Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 607035
Secretaria de la Junta de Govern.- Proposta de modificació núm. 3 del Pla Normatiu municipal 2024
La Junta de Govern de Palma en sessió ordinària de dia 18 de setembre de 2024 ha adoptat l' acord següent:
1. Aprovar la modificació núm. 3 del Pla normatiu municipal 2024 amb les iniciatives reglamentàries següents:
ÀREA: MEDI NATURAL, ENTORNS SALUDABLES, MERCATS I INNOVACIÓ
INICIATIVA: Aprovació de l'ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei d'abastament d'aigua.
SITUACIÓ ACTUAL/BOIB: Actualment no existeix una ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari pels serveis d'aigua. La quota del servei d'abastament d'aigua és la resultant de l'aplicació de les tarifes contingudes a la Resolució del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 8 de febrer de 2017, publicada al BOIB núm. 29 de 9 de març de 2017, per la que s'autoritzen les noves tarifes d'EMAYA pel servei de subministrament d'aigua a Palma (EXP: DGRH: CP1/2017) així com la Resolució del mateix Conseller, de 14 de març de 2017, publicada al BOIB núm. 40, de 4 d'abril de 2017, per la qual es procedeix a rectificar els errors materials advertits en la primera Resolució mencionada, o normativa que es dicti en substitució d'aquestes i a l'Acord del Ple de l'Ajuntament de Palma, de 24 de novembre de 2016 (BOIB núm. 163 de 29 de desembre de 2016).
MOTIVACIÓ: El 9 de març de 2018 va entrar en vigor la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (d'ara endavant, “LCSP”). Aquesta llei aclareix la naturalesa jurídica d'aquelles tarifes que abonen els usuaris per la prestació de serveis públics que es presten amb caràcter coactiu de manera directa mitjançant personificació privada o gestió indirecta (entre altres, a través de societats de capital íntegrament públic), considerant-les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari i posant fi al debat sorgit entorn d'aquesta naturalesa.
En concret, la D.A. 43a assenyala que: “Les contraprestacions econòmiques establertes coactivament que es percebin per l'explotació d'obres públiques o la prestació de serveis públics, de manera directa mitjançant personificació privada o gestió indirecta, tindran la condició de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari conforme al que es preveu en l'article 31.3 de la Constitució.
En concret, tindran tal consideració aquelles exigides per l'explotació d'obres o la prestació de serveis, en règim de concessió, mitjançant societats d'economia mixta, entitats públiques empresarials, societats de capital íntegrament públic i altres fórmules de dret privat”.
A més, s'introdueixen les modificacions pertinents en la normativa aplicable a aquesta matèria. En concret, la D.F. 11a de la LCSP dona nova redacció a la disposició addicional primera de la Llei 58/2013, de 17 de desembre, General Tributària; la D.F. 12a a l'article 20 del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat mitjançant Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, afegint-li un nou apartat 6 (en endavant, “LRHL”); i la D.F. 9a a l'article 2 de la Llei 8/1989, de 13 d'abril, del règim jurídic de les taxes i els preus públics afegint-li una nova lletra c).
Aquest canvi normatiu afectaria a la prestació de serveis públics per part d'EMAYA, com a societat de capital íntegrament públic que presta el servei d'abastament d'aigua.
L'últim incís de l'article 20.6 de la LRHL disposa que: “Sense perjudici del que s'estableix en l'article 103 de la Llei de Contractes del Sector Públic, les contraprestacions econòmiques a què es refereix aquest apartat es regularan mitjançant ordenança”.
Sobre la base d'això, es fa necessari que la regulació de les tarifes que s'abonen per la prestació del servei d'abastament d'aigua que presta EMAYA es recullin en una ordenança, doncs, com hem assenyalat, passen a considerar-se prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari.
ÀREA: MEDI NATURAL, ENTORNS SALUDABLES, MERCATS I INNOVACIÓ
INICIATIVA: Aprovació de l'ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de clavegueram sanitari.
SITUACIÓ ACTUAL / BOIB: Actualment no existeix una ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari pels serveis de clavegueram sanitari. Les tarifes pels serveis que presta l'Empresa EMAYA són les contingudes a l'Acord Plenari de l'Ajuntament de Palma, de 24 de novembre de 2016, d'aprovació de les tarifes d'EMAYA, Empresa Municipal d'Aigües i Clavegueram, S.A., (BOIB núm. 163, 29 desembre de 2016).
MOTIVACIÓ: El 9 de març de 2018 va entrar en vigor la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (d'ara endavant, “LCSP”). Aquesta llei aclareix la naturalesa jurídica d'aquelles tarifes que abonen els usuaris per la prestació de serveis públics que es presten amb caràcter coactiu de manera directa mitjançant personificació privada o gestió indirecta (entre altres, a través de societats de capital íntegrament públic), considerant-les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari i posant fi al debat sorgit entorn d'aquesta naturalesa.
En concret, la D.A. 43a assenyala que: “Les contraprestacions econòmiques establertes coactivament que es percebin per l'explotació d'obres públiques o la prestació de serveis públics, de manera directa mitjançant personificació privada o gestió indirecta, tindran la condició de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari conforme al que es preveu en l'article 31.3 de la Constitució.
En concret, tindran tal consideració aquelles exigides per l'explotació d'obres o la prestació de serveis, en règim de concessió, mitjançant societats d'economia mixta, entitats públiques empresarials, societats de capital íntegrament públic i altres fórmules de dret privat”.
A més, s'introdueixen les modificacions pertinents en la normativa aplicable a aquesta matèria. En concret, la D.F. 11a de la LCSP dona nova redacció a la disposició addicional primera de la Llei 58/2013, de 17 de desembre, General Tributària; la D.F. 12a a l'article 20 del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat mitjançant Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, afegint-li un nou apartat 6 (en endavant, “LRHL”); i la D.F. 9a a l'article 2 de la Llei 8/1989, de 13 d'abril, del règim jurídic de les taxes i els preus públics afegint-li una nova lletra c).
Aquest canvi normatiu afectaria a la prestació de serveis públics per part d'EMAYA, com a societat de capital íntegrament públic que presta el servei de clavegueram sanitari.
L'últim incís de l'article 20.6 de la LRHL disposa que: “Sense perjudici del que s'estableix en l'article 103 de la Llei de Contractes del Sector Públic, les contraprestacions econòmiques a què es refereix aquest apartat es regularan mitjançant ordenança”.
Sobre la base d'això, es fa necessari que la regulació de les tarifes que s'abonen per la prestació del servei de clavegueram sanitari que presta EMAYA es recullin en una ordenança, doncs, com hem assenyalat, passen a considerar-se prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari.
ÀREA: MEDI NATURAL, ENTORNS SALUDABLES, MERCATS I INNOVACIÓ
INICIATIVA: Aprovació de l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del cicle del fems.
SITUACIÓ ACTUAL / BOIB: Actualment no existeix una ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del cicle del fems Les tarifes pel servei de recollida que presta EMAYA són les contingudes a l'acord plenari de l'Ajuntament de Palma, de 25 de juny de 2020, d'aprovació de les tarifes d'EMAYA, Empresa Municipal d'Aigües i Clavegueram, S.A., del servei de recollida de residus sòlids urbans (BOIB núm. 129, 21 de juliol de 2020)
MOTIVACIÓ: El 9 de març de 2018 va entrar en vigor la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (d'ara endavant, “LCSP”). Aquesta llei aclareix la naturalesa jurídica d'aquelles tarifes que abonen els usuaris per la prestació de serveis públics que es presten amb caràcter coactiu de manera directa mitjançant personificació privada o gestió indirecta (entre altres, a través de societats de capital íntegrament públic), considerant-les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari i posant fi al debat sorgit entorn d'aquesta naturalesa.
En concret, la D.A. 43a assenyala que: “Les contraprestacions econòmiques establertes coactivament que es percebin per l'explotació d'obres públiques o la prestació de serveis públics, de manera directa mitjançant personificació privada o gestió indirecta, tindran la condició de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari conforme al que es preveu en l'article 31.3 de la Constitució.
En concret, tindran tal consideració aquelles exigides per l'explotació d'obres o la prestació de serveis, en règim de concessió, mitjançant societats d'economia mixta, entitats públiques empresarials, societats de capital íntegrament públic i altres fórmules de dret privat”.
A més, s'introdueixen les modificacions pertinents en la normativa aplicable a aquesta matèria. En concret, la D.F. 11a de la LCSP dona nova redacció a la disposició addicional primera de la Llei 58/2013, de 17 de desembre, General Tributària; la D.F. 12a a l'article 20 del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat mitjançant Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, afegint-li un nou apartat 6 (en endavant, “LRHL”); i la D.F. 9a a l'article 2 de la Llei 8/1989, de 13 d'abril, del règim jurídic de les taxes i els preus públics afegint-li una nova lletra c).
La Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, en compliment de les obligacions comunitàries, va incloure tant les obligacions de recollida separada i l'obligació de revisar les ordenances municipals (disposició final octava, complint així les recomanacions de la Comissió: d'una banda, l'obligatorietat que les entitats locals estableixin en el termini de tres anys (abans de 10 d'abril de 2025), una prestació patrimonial de caràcter públic no tributari específica, diferenciada i no deficitària, que permeti implantar sistemes de pagament per generació.
L'article 25.2.b de la Llei 7/1985, de 2 d'abril de Bases del Règim Local, preveu la gestió dels residus sòlids urbans com una de les competències pròpies del municipi. A la vegada, l'article 26.1.a i b d'aquesta mateixa Llei estableix l'obligació per part dels Ajuntaments de prestar serveis de recollida de residus i, en aquells ajuntaments en els quals la població superi els 5.000 habitants, el tractament d'aquests. L'establiment de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari recollida en l'article 11.3 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, obliga a tots els municipis, incloent aquells amb una població de fins a 5.000 habitants. L'últim incís de l'article 20.6 de la LRHL disposa que: “Sense perjudici del que s'estableix en l'article 103 de la Llei de Contractes del Sector Públic, les contraprestacions econòmiques a què es refereix aquest apartat es regularan mitjançant ordenança”.
Sobre la base d'això, es fa necessari que la regulació de les tarifes referides al present document es recullin en una ordenança, doncs, com hem assenyalat, passen a considerar-se prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari.
2. Publicar l'acord en el Portal de Transparència i en el BOIB.
Palma, (signat electrònicament: 19 de setembre de 2024)
El secretari adjunt Miquel Ballester Oliver