Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 601055
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 26 d’agost de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases dels ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca al teixit productiu, cooperatiu i comercial de Menorca i la convocatòria corresponent a l’any 2024 (exp. 3303-2024-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de 21 de desembre de 2023, va rebutjar el Projecte de Pressupost 2024 presentat per l'equip de Govern; consegüentment, es va prorrogar el pressupost general CIM 2023 mitjançant el Decret de presidència 2024/PRE/000003, de data 4 de gener de 2024.

2. El Pla Estratègic de Subvencions vigent, aprovat pel Consell Executiu de la corporació en data 4 de desembre de 2023, preveu la convocatòria d'ajuts al teixit empresarial i associatiu de Menorca mitjançant la dotació de fons propis (corrents i d'inversió).

3. La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social és una de les competències pròpies del Consell Insular de Menorca; a més, als poders públics els correspon fomentar la participació en l'empresa, estimular l'economia social i incentivar el cooperativisme.

4. En matèria de promoció econòmica, els propòsits del Consell Insular de Menorca són promocionar els productes agroalimentaris autòctons, estimular el petit comerç local i les cooperatives agràries i de consum, donar suport al sector industrial i avivar l'artesania de l'illa.

5. Tota actuació administrativa de foment per mitjà de la concessió de subvencions ha de subjectar-se als principis de publicitat, concurrència i objectivitat.

6. L'interès públic d'aquesta convocatòria rau en la millora del nivell competitiu del teixit productiu i comercial de Menorca i en la potenciació de la visibilitat del seu producte. Per aquesta raó, l'objecte d'aquests ajuts de minimis és donar suport a les empreses productives, a les cooperatives, al petit comerç i a les associacions empresarials de Menorca en la promoció i comercialització dels seus productes i en l'adaptació o transformació dels seus negocis mitjançant la incorporació de tecnologies avançades, sistemes innovadors, de qualitat o sostenibles i noves inversions.

7. La convocatòria d'ajuts al teixit productiu, cooperatiu i comercial de l'any 2024 preveu les quatre línies, amb les respectives accions susceptibles de subvenció, que es relacionen a continuació:

Línia 1. Ajuts a empreses productives (L1)

a) Assistència a fires i prospecció de mercats exteriors.

b) Formació per a la millora de les competències professionals.

c) Assessorament per a la captació de fons europeus.

d) Incorporació de personal qualificat.

e) Implantació de solucions o projectes d'innovació, qualitat o sostenibilitat.

f) Inversió en actius fixos productius

Línia 2. Ajuts a associacions empresarials (L2)

a) Accions promocionals i campanyes publicitàries.

b) Formació per a la millora de les competències professionals.

Línia 3. Ajuts a cooperatives agràries i de consum (L3)

a) Fires, prospecció de mercats i promoció de producte local.

b) Inversió en actius fixos materials.

c) Despeses indirectes.

Línia 4. Ajuts al petit comerç (L4)

a) Assessorament comercial.

b) Inversió en actius fixos materials.

8. Per a l'L1, l'import dels ajuts s'ajustarà, tant pels percentatges com per les quanties màximes subvencionables, en funció del nombre de treballadors i de la manera que segueix:

 

 

Subv.

Nbre. de treballadors

 

 

Autònom

1-7

+8

a)

Fires i prospecció de mercats

50%

100%

3.000 €

12.000 €

14.000 €

b)

Formació

100%

1.000 €

1.000 €

2.000 €

c)

Assessorament fons europeus

50%

2.000 €

2.000 €

2.000 €

d)

Personal qualificat

e)

Innovació, qualitat o sostenibilitat

f)

Inversió en actius fixos productius

4.000 €

10.000 €

12.000 €

 

 

 

10.000 €

25.000 €

30.000 €

Per a l'L2, l'import dels ajuts depenen dels percentatges subvencionables indicats a continuació:

 

 

Subvencionable

a)

Accions promocionals i campanyes publicitàries

100 %

b)

Formació per a la millora de les competències professionals

100 %

Per a l'L3, l'import dels ajuts s'ajustarà, tant pels percentatges com per les quanties màximes subvencionables, en funció del nombre de treballadors i de la forma que segueix:

 

 

Subv.

Nbre. de treballadors

 

 

-20

+20

a)

Fires, prospecció de mercats i promoció de producte local

50%

75%

100%

15.000 €

30.000 €

b)

Inversió en actius fixos materials

75%

6.250 €

12.500 €

c)

Despeses indirectes (respecte a)

25%

3.750 €

7.500 €

 

 

 

25.000 €

50.000 €

Per a l'L4, les activitats elegibles seran un 75 % subvencionables i les quanties màximes dels ajuts s'estableixen en funció del nombre de trimestres d'activitat comercial de la manera que segueix:

 

 

Subv.

Nbre. de trimestres d'activitat

 

 

2

3

4

a)

Assessorament comercial

75%

1.000 €

2.000 €

3.000 €

b)

Inversió en actius fixos materials

4.000 €

8.000 €

22.000 €

 

 

 

5.000 €

10.000 €

25.000 €

9. Les actuacions subvencionables esmentades han d'haver-se fet en el període comprès entre els dies 1 de setembre de 2023 i 31 d'agost de 2024, ambdós inclosos.

10. Els crèdits pressupostaris màxims assignats són:

Línia

Despesa corrent

Despesa d'inversió

∑ L1, L2, L3, L4

700.000 €

800.000 €

I els llindars màxims subvencionables, a títol individual, els següents:

 

 

Línia

Ajut individual màxim

L1

30.000 €

L2

5.000 €

L3

50.000 €

L4

25.000 €

11. Les línies L1, L2, L3 i L4 són incompatibles entre si.

12. Per a les línies L1 i L4, en cas que un establiment tengui més d'un titular, només es podrà dur a terme una única sol·licitud per establiment; també s'ha de presentar una única sol·licitud per beneficiari en el supòsit que aquest sigui titular de més d'un establiment.

13. El pressupost previst per a despeses corrents ho és per a totes les línies (aquestes, a títol individual, no tenen una assignació màxima); si la suma total d'aquests ajuts sol·licitats per a despeses corrents supera el crèdit disponible, la distribució es farà proporcionalment. Idènticament, el pressupost previst per a despeses d'inversió ho és per a totes les línies (també sense una assignació màxima a títol individual); si la suma total d'aquests ajuts sol·licitats per a despeses d'inversió supera el crèdit disponible, la distribució es farà proporcionalment.

14. Exceptuant la línia dedicada a entitats sense ànim de guany (L2), les línies restants (L1, L3 i L4) contenen ajuts amb la consideració de minimis segons la normativa europea.

Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals;

El Consell Executiu, per unanimitat dels cinc membres presents (senyor Vilafranca Florit, senyora Reynés Calvache, senyora Torrent Pallicer, senyora Taltavull Fernández i senyor Pons Torres) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les Bases que regiran la convocatòria d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca al teixit productiu, cooperatiu i comercial de Menorca, adjuntes a aquesta proposta.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2024, que es regirà per les mateixes bases i d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes a concedir seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims indicats a continuació:

Aplicació pressupostària

Quantia màxima

2.43900.4790000 Ajuts al teixit empresarial i associatiu de Menorca

700.000 €

2.43900.7700001 Ajuts al teixit empresarial i associatiu de Menorca

800.000 €

 

b) Termini per a la presentació de sol·licituds i justificacions: des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i fins a l'1 de novembre de 2024.

c) Instructors de l'expedient: Francisca Llabrés Riudavets, Gabriel Subirats Pons i Biel Mercadal Torres.

d) Composició de la Comissió Avaluadora:

Presidenta

  • María Antonia Taltavull Fernández, consellera executiva d'Economia i Serveis Generals.

Vocals

  • Sandra Beltrán Moll, directora insular d'Economia.
  • Francisca Llabrés Riudavets, tècnica de gestió a l'AGA d'Economia.
  • Gabriel Subirats Pons, tècnic de gestió adscrit a l'AGA d'Economia.
  • Biel Mercadal Torres, tècnic d'emprenedoria del Departament d'Economia.
  • Secretari/ària: un/a funcionari/ària de l'AGA d'Economia.

Tercer. Remetre a la base de dades nacional de subvencions informació sobre la present convocatòria en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, prèviament a la seva publicació en el BOIB.

 

BASES QUE REGIRAN LA CONVOCATÒRIA D'AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA AL TEIXIT PRODUCTIU, COOPERATIU I COMERCIAL DE MENORCA

1. OBJECTE

El Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca en vigor, en tant que previsió de l'activitat subvencionadora per fomentar determinades activitats d'interès general, inclou la convocatòria d'ajuts al teixit productiu, cooperatiu i comercial de Menorca mitjançant la dotació de fons propis.

L'objecte d'aquests ajuts, majoritàriament de minimis, és promocionar els productes agroalimentaris autòctons, estimular el petit comerç local i les cooperatives agràries i de consum, donar suport al sector industrial i avivar l'artesania de l'illa.

2. FINALITAT

El propòsit és promocionar els productes agroalimentaris autòctons, estimular el petit comerç local i les cooperatives agràries i de consum, donar suport al sector industrial i avivar l'artesania de l'illa.

3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

1. Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es podran distribuir mitjançant quatre línies: la dirigida a les empreses de caràcter productiu (L1), la reservada a les associacions empresarials (L2), la de cooperatives agràries i de consum (L3) i la dedicada al petit comerç (L4).

2. La convocatòria establirà els imports màxims i les partides a les quals s'aplicaran els ajuts.

3. En funció del tipus de beneficiari (empresa o associació), els ajuts es comptabilitzaran, per vinculació, a l'aplicació pressupostària adient.

4. ACTIVITATS SUBVENCIONABLES: REQUISITS I CONDICIONS

1. Únicament són subvencionables les despeses que s'imputin al desenvolupament del projecte de naturalesa subvencionable o que recaiguin, inequívocament, sobre alguna de les activitats referides als epígrafs de l'IAE considerats subvencionables.

2. Les actuacions a subvencionar s'han de realitzar durant el període comprés entre el dia 1 de setembre de l'any anterior a la convocatòria i el dia 31 d'agost de l'any en què es convoquin els ajuts.

3. Són susceptibles de subvenció, sempre que respectin els criteris d'elegibilitat previstos a la base 8, les activitats relacionades a continuació:

L1. Ajuts a empreses productives:

a) Assistència a fires professionals o sectorials fora de Menorca en què l'empresa hi hagi assistit o exposat, i prospecció de mercats exteriors que poden ser viatges comercials o gestions d'intermediaris especialitzats.

b) Formació per a la millora de les competències professionals, presencial o virtual, sempre que tingui una relació directa amb l'ocupació.

c) Assessorament per a la captació de fons europeus sobre projectes pels quals s'hagi sol·licitat una subvenció dins del termini subvencionable.

d) Incorporació de personal qualificat, indefinida o temporal, referida a personal amb formació d'enginyeria, cicle formatiu de grau superior (CFGS) o equivalent i enquadrament en els grups de cotització 1, 2 o 3.

e) Implantació de projectes d'innovació, qualitat o sostenibilitat exclusivament vinculats al procés productiu; obtenció de patents i models d'utilitat; certificacions o homologacions prèvies a les millores o novetats en el procés productiu (s'exclouen els estudis de viabilitat o de mercat).

f) Inversió en actius fixos exclusivament vinculats al procés productiu (amb un mínim de 600 € per a cada element o actiu): materials (maquinària, equipament, utillatge o instrumental) o immaterials (adquisicions de drets de patents, llicències, know-how o coneixements tècnics no patentats) de naturalesa amortitzable (excloses les adquisicions de segona mà).

L2. Ajuts a associacions empresarials:

a) Accions promocionals i campanyes publicitàries, convencionals o digitals.

b) Formació per a la millora de les competències professionals: accions formatives, presencials o virtuals, relacionades directament amb les ocupacions sectorials de l'associació.

L3. Ajuts a cooperatives agràries i de consum:

a) Assistència a fires fora de Menorca, prospecció de mercats exteriors i promoció de producte local.

b) Inversió en actius fixos materials (amb un mínim de 600 € per a cada element o actiu): obres i reformes, maquinària, equipament, utillatge o instrumental de naturalesa amortitzable, excloses les adquisicions de segona mà.

c) Despeses indirectes, necessàries i imprescindibles, per a l'execució de la promoció de producte local.

L4. Ajuts al petit comerç:

a) Assessorament comercial i vendes, aparadorisme i espais, estudis de viabilitat o de mercat.

b) Inversió en actius fixos materials (amb un mínim de 600 € per a cada element o actiu): obres i reformes, maquinària, equipament, utillatge o instrumental de naturalesa amortitzable, excloses les adquisicions de segona mà.

4. L'impost sobre el valor afegit (IVA) constitueix part d'una despesa subvencionable només si el beneficiari el sufraga en part o íntegrament i no pot recuperar-lo.

5. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS. NATURALESA DE L'AJUT DE MINIMIS

1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual; en tot moment es poden anul·lar, revocar i reintegrar per les causes que preveuen la llei i aquestes bases; no generen cap dret a obtenir-ne en anys posteriors; tampoc no es poden al·legar com a precedent.

2. Les subvencions que es concedeixin són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos, per dur a terme les mateixes actuacions, i que provenguin d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al CIM de la forma establerta en aquestes bases.

3. De manera aïllada o amb la concurrència d'altres subvencions, en cap cas, l'import dels ajuts concedits no pot superar el cost de l'activitat subvencionada.

4. Per a l'L1, L3 i L4, aquests ajuts seran incompatibles amb els que el CIM concedeixi per a la mateixa finalitat durant l'any de la convocatòria; i pel que fa a l'L2, seran incompatibles amb els que el CIM concedeixi durant l'any de la convocatòria tot i ser un nou projecte.

5. Exceptuant la línia dedicada a entitats sense afany de guany (L2), les línies restants (L1, L3 i L4) contenen ajuts amb la consideració de minimis segons la normativa europea.

6. En funció del sector econòmic en què operi l'empresa sol·licitant de les esmentades L1, L3 i L4, resultarà d'aplicació un dels següents reglaments de minimis:

a) Reglament (UE) núm. 1408/2013 (modificat pel Reglament (UE) núm. 2019/316 de 21 de febrer de 2019), de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels art. 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola. En aquest grup, comptant els tres darrers exercicis fiscals, els beneficiaris no poden rebre ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, per un import que sobrepassi els 20.000 €; així mateix, s'haurà de respectar el topall nacional indicat a l'annex de l'esmentat reglament.

b) Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 183 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels art. 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis a tots els sectors. En aquest cas, comptant els tres darrers exercicis fiscals i tot tenint en compte les possibles acumulacions previstes en l'article 5, els beneficiaris no poden rebre ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, per un import que superi els 300.000 €.

6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS

1. Poden accedir als ajuts que els correspongui:

a) Per a l'L1, les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sense personalitat jurídica que tenguin el domicili fiscal i un establiment operatiu a Menorca de naturalesa productiva (fabricant, productor o artesà), el qual, sota la figura de micro, petita o mitjana empresa, consti d'alta de l'impost d'activitats econòmiques en les divisions 0 (sempre que l'explotació estigui donada d'alta en el Registre insular d'explotacions agràries en data de finalització del termini de presentació de sol·licituds, com a activitat complementària de venda directa i de transformació, si n'és el cas), 1, 2, 3 o 4 de la secció primera o l'agrupació 86 de la secció segona del Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aproven les tarifes i la instrucció de l'impost sobre activitats econòmiques.

b) Per a l'L2, les associacions empresarials amb un àmbit d'actuació circumscrit, totalment i en exclusiva, a l'illa de Menorca.

c) Per a l'L3, les cooperatives agràries o les cooperatives de consumidors i usuaris que constin inscrites en el Registre de cooperatives de les Illes Balears en el moment de la sol·licitud.

d) Per a l'L4, les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sense personalitat jurídica que tenguin el domicili fiscal i un establiment comercial ubicat a qualsevol terme municipal de Menorca (excepte urbanitzacions i polígons industrials), el qual, sota la figura de comerç al detall, consti d'alta de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) en algun dels epígrafs relacionats a l'annex I (extret de les agrupacions 64 i 65 de la primera secció del Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aproven les tarifes i la instrucció de l'IAE). Només serà subvencionable un establiment comercial per empresa.

2. Les línies 1, 2, 3 i 4 són incompatibles entre si; per això, qualsevol persona física o jurídica podrà ser beneficiària només dels ajuts previstos en una de les quatre.

3. Per a les línies 1 i 4, en cas que un establiment tengui més d'un titular, només es podrà dur a terme una única sol·licitud per establiment; també s'ha de presentar una única sol·licitud per beneficiari en el supòsit que aquest sigui titular de més d'un establiment.

4. En qualsevol dels casos, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS) i en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears (TRLSIB).

b) Aquelles associacions sotmeses a alguna de les causes de prohibició recollides en l'article 4, apartats 5 i 6, de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, que regula el dret d'associació o que es trobin en un procediment de suspensió del procediment d'inscripció per indicis racionals d'il·licitud penal en aplicació de l'article 30.4 de l'esmentada llei.

c) De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o gènere.

d) Aquelles persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant de l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries davant del CIM.

e) Les empreses que en els tres darrers exercicis fiscals hagin rebut ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics en concepte de minimis, per un import superior a 20.000 € o 300.000 €, segons els sigui d'aplicació l'apartat a) o b) de la base 5.6.

A tal efecte, el CIM prendrà en consideració la informació pública que consta al Sistema Nacional de Publicidad de Subvenciones y Ayudas Públicas; si d'aquesta consulta es desprèn que l'empresa supera el llindar, serà requerida en els termes establerts en la base 7.9 perquè pugui presentar les al·legacions que consideri oportunes.

f) Segons l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000 €, les persones físiques i jurídiques, diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre hauran d'acreditar que compleixen els terminis de pagament establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, de la forma que s'estableix a l'article 13.3 bis de l'LGS i que es reprodueix textualment al punt k de l'apartat D de la base 7.4.

7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS

1. El termini per a la presentació de sol·licituds i justificacions s'iniciarà l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i finalitzarà el dia que la mateixa convocatòria assenyali.

2. Tenen la consideració de declaració responsable els següents documents, en versió L1, L2, L3 o L4, a presentar: sol·licitud, model normalitzat de memòria justificativa, declaració responsable i declaració de compte bancari. De conformitat amb l'article 11.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), és obligatori l'ús de la signatura en tots ells.

3. Tota la informació requerida als documents esmentats al punt anterior és essencial; per aquesta raó, qualsevol inexactitud, falsedat o omissió continguda en ells determina la impossibilitat de continuar amb l'exercici del dret o activitat afectada des del moment en què es tingui constància d'aquests fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertoquin de conformitat amb l'article 69.4 de l'LPACAP.

4. La sol·licitud s'ha de presentar formalitzada electrònicament mitjançant el model normalitzat adjunt a aquestes bases i que hi ha a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament, les persones físiques poden presentar-la presencialment d'acord amb el que s'estableix a l'apartat b del punt 8 d'aquesta base.

5. A la sol·licitud, s'hi ha d'adjuntar la següent documentació:

A) Documentació administrativa general

a) Si el sol·licitant és persona física, DNI/NIE en vigor.

b) Si el sol·licitant és persona jurídica, escriptura de constitució o modificació, estatuts o reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent. Si els estatuts ho requereixen, certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.

c) Si el sol·licitant és persona jurídica, CIF del sol·licitant.

d) Documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut del qual actua qui presenta la sol·licitud i, si escau, acreditació de l'autorització corresponent i suficient, en cas que la presenti una persona diferent.

e) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica, han de sol·licitar l'ajut totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI/NIE (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i domicili a efectes de notificació.

f) Si la sol·licitud es presenta a través d'una persona física o jurídica en qualitat de representant, acreditació de la representació i NIF del representant.

g) Declaració responsable, en la versió L1, L2, L3 o L4, signada pel sol·licitant o representant legal:

  • Si no està sotmesa, l'empresa o l'associació, a cap de les circumstàncies relacionades a la base 6.3 que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiària o entitat col·laboradora de les subvencions públiques.
  • Del reglament comunitari de minimis aplicable i ajuts rebuts.

h) Declaració del compte bancari de l'empresa o del seu representant.

i) Certificat en què consti estar al corrent de les obligacions tributàries davant de l'Administració Tributària i de les obligacions davant de la Seguretat Social (es pot autoritzar el CIM a comprovar-ho assenyalant l'opció prevista a la sol·licitud).

B) Documentació específica requerida per a la concessió i justificació dels ajuts referits a l'L1

j) Informe expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social:

  • Informe de vida laboral (en el cas d'autònoms sense personal a càrrec seu).
  • Informe mitjana anual treballadors d'alta durant l'any anterior al de la convocatòria (en el cas d'empresaris o empreses amb treballadors contractats).

k) Certificat de situació en el cens d'activitats econòmiques de l'AEAT o de situació censal (es pot autoritzar el CIM a comprovar-ho assenyalant l'opció prevista a la sol·licitud).

l) Sol·licitud de subvenció (L1).

m) Model normalitzat de memòria justificativa per a l'L1 en què consti la següent informació: descripció de les activitats fetes per a les quals se sol·licita subvenció; imatges relacionades (fires i inversions); relació nominativa de despeses (núm. d'ordre, identificació del creditor, document, import, data d'emissió i de pagament; declaració d'altres subvencions que hagin finançat les activitats subvencionades i que les despeses que es justifiquen no superen els valors de mercat (art. 31.1 i 33 LGS).

n) Relació de factures/despeses amb els corresponents justificants de pagament (escanejades en un únic document en format pdf, seguint el mateix ordre de la memòria i segons les indicacions de la base 13.2).

Les inscripcions en el Registre Insular d'Explotacions Agràries es comprovaran d'ofici.

C) Documentació específica requerida per a la concessió i justificació dels ajuts referits a l'L2

j) Sol·licitud de subvenció (L2).

k) Model normalitzat de memòria justificativa per a l'L2 en què consti la informació següent: descripció de les activitats fetes per a les quals se sol·licita la subvenció; imatges relacionades (promoció, publicitat, formació); relació nominativa de despeses (núm. d'ordre, identificació del creditor, document, import, data d'emissió i de pagament; declaració d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat les activitats subvencionades, que les despeses que es justifiquen no superen els valors de mercat (art. 31.1 i 33 LGS) i que l'entitat ni recupera ni compensa l'lVA.

l) Relació de factures/despeses amb els corresponents justificants de pagament (escanejades en un únic document en format pdf, seguint el mateix ordre de la memòria i segons les indicacions de la base 13.2).

D) Documentació específica requerida per a la concessió i justificació dels ajuts referits a l'L3

j) Informe expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social:

  • Informe mitjana anual treballadors d'alta durant l'any anterior al de la convocatòria (en el cas d'empresaris o empreses amb treballadors contractats).

k) Per a subvencions d'import superior a 30.000 €:

  • Les persones físiques i jurídiques que d'acord amb la normativa comptable poden presentar un compte de pèrdues i guanys abreujat, han d'aportar una certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en la qual afirmin que han assolit el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials (també poden acreditar aquesta circumstància per algun dels mitjans de prova que preveu l'apartat següent i amb subjecció a la seva regulació).
  • Les persones jurídiques que d'acord amb la normativa comptable no poden presentar un compte de pèrdues i guanys abreujat, han d'aportar:

1r. Una certificació emesa per un auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes que contingui una transcripció desglossada de la informació en matèria de pagaments descrita en la memòria dels últims comptes anuals auditats, quan se'n desprengui que s'assoleix el nivell de compliment dels terminis de pagament que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre, determinat en aquest apartat, sobre la base de la informació que requereix la disposició addicional tercera de la Llei 15/2010, de 5 de juliol, de modificació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre (aquesta certificació és vàlida fins que siguin auditats els comptes anuals de l'exercici següent).

2n. En cas que no sigui possible emetre el certificat al qual es refereix el número anterior, «Informe de procediments acordats», elaborat per un auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, que, sobre la base de la revisió d'una mostra representativa de les factures pendents de pagament a proveïdors de la societat a una data de referència, conclogui sense la detecció d'excepcions al compliment dels terminis de pagament de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, o, en cas que es detectin, aquestes no impedeixin assolir el nivell de compliment que requereix l'últim paràgraf d'aquest apartat.

 

l) Sol·licitud de subvenció (L3).

m) Model normalitzat de memòria justificativa per a l'L3 en què consti la següent informació: descripció de les activitats fetes per a les quals se sol·licita subvenció; imatges relacionades (fires i inversions); relació nominativa de despeses (núm. d'ordre, identificació del creditor, document, import, data d'emissió i de pagament; declaració d'altres subvencions que hagin finançat les activitats subvencionades i que les despeses que es justifiquen no superen els valors de mercat (art. 31.1 i 33 LGS).

n) Relació de factures/despeses amb els corresponents justificants de pagament (escanejades en un únic document en format pdf, seguint el mateix ordre de la memòria i segons les indicacions de la base 13.2).

E) Documentació específica requerida per a la concessió i justificació dels ajuts referits a l'L4

j) Per a l'acreditació dels trimestres d'activitat:

  • En el cas d'empresaris autònoms, declaracions trimestrals IRPF (model 130 o 131 de l'AEAT) referits als períodes d'activitat corresponents a l'any anterior al de la convocatòria.
  • En el cas de societats mercantils, Informe de Vida Laboral de l'Empresa, expedit per la TGSS, referit a l'any sencer anterior al de la convocatòria.

k) Certificat de situació en el cens d'activitats econòmiques de l'AEAT o de situació censal (es pot autoritzar el CIM a comprovar-ho assenyalant l'opció prevista a la sol·licitud).

l) Sol·licitud de subvenció (L4).

m) Model normalitzat de memòria justificativa per a l'L4 en què consti la següent informació: descripció de les activitats fetes per a les quals se sol·licita subvenció; imatges relacionades (inversions); relació nominativa de despeses (núm. d'ordre, identificació del creditor, document, import, data d'emissió i de pagament; declaració d'altres subvencions que hagin finançat les activitats subvencionades i que les despeses que es justifiquen no superen els valors de mercat (art. 31.1 i 33 LGS).

n) Relació de factures/despeses amb els corresponents justificants de pagament (escanejades en un únic document en format pdf, seguint el mateix ordre de la memòria i segons les indicacions de la base 13.2).

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), b), c), d) i h) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del CIM; en aquest cas, s'haurà de fer constar expressament en la sol·licitud indicant el núm. de l'expedient.

6. D'acord amb els art. 28.3 i 53 c) de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

Excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per la persona interessada ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original (art. 28.5 de l'LPACAP).

7. Pel fet de presentar-se a la convocatòria, la persona interessada presta al CIM els següents consentiments:

a) A consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per la persona interessada que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) A consultar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades que eventualment la persona interessada hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas, serà obligatori que l'Administració el requereixi i que la persona interessada el presti.

8. Dins del termini establert al punt 1 d'aquesta base, les sol·licituds i tota la documentació (general i específica) relacionada al punt 5, també d'aquesta base, s'han de presentar d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'article 14.2 de l'LPACAP, al registre electrònic del CIM (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de la llei adés esmentada.

b) Facultativament, poden fer-ho presencialment, d'acord amb el que estableix l'article 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques adreçant-se a la seu del CIM de Maó, a les oficines administratives de Ciutadella o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

Si algun subjecte obligat a fer la sol·licitud per mitjans electrònics presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

9. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, es requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de 10 dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

8. DESPESES ELEGIBLES I INTENSITAT DE LES SUBVENCIONS

1. Es considera subvencionable aquella despesa que respon, de manera indubtable, a la naturalesa de l'activitat subvencionada, és estrictament necessària per a la seva execució i es realitza dins dels terminis establerts en la convocatòria i en aquestes bases (art. 31 LGS).

2. Tota despesa realitzada serà subvencionable quan s'hagi pagat abans d'acabar el termini de sol·licitud i justificació i d'acord amb les condicions considerades a la base 13.2. Les empreses hauran d'haver abonat les despeses en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o bé als establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

3. Pel que fa a les actuacions susceptibles de subvenció per a l'L1, les despeses únicament considerades elegibles són:

a) Assistència a fires professionals o sectorials fora de Menorca, en què l'empresa hi hagi assistit o exposat: el 100 % dels bitllets aeris o marítims (trasllats i aparcaments exclosos); el 100 % de l'allotjament sense manutenció; el 50 % del cost del disseny, muntatge i ús de l'espai expositiu i el 100 % dels serveis externs d'assessorament o suport.

Prospecció de mercats exteriors que poden ser viatges comercials o gestions d'intermediaris: el 100 % dels bitllets aeris o marítims fora de Menorca (trasllats i aparcaments exclosos) i el 100 % dels serveis externs d'assessorament.

Es considera subvencionable l'assistència a una fira iniciada abans del període subvencionable sempre que finalitzi dins el mateix; per tant, s'acceptaran factures i pagaments fets amb anterioritat al període subvencionable si corresponen a fires o accions prospectives efectivament realitzades en el període delimitat per la convocatòria. Altrament, no és subvencionable una fira o acció prospectiva iniciada dins del període subvencionable però que finalitzi més enllà d'aquest.

b) Formació per a la millora de les competències professionals, presencial o virtual, sempre que tingui una relació directa amb l'ocupació: 100 % de les despeses de matrícula o inscripció, desplaçaments, allotjament i material pedagògic.

c) Assessorament per a la captació de fons europeus sobre projectes pels quals s'hagi sol·licitat una subvenció dins del termini subvencionable: 50 % de les factures corresponents a serveis externs de consultoria.

d) Incorporació de personal qualificat, indefinida o temporal, referida a personal amb formació d'enginyeria, cicle formatiu de grau superior (CFGS) o equivalent i enquadrament en els grups de cotització 1, 2 o 3: 50 % dels sous i salaris més les quotes a la Seguretat Social a càrrec de l'empresa.

e) Implantació de projectes d'innovació, qualitat o sostenibilitat exclusivament vinculats al procés productiu: 50 % de les factures corresponents a serveis externs de recerca, assessorament, consultoria o de projectes tècnics (incloses certificacions o homologacions prèvies a les millores o novetats en el procés productiu i exclosos els estudis de viabilitat o de mercat); despeses relacionades amb els serveis de diagnòstic previ de la propietat intel·lectual; la sol·licitud de marques, dibuixos o models; i també les relatives als tràmits necessaris fins a la resolució definitiva de concessió.

f) Inversió en actius fixos exclusivament vinculats al procés productiu (amb un mínim de 600 € per a cada element o actiu): 50 % dels actius materials (maquinària, equipament, utillatge o instrumental) o immaterials (adquisicions de drets de patents, llicències, know-how o coneixements tècnics no patentats) de naturalesa amortitzable (excloses les adquisicions de segona mà i les despeses de transport i instal·lació de maquinària).

4. Pel que fa a les actuacions susceptibles de subvenció per a l'L2, les despeses únicament considerades elegibles són:

a) Accions promocionals i campanyes publicitàries, convencionals o digitals: 100 % de les factures corresponents als treballs de disseny, edició o publicitat d'anuncis i també campanyes i regals promocionals (s'exclouen els costos d'allotjament web de servidors).

b) Formació per a la millora de les competències professionals com són accions formatives, presencials o virtuals, relacionades directament amb les ocupacions sectorials de l'associació: 100 % dels desplaçaments, allotjament i impartició de la docència i material pedagògic.

5. Pel que fa a les actuacions susceptibles de subvenció per a l'L3, les despeses únicament considerades elegibles són:

a) Assistència a fires fora de Menorca, prospecció de mercats exteriors i promoció de producte local:

  • Assistència a fires fora de Menorca: el 100 % dels bitllets aeris o marítims (trasllats i aparcaments exclosos); el 100 % de l'allotjament sense manutenció; el 50 % del cost del disseny, muntatge i ús de l'espai expositiu i el 100 % dels serveis externs d'assessorament o suport.
  • Prospecció de mercats exteriors que poden ser viatges comercials o gestions d'intermediaris: el 100 % dels bitllets aeris o marítims fora de Menorca (trasllats i aparcaments exclosos) i el 100 % dels serveis externs d'assessorament.
  • Promoció de producte local: el 75 % de les factures corresponents als treballs de disseny, edició o publicitat; el 75 % de les factures relatives a campanyes de promoció (s'exclouen les factures de productes de tast).

Es considera subvencionable l'assistència a una fira iniciada abans del període subvencionable sempre que finalitzi dins el mateix; per tant, s'acceptaran factures i pagaments realitzats amb anterioritat al període subvencionable si corresponen a fires o accions prospectives efectivament fetes en el període delimitat per la convocatòria. Altrament, una fira o acció prospectiva iniciada dins del període subvencionable però que finalitzi més enllà d'aquest no és subvencionable.

b) Inversió en actius fixos materials (amb un mínim de 600 € per a cada element o actiu): 75 % de les obres i reparacions, maquinària, equipament, utillatge o instrumental de naturalesa amortitzable, excloses les adquisicions de segona mà i les despeses de transport i instal·lació de maquinària.

c) Despeses indirectes, necessàries i imprescindibles, per a l'execució de la promoció de producte local: un 25 % de les despeses escomeses a l'apartat a justificable en lloguers, subministraments, serveis externs, despeses de personal, directament o indirectament, involucrat.

6. Pel que fa a les actuacions susceptibles de subvenció per a l'L4, les despeses únicament considerades elegibles són:

a) Assessorament comercial i vendes, aparadorisme i espais, estudis de viabilitat o de mercat: un 75% de les factures corresponents a serveis externs de consultoria especialitzada en màrqueting, publicitat o interiorisme.

b) Inversió en actius fixos materials (amb un mínim de 600 € per a cada element o actiu): un 75% de les obres i reformes, maquinària, equipament, utillatge o instrumental de naturalesa amortitzable, excloses les adquisicions de segona mà i les despeses de transport i instal·lació de maquinària.

7. En qualsevol dels casos, no formen part del pressupost subvencionable, les següents despeses:

  • aquelles que no s'ajustin a l'objecte i a la finalitat de la convocatòria (bases 1 i 2);
  • les relatives als conceptes exclosos per a cada activitat subvencionable;
  • les relatives a factures emeses per algun dels socis d'una societat, agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica;
  • les resultants d'imports superiors als preus de mercat;
  • les comissions i despeses financeres;
  • els impostos sobre la renda i els indirectes susceptibles de recuperació o compensació;
  • les assegurances;
  • els costos d'allotjament web de servidors; i,
  • les relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o similars.

8. L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (art. 4.3 RD 81/2015).

9. CRITERIS OBJECTIUS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS I DETERMINACIÓ DE L'IMPORT DE LA SUBVENCIÓ

1. Quant al sistema de selecció dels beneficiaris, s'atorgaran tots els ajuts sol·licitats que compleixin els requisits i els límits fixats en les presents bases i segons el crèdit posat a disposició en la convocatòria.

2. Quan s'hagi d'atendre el nombre de treballadors, només valdrà la xifra de l'informe de mitjana anual treballadors d'alta durant l'any anterior al de la convocatòria que emeti la Tresoreria General de la Seguretat Social.

Les agrupacions de persones físiques, comunitat de béns o societat civil s'equiparen a l'empresari individual; això és, computen com un sol autònom.

No totes les empreses disposen de comptes de cotització separats (producció i venda directa, per exemple); per tant, les empreses amb comptes de cotització separats poden esgrimir la suma total de treballadors.

3. El pressupost que prevegi la convocatòria per a despeses corrents, ho serà per a totes les línies (aquestes a títol individual no tindran una assignació màxima); si la suma total d'aquests ajuts sol·licitats per a despeses corrents supera el crèdit disponible, la distribució es farà proporcionalment. Idènticament, el pressupost que prevegi la convocatòria per a despeses d'inversió, ho serà per a totes les línies (també sense una assignació màxima a títol individual); si la suma total d'aquests ajuts sol·licitats per a despeses d'inversió supera el crèdit disponible, la distribució es farà proporcionalment.

4. Per a l'L1, l'import dels ajuts s'ajustarà, tant pels percentatges com per les quanties màximes subvencionables, en funció del nombre de treballadors i de la forma que segueix:

 

 

Subv.

Nre. de treballadors

 

 

Autònom

1-7

+8

a)

Fires i prospecció de mercats

50 %

100 %

3.000 €

12.000 €

14.000 €

b)

Formació

100 %

1.000 €

1.000 €

2.000 €

c)

Assessorament fons europeus

50 %

2.000 €

2.000 €

2.000 €

d)

Personal qualificat

e)

Innovació, qualitat o sostenibilitat

f)

Inversió productiva

4.000 €

10.000 €

12.000 €

 

 

 

10.000 €

25.000 €

30.000 €

Els ajuts màxims, a títol individual, són: 30.000 €, en general, o bé 20.000 € si resulta d'aplicació el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 (base 5.5 a).

5. Per a l'L2, l'import dels ajuts depenen dels percentatges subvencionables indicats a continuació:

 

 

Subvencionable

a)

Accions promocionals i campanyes publicitàries

100%

b)

Formació per a la millora de les competències professionals

100%

L'ajut màxim, a títol individual, és de 5.000 €.

6. Per a l'L3, l'import dels ajuts s'ajustarà, tant pels percentatges com per les quanties màximes subvencionables, en funció del nombre de treballadors i de la forma que segueix:

 

 

Subv.

Nre. de treballadors

 

 

-20

+20

a)

Fires, prospecció i promoció de producte local

50 %

75 %

100 %

15.000 €

30.000 €

b)

Inversió actius fixos

75 %

6.250 €

12.500 €

c)

Despeses indirectes (respecte a)

25 %

3.750 €

7.500 €

 

 

 

25.000 €

50.000 €

L'ajut màxim, a títol individual, és de 50.000 €.

Segons l'apartat f de la base 6.4, podran obtenir la condició de beneficiàries d'una subvenció que superi els 30.000 € les cooperatives que acreditin, de la forma que s'estableix a l'apartat D k de la base 7.5, l'acompliment dels terminis de pagament referits a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

7. Per a l'L4, les activitats elegibles seran un 75% subvencionables i les quanties màximes dels ajuts s'estableixen en funció del nombre de trimestres d'activitat comercial de la forma que segueix:

 

 

Subv.

Nre. de trimestres d'activitat

 

 

2

3

4

a)

Assessorament comercial

75 %

1.000 €

2.000 €

3.000 €

b)

Inversió

4.000 €

8.000 €

22.000 €

 

 

 

5.000 €

10.000 €

25.000 €

L'ajut màxim, a títol individual, és de 25.000 €.

Els trimestres d'activitat seran considerats en funció de les declaracions trimestrals IRPF (model 130 o 131 de l'AEAT) referits als períodes d'activitat corresponents a l'any anterior al de la convocatòria aportades pels autònoms; o bé, en el cas de societats mercantils, informe de vida laboral de l'empresa expedit per la TGSS i referit a l'any sencer anterior al de la convocatòria.

10. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

1. Per mitjà del procediment de concurrència competitiva, els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS) i l'extracte de la convocatòria s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en compliment de l'article 20.8 de l'LGS. La informació a la BDNS se li remetrà de tal manera que pugui anunciar tantes convocatòries com diferents règims jurídics de la UE s'hi hagin previst.

3. La instrucció, que correspon als funcionaris del CIM que determini la convocatòria, haurà de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la comissió avaluadora.

Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o hi manca la documentació exigida, s'ha de requerir al sol·licitant, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, la consellera executiva competent dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

8. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant publicació en el BOIB.

9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'article 20.8 de l'LGS. La informació es remetrà de tal manera que la BDNS pugui publicar les dades segons els diferents règims jurídics de la UE prevists.

10. A efectes de notificació, el CIM publicarà la resolució de concessió o denegació dels ajuts adés esmentada al BOIB (art. 45.1 b) de l'LPACAP).

11. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS

1. La Comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d'examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base a l'òrgan competent per elaborar la proposta de resolució definitiva.

2. Aquest òrgan estarà integrat pels membres següents:

  • Presidenta: la consellera executiva del Departament d'Econòmica i Serveis Generals.
  • Secretari/ària: un/a funcionari/ària de l'esmentat departament.
  • No menys de tres vocals designats en la convocatòria.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

12. ABONAMENT DELS AJUTS

1. Els ajuts s'han d'abonar un cop se n'hagi acordat la concessió.

2. No es pot pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, el CIM i davant de la Seguretat Social. Respecte d'això, l'entitat beneficiària pot substituir les certificacions per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11 f TRLSIB).

3. Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

4. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies a comptar des de la data de la resolució de concessió i pagament i sempre que la disponibilitat de tresoreria del CIM ho permeti.

13. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES

1. Les despeses objecte de subvenció s'han de justificar en el moment de la sol·licitud mitjançant un compte justificatiu; per tant, el termini per fer-ho finalitza el dia assenyalat en la convocatòria.

2. D'acord amb l'article 72 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de l'LGS, el compte justificatiu consisteix en:

a) El model normalitzat de memòria justificativa en què consti la següent informació: descripció de les activitats realitzades per a les quals se sol·licita la subvenció; imatges relacionades (fires, publicitat, inversions); relació nominativa de despeses (núm. d'ordre, identificació del creditor, document, import, data d'emissió i de pagament; declaració d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat les activitats subvencionades i que les despeses que es justifiquen no superen els valors de mercat.

b) La relació de factures/despeses amb els corresponents justificants de pagament; aquests poden ser:

  • L'extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant indicació de l'import, identificació del pagador i destinatari.
  • Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o persona responsable de l'empresa, amb capacitat de cobrament. A l'efecte, han de quedar consignats en la factura les dades següents: data de cobrament, identificació (nombre, NIF i firma del declarant del cobrament de la factura) i segell de l'empresa (facultatiu en cas que l'emissor sigui persona física).
  • Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament fet, mitjançant indicació de l'import, identificació del pagador i del destinatari.
  • Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
  • S'admetran pagaments en efectiu fins a 300 € sempre que a la factura hi consti: data de cobrament, identificació del declarant del cobrament (nom, DNI i signatura) i segell de l'empresa (facultatiu en el cas que l'emissor sigui persona física).

3. El CIM podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sense perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

14. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas, la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts 15 dies hàbils des de la publicació de la concessió dels ajuts al BOIB.

b) Comunicar al CIM la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.

c) Acreditar, quan el CIM els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el CIM a consultar-ho.

d) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el CIM.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el CIM i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

g) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de l'LGS.

h) Les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes han de mantenir l'activitat durant el termini mínim d'un any des de la presentació de la sol·licitud; en cas contrari, se'ls podrà exigir la devolució, total o parcial, de la subvenció abonada més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.

i) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.

15. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS

Pel que fa a la revocació i reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa aplicable.

16. INFRACCIONS I SANCIONS

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del TRLSIB i en el títol IV de l'LGS.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin de les infraccions lleus i greus de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions, és el conseller executiu competent per raó de la matèria i, en el cas de les molt greus, el Consell Executiu, de conformitat amb l'establert en l'article 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

17. TRACTAMENT PERSONAL DE LES DADES

1. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:

Consell Insular de Menorca. Direcció insular d'Economia

Pl. Biosfera, 5

07703 Maó

Tel. 971 356050

Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es

2. La finalitat del tractament de les dades és gestionar la convocatòria d'ajuts de minimis del CIM per al teixit productiu de Menorca.

3. Les dades que es tracten emanen de la informació identificativa, bancària, fiscal i de contacte facilitada per les persones interessades.

4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.

5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que siguin sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.

6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (Pl. Biosfera, 5 - 07703 Maó) o a través de la Seu electrònica (seulectronica.cime.es).

7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (C/ Jorge Juan, 6, 28001 Madrid; seu electrònica: sedeagpd.gob.es).

18. ALTRES DISPOSICIONS

1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva publicació al BOIB, són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva publicació al BOIB, són recurribles en alçada davant del Consell Executiu.

2. Normativa d'aplicació

Tot el que no s'hagi previst expressament en aquestes bases serà regit per les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, més concretament:

Normativa estatal bàsica:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS).
  • Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de l'LGS.
  • Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP).

Normativa autonòmica:

  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (TRLSCAIB).
  • Llei 4/2022, de 4 de juny, de consells insulars (CI).

Normativa europea:

  • Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 (modificat pel Reglament UE núm. 2019/316, de 21 de febrer de 2019), relatiu a l'aplicació dels art. 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
  • Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 183 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis a tots els sectors.

 

ANNEX I

Agrupació 64. Comerç detallista de productes alimentaris, begudes i tabac realitzat en establiments permanents

GRUP 641. COMERÇ AL DETALL DE FRUITES, VERDURES I TUBERCLES

GRUP 642. COMERÇ AL DETALL DE CARNS; PRODUCTES I DERIVATS CARNIS ELABORATS; OUS, AUS, CONILLS DE GRANJA, CAÇA; I DERIVATS DELS MATEIXOS

GRUP 643. COMERÇ AL DETALL DE PEIXOS I ALTRES PRODUCTES DE LA PESCA I DE L'AQÜICULTURA I CARAGOLS

GRUP 644. COMERÇ AL DETALL DE PA, PASTISSERIA, CONFITERIA I SIMILARS I DE LLET I PRODUCTES LÀCTICS

GRUP 645. COMERÇ AL DETALL DE VINS I BEGUDES EN GENERAL

GRUP 647. COMERÇ AL DETALL DE PRODUCTES ALIMENTARIS I BEGUDES EN GENERAL, EXCEPTUANT ELS LOCALS D'AUTOSERVEI AMB MÀQUINES EXPENEDORES (647.5)

Agrupació 65. Comerç detallista de productes industrials no alimentaris fet en establiments permanents

GRUP 651. COMERÇ AL DETALL DE PRODUCTES TÈXTILS, CONFECCIÓ, CALÇAT, PELLS I ARTICLES DE CUIR

GRUP 652. COMERÇ AL DETALL D'ARTICLES DE DROGUERIA I NETEJA; PERFUMERIA I COSMÈTICS; I DE PRODUCTES QUÍMICS EN GENERAL; COMERÇ AL DETALL D'HERBES I PLANTES D'HERBOLARIS. EN QUALSEVOL CAS, S'EXCLOUEN LES FARMÀCIES (652.1)

GRUP 653. COMERÇ AL DETALL D'ARTICLES PER A L'EQUIPAMENT DE LA LLAR I LA CONSTRUCCIÓ

GRUP 656. COMERÇ AL DETALL DE BÉNS USATS (MOBLES, ROBA I ELEMENTS ORDINARIS D'ÚS DOMÈSTIC)

GRUP 657. COMERÇ AL DETALL D'INSTRUMENTS MUSICALS EN GENERAL, AIXÍ COM ELS ACCESSORIS

GRUP 659. ALTRES, COMERÇ DETALLISTA

 

Maó, 2 de setembre de 2024

Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (DP 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-7-2023)