Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 611625
Resolució del conseller d’Educació i Universitats, a proposta de la directora general de Planificació i Gestió Educatives, per la qual s’estableix el procediment per a la realització de l’avaluació inicial dels alumnes de quart curs d’educació primària en els centres adherits al Pla Pilot Voluntari de Lliure Elecció de Llengua

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data de la signatura electrònica la directora general de Planificació i Gestió Educatives ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1.  En data 20 d'abril de 2024 es va publicar al BOIB la Resolució del conseller d'Educació i Universitats per la qual s'aprova el Pla Pilot Voluntari de Lliure Elecció de Llengua per a centres educatius sostinguts amb fons públics d'educació primària i d'educació secundària obligatòria de les Illes Balears a partir del curs 2024-2025.

2. Al punt 10.1 de l'Annex 1 de l'esmentada Resolució, s'indica que als centres adherits s'ha de dur a terme una avaluació inicial de l'alumnat amb anterioritat a l'aplicació del Pla.

A l'apartat a) d'aquest punt, s'indica que aquesta avaluació s'ha de realitzar durant el mes d'octubre de 2024 a l'alumnat de quart d'educació primària, que haurà finalitzat tercer d'educació primària durant el curs escolar 2023-2024.

3.  Al punt 10.3 de l'Annex 1 de l'esmentada Resolució, s'estableix que l'avaluació la durà a terme l'Institut d'Avaluació del Sistema Educatiu (IAQSE) i el Departament d'Inspecció Educativa.

Fonaments de dret

1. D'una banda, l'article 145.1 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), possibilita a les Administracions educatives, en el marc de les seves competències, elaborar i fer plans d'avaluació dels centres educatius tenint en compte les situacions socioeconòmiques i culturals de les famílies i alumnes que acullen, l'entorn del mateix centre i els recursos de què disposa.

D'altra banda, aquesta mateixa llei a l'article 132 estableix entre les competències del director o directora la d'exercir el comandament de tot el personal adscrit al centre i la d'impulsar les avaluacions internes del centre i col·laborar en les avaluacions externes i en l'avaluació del professorat i, a l'article 91, entre les funcions del professorat, la de participar en els plans d'avaluació que determinin les administracions educatives o els mateixos centres.

2. A l'article 155.1 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears s'estableix que l'avaluació del sistema educatiu és un procés intern de l'administració educativa que té com a una de les seves finalitats la de recollir informació referida a les polítiques educatives.

Posteriorment, en aquest punt s'indica que una vegada feta l'avaluació s'ha d'analitzar la informació obtinguda, valorar-la i interpretar-la amb l'objecte de mantenir les pràctiques i les polítiques educatives, millorar-les o modificar-les, per poder contribuir a la millora dels resultats educatius.

3. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, a l'apartat a) de l'article 157 indica que una de les modalitats d'avaluació és l'avaluació del rendiment educatiu, que té com a una de les seves parts l'avaluació externa de diagnòstic de les competències assolides pels alumnes.

4. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears a l'article 148 indica que els òrgans responsables de l'avaluació són l'Institut d'Avaluació del Sistema Educatiu i el Departament d'Inspecció Educativa.

5. A l'article 21.2 del Decret 4/2023 de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'especifica que “en l'avaluació externa dels centres, que han de dur a terme el DIE i l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE), hi han de col·laborar, en els aspectes que específicament es determinin, els òrgans col·legiats de govern i l'equip directiu, els òrgans de coordinació docent i els serveis externs, així com els diferents sectors de la comunitat educativa i les seves organitzacions”.

6. A la disposició addicional segona del Decret 4/2023 de 13 de febrer, que fa referència als centres privats, concertats i no concertats, s'indica que seran d'aplicació els principis continguts a l'article 21 sobre avaluació externa dels centres, sense perjudici de la seva autonomia organitzativa.

7. Al punt 10.1 de l'Annex 1 de la Resolució del conseller d'Educació i Universitats, per la qual s'aprova el Pla Pilot Voluntari de Lliure Elecció de Llengua per a centres educatius sostinguts amb fons públics d'educació primària i d'educació secundària obligatòria de les Illes Balears a partir del curs 2024-2025, s'indica que als centres adherits s'ha de dur a terme una avaluació inicial de l'alumnat amb anterioritat a l'aplicació del Pla, que aquesta s'ha de fer el mes d'octubre de 2024 i que l'avaluació s'ha de fer a l'alumnat de quart d'educació primària, que haurà finalitzat tercer d'educació primària durant el curs escolar 2023-2024.

Proposta de resolució

Propòs al conseller d'Educació i Universitats que dicti una resolució en els termes següents:

1. dur a terme al mes d'octubre de 2024, als centres docents adherits al Pla Pilot Voluntari de Lliure Elecció de Llengua, l'avaluació diagnòstica inicial de l'alumnat de quart curs d'educació primària que va cursar tercer nivell d'educació primària el curs passat d'acord amb els termes que s'estableixen en aquesta proposta,

2. encarregar a l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE), sota la supervisió del Departament d'Inspecció Educativa, la responsabilitat del disseny i la planificació de l'aplicació de les proves, de la coordinació del procés i l'anàlisi de les dades, sense perjudici de les funcions que la normativa autonòmica atribueix a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives (DGPiGE) en aquesta matèria,

3. ajustar el procés d'avaluació inicial de diagnòstic al que s'indica a l'annex d'aquesta Resolució,

4. encarregar a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives (DGPiGE) la coordinació general de les actuacions de l'IAQSE en els processos d'aquesta avaluació diagnòstica inicial i facultar aquesta Direcció General perquè dicti les resolucions i arbitri els recursos i les mesures necessàries perquè els processos esmentats puguin desenvolupar-se normalment i d'acord amb les finalitats previstes.

5. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (23 de setembre de 2024)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

La directora general proposant Catalina Maria Ginart Serrano

 

ANNEX Disseny i planificació de l'aplicació de les proves, coordinació del procés i anàlisi de les dades

1. Objecte de l'avaluació inicial

Establir el nivell inicial de la competència comunicativa de l'alumnat en ambdues llengües oficials i analitzar-ne la relació amb l'àrea de matemàtiques.

2. Poblacions implicades

L'avaluació diagnòstica inicial l'ha de realitzar l'alumnat de quart d'educació primària que hagi finalitzat tercer d'educació primària durant el curs escolar 2023-2024 dels centres adherits al Pla Pilot Voluntari de Lliure Elecció de Llengua.

A més a més, a l'alumnat i als directors se'ls han d'aplicar uns qüestionaris de context, tal com es detalla en el punt 4.1 d'aquest annex.

3. Funcions dels diferents agents involucrats

1. Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE)

L'IAQSE, en el marc de les seves funcions, ha de prendre les mesures pertinents per planificar, coordinar, aplicar i corregir les proves i els qüestionaris de context, a més de fer la gestió i l'anàlisi de les dades de tot el procés d'avaluació.

2. Centres educatius adherits al Pla

Els centres educatius han de constituir una comissió d'avaluació amb la finalitat de coordinar, conjuntament amb l'IAQSE, totes les actuacions necessàries per dur a terme l'aplicació de les proves, tenint en consideració que aquesta avaluació inicial té caràcter censal per a tot l'alumnat de quart d'educació primària dels centres adherits.

Els centres educatius, en el marc d'aquesta Resolució, són responsables de gestionar la informació a les famílies.

3. Departament d'Inspecció Educativa

El Departament d'Inspecció Educativa ha de determinar les actuacions pertinents per tal de:

a) participar en la difusió de la informació a la comunitat educativa sobre el caràcter i la finalitat de l'avaluació inicial del Pla,

b) supervisar el disseny de la prova i col·laborar en el desenvolupament d'aquesta avaluació inicial,

c) supervisar la constitució i les actuacions de les comissions de l'avaluació inicial dels centres,

d) supervisar el procés de preparació i aplicació de les proves al centre,

4. Instruments de l'avaluació inicial (proves i qüestionaris de context)

1. Els instruments d'avaluació aplicables són els següents:

a) de l'alumnat: prova d'avaluació per establir el nivell inicial de competència en comunicació lingüística en ambdues llengües oficials i qüestionari de les variables de context,

b) dels directors: qüestionari de les variables de context.

2. Personal responsable de l'elaboració de les proves i els qüestionaris:

a) les proves d'aquesta avaluació inicial han de ser dissenyades i elaborades per l'IAQSE i supervisades pel Departament d'Inspecció Educativa.

b) Els qüestionaris de context també seran elaborats per l'IAQSE.

5. Fases del procés

Les fases del procés d'avaluació inicial s'han de dur a terme durant el curs 2024-2025 i requereixen el desplegament, entre d'altres, de les actuacions següents:

a) elaboració de les proves i dels qüestionaris de context,

b) informació als centres del procés d'avaluació,

c) constitució de la comissió d'avaluació a cada centre adherit,

d) configuració de l'aplicació GESAVA,

e) aplicació de les proves i dels qüestionaris a la població afectada,

f) correcció de les proves,

g) gestió, anàlisi i explotació de les dades, i

h) comunicació dels resultats inicials a l'administració educativa.

6. Comissió de l'avaluació inicial

1. A cada centre s'ha de crear una comissió d'avaluació integrada pels membres següents:

a) el director, que actua com a president de la comissió i és el responsable directe de la gestió per a l'aplicació de les proves,

b) el cap d'estudis,

c) un membre del departament d'orientació, i

d) un tutor de quart d'educació primària, designat pel director, que actua com a secretari de la comissió.

Les actuacions de la comissió són vàlides sempre que hi hagi tres dels membres presents, i que un d'ells sigui el director o el cap d'estudis, que en aquest darrer cas serà qui la presideixi. L'inspector d'Educació del centre ha de supervisar tant la constitució com les actuacions de la comissió.

2. La comissió d'avaluació té les funcions següents:

a) coordinar amb l'IAQSE l'execució de l'aplicació de l'avaluació dins els terminis establerts (data, aules, horaris, informació als professors implicats, etc.),

b) col·laborar amb el personal extern al centre que dugui a terme l'aplicació de les proves,

c) determinar, de l'alumnat NESE, qui no pot realitzar la prova d'avaluació inicial, especialment en els casos de l'alumnat d'incorporació tardana que no tingui un domini suficient de les llengües oficials, que ha de quedar exempt de la realització de la prova.

7. Aplicació de les proves

1. Aplicació

a) L'aplicació s'ha de fer al llarg del mes d'octubre de 2024. Només en casos excepcionals, degudament justificats, la comissió d'avaluació en coordinació amb l'IAQSE i comunicació consegüent a l'inspector de referència podrà postergar l'aplicació de la prova.

b) L'alumnat haurà de respondre una prova que consta de tres parts:

- la primera, escrita, en comunicació lingüística en llengües castellana i catalana relacionada amb l'àrea de matemàtiques,

- la segona, escrita, en comunicació lingüística en llengües castellana i catalana, i

- la tercera, d'expressió oral, en comunicació lingüística en llengües castellana i catalana.

Cada part escrita, les dues primeres, es realitzarà en un temps màxim de 60 minuts, mentre que la part d'expressió oral es realitzarà en un temps màxim de 3 minuts per alumne.

En cap cas s'ha de comptabilitzar com a temps per a la realització de la prova el que s'utilitzi per a l'organització i per donar les instruccions pertinents.

c) Preferentment, les tres parts de la prova d'avaluació es realitzaran el mateix dia.

d) Els qüestionaris de context es duran a terme durant el mes d'octubre de 2024.

2. Responsables de l'aplicació i correcció de les proves

a) L'aplicació de les proves l'ha de dur a terme l'IAQSE, en coordinació amb el professorat del propi centre d'acord amb la planificació de la comissió d'avaluació del centre.

b) La gestió de la correcció de les proves l'ha de dur a terme l'IAQSE.

3. Condicions per a una correcta obtenció de les dades.

a) L'IAQSE considerarà alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) aquells que figurin com a tals al GestIB.

La comissió d'avaluació del centre, a proposta del departament d'orientació i en coordinació amb l'IAQSE, determinaran les mesures de suport addicionals que s'han d'aplicar per a cadascun d'aquests alumnes per fer la prova.

b) El professorat de suport ha de participar en l'aplicació de les proves quan en un grup hi hagi alumnes amb NESE que necessitin algun tipus d'adaptació.

c) L'IAQSE, com a responsable de la gestió de la correcció de les proves, ha d'articular els mecanismes necessaris per a assegurar una correcta correcció de les proves.

d) La gestió de la introducció de les dades al GESAVA també la durà a terme l'IAQSE.

8. Anàlisi i explotació de dades i elaboració d'informes

1. Una vegada les proves estiguin aplicades i corregides i, a més, introduïdes les respostes a l'aplicació informàtica GESAVA, l'IAQSE farà les anàlisis estadístiques d'aquesta avaluació inicial.

2. Es faran servir les dades recollides dels diferents qüestionaris, per contextualitzar els resultats obtinguts.

3. No s'elaboraran llistes de centres o rànquings en funció dels resultats obtinguts. Per aquest motiu, l'accés a les dades de cada centre queda reservat en exclusiva a l'administració educativa.

9. Comunicació de resultats per a l'Administració educativa

L'IAQSE elaborarà un informe per comunicar a l'administració educativa els resultats de l'avaluació inicial. Aquests resultats són la referència que s'ha de prendre per poder comparar-los amb els que s'obtinguin a les proves que es realitzaran a la finalització del Pla i que han de servir per a l'avaluació del Pla Pilot Voluntari de Lliure elecció de llengua.