Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 598377
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials de dia 11 de setembre de 2024 relativa a la delegació de signatura de determinades actuacions en nom i representació de menors amb mesura de guarda provisional, guarda voluntària o tutela, i d’establiment del règim de suplències dels llocs de cap de Servei d’Infància i Adolescència, cap de Servei de Suport Familiar, director/a d’Acolliments Residencials i coordinador/a d’Acolliments Residencials de Gestió Directa en cas d’absència, vacant, malaltia, incapacitat temporal del titular o de la persona que n’exerceixi les funcions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant, IMAS), mitjançant resolució del 22 de novembre de 2021 publicat al BOIB núm. 163, de 25 de novembre de 2021, va delegar en determinades persones de la entitat pública la signatura de determinades actuacions en nom i representació de menors amb mesura de guarda provisional, guarda voluntària o tutela, tot incloent els actes següents:

a) La realització de qualsevol acte de gestió, tramitació i la signatura d'escriptures notarials i documents públics i privats en el exercici de les funcions de representació legal i administració patrimonial de les persones menors d'edat tutelades.

b) La realització dels tràmits de sol·licitud i gestió davant de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) u organisme competent de les prestacions econòmiques que les persones menors d'edat tutelades siguin beneficiàries o titulars.

c) La realització en nom de les persones menors d'edat tutelades de qualsevol gestió, sol·licitud o actes de tràmit per obtenir beneficis econòmics, prestacions, beques o drets dels quals siguin creditores les persones menors d'edat tutelades.

d) L'obertura de llibretes d'estalvis o instruments similars i els actes d'autorització, administració o disposició dels fons de les llibretes d'estalvis de les persones menors d'edat tutelades.

e) La tramitació i gestió de les liquidacions de les llibretes d'estalvis o altres instruments a nom de les persones menors d'edat tutelades en el moment que es dugui a terme el cessament de la mesura de tutela administrativa.

f) La signatura, incorporant la comprovació fefaent suficient dels justificants en els expedients corresponents de les persones menors d'edat, dels informes que acreditin l'interès de les persones menors en les despeses o actes d'administració i dels rebuts dels fons o pagaments realitzats en nom de les persones menors a compte dels seus fons. També ha de deixar comprovació fefaent de la cancel·lació, liquidació i lliurament dels comptes, llibretes o instruments similars a nom de les persones menors d'edat quan cessi la tutela de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.

g) L'autorització per a les sortides dels infants i adolescents tutelats per al Servei de Menors i Família. Igualment les autoritzacions per operacions quirúrgiques i/o altres intervencions mèdiques; així com les sol·licituds d'exploracions reservades de les persones menors d'edat.

2. Per altre banda, el 26 de juny de 2023 es va dictar resolució de la Presidència de l'IMAS que establia el règim de substitució dels llocs de treball de cap de Servei d'Infància i Adolescència, de cap de Servei de Suport Familiar i del director/a gerent d'Acolliments Residencials en casos d'absència, vacant, malaltia, incapacitat temporal o física del titular o de la persona que n'exerceixi les funcions.

3. El 12 d'agost de 2024 es va dictar resolució de formalització d'adjudicació del lloc de feina de cap de Servei d'infància i Adolescència en comissió de serveis, la qual s'iniciava el dia 1 de setembre de 2024.

4. El 6 de setembre de 2024 consta signat informe per la cap de Servei d'Infància i Adolescència, la directora insular de Serveis Socials, Infància i Família i la directora insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infancia i Adolescencia proposant l'actualització del règim de la delegació de la signatura a la nova cap de Servei d'Infància i Família així com l'establiment del règim de suplència en cas d'absència, vacant, malaltia, incapacitat temporal del titular o de la persona que exerceixi les funcions de la cap de Servei d'Infància i Adolescència,la cap de Servei de Suport Familiar i de la director/a d'Acolliments Residencials atesos els canvis organitzatius soferts tant a la Direcció Insular de Serveis Socials, Infància i Família com a la Direcció Insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència.

Consideracions jurídiques

Primer.- D'acord amb l'article 70.8 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears el Consell de Mallorca exerceix les competències pròpies en matèria de tutela , guarda, acolliment familiar i adopció.

Els Estatuts de l'IMAS ( BOIB núm. 67 de 18 de maig de 2019) , concretament l'article 2.1 disposa que té per objecte fonamental l'exercici de forma directa i descentralitzada de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors, d'acord amb els seus Estatuts.

Segona. Pel que fa a la delegació de signatura, l'article 12 de La llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic preveu que els titulars dels òrgans administratius poden, en matèries que siguin de la seva competència, delegar la signatura dels actes administratius en els titulars de les unitats administratives que en depenen.

Dins l'àmbit de les entitats locals, resulten aplicables els articles 63 i 64 del Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, en matèria de delegacions d'atribucions del President, i de la preceptiva publicació de la delegació d'atribucions en el Butlletí Oficial de la Província.

Tercera. Pel que fa a la suplència, l'article 13 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic concreta:

«1. En la forma que disposi cada Administració Pública, els titulars dels òrgans administratius podran ser suplerts temporalment en els supòsits de vacant, absència o malaltia [...]. Si no se'n designa suplent, la competència de l'òrgan administratiu s'exercirà per qui designi l'òrgan administratiu immediat superior de qui depengui.

2. La suplència no implicarà alteració de la competència i per a la seva validesa no serà necessària la seva publicació.

[...]

4. En les resolucions i actes que es dictin mitjançant suplència, es farà constar aquesta circumstància i s'especificarà el titular de l'òrgan en la suplència del qual s'adopten i qui efectivament està exercint aquesta suplència».

Quarta. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.3 dels Estatuts de l'IMAS que d'acord amb el decret de la Presidència del Consell de Mallorca de dia 10 de juliol de 2023, (BOIB núm. 95, de 11 de juliol de 2023), nomena al senyor Guillermo Sánchez Cifre conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS, el qual d'acord amb l'article 7.1 dels Estatuts de l' IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019 (BOIB núm 67, de 18 de maig de 2019), exercirà també el càrrec de president de l'IMAS.

Per tot això,

RESOLC

Primer. Deixar sense efecte la Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de 22 de novembre de 2021, per la qual es va delegar la signatura de determinades actuacions en nom i representació de persones menors d'edat, en exercici de les funcions tutelars (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021) i la Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de 26 de juny de 2023, per la qual s'estableix el règim de substitució dels llocs de treball de cap de Servei d'Infància i Adolescència, de cap de Servei de Suport Familiar i del director/a gerent d'Acolliments Residencials en casos d'absència, vacant, malaltia, incapacitat temporal o física del titular o de la persona que en porta a terme les funcions (BOIB, núm. 115, 19 d'agost de 2023).

Segon. Delegar la signatura de el/la cap de Servei d'Infància i Adolescència de l'IMAS o de qui n'exerceixi les seves funcions en cas d'absència, vacant, malaltia o impossibilitat temporal per qualsevol causa, indistintament, i en funció de les necessitats del servei, a favor de qui ocupi el lloc de treball de la direcció d'Acolliments Residencials, de cap de Servei de Suport Familiar o de coordinació d'Acolliments Residencials de Gestió Directa, respecte als actes de representació legal i de l'administració patrimonial dels béns de la persona menor d'edat sota mesura jurídica de protecció de tutela, que són els següents:

a) La realització de qualsevol acte de gestió, tramitació i la signatura d'escriptures notarials i documents públics i privats en el exercici de les funcions de representació legal i administració patrimonial de les persones menors d'edat tutelades.

b) La realització dels tràmits de sol·licitud i gestió davant de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) u organisme competent de les prestacions econòmiques que les persones menors d'edat tutelades siguin beneficiàries o titulars.

c) La realització en nom de les persones menors d'edat tutelades de qualsevol gestió, sol·licitud o actes de tràmit per obtenir beneficis econòmics, prestacions, beques o drets dels quals siguin creditores les persones menors d'edat tutelades.

d) L'obertura de llibretes d'estalvis o instruments similars i els actes d'autorització, administració o disposició dels fons de les llibretes d'estalvis de les persones menors d'edat tutelades.

e) La tramitació i gestió de les liquidacions de les llibretes d'estalvis o altres instruments a nom de les persones menors d'edat tutelades en el moment que es dugui a terme el cessament de la mesura de tutela administrativa.

f) La signatura, incorporant la comprovació fefaent suficient dels justificants en els expedients corresponents de les persones menors d'edat, dels informes que acreditin l'interès de les persones menors en les despeses o actes d'administració i dels rebuts dels fons o pagaments realitzats en nom de les persones menors a compte dels seus fons. També ha de deixar comprovació fefaent de la cancel·lació, liquidació i lliurament dels comptes, llibretes o instruments similars a nom de les persones menors d'edat quan cessi la tutela de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.

g) L'autorització per a les sortides dels infants i adolescents tutelats per al Servei de Menors i Família. Igualment les autoritzacions per operacions quirúrgiques i/o altres intervencions mèdiques; així com les sol·licituds d'exploracions reservades de les persones menors d'edat.

Tercer. Atribuir en els casos d'absència, malaltia, vacant o altre impediment físic o temporal les funcions del/la cap del Servei d'Infància i Adolescència a:

  • El/la cap del Servei de Suport Familiar o qui n'assumeixi les funcions.
  • En defecte de l'anterior, el/la director/a d'Acolliments Residencials o qui n'assumeixi les funcions.
  • En defecte dels anteriors, el/la coordinador/a d'Acolliments Residencials de Gestió Directa o qui n'assumeixi les funcions.

Quart. Atribuir en els casos d'absència, malaltia, vacant o altre impediment físic o temporal, les funcions del /la cap del Servei de Suport Familiar a:

  • El/la cap del Servei de d'Infància i Adolescència o qui n'assumeixi les funcions.
  • En defecte de l'anterior, el/la director/a d'Acolliments Residencials o qui n'assumeixi les funcions
  • En defecte dels anteriors, el/la coordinador/a d'Acolliments Residencials de Gestió Directa o qui n'assumeixi les funcions.

Cinquè. Atribuir en els casos d'absència, malaltia, vacant o altre impediment físic o temporal les funcions de director/a d'Acolliments Residencials a:

  • El/la cap del Servei de d'Infància i Adolescència o qui n'assumeixi les funcions.
  • En defecte de l'anterior, el/la cap del Servei de Suport Familiar o qui n'assumeixi les funcions.
  • En defecte dels anteriors, el/la coordinador/a d'Acolliments Residencials de Gestió Directa o qui n'assumeixi les funcions.

Sisè. Notificar aquesta resolució a totes les persones interessades i comunicar-la a la directora insular de Serveis Socials, Infància i Família, a la directora insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència, al Servei de Gestió Econòmica, al servei Juridicoadministratiu i a la Intervenció delegada de l'IMAS.

Setè. Donar trasllat d'aquesta resolució al Ministeri Fiscal, a l'Institut Nacional de la Seguretat Social i al director o directora de la oficina de Caixabank ubicada a la Plaça París, C/ Joan Massanet i Moragues, 2 de Palma.

Vuitè. Ordenar la publicació d'aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials aprovats pel Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019 (BOIB núm 67, de 18 de maig de 2019) recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació d'aquesta resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació del recurs esmentat.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució). No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 11 de setembre de 2024

El president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre