

 

​​​​​​​Tretzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que s'estableix en:

  • El Reglament (UE) 2020/2094 del Consell, de 14 de desembre de 2020, pel qual s'estableix un Instrument de Recuperació de la Unió Europea per donar suport a la recuperació després de la crisi de la COVID-19.
  • El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
  • El Reglament delegat (UE) 2021/2106 de la Comissió, de 28 de setembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, mitjançant l'establiment dels indicadors comuns i els elements detallats del quadre d'indicadors de recuperació i resiliència.
  • El Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en els sectors de la pesca i l'aqüicultura i la resta de normativa d'aplicació vigent.
  • El Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
  • El Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
  • La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Catorzè Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (24 de setembre de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons