Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE BUNYOLA

Núm. 602170
Acord de Ple, reunit en sessió extraordinària, en data 22 d'agost de 2024, d'aprovació del Pla de mesures antifrau de l'Ajuntament de Bunyola

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple d'aquesta Corporació, en sessió celebrada el passat dia 22 d'agost de 2024, va aprovar el Pla de Mesures Antifrau de l'Ajuntament de Bunyola, que literalment diu:

“PLA DE MESURES ANTIFRAU AJUNTAMENT DE BUNYOLA”

ÍNDEX

1. PREÀMBUL

2. OBJECTIU I ÀMBIT D'APLICACIÓ

3. DEFINICIONS

4. COMITÈ ANTIFRAU

5. AVALUACIÓ DE RISCOS

6. MESURES I PROCEDIMENT DE GESTIÓ DE CONFLICTE D'INTERESSOS

7. MESURES PER A LA LLUITA CONTRA EL FRAU

MESURES DE PREVENCIÓ

MESURES DE DETECCIÓ

MESURES DE CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ

ANNEX I. RESULTAT DE L'AVALUACIÓ DE RISC

ANNEX II. DECLARACIÓ D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS (DACI) (ORDRE HFP/55/2023)

ANNEX III. DECLARACIÓ INSTITUCIONAL SOBRE LLUITA CONTRA EL FRAU

ANNEX IV. CODI DE CONDUCTA DELS EMPLEATS PÚBLICS

ANNEX V. BANDERES VERMELLES EN LA LLUITA CONTRA EL FRAU

ANNEX VI: MODEL DE CONFIRMACIÓ DE L'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERÈS (ORDRE HFP/55/2023)

1. PREÀMBUL

El Consell Europeu va aprovar el 21 de juny de 2020 la creació del programa NextGenerationEU, el major instrument d'estímul econòmic mai finançat per la Unió Europea, en resposta a la crisi sense precedents causada pel coronavirus. L'element amb major pes d'aquest programa ho constitueix el Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (d'ara endavant, MRR), establert a través del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, la finalitat del qual és recolzar la inversió i les reformes en els Estats membres per assolir una recuperació sostenible i resilient, al mateix temps que es promouen les prioritats ecològiques i digitals de la UE.

El MRR té quatre objectius principals: promoure la cohesió econòmica, social i territorial de la UE; enfortir la resiliència i la capacitat d'ajust dels Estats Membres; mitigar les repercussions socials i econòmiques de la crisi de la COVID-19; i recolzar les transicions ecològica i digital. Tots ells van dirigits a restaurar el potencial de creixement de les economies de la UE, fomentar la creació d'ocupació després de la crisi i promoure el creixement sostenible.

Per aconseguir aquests objectius, cada Estat membre va dissenyar un Pla Nacional de Recuperació i Resiliència incloent les reformes i els projectes d'inversió necessaris per aconseguir aquests objectius.

El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència espanyol (d'ara endavant, PRTR) té quatre eixos transversals que es vertebren en 10 polítiques palanca, dins de les quals es recullen trenta components, que permeten articular els programes coherents d'inversions i reformes del Pla:

  • La transició ecològica.
  • La transformació digital.
  • La cohesió social i territorial.
  • La igualtat de gènere.

L'article 22 de l'esmentat Reglament (UE) 241/2021 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, imposa als Estats membres, en la seva condició de beneficiaris o prestataris de fons en el marc del MMR, l'adopció d'una sèrie de mesures de protecció dels interessos financers de la UE, en concordança amb allò que s'ha fixat en el Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió (Reglament financer), en particular pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.

Per a fer-ho s'havia d'establir un sistema de control intern eficaç i eficient que es va concretar en l'Ordre HPF/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Entre les previsions de l'Ordre HPF/1030/2021 destaca l'obligació que imposa i desenvolupa l'article 6 de què tota entitat, decisora o executora, que participi en l'execució de les mesures del PRTR haurà de disposar d'un «Pla de mesures antifrau» que li permeti garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.

A aquests efectes, tenint en compte que l'Ajuntament té la qualificació d'entitat executora, s'aprova aquest Pla de Mesures Antifrau, el contingut de les quals es figura a continuació i que s'aplicarà igualment a qualsevol actuació futura que es dugui a terme en relació amb els fons provinents del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR) i en qualsevol provinent de la UE sempre que la regulació específica no estableixi particularitats sobre aquest tema.

2. OBJECTIU I ÀMBIT D'APLICACIÓ

El present Pla Antifrau té com a objectiu establir els principis i les normes que seran d'aplicació i observança en matèria antifrau, anticorrupció i a fi d'evitar els conflictes d'interessos en relació amb els fons provinents del Mecanisme per a la Recuperació i la Recuperació i la Resiliència (MRR) i evitar el doble finançament, complint els requeriments previstos en la normativa europea i en l'Ordre HFP/1030/2021.

Quant als conflictes d'interessos, es contempla el procediment a seguir per al seu tractament tal com estableix l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Per a això, es promourà una cultura que exerceixi un efecte dissuasiu per a qualsevol tipus d'activitat fraudulenta, fent possible la seva prevenció i la detecció, i desenvolupant uns procediments que facilitin la recerca del frau i dels delictes relacionats amb aquest, que permetin garantir que tals casos s'aborden de forma adequada i al moment precís.

Aquest pla s'estructura entorn dels quatre elements clau del denominat cicle antifrau: prevenció, detecció, correcció i persecució i serà d'aplicació a tots els òrgans i a tot el personal que intervinguin en la gestió de fons provinents de la UE, sobretot del MRR.

El Pla té una durada indefinida, però s'estableix la seva revisió sempre que sigui necessari per adaptar-ho a la normativa d'aplicació i en particular es revisarà el Pla quan s'hagi detectat algun cas de frau o corrupció o bé quan hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal.

3. DEFINICIONS

Són d'aplicació al present Pla Antifrau les següents definicions contingudes en la Directiva (UE) 2017/1371, sobre la lluita contra el frau que afecta els interessos financers de la Unió (Directiva PIF) i en el Reglament Financer de la UE:

FRAU:

a) En matèria de despeses no relacionades amb els contractes públics, qualsevol acció o l'omissió relativa a:

— l'ús o la presentació de declaracions o documents falsos, inexactes o incomplets, que tingui per efecte la malversació o la retenció infundada de fons o actius del pressupost de la Unió o de pressupostos administrats per la Unió, o en el seu nom,

— l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació, que tingui el mateix efecte, o

— l'ús indegut d'aquests fons o actius per a finalitats diferents dels quals van motivar la seva concessió inicial.

b) En matèria de despeses relacionades amb els contractes públics, almenys quan es cometin amb ànim de lucre il·legítim per a l'autor o una altra persona, qualsevol acció o l'omissió relativa a:

— l'ús o la presentació de declaracions o documents falsos, inexactes o incomplets, que tingui per efecte la malversació o la retenció infundada de fons o actius del pressupost de la Unió o de pressupostos administrats per la Unió, o en el seu nom,

— l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació, que tingui el mateix efecte, o

— l'ús indegut d'aquests fons o actius per a finalitats diferents dels quals van motivar la seva concessió inicial i que perjudiqui els interessos financers de la Unió;

c) En matèria d'ingressos diferents dels procedents dels recursos propis de l'IVA, qualsevol acció o l'omissió relativa a:

— l'ús o la presentació de declaracions o documents falsos, inexactes o incomplets, que tingui per efecte la disminució il·legal dels recursos del pressupost de la Unió o dels pressupostos administrats per la Unió, o en el seu nom,

— l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació, que tingui el mateix efecte, o

— l'ús indegut d'un benefici obtingut legalment, amb el mateix efecte;

d) En matèria d'ingressos procedents dels recursos propis de l'IVA, qualsevol acció o l'omissió comesa en una trama fraudulenta transfronterera en relació amb:

— l'ús o la presentació de declaracions o documents relatius a l'IVA falsos, inexactes o incomplets, que tingui per efecte la disminució dels recursos del pressupost de la Unió,

— l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació relativa a l'IVA, que tingui el mateix efecte; o

— la presentació de declaracions de l'IVA correctes amb la finalitat de dissimular de forma fraudulenta l'incompliment de pagament o la creació il·lícita d'un dret a la devolució de l'IVA.

CORRUPCIÓ ACTIVA: l'acció de tota persona que prometi, ofereixi o concedeixi, directament o a través d'un intermediari, un avantatge de qualsevol tipus a un funcionari, per a ell o per a un tercer, a fi que actuï, o s'abstingui d'actuar, d'acord amb el seu deure o en l'exercici de les seves funcions, de manera que perjudiqui o pugui perjudicar els interessos financers de la Unió.

CORRUPCIÓ PASSIVA: l'acció d'un funcionari que, directament o a través d'un intermediari, demani o rebi avantatges de qualsevol tipus, per a ell o per a tercers, o accepti la promesa d'un avantatge, a fi que actuï, o s'abstingui d'actuar, d'acord amb el seu deure o en l'exercici de les seves funcions, de manera que perjudiqui o pugui perjudicar els interessos financers de la Unió.

CONFLICTE D'INTERESSOS: existirà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu de les funcions es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol altre motiu directe o indirecte d'interès personal. Atenent la situació que motivaria el conflicte d'interessos, pot distingir-se entre:

  • Conflicte d'interessos aparent.
  • Conflicte d'interessos potencial.
  • Conflicte d'interessos real.

Conflicte d'interessos aparent: es produeix quan els interessos privats d'un empleat públic o beneficiari són susceptibles de comprometre l'exercici objectiu de les seves funcions o obligacions, però finalment no es troba un vincle identificable i individual amb aspectes concrets de la conducta, el comportament o les relacions de la persona (o una repercussió en aquests aspectes).

Conflicte d'interessos potencial: sorgeix quan un empleat públic o el beneficiari té interessos privats de tal naturalesa, que podrien ser susceptibles d'ocasionar un conflicte d'interessos en el cas de què haguessin d'assumir en un futur determinades responsabilitats oficials.

Conflicte d'interessos real: implica un conflicte entre el deure públic i els interessos privats d'un empleat públic o en el qual l'empleat públic té interessos personals que poden influir de manera indeguda en l'acompliment dels seus deures i responsabilitats oficials. En el cas d'un beneficiari implicaria un conflicte entre les obligacions contretes en sol·licitar l'ajuda dels fons i els seus interessos privats que poden influir de manera indeguda en l'acompliment de les citades obligacions.

Possibles actors implicats en el Conflicte d'interessos:

— Els empleats públics que realitzen tasques de gestió, control i pagament i altres agents en els quals s'han delegat alguna/s d'aquesta/s funció/és.

— Aquells beneficiaris privats, socis, contractistes i subcontractistes, les actuacions dels quals siguin finançades amb fons, que puguin actuar en favor dels seus propis interessos, però en contra dels interessos financers de la UE, en el marc d'un conflicte d'interessos.

En concret i quant a l'anàlisi del risc de conflicte d'interessos, es consideraran actors, rebent la denominació de decisores de l'operació, les persones que realitzin les següents funcions o assimilables en els procediments d'adjudicació dels contractes i de concessió de subvencions:

a) Contractes: òrgan de contractació unipersonal i membres de l'òrgan de contractació col·legiat i membres de l'òrgan col·legiat d'assistència a l'òrgan de contractació que participin en els procediments de contractació en les fases de valoració d'ofertes, proposta d'adjudicació i adjudicació del contracte.

b) Subvencions: òrgan competent per a la concessió i membres dels òrgans col·legiats de valoració de sol·licituds, en les fases de valoració de sol·licituds i resolució de concessió.

4. COMITÈ ANTIFRAU

Composició

Per assegurar una correcta aplicació de les mesures antifrau en aquest Ajuntament, s'ha designat un Comitè Antifrau integrat per personal propi amb especial capacitació, pertanyent als següents serveis i/o dependències municipals:

— Secretaria General.

— Intervenció General.

— Tresoreria.

— Presidència

— Departament de Contractació.

— Departament tramitació de subvencions.

La designació d'aquestes persones es va realitzar mitjançant Resolució d'Alcaldia-Presidència núm. 2024-0521, de data 16 de maig de 2024.

Funcions del Comitè

Al Comitè Antifrau se li assignen les següents funcions:

1. Avaluació periòdica del risc de frau, assegurant-se de què existeixi un control intern eficaç que permeti prevenir i detectar els possibles fraus.

2. Definir la Política Antifrau i el disseny de mesures necessàries que permetin prevenir, detectar, corregir i perseguir els intents de frau.

3. Conscienciar i formar a la resta de personal municipal.

4. Obrir un expedient informatiu davant qualsevol sospita de frau, sol·licitant quanta informació s'entengui pertinent a les unitats involucrades en aquesta, per a la seva oportuna anàlisi.

5. Resoldre els expedients informatius incoats, ordenant el seu possible arxiu, en el cas de què les sospites resultin infundades, o l'adopció de mesures correctores oportunes si arribés a la conclusió de què el frau realment s'ha produït.

6. Informar a l'Alcaldia-Presidència i Secretaria General de la Corporació de les conclusions aconseguides en els expedients incoats i, en el seu cas, de les mesures correctores aplicades.

7. Subministrar la informació necessària a les entitats o organismes encarregats de vetllar per la recuperació dels imports indegudament rebuts per part dels beneficiaris, o incoar les consegüents sancions en matèria administrativa i/o penal.

8. Portar un registre dels mostrejos realitzats, de les incidències detectades i dels expedients informatius incoats i resolts.

9. Elaborar una Memòria Anual comprensiva de les activitats realitzades pel Comitè Antifrau en l'àmbit de la seva competència.

Règim de Reunions

Amb caràcter ordinari el Comitè Antifrau haurà de reunir-se, almenys, una vegada al trimestre per conèixer dels assumptes que li són propis.

A més d'aquestes reunions de caràcter ordinari, podrà reunir-se en qualsevol moment amb caràcter extraordinari, quan algun dels seus membres així ho sol·liciti a la persona encarregada de realitzar la Convocatòria.

La Convocatòria a aquesta serà realitzada per part de la persona representant de la Secretaria General.

La Convocatòria a aquesta haurà de ser realitzada amb una antelació de 48 hores i aquesta haurà d'anar acompanyada d'un Ordre del Dia dels assumptes a tractar.

De cadascuna d'aquestes reunions s'elevarà l'oportú Acta que haurà de ser llegida i aprovada per tots els membres del Comitè en la reunió següent a la celebració d'aquesta.

5. AVALUACIÓ DE RISCOS

Per poder dissenyar mesures antifrau proporcionades i eficaces, cal que l'Ajuntament abordi la prèvia autoavaluació referent al seu risc de sofrir actuacions fraudulentes.

El Comitè Antifrau ha estat l'encarregat de realitzar l'exercici d'avaluació inicial del risc de frau, així com de repetir-ho amb una freqüència que en principi s'estableix amb caràcter anual; si bé podrà exigir-se amb periodicitat inferior davant circumstàncies que així ho aconsellin com poden ser els canvis normatius o organitzatius, l'aparició de circumstàncies noves o la detecció de punts febles davant el frau.

Amb data 04 de juliol de 2024 es va mantenir la primera reunió del Comitè on es va realitzar l'anàlisi del risc de frau existent a l'Ajuntament i es van establir els procediments necessaris i les mesures per minimitzar l'ocurrència de casos de frau.

Els resultats d'aquesta autoavaluació es recullen en l'Annex I del present Pla.

6. MESURES I PROCEDIMENT DE GESTIÓ DEL CONFLICTE D'INTERESSOS

El Reglament del MRR adapta la regulació dels conflictes d'interessos de l'article 61 del Reglament Financer de la UE a l'àmbit del MMR, donant-los una virtualitat pròpia dins dels riscos en l'execució de fons, que ha estat contemplada en l'Ordre HFP/1030/2021 i en l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, quant a l'anàlisi sistemàtica i automatitzada del risc de conflicte d'interès en els procediments d'adjudicació dels contractes i de concessió de subvencions.

L'Ajuntament de Bunyola, en compliment de la normativa anterior, estableix les següents obligacions concretes quant a la prevenció i detecció dels conflictes d'interessos, que s'afegeix a les quals estableix contra el frau.

El conflicte d'interessos implica un conflicte entre el deure públic i els interessos privats d'un empleat públic o en el qual l'empleat públic té interessos personals que poden influir de manera indeguda en l'acompliment dels seus deures i responsabilitats oficials. En el cas d'un beneficiari implicaria un conflicte entre les obligacions contretes en sol·licitar l'ajuda dels fons i els seus interessos privats que poden influir de manera indeguda en l'acompliment de les citades obligacions.

1. Mesures de prevenció

A. Comunicació i informació al personal

L'Ajuntament de Bunyola posarà en coneixement i a la disposició de tot el personal al seu servei, dels equips de govern i dels ciutadans la informació relativa a les diferents modalitats de conflicte d'interès i les formes d'evitar-ho, mitjançant la publicació d'aquest Pla Antifrau a la pàgina web de l'Ajuntament de Bunyola.

B. Emplenament de la declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) als intervinents en els procediments.

En tots els procediments d'adjudicació de contractes i de concessió de subvencions en els quals es vegin afectats fons provinents del PRTR, s'haurà de signar una DACI conforme al model establert en l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener i que s'incorpora a aquest Pla mitjançant Annex II, així com el document de Declaració Institucional sobre la lluita contra el frau que es recull a l'Annex III.

La DACI se signarà una vegada coneguts els participants en els procediments, respecte d'ells, particularment haurà de constar en l'expedient la dels següents subjectes:

En contractes: l'òrgan de contractació unipersonal i membres de l'òrgan de contractació col·legiat, els membres de l'òrgan col·legiat d'assistència a l'òrgan de contractació que participin en els procediments, en les fases de valoració d'ofertes, proposta d'adjudicació i adjudicació del contracte.

En subvencions: l'òrgan competent per a la concessió i membres dels òrgans col·legiats de valoració de sol·licituds, en les fases de valoració i resolució de concessió.

En cas d'òrgans col·legiats, aquesta declaració pot realitzar-se a l'inici de la corresponent reunió per tots els intervinents en la mateixa i reflectint-se en l'acta corresponent.

La resta d'intervinents en els procediments, especialment els qui redactin els documents de licitació o bases i convocatòries de les subvencions, emplenaran igualment la DACI. També l'emplenaran, com a requisit a aportar, els adjudicataris, els contractistes i el subcontractistes o beneficiaris i així constarà en els plecs o bases corresponents.

Els documents que recullin les DACI de l'OrdreHFP/55/2023 hauran de quedar incorporades a l'expedient de contractació o de concessió d'ajudes i també se carregaran en CoFFEE tal indica l'article 4.4 de l'Ordre HFP/55/2023

C. Aplicació estricta de la normativa interna

Es prestarà especial atenció al que es disposa en l'article 53 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic relatiu als Principis ètics, l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, relatiu a l'Abstenció i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

 

2. Mesures de detecció

A. Anàlisi sistemàtica i automatitzada del risc de conflicte d'interès

L'anàlisi s'aplicarà als empleats públics i resta de personal que participi, de forma individual o mitjançant la seva pertinença a òrgans col·legiats, en els procediments d'adjudicació de contractes o de concessió de subvencions i es durà a terme per mitjà de l'eina informàtica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, MINERVA. A través d'ella s'analitzaran les possibles relacions familiars o vinculacions societàries, directes o indirectes, en les quals es pugui donar un interès personal o econòmic susceptible de provocar un conflicte d'interès, entre ells i els participants en cada procediment.

En el cas de procediments de concessió de subvencions de concurrència massiva, entenent-se per tals en els quals concorrin més de cent sol·licitants, l'anàlisi de les possibles relacions tindrà lloc sobre una mostra d'un màxim de cent participants, seleccionats aleatòriament, sempre que no existeixi la possibilitat de què cap de les subvencions finalment atorgades superi els 10.000 euros. En cas de superar-los es revisaran el 100% de les sol·licituds.

El procediment s'iniciarà per l'òrgan de contractació o l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció amb caràcter previ a la valoració de les ofertes o sol·licituds i es desenvoluparà per mitjà de MINERVA, seguint els processos contemplats en l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener.

3. Procediment per a la gestió del conflicte d'interessos

Si de l'anàlisi sorgís un risc de conflicte d'interès, l'òrgan que va iniciar el procediment ho posarà en coneixement del decisor afectat i del seu superior jeràrquic, moment a partir del qual aquell disposarà de dos dies hàbils per abstenir-se i l'anàlisi es tornarà a dur a terme respecte de qui li substitueixi.

Si en aquest mateix termini, la persona afectada al·lega de forma motivada davant el seu superior jeràrquic que no existeix el risc, haurà de ratificar la seva manifestació d'absència de conflicte d'interès mitjançant la signatura d'una nova DACI, la redacció de la qual reflectirà la situació plantejada i l'absència de conflicte d'interès, utilitzant per a fer-ho el model establert en l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener i que s'incorpora a aquest Pla mitjançant l'Annex VI.

Si no es produís l'abstenció, el responsable de l'operació sol·licitarà a MINERVA informació addicional dels riscos detectats i la traslladarà al superior jeràrquic del decisor.

A la vista de la informació addicional proporcionada per MINERVA, de l'al·legació motivada del decisor afectat i en el seu cas, de l'informe del Comitè Antifrau, el superior jeràrquic del decisor afectat resoldrà, de forma motivada:

a) Acceptar la participació en el procediment del decisor.

b) Ordenar al decisor que s'abstingui. En aquest cas, es repetirà el procés d'anàlisi del risc de conflicte d'interès respecte de qui ho substitueixi.

7. MESURES PER A LA LLUITA CONTRA EL FRAU

L'Ajuntament de Bunyola, una vegada realitzada l'autoavaluació del risc de frau, articula les següents mesures i procediments estructurats entorn dels quatre elements clau del cicle de lluita contra el frau: prevenció, detecció, correcció i persecució.

1. Mesures de prevenció

A. Declaració política.

Es considera necessari manifestar i difondre al màxim la postura antifrau de l'entitat, per a fer-ho, l'Ajuntament de Bunyola subscriu una declaració institucional antifrau basada en els valors d'integritat, objectivitat, rendició de comptes i honradesa i el contingut de la qual s'inclou en l'Annex IV d'aquest Pla. Aquesta declaració institucional es publicarà a la pàgina web de l'Ajuntament

B. Codi de conducta.

L'Ajuntament de Bunyola subscriu un codi de conducta i principis ètics que hauran de complir tots els empleats públics. Aquest codi estableix el comportament esperat davant possibles circumstàncies que poguessin donar lloc a frau i els seus principis es basen en els següents compromisos de conducta:

  • Compliment rigorós de la legislació aplicable.
  • Ús adequat dels recursos públics
  • Integritat, professionalitat i honradesa en la gestió.
  • Transparència i bon ús de la informació.
  • Tracte imparcial i no discriminatori a beneficiaris
  • Salvaguarda de la reputació de l'Ajuntament en la gestió de Fons

El codi de conducta dels empleats públics s'inclou en l'Annex IV.

Aquest codi ètic es publicarà a la pàgina web de l'Ajuntament per al seu general coneixement.

C. Pla de formació per a tota l'organització.

L'Ajuntament de Bunyola es compromet a organitzar cursos i xerrades formatives sobre diferents temàtiques en relació amb el frau i la corrupció amb la finalitat de capacitar al personal amb uns aprenentatges que ajudin a detectar i prevenir el comportament poc ètic de l'ús dels fons públics i, per tant, el potencial frau.

D. Repartiment adequat de funcions i responsabilitats

L'Ajuntament de Bunyola es compromet a realitzar un repartiment segregat de funcions i responsabilitats en les actuacions de gestió, control i pagament, evidenciant-se aquesta separació de forma clara, de manera que es deixarà constància de cada responsable directe per a cada cas.

2. Mesures de detecció

A. Catàleg d'indicadors de risc frau: banderes vermelles.

És necessari assegurar que els procediments de control focalitzin l'atenció sobre els punts principals de risc de frau i en les seves possibles fites o marcadors. La simple existència d'aquest control serveix com a element dissuasiu a la perpetració de fraus.

En aquesta línia de cerca d'indicis de frau, la Comissió Europea ha elaborat un catàleg de signes o marcadors de risc, denominats “banderes vermelles” que han estat adaptats als fons del PRTR i incorporats en la Guia per a l'aplicació de mesures antifrau en l'execució del PTRR del Servei Nacional de Coordinació Antifrau.

Aquest catàleg serà utilitzat a l'Ajuntamen, recollint-se en l'Annex V les més utilitzades. Es tracta d'indicadors d'avís de què pogués estar succeint una activitat fraudulenta.

C. Canal de denúncies.

S'habilita un procediment específic per a la denúncia d'aquestes irregularitats, dins del Sistema intern d'informació de l'Ajuntament, que facilita la comunicació d'infraccions mitjançant enllaç al Canal Infofrau del Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA), òrgan encarregat de coordinar les accions encaminades a protegir els interessos financers de la Unió Europea contra el frau en col·laboració amb l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF).

A través d'aquest canal de denúncia obert, qualsevol persona podrà notificar les sospites de frau i les presumptes irregularitats que pugui haver detectat i se li informarà de què:

1. La denúncia serà tinguda en compte i els seran comunicats els resultats de les gestions realitzades.

2. Es respectarà la confidencialitat i la protecció de dades personals.

3. No sofriran represàlia alguna, ni seran sancionats en el cas de què es tracti de funcionaris públics.

3. Mesures de correcció i persecució

A. Correcció.

La detecció de possible frau o la seva sospita fundada, comportarà la immediata suspensió del procediment, la notificació de tal circumstància en el més breu termini possible a les autoritats interessades i als organismes implicats en la realització de les actuacions i la revisió de tots aquells projectes que hagin pogut estar exposats al mateix.

El titular de l'òrgan administratiu responsable del procediment administratiu en què es tingui coneixement d'una conducta que pogués ser constitutiva de frau engegarà les anteriors actuacions i recopilarà la documentació que pugui constituir evidències del frau amb la qual elaborarà un informe descriptiu dels fets esdevinguts que farà arribar a l Comitè Antifrau per a l'avaluació de la incidència i la seva qualificació com a frau sistèmic o puntual.

En el cas de què es detectin irregularitats sistèmiques, s'adoptaran les següents mesures:

— Revisar la totalitat dels expedients inclosos en aquesta operació i/o de naturalesa econòmica anàloga.

— Retirar el finançament comunitari de tots aquells expedients en els quals s'identifiqui la incidència detectada.

— Comunicar a les unitats executores les mesures necessàries a adoptar per esmenar la feblesa detectada, de manera que les incidències oposades no tornin a repetir-se.

— Revisar els sistemes de control intern per establir els mecanismes oportuns que detectin les referides incidències en les fases inicials de verificació.

B. Persecució.

Com més aviat millor, el Comitè Antifrau procedirà a:

— Comunicar els fets produïts i les mesures adoptades a l'entitat decisora (o a l'entitat executora que li hagi encomanat l'execució de les actuacions, en aquest cas serà aquesta la que els hi comunicarà a l'entitat decisora), qui comunicarà l'assumpte a l'Autoritat Responsable, la qual podrà sol·licitar la informació addicional que consideri oportuna de cara el seu seguiment i la comunicació a l'Autoritat de Control.

— Denunciar, si fos el cas, els fets punibles a les Autoritats Públiques competents (Servei Nacional de Coordinació Antifrau -SNCA-) i per a la seva valoració i eventual comunicació a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau.

— Iniciar una informació reservada per depurar responsabilitats o incoar un expedient disciplinari.

— Denunciar els fets davant la fiscalia i els tribunals competents, en els casos oportuns.

 

ANNEX I RESULTAT DE L'AVALUACIÓ DE RISC

Pregunta

Grau de compliment

4

3

2

1

1. Es disposa d'un «Pla de mesures antifrau» que li permeti a l'entitat executora o a l'entitat decisora garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos?

 

 

 

X

2. Es constata l'existència del corresponent «Pla de mesures antifrau» en tots els nivells d'execució?

 

 

 

X

Prevenció

3. Disposa d'una declaració, al més alt nivell, on es comprometi a lluitar contra el frau?

 

 

 

X

4. Es realitza una autoavaluació que identifiqui els riscos específics, el seu impacte i la probabilitat de què succeeixin i es revisa periòdicament?

 

 

 

X

5. Es difon un codi ètic i s'informa sobre la política d'obsequis?

 

 

 

X

6. S'imparteix formació que promogui l'Ètica Pública i que faciliti la detecció del frau?

 

 

 

X

7. S'ha elaborat un procediment per tractar els conflictes d'interessos?

 

 

 

X

8. S'emplena una declaració d'absència de conflicte d'interessos per tots els intervinents?

 

 

 

X

Detecció

9. S'han definit indicadors de frau o senyals d'alerta (banderes vermelles) i s'han comunicat al personal en posició de detectar-los?

 

 

 

X

10. S'utilitzen eines de prospecció de dades o de puntuació de riscos?

 

 

 

X

11. Existeix qualque canal perquè qualsevol interessat pugui presentar denúncies?

X

 

 

 

12. Es disposa d'alguna Unitat encarregada d'examinar les denúncies i proposar mesures?

 

 

 

X

Correcció

13. S'avalua la incidència del frau i es qualifica com sistèmic o puntual?

 

 

 

X

14. Es retiren els projectes o la part dels mateixos afectats pel frau i finançats o a finançar pel MRR?

 

 

 

X

Persecució

15. Es comuniquen els fets produïts i les mesures adoptades a l'entitat executora, a l'entitat decisora o a l'Autoritat Responsable, segons sigui procedent?

 

 

 

X

16. Es denuncien, en els casos oportuns, els fets punibles a les Autoritats Públiques nacionals o de la Unió Europea o davant la fiscalia i els tribunals competents?

 

 

 

X

Subtotal punts.

4

 

 

15

Punts totals.

19

Punts màxims.

64

Punts relatius (punts totals/punts màxims).

0,30

 

ANNEX II.- (DACI) DECLARACIÓ D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS

Expedient: _________________

[Contracte/Subvenció]: ___________________________________

A fi de garantir la imparcialitat en el procediment de [contractació/subvenció] a dalt referenciat, el/els sotasignat/s, com a participant/s en el procés de preparació i tramitació de l'expedient, declara/declaren:

Primer. Estar informat/s del següent:

1. Que l'article 61.3 «Conflicte d'interessos», del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer de la UE) estableix que «existirà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu de les funcions es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol motiu directe o indirecte d'interès personal.»

2. Que l'article 64 «Lluita contra la corrupció i prevenció dels conflictes d'interessos» de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, defineix el conflicte d'interès com «qualsevol situació en la qual el personal al servei de l'òrgan de contractació, que a més participi en el desenvolupament del procediment de licitació o pugui influir en el resultat d'aquest, tingui directa o indirectament un interès financer, econòmic o personal que pogués semblar que compromet la seva imparcialitat i la independència en el context del procediment de licitació».

3. Que l'apartat 3 de la Disposició Addicional centena desena segona de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per 2023, estableix que «L'anàlisi sistemàtica i automatitzada del risc de conflicte d'interès resulta d'aplicació als empleats públics i resta de personal al servei d'entitats decisores, executores i instrumentals que participin, de forma individual o mitjançant la seva pertinença a òrgans col·legiats, en els procediments descrits d'adjudicació de contractes o de concessió de subvencions».

4. Que l'apartat 4 de la citada disposició addicional centena desena segona estableix que:

  • «A través de l'eina informàtica s'analitzaran les possibles relacions familiars o vinculacions societàries, directes o indirectes, en les quals es pugui donar un interès personal o econòmic susceptible de provocar un conflicte d'interès, entre les persones a les quals es refereix l'apartat anterior i els participants en cada procediment».
  • «Per a la identificació de les relacions o vinculacions l'eina contindrà, entre altres, les dades de titularitat real de les persones jurídiques a les quals es refereix l'article 22.2.d).iii) del Reglament (UE) 241/2021, de 12 febrer, obrant en les bases de dades de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i els obtinguts a través dels convenis subscrits amb els Col·legis de Notaris i Registradors».

Segon. Que, al moment de la signatura d'aquesta declaració i a la llum de la informació obrant en el seu poder, no es troba/n incurs/s en cap situació que pugui qualificar-se de conflicte d'interès, en els termes previstos a l'apartat quatre de la disposició addicional centena desena segona, que pugui afectar el procediment de licitació/concessió de subvencions.

Tercer. Que es compromet/n a posar en coneixement de l'òrgan de contractació, sense dilació, qualsevol situació de conflicte d'interessos o causa d'abstenció que doni o pogués donar lloc a aquest escenari.

Quart. Conec que, una declaració d'absència de conflicte d'interessos que es demostri que sigui falsa, implicarà les conseqüències disciplinàries, administratives i/o judicials que estableixi la normativa d'aplicació.

I per deixar-ne constància, signo la present declaració.

 

ANNEX III DECLARACIÓ INSTITUCIONAL SOBRE LLUITA CONTRA EL FRAU

Un dels principals objectius de l'Ajuntament de Bunyola és reforçar, dins de l'àmbit de les seves competències, la política antifrau en el desenvolupament de les seves funcions; per això, a través d'aquesta declaració institucional vol manifestar el seu compromís amb els estàndards més alts en el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals i la seva adhesió als més estrictes principis d'integritat, objectivitat i honestedat, de manera que la seva activitat sigui percebuda per tots els agents que es relacionen amb ella com a oposada al frau i la corrupció en qualsevol de les seves formes.

Aquest Ajuntament té la condició d'entitat executora del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, segons el que es disposa en l'Ordre 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del pla de Recuperació i Resiliència, mentre que li correspon, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de projectes o subprojectes de les reformes i inversions incloses en aquest Pla i així ha estat designada en la documentació que els regula.

El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021 pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència assenyala l'obligació que tenen els Estats Membres d'aplicar mesures adequades per protegir els interessos financers de la Unió i per vetllar per que la utilització dels fons s'ajusti al Dret aplicable de la Unió i nacional, en particular pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.

En compliment d'aquestes obligacions, l'Ajuntament de Bunyola ha aprovat el seu Pla de mesures antifrau, que pot consultar-se per qualsevol ciutadà a través de la seva pàgina web https:\\www.ajbunyola.net.

El personal de l'Ajuntament, en el seu caràcter d'empleats públics, assumeix i comparteix tots els anteriors compromisos, tenint entre altres deures els de “vetllar pels interessos generals, amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i actuar conformement als següents principis: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes” (article 52 de la Llei 7/2017, de 12 d'Abril, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic).

L'Ajuntament persegueix amb aquesta política consolidar dins de l'organització una cultura que descoratgi tota activitat fraudulenta i que faciliti la seva prevenció i la detecció, promovent el desenvolupament de procediments efectius per a la gestió d'aquests supòsits.

L'Ajuntament engegarà mesures eficaces i proporcionades de lluita contra el frau, basades en l'experiència anterior i en l'avaluació del risc de frau.

Així mateix, procedirà a denunciar aquelles irregularitats o les sospites de frau que poguessin detectar-se, a través dels canals interns de notificació i sempre en col·laboració amb el Servei Nacional de Coordinació Antifrau. Tots els informes es tractaran en la més estricta confidencialitat i d'acord amb les normes que regulen aquesta matèria.

En definitiva, l'Ajuntament de Bunyola ha adoptat una política de tolerància zero amb el frau, establint un sistema de control intern dissenyat per prevenir i detectar, en la mesura del possible, qualsevol actuació fraudulenta i, en el seu cas, esmenar les seves conseqüències, adoptant per a fer-ho els principis d'integritat, imparcialitat i honestedat en l'exercici de les seves funcions.

 

ANNEX IV CODI DE CONDUCTA DELS EMPLEATS PÚBLICS

L'Ajuntament de Bunyola manifesta públicament en una Declaració Institucional la política de tolerància zero enfront del frau i la corrupció i posa de manifest l'existència i la implantació en el seu si de procediments per a l'engegada de mesures eficaces i proporcionades contra el frau, tenint en compte els riscos detectats en les anàlisis i avaluacions que s'han dut a terme.

Aquests procediments inclouen, dins de les mesures destinades a prevenir el frau, la divulgació d'un Codi Ètic de Conducta del personal de l'Ajuntament. El present Codi constitueix una eina fonamental per transmetre els valors i les pautes de conducta en matèria de frau, recollint els principis que han de servir de guia i regir l'activitat del personal empleat públic.

PRINCIPIS ÈTICS FONAMENTALS

L'activitat diària del personal municipal ha de reflectir el compliment dels principis ètics recollits en els articles 52 a 54 del Reial decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, que estableixen el següent:

 

CAPÍTOL VI Deures dels empleats públics. Codi de Conducta

Article 52. Deures dels empleats públics. Codi de Conducta.

Els empleats públics hauran d'exercir amb diligència les tasques que tinguin assignades i vetllar pels interessos generals amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i hauran d'actuar conformement als següents principis: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes, que inspiren el Codi de Conducta dels empleats públics configurat pels principis ètics i de conducta regulats en els articles següents.

Els principis i les regles establerts en aquest capítol informaran la interpretació i l'aplicació del règim disciplinari dels empleats públics.

Article 53. Principis ètics.

1. Els empleats públics respectaran la Constitució i la resta de normes que integren l'ordenament jurídic.

2. La seva actuació perseguirà la satisfacció dels interessos generals dels ciutadans i es fonamentarà en consideracions objectives orientades cap a la imparcialitat i l'interès comú, al marge de qualsevol altre factor que expressi posicions personals, familiars, corporatives, clientelars o qualssevol altres que puguin col·lisionar amb aquest principi.

3. Ajustaran la seva actuació als principis de lleialtat i bona fe amb l'Administració en la qual prestin els seus serveis, i amb els seus superiors, companys, subordinats i amb els ciutadans.

4. La seva conducta es basarà en el respecte dels drets fonamentals i llibertats públiques, evitant tota actuació que pugui produir discriminació alguna per raó de naixement, origen racial o ètnic, gènere, sexe, orientació sexual, religió o conviccions, opinió, discapacitat, edat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

5. S'abstindran en aquells assumptes en els quals tinguin un interès personal, així com de tota activitat privada o interès que pugui suposar un risc de plantejar conflictes d'interessos amb el seu lloc de treball públic.

6. No contrauran obligacions econòmiques ni intervindran en operacions financeres, obligacions patrimonials o negocis jurídics amb persones o entitats quan pugui suposar un conflicte d'interessos amb les obligacions del seu lloc de treball públic.

7. No acceptaran cap tracte de favor o situació que impliqui privilegi o avantatge injustificat, per part de persones físiques o entitats privades.

8. Actuaran d'acord amb els principis d'eficàcia, economia i eficiència, i vigilaran la consecució de l'interès general i el compliment dels objectius de l'organització.

9. No influiran en l'agilitació o resolució de tràmit o procediment administratiu sense justa causa i, en cap cas, quan això comporti un privilegi en benefici dels titulars dels càrrecs públics o el seu entorn familiar i social immediat o quan suposi un menyscapte dels interessos de tercers.

10. Compliran amb diligència les tasques que els corresponguin o se'ls encomanin i, en el seu cas, resoldran dins de termini els procediments o els expedients de la seva competència.

11. Exerciran les seves atribucions segons el principi de dedicació al servei públic abstenint-se no solament de conductes contràries al mateix, sinó també de qualssevol altres que comprometin la neutralitat en l'exercici dels serveis públics.

12. Guardaran secret de les matèries classificades o altres la difusió de les quals estigui prohibida legalment, i mantindran la deguda discreció sobre aquells assumptes que coneguin per raó del seu càrrec, sense que puguin fer ús de la informació obtinguda per a benefici propi o de tercers, o en perjudici de l'interès públic.

Article 54. Principis de conducta.

1. Tractaran amb atenció i respecte als ciutadans, als seus superiors i als restants empleats públics.

2. L'acompliment de les tasques corresponents al seu lloc de treball es realitzarà de forma diligent i complint la jornada i l'horari establerts.

3. Obeiran les instruccions i les ordres professionals dels superiors, tret que constitueixin una infracció manifesta de l'ordenament jurídic, en aquest cas les posaran immediatament en coneixement dels òrgans d'inspecció procedents.

4. Informaran als ciutadans sobre aquelles matèries o els assumptes que tinguin dret a conèixer, i facilitaran l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions.

5. Administraran els recursos i els béns públics amb austeritat, i no utilitzaran aquests en profit propi o de persones reunides. Tindran, així mateix, el deure de vetllar per la seva conservació.

6. Es rebutjarà qualsevol regal, favor o servei en condicions avantatjoses que vagi més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia, sense perjudici d'allò que s'ha fixat en el Codi Penal.

7. Garantiran la constància i la permanència dels documents per a la seva transmissió i lliurament als seus posteriors responsables.

8. Mantindran actualitzada la seva formació i la qualificació.

9. Observaran les normes sobre seguretat i salut laboral.

10. Posaran en coneixement dels seus superiors o dels òrgans competents les propostes que considerin adequades per millorar el desenvolupament de les funcions de la unitat en la qual estiguin destinats. A aquests efectes es podrà preveure la creació de la instància adequada competent per centralitzar la recepció de les propostes dels empleats públics o administrats que serveixin per millorar l'eficàcia en el servei.

11. Garantiran l'atenció al ciutadà en la llengua que ho sol·liciti sempre que sigui oficial al territori.

Amb independència d'allò que s'ha fixat en l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, les persones que exerceixin tasques de gestió, seguiment i/o control que participin en l'execució de les mesures del PRTR, prestaran especial atenció en el compliment del present Codi Ètic i de Conducta en els següents aspectes i fases del procediment de gestió de projectes finançats amb fons del MRR:

1. Es durà a terme el compliment rigorós de la legislació de la Unió, nacional i/o regional aplicable en la matèria de què es tracti, especialment en les matèries següents:

  • Elegibilitat de les despeses.
  • Contractació pública.
  • Règims d'ajuda.
  • Informació i publicitat.
  • Medi ambient.
  • Igualtat d'oportunitats i no discriminació.

2. Les persones empleades públiques relacionades amb la gestió, seguiment i control dels fons del MRR exerciran les seves funcions basant-se en la transparència, un principi que implica claredat i veracitat en el tractament i difusió de qualsevol informació o dades que es donin a conèixer, tant interna com externament.

Aquest principi obliga a respondre amb diligència a les demandes d'informació, tot això sense comprometre, de cap manera, la integritat d'aquella informació que pogués ser considerada sensible per raons d'interès públic.

3. Es tindrà especial cura a complir el principi de transparència:

  • Quan es donin a conèixer i comuniquin els resultats de processos de concessió d'ajudes finançades pels fons del MRR.
  • Durant el desenvolupament dels procediments de contractació.

4. El compliment del principi de transparència no anirà en detriment del correcte ús que el personal deu fer d'aquella informació considerada de caràcter confidencial, com poden ser dades personals o informació provinent d'empreses i altres organismes, havent d'abstenir-se d'utilitzar-la en benefici propi o de tercers, en pro de l'obtenció de qualsevol tracte de favor o en perjudici de l'interès públic.

5. Existirà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu per part del personal empleat públic de les funcions relacionades amb els fons del MRR, es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política, d'interès econòmic o per qualsevol altre motiu, amb els beneficiaris de les actuacions cofinançades.

Un conflicte d'interessos sorgeix quan una o un empleat públic pot tenir l'oportunitat d'anteposar els seus interessos privats als seus deures professionals.

Es tindrà especial cura en què no es produeixin conflictes d'interessos en el personal empleat públic relacionat amb els procediments de “contractació” i “concessió d'ajudes públiques”, en operacions finançades per fons del MRR.

A) Contractació pública.

— En el cas que s'identifiqui un risc de conflicte d'interessos es procedirà a:

  • Analitzar els fets amb la persona implicada per aclarir la situació.
  • Excloure a la persona en qüestió del procediment de contractació.
  • En el seu cas, cancel·lar el procediment.

— En el cas de què efectivament s'hagi produït un conflicte d'interessos, s'aplicarà la normativa legal en matèria de sancions.

B) Ajudes públiques.

— Els empleats públics que participin en els processos de selecció, concessió i control d'ajudes finançades amb fons del MRR, s'abstindran de participar en aquells assumptes en els quals tinguin un interès personal.

— En el cas de què efectivament es produeixi un conflicte d'interessos, s'aplicarà la normativa legal en matèria de sancions.

RESPONSABILITATS RESPECTE DEL CODI

Entendre i complir els principis del present Codi Ètic i de Conducta, és responsabilitat de totes les persones que duen a terme funcions de gestió, seguiment i/o control d'operacions finançades amb fons del MRR.

No obstant això, convé puntualitzar i concretar algunes responsabilitats específiques, segons els diferents perfils professionals.

Tot el personal.

Té l'obligació de:

— Llegir i complir el que es disposa en el Codi.

— Col·laborar en la seva difusió a l'entorn de treball, a col·laboradors, proveïdors, empreses d'assistència tècnica, beneficiaris d'ajudes o qualsevol altra persona que interactuï amb l'Ajuntament.

Les persones responsables de servei.

A més de les anteriors, tenen l'obligació de:

— Contribuir a solucionar possibles dubtes que es plantegin respecte al Codi.

— Servir d'exemple en el seu compliment.

Els òrgans directius.

— Promoure el coneixement del Codi per part de tot el personal, així com l'obligació de fomentar l'observança del Codi i de complir els seus preceptes.

 

ANNEX V BANDERES VERMELLES EN LA LLUITA CONTRA EL FRAU

Les banderes vermelles són senyals d'alarma, pistes o indicis de possible frau. L'existència d'una bandera vermella no implica necessàriament l'existència de frau, però sí indica que una determinada àrea d'activitat necessita atenció extra per descartar o confirmar un frau potencial.

Com a exemple d'aquestes banderes vermelles, es relacionen seguidament les més emprades, classificades per tipologia de pràctiques potencialment fraudulentes.

Corrupció: suborns i comissions il·legals:

L'indicador més comú de suborns i comissions il·legals és el tracte favorable mancat d'explicació que un contractista rep d'un empleat contractant durant cert temps.

Altres indicadors d'alerta:

  • Existeix una relació social estreta entre un empleat contractant i un prestador de serveis o proveïdor;
  • el patrimoni de l'empleat contractant augmenta inexplicada o sobtadament;
  • l'empleat contractant té un negoci extern encobert;
  • el contractista té fama en el sector de pagar comissions il·legals;
  • es produeixen canvis indocumentats o freqüents en els contractes que augmenten el valor d'aquests;
  • l'empleat contractant refusa la promoció a un lloc de treball no relacionat amb la contractació pública;
  • l'empleat contractant no presenta o emplena una declaració de conflicte d'interessos.

Plecs rectors del procediment arreglats a favor d'un licitador:

  • Presentació d'una única oferta o nombre anormalment baix de proposicions optant a la licitació;
  • extraordinària similitud entre els plecs rectors del procediment i els productes o els serveis del contractista guanyador;
  • queixes d'altres oferents;
  • plecs amb prescripcions més restrictives o més generals que les aprovades en procediments previs similars;
  • plecs amb clàusules inusuals o poc raonables;
  • el poder adjudicador defineix un producte d'una marca concreta en lloc d'un producte genèric.

Licitacions col·lusòries:

  • L'oferta guanyadora és massa alta en comparació dels costos previstos, amb les llistes de preus públiques, amb obres o serveis similars o mitjanes de la indústria, o amb preus de referència del mercat;
  • tots els licitadors ofereixen preus alts de forma continuada;
  • els preus de les ofertes baixen bruscament quan nous licitadors participen en el procediment;
  • els adjudicataris es reparteixen/alternen per regió, tipus de treball, tipus d'obra;
  • l'adjudicatari subcontracta als licitadors perdedors;
  • patrons d'ofertes inusuals (per exemple, les ofertes tenen percentatges exactes de rebaixa, l'oferta guanyadora està just sota el llindar de preus acceptables, s'ofereix exactament al pressupost del contracte, els preus de les ofertes són massa alts, massa pròxims, molt diferents, nombres rodons, incomplets, etc.)

Conflicte d'interessos:

  • Favoritisme inexplicable o inusual d'un contractista o venedor en particular;
  • acceptació contínua d'alts preus i treball de baixa qualitat, etc.;
  • empleat encarregat de contractació no presenta declaració de conflicte d'interès o ho fa de forma incompleta;
  • empleat encarregat de contractació declina ascens a una posició en la qual deixa de tenir a veure amb adquisicions;
  • empleat encarregat de contractació sembla fer negocis propis pel seu costat;
  • socialització entre un empleat encarregat de contractació i un proveïdor de serveis o productes;
  • augment inexplicable o sobtat de la riquesa o nivell de vida de l'empleat encarregat de contractació;

Falsificació de documents:

a) En el format dels documents:

  • Factures sense logotip de la societat;
  • xifres esborrades o ratllades;
  • imports manuscrits;
  • signatures idèntiques en diferents documents.

b) En el contingut dels documents:

  • Dates, imports, notes, etc. inusuals;
  • càlculs incorrectes;
  • manca d'elements obligatoris en una factura;
  • absència de nombres de sèrie en les factures;
  • descripció de béns i serveis d'una forma vaga.

c) Circumstàncies inusuals:

  • Nombre inusual de pagaments a un beneficiari;
  • retards inusuals en el lliurament d'informació;
  • les dades contingudes en un document, difereixen visualment d'un document similar expedit per aquest organisme.

d) Incoherència entre la documentació/informació disponible:

  • Entre dates de factures i el seu nombre;
  • factures no registrades en comptabilitat;
  • l'activitat d'una entitat no concorda amb els béns o serveis facturats.

e) Manipulació de les ofertes presentades:

  • Queixes dels oferents;
  • falta de control i inadequats procediments de licitació;
  • indicis de canvis en les ofertes després de la recepció;
  • ofertes excloses per errors;
  • licitador capacitat descartat per raons dubtoses;
  • el procediment no es declara desert i torna a convocar-se malgrat que es van rebre menys ofertes que el nombre mínim requerit.

Fraccionament de la despesa:

  • S'aprecien dues o més adquisicions amb similar objecte efectuades a idèntic adjudicatari per sota dels límits admesos per a la utilització de procediments d'adjudicació directa o dels llindars de publicitat o que exigirien procediments amb majors garanties de concurrència;
  • separació injustificada de les compres, per exemple, contractes separats per a mà d'obra i materials, estant tots dos per sota dels llindars de licitació oberta;
  • compres seqüencials just per sota de llindars d'obligació de publicitat de les licitacions.
 

ANNEX VI MODEL DE CONFIRMACIÓ DE L'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERÈS[1]

Expedient: _________________

[Contracto/Subvenció]: ___________________________________

Una vegada realitzat l'anàlisi de risc d'existència de conflicte d'interès a través de l'eina informàtica MINERVA, en els termes establert en l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, dictada en aplicació de la disposició addicional centena desena segona de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2023, i havent estat detectada una bandera vermella consistent a _____________________________________________ (descripció de la bandera vermella, amb la relació de sol·licitants respecte dels quals s'ha detectat la mateixa) em reitero que no existeix cap situació que pugui suposar un conflicte d'interès que comprometi la meva actuació objectiva en el procediment.

I per deixar-ne constància, signo la present declaració.

[1] Conforme al model contingut en l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.