Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 606937
Resolució d’aprovació de l’Oferta d’Ocupació Pública de personal funcionari de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials de l’any 2024, derivada de la taxa de reposició d’efectius ordinària i de la taxa específica de l’article 20 de la Llei de Pressuposts de l’Estat per a l’any 2023, prorrogats per a l’any 2024
Antecedents
1. En data 2 de juliol de 2024, el director gerent ha emès memòria justificativa per a l'aprovació de l'Oferta d'Ocupació Pública de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS), derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica previstes a la Llei de Pressuposts de l'Estat per a l'any 2023, prorrogats per a l'any 2024.
2. En data 19 de juliol de 2024, el President de l'IMAS ha resolt l'inici de l'expedient per aprovar l'Oferta d'Ocupació Pública de l'IMAS per a l'any 2024.
3. En data 23 de juliol de 2024, la Mesa Sectorial de Negociació de l'IMAS va acordar aprovar els criteris generals sobre l'Oferta d'Ocupació Pública del personal funcionari de l'IMAS per a l'any 2024 derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica previstes a la Llei de Pressuposts de l'Estat de l'any 2023, prorrogats per a l'any 2024, incloses les places per a la promoció interna i les places de reserva de discapacitat.
4. En data 9 d'agost de 2024, la cap del servei de Gestió Econòmica de l'IMAS ha emès informe econòmic sobre l'Oferta d'Ocupació Pública de l'IMAS per a l'any 2024.
5. En data 12 d'agost de 2024, l'Institut Balear de la Dona ha emès l' Informe d'avaluació d'impacte de gènere en relació amb la proposta de resolució de l'Oferta d'Ocupació Pública de personal funcionari de l'IMAS de l'any 2024.
6. En data 2 de setembre de 2024, la cap del Servei de Selecció i Provisió ha emès informe tècnic-jurídic sobre l'Oferta d'Ocupació Pública de l'IMAS per a l'any 2024.
Fonaments de dret
1. L'article 91.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, preveu que les corporacions locals formularan públicament la seva oferta d'ocupació, ajustant-se als criteris fixats a la normativa bàsica estatal.
L'article 70 del Reial Decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (en endavant TREBEP), estableix que les necessitats de recursos humans, amb assignació pressupostària, que s'hagin de proveir mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés seran objecte de l'oferta d'ocupació pública, o a través d'altre instrument similar de gestió del proveïment de les necessitats de personal.
L'article 47.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears disposa que constitueix l'oferta d'ocupació pública anual el conjunt de places vacants de personal funcionari i de personal laboral, amb dotació pressupostària, la cobertura de les quals resulta necessària i no és possible amb el personal existent.
D'altra banda, l'article 193 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, estableix entre d'altres que «1. Constitueix l'Oferta d'Ocupació Pública anual de cada entitat local el conjunt de places vacants de personal funcionari i de personal laboral, amb dotació pressupostària, la cobertura de les quals resulta necessària i no és possible amb el personal existent. 2. L'Oferta d'Ocupació Pública ha d'indicar l'escala, la subescala, la classe o l'especialitat del personal funcionari, o el nivell i la categoria professional del personal laboral a què corresponguin les places vacants 5. L'Oferta d'Ocupació s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears» .
2. D'acord amb la previsió de l'article 134.4 de la Constitució Espanyola, els pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023 es prorroguen automàticament, així la previsió de l'Oferta d'Ocupació Pública per a l'any 2024 d'acord amb l'article 20 de la Llei de Pressuposts de l'Estat, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023 (BOE núm. 308, de 24 de desembre de 2022) (en endavant, LPGE23), estableix les disposicions relatives a l'Oferta d'Ocupació Pública.
L'article 20.U.1 i 3 disposen que la incorporació de personal de nou ingrés amb una relació indefinida en el sector públic és durà a terme mitjançant l'Oferta d'Ocupació Pública amb una taxa de reposició d'efectius.
L'oferta es durà a terme a través de la taxa de reposició d'efectius amb previsió d'una sèrie de condicionants i requisits per al càlcul d'aquesta taxa, així com a través de la resta de mesures que preveu l'article 20 de la LPGE23, com és la taxa específica necessària per donar compliment de l'objectiu previst a la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública.
L'article 20.Dos.2. de la mateixa llei preveu que les Administracions Públiques han de tenir en compte les places de personal interí per vacant i personal laboral temporal per vacant nomenades l'any 2023 i, en tot cas, les vacants ocupades per aquest personal s'han d'incloure a l'Oferta d'Ocupació Pública corresponent a l'exercici en què es produeixi el seu nomenament i, si no fos possible, a la següent, llevat que se'n decideixi l'amortització.
Atesa la pròrroga dels pressupostos a l'any 2024, també s'han de tenir en compte les places ocupades per personal interí en llocs vacants nomenats per raons justificades de necessitat i urgència de l'any 2024.
L'IMAS, ha configurat la taxa de reposició d'efectius i la taxa específica de l'Oferta d'Ocupació Pública l'any 2024 sobre les places pendents d'oferir corresponents als nomenaments de personal interí en llocs vacants de la RLT de personal funcionari de l'IMAS, per necessitats urgents i ineludibles per a la prestació de serveis de l'IMAS, tot tenint en compte el previst en la LPGE23, prorrogats per a l'any 2024 i en el Pla per a l'execució de l'oferta d'ocupació pública de l'any 2023, i altres mesures per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública de l'IMAS.
Per una banda, per a la taxa de reposició d'efectius ordinària, l'article 20.Dos.1.a) preveu que en els sectors prioritaris la taxa serà d'un 120 per cent i en els altres sectors del 110 por cent. L'article 20.Dos.3. considera sectors prioritaris a l'efecte de la taxa de reposició, entre d'altres, l'apartat Ñ) Places de personal que presta assistència directa a la ciutadania en els serveis socials i serveis de transport públic, així com les places de seguretat i emergències, les relacionades amb l'atenció als ciutadans en els serveis públics i la gestió de prestacions polítiques actives en matèria d'ocupació.
Així mateix, l'article 20.Dos.1.b) estableix que les entitats locals que tinguessin amortitzat el seu deute financer a 31 de desembre de l'exercici anterior tindran un 120 per cent de taxa a tots els sectors.
A l'apartat Tres.1 del citat article s'estableixen les regles per calcular la taxa de reposició d'efectius amb indicació que s'aplicarà sobre la diferència resultant entre el número de personal fix que, durant l'exercici pressupostari anterior, va deixar de prestar serveis i el número de personal fix que s'hagués incorporat en el referit exercici, pel qualsevol causa o reingressat des de situacions que no impliquin la reserva de llocs de treball.
A aquests efectes, es computaran els cessaments en la prestació de serveis de jubilació, retir, defunció, renúncia, declaració en situació d'excedència sense reserva de lloc de treball, pèrdua de la condició de funcionari de carrera o l'extinció del contracte de treball o en qualsevol altra situació administrativa que no suposi la reserva de lloc de treball o la percepció de retribucions amb càrrec a l'Administració en la qual se cessa. Igualment es tindran en compte les altes i les baixes produïdes pels concursos de trasllats a altres Administracions Públiques.
També a l'apartat Quatre.1.de l'article 20 es preveu que la taxa de reposició d'un o diversos sectors o col·lectius prioritaris es podrà acumular a altres sectors o col·lectius prioritaris. Igualment, la taxa de reposició dels sectors no prioritaris es podrà acumular als sectors prioritaris. Les entitats locals que tingueren amortitzat el deute financer a 31 de desembre de l'exercici anterior podran acumular la seva taxa de reposició indistintament a qualsevol sector.
En aquest sentit, a l'informe del Tresorer del Consell de Mallorca de dia 29 d'abril de 2024 informa que el capital viu del deute bancari a 31 de desembre de 2023 del Consell de Mallorca i de la seva administració institucional es de 0,00€.
Una vegada calculada la taxa de reposició d'efectius de l'IMAS, el resultat és de 26 places, que s'han determinat aplicant la diferència de 26 baixes i 4 altes corresponent a l'any 2023 i afegint 4 places per arribar al 120%, que d'acord amb les previsions de l'article 20.Dos.1.b) i 20.Quatre.1 de la LPGE23, aquesta taxa de reposició d'efectius ordinària s'aplica a les places afectades per la limitació temporal de l'ocupació, és a dir, places afectades pels nomenaments com a personal funcionari interí en lloc vacant de la RLT de l'IMAS a partir de 8 de juliol de 2021, d'acord amb la previsió de l'article 10.1.a) del TREBEP.
D'acord amb la previsió de l'article 20.Quatre.1. de la LPGE23 aquestes places s'acumulen a l'especialitat de tècnic-tècnica en cures auxiliars d'infermeria, com a sector prioritari que presta assistència directa als usuaris de les Residències de persones majors de l'IMAS.
Per altra banda, l'article 20.Dos.4 de la LPGE23 preveu que cada Administració podrà autoritzar una taxa específica que sigui necessària per donar compliment al objectiu previst en la Llei 20/2021, perquè la temporalitat a l'ocupació pública no superi el 8 per cent de les places de naturalesa estructural en cadascun dels seus àmbits, sempre que estigui justificat d'acord amb l'instrument de planificació plurianual amb què haurà de comptar.
En aquest sentit, l'IMAS va aprovar el Pla per a l'execució de l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2023, i altres mesures per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, aprovat pel Consell Rector de l'IMAS en data 15 de desembre de 2023 que conté, entre d'altres, una previsió del nombre de places corresponents als nomenaments de personal interí en llocs vacants de la RLT de personal funcionari de l'IMAS afectats pel límit dels tres anys d'acord amb l'article 10.1.a) del TREBEP, i també altres places no afectades pel límit temporal atès que els nomenaments són anteriors a l'entrada en vigor del Reial decret-llei 14/2021 de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, i no varen ser incloses en el procés d'estabilització derivat de la Llei 20/2021, de la oferta de l'IMAS de l'any 2022.
També aquest Pla conté la possibilitat d'aprovar altres taxes específiques de la mateixa naturalesa els anys 2024 i 2025, de les places que puguin estar afectades pel límit temporal dels 3 anys amb l'objectiu no superar el 8 per cent de les places de naturalesa estructural i prevista l'execució de les quals s'acumularan a l'execució de l'oferta del 2023, de manera que a les ofertes dels anys 2024 i 2025 es puguin incloure places de les especialitats que puguin estar afectades pel límit temporal dels tres anys.
D'acord amb aquesta possibilitat, l'IMAS per al càlcul de la taxa específica de l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2024, s'ha tingut en compte les places que corresponen als nomenaments de personal funcionari interí en llocs vacants de la RLT de personal funcionari de l'IMAS nomenats per raons justificades de necessitats i urgència de l'IMAS, no afectades aquestes places pel Pla d'Estabilitat Laboral de l'oferta d'ocupació pública de l'any 2022 i que no varen ser incloses a l'oferta de l'any 2023.
El total de les places de la taxa específica de l'Oferta d'Ocupació Pública de l'IMAS de l'any 2024 és de 116 places.
Respecte de les dues taxes l'apartat Tres.3. de l'article 20 de la LPGE23 disposa que la validesa de la taxa autoritzada estarà condicionada, d'acord amb l'article 70 del TREBEP, a que les places s'incloguin a una Oferta Pública, aprovada per l'òrgan competent i publicada al diari oficial, abans de la finalització de cada any, i a que la convocatòria de les places es publiqui en el diari oficial corresponent, havent d'assegurar la seva execució en el termini màxim de 3 anys.
Finalment l'apart Nou, estableix que les previsions, entre d'altres, dels apartats un a quatre tenen caràcter bàsic.
3. Al marge de la llei de pressuposts, s'ha d'atendre a les previsions de l'article 10.4 del TREBEP, el qual estableix, entre d'altres, que transcorreguts tres anys des del nomenament del personal funcionari interí es produirà la fi de la relació d'interinitat, i la vacant només podrà ser ocupada per personal funcionari de carrera, llevat que el corresponent procés selectiu quedi desert, cas en què es podrà efectuar un altre nomenament de personal funcionari interí.
Excepcionalment, el personal funcionari interí podrà romandre a la plaça que ocupi temporalment, sempre que s'hagi publicat la corresponent convocatòria dins del termini dels tres anys, comptadors des de la data del nomenament del funcionari interí i sigui resolta conforme als terminis establerts a l'article 70 del TREBEP. En aquest supòsit podrà romandre fins a la resolució de la convocatòria, sense que el seu cessament doni lloc a compensació econòmica.
També l'article 70.1 del TREBEP disposa que les necessitats de recursos humans, amb assignació pressupostària, que s'hagin de proveir mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés seran objecte de l'oferta d'ocupació pública, o a través d'un altre instrument similar de gestió de la provisió de les necessitats de personal, cosa que comportarà l'obligació de convocar els processos selectius corresponents per a les places compromeses i fins a un deu per cent addicional, fixant el termini màxim per a la convocatòria dels mateixos.
En tot cas, l'execució de l'oferta d'ocupació pública o instrument similar s'ha de desenvolupar dins del termini improrrogable de tres anys.
4. Pel que fa a la negociació, l'art. 37.1.l) del TREBEP preveu que siguin objecte de negociació els criteris generals sobre les ofertes d'ocupació pública.
En la Mesa Sectorial de Negociació de l'IMAS de dia 23 de juliol de 2024 es varen negociar i aprovar els criteris generals sobre l'Oferta d'Ocupació Pública per personal funcionari de l'IMAS per a l'any 2024 derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica previstes a la LPGE23, prorrogats per a l'any 2024, incloses les places per a la promoció interna i les places de reserva de discapacitat.
5. La reserva de places per a les persones amb discapacitat de l'article 59.1 del TREBEP estableix que a les ofertes d'ocupació pública es reservarà una quota no inferior al set per cent de les vacants per ser cobertes entre persones amb discapacitat, considerant com a tals les definides a l'apartat 2 de l'article 4 del text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, sempre que superin els processos selectius i n'acreditin la discapacitat i la compatibilitat amb l'exercici de les tasques, de manera que progressivament s'assoleixi el dos per cent dels efectius totals a cada Administració Pública.
La reserva del mínim del set per cent es realitzarà de manera que, almenys, el dos per cent de les places ofertes ho sigui per ser cobertes per persones que acreditin discapacitat intel·lectual i la resta de les places ofertes ho sigui per a persones que acreditin qualsevol altre tipus de discapacitat.
Dins de la previsió de l'article 59.1 del TREBEP, l'IMAS reserva en aquesta oferta 10 places per a discapacitat que correspon al 7% de l'oferta de l'IMAS de l'any 2024.
6. L'article 68.2 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears recull que l'Oferta d'Ocupació Pública corresponent al torn de promoció interna inclourà les places vacants corresponents als llocs genèrics i als llocs singularitzats que es determinen reglamentàriament.
L'article 69.2 de la Llei 3/2007 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que cada convocatòria especificarà, si escau, la modalitat de promoció interna.
L'IMAS inclou 21 places per a la promoció interna de l'Oferta d'Ocupació Pública de l'any 2024.
7. D'acord amb el que estableix l'article 43.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, a les ofertes de ocupació pública de les administracions públiques de les Illes Balears s'adjuntarà una avaluació d'impacte de gènere.
L'informe d'avaluació d'impacte de gènere de l'Institut Balear de la Dona de 12 d'agost de 2024, sobre la proposta de resolució de l'Oferta d'Ocupació Pública de personal funcionari de l'IMAS de l'any 2024, el qual informa favorablement.
8. L'informe econòmic de la cap del Servei de Gestió Econòmica de 9 d'agost de 2024 i l'informe tècnic-jurídic de la cap del Servei de Selecció i Provisió de 2 de setembre de 2024, els quals informen favorablement a la proposta de resolució de l'Oferta d'Ocupació Pública del personal funcionari de l'IMAS de l'any 2024.
9. L'article 7.2.11 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67 de 18 de maig de 2019) determina la competència per a aprovar l'Oferta d'Ocupació Pública a la Presidència de l'IMAS.
Resolució
1. Aprovar l'Oferta d'Ocupació Pública del personal funcionari de l''IMAS de l'any 2024, derivada de la taxa de reposició d'efectius ordinària i de la taxa específica de l'article 20 de la LPGE23, prorrogats per a l'any 2024, en els termes que s'estableixen a l'annex I i II respectivament d'aquesta resolució, incloses dins d'aquestes taxes, les places per al torn lliure, promoció interna i reserva de discapacitat.
2. D'acord amb la previsió de l'article 69.2 de la Llei 3/2007 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en cada convocatòria s'especificarà la modalitat de promoció interna.
3. Es reserva una quota del 7% de les vacants objecte d'aquesta oferta 2024 perquè participin persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, d'acord amb el que preveu l'article 59.1 del TREBEP.
4. Trametre aquesta Resolució a l'Administració General de l'Estat, en compliment del que disposa l'article 56.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada, podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada, podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir de l'endemà de la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, en la data de la signatura electrònica del document (17 de setembre de 2024
El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre
La secretària delegada de Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 86, d'1 de juliol de 2021) María Elena Tur Figueruelo)
ANNEX I PLACES OFERTA D'OCUPACIÓ PÚBLICA DE PERSONAL FUNCIONARI DE L'IMAS DE L'ANY 2024, DERIVADA DE LA TAXA DE REPOSICIÓ D'EFECTIUS ORDINÀRIA
ESCALA ADMINISTRACIÓ ESPECIAL DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Grup/ Subgrup |
Places torn lliure |
Places promoció interna |
Places reserva discapacitat |
Total places |
Grup C / subgrup C2 |
||||
Subescala tècnica, classe tècnic-a auxiliar, especialitat cures auxiliars d'infermeria |
21 |
4 |
1 |
26 |
ANNEX II PLACES OFERTA D'OCUPACIÓ PÚBLICA DE PERSONAL FUNCIONARI DE L'IMAS DE L'ANY 2024, DERIVADA DE LA TAXA ESPECÍFICA
ESCALA ADMINISTRACIÓ GENERAL DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Grup/subgrup |
Places torn lliure |
Places promoció interna |
Places reserva discapacitat |
Total places |
Grup A / subgrup A1 |
||||
Subescala tècnica, classe tècnic-tècnica superior |
8 |
2 |
1 |
11 |
Grup A / subgrup A2 |
||||
Subescala gestió, classe tècnic-tècnica grau mitjà |
1 |
|
|
1 |
Grup C / subgrup C1 |
||||
Subescala administrativa, classe administrativa |
2 |
1 |
|
3 |
ESCALA ADMINISTRACIÓ ESPECIAL DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Grup/subgrup |
Places torn lliure |
Places promoció interna |
Places reserva discapacitat |
Total places |
---|---|---|---|---|
Grup A / subgrup A1 |
||||
Subescala tècnica, classe tècnic-tècnica superior, especialitat selecció |
1 |
|
|
1 |
Subescala tècnica, classe tècnic-tècnica superior, especialitat prevenció de riscs laborals |
1 |
|
|
1 |
Grup A / subgrup A2 |
||||
Subescala tècnica, classe tècnic-tècnica mitjà, especialitat treball social |
4 |
2 |
1 |
7 |
Subescala tècnica, classe tècnic-tècnica mitjà, especialitat fisioteràpia |
1 |
|
|
1 |
Subescala tècnica, classe tècnic-tècnica mitjà, especialitat infermeria |
9 |
2 |
|
11 |
Subescala tècnica, classe tècnic-tècnica mitjà, especialitat educació social |
9 |
2 |
1 |
12 |
Subescala tècnica, classe tècnic-tècnica mitjà, especialitat enginyeria tècnica industrial |
1 |
|
|
1 |
Grup C / subgrup C2 |
||||
Subescala tècnica, classe tècnic-tècnica auxiliar, especialitat cures auxiliars d'infermeria |
38 |
6 |
3 |
47 |
Agrupació professional (AP) |
||||
Subescala serveis especials, classe personal d'oficis-operari, especialitat personal de serveis |
13 |
2 |
3 |
18 |
Subescala serveis especials, classe personal d'oficis-operari, especialitat ajudant-ajudanta de cuina |
2 |
|
|
2 |