Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 600789
Ordenança municipal reguladora del Comerç Ambulant en el municipi d’Alcúdia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovada definitivament l'Ordenança municipal reguladora del Comerç Ambulant en el municipi d'Alcúdia, per acord del Ple de l'Ajuntament d'Alcúdia, de data 12 de setembre de 2024, es publica el text d'aquesta per al general coneixement i en compliment del disposat en els articles 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

El text íntegre de l'ordenança podrà consultar-se en el taulell d'anuncis i en la seu electrònica de l'Ajuntament (Portal de Transparència – Normativa municipal).

“ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DEL COMERÇ AMBULANT EN EL MUNICIPI D'ALCÚDIA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'article 25.2 apartats d) i i) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local (en endavant, LRBRL), contemplen com a competències pròpies del municipi, la infraestructura viària i altres equipaments de la seva titularitat, així com les fires, abastiments, mercats, llotges i comerç ambulant.

Per la seva banda, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears (en endavant, Llei 20/2006), preveu a l'article 29.2, com a competències pròpies dels municipis de les Illes Balears, les següents:

d) Gestió del patrimoni municipal, regulació del seu ús o destí, conservació i manteniment.

h) Conservació i manteniment dels béns de domini públic local, parcs, jardins i vies públiques municipals, tant urbanes com rurals, així com elaboració i disseny dels programes d'execució d'infraestructures de competències de la comunitat autònoma, quan estigui en el mateix terme municipal.

s) Regulació de l'establiment d'autoritzacions i promocions de tot tipus d'activitats econòmiques, especialment de les caràcter comercial, artesanal i turístic, en el seu territori.

u) Regulació i gestió d'escorxadors, mercats i llotges municipals, així com elaboració i aprovació de programes de seguretat i higiene dels aliments i control i inspecció de la distribució i del subministrament d'aliments, begudes i altres productes, directament o indirectament relacionats amb l'ús o el consum, així com els mitjans per al seu transport.

Partint de les competències pròpies que ostenta el municipi, l'article 4.1 apartat a) de la LRBRL, preveu que corresponen en tot cas als municipis les potestats reglamentària i d'autoorganització. D'igual forma ho estableix la Llei 20/2006 en el seu article 100, disposant que els municipis tenen potestat normativa reglamentària, com a expressió del principi democràtic en què es fonamenten, en l'àmbit de les seves competències.

La Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears (BOIB núm. 143, de 18 d'octubre de 2014) (en endavant, Llei 11/2014), regula la venda ambulant a partir de la legislació estatal adaptada a les directives europees, bàsicament a través de la reforma mitjançant el Reial Decret 20/2012, de 13 de juliol, de les lleis estatals 7/1996, de 15 de gener, d'Ordenació del Comerç al detall, i 1/2004, d'1 de desembre, d'horaris comercials, amb la finalitat d'impulsar la dinamització de l'activitat comercial al detall i eliminar les càrregues i les restriccions administratives per l'exercici d'aquesta activitat.

La Llei 7/1996, de 15 de gener, d'Ordenació del Comerç al detall (en endavant, Llei 7/1996), al capítol IV del títol III, així com la Llei de comerç de les Illes Balears, al capítol IV del títol III, regulen la venda ambulant o no sedentària, una modalitat de venda que s'exerceix sobre el domini públic, i es manté, per aquesta raó, el règim d'autorització prèvia del municipi on es desenvolupa, tenint en compte que aquesta autorització té com a objectiu la protecció i el control de l'ús del domini públic. Per aquest motiu, s'estableix una regulació general d'aquest tipus de venda, sense perjudici de les competències dels ajuntaments en la matèria, que podran desenvolupar reglamentàriament en cada municipi.

En tot cas, l'article 54 de la Llei autonòmica de comerç preveu que les ordenances municipals que regulin la venda ambulant o no sedentària hauran d'especificar els següents aspectes:

  • La zona d'emplaçament per a l'exercici de la venda ambulant.
  • Els dies i els horaris en què es pot exercir l'activitat.
  • Els tipus de productes autoritzats.
  • Les condicions de les parades de venda i dels seus productes.
  • El nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir.
  • La durada de l'autorització.
  • El procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions.
  • Els criteris excepcionals a considerar amb ocasió de la celebració de festes i d'esdeveniments públics.
  • El règim d'inspecció, infracció i sanció.

 

TÍTOL I VENDA AMBULANT

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. La present ordenança té per objecte regular la venda ambulant o no sedentària que es desenvolupa en el terme municipal d'Alcúdia, d'acord amb l'atribució de competències de l'article 25.2 de la LRBRL i l'article 29.2 de la Llei 20/2006; els articles 53 a 55 i 63 a 71 de la Llei 7/1996, la Llei 11/2014, així com la resta de normativa que li sigui d'aplicació, sense perjudici de la normativa en matèria de defensa de les persones consumidores i usuàries, de protecció de la salut pública i la seguretat alimentària, de la normativa higiènico-sanitària, de la normativa que regula el producte o l'activitat comercial, així com de la normativa reguladora dels béns demanials, com són el Reial Decret 1372/1986, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de Béns de les Entitats Locals i la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques.

2. Als efectes d'aquesta ordenança, es considera venda ambulant o no sedentària aquella realitzada fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, a instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent-hi els camions botiga, que permetin deixar completament lliure l'espai una vegada finalitzat el termini atorgat per dur a terme l'activitat autoritzada.

3. No es considera venda ambulant o sedentària i, per tant, queden excloses de l'àmbit d'aplicació d'aquesta ordenança:

a. Les parades de venda, que hauran de ser autoritzades per l'Ajuntament, que puguin instal·lar els veïns i les veïnes del municipi, així com determinades associacions municipals, ONG's i associacions benèfiques, per tal d'aconseguir ajudes per a la realització de determinades activitats sense finalitat de lucre.

b. Les parades de venda instal·lades en esdeveniments puntuals organitzats per l'Ajuntament per a esdeveniments de caràcter cultural.

c. Les parades autoritzades en la via pública de caràcter fix i estable, que es regiran per la seva normativa específica.

d. Els mercats de segona mà.

Article 2. Modalitats de venda ambulant

1. L'exercici de la venda ambulant o no sedentària al terme municipal d'Alcúdia es podrà dur a terme en alguna de les següents modalitats:

a. Venda a mercats periòdics.

b. Venda a mercats ocasionals, especials, festes o fires populars.

c. Venda a la via pública, fora dels supòsits anteriors.

2. Queda prohibida la venda ambulant en ubicacions mòbils o itinerants.

Article 3. Emplaçament

1. L'Ajuntament determinarà la zona d'emplaçament per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària, fora de la qual no es podrà dur a terme l'activitat comercial.

2. Els llocs de venda no es podran situar en els accessos a edificis d'ús públic, davant d'establiments comercials i industrials, de tal manera que impedeixin o dificultin l'accés a l'establiment o la visibilitat dels aparadors, en llocs que dificultin l'accés i la circulació, ni tampoc l'accés a habitatges particulars i finestres.

 

Article 4. Règim econòmic

1. L'Ajuntament podrà fixar les taxes corresponents per a la utilització privativa o aprofitament especial del sòl públic en les diferents modalitats de venda ambulant, i n'actualitzarà la quantia anualment. A aquests efectes, es tindran en compte les despeses de conservació i manteniment de les infraestructures afectades.

2. Aniran a càrrec de les persones adjudicatàries de les parades la totalitat de les exaccions que figuren a les ordenances fiscals d'aplicació, així com els imposts, contribucions i la resta d'arbitris exigits per l'Estat, Comunitat Autònoma o Municipi.

 

CAPÍTOL II MODALITATS DE VENDA AMBULANT

Article 5. Venda a mercats periòdics

1. Al municipi d'Alcúdia es duran a terme tres tipus de mercats periòdics, realitzats a llocs amb instal·lacions desmuntables o mòbils.

2. L'Ajuntament, per raons d'interès públic, necessitats organitzatives o quan així ho requereixin les circumstàncies, podrà modificar la data i l'horari dels mercats, mitjançant Decret de Batllia, així com modificar l'emplaçament de qualsevol parada de venda, sense que aquests fets originin cap dret ni compensació econòmica; tot això prèvia comunicació a la persona titular de l'autorització amb una antelació mínima d'un mes, excepte que, per raons d'urgència degudament justificades, aquest termini hagi de ser reduït.

3. L'Ajuntament podrà acordar, per raons d'interès públic i mitjançant Decret de Batllia, la suspensió de l'obertura dels mercats fins a dos dies a l'any, avisant el dia de mercat immediatament anterior, sense generar en cap cas indemnització ni cap dret econòmic.

5.1. Mercat d'Alcúdia

Periodicitat: Anual

Dies: Dimarts i diumenge

Ubicació: Passeigs de Pere Ventayol i de la Mare de Déu de la Victòria, i a la plaça de Carles V.

Durant els mesos de juny a octubre, s'ampliarà als carrers Major i camí de Ronda.

Nombre màxim d'autoritzacions: 500 autoritzacions.

Horari general: de 6:00 a 15.30 hores.

Horari concret de venda al públic: S'establirà a la corresponent convocatòria de les bases.

Horari concret de muntatge i desmuntatge: S'establirà a la corresponent convocatòria de les bases.

En el cas que, per a transportar la mercaderia i l'estructura de la parada, calgui l'accés d'un vehicle al mercat, que no es faci servir també com a espai per exercir la venda ambulant, haurà de complir les instruccions municipals i, a l'hora del començament del mercat, tots els vehicles hauran d'haver descarregat els productes i estar aparcats fora del recinte i en els llocs habilitats per l'Ajuntament.

Tipus de producte: El mercat tindrà dues zones diferenciades, una dedicada als productes del camp i alimentació i l'altra a la resta de mercaderies.

Criteris d'atorgament d'autoritzacions (hauran de figurar a l'annex d'autobaremació de la corresponent convocatòria de les bases):

  • Antiguitat en el lloc de venda o experiència en l'exercici de la professió que asseguri la correcta prestació de l'activitat comercial:
    • 1 punt per any d'antiguitat en el mercat d'Alcúdia, amb un màxim de 5 punts.
  • Tipologia dels productes que es volen comercialitzar:
    • 1 punt per productes alimentaris
    • 2 punts per fruites i verdures i altres productes del camp
    • 2 punts per productes agroalimentaris de venda directa
    • 1 punt per productes de venda directa identificats amb el logotip de “Venda directa”
    • 1 punt per producte ecològic o de km 0 (amb certificació de producció ecològica)
    • 1 punt per productes alimentaris amb DOP, IGP o altres marques de garantia de les Illes Balears
    • 1 punt per producte artesà
    • 1 punt per producte original
    • 1 punt per producte exclusiu
  • 1 punt per dificultat d'accés al mercat laboral, amb prioritat de les persones amb un grau mínim del 33% de minusvalidesa, i també les persones amb descendents i/o persones a càrrec seu amb minusvalidesa.
  • 1 punt per la condició de víctima de violència de gènere del sol·licitant o d'algun dels seus treballadors.
  • 1 punt per família monoparental o família nombrosa.
  • 1 punt per carta artesana.
  • 2 punts per mestre artesà.

Tipus d'instal·lacions: Les parades tindran una superfície mínima de 2,5 metres i un màxim de 10 metres de longitud, i hauran d'estar cobertes frontalment amb teles, de forma que no es mostri al públic els objectes col·locats a sota de la instal·lació.

En el cas de necessitar llum, únicament es podran utilitzar bateries i, en cap cas, es permetrà l'ús de grups electrògens.

5.2. Mercat del Port d'Alcúdia

Periodicitat: Anual

Dies: Divendres

Ubicació: Plaça de Cas Vicari.

Nombre màxim d'autoritzacions: 10 autoritzacions.

Horari general: de 7:00 a 15.30 hores.

Horari concret de venda al públic: S'establirà a la corresponent convocatòria de les bases.

Horari concret de muntatge i desmuntatge: S'establirà a la corresponent convocatòria de les bases.

En el cas que, per a transportar la mercaderia i l'estructura de la parada, calgui l'accés d'un vehicle al mercat, que no es faci servir també com a espai per exercir la venda ambulant, haurà de complir les instruccions municipals i, a l'hora del començament del mercat, tots els vehicles hauran d'haver descarregat els productes i estar aparcats fora del recinte i en els llocs habilitats per l'Ajuntament.

Tipus de producte: El mercat tindrà dues zones diferenciades, una dedicada als productes del camp i alimentació i l'altra a la resta de mercaderies.

Criteris d'atorgament d'autoritzacions (hauran de figurar a l'annex d'autobaremació de la corresponent convocatòria de les bases):

  • Antiguitat en el lloc de venda o experiència en l'exercici de la professió que asseguri la correcta prestació de l'activitat comercial:
    • 1 punt per any d'antiguitat, amb un màxim de 5 punts.
  • Tipologia dels productes que es volen comercialitzar:
    • 1 punt per productes alimentaris
    • 2 punts per fruites i verdures i altres productes del camp
    • 2 punts per productes agroalimentaris de venda directa
    • 1 punt per productes de venda directa identificats amb el logotip de “Venda directa”
    • 1 punt per producte ecològic o de km 0 (amb certificació de producció ecològica)
    • 1 punt per productes alimentaris amb DOP, IGP o altres marques de garantia de les Illes Balears
    • 1 punt per producte artesà
    • 1 punt per producte original
    • 1 punt per producte exclusiu
  • 1 punt per dificultat d'accés al mercat laboral, amb prioritat de les persones amb un grau mínim del 33% de minusvalidesa, i també les persones amb descendents i/o persones a càrrec seu amb minusvalidesa.
  • 1 punt per la condició de víctima de violència de gènere del sol·licitant o d'algun dels seus treballadors.
  • 1 punt per família monoparental o família nombrosa.
  • 1 punt per carta artesana.
  • 2 punts per mestre artesà.

Tipus d'instal·lacions: Les parades tindran una superfície mínima de 2,5 metres i un màxim de 10 metres de longitud, i hauran d'estar cobertes frontalment amb teles, de forma que no es mostri al públic els objectes col·locats a sota de la instal·lació.

En el cas de necessitar llum, únicament es podran utilitzar bateries i, en cap cas, es permetrà l'ús de grups electrògens.

5.3. Mercat nocturn d'estiu del Port d'Alcúdia

Periodicitat: De juny a setembre

Dies: De dijous a dissabte

Ubicació: Passeig Marítim del Port d'Alcúdia.

Nombre màxim d'autoritzacions: 20 autoritzacions.

Horari general: de 17:00 a 23:00 hores.

Horari concret de venda al públic: S'establirà a la corresponent convocatòria de les bases.

Horari concret de muntatge i desmuntatge: S'establirà a la corresponent convocatòria de les bases.

En el cas que, per a transportar la mercaderia i l'estructura de la parada, calgui l'accés d'un vehicle al mercat, que no es faci servir també com a espai per exercir la venda ambulant, haurà de complir les instruccions municipals i, a l'hora del començament del mercat, tots els vehicles hauran d'haver descarregat els productes i estar aparcats fora del recinte i en els llocs habilitats per l'Ajuntament.

Tipus de producte: Productes de qualitat, artesania.

Criteris d'atorgament d'autoritzacions (hauran de figurar a l'annex d'autobaremació de la corresponent convocatòria de les bases):

  • Antiguitat en el lloc de venda o experiència en l'exercici de la professió que asseguri la correcta prestació de l'activitat comercial:
    • 1 punt per any d'antiguitat, amb un màxim de 5 punts.
  • Tipologia dels productes que es volen comercialitzar:
    • 5 punts per producte artesà
    • 3 punts per producte original
    • punts per producte exclusiu
    • 5 punts per productes alimentaris envasats i locals (confitures, mel, oli)
  • 1 punt per dificultat d'accés al mercat laboral, amb prioritat de les persones amb un grau mínim del 33% de minusvalidesa, i també les persones amb descendents i/o persones a càrrec seu amb minusvalidesa.
  • 1 punt per la condició de víctima de violència de gènere del sol·licitant o d'algun dels seus treballadors.
  • 1 punt per família monoparental o família nombrosa.
  • 1 punt per carta artesana.
  • 2 punts per mestre artesà.

Tipus d'instal·lacions: Les parades tindran una superfície mínima de 3 metres i un màxim de 6 metres de longitud, i hauran d'estar cobertes per carpes blanques, així com les taules cobertes per teles blanques o blaves, a fi d'evitar mostrar al públic els objectes col·locats a sota de la instal·lació.

En el cas de necessitar llum, únicament es podran utilitzar bateries i, en cap cas, es permetrà l'ús de grups electrògens.

Article 6. Venda a mercats ocasionals, especials, festes o fires populars

1. Aquests mercats, que no constitueixen mercats habituals, es regiran per les disposicions específiques que es detallin a cada convocatòria, i, amb caràcter supletori, per allò que els sigui d'aplicació per les contingudes en aquesta ordenança.

2. L'Ajuntament regularà la ubicació, els dies d'instal·lació, l'horari, el tipus de productes autoritzats, el termini per presentar les sol·licituds i la documentació necessària, el procediment, així com els criteris per atorgar les autoritzacions.

Article 7. Venda a la via pública

Fora dels supòsits anteriors, que també s'ubiquen a la via pública, s'inclou sota la present modalitat el comerç ambulant realitzat amb ocupació de la via pública en parades no fixes de caràcter aïllat, ja sigui de manera ocasional o habitual, l'objecte del qual sigui la venda de retrats, caricatures o manualitats que es realitzin davant la clientela, i s'ajustin a les següents previsions:

Periodicitat: De maig a octubre

Dies: Tots els dies

Ubicació: Carrer de Pere Mas i Reus i a la Carretera d'Artà, i altres zones habilitades per l'Ajuntament mitjançant la corresponent convocatòria de les bases.

Nombre màxim d'autoritzacions: 10 autoritzacions.

Horari general: de 17:00 a 23:00 hores.

Horari concret de venda al públic: S'establirà a la corresponent convocatòria de les bases.

Tipus de producte: Venda de retrats, caricatures o manualitats que es realitzin davant la clientela.

Criteris d'atorgament d'autoritzacions (hauran de figurar a l'annex d'autobaremació de la corresponent convocatòria de les bases):

  • 1 punt per any d'antiguitat fins a 5 punts.
  • 1 punt per dificultat d'accés al mercat laboral, amb prioritat de les persones amb un grau mínim del 33% de minusvalidesa, i també les persones amb descendents i/o persones a càrrec seu amb minusvalidesa.
  • 1 punt per la condició de víctima de violència de gènere del sol·licitant o d'algun dels seus treballadors.
  • 1 punt per família monoparental o família nombrosa.

Tipus d'instal·lacions: Enclavaments o parades aïllades, que no dificultin el trànsit rodat o la circulació de vianants o generin qualsevol altre risc per a la seguretat ciutadana.

En el cas de necessitar llum, únicament es podran utilitzar bateries i, en cap cas, es permetrà l'ús de grups electrògens.

 

CAPÍTOL III PRODUCTES OBJECTE DE VENDA

Article 8. Tipus de productes autoritzats

1. Els productes comercialitzats en règim de venda ambulant hauran de complir la normativa en matèria de protecció de la salut pública, de seguretat alimentària i de seguretat de les persones consumidores. L'Ajuntament vetllarà pel compliment d'aquesta normativa i podrà limitar els tipus de productes objecte de venda en cada cas.

2. Als mercats periòdics d'Alcúdia i del Port d'Alcúdia, s'autoritza la venda dels productes següents:

a. Productes de fora vila: productes hortícoles i fruiters, de producció pròpia o aliena; plantes, planters, arbres o arbusts; floristeria; productes agropecuaris.

b. Altres productes alimentaris: fruites seques, caramels i llepolies; adobats, embotits, formatges que no necessiten refrigeració, conserves (mel, confitura, etc), olives, confitats, etc.

c. Productes ecològics o de km 0.

d. Productes artesanals de producció pròpia o aliena.

e. Parament de casa: retalls, merceria, roba de la casa, decoració de la casa, estris de cuina, bricolatge, petits electrodomèstics i ferreteria.

f. La resta de productes, amb caràcter general: confecció infantil, masculina, femenina, per a la pràctica de l'esport, especialitzada, interior i de bany; complements de moda i bijuteria; marroquineria; calçat; música, llibres i revistes; joguines; productes electrònics; drogueria i perfumeria.

3. En els mercats periòdics on es comercialitzin productes d'alimentació, està prohibit vendre els següents productes:

a. Carn, aus i caça, sigui fresca, refrigerada o congelada.

b. Peix i marisc, sigui fresc, refrigerat o congelat.

c. Llet certificada i pasteuritzada.

d. Formatge fresc, brossat, nata, mantega, iogurts i altres productes lactis frescs.

e. Pastisseria farcida i adornada i productes del forn. Pastes alimentàries fresques i farcides.

f. Anxoves, fumats i altres semi-congelats o productes que necessitin refrigeració.

g. Altres productes que, per les seves especials característiques i segons el parer de les autoritats competents, comportin un risc sanitari.

4. En qualsevol de les modalitats de venda, en cap cas s'autoritzarà la venda de falsificacions, productes d'imitació de qualsevol tipus de marca ni productes de segona mà.

5. Als efectes d'aquesta ordenança s'entendrà per “venda directa” la venda sense intermediaris els productes de l'activitat agrària i complementària, quan els ingredients tinguin origen a la pròpia explotació, és a dir, la persona venedora dels productes és la mateixa que els produeix a l'explotació agrària.

Article 9. Característiques higiènico-sanitàries dels aliments i especificacions de les parades de venda

1. La venda dels aliments descrits a l'article anterior ha de complir diverses especificacions higiènico-sanitàries per tal de garantir la seva seguretat.

2. Generalment, tots els aliments han de ser protegits de les condicions atmosfèriques del sol, pluja o vent que els pugui ocasionar danys, i han d'estar col·locats dins vitrines o amb pantalles protectores per tal d'evitar la seva contaminació, la presència d'insectes o la manipulació directa per la clientela.

3. S'han de realitzar diverses especificacions en funció del tipus d'aliment:

  • Fruita i verdura: els aliments que es tallin s'han de vendre embolicats.
  • Bolets frescs: el producte ha d'estar identificat amb el nom científic, el nom comú en català, el tipus de cultiu (silvestres o cultivats) i el seu origen o procedència. Han d'estar en bones condicions de conservació i no es poden vendre bolets reconeguts com a verinosos o tòxics.
  • Productes càrnics curats (embotits): no es poden utilitzar superfícies ni utensilis de fusta i els embotits penjats han d'estar fora de l'abast del públic.
  • Formatges que no necessiten refrigeració i altres productes lactis envasats: no es poden utilitzar superfícies ni utensilis de fusta, draps o teles que estiguin en contacte amb els aliments.
  • Pa i derivats: s'han d'utilitzar pinces o guants per evitar la contaminació creuada.
  • Masses i patates fregides: no es poden utilitzar superfícies ni utensilis de fusta. S'ha de canviar l'oli cada 1-2 dies (en funció de l'ús) i emmagatzemar els olis calents en recipients adequats. Les patates s'han de fregir en una fregidora exclusiva. No es poden refregir els productes i s'ha de controlar adequadament l'extracció de fums.
  • Pollastres a l'ast: el vehicle utilitzat ha de disposar d'un frigorífic per tal de mantenir la carn crua entre 0 i 4 ºC fins el moment d'elaborar-lo. No es poden utilitzar superfícies ni utensilis de fusta i s'han de mantenir els pollastres elaborats amb el cremador encès fins el moment de vendre'ls.
  • Caramels, fruits secs, confitats i llepolies: s'han d'utilitzar pinces o pales i han d'estar protegits amb pantalles protectores.
  • Infusions, espècies i plantes aromàtiques: s'han d'utilitzar utensilis que no alterin les característiques de composició dels productes. No es poden vendre a granel, i sempre han d'estar envasats i etiquetats. Han d'informar sobre la denominació, els ingredients i en nom del fabricant o venedor.
  • Mel: ha d'estar envasada i etiquetada.
  • Ous: han d'estar col·locats a un lloc fresc i sec, no poden estar refrigerats i han d'estar marcats amb el codi del productor. Els ous a granel han d'informar sobre la categoria de qualitat i del pes, el sistema de cria de les gallines (camperes, criades al terra, ecològiques) i la data de durada mínima. S'han de vendre en envasos etiquetats.
  • Olives: s'han d'utilitzar pinces o pales i han d'estar protegits amb pantalles protectores. No es poden utilitzar utensilis de fusta ni d'un material que pugui alterar les característiques de composició dels productes.

4. Les fruites, verdures, fruites seques i derivats hauran d'estar exposats a una altura mínima de 50 cm respecte del trespol. En cas d'utilitzar-se tendals o para-sols, estaran situats a una altura mínima de 2 metres del trespol, i no es podran penjar articles fora de la perpendicular de la superfície de la parada.

5. Els utensilis i materials del lloc de venda han de ser llisos, resistents, no absorbents i trobar-se en bon estat, per tal de procurar la seva neteja i desinfecció.

 

TÍTOL II AUTORITZACIÓ MUNICIPAL

Article 10. Autorització municipal

1. L'exercici de la venda ambulant o no sedentària requereix l'obtenció prèvia de la corresponent autorització municipal.

2. El procediment de concessió d'autoritzacions haurà de respectar el règim de concurrència competitiva i garantir la transparència, la imparcialitat i la publicitat adequades del procediment, i es durà a terme conforme a criteris clars, senzills i objectius, que es donaran a conèixer amb antelació suficient.

3. En cap cas, no es pot ser titular de més d'una autorització municipal en el mateix mercat.

Article 11. Contingut de l'autorització i del cartró identificatiu

1. L'autorització que concedeixi l'Ajuntament contindrà la següent informació:

a. Identificació de la persona titular.

b. Modalitat de comerç ambulant.

c. Ubicació precisa de la parada.

d. Productes autoritzats per a la venda.

e. Horari en què es podrà dur a terme l'activitat comercial.

f. Durada de l'autorització.

g. Si escau, condicions particulars de la persona titular.

2. Una vegada concedida l'autorització, s'entregarà el document acreditatiu d'aquesta i el cartró identificatiu, el qual serà exposat al públic de manera visible i que contindrà la següent informació:

a. Nom complet de la persona titular i de les persones treballadores contractades.

b. Una fotografia de la persona titular i de les persones treballadores contractades.

c. Modalitat de comerç ambulant

d. Productes autoritzats per a la venda.

e. Número de parada i la seva ubicació.

f. Horari en què es durà a terme l'activitat comercial.

g. Any en curs.

3. La validesa de l'autorització i del cartró queden condicionades al pagament de la taxa que correspongui i al compliment dels requisits establerts en aquesta ordenança, conforme al corresponent procediment sancionador que s'iniciï a aquest efecte.

 

CAPÍTOL I SOL·LICITUDS I PROCEDIMENT

Article 12. Requisits de les persones sol·licitants

1. Els requisits generals per a l'obtenció de l'autorització municipal són els següents:

a. Podran exercir el comerç ambulant les persones físiques o jurídiques, amb plena capacitat jurídica i d'obrar, i que reuneixin els requisits exigits en la present ordenança i l'altra normativa que sigui d'aplicació.

b. Estar donat d'alta en l'epígraf o epígrafs corresponents i al corrent en el pagament de l'Impost sobre Activitats Econòmiques o, en cas d'estar exempt, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris.

c. Estar donat d'alta i al corrent de pagament de les obligacions amb la Seguretat Social en el règim corresponent.

d. En cas de tenir persones treballadores o ajudants al seu càrrec, tenir-los contractats i donar-los d'alta en el règim general de la Seguretat Social.

e. Estar al corrent de pagament de les obligacions amb l'Agència Tributària de les Illes Balears i de les taxes municipals corresponents.

f. En cas de persones procedents de tercers països, acreditar el fet de disposar del permís de residència i de treball corresponents i complir la resta de les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball.

g. En el cas de venda d'aliments o de begudes d'elaboració pròpia, disposar del número de registre sanitari corresponent.

h. Tenir contractada una assegurança de responsabilitat civil, a nom de la persona titular de la concessió, que cobreixi els riscos de l'activitat comercial exercida, amb una cobertura mínima de 60.000 euros.

2. L'Ajuntament haurà de comprovar, prèviament a concedir l'autorització, que la persona sol·licitant compleix amb els requisits establerts a l'apartat anterior.

Article 13. Sol·licituds

1. Les persones físiques o jurídiques que vulguin exercir les modalitats de comerç ambulant hauran de presentar una sol·licitud en el registre d'entrada de l'Ajuntament o mitjançant qualsevol dels mitjans prevists a l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, degudament emplenada i signada, conforme al model aprovat en cada cas, que constarà annexat a la corresponent convocatòria de les bases, i tindrà el següent contingut:

a. Dades de la persona interessada (nom complet, DNI/NIE/CIF, domicili, telèfon de contacte i adreça electrònica) o dades de la persona representant.

b. Domicili a efecte de rebre notificacions.

c. Mercat i parada que desitja ocupar i, en el seu cas, la que va ocupar l'any anterior.

d. Línia de venda (venda d'un sol tipus de producte).

2. Juntament amb la sol·licitud, s'haurà de presentar la següent documentació:

a. Fotocòpia del DNI, NIE o CIF, segons el cas, de la persona titular de l'autorització i de les persones treballadores contractades.

b. Full d'autobaremació, que constarà annexat a la corresponent convocatòria de les bases.

c. Tres darrers rebuts de la Seguretat Social.

d. Assegurança de responsabilitat civil.

e. Declaració responsable sobre el compliment dels requisits establerts a l'article 12.1 de l'Ordenança, que constarà annexada a la corresponent convocatòria.

3. El termini de presentació de sol·licituds per a l'exercici de la venda ambulant en els mercats periòdics d'Alcúdia i del Port d'Alcúdia, així com la venda ambulant a la via pública fora dels supòsits anteriors, s'estendrà del dia 1 fins al 30 de setembre. Per al mercat nocturn d'estiu del Port d'Alcúdia, el termini s'estendrà del dia 1 fins al 30 d'abril.

Article 14. Tramitació i resolució del procediment

1. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, es durà a terme una valoració de les mateixes i es comprovarà el compliment dels requisits establerts a l'article 12 de l'ordenança, així com que s'hagi presentat tota la documentació preceptiva. En el cas que la sol·licitud no reuneixi els requisits o no s'hagin presentat els documents preceptius, es donarà a la persona interessada un termini de deu dies per esmenar o aportar la documentació, amb indicació de que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució.

2. En cas d'empat en la valoració de l'autobaremació presentada per les persones interessades juntament amb la seva sol·licitud, serà decisiu el punt atorgat per raó de l'originalitat o l'exclusivitat del producte. Una vegada valorades les sol·licituds, s'elevarà proposta de resolució de l'òrgan competent per a l'adopció de l'acord, que es publicarà a la seu electrònica i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament.

3. El termini màxim per resoldre el procediment en els mercats periòdics d'Alcúdia i Port d'Alcúdia serà de tres mesos a comptar des de l'endemà de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. En el cas del mercat nocturn d'estiu del Port d'Alcúdia, el termini màxim per resoldre serà d'un mes a comptar des de l'endemà de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut els terminis indicats sense haver-ne notificat la resolució, les persones interessades podran entendre desestimada la seva sol·licitud.

 

CAPÍTOL II DURADA, TRANSMISSIÓ I RENOVACIÓ DE L'AUTORITZACIÓ

Article 15. Durada

1. L'autorització municipal té una durada limitada màxima, per causa de la disponibilitat de sòl públic habilitat. Per a l'exercici de la venda ambulant en els mercats periòdics, la durada no podrà ser superior a un any.

2. De manera excepcional, l'autorització podrà ser superior a un any, amb un màxim de quatre, en cas d'inversions, ens els supòsits establerts per l'Ajuntament, per permetre a la persona titular l'amortització de les inversions directament relacionades amb l'activitat i una remuneració equitativa dels capitals invertits.

3. En el cas de la venda en mercats ocasionals, la vigència de l'autorització municipal es limitarà a la durada de l'esdeveniment específic, que en cada cas inclourà l'autorització municipal.

Article 16. Transmissió

1. L'autorització municipal no és transmissible.

2. Excepcionalment, en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda a la persona titular per dur a terme l'activitat, amb comunicació prèvia a l'Ajuntament, serà transmissible a favor de les següents persones:

a. Cònjuge o parella de fet, ascendents i descendents de primer grau.

b. Persones treballadores per compte de la persona titular de l'autorització que acreditin una antiguitat d'un any.

3. La persona substituta ha de continuar l'activitat de venda ambulant durant la resta del període de vigència de l'autorització, sense perjudici de la necessitat de complir els requisits per a l'exercici de la venda ambulant i les obligacions que se'n derivin.

4. La transmissió de l'autorització municipal en els casos prevists a l'apartat 2 no afectarà el dret d'antiguitat en els mercats i es conservaran els drets dels familiars de primer grau i de les persones treballadores per compte de la persona titular.

Article 17. Renovació i adjudicació de llocs vacants

1. La renovació de l'autorització no és automàtica i, en tot cas, ha de sol·licitar-se a instància de part en els terminis assenyalats en l'article 14.3 de l'ordenança i conforme al model aprovat en cada cas i que constarà annexat a la corresponent convocatòria de les bases.

2. L'Ajuntament informarà a les persones titulars d'una autorització vigent de l'inici del procediment per a les noves concessions d'autorització.

3. Els canvis en els elements fonamentals de l'autorització han de ser motivats.

4. L'adjudicació dels llocs vacants es realitzarà en base als criteris d'atorgament d'autoritzacions establerts en aquesta ordenança i en funció de l'autobaremació presentada juntament amb la sol·licitud per les persones interessades.

 

CAPÍTOL III OBLIGACIONS I PROHIBICIONS

Article 18. Obligacions de les persones adjudicatàries

Les persones titulars autoritzades per a la venda ambulant hauran de complir una sèrie d'obligacions i abstenir-se de realitzar diverses activitats descrites a continuació:

a. Ocupar el lloc de venda, personalment i/o pel personal treballador assegurat i amb contracte vigent. En el cas de parades pertanyents a persones jurídiques, han de ser ateses per les persones que les representin o per les contractades.

b. Complir les condicions establertes a l'autorització municipal (ubicació, productes autoritzats, horari i durada).

c. Posar a la vista del públic l'autorització municipal (cartró identificatiu).

d. Tenir a disposició de l'Ajuntament la documentació acreditativa de la titularitat del lloc de venda.

e. Complir les disposicions legals en matèria d'abastiments, sanitat, policia, alimentació i comerç.

f. Facilitar, si fos requerida, la documentació acreditativa d'estar al corrent amb les obligacions laborals, fiscals i sanitàries.

g. Abonar els imposts, les taxes i els preus públics que, d'acord amb les ordenances en vigor, els siguin aplicables.

h. Quan resulti necessari per motius de seguretat, hauran de deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada.

i. Etiquetar els productes i exposar de forma visible el seu preu de venda, així com el seu origen. Els preus seran finals i complets, imposts inclosos.

j. En cas de productes que siguin objecte de pes o mesura, facilitar una segona pesada, sempre que sigui requerida pels representants de l'Ajuntament.

k. Entregar la factura, tiquet o rebut justificatiu de la compra, sempre que ho demani la persona consumidora.

l. Estacionar els vehicles en els llocs habilitats per l'Ajuntament.

m. En el cas que, per a transportar la mercaderia i l'estructura de la parada, calgui l'accés d'un vehicle al mercat, que no es faci servir també com a espai per exercir la venda, haurà de complir les instruccions municipals i s'haurà de facilitar a l'Ajuntament el número de matrícula del vehicle i es comunicarà qualsevol canvi d'aquest.

n. Mantenir el lloc de venda net i ordenat durant la celebració del mercat.

o. Al final de cada jornada, hauran de netejar i desinfectar de residus les parades de venda i els utensilis emprats (superfícies de treball, ganivets, bàscules...), i dipositar el fems d'acord amb les instruccions que estableixi l'Ajuntament. En cas de comercialitzar amb fruites i verdures, hauran de deixar les caixes apilades dins la corresponent parada, a fi d'evitar la brutícia de l'espai públic utilitzat per a l'exercici de l'activitat comercial ambulant.

p. Cuidar la seva neteja personal.

q. Adoptar mesures adequades de protecció sanitària (pinces, guants...), sempre que ho requereixi el producte. Els guants utilitzats per manipular aliments o per cobrar els productes no podran ser de làtex.

r. Utilitzar, sempre que es pugui, envasos reutilitzables.

s. Usar un bon llenguatge i tenir un bon comportament amb els altres comerciants, el públic i els representants de l'Ajuntament.

t. No permetre la manipulació d'aliments per persones alienes a l'activitat de venda.

u. Abstenir-se de col·locar al terra els productes i de llançar residus al terra.

e. Abstenir-se de la propaganda o publicitat abusiva que atempti contra altres persones, tant escrita com auditiva.

w. Disposar de fulls de reclamació/denúncia i d'un cartell que anunciï la seva existència.

j. La resta d'obligacions i prohibicions derivades de l'aplicació d'aquesta ordenança.

Article 19. Comprovació i control de documentació

El personal designat per l'Ajuntament podrà exercitar les facultats de comprovació, control i inspecció, entre altres, sobre la següent documentació:

a. Documents acreditatius de la identitat de la persona titular de la parada i de les persones treballadores contractades. En cas de persones jurídiques, la documentació acreditativa de la personalitat i poders del representant legal.

b. Documents acreditatius d'estar donat d'alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui, relatius a la persona titular i a les persones treballadores.

c. Document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'epígraf fiscal del IAE corresponent.

d. Còpies dels contractes de treball o TC 2 que acreditin la relació laboral de les persones que desenvolupin l'activitat, siguin persona física o jurídica. Les societats cooperatives entregaran certificat d'incorporació com a soci treballador expedida pel secretari d'aquesta o persona amb poders a l'entitat i còpia del TC 1 i 2 del sol·licitant.

e. Documentació acreditativa de la subscripció de l'assegurança de responsabilitat civil a nom de la persona titular de la concessió, que cobreixi qualsevol classe de risc derivat de l'exercici de l'activitat comercial.

f. Justificació de tenir a disposició del consumidor els corresponents fulls de reclamació.

Article 20. Accés d'animals de companyia

Queda prohibit l'accés d'animals de companyia en els llocs de venda d'aliments, com és el cas dels mercats periòdics del municipi d'Alcúdia i Port d'Alcúdia, excepte en el cas dels cans d'assistència i els de les Forces i Cossos de Seguretat, en el compliment de les seves funcions i sota la supervisió del seu responsable.

 

CAPÍTOL IV EXTINCIÓ DE L'AUTORITZACIÓ

Article 21. Extinció

1. L'Ajuntament tindrà la facultat de resoldre l'autorització concedida a la persona titular abans del seu venciment, sempre que així ho justifiquin les circumstàncies sobrevingudes d'interès públic, sense que la persona autoritzada tingui dret a indemnització ni compensació.

2. Les autoritzacions s'extingiran quan concorrin algun dels supòsits següents:

a. Defunció de la persona titular, en cas que no es pugui transmetre l'autorització a favor de les persones descrites a l'article 17 de l'ordenança.

b. Incapacitat sobrevinguda de la persona titular que no li permeti exercir l'activitat, en cas que no es pugui transmetre l'autorització a favor de les persones descrites a l'article 17 de l'ordenança.

c. Jubilació de la persona titular.

d. Renúncia expressa o tàcita.

e. Deixar de reunir els requisits establerts a l'article 12 de l'ordenança.

f. Revocació de l'autorització, en cas d'incompliment de les disposicions d'aquesta ordenança.

g. Extinció del termini pel qual es va concedir l'autorització.

h. Per la comissió d'infraccions greus o molt greus.

Article 22. Revocació

1. Les autoritzacions municipals poden ser revocades per l'Ajuntament en cas d'incompliment de la normativa de comerç i de les normes sectorials, així com del contingut de la present ordenança. Aquesta revocació ha de ser motivada.

2. La revocació serà tramitada d'ofici per l'Ajuntament. Es donarà un termini d'audiència de fins a quinze dies, per tal que les persones interessades puguin presentar les al·legacions i reclamacions oportunes, sense perjudici de l'eficàcia immediata de les mesures cautelars i provisionals previstes en l'article 31.

TÍTOL III RÈGIM SANCIONADOR

Article 23. Infraccions

1. L'incompliment de les disposicions previstes en aquesta ordenança donarà lloc a la incoació del corresponent procediment sancionador, que es tramitarà d'acord amb les normes i els principis continguts en la legislació general sobre el règim jurídic sancionador que en resulti d'aplicació.

2. Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

3. La responsabilitat per les infraccions tipificades en aquesta ordenança correspon a la persona física o jurídica que realitzi l'acció o omissió tipificades. Es presumeix que les han realitzat els titulars de l'empresa o de l'activitat comercial.

4. Quan es detectin infraccions d'índole sanitària, l'Ajuntament ho comunicarà immediatament a l'autoritat que correspongui.

Article 24. Infraccions lleus

Es consideren infraccions lleus les següents:

a. Situar la parada en els accessos a edificis d'ús públic, davant d'establiments comercials i industrials, en llocs que dificultin l'accés i la circulació, ni l'accés a habitatges particulars i finestres.

b. Incomplir les mides i l'aspecte exterior de la parada (cobertes frontalment amb teles.

c. Incomplir l'horari autoritzat de venda, muntatge i desmuntatge de la parada.

d. No tenir a la vista del públic l'autorització municipal (cartró identificatiu).

e. No tenir a la vista del públic els preus dels productes, ni tenir-los etiquetats.

f. Tenir penjats o col·locats elements i/o mercaderies més enllà de l'amplada de l'espai autoritzat.

g. Permetre a la clientela la manipulació dels aliments exposats a la parada.

h. No facilitar una segona pesada a la clientela, si aquesta és requerida per l'Ajuntament.

i. No procedir a la neteja de la parada, tant durant el mercat com una vegada finalitzada la jornada de venda, i no dipositar el fems d'acord amb les instruccions municipals.

j. Aparcar els vehicles fora dels llocs habilitats i autoritzats.

k. L'ús de propaganda o publicitat abusiva que atempti contra altres persones, tant escrita com auditiva.

l. L'ús de grups electrògens a les parades de venda.

m. No usar un bon llenguatge i comportament amb la resta de comerciants, amb la clientela i amb els representants de l'Ajuntament.

n. No disposar de fulls de reclamacions/denúncia.

o. Qualsevol altre incompliment dels preceptes d'aquesta ordenança no tipificat com a infracció greu o molt greu.

Article 25. Infraccions greus

Es consideren infraccions greus les següents:

a. La comissió de més d'una infracció lleu de la mateixa naturalesa, en el termini d'un any, quan hi hagi resolució ferma.

b. La col·locació d'una parada de venda sense comptar amb l'autorització municipal.

c. Durant els mesos de maig a octubre, el fet de no ocupar el lloc de venda autoritzat, per un període de cinc o més dies.

d. La venda de productes no autoritzats i de productes prohibits descrits a l'article 9.3 de l'ordenança.

e. La presència de persones no autoritzades al punt de venda.

f. La instal·lació en un punt de venda diferent a l'autoritzat.

g. L'alteració de l'ordre públic al mercat.

h. L'incompliment de les normes higiènico-sanitàries establertes a l'article 10 de l'ordenança.

i. La negativa o resistència a subministrar la informació i/o documentació requerida per les autoritats o els seus agents i els funcionaris de l'Ajuntament en exercici de les seves funcions de comprovació, així com subministrar informació inexacta o incompleta.

j. La venda de productes falsificats, d'imitació o de segona mà.

Article 26. Infraccions molt greus

Es consideren infraccions molt greus les següents:

a. La comissió de més d'una infracció greu de la mateixa naturalesa, en el termini d'un any, quan hi hagi resolució ferma.

b. La transmissió de l'autorització municipal, amb les excepcions previstes a l'article 17.2 de l'ordenança.

c. El subarrendament de l'autorització municipal.

d. La negativa o resistència a subministrar informació i/o documentació requerida per les autoritats o els seus agents en exercici de les seves funcions d'inspecció, quan vingui acompanyada de violència física o verbal o de qualsevol altra forma de pressió.

e. El mal tracte als clients.

f. El frau en la qualitat, pes, mesura, capacitat, preu, envàs, etiquetatge i altres circumstàncies anàlogues, en què hi hagi ànim de lucre en perjudici de la persona consumidora.

Article 27. Sancions

1. Les infraccions assenyalades en aquesta ordenança han de donar lloc a la imposició de les sancions següents:

a. Amonestació.

b. Multa o sanció econòmica.

c. Extinció de l'autorització municipal.

d. Pèrdua temporal del lloc de mercat.

2. Les sancions aplicables són les següents:

a. Per infraccions lleus, amonestació o multa de 100 a 750 euros i pèrdua del lloc de mercat durant un dia.

b. Per infraccions greus, multa de 751 a 1.500 euros, pèrdua del lloc de mercat fins a dos dies, i/o extinció de l'autorització municipal per la temporada en curs.

c. Per infraccions molt greus, multa de 1.501 a 3.000 euros i extinció de l'autorització municipal per la temporada en curs.

En els supòsits en què s'acordi l'extinció de l'autorització municipal, es perdrà el dret a obtenir punts per antiguitat en futures sol·licituds.

Article 28. Graduació de les sancions

Les sancions es graduaran en funció de l'incompliment d'advertències prèvies, de la quantia del benefici obtingut, del grau de negligència o d'intencionalitat en quant a les accions o omissions, de l'existència de frau, del termini de temps durant el qual s'hagi comès la infracció i de la reincidència.

Article 29. Reconeixement de la responsabilitat i reducció de la sanció

1. Iniciat el procediment sancionador, si la persona infractora reconeix la seva responsabilitat, es podrà resoldre el procediment amb la imposició de la sanció procedent.

2. Quan la sanció tingui únicament caràcter pecuniari o s'hagi d'imposar una sanció pecuniària i una altra no pecuniària, però la segona sigui improcedent, el pagament voluntari per la persona presumptament responsable, abans de la resolució, suposarà la terminació del procediment, excepte en allò relatiu a la reposició de la situació alterada o a la determinació de la indemnització pels danys i perjudicis causats.

3. En els dos supòsits anteriors, quan la sanció sigui pecuniària, l'òrgan competent per resoldre el procediment aplicarà reducció d'almenys el 20% sobre l'import de la sanció proposada, essent acumulables entre sí les quanties de les reduccions. L'efectivitat d'aquestes reduccions estarà condicionada al desistiment o renúncia de qualsevol acció o recurs en via administrativa contra la sanció i, en conseqüència, la resolució que posi fi al procediment exhaureix la via administrativa.

Article 30. Mesures cautelars i provisionals

1. L'exercici de qualsevol modalitat de venda ambulant en la qual la persona venedora no exhibeixi ni aporti la preceptiva autorització municipal en requerir-la l'autoritat competent, en cas de reincidència en la venda de productes falsificats o d'imitació, o si es confirma la comissió flagrant d'alguna de les infraccions considerades com a molt greus per aquesta ordenança, facultaran a la Policia Local per a procedir a la confiscació immediata de la mercaderia, així com dels estris i elements desmuntables d'infraestructura utilitzats per a la venda. En el mateix acte, es lliurarà a la persona venedora còpia de l'acta d'intervenció.

2. Si escau, l'autoritat competent per a la incoació del procediment sancionador acordarà, mitjançant resolució motivada, el manteniment o l'aixecament de la mesura de decomís adoptada, així com l'adopció de les mesures cautelars adients, sempre que hi concorrin circumstàncies greus que afectin la seguretat de les persones o dels béns, suposin un perjudici greu o manifest de difícil reparació o sigui necessari per assegurar l'eficàcia de la resolució que, si pertoca, hi pot recaure.

3. Entre aquestes mesures cautelars es troben les següents:

a. La immobilització o el decomís de les mercaderies i dels estris i elements desmuntables d'infraestructura utilitzats per a la venda, pel que fa a les infraccions relacionades amb els productes oferts.

b. La clausura de les instal·lacions que no disposin de les autoritzacions preceptives corresponents.

c. La suspensió temporal de l'activitat comercial quan no es compleixin els requisits per al seu exercici.

4. Aquestes mesures cautelars, que no tenen caràcter de sanció, es poden mantenir durant el temps necessari per a la rectificació dels defectes existents i, com a màxim, fins a la resolució del procediment.

5. Les mercaderies i els efectes intervinguts quedaran en el dipòsit municipal, fins que l'òrgan competent es pronunciï respecte a la resolució del procediment i/o a la mesura cautelar adoptada i a la destinació dels productes i dels estris confiscats.

No obstant això, les persones comerciants titulars del material intervingut que justifiquin estar en possessió de la corresponent autorització municipal per al desenvolupament de la seva activitat, o bé que presentin factura o una altra justificació documental que empari la legal procedència dels articles de venda i de la resta del material, podran reclamar la devolució de les mercaderies i dels estris i elements desmuntables d'infraestructura decomissats.

Una vegada justificat adequadament, es procedirà a la devolució amb el pagament previ de la taxa corresponent per les despeses de guarda i custòdia o de dipòsit ocasionades, sense perjudici de la sanció que li pugui ser imposada per la infracció comesa.

Les despeses derivades de les operacions d'intervenció, dipòsit, analítica, transport i/o destrucció aniran a compte de la persona comerciant intervinguda.

6. La mercaderia decomissada i no reclamada per les persones interessades o de la qual no en quedi degudament justificada la devolució, així com en les que consti acte exprés de renúncia, es tindrà per abandonada i quedarà a disposició de l'Ajuntament. L'òrgan competent resoldrà sobre la seva alienació o destinació, i actuarà de la següent manera:

a. En el cas de productes o mercaderies fungibles amb un risc de deteriorament material (aliments i begudes), i sempre que encara es trobi en bones condicions, passades 24 hores des del decomís, o dins el primer dia hàbil o laboral en què l'Administració es trobi operativa, es destinaran directament a favor de centres benèfics, ONG's i centres municipals de caràcter social. Si es troben deteriorades, en mal estat o es considera que no tenen les garanties sanitàries suficients, seran destruïdes immediatament i se'n deixarà constància en l'acta corresponent.

b. Les mercaderies restants quedaran a disposició de les persones titulars fins a un termini màxim de quinze dies. Si ningú les reclama dins aquest termini, es considerarà abandonada i quedarà a la lliure disposició de l'Ajuntament. L'òrgan competent decretarà el comís efectiu i fixarà la destinació que se'ls pretengui donar (destrucció, donació, subhasta, cessió...).

7. En cas que les persones venedores no justifiquin degudament la legal procedència de la mercaderia i hi hagi indicis suficients sobre una possible procedència il·lícita de les mercaderies decomissades, la Policia Local instruirà els atestats oportuns per donar-ne compte a l'autoritat judicial competent, juntament amb els articles intervinguts.

Article 31. Prescripció

1. La prescripció de les infraccions establertes serà la següent:

  • Les faltes lleus prescriuen als sis mesos.
  • Les faltes greus prescriuen als dos anys.
  • Les faltes molt greus prescriuen als tres anys.

Aquests terminis es compten des del dia en què s'hagi comès la infracció. En el cas d'infraccions continuades o permanents, el termini començarà des de que va finalitzar la conductora infractora.

2. La prescripció de les sancions imposades serà la següent:

  • Les imposades per faltes lleus prescriuran a l'any.
  • Les imposades per faltes greus prescriuran als dos anys.
  • Les imposades per faltes molt greus prescriuran als tres anys.

Aquests terminis es compten des del dia següent en què sigui executable la resolució que va imposar la sanció o hagi transcorregut el termini per recórrer-la.

3. En el cas de les infraccions, interromp la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, d'un procediment administratiu sancionador, i es reinicia el termini de prescripció si l'expedient sancionador es troba paralitzat més d'un mes per causa no imputable al presumpte responsable. En el cas de les sancions, s'interromp amb la iniciació, amb coneixement de la persona interessada del procediment d'execució, i es reinicia si el procediment es troba paralitzat més d'un mes per causa no imputable a la persona infractora.

Disposició addicional.- Modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per llocs, barraques, casetes de venda, espectacles o atraccions situats a terrenys d'ús públic.

S'afegeix un apartat 2 a l'article 2 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per llocs, barraques, casetes de venda, espectables o atraccions situats a terrenys d'ús públic, amb la següent redacció:

“2. No queda subjecte a taxa per ocupació de la via pública l'espai que ocupi, si escau, el vehicle utilitzat per a exercir l'activitat comercial, sempre que es limiti a transportar la mercaderia i l'estructura de la parada, sense que pugui servir també com a espai per exercir la venda. En tot cas, s'haurà de facilitar a l'Ajuntament el número de matrícula del vehicle amb el qual s'accedirà al mercat i es comunicarà qualsevol canvi de vehicle”.

Disposició transitòria.

Les autoritzacions concedides abans de l'entrada en vigor d'aquesta ordenança, bé sigui de forma expressa o bé de forma tàcita amb la concessió d'autorització per a l'ocupació de la via pública per parada de mercat, així com les llistes de suplents, seran renovades i conservaran la seva validesa durant el termini de vigència que els resti per complir.

Disposició derogatòria.

Queda derogada l'Ordenança municipal reguladora del Comerç Ambulant en el municipi d'Alcúdia, publicada al BOIB nº 39, de 21 de març de 2013, les seves modificacions i qualssevol altres disposicions municipals que s'oposin al que estableix la present ordenança.

Disposició final.

La present ordenança entrarà en vigor el dia en què s'hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini de quinze dies assenyalat en l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.”

 

Alcúdia, en data de la signatura electrònica (16 de setembre de 2024)

La batlessa Josefina Linares Capó

 

Contra el present acord, que posa fi a la via administrativa, segons el que disposa l'article 52.5 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, es podrà interposar potestativament recurs de reposició davant el mateix òrgan que va adoptar l'acord, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb el que estableixen els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, o directament recurs contenciós-administratiu davant el la Sala Contenciosa-Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà a la publicació del present anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, conforme amb el que preveu l'article 10.1.b), en concordança amb l'article 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciosa-Administrativa.