Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA

Núm. 603285
Acord del Consell Executiu de dia 11 de setembre de 2024 pel qual s’implanta el Sistema intern d’informació previst en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, de creació de l’òrgan col·legiat responsable i d’aprovació del procediment i dels principis d’actuació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 21 de febrer de 2023 es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, per la qual s'incorpora al dret espanyol la Directiva (UE) 2019/1937.

La finalitat d'aquesta Llei és atorgar una protecció adequada davant les represàlies que poden sofrir les persones que informen sobre alguna de les accions o omissions previstes en l'article 2 d'aquesta Llei, entre les quals hi ha incloses les accions o omissions que poden ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu. Aquesta Llei s'ha d'aplicar a les persones informants que treballin en el sector privat o en el públic i que hagin obtingut informació sobre infraccions en un context laboral o professional.

En l'àmbit del sector públic, la Llei obliga a implantar un sistema intern d'informació que serà el camí preferent per informar sobre aquestes accions o omissions i que ha de garantir la confidencialitat en la identitat de la persona informant, així com complir una sèrie de requisits que venen determinats en aquesta Llei. També obliga a comptar amb un responsable d'aquest Sistema, que pot ser una persona física o un òrgan col·legiat, i que ha de ser designat per l'òrgan de govern de l'entitat corresponent i ha de disposar de tots els mitjans personals i materials per dur a terme les funcions. 

2. L'article 5 de la Llei 2/2023 disposa que és l'òrgan d'administració o l'òrgan de govern de cada entitat o organisme obligat el responsable de la implantació del Sistema intern d'informació. 

També disposa que, abans de la implantació, s'ha de consultar prèviament la representació legal de les persones treballadores. En aquest sentit el dia 24 de juliol de 2024 s'ha donat compliment al tràmit.

Consideracions jurídiques

1. La Llei 2/2023, de 20 de febrer, estableix l'obligació de totes les entitats que integren el sector públic de disposar d'un sistema intern d'informació en els termes prevists en aquesta Llei, dins les qual s'inclou les entitats que integren l'Administració local, d'acord amb l'apartat a) de l'article 13.

Així mateix, en l'article 14 d'aquesta Llei es regulen els medis compartits, és a dir, les administracions que poden compartir el Sistema intern d'informació i els recursos destinats a les investigacions i a les tramitacions; segons l'apartat 2 d'aquest article, les entitats pertanyents al sector públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents d'òrgans de les administracions territorials, i que comptin amb menys de cinquanta treballadors, poden compartir amb l'Administració d'adscripció el Sistema intern d'informació i els recursos destinats a les recerques i les tramitacions.

Això exclou l'Institut Mallorquí d'Afers Socials però, en canvi, inclou:

  • L'Institut de l'Esport Hípic de Mallorca
  • L'Agència de Defensa del Territori de Mallorca
  • El Consorci Serra de Tramuntana, Patrimoni Mundial
  • El Consorci Museu Marítim
  • El Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics

2. Segons s'estableix en l'article 8 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, l'òrgan d'administració o òrgan de govern de cada entitat o organisme obligat per aquesta Llei és el competent per designar la persona física responsable de gestionar aquest Sistema o «responsable del Sistema», i de la seva destitució o cessament; així mateix, si s'opta perquè el responsable del Sistema sigui un òrgan col·legiat, aquest ha de delegar en un dels seus membres les facultats de gestionar el Sistema intern d'informació i de tramitar expedients.

3. Als òrgans col·legiats del Consell Insular de Mallorca i de les entitats de dret públic que en depenen, a més de la normativa bàsica estatal, els és d'aplicació supletòria l'article 19 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (en endavant, LRJSP), d'acord amb el que s'estableix en la disposició addicional segona del Reglament orgànic del Consell de Mallorca, aprovat per Acord del Ple de 12 d'abril de 2018 (BOIB núm. 89, de 19 de juliol).

4. L'article 5.3 de la LRJSP disposa:

«3. La creació de qualsevol òrgan administratiu exigirà, almenys, el compliment dels següents requisits:

a) Determinació de la seva forma d'integració en l'Administració Pública de què es tracti i la seva dependència jeràrquica.

b) Delimitació de les seves funcions i competències.

c) Dotació dels crèdits necessaris per a la seva posada en marxa i funcionament.

»4. No podran crear-se nous òrgans que suposin duplicació d'uns altres ja existents si al mateix temps no se suprimeix o restringeix degudament la competència d'aquests. A aquest objecte, la creació d'un nou òrgan només tindrà lloc prèvia comprovació que no existeix un altre en la mateixa Administració Pública que desenvolupi igual funció sobre el mateix territori i població.»

Així mateix, el règim jurídic dels òrgans col·legiats s'ha d'ajustar a les normes de la secció 3a del capítol II d'aquesta Llei que, quant a la creació d'aquests, estableixen que «L'acord de creació i les normes de funcionament dels òrgans col·legiats que dictin resolucions que tinguin efectes jurídics enfront de tercers hauran de ser publicats en el Butlletí o Diari Oficial de l'Administració Pública en què s'integren. Addicionalment, les Administracions podran publicar-los en altres mitjans de difusió que garanteixin el seu coneixement» (article 15.3 de la LRJSP).

5. L'article 26 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, estableix que el consell executiu és l'òrgan de govern que, al capdavant de l'Administració insular, exerceix la funció executiva general en relació amb les competències del Consell Insular.

Per tot l'exposat,

El Consell Executi acorda:

1. Implantar el sistema intern d'informació del Consell Insular de Mallorca, dels organismes autònoms que en depenen (excepte de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials) i dels consorcis adscrits.

2. Aprovar la política del Sistema intern d'informació i garanties de protecció de les persones informants i el procediment de gestió d'informació, que s'incorporen com a annex I i II d'aquest Acord.

3. Crear el canal intern d'informació i les condicions generals d'ús d'aquest que es transcriuen com a annex III d'aquest Acord.

4. Crear el llibre registre previst en l'art. 26 de la Llei 2/2023.

5. Crear la Comissió del Sistema Intern d'Informació del Consell Insular de Mallorca, i regular la composició i el funcionament d'aquest òrgan col·legiat que s'adjunta com a annex IV. 

6. Designar la Comissió del Sistema Intern d'Informació del Consell Insular com a responsable del Sistema intern d'informació. 

7. Ordenar la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el Tauler d'edictes del Consell de Mallorca i en la Seu Electrònica del Consell Insular de Mallorca.

8. Comunicar aquest Acord a l'Institut de l'Esport Hípic de Mallorca, l'Agència de Defensa del Territori de Mallorca, el Consorci Serra de Tramuntana, Patrimoni Mundial, el Consorci Museu Marítim i el Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics.

9. Comunicar aquest Acord a les persones integrants de la Comissió del Sistema Intern d'Informació.

 

Palma, a la data de la signatura electrónica (19 de setembre de 2024

El conseller executiu de Presdència Antonio Francisco Fuster Zanoguera)

 

 

ANNEX I POLÍTICA DEL SISTEMA INTERN D'INFORMACIÓ I GARANTIES DE PROTECCIÓ DE LES PERSONES INFORMANTS DEL CONSELL INSULAR DE MALLORCA

L'article 5.2.h) de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, que regula la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, estableix l'obligació que el Sistema intern d'informació disposi d'una política o estratègia que enunciï els principis generals del sistema i de defensa de la persona informant. A més, l'article 5.2.j) reitera l'obligació d'establir les garanties per a la protecció dels informants en l'àmbit de la mateixa entitat o organisme, respectant, en tot cas, el que disposa l'art. 9.

1. Objecte

2. Normativa aplicable

3. Àmbit personal

4. Àmbit material d'aplicació

5. Principis generals del Sistema intern d'informació

6. Responsable del Sistema intern d'informació

7. Canal intern d'informació

8. Procediment de gestió de les informacions rebudes

9. Identificació dels canals externs d'informació

10. Garantia de confidencialitat

11. Tractament de dades personals

12. Conservació de dades personals

13. Llibre de registre

14. Drets i garanties de la persona informant

15. Protecció de la persona informant i prohibició de represàlies

16. Drets i garanties de les persones afectades per la informació

17. Publicitat

 

I. POLÍTICA DEL SISTEMA INTERN D'INFORMACIÓ DEL CONSELL INSULAR DE MALLORCA

1. Objecte

1. El Consell Insular de Mallorca, en compliment de la legalitat, elabora la política del Sistema intern d'informació (SII), d'acord amb el que estableixen els articles 5.2.h) i 5.2.j) de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, que regula la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció (d'ara endavant, Llei 2/2023), per la qual s'ha incorporat a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre del 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la Unió (d'ara endavant DPI).

Així mateix, aquest document pretén atorgar una protecció adequada davant les represàlies que puguin patir les persones que informin sobre les infraccions normatives.

Per tant, es tracta de complir allò que disposa l'article 13.1 de la Llei 2/2023, que estableix l'obligació de les administracions públiques d'implantar un sistema intern d'informació que serveixi de via preferent (article 4 de la Llei 2/2023) per comunicar les infraccions normatives compreses en l'article 2 de la Llei 2/2023 i de protegir les persones informants davant possibles represàlies.

Sens perjudici del caràcter preferent del canal intern d'informació, tota persona física pot informar de la comissió de qualssevol accions o omissions, incloses en l'àmbit d'aplicació de la Llei 2/2023, i en aquest document directament a través dels canals externs d'informació següents:

  • Bústia externa de l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant, AAI
  • Sistema de notificació de fraus de l'Oficina Europea de Lluita Contra el Frau de la Comissió Europea (OLAF)
  • Bústia de denúncies del Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA)

2. Normativa aplicable

La política del SII es regeix pel que preveu la normativa vigent aplicable, així com per la que la modifiqui o substitueixi en el futur. En la data de la seva elaboració, entre d'altres, la normativa vigent aplicable és:

  • Directiva 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre del 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la Unió
  • Llei 2/2023, de 20 de febrer, que regula la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció
  • Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 (RGPD), relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i que deroga la Directiva 95/46/CE
  • Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia de drets digitals

3. Àmbit material d'aplicació

1. El Sistema intern d'informació és la via per informar de qualssevol accions o omissions a què fa referència l'article 2 de la Llei 2/2023, que es produeixin en l'àmbit d'actuació del Consell Insular de Mallorca, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits i que:

a) Puguin constituir infraccions del dret de la Unió Europea sempre que:

  • entrin dins l'àmbit d'aplicació dels actes de la Unió Europea enumerats en l'annex de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la Unió, amb independència de la qualificació que en faci l'ordenament jurídic intern;
  • afectin els interessos financers de la Unió Europea tal com preveu l'article 325 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE); 
  • incideixin en el mercat interior, tal com preveu l'article 26.2 del TFUE.

b) Accions o omissions que puguin ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu. En tot cas, s'hi entenen compreses totes les infraccions penals o administratives greus o molt greus que impliquin menyscapte econòmic per a la hisenda pública i per a la Seguretat Social.

A aquests efectes, s'entén per àmbit d'actuació el que conformen els òrgans administratius i unitats integrants del Consell Insular de Mallorca, dels organismes autònoms que en depenen i dels consorcis adscrits que tinguin menys de 50 treballadors/es o el nombre legalment establert en cada moment.

2. Queden excloses de l'àmbit objectiu del Sistema d'Informació del Consell Insular de Mallorca:

a) Les informacions que afectin la informació classificada.

b) Les informacions afectades per obligacions que resulten de la protecció del secret professional dels i de les professionals de la medicina i de l'advocacia.

c) Les informacions relatives a infraccions en la tramitació de procediments de contractació que contenguin informació classificada o que hagin estat declarats secrets o reservats, o aquells l'execució dels quals hagi d'anar acompanyada de mesures de seguretat especials conforme a la legislació vigent, o en els quals ho exigeixi la protecció d'interessos essencials per a la seguretat de l'Estat. 

d) Les informacions relatives a les infraccions a què fa referència la part II de l'annex de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019.

4. Àmbit personal d'aplicació

1. De conformitat amb el que estableix l'article 3 de la Llei 2/2023, únicament tenen la consideració de persones informants del Sistema intern d'informació les persones físiques que hagin obtingut, en un context laboral o professional, informació sobre els fets a què es refereixin les comunicacions que facin i que, alternativament:

a) Treballin en el sector públic o privat, com a empleat públic o empleada pública o treballador o treballadora per compte d'altri, així com els càrrecs electes, consellers i conselleres executives, òrgans directius i la resta d'autoritats del Consell Insular de Mallorca, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits.

Els empleats públics, comprenen: personal funcionari de carrera o interí, personal laboral, ja sigui fix o indefinit, personal eventual i personal directiu, així com les persones que participen en procediments selectius, si la informació s'obté durant el procés de selecció.

També s'ha d'aplicar als treballadors laborals no empleats públics (si n'hi ha a l'entitat).

b) Persones autònomes que mantinguin o hagin mantingut una relació professional amb el Consell Insular de Mallorca.

c) Accionistes, partícips i/o integrants de l'òrgan d'administració, direcció o supervisió d'una empresa o entitat vinculada professionalment amb el Consell Insular de Mallorca.

d) Persones que treballin per a o sota la supervisió i/o direcció de contractistes, subcontractistes i proveïdors/es, i beneficiaris/àries de subvencions del Consell Insular de Mallorca.

Així mateix, tenen la condició d'informants:

a) Les persones que hagin obtingut informació en el marc d'una relació laboral o funcionarial ja finalitzada.

b) Voluntaris/àries o becaris/àries.

c) Treballadors/es en període de formació (amb independència que percebin o no remuneració).

d) Les persones, la relació laboral o funcionarial de les quals que encara no hagi començat però que hagin obtingut informació sobre infraccions durant el procés de selecció.

5. Principis generals del Sistema intern d'informació

El Sistema intern d'informació es regeix pels principis següents:

  • Impulsar una cultura preventiva: basada en el principi de «tolerància zero» davant actuacions irregulars i actes il·lícits o contraris a la llei.
  • Accessibilitat: permet a totes les persones referides en el punt 4 d'aquesta política comunicar informació sobre les infraccions previstes en aquest apartat, fins i tot de forma anònima.
  • Seguretat, confidencialitat i respecte a la normativa sobre protecció de dades: el canal està dissenyat i gestionat de manera segura. Garanteix la confidencialitat de la identitat de la persona informant i de qualsevol tercera persona esmentada en la informació i de les actuacions que es desenvolupin per gestionar-la i tramitar-la. Així com els drets a la intimitat, a la privadesa, a l'honor, a la defensa i a la presumpció d'innocència de les persones involucrades en el procés d'investigació iniciat com a conseqüència d'haver rebut una informació a través del canal i la protecció de dades, i hi impedeix l'accés de personal no autoritzat. La identitat de la persona informant, en cas de ser coneguda, així com la de terceres persones esmentades en la informació, només pot comunicar-se a l'autoritat judicial, al Ministeri Fiscal o a l'autoritat administrativa competent en el marc d'una investigació penal, disciplinària o sancionadora, amb el trasllat previ a la persona informant o a la tercera persona afectada, sempre que aquesta circumstància no comprometi la investigació o el procediment judicial en curs.
  • Diligència, agilitat i efectivitat: les actuacions adreçades a la comprovació i aclariment dels fets recollits en les informacions rebudes s'han de dur a terme amb la major diligència, agilitat i efectivitat possibles, tenint en compte la complexitat dels fets.
  • Proporcionalitat, objectivitat i respecte a les garanties de les persones que hi intervenen: les actuacions que es fan en el marc del Sistema s'han de desenvolupar conforme a criteris de proporcionalitat i objectivitat, amb el màxim respecte a la legalitat vigent, reconeixent els drets que assisteixen totes les parts que hi intervenen i observant totes les garanties que preveu expressament el procediment de gestió del Sistema. Està expressament prohibit qualsevol acte constitutiu de represàlia contra les persones informants. La persona afectada per la comunicació té dret a ser informada dels fets que se li atribueixen i a ser escoltada en qualsevol moment. Una vegada informada, pot sol·licitar examinar la informació i la documentació que consti en l'expedient que ha donat lloc a la tramitació de la comunicació, sens perjudici d'adoptar les mesures necessàries per assegurar que no es revela cap tipus d'informació que permeti conèixer la identitat de la persona informant.
  • Bona fe: constitueix requisit indispensable per protegir la persona informant que aquesta actua de bona fe i honestament considera  que s'han produït o poden produir fets greus perjudicials. Aquest principi es contraposa a actuacions com l'enviament d'informacions falses o tergiversades, així com les que s'hagin obtingut de manera il·lícita.
  • Publicitat: la informació necessària perquè les persones informants puguin fer ús del canal es proporciona de manera clara i fàcilment accessible a la pàgina web del Consell Insular de Mallorca.

6. Responsable del Sistema intern d'informació

El responsable d'implantar el Sistema intern d'informació és el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, o l'òrgan de govern de l'organisme o entitat que correspongui.

El Consell Executiu ha de designar el responsable del Sistema intern d'informació, que ha de ser un òrgan col·legiat. Com a responsable del Sistema ha de desenvolupar les funcions de forma independent i autònoma respecte de la resta d'òrgans de l'entitat. Per garantir-ne la imparcialitat i la independència en el desenvolupament de les seves funcions no podrà rebre instruccions de cap tipus.

L'òrgan col·legiat responsable del Sistema ha de delegar en un dels seus membres les facultats de gestió del Sistema intern d'informació i de tramitació dels expedients de recerca. Aquest membre delegat s'anomena gestor o gestora delegat del Sistema.

Per a l'exercici de les seves funcions, el responsable del Sistema ha de disposar de tots els mitjans personals i materials. En el moment en què el volum d'informacions que es comuniquin al Sistema ho aconsellin, s'hauran d'assignar els mitjans de suport administratiu necessaris, que hauran de ser suficients i adequats perquè pugui complir fidelment el que estableix aquesta política.

7. Canal intern d'informació

El canal intern d'informació del Consell Insular de Mallorca, dels organismes que en depenen i dels consorcis adscrits, constitueix el mitjà preferent per informar sobre les accions o omissions a què fa referència l'article 2 de la Llei 2/2023, sempre que es pugui tractar la infracció internament de manera efectiva i que la persona informant consideri que no hi ha risc de represàlies.

Mitjançant la creació del canal intern d'informació, s'estableix una via de comunicació segura que s'ajusta als requeriments de la Llei2/2023 i garanteix el compliment de les exigències de seguretat, la confidencialitat i la protecció de la identitat de la persona informant. També vol afavorir la cultura de la comunicació d'informacions com a mitjà per enfortir la integritat institucional.

8. Procediment de gestió de les informacions rebudes

Mitjançant instrucció de l'òrgan competent s'ha d'establir el procediment per gestionar les informacions rebudes i determinar els aspectes clau de la recepció, el tractament, la investigació i la resolució de les informacions sobre presumptes accions o omissions que puguin constituir infraccions en els termes de l'article 2 de la Llei 2/2023 i d'aquesta política.

9. Identificació dels canals externs d'informació

Sens perjudici del caràcter preferent del canal intern d'informació, tota persona física pot informar de la comissió de qualssevol accions o omissions incloses en l'àmbit d'aplicació de la Llei 2/2023 i en aquest document directament a través dels canals externs d'informació següents:

  • Bústia externa de l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant (AAI).
  • Sistema de notificació de fraus de l'Oficina Europea de Lluita Contra el Frau de la Comissió Europea (OLAF).
  • Bústia de denúncies del Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA).

10. Garantia de confidencialitat

Només poden accedir a les informacions que es presenten al Sistema intern d'informació les persones autoritzades expressament. 

Les persones al servei del Consell Insular de Mallorca que tinguin assignades les funcions de rebre i tramitar la informació que es canalitza a través del Sistema han de mantenir el degut secret sobre qualsevol assumpte de què tinguin coneixement, en especial respecte a la identitat de la persona informant, de la persona afectada i de qualsevol tercera persona que s'esmenti en la informació. La informació no es pot utilitzar per a finalitats diferents de les establertes expressament per l'ordenament jurídic.

Llevat que la persona informant sol·liciti expressament el contrari, cal mantenir la confidencialitat respecte de la seva identitat, de manera que no es pot revelar a ningú. Aquesta obligació inclou qualsevol informació de la qual es pugui deduir, directament o indirectament, la identitat. En totes les comunicacions, actuacions de verificació o sol·licituds de documentació que es duguin a terme s'han d'ometre les dades relatives a la identitat de la persona informant, així com qualssevol altres que puguin conduir totalment o parcialment a la seva identificació.

Tot el personal del Consell Insular de Mallorca, dels organismes autònoms dependents i dels consorcis adscrits estan subjecte als deures de confidencialitat establerts per la normativa que regula la protecció de les persones informants.

En cas que les comunicacions s'enviïn per mitjans que no siguin els que recull aquesta política o les rebi personal que no és responsable del tractament, s'han d'enviar immediatament al responsable del Sistema.

Sense perjudici del que estableixen els apartats anteriors, la identitat de la persona informant, així com de la persona afectada i de les terceres esmentades en la informació remesa, pot ser comunicada a l'autoritat judicial, al Ministeri Fiscal i/o a l'autoritat administrativa competent quan, en el marc d'una investigació penal, disciplinària o sancionadora, així ho estableixin les lleis.

Una vegada conclosa la tramitació en l'àmbit del Sistema intern d'informació, si el resultat de les actuacions és la proposta d'incoació d'un procediment posterior, disciplinari o de qualsevol altra naturalesa, o que es traslladin les actuacions a una altra autoritat competent, la informació i les actuacions que s'hagin dut a terme s'han de posar en coneixement de les unitats o autoritats encarregades de tramitar els procediments corresponents, preservant la identitat de la persona que va formular la informació al canal intern d'informació.

11. Tractament de dades personals

El tractament de dades personals que es du a terme en el Sistema intern d'informació es regeix pel que disposa la legislació vigent de protecció de dades personals, la Llei 2/2023 i la normativa interna de protecció de dades personals del Consell Insular de Mallorca. La seguretat de les dades personals es regeix pel Reial decret 311/2022, de 3 de maig, pel qual es regula l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS) i la normativa interna de seguretat de la informació.

Les condicions específiques del tractament de les dades es poden consultar en l'apartat específic del Sistema intern d'informació de la pàgina web del Consell Insular de Mallorca.

1. Règim jurídic del tractament de dades personals en el Sistema intern d'informació

D'acord amb el que assenyala l'art. 29 de la Llei 2/2023, els tractaments de dades personals que derivin de l'aplicació de la Llei 2/2023 es regeixen pel que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 (RGPD); la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD); la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig, de protecció de dades personals tractades per a fins de prevenció, detecció, investigació i enjudiciament d'infraccions penitenciàries i d'execució de sancions penitenciàries, i aquest apartat.

No es poden recopilar dades personals la pertinència de les quals no resulti manifesta per tractar una informació específica, o si es recopilen per accident, s'han d'eliminar sense dilació indeguda.

2. Legalitat dels tractaments de dades personals en el Sistema intern d'informació del Consell Insular de Mallorca 

D'acord amb el que preveu l'art. 30 de la Llei 2/2023, els tractaments de dades necessàries per aplicar la Llei 2/2023 i el funcionament del Sistema intern d'informació del Consell Insular de Mallorca s'entenen lícits perquè són d'implantació obligatòria (obligació legal) en virtut del que estableixen els articles 6.1.c) de l'RGPD, art. 8 de la LOPDGDD i l'art. 11 de la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig, de protecció de dades personals tractades per a fins de prevenció, detecció, investigació i enjudiciament d'infraccions penitenciàries i d'execució de sancions penitenciàries.

3. Informació sobre protecció de dades personals i exercici de drets

S'han de respectar els drets d'informació que recull l'art. 31 de la Llei 2/2023:

a) Quan s'obtinguin directament de les persones interessades les seves dades personals se'ls ha de facilitar la informació a què fan referència els articles 13 de l'RGPD i 11 de la LOPDGDD.

A més, s'ha d'informar de manera expressa les persones informants que la seva identitat serà en tot cas reservada i que no es comunicarà a les persones a què es refereixen els fets relatats ni a terceres persones.

b) La persona afectada per les informacions no pot ser en cap cas informada de la identitat de la persona informant.

c) Les persones interessades poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, limitació del tractament, la portabilitat, l'oposició i el relatiu a les decisions individuals automatitzades a què es refereixen els articles 15 a 22 de l'RGPD.

d) En cas que la persona afectada per les informacions exerceixi el dret d'oposició, es presumirà que, llevat de prova en contra, hi ha motius legítims imperiosos que legitimen el tractament de les seves dades personals.

4. Tractament de dades personals en el Sistema intern d'informació

El tractament de les dades personals contingudes en el Sistema s'ha de desenvolupar d'acord amb el que estableix l'art. 32 de la Llei 2/2023: 

a) Limitació de l'accés a les dades personals del Sistema intern d'informació.

L'accés a les dades personals que conté el Sistema intern d'informació queda limitat, en l'àmbit de les seves competències i funcions, exclusivament a la persona o òrgan responsable del Sistema i a qui el gestioni directament; a la persona responsable o l'òrgan competent per tramitar el procediment d'adopció de mesures disciplinàries o sancionadores corresponents; a la persona responsable dels serveis jurídics de l'entitat o organisme encarregat d'adoptar les mesures legals en relació amb els fets relatats en la comunicació i a les persones que eventualment es designin per encarregar-se'n del tractament. En tot cas, per a l'exercici de les seves funcions, a la persona designada com a delegada de protecció de dades.

b) Legalitat del tractament per adoptar mesures correctores.

És lícit el tractament de les dades per altres persones, o fins i tot la seva comunicació a terceres, quan calgui per adoptar mesures correctores a l'entitat o per tramitar els procediments sancionadors o penals que, si escau, siguin procedents. 

c) Supressió i conservació de dades.

En cap cas poden ser objecte de tractament les dades personals que no siguin necessàries per al coneixement i la investigació de les accions o omissions que puguin constituir infraccions incloses en l'àmbit material d'aplicació de la Llei 2/2023, i, si escau, se suprimiran immediatament. Així mateix, s'han de suprimir totes les dades personals que es puguin haver comunicat i que es refereixin a conductes que no estiguin incloses en l'àmbit d'aplicació de la llei.

Si la informació que s'ha rebut conté dades personals incloses en les categories especials de dades, s'han de suprimir immediatament, sense registrar-les ni tractar-les. 

Si s'acredita que la informació facilitada o part d'aquesta no és veraç, s'ha de suprimir immediatament des del moment en què es tingui constància d'aquest fet, llevat que aquesta manca de veracitat pugui constituir un il·lícit penal, en aquest cas s'ha de guardar la informació el temps necessari durant el qual es tramita el procediment judicial.

d) Els empleats públiques i tercers han de ser informats sobre el tractament de dades personals en el marc dels sistemes d'informació a què fa referència aquest apartat.

5. Preservació de la identitat de les persones informants i de les persones afectades per les informacions

Les persones informants tenen dret que la seva identitat no sigui revelada a terceres persones, en els termes que estableix l'art. 33 de la Llei 2/2023.

El Sistema intern d'informació no pot obtenir dades que permetin identificar la persona informant i ha de comptar amb mesures tècniques i organitzatives adequades per preservar la identitat i garantir la confidencialitat de les dades corresponents a les persones afectades i la de qualsevol tercera persona que s'esmenti en la informació subministrada, especialment la identitat de l'informant en cas que s'hagi identificat.

La identitat de la persona informant només es pot comunicar a l'autoritat judicial, al Ministeri Fiscal o a l'autoritat administrativa competent en el marc d'una investigació penitenciària, disciplinària o sancionadora. En aquest cas, la revelació de la identitat està subjecta a les salvaguardes establertes en la normativa aplicable. En particular, abans de revelar-ne la identitat s'ha de comunicar aquest fet a la persona informant, llevat que aquesta informació pugui comprometre la investigació o el procediment judicial. Quan l'autoritat competent ho comuniqui a la persona informant, li ha d'enviar un escrit explicant els motius de la revelació de les dades confidencials en qüestió.

6. Delegat o delegada de protecció de dades

Per al cas que el Consell Insular de Mallorca compti al SII amb la figura del delegat o delegada de protecció de dades, aquesta persona tindrà accés a les dades del Sistema en l'àmbit de les seves competències i funcions.

12. Conservació de dades personals

Les dades de qui comunica la informació i de les persones afectades, i de qualsevol altra persona esmentada en la comunicació, només es poden conservar en el Sistema intern d'informació durant el temps imprescindible per decidir sobre si és procedent iniciar una investigació sobre els fets comunicats.

Un cop transcorreguts tres mesos des de la recepció de la informació, si no s'han iniciat actuacions de recerca, s'han de suprimir les dades incorporades en l'activitat de tractament Sistema intern d'informació, llevat que es conservin amb la finalitat de deixar evidència del funcionament del Sistema.

Les comunicacions a les quals no s'hagi donat curs només poden constar de manera anonimitzada i no és aplicable l'obligació de bloqueig que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.

13. Llibre de registre

Tant les informacions com les actuacions que es desenvolupin s'han d'emmagatzemar en una base de dades, segura i d'accés restringit exclusivament a les persones responsables del Sistema intern d'informació, que ha de contenir com a mínim el següent:

  • Data de recepció
  • Codi d'identificació de la informació
  • Entitat afectada (Consell Insular o entitat dependent)
  • Actuacions desenvolupades
  • Mesures adoptades
  • Data de tancament de les actuacions

Al marge de l'accés per part del responsable del Sistema d'informació (i el seu personal de suport), al contingut d'aquest llibre de registre només s'hi pot accedir a petició raonada de l'autoritat judicial competent, mitjançant interlocutòria, i en el marc d'un procediment judicial i sota la tutela de l'autoritat judicial.

Les dades personals relatives a les informacions que s'han rebut i a les investigacions internes a què fa referència l'apartat anterior només s'han de conservar durant el període que sigui necessari i proporcionat a l'efecte de complir aquesta llei. En particular, s'ha de tenir en compte el que preveuen els apartats 3 i 4 de l'article 32 Llei 2/2023.

 

II. GARANTIES DE PROTECCIÓ DE LES PERSONES INFORMANTS DEL CONSELL INSULAR DE MALLORCA

14. Drets i garanties de la persona informant

En compliment del que estableix l'article 5.2.h) i 5.2.j) de la Llei 2/2023, aquesta política del Sistema intern d'informació estableix els principis, els drets i les garanties de protecció de les persones informants. La persona informant gaudeix dels drets següents en les seves actuacions: 

a) Decidir si desitja formular la comunicació d'informació de forma anònima o identificant-se. En tot cas, s'ha de respectar la reserva de la seva identitat, i no s'ha de revelar a les persones afectades per la informació ni a terceres persones; tot això a través d'un canal segur de comunicació.

b) Formular la informació per escrit, verbalment o, fins i tot, mitjançant reunió presencial.

c) Indicar un domicili, adreça electrònica o lloc segur per poder rebre, si escau, les comunicacions corresponents o renunciar, si escau, a rebre aquestes comunicacions.

d) Comparèixer davant la persona responsable del Sistema o la persona física en qui delegui, per iniciativa pròpia o quan sigui requerit. Si és el cas i si ho considera oportú pot ser assistida per un advocat o advocada.

e) Que se li confirmi la recepció de la seva comunicació en el termini de set dies naturals des que l'ha presentat. 

f) Rebre resposta a la comunicació en un termini de 3 mesos, o de 6 si la complexitat del cas ha determinat l'ampliació del termini esmentat.

g) Rebre informació, de forma clara i accessible, sobre els canals externs d'informació davant les autoritats competents i, si escau, davant les institucions, òrgans o organismes de la Unió Europea.

h) Exercir els drets que li confereix la legislació en matèria de protecció de dades personals, amb les limitacions que conté la Llei 2/2023.

i) Conèixer l'estat de la tramitació de la seva informació i que se li notifiquin els resultats de les actuacions de recerca.

j) A no patir represàlies per causa de les informacions que ha presentat, incloses les amenaces de represàlies i les temptatives de represàlies. Aquesta garantia de no ser objecte de cap tipus de represàlia s'ha de mantenir fins i tot quan del resultat de les activitats de recerca es conclogui que no ha tingut lloc cap fet o conducta dels establerts en l'àmbit d'aplicació material de la Llei 2/2023.

15. Protecció de la persona informant i prohibició de represàlies

Les persones informants tenen dret a la protecció sempre que concorrin els requisits següents:

a) Que tinguin motius raonables per pensar que la informació referida és veraç en el moment de la comunicació o revelació, encara que no aportin proves concloents. 

b) Que la informació esmentada es trobi en l'àmbit material d'aplicació de la Llei 2/2023 i d'aquesta política.

c) Que la informació o la revelació s'hagin fet d'acord amb els requeriments que preveu la Llei 2/2023 i aquesta política.

Les mesures de protecció del sistema també s'apliquen a les persones que:

a) En lloc de comunicar els fets, els revelin públicament sempre que compleixin els requisits de l'article 28 de la Llei 2/2023.

b) Exerceixin la representació legal dels treballadors i desenvolupin funcions d'assessorament i suport a la persona informant.

c) Assisteixin la persona informant en el procés, en el marc de l'organització per a la qual treballi o presti els seus serveis.

d) Poguessin patir represàlies pels seus vincles laborals o familiars amb la persona informant.

e) Ocupin o mantinguin qualsevol altre tipus de relació en un context laboral o, en el cas de persones jurídiques, en què l'informant tingui una participació significativa. A aquests efectes, s'entén que la participació en el capital o en els drets de vot corresponents a accions o participacions és significativa quan, per la seva proporció, permet que la persona que la tingui pugui influir en la persona jurídica.

f) Hagin comunicat o revelat públicament informació sobre accions o omissions incloses en l'àmbit d'aplicació de forma anònima, però que posteriorment hagin estat identificades i compleixin les condicions previstes.

No es podran acollir al dret de protecció les persones que comuniquin les informacions següents:

a) Informacions no admeses per algun canal intern d'informació o per alguna de les causes que preveu l'art. 18.2.a) de la Llei 2/2023.

b) Informacions vinculades a reclamacions sobre conflictes interpersonals o que afectin únicament la persona informant i les persones a què es refereixi la comunicació o revelació.

c) Informacions disponibles per al públic o que constitueixin mers rumors.

d) Informacions relatives a accions o omissions no compreses o excloses de l'àmbit material d'aplicació de l'art. 2 de la Llei 2/2023 i d'aquesta política.

Es prohibeixen expressament els actes constitutius de represàlia, incloses les amenaces de represàlia i les temptatives de represàlia contra les persones informants. 

S'entén per represàlia qualssevol actes o omissions que estiguin prohibits per la llei o que, de manera directa o indirecta, suposin un tracte desfavorable que situï les persones que els pateixen en desavantatge particular respecte d'una altra en el context laboral o professional i/o suposin un perjudici injustificat (real o potencial), només per la condició d'informants, o per haver fet una revelació pública. S'exceptua el supòsit en què aquesta acció o omissió es pugui justificar objectivament en atenció a una finalitat legítima i que els mitjans per assolir aquesta finalitat siguin necessaris i adequats.

A títol enunciatiu, es consideren represàlies les que s'adoptin en forma de:

a) Suspensió del contracte de treball, acomiadament o extinció de la relació laboral o funcionarial, incloent-hi la no renovació o la terminació anticipada d'un contracte de treball temporal una vegada superat el període de prova, o resolució anticipada o desistiment de contractes de béns o serveis.

b) Imposició de qualsevol mesura disciplinària, degradació o denegació d'ascensos i qualsevol altra modificació substancial de les condicions de treball i la no conversió d'un contracte de treball temporal en un d'indefinit, en cas que el treballador o treballadora tingués expectatives legítimes que se li oferiria una feina indefinida. Llevat que aquestes mesures es duguin a terme dins l'exercici regular del poder de direcció a l'empara de la legislació laboral o reguladora de l'estatut de l'empleat públic corresponent, per circumstàncies, fets o infraccions acreditades i alienes a la presentació de la comunicació.

c) Danys, inclosos els de caràcter reputacional, o pèrdues econòmiques, coaccions, intimidacions, assetjament o ostracisme.

d) Avaluació o referències negatives respecte a l'exercici laboral o professional.

e) Inclusió en llistes negres o difusió d'informació en un àmbit sectorial determinat, que dificultin o impedeixin l'accés a l'ocupació o la contractació d'obres o serveis.

f) Revocació i/o denegació injustificada d'una llicència o permís.

g) Denegació de peticions de formació.

h) Discriminació, tracte desfavorable o injust.

i) Limitació dels mitjans materials assignats per exercir les funcions assignades.

La protecció té una durada de dos anys. La persona que vegi lesionats els seus drets per causa de la informació o revelació que ha fet una vegada transcorregut aquest termini de dos anys pot sol·licitar la protecció davant el responsable del Sistema si persisteixen les causes que varen motivar-ne la protecció.

Els actes administratius que tinguin per objecte impedir o dificultar la presentació d'informacions i revelacions, així com els que constitueixin represàlia o causin discriminació després de presentar-les a l'empara d'aquesta llei, seran nuls de ple dret, donaran lloc, si s'escau, a mesures correctores disciplinàries o de responsabilitat i poden incloure la indemnització de danys i perjudicis corresponent al perjudicat.

16. Drets i garanties de les persones afectades per la informació

Les persones afectades per la informació gaudeixen dels drets següents:

a) A la presumpció d'innocència i a la protecció durant el transcurs de les activitats de recerca.

b) A ser informades dels fets objecte de recerca i a rebre la informació necessària durant les activitats de recerca que els permetin exercir el dret de defensa i a al·legar tot el que considerin oportú. S'ha de proporcionar —en un llenguatge senzill, comprensible i accessible— informació fiable, veraç i completa sobre la investigació interna que es duu a terme.

c) A la confidencialitat, durant les activitats de recerca, de les seves dades personals, evitant qualsevol tipus de difusió d'informació que pugui afectar els seus drets i llibertats fonamentals, especialment el dret a l'honor, la intimitat personal o familiar i la pròpia imatge.

d) A ser objecte d'una investigació objectiva, àgil, eficaç i transparent.

e) A acarar l'expedient de recerca. S'ha de garantir la possibilitat que la persona investigada accedeixi íntegrament a l'expedient de la investigació interna i a obtenir-ne còpia. A aquests efectes, s'anonimitzaran les dades directes o indirectes necessàries per garantir la protecció de la identitat de la persona informant.

f) Dret a no declarar contra si mateixa i a no admetre les informacions. No es pot exigir la col·laboració forçosa de la persona afectada per la investigació.

g) Dret a l'assistència lletrada: tant en el marc de l'entrevista com durant tot el procediment d'investigació interna restant, la persona afectada per la informació pot ser assistida per un lletrat o una lletrada a elecció pròpia, que no pot ser proposat ni suggerit pel Consell Insular de Mallorca.

h) Dret a ser assistida i assessorada per un o una representant legal dels treballadors en les actuacions de recerca.

i) Dret a ser informada de si es farà l'enregistrament i el registre de l'entrevista.

j) Dret a formular al·legacions per escrit i a proposar diligències d'investigació.

k) Dret a l'audiència amb caràcter previ a emetre l'informe d'investigació, en tot cas.

17. Publicitat

El Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms que en depenen i els consorcis adscrits han de publicitar i difondre el Sistema intern d'informació amb l'objectiu de donar-lo a conèixer.

 

ANNEX II

Instrucció sobre el procediment de gestió de les informacions rebudes al Sistema intern d'informació 

Capítol I. Comunicació d'irregularitats

Article 1. Obligació d'informar sobre irregularitats

Article 2. Formes de comunicació de la informació

Article 3. Tramesa de les informacions

Article 4. Comunicacions anònimes

Article 5. Forma de comunicar-se amb la persona informant

Article 6. Contingut de la informació

Article 7. Comunicació d'informacions falses o de mala fe

Capítol II. Recepció i anàlisi preliminar de les denúncies

Article 8. Recepció d'informacions

Article 9. Acusament de recepció

Article 10. Anàlisi sobre la versemblança de la informació i l'admissió a tràmit

Capítol III. Expedient d'investigació

Article 11. Obertura de l'expedient d'investigació i possible acumulació d'expedients 

Article 12. Instrucció

Article 13. Actuacions d'investigació

Article 14. Actuacions per a la garantia de drets de la persona afectada per la informació

Article 15. Adopció de mesures cautelars en el marc de la investigació interna

Capítol IV. Conclusió del procediment

Article 16. Terminació de les actuacions. Informe final

Article 17. Termini màxim d'acabament d'actuacions d'investigació 

Article 18. Recursos

 

CAPÍTOL I COMUNICACIÓ D'IRREGULARITATS

Article 1. Obligació d'informar sobre irregularitats

Les persones incloses en l'àmbit personal (subjectiu) de la política del Sistema intern d'informació del Consell Insular de Mallorca, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits que tenguin coneixement de la comissió de fets o conductes dins el seu àmbit d'aplicació material estan obligades a comunicar la informació corresponent en els termes que preveu aquesta instrucció.

De conformitat amb l'article 93.3 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, incorreran en responsabilitat el funcionariat o personal laboral que encobreixin les faltes consumades molt greus o greus, quan dels actes esmentats se'n derivi dany greu per a l'Administració o la ciutadania.

Article 2. Formes de comunicació de la informació

Les comunicacions al canal intern d'informació es poden presentar per escrit, verbalment o, fins i tot, sol·licitant una reunió presencial, a través de les vies habilitades en aquest procediment.

Article 3. Tramesa de les informacions

Les comunicacions de les informacions, amb identificació de la persona informant o de manera anònima, es poden remetre mitjançant formulari electrònic i correu postal, o bé mitjançant sistema de missatgeria de veu o en una reunió presencial, que s'ha de sol·licitar prèviament.

a) Electrònicament, a través del formulari del web del Consell Insular de Mallorca a la secció corresponent al Sistema intern d'informació, al qual s'accedeix mitjançant un enllaç ubicat en un apartat visible i clarament identificable a la pàgina principal del web corporatiu.

Aquest formulari forma part de les bústies electròniques del Consell Insular de Mallorca, que són un canal segur d'admissió d'informacions. Aquestes bústies permeten una comunicació bidireccional, mitjançant la comunicació d'un codi únic que permet fer el seguiment i la consulta de les actuacions de manera segura i garanteix l'anonimat durant tot el procés, a partir de l'ocultació de la identificació del dispositiu de la persona informant. La persona informant ha de custodiar en un entorn segur aquest codi únic, ja que en cas de pèrdua no es pot recuperar. Així mateix, aquest codi permet afegir informació addicional en qualsevol moment abans de l'acabament i el tancament de l'expedient.

b) A través de correu postal ordinari, adreçat al responsable de gestió del Sistema intern d'informació (c/ de Palau Reial, 1, 07001 Palma, Mallorca).

c) Mitjançant missatgeria de veu habilitada al formulari electrònic disponible al canal intern de cada entitat.

d) Presencialment, mitjançant una reunió amb la persona responsable de la gestió del Sistema, i que, una vegada sol·licitada per alguna de les vies anteriors, s'ha de fer en els set dies hàbils següents, llevat que la persona informant sol·liciti fer-la en una data posterior.

Les comunicacions rebudes per aquesta via s'han de documentar d'alguna de les maneres següents:

  • Mitjançant gravació de la conversa en un format segur, durador i accessible
  • A través d'una transcripció completa i exacta de la conversa, oferint la possibilitat a la persona informant de comprovar, de rectificar i d'acceptar, mitjançant la seva firma, la transcripció de la conversa.

La persona responsable de gestionar el Sistema s'ha d'assegurar que les reunions que mantengui amb la informant es facin en condicions que garanteixin la confidencialitat de la informació i de la identitat de la persona informant.

En cas que les comunicacions s'enviïn per mitjans que no siguin els anteriors o les rebi personal diferent del responsable de gestió del Sistema d'informació (o personal col·laborador degudament acreditat), s'han de remetre immediatament a aquest i adoptar les mesures particulars que resultin oportunes per garantir el compliment dels principis del Sistema, especialment el deure de confidencialitat i la protecció de la persona informant.

Article 4. Comunicacions anònimes

Les persones informants poden remetre comunicacions anònimes al canal intern d'informació.

S'entén per comunicació anònima aquella en què no es faciliten dades personals que permetin identificar la persona informant.

Si fos possible, s'ha de comunicar a la persona que informi anònimament que, si s'identifiqués més tard, tindrà dret a les mesures de protecció establertes en la política del Sistema intern d'informació i en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció (d'ara endavant, Llei 2/2023).

Article 5. Forma de comunicar-se amb la persona informant

El Consell Insular de Mallorca es pot comunicar amb la persona informant a través del sistema habilitat pel mateix canal intern d'informació. Aquest canal electrònic facilita un codi únic d'identificació a la persona informant que, sempre que el conservi, permet mantenir la comunicació entre la persona informant, amb independència que s'hagi identificat o no, i el Sistema intern d'informació. En tot cas, en els supòsits d'informacions anònimes, només és possible aquesta comunicació mitjançant aquest mitjà electrònic.

La persona informant podrà renunciar expressament a la recepció de qualssevol comunicacions realitzades duites a terme per la responsable del Sistema o la responsable de gestionar el Sistema com a conseqüència de la informació.

Quan es rebin comunicacions per correu postal o mitjançant reunió presencial, les comunicacions amb la persona informant s'han de fer, preferentment, per mitjans electrònics, sempre que es pugui garantir adequadament el compliment dels principis del Sistema intern d'informació, especialment, la protecció de la persona informant.

Article 6. Contingut de la informació

La informació remesa ha de contenir una descripció dels fets de la forma més concreta i detallada possible, i identificar, sempre que sigui possible, la persona o persones que hi han participat; els fets, les conductes, els negocis jurídics, les convocatòries, els instruments o els expedients afectats que es corresponguin amb l'àmbit d'aplicació material de la Llei 2/2023 i que tenguin relació amb l'activitat i el funcionament del Consell Insular de Mallorca; organismes autònoms dependents i consorcis adscrits; la data certa o aproximada en què es van produir i, si escau, les persones o els òrgans a qui s'hagi tramès prèviament la informació. Es pot aportar, a més, qualsevol documentació o element de prova que faciliti la verificació de la informació o, en cas de no disposar-ne, la denominació i identificació dels elements probatoris que acreditin els fets comunicats.

Article 7. Comunicació d'informacions falses o de mala fe

El canal intern d'informació del Consell Insular de Mallorca, el dels organismes autònoms dependents i els dels consorcis adscrits s'ha d'emprar de manera responsable i adequada. La comunicació de fets falsos, amb una actitud maliciosa, suposa una infracció de la bona fe i poden derivar en les mesures disciplinàries o d'altres tipus que legalment corresponguin.

Si, després de l'anàlisi oportuna, es pogués concloure que els fets denunciats són manifestament falsos i que la denúncia ha estat presentada amb mala fe, la persona responsable del Sistema:

  • Arxivarà la denúncia, documentarà els motius que han portat a arxivar l'expedient i finalitzaran les actuacions d'investigació.
  • Traslladarà, si escau, aquesta circumstància a l'òrgan competent, perquè adopti les accions judicials civils, penals, administratives o disciplinàries que corresponguin.

 

CAPÍTOL II RECEPCIÓ I ANÀLISI PRELIMINAR DE LES DENÚNCIES

Article 8. Recepció d'informacions

Les informacions verbals o escrites seran recepcionades per la persona o persones responsables de gestionar el Sistema i/o pel personal, degudament acreditat, al qual s'assignin funcions de suport tecnicoadministratiu.

Rebuda la informació i amb caràcter previ a la seva tramitació, la persona responsable de gestionar el Sistema que s'encarregarà de la instrucció del procediment ha de signar una declaració d'absència de conflicte d'interès. Aquesta declaració s'incorporarà a l'expedient. En cas de concórrer causes d'abstenció, ho comunicarà al responsable del Sistema.

En el cas que la informació es refereixi a la persona responsable del Sistema, o a persones que hi estiguin relacionades, o concorri causa d'abstenció, aquesta s'abstindrà de totes les actuacions que es puguin dur a terme en el marc de la investigació interna respectiva que, si escau, s'incoï. En aquest darrer cas, assumirà les funcions de persona responsable del Sistema el seu suplent.

Article 9. Acusament de recepció

Després de la recepció de la informació, en un termini no superior a set dies naturals comptadors des de l'endemà de rebre-la, se n'acusarà recepció, llevat que sigui anònima, que la persona que informa expressament hagi renunciat a rebre comunicacions relatives a la investigació o que resulti materialment impossible fer aquesta comunicació per raó del mitjà a través del qual s'hagi comunicat la informació.

L'acusament de recepció s'ha de fer en condicions que garanteixin que no es posa en perill la confidencialitat de la informació.

Amb l'acusament de recepció s'ha d'informar la persona del següent:

a) Com pot contactar amb la persona responsable del seguiment de la informació.

b) La possibilitat de mantenir contacte amb la persona responsable durant tot el procés d'investigació i la possibilitat d'aportar més informació o documentació.

c) Els drets que la Llei 2/2023 atorga a les persones informants.

d) El temps màxim per rebre una resposta sobre la informació.

e) La confidencialitat amb què serà tractada la informació, així com el tractament reservat que rebran les seves dades personals en aplicació de la legislació de protecció de dades personals vigent, sens perjudici que la persona informant, amb caràcter previ a la comunicació d'una informació, disposi de la informació sobre les condicions específiques del tractament de les dades en l'apartat del Sistema intern d'informació del web del Consell Insular de Mallorca.

Si la informació ha estat presentada verbalment, la persona responsable de gestionar el Sistema ha de comunicar-li de forma escrita, així mateix, la confidencialitat de què gaudirà la informació detallada, la protecció que es durà a terme de les seves dades personals, així com la resta dels continguts referits en l'apartat 2 d'aquest article.

Article 10. Anàlisi sobre la versemblança de la informació i l'admissió a tràmit

Inicialment, la persona responsable de gestionar el Sistema ha d'analitzar la informació rebuda a l'efecte de comprovar si s'hi exposen fets o conductes que es troben dins l'àmbit d'aplicació material i personal del Sistema intern d'informació. A aquests efectes, pot fer les verificacions i actuacions que es considerin necessàries, així com sol·licitar la documentació, la informació addicional o l'assessorament tecnicojurídic que resulti estrictament necessari per fer aquesta anàlisi, tant a la persona informant com a les àrees o als serveis que puguin disposar d'aquesta informació o que puguin resultar afectats, els quals han de facilitar-la en un termini no superior a quatre dies hàbils. L'assessorament tecnicojurídic també s'ha de prestar amb caràcter preferent, respectant aquest termini.

La persona responsable de gestionar el Sistema, una vegada analitzada la informació presentada, ha de proposar, en un termini de cinc dies hàbils des de la recepció o, si escau, des de la recepció de la informació complementària sol·licitada, el següent a la Comissió del Sistema Intern d'Informació:

a) Incoar l'expedient d'investigació corresponent, perquè entén que els fets denunciats resulten versemblants, suficients i que podrien revestir el caràcter d'irregularitat presumptament comesa per una persona vinculada amb el Consell Insular de Mallorca, dels organismes autònoms dependents i consorcis adscrits.

b) Inadmetre la informació pels motius següents:

  • Els fets o les conductes relatats són manifestament irrellevants.
  • Els fets denunciats no són constitutius d'infracció de l'ordenament jurídic inclòs en l'àmbit d'aplicació del Sistema intern d'informació o no es pot identificar la persona autora dels fets.
  • Els fets o les conductes relatats manquen manifestament de versemblança o fonament o se sustenten únicament en opinions o rumors.
  • La informació remesa conté una descripció excessivament genèrica o inconcreta dels fets o els elements de prova subministrats no permeten fer una verificació adequada de la informació rebuda.
  • Els fets denunciats no han estat comesos per una persona que mantengui una relació funcionarial, laboral, contractual, de caràcter electe o d'una altra índole (directa o indirecta) amb el Consell Insular de Mallorca, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits.
  • Els fets o les conductes relatats no contenen informació nova i significativa sobre infraccions en comparació d'una informació anterior respecte de la qual hagin conclòs els procediments corresponents, llevat que s'apreciïn circumstàncies noves de fet o de dret que justifiquin un procediment nou.
  • La informació sobre els fets o les conductes relatats ha estat obtinguda mitjançant la comissió d'un delicte. En aquest supòsit, a més de la inadmissió, es proposa trametre la informació rebuda al Ministeri Fiscal.

c) Remetre amb caràcter immediat la informació al Ministeri Fiscal, quan els fets puguin ser indiciàriament constitutius de delicte, o a la Fiscalia europea, en cas que els fets afectin els interessos financers de la Unió Europea.

d) Remetre la comunicació a l'autoritat, entitat o organisme que es consideri competent per tramitar-la.

Un cop rebuda la proposta d'admissió per la persona responsable de gestionar el Sistema, la Presidència de la Comissió ha de convocar els seus membres amb fixació d'una data per a la sessió en funció de la naturalesa, gravetat o urgència de la informació rebuda i, en tot cas, abans del transcurs de deu dies hàbils des de la recepció de la proposta d'admissió. 

En cas que la informació es refereixi a un membre de la Comissió, aquest s'ha d'abstenir de participar en la reunió, així com de totes les altres actuacions que posteriorment poguessin dur-se a terme en el marc de la respectiva investigació interna que, si escau, s'incoï. Si de la mera lectura de la informació s'advertís aquest fet, no se'l convocarà a la reunió i es posarà de manifest aquesta circumstància a la persona afectada. En aquest darrer supòsit se'n convocarà el suplent.

La Comissió, amb l'anàlisi prèvia de la proposta de la persona responsable de gestionar el Sistema, ha d'acordar motivadament, per majoria absoluta dels seus membres, la inadmissió de la comunicació, l'admissió a tràmit d'aquesta, la tramesa al Ministeri Fiscal o la tramesa de la informació a l'òrgan competent per a la seva tramitació.

Quan sigui possible, s'ha de traslladar a la persona informant la decisió adoptada respecte de la seva comunicació.

 

CAPÍTOL III EXPEDIENT D'INVESTIGACIÓ

Article 11. Obertura de l'expedient d'investigació i possible acumulació d'expedients

Un cop admesa a tràmit la informació, s'inicia l'expedient d'investigació corresponent, que ha d'estar individualitzat per a cada informació.

Tot i això, en el cas que s'hagin rebut informacions diverses relacionades amb un mateix fet o fets vinculats diversos, la persona responsable de gestionar el Sistema pot acordar acumular les informacions en un mateix expedient d'investigació respectant la confidencialitat individualitzada de cada una.

Les actuacions d'investigació tenen la consideració d'actuacions prèvies, de conformitat amb l'article 55 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 12. Instrucció

La instrucció de l'expedient d'investigació comprèn totes les actuacions encaminades a comprovar els fets o les conductes relatats als efectes de determinar el tractament que s'hi hagi de donar.

La instrucció s'inicia sol·licitant informació als òrgans, a les unitats o a les persones implicades en els fets relatats, recopilant tota la informació que es requereixi per poder efectuar una primera valoració del cas, així com de possibles antecedents o indicadors que puguin resultar d'interès, amb els límits que pogués tenir, si escau, determinada informació confidencial.

Article 13. Actuacions d'investigació

En el marc de la instrucció de l'expedient d'investigació es pot fer ús de totes les actuacions jurídicament lícites i vàlides per esbrinar els fets objecte de denúncia.

Les actuacions d'investigació han d'estar regides pel principi de proporcionalitat i han de respectar les consideracions següents:

a) No hi ha d'haver altres actuacions investigadores que siguin alternatives menys costoses per assolir l'objectiu perseguit.

b) S'ha de respectar el principi de mínima investigació, per la qual cosa per a tota actuació s'ha de justificar que la seva no pràctica podria comprometre la investigació.

c) Han de servir als fins de la investigació.

Entre d'altres, es poden fer les actuacions d'investigació següents:

a) Entrevista a la persona afectada per la informació. Ha d'anar precedida de la lectura pertinent dels drets i de les garanties que té (consignats en l'article 13 de la política). Se n'ha d'estendre acta, que la persona entrevistada ha de signar en prova de conformitat.

b) Entrevista amb la persona informant, en cas que sigui possible, de la qual se n'ha d'estendre acta, que la persona entrevistada ha de signar en prova de conformitat.

c) Entrevista a testimonis, que ha d'anar precedida, en tot cas, de l'advertiment de l'obligació que han de ser veraços en les declaracions. Se n'ha d'estendre acta, que la persona entrevistada ha de signar en prova de conformitat.

d) Examen de qualsevol tipus de documentació i requeriment d'aquesta a les persones físiques o jurídiques corresponents.

Durant la instrucció del procediment, la persona responsable de gestionar el Sistema pot requerir assessorament sobre qualsevol aspecte que tengui relació amb el cas objecte d'investigació. A aquests efectes, es pot recórrer a personal especialitzat, intern o extern, garantint la confidencialitat de les dades de la persona informant, de la persona afectada per la informació i de les altres que  en la informació s'esmenti.

Article 14. Actuacions per a la garantia de drets de la persona afectada per la informació

Un cop admesa a tràmit la comunicació, la persona afectada ha de ser informada per escrit de les accions o omissions que se li atribueixen. Aquesta comunicació es pot fer en el tràmit d'audiència, si es considera que fer-la amb anterioritat podria facilitar l'ocultació, la destrucció o l'alteració de les proves.

A més, cal informar-la dels drets que té, establerts en l'article 16 de la política del Sistema d'informació i en la Llei 2/2023.

Les actuacions d'investigació comprenen, sempre que sigui possible, una entrevista amb la persona afectada en què, amb absolut respecte a la presumpció d'innocència, se la convidarà a exposar la seva versió dels fets i a aportar els mitjans de prova que consideri adequats i pertinents.

A fi de garantir el dret de defensa, la persona afectada per la informació tindrà accés a l'expedient, del qual s'ha d'ometre, en tot cas, la informació que pogués identificar la persona informant; podrà ser escoltada en qualsevol moment i serà advertida de la possibilitat de comparèixer assistida d'advocat o d'advocada i/o d'una persona representant dels treballadors.

Amb caràcter previ a l'emissió de l'informe d'investigació, s'ha de donar tràmit d'audiència a la persona afectada, per un termini no inferior a deu dies hàbils.

Article 15. Adopció de mesures cautelars en el marc de la investigació interna

La persona responsable del Sistema pot proposar l'adopció de les mesures cautelars necessàries, amb l'objectiu de garantir la bona fi de la investigació interna, així com per evitar qualsevol perjudici per al Consell Insular de Mallorca, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits, persones informants o per a terceres persones afectades.

L'òrgan competent del Consell Insular de Mallorca ha d'acordar per escrit l'adopció de les mesures cautelars. S'hi exposaran detalladament les raons i necessitats que condueixen a l'adopció de les mesures cautelars, la durada que tindran, la identificació de les mesures concretes que s'adopten i un judici de proporcionalitat entre les mesures adoptades i els fins perseguits.

L'adopció d'aquestes mesures ha de ser posada en coneixement, immediatament i per escrit, dels serveis competents del Consell Insular de Mallorca, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits, segons escaigui, per a la seva execució, així com de la persona o persones afectades directament o indirectament per aquestes i al responsable del Sistema intern d'informació.

 

CAPÍTOL IV CONCLUSIÓ DEL PROCEDIMENT

Article 16. Terminació de les actuacions. Informe final

Concloses les actuacions d'investigació, la persona responsable de gestionar el Sistema emet un informe que ha de contenir almenys:

  • Les actuacions fetes, per tal de comprovar la versemblança dels fets.
  • Les actuacions d'investigació practicades.
  • Les conclusions a què s'ha arribat en la instrucció i valoració dels fets, les proves i els indicis que les sustenten.

L'informe és remès a la persona responsable del Sistema, perquè adopti alguna de les decisions següents:

  • a) Arxivament de l'expedient, que es notifica a la persona informant i a l'afectada. En aquests supòsits, la informant té dret a la protecció prevista en l'ordenament, llevat que en la instrucció es conclogui que la informació no s'hauria d'haver admès.
  • b) Tramesa al Ministeri Fiscal si, malgrat no haver-se apreciat inicialment indicis que els fets poguessin revestir el caràcter de delicte, en resultés el contrari del curs de la instrucció. Si el delicte afecta els interessos financers de la Unió Europea, s'ha de remetre a la Fiscalia Europea.
  • c) Tramesa de la informació, així com de l'informe final, a l'òrgan competent del Consell Insular, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits per perseguir els fets o les conductes dins l'àmbit d'aplicació material de la Llei 2/2023. Quan pogués escaure l'adopció de mesures sancionadores i/o disciplinàries contra un empleat públic o empleada pública, o contra una persona contractada per compte d'altri del Consell Insular de Mallorca es remetrà immediatament al servei competent en matèria de recursos humans. Quan la decisió de l'informe incorpori una proposta d'incoació d'un expedient sancionador o disciplinari, les tasques de comprovació i la decisió adoptada tindran els efectes i la consideració d'expedient d'informació reservada.

A més del contingut mínim previst en els apartats anteriors, el responsable del Sistema pot incorporar recomanacions motivades als serveis del Consell Insular de Mallorca, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits en què se suggereixi la modificació, l'anul·lació o la incorporació de criteris, amb la finalitat d'evitar les disfuncions i les incorreccions detectades i d'impulsar iniciatives de millora en les pràctiques administratives.

Article 17. Termini màxim d'acabament d'actuacions d'investigació

El termini per finalitzar el procediment i donar, si escau, resposta a la persona informant no pot ser superior als tres mesos des de la recepció de la informació o, si no es va donar resposta a la persona informant, de tres mesos des del venciment del termini de set dies hàbils després d'efectuar-se la comunicació.

No obstant això, la persona responsable de gestionar el Sistema pot determinar l'ampliació del termini, fins a tres mesos addicionals, quan l'especial complexitat de l'assumpte o altres raons degudament justificades ho aconsellin.

Article 18. Recursos

De conformitat amb l'article 13.5 de la Llei 2/2023, les decisions de la Comissió no són recurribles en via administrativa ni en via contenciosa administrativa, sens perjudici del recurs administratiu o contenciós administratiu que pogués interposar-se davant l'eventual resolució que posi fi al procediment sancionador o d'un altre tipus que pogués incoar-se a causa dels fets relatats.

 

ANNEX III

CONDICIONS GENERALS D'ÚS DEL CANAL INTERN D'INFORMACIÓ

Les presents condicions general d'ús (condicions) regulen les normes d'utilització, accés i funcionament del canal intern d'informació del Consell Insular de Mallorca (canal), el qual està integrat dins el Sistema intern d'informació del Consell Insular de Mallorca.

La utilització del canal atribueix la condició de persona informant i implica l'acceptació de totes les condicions incloses en aquest document i en la política de privacitat.

Les condicions tenen un període de validesa indefinit, de tal manera que el Consell Insular de Mallorca es reserva el dret a modificar-les i/o actualitzar-les en qualsevol moment, sense necessitat d'haver-ne d'informar amb caràcter previ la persona informant, per la qual cosa es recomana revisar-les freqüentment.

1. Què és el canal intern d'informació?

Constitueix un mecanisme intern de bústia creada als efectes de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció (Llei 2/2023), amb la finalitat de posar en coneixement l'existència, en un context laboral o professional, d'accions o omissions que puguin constituir, als efectes de l'article 2 de la Llei 2/2023, infraccions del dret de la Unió Europea o constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu.

2. Característiques de l'aplicatiu

El canal ha estat desenvolupat pel Consell Insular de Mallorca fent servir el programari lliure de codi obert GlobaLeaks.

3. Qui pot fer ús del canal i tenir-hi accés?

El canal està habilitat per a tot el personal treballador que forma part del Consell Insular de Mallorca, amb independència de la naturalesa del vincle i de la seva durada. S'hi inclou el personal treballador a temps parcial, el de contractes de durada determinada i totes les persones la relació laboral de les quals hagi finalitzat o encara no hagi començat en relació amb informació d'infraccions obtinguda durant el procés de selecció o de negociació precontractual, amb independència també que percebin o no remuneració; també, qualsevol persona que treballi per a o sota la supervisió i la direcció de contractistes i subcontractistes i proveïdors.

S'hi pot accedir a través de la següent adreça electrònica: https://web.conselldemallorca.es/sistema-intern-informacio. També és accessible des de la pàgina principal del web corporatiu del Consell Insular de Mallorca.

4. Tipus d'informacions

El canal permet la presentació dels següents tipus d'informacions:

  • Identificatives: s'hi indica el nom de la persona informant i es pot assenyalar la manera en què prefereix rebre les notificacions relatives al tractament de la comunicació. A aquest efecte, pot facilitar una adreça electrònica i/o telèfon per rebre comunicacions. No obstant això, pot renunciar expressament a la recepció de qualsevol comunicació de les actuacions duites a terme.
  • Anònimes: es desconeix la identitat de la persona informant.

5. A quin tipus d'infraccions s'aplica?

S'aplica a les infraccions establertes en l'article 2 de la Llei 2/2023, que comprèn totes les informacions que versin sobre:

  • Infraccions del dret de la Unió Europea quan (i) afectin alguna de les matèries assenyalades en l'Annex I de la Directiva 2019/1937, anomenada Directiva Whistleblowing, (ii) afectin els interessos financers de la Unió o (iii) incideixin en el mercat interior. 
  • Infraccions administratives greus o molt greus.
  • Fets delictius.

Es preveuen algunes excepcions, com ara les comunicacions relatives a informació classificada o que puguin afectar la seguretat de l'Estat, que no entrarien en l'àmbit de protecció de la norma. 

6. Ús responsable del canal

Les persones informants han de fer un ús responsable del canal. No està permès el trasllat d'informacions infundades o de mala fe.

Perquè les informacions presentades siguin preses en consideració no poden ser genèriques, han d'identificar o aportar alguna dada que permeti identificar els fets traslladats i han d'indicar algun element de prova que permeti raonablement la verificació o determinar el tractament que es donarà a la informació comunicada.

7. Com es poden traslladar les informacions?

La presentació de les informacions al canal s'ha de realitzar de forma:

  • Escrita: emplenant el formulari habilitat al canal.
  • Verbal: mitjançant l'enregistrament d'un missatge de veu habilitat al canal o mitjançant entrevista personal.

Les informacions que es traslladin han de contenir, en la mesura que sigui possible, els aspectes següents:

  • Identificació de la persona informant, tret que es presenti una informació anònima.
  • Nom i llinatges de la persona, o persones, a qui s'atribueixen els fets i/o conductes objecte d'informació.
  • Data dels fets i el màxim d'informació disponible.
  • Documents eventuals o altres mitjans de prova que es tenguin a l'abast i que puguin acreditar els fets i/o conductes objecte de comunicació.

8. Procediment de gestió de les informacions traslladades

Consultau l'Annex II de l'acord de creació del Sistema intern d'informació del Consell Insular de Mallorca, relatiu al procediment de gestió del Sistema intern d'informació.

9. Terminis aplicables al procediment

El termini màxim per donar resposta a les actuacions de recerca s'estableix en tres (3) mesos a partir de l'acusament de recepció o, en el cas que no s'hagi efectuat l'acusament de recepció, del venciment del termini de set (7) dies naturals després d'efectuar-se la informació. No obstant això, en els casos de complexitat especial que requereixin una ampliació del termini, es podrà ampliar fins a un màxim de tres (3) mesos addicionals.

10. Mesures per a la protecció de les persones informants

Es prohibeixen expressament els actes constitutius de represàlia contra les persones informants.

S'entén per represàlia qualssevol actes o omissions que estiguin prohibits per la llei o que, de manera directa o indirecta, suposin un tracte desfavorable que situï les persones que els pateixen en desavantatge particular respecte d'una altra en el context laboral o professional, tan sols per la condició d'informant.

Consultau les clàusules 14 i 15 de l'Annex I de l'acord de creació del Sistema Intern d'informació, relatiu a la política del Sistema Intern d'Informació.

11. Llibre registre de les informacions rebudes

El Consell Insular de Mallorca disposa del Llibre registre de les informacions rebudes i de les investigacions internes a què hagin donat lloc i en garanteix, en tot cas, els requisits de confidencialitat prevists en la Llei 2/2023.

Aquest registre no és públic i únicament a petició raonada de l'autoritat judicial competent, mitjançant interlocutòria, i en el marc d'un procediment judicial i sota la tutela d'aquella, es pot accedir totalment o parcialment al contingut del registre esmentat.

Les dades personals relatives a les informacions rebudes i investigacions internes a les quals es refereix l'apartat anterior només es conservaran durant el termini necessari i proporcionat als efectes de complir amb la Llei 2/2023, en els termes que estableixen els apartats 3 i 4 de l'article 32. En cap cas, es poden conservar les dades per un termini superior a deu (10) anys.

 

 

POLÍTICA DE PRIVACITAT

1. Confidencialitat i protecció de dades personals

La preservació de la identitat de la persona informant és una de les premisses essencials de protecció als efectes de la Llei 2/2023, per la qual cosa qui presenti una comunicació o informació sobre alguna infracció segons l'article 2 de la mencionada llei té dret al fet que la seva identitat no sigui revelada a terceres persones.

A aquest efecte, el canal no permet la identificació de la persona informant i aplica les mesures tècniques i organitzatives adequades per preservar la identitat i garantir la confidencialitat de les dades corresponents a les persones afectades, així com a qualsevol tercer que es mencioni a la informació subministrada, especialment la identitat de la persona informant en cas que s'hagués identificat.

En el cas d'informacions realitzades verbalment, es requereix el consentiment de la persona informant per enregistrar-ne la veu i se la informa del tractament de les seves dades personals d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades.

En cap cas poden ser objecte de tractament les dades personals que no siguin necessàries per al coneixement i investigació de les accions o omissions constitutives d'infraccions penals o administratives greus o molts greus, i si s'escau s'han de suprimir immediatament. En aquest sentit, i en cas d'informacions anònimes, s'informa que l'adreça IP de l'ordinador no serà enregistrada ni emmagatzemada.

Si la informació rebuda contingués categories especials de dades personals, subjectes a protecció especial, s'han de suprimir immediatament, llevat que el tractament sigui necessari per raons d'un interès públic essencial conforme al que preveu l'article 9.2.g) de l'RGPD, segons disposa l'article 30.5 de la Llei 2/2023. En tot cas, no es poden recopilar dades personals la pertinència de les quals no resulti manifesta per poder tractar una informació específica o, si es recopilen per accident, s'han d'eliminar sense dilació indeguda.

De conformitat amb la clàusula 2 de les condicions generals d'ús, el present canal intern d'informació ha estat desenvolupat pel Consell Insular de Mallorca fent servir el programari lliure de codi obert GlobaLeaks. En conseqüència, totes les dades personals facilitades al canal seran tractades pel Consell Insular de Mallorca en qualitat de responsable del tractament de les dades personals facilitades.

2. Informació sobre el tractament de dades personals

En virtut de la normativa vigent en matèria de protecció de dades (Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 —RGPD— i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garanties de drets digitals —LOPDGDD—) s'informa del següent:

Responsable del tractament: Consell Insular de Mallorca, amb domicili al carrer del Palau Reial, 1, 07001, Palma, Illes Balears, i número de telèfon 971 173 500.

Contacte del delegat de protecció de dades: dpd@conselldemallorca.net

Finalitats i legitimació: Recepcionar i analitzar les accions o omissions informades i, si escau, decidir sobre la procedència d'iniciar una investigació sobre els fets informats, sobre la base del compliment d'una obligació legal de conformitat amb l'article 6.1.c) del RGPD i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018 (LOPDGDD) i amb la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig. El tractament, si s'escau, de categories especials de dades per raons d'interès públic es podrà realitzar d'acord amb l'article 9.2.g) del RGPD.

Termini de conservació i supressió de les dades: Les dades seran conservades dins del sistema d'informació només durant el temps imprescindible per decidir sobre si escau o no iniciar una investigació. Si aquesta decisió no s'adoptés en un termini de tres (3) mesos, les dades personals seran suprimides del sistema de comunicació, a excepció que sigui necessari mantenir evidència del funcionament del sistema i de manera anonimitzada, si fossin comunicacions no cursades.

Destinataris: No cedim dades a tercers, excepte els necessaris conforme a la llei (autoritat judicial, Ministeri Fiscal o autoritat administrativa competent en el marc d'una investigació penal, disciplinària o sancionadora), i aquelles àrees o departaments rellevants per a la tramitació de la informació i, si escau, per a la investigació i les possibles mesures a prendre respecte de la conducta comunicada, sempre que resulti necessari.

Transferències internacionals de dades: No es preveuen transferències internacionals de dades.

Drets: Podeu exercir els vostres drets de forma gratuïta adreçant un escrit al delegat de protecció de dades a l'adreça de correu electrònic dpd@conselldemallorca.net acreditant la vostra identitat.

 

3. Política de galetes

No es fan servir galetes (cookies).

 

ANNEX IV

COMPOSICIÓ I FUNCIONAMENT DE LA COMISSIÓ DEL SISTEMA INTERN D'INFORMACIÓ DEL CONSELL INSULAR DE MALLORCA

Article 1. Objecte

Crear i regular la composició i el funcionament de la Comissió del Sistema Intern d'Informació (en endavant, la Comissió) com a òrgan col·legiat de decisió i proposta per al compliment de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

Article 2. Adscripció i naturalesa jurídica

La Comissió s'adscriu al Departament de Presidència del Consell Insular de Mallorca (en endavant, Consell) com a òrgan col·legiat sense personalitat jurídica pròpia, que actua amb total independència en el compliment de les seves funcions. 

Article 3. Règim jurídic

La Comissió es regeix per aquest Acord, sense perjudici de les normes específiques que en regulin el funcionament intern que, si escau, s'aprovaran en el si del propi òrgan.

Pel que fa al que no es preveu en aquest Acord, s'aplica el que la normativa bàsica en matèria de règim jurídic del sector públic disposa i, supletòriament, l'article 19 de la LRJSP.

Article 4. Finalitat i funcions

1. La Comissió té com a finalitat la responsabilitat de gestionar el Sistema intern d'informació integrat pel canal intern d'informació del Consell que possibilita la presentació d'informació respecte a fets que poden constituir infracció penal, administrativa greu o molt greu i del dret de la Unió Europea dins el context laboral o professional del Consell, dels organismes autònoms dependents i dels consorcis adscrits.

2. Per al compliment de la finalitat descrita, la Comissió durà a terme les funcions següents:

a. Delegar en un membre de la Comissió la gestió del Sistema intern d'informació per a cada expedient.

b. Decidir sobre l'admissió o la inadmissió de les comunicacions presentades i sobre la finalització dels procediments. 

c. Acordar les mesures de protecció que escaiguin.

d. Resoldre sobre el compliment o l'incompliment de la normativa respecte als fets o a les conductes objecte de comunicació.

e. Garantir l'aplicació del procediment de gestió d'informació del Consell i els principis generals d'aquest Sistema, i proposar-ne, si escau, la modificació. 

f. Vetllar perquè es compleixin els requisits establerts en la Llei 2/2023, en especial l'accessibilitat, la independència, la confidencialitat, la protecció de dades personals, el secret de les comunicacions, la seguretat i protecció de les persones informants i afectades i la presumpció d'innocència i respecte a l'honor de les persones afectades. 

g. Administrar el canal d'informació intern i vetllar perquè es garanteixi tècnicament la confidencialitat o, eventualment, l'anonimat de les persones informants. 

h. Totes aquelles que siguin escaients per dur a terme la gestió correcta del Sistema intern d'informació.

3. Els membres de la Comissió estan sotmesos a les causes d'abstenció i de recusació previstes en els articles 23 i 24 de la LRJSP. A aquests efectes es resoldrà la recusació plantejada per votació dels seus membres, a excepció del membre recusat, per majoria simple. 

 

​​​​​​​Article 5. Composició

Els membres que conformen la Comissió han de desenvolupar les seves funcions de manera independent i autònoma respecte dels òrgans de l'entitat i no poden rebre instruccions de cap tipus en l'exercici de les seves funcions com a membres de la Comissió. Així, també han de disposar de tots els mitjans personals i materials necessaris per dur-les a terme i no poden ser remoguts del seu lloc per qüestions relacionades amb la seva participació legítima en el Sistema intern d'informació, no estant sotmesos a jerarquia en el si d'aquest òrgan. 

Conformen la Comissió els quatre membres amb les funcions següents: 

Presidència: El secretari o secretària general del Consell Insular de Mallorca

 

Secretària: El cap o la cap de l'Oficina Tècnica de Transformació Digital

 

Vocalies: 

L'interventor o interventora del general del Consell Insular de Mallorca

El cap o la cap de l'Advocacia del Consell Insular de Mallorca

Article 6. Presidència

1. Són funcions de la Presidència:

a) Ostentar la representació de l'òrgan.

b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i la fixació de l'ordre del dia, tenint en compte les peticions dels altres membres, sempre que hagin estat formulades amb antelació suficient.

c) Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.

d) Assegurar el compliment de les lleis.

e) Visar les actes i les certificacions dels acords de l'òrgan.

f) Exercir totes les altres funcions que siguin inherents a la condició de president o presidenta de l'òrgan, i les de gestor delegat o gestora delegada d'expedients quan correspongui. 

Article 7. Secretaria

1. Són funcions de la secretaria:

a) Efectuar la convocatòria de les sessions de l'òrgan per ordre de la presidència, així com les citacions als membres d'aquest.

b) Rebre els actes de comunicació dels membres amb l'òrgan, siguin notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits dels quals hagi de tenir coneixement.

c) Preparar el despatx dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions.

d) Expedir certificacions de les consultes, els dictàmens i els acords aprovats.

e) Totes les altres funcions que siguin inherents a la seva condició de secretari o secretària, i les de gestor delegat o gestora delegada d'expedients quan correspongui. 

Article 8. Vocalies

a) Rebre, amb una antelació mínima de dos dies, la convocatòria que ha de contenir l'ordre del dia de les reunions. La informació sobre els temes que figuren en l'ordre del dia ha d'estar a disposició dels membres en el mateix termini.

b) Participar en els debats de les sessions.

c) Exercir el dret a vot i formular el vot particular, així com expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquen. No es podran abstenir en les votacions els qui, per la seva qualitat d'autoritats o personal al servei de les administracions públiques, tenguin la condició de membres nats d'òrgans col·legiats, en virtut del càrrec que exerceixen.

d) Formular precs i preguntes.

e) Obtenir la informació necessària per complir les funcions assignades.

f) Totes les altres funcions que siguin inherents a la seva condició, en especial la de gestor delegat o gestora delegada d'expedients. 

En casos d'absència o malaltia i, en general, quan concorri alguna causa justificada, els membres titulars de l'òrgan col·legiat han de substituir-se per les persones que legalment els substitueixen.

Article 9. Gestor delegat o gestora delegada

Les facultats de gestionar el Sistema intern d'informació i d'instrucció dels expedients d'investigació s'ha de delegar en un dels membres de la Comissió, que serà el gestor delegat o gestora delegada de l'expedient, en funció de les informacions rebudes i dels expedients tramitats. No obstant l'anterior, les facultats de gestionar el Sistema poden ser delegades de forma permanent en algun dels membres de la Comissió. 

El gestor delegat o gestora delegada, tant si ho és de la gestió com de la instrucció d'un expedient, ha de donar compte a la resta de membres de les actuacions duites a terme i de qualsevol informació que aquests li sol·licitin, i ha d'actuar amb la celeritat i la confidencialitat necessàries. 

Article 10. Règim de convocatòries

La Comissió del Sistema Intern d'Informació s'ha de reunir quan la Presidència ho convoqui i, en tot cas, una vegada cada semestre.

Les sessions ordinàries i extraordinàries han de ser convocades com a mínim amb dos dies hàbils d'antelació a la data prevista per dur a terme la sessió.

Les sessions també poden ser extraordinàries de caràcter urgent, quan la Presidència les convoqui amb aquest caràcter, per raons d'urgència degudament motivades i no es pugui convocar la sessió amb l'antelació mínima de dos dies hàbils.

La citació ha de contenir el lloc, la data, l'hora de la reunió i l'ordre del dia; i, en cas de sessions telemàtiques o per als assistents que ho hagin de fer per aquest mitjà, l'enllaç per a la reunió.

Article 11. Quòrum assistencial i funcional

Es considera vàlidament constituïda la Comissió amb l'assistència de la majoria simple dels seus membres. 

Els acords s'adopten amb el vot favorable de la majoria simple dels assistents a la Comissió.

En les sessions extraordinàries no es poden prendre acords sobre assumptes no inclosos prèviament en l'ordre del dia de la sessió, si no és que siguin de caràcter urgent, hi siguin tots els membres del Comissió i s'acordi així amb el vot favorable de la majoria absoluta.

Article 12. Actes

1. El secretari o secretària aixecarà acta de cada sessió que celebri l'òrgan col·legiat, que especificarà necessàriament els assistents, l'ordre del dia de la reunió, les circumstàncies del lloc i temps en què s'ha celebrat, els punts principals de les deliberacions, així com el contingut dels acords adoptats.

Podran enregistrar-se les sessions que celebri l'òrgan col·legiat. El fitxer resultant de l'enregistrament, juntament amb la certificació expedida pel secretari o secretària de l'autenticitat i la integritat d'aquest, i els documents en suport electrònic que s'hagin utilitzat com a documents de la sessió, podran acompanyar l'acta de les sessions, sense necessitat de fer-hi constar els punts principals de les deliberacions.

2. L'acta de cada sessió es pot aprovar a la mateixa reunió o a la immediata següent. El secretari o secretària ha d'elaborar l'acta amb el vistiplau del president o presidenta i el remetrà, per mitjans electrònics, als membres de l'òrgan col·legiat, que podran manifestar, pels mateixos mitjans, la conformitat o les objeccions al text, a efectes de l'aprovació, i es considerarà, en cas afirmatiu, aprovada a la mateixa reunió.

Quan s'opti per enregistrar les sessions celebrades o utilitzar documents en suport electrònic, han de conservar-se de manera que es garanteixi la integritat i l'autenticitat dels fitxers electrònics corresponents i l'accés dels membres de l'òrgan col·legiat a aquests.

Article 13. Deure de secret

El secret a què estan obligats els membres de la Comissió s'estén a la identitat de les persones a les quals es refereixen els fets relatats, als tercers o a les persones a les quals es refereixen els fets relatats als assumptes de què es tracten i els acords que s'han adoptat. En cap cas poden divulgar qualsevol tipus d'informació sobre les comunicacions a les persones no autoritzades.

 

​​​​​​​Article 14. ​​​​​​​Règim supletori

En tot el que aquestes normes de funcionament no preveuen s'ha d'aplicar l'establert en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

ANNEX V. GLOSSARI DE TERMES

Canal intern d'informació: bústia habilitada per l'entitat per presentar informacions en les formes habilitades i que possibilita presentar informació respecte a les infraccions descrites en l'àmbit material per les persones relacionades en l'àmbit personal (subjectiu) del Sistema intern d'informació.

Comunicació interna d'informació: comunicació, per escrit, de forma verbal o mitjançant reunió, d'informació sobre infraccions dins el Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms dependents i els consorcis adscrits a través del Sistema intern d'informació.

Comunicació externa d'informació: comunicació, verbal o per escrit, d'informació sobre infraccions davant les autoritats competents aliena a l'entitat local.

Informant: qualsevol persona física que comunica mitjançant el canal intern d'informació o revela públicament informació sobre infraccions obtinguda en el context de les relacions professionals o laborals, inclosa en l'àmbit personal d'aquest document de política del Sistema intern d'informació.

Informant anònim: informant la identitat del qual no es pot determinar ni directament ni indirectament.

Informació sobre possibles infraccions: qualsevol informació sobre possibles infraccions que s'han produït o que molt probablement puguin produir-se al Consell Insular de Mallorca, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits i a la qual s'ha tingut accés en un context laboral o professional.

Infraccions (art. 5 de la Directiva i art. 2 de la Llei): es consideren infraccions a aquest efecte les accions o omissions que siguin il·lícites i que estiguin relacionades amb l'àmbit material de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció. L'àmbit material de la Directiva 2019/1937 del Parlament i del Consell, entre d'altres i sense caràcter limitatiu, inclou les matèries següents:

  • Contractació pública
  • Serveis, productes i mitjans financers i prevenció del blanqueig de capitals i el finançament del terrorisme 
  • Seguretat del transport
  • Protecció del medi ambient
  • Seguretat dels aliments i els pinsos, salut i benestar animals
  • Protecció dels consumidors
  • Protecció de la intimitat i dades personals i seguretat de les xarxes i els sistemes d'informació

A més, comprèn les accions o les omissions que puguin ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu.

Infraccions en l'àmbit del Consell Insular de Mallorca, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits: accions o omissions que siguin il·lícites i estiguin relacionades amb els actes i àmbits de competència del Consell Insular de Mallorca, organismes autònoms dependents i consorcis adscrits.

Persona afectada per la informació: qualsevol persona física o jurídica a qui s'atribueix la infracció o amb la qual s'associa la infracció.

Represàlia: qualsevol acció o omissió, directa o indirecta, que tengui lloc en un context laboral, que estigui motivada per una comunicació d'informació o revelació pública i que causi o pugui causar perjudicis injustificats a la persona informant.

Responsable del sistema intern d'informació: la persona responsable del Sistema intern d'informació és designada per l'òrgan de govern per garantir l'eficàcia del sistema i assegurar el compliment de les obligacions establertes en la llei. Aquesta designació es pot fer en un òrgan col·legiat (per exemple, al comitè o comissió antifrau de l'entitat, si ja existís), però en aquest cas ha de delegar en un dels seus membres les facultats de gestió i tramitació d'expedients de recerca.

Responsable de gestió del sistema: s'ha optat per denominar responsable de gestió del Sistema la persona física a la qual l'òrgan col·legiat responsable del Sistema hagi delegat les facultats de gestionar el Sistema intern d'informació i de tramitació d'expedients de recerca.

Sistema intern d'informació (SII): conjunt integrat constituït per l'estratègia, la política del sistema, el canal intern per rebre les comunicacions i el procediment de gestió de les informacions que funciona sota l'autoritat d'una persona responsable del Sistema.

Resposta: informació facilitada a les persones informants sobre les mesures previstes o adoptades per seguir la denúncia i els motius del seguiment esmentat.

Revelació pública o revelar públicament: posar a disposició del públic informació sobre infraccions 

Seguiment: qualsevol acció empresa per la persona responsable del Sistema d'informació o la persona responsable de gestionar el Sistema, a fi de valorar l'exactitud de les al·legacions fetes en la comunicació d'informació i, si escau, resoldre la infracció comunicada, fins i tot mitjançant investigacions internes, accions judicials, accions de recuperació de fons o l'arxivament del procediment.