Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 613937
Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa de 17 de setembre de 2024 per la qual es dicten les instruccions sobre la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2024-2025 imparteixen cicles formatius de formació professional de grau bàsic, de grau mitjà o de grau superior i cursos d’especialització de formació professional del sistema educatiu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1.  L'article 42 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006) estableix que el currículum dels ensenyaments de formació professional ha d'incloure una fase pràctica dual de formació en centres de treball, de la qual poden quedar exempts els qui acreditin una experiència laboral que es correspongui amb els estudis professionals cursats. Així mateix, disposa que les administracions educatives han de regular aquesta fase de pràctiques i l'exempció esmentada.

  2.  Mitjançant l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura, de 15 de juny de 2010, per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball a les Illes Balears (BOIB núm. 95, de 24 de juny de 2010), s'estableix l'organització i els procediments per dur a terme el mòdul esmentat.

  3.  La disposició final primera de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura, de 15 de juny de 2010, per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball a les Illes Balears, autoritza la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa per desplegar l'Ordre esmentada i concretar-la.

  4.  La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional (BOE núm. 78 d'1 d'abril de 2022), estableix que tots els cicles formatius es desenvoluparan, amb caràcter dual, entre el centre de formació i l'empresa, amb la inclusió d'una fase de formació en empresa, d'acord amb el que s'estableix en el títol III de la Llei esmentada. Així mateix, la disposició transitòria sisena d'aquesta Llei preveu un període transitori fins al 31 de desembre de 2024 per a l'adequació de la durada actual del període de formació en empresa a allò que es preveu en la Llei per a cadascuna de les ofertes de formació professional.

  5.  La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional promou l'autonomia dels centres de formació professional per a l'adaptació dels programes de formació a les característiques pròpies de cada centre i de les empreses o organismes equiparats corresponents, així com del territori.

  6.  El Reial decret llei 2/2023, de 16 de març, de mesures urgents per a l'ampliació de drets dels pensionistes, la reducció de la bretxa de gènere i l'establiment d'un nou marc de sostenibilitat del sistema públic de pensions, publicat el 17 de març de 2023, estableix que «la realització de pràctiques formatives en empreses, institucions o entitats incloses en programes de formació i la realització de pràctiques acadèmiques externes a l'empara de la respectiva regulació legal i reglamentària, determinarà la inclusió al sistema de la Seguretat Social de les persones que les facin».

  7.  El Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional (BOE núm. 174, de 22 de juliol de 2023), en el seu títol IV, contempla els aspectes corresponents a la formació en empresa o organisme equiparat.

  8.  Les mesures de flexibilització adoptades durant els darrers cursos han resultat un instrument adient per permetre un augment d'alumnes que han titulat dels estudis de formació professional i per incrementar el nombre d'alumnes que han pogut dur a terme la formació pràctica en centres de treball. És per això que s'ha estimat convenient mantenir aquesta flexibilització que facilita el desenvolupament del mòdul esmentat.

Fonaments de dret

  1.  La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

  2.  L'Ordre del conseller d'Educació i Cultura, de 15 de juny de 2010, per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball a les Illes Balears.

  3.  El Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària.

  4.  La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional.

  5.  Reial decret llei 2/2023, de 16 de març, de mesures urgents per a l'ampliació de drets dels pensionistes, la reducció de la bretxa de gènere i l'establiment d'un nou marc de sostenibilitat del sistema públic de pensions, publicat el 17 de març de 2023.

  6.  El Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional.

Per tot això, dict la següent

Resolució

  1.  Aprovar les Instruccions sobre la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2024-2025 imparteixen cicles formatius de formació professional de grau bàsic, de grau mitjà o de grau superior de formació professional i cursos d'especialització de formació professional del sistema educatiu, les quals figuren com a annex a aquesta Resolució.

  2.  Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 20 de setembre de 2024)

La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa Maria Isabel Salas Sánchez

 

ANNEX Instruccions sobre la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2024-2025 imparteixen cicles formatius de formació professional de grau bàsic, de grau mitjà o de grau superior i cursos d'especialització de formació professional del sistema educatiu

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1.1. Aquestes Instruccions tenen l'objecte de facilitar i flexibilitzar la realització i l'avaluació del mòdul de Formació en Centres de Treball durant el curs 2024-2025.

1.2. Aquestes Instruccions són aplicables als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que estiguin autoritzats per impartir els ensenyaments corresponents als cicles formatius de formació professional de grau bàsic, de grau mitjà, de grau superior i als cursos d'especialització de formació professional del sistema educatiu.

2. Criteri general de realització del mòdul de Formació en Centres de Treball

2.1. Com a criteri general, el mòdul de Formació en Centres de Treball (d'ara endavant, FCT) dels cicles formatius s'ha de cursar d'acord amb el que es prescriu en l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura, de 15 de juny de 2010, per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball, a les Illes Balears. Pel que fa al mòdul professional d'FCT dels cursos d'especialització, en general s'ha d'ajustar al que s'estableix per als cicles formatius de formació professional però tenint en compte les especificitats diferencials que es preveuen en aquestes instruccions.

2.2. Els alumnes que han de realitzar l'FCT s'hauran de donar d'alta a la Seguretat Social, d'acord amb la normativa vigent. El responsable de les obligacions i de les comunicacions amb la Seguretat Social pot ser l'empresa que acull l'alumnat, o el propi centre educatiu. En l'acord de col·laboració centre-empresa, haurà de quedar reflectit qui serà el responsable de les obligacions amb la Seguretat Social. La Conselleria d'Educació i Universitats serà l'encarregada de les gestions amb la Seguretat Social dels centres educatius públics que s'hagin marcat com a responsables d'assumir les cotitzacions a l'acord.

2.3. Tots els professors-tutors de pràctiques formatives hauran d'introduir al programa FORCET tota aquella informació necessària per a la correcta gestió de les altes, baixes i comunicacions amb la Seguretat Social. Això inclou data d'inici de la formació a l'empresa/organisme, els dies d'assistència marcats al calendari, i la data de fi real de la formació a l'empresa/organisme de cada estada formativa (en cas que se'n faci més d'una) i en els terminis estipulats per la Seguretat Social. La no comunicació dels dies o la comunicació de dies fora de termini suposa un perjudici per a l'alumnat, que no tindrà cotitzats els dies efectius de pràctiques.

2.4. Serà requisit per realitzar la formació a l'empresa o organisme equiparat que l'alumnat estigui en possessió del número d'afiliació a la Seguretat Social (NAF) i el faciliti al centre educatiu on està matriculat. Si encara no disposa d'aquesta enumeració, la persona interessada haurà de tramitar la seva sol·licitud amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i una vegada l'obtengui haurà de comunicar la resolució d'aquest tràmit a la secretaria del centre, la qual introduirà el número d'afiliació al GestIB en la fitxa de l'alumne.

2.5. És convenient que la signatura de documents entre centre educatiu i empresa sigui electrònica, així com també tractar d'afavorir que l'alumnat sigui competent per a relacionar-se digitalment amb qualsevol administració o entitat.

2.6. Per al seguiment del mòdul d'FCT es poden usar mitjans telemàtics. Es recomana que la sessió de presentació i de conclusió del seguiment siguin presencials.

2.7. Si és possible, tenint en compte el tipus de formació pràctica que s'ha de desenvolupar al centre de treball, es permet que l'alumnat dels cicles de grau mitjà i de grau superior i els dels cursos d'especialització que tenguin FCT puguin cursar el mòdul d'FCT de forma telemàtica. Per fer-ho, les empreses o entitats que els acullen han de reunir les condicions següents:

  1.   Han de permetre el teletreball als treballadors que desenvolupen tasques semblants, o almenys a una part d'aquests treballadors.
  2.   Han de posar a disposició de l'alumnat les mateixes eines tecnològiques per al teletreball que posarien a l'abast dels treballadors que desenvolupen tasques semblants, o bé han de permetre que amb les eines tecnològiques de propietat dels alumnes puguin acomplir a distància les tasques pròpies del programa formatiu de l'FCT semblants a aquelles que realitzen els treballadors propis.
  3.   Han de disposar de les eines tecnològiques per poder fer el seguiment i el control de les tasques assignades a l'alumne, les quals formen part del programa formatiu de l'FCT.

3. Flexibilitzacions

3.1. En els casos en què no sigui possible comptar amb les empreses requerides per a la realització de la formació en centres de treball o en què les circumstàncies particulars d'un alumne justifiquin dur a terme una formació en centres de treball de forma flexibilitzada, les direccions dels centres educatius disposen de les mesures de flexibilització que figuren en els punts següents d'aquestes Instruccions.

3.2. Els centres poden aplicar les mesures de flexibilització pertinents amb el vistiplau del director/a i han de comunicar-ho mitjançant l'aplicació GestIB («Sol·licitud genèrica FP») en la qual han d'adjuntar la documentació següent:

  • Descripció i valoració de l'equip docent de la proposta de flexibilització acordada i llistat d'alumnes que s'hi acullen.

  • Conformitat del tutor/a d'FCT de dur a terme el seguiment d'aquest mòdul amb les mesures proposades.

  • Conformitat per part  l'alumne o alumnes de realitzar el mòdul d'FCT amb les mesures adoptades. Els alumnes menors d'edat han de comptar, a més, amb la conformitat dels seus pares o tutors legals.

Aquesta documentació també s'arxivarà a l'expedient de l'alumne.

4. Autorització de l'avançament de l'inici de l'FCT

4.1. Una de les mesures de flexibilització del mòdul professional d'FCT dels cicles formatius és la possibilitat de cursar-lo de forma anticipada al període habitual, previst a l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura, de 15 de juny de 2010. També es permet avançar el període habitual de realització d'FCT en els cicles regulats d'acord amb la LOGSE que tenen una durada inferior a 2.000 hores. Així mateix es recomana que els alumnes que cursin aquest mòdul de forma anticipada hi accedeixin havent assolit els coneixements de nivell bàsic de prevenció de riscs laborals.

4.2. S'autoritza l'inici anticipat de l'FCT, que es regula en l'article 44 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura, de 15 de juny de 2010, sense haver de sol·licitar-ho a la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa.

4.3. L'avançament permet que aquest mòdul es faci en un o en diferents períodes temporals, amb anterioritat a l'avaluació final dels mòduls professionals restants, sempre que cadascun dels períodes comporti almenys 100 hores efectives de pràctiques formatives per als cicles de grau mitjà i de grau superior o un mínim de 50 hores per als cicles de formació professional de grau bàsic i per als cursos d'especialització.

4.4. Si el desenvolupament de l'FCT coincideix amb els períodes lectius en els quals es cursen la resta dels mòduls formatius del currículum, cal tenir en compte que entre la formació al centre educatiu i la formació corresponent al mòdul d'FCT no es poden superar les 55 hores setmanals. Aquesta distribució ha de garantir que l'horari destinat a la formació de l'alumnat al centre, que es fa de forma presencial o a distància, respecta la càrrega horària anual assignada a cadascun dels mòduls distints del d'FCT.

4.5. Quan es cursi una part del mòdul d'FCT de manera avançada i no es puguin completar al centre de treball les hores previstes per al període d'avançament, per causes no imputables a l'alumnat, es tendran en compte les hores ja fetes que tenguin una avaluació positiva. En aquest cas, els equips docents proposaran a la direcció del centre les mesures per tal que l'alumne pugui completar l'FCT.

4.6. Així mateix, com a mesura extraordinària i d'acord amb el que contempla la nova llei d'FP, aquest curs 2024-25 es permetrà que un alumne pugui accedir amb un o dos mòduls suspesos a l'FCT, sempre que l'equip educatiu consideri que l'alumne està preparat per a poder accedir-hi i compta amb l'empresa o organisme equiparat que el pugui acollir. L'alumne ha de tenir encara convocatòries disponibles per poder ser avaluat del mòdul o mòduls pendents. En cas de superar-los, i l'alumne ha estat apte de l'FCT, l'alumne podrà titular. Per contra, si no supera els mòduls pendents, la part avançada i valorada positivament per part del tutor que ha realitzat el seguiment de l'FCT es guardarà només fins el curs següent, sempre que l'alumne estigui matriculat al mateix centre. L'avaluació i l'apte final de l'FCT al butlletí van lligats a l'avaluació positiva de la resta de mòduls.

4.7. La persona tutora d'FCT dels alumnes que facin l'FCT avançada ha d'adaptar el programa formatiu del mòdul de manera individualitzada, d'acord amb els resultats d'aprenentatge esperats (cicles i cursos d'especialització LOE) o les capacitats terminals (cicles LOGSE) que hagin d'adquirir en cada període d'avançament en relació amb els criteris d'avaluació corresponents. L'avaluació del mòdul s'ha de fer de manera conjunta per a tots els períodes avançats. No obstant això, el tutor d'FCT ha d'elaborar informes parcials, en els quals ha d'indicar les hores, els resultats d'aprenentatge o les competències adquirides i el grau d'aprofitament del programa formatiu duit a terme. Aquests informes han de constar en l'expedient de l'alumne.

4.8. Per a la gestió administrativa d'aquesta FCT avançada cal usar l'aplicació FORCET, de la mateixa manera que es fa servir per a l'FCT que es desenvolupa sense avançament.

5. Mesures de flexibilització relatives al període i a la jornada diària de realització de l'FCT

5.1. S'autoritza que l'alumnat pugui cursar l'FCT en el període extraordinari de realització de les pràctiques formatives regulat en l'article 40 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura, de 15 de juny de 2010. Aquest període extraordinari inclou els dissabtes, els diumenges, els dies festius i els dies no lectius dels mesos de setembre a juny i tots els dies del mes de juliol.

5.2. Així mateix, s'autoritza que l'alumnat major d'edat pugui fer jornades superiors a les 8 hores i/o que pugui fer jornades en torn nocturn, si així estan establertes per als treballadors de les empreses on cursen l'FCT, sempre que es respecti el temps mínim de descans entre jornades i setmanes acordats en els respectius convenis laborals. Es manté la prohibició d'horari o durada excepcional de la jornada per a l'alumnat menor d'edat.

5.3. La direcció dels centres educatius pot acordar l'aplicació d'una de les mesures de flexibilització anteriors o de totes dues per als alumnes que les necessitin sense necessitat de demanar autorització a la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa.

6. Realització de les pràctiques formatives en més d'un centre de treball

6.1. Es permet que l'alumnat pugui fer el mòdul d'FCT en més d'un centre de treball sense haver de sol·licitar autorització a la directora general de Formació Professional i Ordenació educativa.

6.2. La persona tutora d'FCT dels alumnes que cursin el mòdul de forma distribuïda entre diversos centres de treball ha d'adaptar, de manera individualitzada, el programa formatiu del mòdul d'FCT, segons els resultats d'aprenentatge esperats (cicles i cursos d'especialització LOE) o les capacitats terminals (cicles LOGSE) que calgui assolir en cada lloc formatiu. El sumatori de les hores cursades als diferents centres és el que correspon al mòdul d'FCT del cicle corresponent.

6.3. L'avaluació del mòdul s'ha de dur a terme de manera conjunta, tenint en compte l'avaluació que es fa de l'estada en cadascun dels llocs formatius. No obstant això, la persona tutora d'FCT del centre ha d'elaborar informes parcials, en els quals ha d'indicar les hores, els resultats d'aprenentatge o les capacitats terminals en relació als criteris d'avaluació establerts i el grau d'aprofitament del programa formatiu realitzat en cada lloc. Aquests informes han de constar en l'expedient de l'alumne.

7. Mesures de flexibilització relatives a la idoneïtat dels centres de treball

7.1. En cas que no es pugui realitzar o completar el mòdul d'FCT en centres de treball que compleixen les condicions de l'article 60 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura, de 15 de juny de 2010, s'autoritza que es puguin desenvolupar les activitats pràctiques corresponents al mòdul d'FCT en una empresa de l'entorn familiar de l'alumne, en una empresa vinculada per titularitat amb el centre educatiu on l'alumnat està matriculat o bé a la mateixa empresa amb la qual l'alumne té una relació laboral (sempre que les funcions assignades en el seu contracte no coincideixin amb les previstes en el programa formatiu d'FCT corresponent), sense haver de demanar autorització a la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa.

7.2. Així mateix, si per manca de llocs formatius o per altres causes és necessari efectuar activitats pràctiques corresponents al mòdul d'FCT d'un cicle a les instal·lacions d'un centre educatiu, s'autoritza que es puguin fer tant al mateix centre educatiu on està matriculat l'alumnat com en altres centres educatius, sempre que hi hagi una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral que s'aproximi tant com sigui possible a la realitat professional. En aquest sentit, es recomana que les activitats pràctiques es facin en el centre educatiu que ofereixi el lloc formatiu amb unes característiques més semblants a un centre de treball de l'àmbit professional corresponent al cicle.

7.3. En cas que l'alumne cursi un cicle formatiu en una illa que no sigui la de la seva residència habitual i pugui dur a terme el mòdul FCT a l'illa de la comunitat autònoma de les Illes Balears on resideix, s'autoritza que hi faci el mòdul sense haver de demanar autorització a la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa, sempre que es compleixin les condicions previstes en l'article 63.3 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura, de 15 de juny de 2010. La persona tutora d'FCT del centre en què està matriculat ha de fer servir un sistema que garanteixi la qualitat en el seguiment de la formació de l'alumnat sense haver de desplaçar-se d'illa.

7.4. De la mateixa manera, quan l'equip docent estimi que per facilitar la realització de l'FCT o fer-la amb una millora de qualitat, un alumne d'una illa s'ha de desplaçar a una altra que no és la de la seva residència habitual, es permet que ho pugui fer sense haver de demanar autorització a la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa, sempre que es compleixin les condicions previstes en l'article 63.3 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura, de 15 de juny de 2010, i que l'alumne estigui conforme a fer el desplaçament. La persona tutora d'FCT del centre en què està matriculat ha de fer servir un sistema que garanteixi la qualitat en el seguiment de la formació de l'alumne sense haver de desplaçar-se d'illa.

7.5. Excepcionalment, es podrà autoritzar la realització de l'FCT fora de la comunitat autònoma de les Illes Balears. L'equip directiu del centre ha de validar-ho i notificar l'autorització a la direcció general de Formació Professional i Ordenació Educativa, a través del GestIB. Es requereix que hi hagi un centre educatiu col·laborador en la comunitat autònoma de destí, que pugui actuar en cas de necessitat. El tutor de l'FCT del centre on l'alumne estigui matriculat serà el responsable del seguiment telemàtic de la formació al centre de treball. Ni professorat ni alumnat podran reclamar cap remuneració econòmica específica a la Conselleria a aquest efecte.

8. Implicació de la renúncia del mòdul d'FCT sobre el mòdul de Projecte

La renúncia del mòdul d'FCT d'un cicle de grau superior LOE comporta la baixa del mòdul de Projecte, sense que la convocatòria que ja no es durà a terme compti per al nombre màxim de convocatòries dels dos mòduls. Aquesta renúncia s'ha de fer per escrit i s'ha d'adreçar a la direcció del centre educatiu amb una antelació mínima de 21 dies hàbils abans de la sessió d'avaluació que determina l'accés a les pràctiques formatives.

9. Renúncia del mòdul de Projecte

El mòdul de Projecte es cursa durant el darrer període del cicle formatiu i s'ha d'avaluar una vegada cursat el mòdul d'FCT.

L'alumnat pot renunciar al mòdul de Projecte amb una antelació mínima de 21 dies hàbils abans de la sessió d'avaluació final del mòdul. Aquesta renúncia comporta que la convocatòria no compta per al nombre màxim de convocatòries en què es pot realitzar aquest mòdul. La renúncia al mòdul de Projecte no implica la renúncia a seguir cursant el mòdul d'FCT.

10. Termini de realització del mòdul FCT

La realització del mòdul FCT va subjecta al desenvolupament curricular i al programa formatiu dels estudis en què l'alumnat està matriculat. A causa de la implementació de la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional, l'alumnat podrà realitzar l'FCT mentre segueixi en vigor el currículum del cicle. En el moment que s'incorporin els nous mòduls professionals i desaparegui el mòdul d'FCT, l'alumnat ja no s'hi podrà matricular i s'haurà d'acollir a les especificacions del centre educatiu on vulgui cursar els estudis. Així mateix, l'alumnat interessat que compleixi els requisits, es podrà acollir a la normativa per a sol·licitar l'exempció, si escau.