Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, PESCA I MEDI NATURAL

Núm. 605897
Ordre 34/2024, de 19 de setembre, del conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió d’ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea Next Generation EU

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

En data 18 de febrer de 2021 es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència. Aquest Reglament fixa com a objectiu específic proporcionar als estats membres ajuda financera per assolir les fites i els objectius de les reformes i inversions que estableixen els plans de recuperació i resiliència que regula el capítol III.

En data 27 d'abril de 2021, el Govern espanyol va aprovar, per acord del Consell de Ministres, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), el qual s'estructura en quatre eixos transversals que han de vertebrar la transformació econòmica: transició ecològica, transformació digital, igualtat de gènere i cohesió social i territorial.

Aquest Pla va ser aprovat per la Comissió Europea el 16 de juny de 2021 i pel Consell el 13 de juliol de 2021 mitjançant una decisió (Council implementing decision). Posteriorment, en data 6 de juny de 2023, el Consell de Ministres va acordar remetre a la Comissió Europea una addenda al PRTR, la qual es va aprovar el 17 d'octubre de 2023, i finalment el 19 de març de 2024 va presentar una darrera modificació del Pla que va ser aprovada el 22 d'abril de 2024 per la Comissió Europea i el 7 de maig del 2024 pel Consell.

El PRTR conté diversos programes d'inversions i reformes estructurals que s'estructuren en trenta components. Concretament, en el PRTR, com a part del component 14, s'ha inclòs la línia d'inversió de Transformació del model turístic cap a la sostenibilitat, que inclou el Programa de plans de sostenibilitat turística en destins i fixa les condicions de participació de les comunitats autònomes i de les entitats locals.

En data 27 de desembre de 2022 es va publicar al BOE núm. 310 la Resolució de 19 de desembre de 2022, de la Secretaria d'Estat de Turisme, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial de Turisme de 14 de desembre de 2022, pel qual es fixen els criteris de distribució, i el repartiment resultant per a les comunitats autònomes, del crèdit destinat al finançament d'actuacions d'inversió per part d'entitats locals, en el marc del Component 14, Inversió 1 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; i, posteriorment, en data 30 de gener de 2024, es va publicar al BOE núm. 26 la Resolució de 29 de desembre de 2023, de la Secretaria d'Estat de Turisme, per la qual es publica la modificació de l'Acord esmentat de 14 de desembre de 2022. En aquest Acord es va aprovar el finançament del projecte “Circularitat alimentària en el sector turístic”, el qual s'executa conjuntament per part de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, a través de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears, i de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

En l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es proposa posicionar les Illes Balears com una de les destinacions enogastronòmiques principals, i vincular aquest fet a la circularitat alimentària i el consum del producte local agroalimentari i pesquer, per la qual cosa és convenient iniciar actuacions encaminades a implantar mesures d'economia circular, com ara experiències enogastronòmiques; enfortir la xarxa d'explotacions agràries i dels productors pesquers; utilitzar espècies pesqueres capturades de baix valor comercial, o estalviar energia en els processos d'empaquetatge, emmagatzematge o logística, entre d'altres

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions fins que el conseller competent, en ús de la potestat reglamentària, no hagi establert les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre.

D'acord amb això, aquesta Ordre té per objectiu crear un marc normatiu a les Illes Balears que, respectant l'article 13 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i la normativa europea i estatal, reguli de manera conjunta les diverses línies d'ajudes que es convoquin en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea Next Generation EU.

D'altra banda, el capítol VI de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, regula les especialitats en matèria de subvencions finançades amb fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, especialment pel que fa als principis rectors per a la concessió de subvencions i la justificació de les subvencions.

De conformitat amb el que estableixen la disposició addicional vuitena de la Llei 8/2004, de 23 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública, així com l'article 2.a) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), aquesta Ordre preveu que el FOGAIBA gestioni les línies d'ajuda convocades en matèria agrària i pesquera i en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea Next Generation EU.

En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació que estableix l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. En aquest sentit, l'ordre respon al principi de necessitat, ja que, d'acord amb l'article 12 de Text refós de la Llei de subvencions, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o la consellera competent hagi establert prèviament les bases reguladores.

En relació amb el principi d'eficàcia, hi ha raons d'interès general per donar suport als projectes que conté el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), els quals tenen finançament de la Unió Europea.

Amb les ajudes que regula aquesta Ordre es pretén posicionar les Illes Balears com un dels destins enogastronòmics principals, així com impulsar la circularitat alimentària en el sector turístic.

Per tant, aquesta norma constitueix l'instrument adequat per assolir la consecució de les finalitats que es persegueixen.

També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre les finalitats que descriu i, igualment, es garanteix el principi de seguretat jurídica de les persones destinatàries, en la mesura que l'ordre és coherent amb el marc normatiu general en matèria de subvencions.

Així mateix, compleix el principi de transparència, ja que s'han efectuat els tràmits d'audiència, consulta i informació pública preceptius i s'ha identificat amb claredat la finalitat. Finalment, la norma és conforme amb els principis d'eficiència, qualitat i simplificació, ja que no imposa càrregues administratives innecessàries i utilitza termes clars, precisos i comprensibles per al sector al qual s'adreça.

Per tot això, a proposta de la Secretaria General, en ús de les facultats que m'atribueix l'article 41.c) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i de conformitat amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Article 1 Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en matèria agrària i pesquera per finançar projectes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançats per la Unió Europea Next Generation EU, d'acord amb el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

2. L'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordre és la totalitat del territori de les Illes Balears.

3. D'acord amb el que disposa l'article 3.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (d'ara endavant, Text refós de la Llei de subvencions), les bases reguladores de les subvencions en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència les formen:

  • El Reglament (UE) 2020/2094 del Consell, de 14 de desembre de 2020, pel qual s'estableix un instrument de recuperació de la Unió Europea per donar suport a la recuperació després de la crisi de la COVID-19.
  • El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
  • El Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • La resta de disposicions comunitàries aplicables, les disposicions bàsiques que l'Estat dicti en el desplegament o la transposició d'aquestes, i aquesta Ordre.

A més, els procediments de concessió i control que preveu la normativa reguladora de les subvencions públiques són d'aplicació supletòria en tot allò que no contradigui la normativa anterior.

Article 2 Finalitat i mesures d'actuació

1. La finalitat de les ajudes que es regulen en aquestes bases és, amb caràcter general, contribuir a posicionar les Illes Balears com una de les destinacions enogastronòmiques principals vinculades a la circularitat alimentària i al consum del producte local agroalimentari i pesquer.

De manera més específica es pretén:

a. Fomentar el consum dels productes agroalimentaris de les Illes Balears en els establiments turístics per ajudar a la recuperació del protagonisme del sector primari.

b. Impulsar una alimentació sostenible i saludable basada en el consum de productes de proximitat.

c. Disposar d'una plataforma que integri tots els subsectors que convergeixen en l'enogastronomia per a la promoció i posada en valor dels productes, productors, experiències i establiments vinculats a la gastronomia de les Illes Balears.

d. Consolidar les rutes enogastronòmiques que posin en valor el paisatge, els recursos i els productes locals vinculats a l'enogastronomia i al territori.

e. Desenvolupar experiències enogastronòmiques basades en la visita als productors.

f. Etiquetar els productes pesquers i permetre'n la traçabilitat fins a l'origen.

g. Promoure l'elaboració de fumet amb productes menys benvolguts i introduir-los en el sector HORECA (hotels, restaurants i cafeteries).

2. Són subvencionables les mesures adreçades al compliment dels objectius que preveu el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), les quals s'indiquen a continuació:

Eix 1. Transició verda i sostenible

  • Creació i desenvolupament de productes i experiències de turisme enogastronòmic que vinculin la producció agroalimentària i pesquera amb el turisme.
  • Enfortiment de la xarxa d'explotacions agràries i agroalimentàries en venda directa, així com la primera venda dels productors pesquers.
  • Projecte circular d'elaboració de fumet.

Eix 2. Millora de l'eficiència energètica

  • Millora de l'eficiència energètica en el disseny i/o el desenvolupament de processos i sistemes d'empaquetatge, emmagatzematge, logística i distribució de productes agraris, agroalimentaris i pesquers en l'accés al canal HORECA.

Eix 3. Transició digital

  • Plataforma en línia especialitzada en turisme enogastronòmic de les Illes Balears.
  • Facilitació de la traçabilitat dels productes pesquers mitjançant-ne l'etiquetatge i la identificació.

Eix 4. Competitivitat

  • Creació d'una marca per al posicionament turístic de l'enogastronomia de les Illes Balears.
  • Estratègia del turisme gastronòmic sostenible de les Illes Balears vinculat a la circularitat alimentària i al consum del producte local.
  • Concurs d'idees per a la creació d'experiències enogastronòmiques i innovació aplicada al turisme enogastronòmic.
  • Màrqueting en línia per al posicionament de l'oferta enogastronòmica de les Illes Balears.

3. Serà igualment subvencionable qualsevol altra mesura que s'aprovi en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançada per la Unió Europea Next Generation EU.

Article 3 Procedència dels fons de finançament

Les subvencions que regula aquesta Ordre són finançades per la Unió Europea a través dels Mecanismes per a la Recuperació i la Resiliència (fons Next Generation UE).

No obstant això, si pertoca, la convocatòria respectiva pot fixar un percentatge de cofinançament per part de l'Administració General de l'Estat i/o de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 4 Incompatibilitat amb altres ajudes

De conformitat amb el règim d'incompatibilitats que preveu la normativa comunitària d'aplicació, les convocatòries d'ajudes han d'establir la compatibilitat o incompatibilitat de la subvenció amb les ajudes que la persona beneficiària pugui obtenir de la mateixa Administració o d'una altra entitat pública o privada.

En el cas de compatibilitat de l'ajuda, s'han de tenir en compte els límits que establesquin la normativa europea i l'article 20 del Text refós de la Llei de subvencions.

Article 5 Persones o entitats beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que regula aquesta Ordre les persones físiques o jurídiques, de caràcter públic o privat, que estiguin legitimades per fer alguna de les actuacions auxiliables que preveuen les mesures o els eixos; que contribuesquin a la consecució dels objectius que defineix el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i que reunesquin els requisits que s'establesquin en les resolucions de convocatòria d'aplicació d'aquesta Ordre.

2. També en poden ser beneficiàries les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altra mena d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot sense tenir personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, les activitats o els comportaments, o estiguin en la situació que motiva la concessió de la subvenció. En aquest cas, s'han de fer constar de manera explícita, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre de l'agrupació, els quals també tenen la consideració de beneficiaris, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entén dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. Quan la persona beneficiària sigui una persona jurídica, també tenen la consideració de beneficiàries les persones que en formin part com a membres que es comprometin a dur a terme la totalitat de les activitats, o una part d'aquestes, que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte del primer.

4. No poden ser beneficiàries de subvencions les persones, entitats o agrupacions en què concorri alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears; l'article 13.3. bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. La forma de justificació de la no-concurrència d'aquestes prohibicions o, si escau, l'apreciació d'aquesta concurrència s'ha de regir també pel que estableixen els apartats del 3 al 6 de l'article 10 de Text refós de la Llei de subvencions i el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

5. Sens perjudici de la forma d'acreditar la no-concurrència de les prohibicions que preveu l'apartat 4, la manera d'acreditar els requisits generals és la que s'establesqui en la convocatòria, i pot consistir en qualsevol admesa en dret que demostri la condició exigida i, si escau, la legitimació per actuar.

6. Llevat que la reglamentació europea establesqui el contrari, la convocatòria pot preveure que la situació que fonamenta la concessió de la subvenció o la concurrència de les circumstàncies exigides a la persona sol·licitant es produesqui no en el moment de la sol·licitud, sinó abans d'elaborar la proposta de resolució.

Article 6 Despeses subvencionables

1. Són subvencionables les despeses que es prevegin en les convocatòries corresponents, sempre que siguin admissibles d'acord amb el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i la resta de normativa estatal i comunitària d'aplicació.

2. No són subvencionables les operacions i les despeses següents:

a. Els interessos deutors dels comptes bancaris.

b. Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

c. Les despeses de procediments judicials.

d. Les despeses que no respectin les normes i prioritats de la Unió Europea en matèria climàtica i mediambiental i el principi de “no causar un perjudici significatiu” (do no significant harm, DNHS), en el sentit que estableix l'article 17 del Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per a facilitar les inversions sostenibles.

e. Altres despeses que no tenguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa comunitària i nacional vigent.

3. En qualsevol cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. El període d'elegibilitat de les actuacions és el que preveuen les convocatòries d'ajuda respectives.

Article 7 Principis de concessió de les subvencions i procediments de selecció de les persones beneficiàries

1. Les subvencions que regula aquesta Ordre, llevat dels casos que preveu l'article 7 del Text refós de la Llei de subvencions, s'han de concedir d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, eficàcia, eficiència en l'assignació i l'ús dels recursos públics i celeritat, indicant les partides a les quals s'han d'imputar les despeses corresponents, que han d'estar supeditades a la disponibilitat de crèdit adequat i suficient.

2. D'acord amb el que establesquin les convocatòries corresponents, les persones beneficiàries es poden seleccionar mitjançant els procediments següents:

a. Procediment individual de selecció de persones beneficiàries en el qual, malgrat que no hagi acabat el termini de presentació, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment a mesura que entren en el registre de l'òrgan competent. En aquest supòsit, si abans que acabi el termini de presentació de sol·licituds s'exhaureix el crèdit destinat a la convocatòria, s'ha de publicar necessàriament una nova resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears mitjançant la qual se suspengui la concessió de noves ajudes.

b. Procediment de concurrència no competitiva, quan en un únic procediment no siguin necessàries la comparació i la prelació de totes les sol·licituds entre si. Implica que, una vegada que hagi acabat el termini de presentació de sol·licituds, s'han de seleccionar en un únic procediment totes les persones beneficiàries que compleixen els requisits establerts. En aquest cas, si el crèdit destinat a la convocatòria no és suficient per cobrir totes les sol·licituds subvencionables, s'ha de reduir l'import de l'ajuda proporcionalment al criteri que estableix la convocatòria.

c. Procediment de concurrència competitiva, que és la via ordinària en el supòsit que en un únic procediment siguin necessàries la comparació i la prelació de totes les sol·licituds entre si. No es pot dictar cap resolució mentre no s'hagin avaluat totes les sol·licituds i aquestes s'han d'atendre en funció de la puntuació obtinguda després d'haver aplicat els criteris que estableix la convocatòria. A més, la resolució de concessió pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que complesquin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de persona beneficiària, no s'hagin estimat perquè se supera la quantia màxima del crèdit que fixa la convocatòria, així com indicar, si escau, la puntuació que se'ls ha atorgat en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si alguna de les persones beneficiàries renuncia a la subvenció, l'òrgan que concedeix la subvenció, sense necessitat d'una nova convocatòria, ha de resoldre concedir la subvenció a la persona sol·licitant o sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia d'alguna de les persones beneficiàries s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades a fi que accedesquin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada que la persona sol·licitant o les sol·licitants han acceptat la proposta, s'ha de dictar i notificar l'acte de concessió.

Article 8 Criteris objectius per a l'atorgament de la subvenció

Les convocatòries d'ajudes que es dictin en aplicació d'aquesta Ordre han d'establir els criteris de selecció, així com, si escau, la ponderació d'aquests criteris per a l'atorgament de les subvencions.

La convocatòria, a més, pot establir els criteris que han de resoldre el desempat.

Article 9 Import de la subvenció

1. La quantia màxima i la forma de les ajudes s'han de determinar en les convocatòries, sempre d'acord amb la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

2. L'import de l'ajuda no pot superar en cap cas el cost de l'activitat que la persona beneficiària ha de dur a terme.

Article 10 Resolucions de les convocatòries de subvencions

1. El procediment de concessió de subvencions s'inicia d'ofici mitjançant les convocatòries corresponents. A aquest efecte, la presidència del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) pot dictar, bé per a cada exercici pressupostari, bé per a diversos, les resolucions de convocatòria de les subvencions que preveuen les mesures d'actuació que enumera l'article 2 d'aquesta Ordre. Això no obstant, no és necessària una convocatòria pública en els supòsits que preveu l'article 7 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. L'acte de convocatòria ha de contenir, a més del que exigesquin altres articles d'aquesta Ordre, la informació mínima que detalla l'article 15.2 del Text refós de la Llei de subvencions i pot incorporar les especialitats que estableix el capítol VI de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Aquesta resolució de convocatòria s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. En les convocatòries s'ha d'assenyalar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de què es disposa per atendre les sol·licituds de la convocatòria, sense que això signifiqui que aquest import s'hagi de distribuir totalment entre les sol·licituds presentades. Per ampliar l'import esmentat s'ha de modificar la convocatòria corresponent, una modificació que no implica necessàriament l'ampliació del termini de presentació de sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Si les característiques de la subvenció ho permeten, les convocatòries poden preveure diversos procediments de selecció successius al llarg d'un mateix exercici pressupostari i per a una mateixa línia de subvenció. En aquest cas, cal indicar els aspectes següents:

a. El nombre de procediments i de resolucions successives que s'han de dictar.

b. L'import màxim que s'ha d'atorgar a cada període, tenint en compte la durada i el volum de sol·licituds previstes. Això no obstant, en els casos en què una vegada finalitzat qualsevol dels períodes no s'hagi exhaurit l'import màxim previst inicialment per a cadascun, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

c. Els terminis en què es poden presentar sol·licituds per a cadascun dels períodes.

d. El termini màxim de resolució de cada procediment.

5. En les convocatòries a les quals fa referència l'apartat anterior, cadascuna de les resolucions s'ha de pronunciar sobre les sol·licituds presentades en el període de temps corresponent i resoldre l'atorgament, si escau, d'acord amb els criteris de selecció que s'apliquin en cada cas, sense superar la quantia que s'hagi establert per a cada període en la convocatòria.

6. En qualsevol cas, les convocatòries d'ajuda que s'aprovin han de complir la normativa europea en matèria de competència prevista per a les ajudes d'estat i han d'ajustar-se, si escau, al que disposen les directrius de la Unió Europea aplicables a les ajudes estatals, els reglaments d'exempció per categories o normativa de minimis que resultin d'aplicació.

Article 11 Presentació de sol·licituds

1. Les persones interessades que complesquin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de formulari que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Aquestes sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament, al registre d'entrada del FOGAIBA; al de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, o a qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

No obstant això, d'acord amb el que preveu l'article 15.3.a) de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, la convocatòria respectiva pot exigir que la participació en el procediment de concessió de la subvenció, com també en les actuacions de justificació i de comprovació, es faci exclusivament de manera telemàtica.

En qualsevol cas, les persones obligades a relacionar-se electrònicament, d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que optin per la presentació electrònica han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté. Tot això, sens perjudici de les actuacions de control posterior que es puguin efectuar d'acord amb el que estableix el Text refós de la Llei de subvencions.

2. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions d'aquestes bases i de la convocatòria corresponent.

3. Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la convocatòria respectiva, l'òrgan concedent ha de requerir a la persona interessada que esmeni els defectes en el termini de deu dies, amb indicació que si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia, que consistirà en la declaració d'aquesta circumstància, amb indicació dels fets produïts i les normes aplicables.

En cas que el criteri de selecció de les persones beneficiàries es basi en l'ordre d'entrada de les sol·licituds, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre definitiu per resoldre l'expedient. Tot això, sens perjudici que la tramitació de les sol·licituds seguesqui l'ordre d'entrada.

Article 12 Documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud

1. De la documentació que s'enumera a continuació, només s'ha d'adjuntar a la sol·licitud la que s'indiqui en la convocatòria corresponent, si bé les convocatòries poden exigir una altra documentació en els casos en què es consideri necessari:

a. NIF, en cas de persones jurídiques i agrupacions sense personalitat jurídica.

b. Document constitutiu de l'entitat i estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.

c. Document acreditatiu de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.

d. Declaració expressa en què es facin constar totes les ajudes i subvencions que s'han sol·licitat en qualsevol institució pública o privada, relacionada amb la sol·licitud presentada o concedida per aquestes institucions.

e. Declaració expressa conforme no es té cap causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció segons la legislació vigent.

f. Memòria explicativa i/o projecte tècnic, si escau, de l'activitat que s'ha de dur a terme.

g. Si la subvenció se sol·licita per a activitats inversores, en la convocatòria corresponent es pot exigir la documentació que es consideri necessària per assegurar el bon fi de l'ajuda.

h. Documentació acreditativa que la persona sol·licitant no incorre en cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, del que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

i. Estudi de viabilitat econòmica que inclogui el pressupost, el detall de les despeses i dels ingressos previstos i, si escau, l'IVA desglossat.

j. En el cas de les operacions d'inversió que, de conformitat amb la legislació nacional o autonòmica aplicable, s'hagin de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental per poder ser elegibles, cal presentar la declaració, l'informe o la resolució corresponent d'impacte ambiental emesos per l'òrgan ambiental en sentit positiu.

k. Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat per la persona beneficiària de l'ajuda per rebre el pagament.

l. Si escau, declaració responsable quant a l'acceptació de les condicions de l'ajuda, així com de la indicació del tipus d'empresa amb identificació del grup d'empreses en què participin.

m. La documentació que preveu l'article 8.1 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

La convocatòria pot preveure la presentació d'aquesta documentació en el moment de justificació de l'ajuda i de manera prèvia al pagament.

2. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. A aquest efecte, el FOGAIBA ha de consultar o sol·licitar d'ofici aquesta documentació, tret que la persona interessada s'hi oposi. En aquest cas, caldrà aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració i, en aquest cas, han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui les ha d'obtenir electrònicament.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir els documents esmentats, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que els presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals fa referència el document.

3. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica l'autorització de la persona sol·licitant perquè el FOGAIBA obtengui, de manera directa, davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'acreditació de les circumstàncies que preveuen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, mitjançant certificats telemàtics. No obstant això, la persona sol·licitant pot denegar expressament aquest consentiment, cas en què ha d'aportar les certificacions corresponents.

L'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè obtengui de manera directa l'acreditació conforme s'està al corrent en el compliment de les obligacions amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària ha de ser expressa.

En cas que la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents relatius al compliment de les seves obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a la que preveu l'article 11.f) del Text refós de la Llei de subvencions, se'n pot acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

D'acord amb el que disposa l'article 17.a) de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, la convocatòria respectiva pot augmentar el límit esmentat que preveu l'article 11.f) del Text refós de la Llei de subvencions.

4. Els documents que presentin esmenes o guixades s'han de considerar defectuosos.

Article 13 Instrucció i resolució del procediment en convocatòries de subvencions

1. El FOGAIBA ha de gestionar els procediments de concessió i pagament de les subvencions que preveu aquesta Ordre, de conformitat amb el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

D'acord amb el que disposa l'article 7.1 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, a aquests procediments se'ls ha d'aplicar la tramitació d'urgència i el despatx prioritari en els termes que preveuen, respectivament, els articles 33 i 71 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Els òrgans competents per instruir i resoldre el procediment per concedir les ajudes són els que estableix el Decret 64/2005, de 10 de juny.

3. L'òrgan instructor ha de dur a terme les actuacions necessàries i, més concretament, les que preveu l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions. En el supòsit que hi hagi una comissió avaluadora, aquesta ha d'elaborar l'informe que ha de servir de base per redactar la proposta de resolució.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és el que s'indiqui en la convocatòria específica corresponent, sense que en cap cas pugui superar els sis mesos. Si en vèncer el termini màxim no s'ha notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre desestimada la sol·licitud. El termini s'ha de computar a partir de la publicació de la convocatòria corresponent, tret que aquesta en posposi els efectes a una data posterior.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que s'establesqui en l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar ampliar el termini màxim per dictar la resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades en la forma que preveu la convocatòria.

5. La convocatòria pot preveure la possibilitat d'establir una fase de preavaluació, en la qual s'ha de comprovar el compliment de les condicions que s'hagin establert per adquirir la condició de beneficiari o beneficiària de la subvenció.

6. Una vegada l'òrgan instructor o la comissió avaluadora hagi avaluat les sol·licituds, s'ha d'emetre un informe en què es concreti el resultat de l'avaluació efectuada, especialment el compliment dels criteris de subvencionalitat i la resta de compromisos que exigesqui la convocatòria.

L'òrgan instructor, després d'estudiar l'expedient i l'informe, ha de formular una proposta de resolució provisional degudament motivada, que s'ha de notificar a les persones interessades, a les quals s'ha de concedir un termini de deu dies per presentar al·legacions.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tenguin en compte altres fets, al·legacions i proves que els que han presentat les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tengui per objecte el finançament d'activitats que cal que la persona sol·licitant desenvolupi i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiària a reformular la seva sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració que s'estableixen respecte de les sol·licituds o peticions.

Després d'examinar les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, que ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposi la concessió de la subvenció i la seva quantia; també cal especificar l'avaluació i els criteris de valoració que s'han seguit per elaborar-la, si escau.

L'expedient de concessió de subvencions ha d'incloure l'informe de l'òrgan instructor en el qual consti que, de la informació de què es disposa, es desprèn que les persones sol·licitants compleixen tots els requisits necessaris per accedir a la subvenció.

7. Davant l'Administració, la proposta de resolució no crea cap dret a favor de les persones beneficiàries que es proposin mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

8. La resolució dels expedients, que dictarà el vicepresident en matèria agrària o de pesca del FOGAIBA en funció de la matèria objecte d'ajuda, ha d'estar motivada i contenir, com a mínim, les dades següents: identificació de la persona beneficiària, descripció de l'activitat que s'ha de subvencionar, pressupost total de l'activitat subvencionada, import de la subvenció concedida i percentatge de finançament de les diferents administracions públiques, obligacions de la persona beneficiària, garanties que ofereix la persona beneficiària o exempció d'aquestes garanties, forma de pagament i forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts. Contra aquesta Resolució es pot interposar un recurs d'alçada davant la persona titular de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca.

Article 14 Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció perquè no reuneix els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclosos aquests expedients sense cap altre tràmit.

2. La Comissió Avaluadora de subvencions s'ha de compondre d'un president, un secretari i un nombre de vocals no inferior de tres, designats en la resolució de convocatòria segons els criteris de competència professional i experiència.

3. Les comissions avaluadores s'han de constituir preceptivament en els supòsits que preveu l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions.

Quan la constitució de la Comissió Avaluadora no sigui legalment preceptiva, només serà necessària si així es preveu en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'ha de fixar, en qualsevol cas, quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i emetre l'informe de proposta de resolució.

Article 15 Modificació de la resolució

1. La concurrència d'alguna de les circumstàncies que s'indiquen a continuació comporta que l'òrgan que ha dictat la resolució per la qual es concedeix l'ajuda l'hagi de modificar, sense que en cap cas es pugui variar la destinació o la finalitat de la subvenció:

a. L'alteració de les condicions que s'han tengut en compte per concedir la subvenció, com també la de les que s'hi imposen i, en concret, la no-consecució íntegra dels objectius o la realització parcial de l'activitat.

b. El fet que la persona beneficiària obtengui ajudes o subvencions concedides per altres òrgans de l'Administració pública de la Comunitat Autònoma o per altres administracions o ens públics amb la mateixa destinació o finalitat, llevat que siguin compatibles, i sense que en cap cas es pugui superar el 100 % del pressupost de l'activitat.

2. D'acord amb el que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, sempre que la convocatòria respectiva així ho prevegi i respectant la quantia de l'ajuda concedida, les persones beneficiàries poden sol·licitar la modificació de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, d'ofici o a instància de la persona beneficiària, sempre que la modificació no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no perjudiqui tercers i l'autoritzi el FOGAIBA.

Les sol·licituds de modificació han d'estar prou motivades i s'han de formular amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i, en qualsevol cas, abans del moment en què finalitzi el termini d'execució de les activitats subvencionades.

3. L'òrgan que va dictar la primera resolució ha de dictar les resolucions de les sol·licituds de modificació en el termini màxim d'un mes, a comptar de la data de la presentació al registre. Aquestes resolucions no poden implicar perjudici per a altres persones beneficiàries en els supòsits de selecció per concurs. Si transcorre aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

4. Així mateix, quan la persona beneficiària manifesti, en el moment de la justificació de l'ajuda, que s'han produït alteracions en la manera d'executar l'activitat subvencionada que no alterin substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, i que haurien pogut ser objecte d'autorització mitjançant la modificació de les condicions d'execució a què fa referència el punt 2 anterior, es podrà acceptar la justificació, sense que tengui lloc la revocació o el reintegrament de la subvenció i sens perjudici de les sancions que puguin correspondre.

Article 16 Terminis i pròrrogues

1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió de les ajudes és el que estableix l'article 13.4 d'aquesta Ordre, amb els efectes que preveu.

2. Les actuacions auxiliades s'han de dur a terme i justificar dins del termini que establesqui la convocatòria corresponent.

3. Amb caràcter excepcional i per raons degudament justificades, les persones beneficiàries de les ajudes podran sol·licitar l'ampliació o la reobertura dels terminis que estableix la convocatòria respectiva, a excepció del termini de presentació de sol·licituds. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar abans del venciment del termini de què es tracti.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. En tot cas, a cada convocatòria s'establiran les condicions de concessió de pròrroga, així com els motius excepcionals. En cas que les convocatòries no establesquin les condicions de concessió de pròrroga, s'ha d'aplicar, subsidiàriament, el que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 17 Obligacions de les persones beneficiàries

Amb caràcter general, són obligacions de les persones beneficiàries, a més de les que s'estableixen en la normativa d'aplicació, les següents:

a. Dur a terme, si escau, l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b. Si escau, presentar la documentació que justifica la inversió o l'activitat objecte d'ajuda, juntament amb els comprovants de pagament.

Aquesta darrera documentació no és necessària en els casos en què la convocatòria prevegi la justificació de la inversió mitjançant mòduls d'inversió o d'estats comptables.

c. Si escau, mantenir la durabilitat de les inversions durant el període de temps que fixi la convocatòria.

d. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que escaiguin per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests organismes els requeresquin en relació amb les ajudes concedides. A aquests efectes, s'ha de permetre l'accés per exercir les seves competències a la Comissió Europea, a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), al Tribunal de Comptes de la Unió Europea i, si escau, a la Fiscalia Europea, tal com preveuen els articles 22 del Reglament 2021/241, de 12 de febrer de 2021, i 129.1 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, de 18 de juliol de 2018. Així mateix, s'ha de permetre l'accés a les autoritats nacionals i autonòmiques competents. Les convocatòries poden establir sistemes de control, mitjançant mostreig, del compliment de les obligacions, com també les penalitzacions corresponents o les reduccions de la quantia de la subvenció. Especialment, i si escau, la formalització i l'actualització d'indicadors relatius al projecte davant la necessitat de remetre a la Comissió Europea la informació que preveu la normativa comunitària.

e. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de portar la persona beneficiària, d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que se li apliqui i, si pertoca, d'acord amb les convocatòries. A aquest efecte, s'han de dur registres comptables independents o utilitzar codis de comptabilitat apropiats per a totes les transaccions relacionades amb l'operació.

f. De conformitat amb l'article 132 del Reglament 2018/1046, de 18 de juliol de 2018, s'ha mantenir un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys a partir del pagament de la subvenció. Aquest període ha de ser de tres anys si el finançament és d'import inferior o igual a 60.000,00 euros.

g. Adoptar les mesures de difusió que establesqui la convocatòria i, en particular, les que prescriuen l'article 34.2 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com l'article 9 de l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

h. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

i. Complir qualsevol altra condició que fixin les convocatòries.

j. Complir les obligacions que es deriven de l'esmentat Reglament 2021/241, de 12 de febrer de 2021, i la normativa reguladora de les ajudes d'estat i, igualment, la resta de normativa europea i nacional aplicable, especialment les mesures relatives a evitar el frau, la corrupció, el conflicte d'interessos d'acord amb l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, o el doble finançament, en protecció dels interessos financers de la Unió.

k. Respectar el principi DNSH, així com la normativa comunitària i nacional, especialment el Reglament 2021/241, de 12 de febrer de 2021; el Reglament 2020/852, de 18 de juny, i la Guia tècnica de la Comissió Europea 2021/C 58/01 sobre l'aplicació d'aquest principi

Article 18 Entitats col·laboradores

El lliurament dels fons públics a les persones beneficiàries o la realització d'altres funcions de gestió de les subvencions es podrà fer mitjançant entitats en els termes que preveuen els articles 26, 27 i 28 del Text refós de la Llei de subvencions.

Poden obtenir la condició d'entitats col·laboradores:

a. L'Administració general de l'Estat i els organismes públics que en depenen.

b. Els organismes autònoms i la resta d'entitats del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c. Els consells insulars, els ajuntaments i la resta de corporacions locals, com també les associacions, de l'àmbit territorial de les Illes Balears, a què fa referència la disposició addicional cinquena de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

d. Les societats mercantils participades íntegrament o majoritàriament per qualsevol de les administracions públiques o entitats de dret públic a què fan referència les lletres a, b i c anteriors.

e. Les corporacions de dret públic, els consorcis i les fundacions del sector públic.

f. Qualsevol altra persona jurídica que complesqui les condicions de solvència i eficàcia que s'establesquin.

Article 19 Condicions de solvència de les entitats col·laboradores

1. S'han de requerir les condicions de solvència següents:

a. Tenir un patrimoni propi —una vegada se'n dedueix el valor de les càrregues i els gravàmens que l'afectin— amb un valor superior a l'import dels fons públics que s'han de rebre per lliurar i distribuir entre les persones beneficiàries de les ajudes i subvencions.

b. Constituir una garantia per assegurar el compliment de les obligacions que estableix l'article 28 del Text refós de la Llei de subvencions, en forma d'aval solidari d'entitats de crèdit, assegurances o reassegurances, societats de garantia recíproca, d'acord amb el model que s'establesqui en la convocatòria i per l'import que es fixi en la declaració d'entitat col·laboradora. Aquest import no pot ser inferior al 50 % de l'import dels fons públics que s'han de rebre per lliurar i distribuir entre les persones beneficiàries de les ajudes i subvencions.

Aquests requisits no s'han d'exigir a les institucions sense ànim de lucre degudament inscrites en el Registre d'Associacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els avals constituïts han de tenir validesa fins que s'acrediti el compliment de les obligacions de l'entitat col·laboradora —d'acord amb el conveni o el contracte subscrit— i l'òrgan que en va fer la designació.

3. Les condicions que s'estableixen en els apartats anteriors no són exigibles quan les entitats col·laboradores no lliurin fons públics i només facin simples actes de tràmit.

Article 20 Condicions d'eficàcia de les entitats col·laboradores

Per poder ser designades com a entitats col·laboradores s'ha de requerir, com a condició d'eficàcia, el següent:

a. Que l'objecte social o l'activitat tengui relació directa amb el sector al qual s'adrecen les ajudes i subvencions.

b. Que disposin dels mitjans materials i personals suficients per lliurar i distribuir les ajudes i les subvencions i dur a terme les comprovacions exigibles.

Article 21 Justificació i pagament

1. Amb caràcter general, el pagament de les subvencions únicament es farà efectiu una vegada s'hagi justificat que s'ha dut a terme l'activitat subvencionada o s'ha garantit d'acord amb el que disposa la normativa aplicable.

2. Per a cada tipus de subvenció, la convocatòria específica corresponent ha de determinar els tipus de documents vàlids per a les justificacions. A aquest efecte, la forma d'acreditar l'aplicació dels fons s'ha de regir per l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i per la normativa reglamentària que la desplega.

No obstant això, s'aplicaran les condicions especials previstes per a la justificació en l'article 17 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control sobre tots els expedients.

3. Com a regla general, la justificació ha de tenir la forma de compte justificatiu de la despesa efectuada en els termes que preveu l'article 72 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. No obstant això, la convocatòria pot preveure que l'activitat es justifiqui mitjançant el sistema de mòduls, per a la qual cosa s'ha de tenir en compte el que estableixen els articles del 76 al 79 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

A l'efecte del que preveu l'article 79 esmentat, cada convocatòria pot dispensar o no de la presentació de la documentació que s'hi indica.

4. Llevat que la convocatòria establesqui un altre criteri, s'han de considerar despeses les que s'hagin pagat abans que acabi el termini de justificació que establesqui la convocatòria.

5. D'acord amb el que disposa l'article 36.2 del Text refós de la Llei de subvencions, el pagament de la subvenció es pot fraccionar en cas que estigui previst en la resolució de les convocatòries específiques d'ajudes i subvencions. En aquests casos, el pagament s'efectua quan s'hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions o actuacions corresponents, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta.

El pagament parcial i les obligacions de justificació que se'n puguin derivar no eximeixen la persona beneficiària de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat.

6. L'activitat subvencionada s'entén justificada amb l'acreditació de la realització efectiva i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció.

7. Per justificar les activitats inversores, si la convocatòria no ha establert un altre procediment, s'ha de presentar el compte justificatiu —i aportar els justificants de les despeses— segons el model que establesqui la convocatòria, que ha de contenir, com a mínim, els documents següents:

a. Memòria de les activitats que s'han dut a terme i dels resultats obtenguts.

b. Documentació justificativa de les despeses. Les despeses s'entenen justificades amb la presentació de les factures o dels documents de valor probatori equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reunesquin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, i els justificants de pagament, que s'han de determinar en cada convocatòria.

c. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

d. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona beneficiària.

8. Una vegada s'han justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, s'ha d'abonar l'import de l'ajuda concedida a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

9. La persona beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat i així ho prevegi la convocatòria. En qualsevol cas, s'han de respectar els límits i les condicions que establesquin els apartats del 3 al 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

10. Per a les subvencions que es concedesquin en consideració a la concurrència d'una determinada situació en la persona beneficiària, i així es determini en la convocatòria, no s'ha de requerir cap altra justificació que acreditar aquesta situació prèviament a la concessió i complir els requisits exigits per concedir-la.

11. Les convocatòries respectives poden preveure la possibilitat de fer bestretes de pagament sobre la subvenció concedida, sempre que es complesquin les condicions que preveu la normativa financera o pressupostària, així com les que estableix la normativa europea.

Article 22 Criteris de gradació de possibles incompliments

1. En el cas d'obtenció concurrent d'altres aportacions que puguin ser compatibles, s'ha de reintegrar l'excés obtengut sobre el cost total en què s'hagi incorregut per dur a terme l'activitat. Si l'obtenció és incompatible, s'ha de reintegrar l'import total percebut.

2. Quan els objectius previstos no s'aconseguesquin íntegrament, però sí de manera significativa, s'ha de valorar el nivell de consecució, i l'import de la subvenció ha de ser proporcional a aquest nivell, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial. En aquest supòsit, si la persona beneficiària reconeix tàcitament o expressament el compliment parcial, es podrà acordar de manera immediata la revocació parcial i el pagament de l'ajuda.

En cas que la convocatòria hagi previst un límit màxim de la inversió auxiliable, no es reduirà l'import de la subvenció concedida, sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable i els objectius s'hagin assolit de manera significativa.

Les diferents convocatòries poden establir el percentatge d'assoliment dels objectius que es consideri significatiu.

Per tal de garantir l'assoliment dels objectius, les diferents convocatòries poden establir garanties bancàries sobre la subvenció concedida.

3. Si l'activitat subvencionable es compon de diverses fases o actuacions i es poden identificar objectius vinculats a cadascuna, l'import de la subvenció ha de ser proporcional al volum de les fases o actuacions de l'activitat en què s'hagin aconseguit els objectius previstos. Això no obstant, la resolució de la convocatòria pot admetre que, davant d'una execució parcial de la inversió, i a l'objecte de justificació, es puguin compensar uns conceptes amb d'altres sempre que les resolucions de convocatòria i de concessió hagin previst els desglossaments esmentats.

4. En qualsevol cas, s'han de respectar de manera sistemàtica les exclusions i limitacions que preveu el marc de les disposicions comunitàries i nacionals que siguin aplicables.

Article 23 Controls

El règim de control de les ajudes comprèn tant controls administratius com inspeccions sobre el terreny, i aquests s'han de fer de manera que s'asseguri la comprovació eficaç del compliment de les condicions per concedir l'ajuda, així com la moderació dels costos subvencionables, d'acord amb la normativa aplicable.

Article 24 Reintegrament dels ajuts

Sens perjudici del que disposa la normativa comunitària i estatal, correspon el reintegrament total o parcial de les subvencions en els supòsits que s'estableixen en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

Article 25 Informació i publicitat dels ajuts

Les persones instructores dels procediments de concessió de subvencions han d'adoptar les mesures que calguin per subministrar la informació necessària a la base de dades nacional de subvencions, de conformitat amb l'article 20 de la Llei 38/2003, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; els articles 15, 29, 30, 31, 33 i 34 del Text refós de la Llei de subvencions, i la normativa de desenvolupament.

Disposició final única

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà que s'hagi publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 19 de setembre de 2024

El conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural Joan Simonet Pons