Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 596556
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), a la finca «S’Ametlerar», polígon 2, parcel·la 4, al T.M. d’Artà (exp. 30a-2024)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 4 de juny de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), a la finca «S'Ametlerar», polígon 2, parcel·la 4, al T.M. d'Artà, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
D'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexos I, II i III d'aquesta Llei: Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada; grup 3: Perforacions, dragatges i altres instal·lacions mineres i industrials, punt a, 3.º Perforacions per a l'abastiment d'aigua, han de ser objecte d'avaluació ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 i 22 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
1. L'objecte del projecte és la realització d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig) per a abastiment de la població. El volum màxim anual serà de 292.000 m3. La captació es vol realitzar al polígon 2, parcel·la 4 del T.M. d'Artà, propietat de la societat Explotación Agrícola s'Ametlerar S.L. amb la que l'Ajuntament d'Artà ha subscrit un conveni per tal de poder executar i explotar la captació d'aigües subterrànies. La motivació de l'execució d'aquest projecte és la de reforçar la capacitat d'extracció de les captacions CAS_637 presents ja a la mateixa zona, i que abasteixen aigua a les urbanitzacions del nord del T.M. d'Artà.
2. La captació que es vol dur a terme i que és objecte d'aquest informe, se situarà sobre la massa d'aigua MAS18.17.M4 «Ses Planes». El percentatge d'extracció d'aquesta massa és del 77,87%. D'acord amb el PHIB, les masses amb una explotació inferior al 80%, estan considerades en bon estat quantitatiu. Segons les dades del PHIB, la massa presenta un estat general bo.
3. Al document ambiental s'indiquen les coordenades de la ubicació de la perforació: x = 522.469, y = 4.393.686, z = 143, definida amb les coordenades UTM-ETRS89. No obstant això, segons indica el promotor, aquesta ubicació pot sofrir variacions dins la parcel·la en funció del replanteig el dia de la perforació, condicionada pel posicionament de la màquina perforadora.
4. El punt projectat per al nou sondeig, no es troba afectat directament per àrees de prevenció de riscos (APR), d'inundació, d'erosió, d'esllavissament o d'incendis. No obstant això, la ubicació proposada es troba envoltada de massa forestal a zona classificada com a zona d'alt risc d'incendi forestal (ZAR) segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestals de les Illes Balears i zona APR risc d'erosió.
5. En referència a la hidrologia, segons el que es recull a l'article 76 del PHIB, dins la zona de restriccions moderades, no trobam la presència de cap de les activitats contemplades a aquest article. Les úniques captacions existents a un radi de 500 metres, són les que ja pertanyen a l'actual concessió CAS_637 i segons s'indica al document ambiental: «El volum màxim anual s'ajustarà durant la tramitació de la concessió, conforme a les dotacions previstes al PHIB. El volum anual es repartirà entre les distintes captacions d'abastiment a la població de les urbanitzacions costaneres».
6. Segons s'indica al projecte, la ubicació del sondeig ha estat definida pel promotor i condicionada per la configuració de la parcel·la. Així mateix, s'indica que s'ha descartat per raons econòmiques, la realització de sondejos d'investigació, estudis geofísics, etc., destinats a definir de forma més acurada la posició de l'aigua i la composició dels estrats a travessar. Per aquest motiu, el projecte contempla diferents mètodes de perforació en funció del tipus d'estrats que es trobin, ambdós amb circulació directa de fluids:
- Rotopercussió amb martell de fons o rotació per a terrenys durs o blans (roca calcària, marès,...).
- Rotació per a terrenys no consolidats (arenes, graves,...).
7. En funció del tipus de terreny que es trobi en el moment de la perforació, es pot fer necessari l'ús de bentonita En aquest cas, es contempla la col·locació d'una bassa de llots adequada al volum adient, per evitar el seu vessament al terreny.
8. Les característiques del sondeig plantejades al projecte, són les següents:
- Cabal màxim instantani: 15 l/s (54.000 l/h).
- Ús de les aigües: abastiment de la població.
- Volum màxim anual: 292.000 m3.
- Profunditat de la perforació del projecte: 171 m.
- Cimentació del projecte: 10 m.
- Gruix de la cimentació: 72 mm.
- Diàmetre d'emboquillament de la perforació: 400 mm.
- Diàmetre de la perforació: 320 mm.
- Diàmetre entubat d'emboquillament: 330 mm.
- Diàmetre entubat: 270 mm.
9. El document del projecte, seguint les consideracions descrites a l'Annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, contempla les següents fases:
- Fase de construcció: inclou el condicionament de l'emplaçament de la maquinària, accessos per a l'entrada dels equips, zona d'aplec d'eines i materials, construcció de bassa per a la decantació de detritus, si és el cas, perforació i entubat.
- Fase d'explotació: Es duen a terme accions d'extraccions, manteniment i vigilància.
- Fase d'abandonament: En cas que el sondeig sigui negatiu, s'han de dur a terme les operacions de clausura del pou, que poden variar en funció de la seva tipologia. En qualsevol cas, s'haurà de seguir el previst a L'Annex 8 del PHIB 2023 sobre «condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous».
10. El termini estimat d'execució dels treballs de perforació i entubat, pel sondeig, és de 3 a 5 dies en funció de la cohesió i duresa del terreny a travessar i la facilitat per a entubar. Al document ambiental s'indica que les tasques que generen una major intensitat acústica, es desenvoluparan en horari diürn.
11. Anàlisis de les alternatives del document ambiental:
- Alternativa 0 (no execució del projecte): Segons indica el promotor, la no execució del projecte del sondeig, englobat dins l'actual concessió d'abastiment humà CAS_637, suposaria no donar solució a la problemàtica actual de no poder garantir la disponibilitat d'aigua a tots els nuclis de població del municipi.
- Alternativa 1 (ubicació de la captació a l'emplaçament plantejat pel projecte): La idoneïtat de la ubicació escollida ve recolzada per les conclusions obtingudes a l'estudi hidrogeològic que va dur a terme l'Ajuntament d'Artà. Aquest estudi analitza el funcionament i avalua els recursos disponibles dels diferents aqüífers existents al municipi d'Artà, tenint en compte la intrusió salina incipient en la zona costanera, per concloure en proposar la zona més favorable para a l'emplaçament de les noves captacions d'aigua. De l'anàlisi de les conclusions obtingudes a l'estudi hidrogeològic, el promotor en considera que la ubicació més adient per a fer el sondeig és la plantejada al projecte.
- Alternativa 2 (ubicació de la captació d'aigües subterrànies en parcel·les municipals): El document ambiental recull els resultats de l'estudi hidrogeològic per a 16 noves zones de captació: 15 parcel·les a la zona d'Artà i 1 a la zona de la Colònia de Sant Pere. D'aquest es conclou que: «Aquestes són majorment descartades per motius de contaminació o intrusió salina, no disposant-se d'arguments tècnics suficients que garanteixin la idoneïtat de cap d'elles com a ubicació pel sondeig, el que fa que també siguin descartades com a alternativa per part del promotor».
12. Referent al consum energètic, al document del projecte s'indica que, enfront a la impossibilitat de subministrament d'energia al lloc de treball, les tasques de perforació es duran a terme amb equips amb motors de combustió. Així doncs, les principals fonts d'energia provindran de combustibles fòssils com gasoil i/o benzina, fonts d'energia no renovables.
13. Durant l'execució del pou de sondeig, existeix el risc de contaminació de l'aigua per part de substàncies químiques, com ara vesses de combustibles de les màquines perforadores o altres contaminants, que puguin infiltrar-se a través de les capes del sòl. En relació amb l'anterior, el document ambiental planteja l'adopció de les mesures de manteniment adients perquè la maquinària es trobi en òptimes condicions, realitzant aquesta tasca a un lloc diferent de la parcel·la del sondeig. Així mateix, s'indica que es realitzaran revisions periòdiques de tota la maquinària i que es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Segons el document ambiental, els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase d'execució del projecte. Tots ells, són considerats pel promotor com a impactes negatius, però compatibles. Els impactes previstos al document ambiental, tendran efectes sobre: el medi atmosfèric, factors climàtics i canvi climàtic, població, hidrologia, sòl, medi biòtic i paisatge. Com a impactes positius, es destaca l'augment d'ocupació laboral i la possibilitat de garantir els recursos hídrics a la població costanera.
Una vegada identificats els efectes previsibles i els principals impactes, el document ambiental contempla tota una sèrie de mesures preventives i correctores, que tenen com a objectiu la reducció, eliminació o modificació dels efectes ambientals negatius significatius del projecte. En aquest sentit, la curta duració de la fase d'obres facilita l'aplicació de les mesures proposades.
El document ambiental recull un apartat de seguiment de les mesures preventives i correctores proposades, amb l'objectiu principal de garantir que es produirà la mínima afecció ambiental, tant a la fase d'execució de les obres com a la fase d'explotació i fase de clausura (si escau). A la fase d'execució es contemplen activitats per a minimitzar la superfície de sòl afectat, com l'abalisament de la zona de treball de la perforació. Es realitzarà una supervisió a peu d'obra dels processos de perforació i de l'estat de la maquinària, per tal d'evitar vessaments accidentals. En cas que es produís un vessament, es disposarà de material absorbent que serà eliminat d'acord amb la normativa vigent; entre d'altres mesures.
Pel que fa a la fase d'explotació del pou, el principal impacte a considerar seria l'increment d'extracció d'aigua, no obstant això, el projecte indica que: «El volum màxim anual s'ajustarà durant la tramitació de la nova concessió, conforme a les dotacions previstes al PHIB. El volum anual es repartirà entre les distintes captacions d'abastiment a la població de les urbanitzacions costaneres».
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, l'òrgan ambiental ha realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades:
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la Direcció General d'Economia Circular, Transformació Energètica i Canvi Climàtic.
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.
- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.
- Direcció General de Salut Pública.
- Servei d'Estudis i Planificació, de la Direcció General de Recursos Hídrics.
- Servei d'Espais Naturals de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.
- Servei de Planificació al Medi Natural (XN 2000) de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Consell Insular de Mallorca.
Cal esmentar que, la sol·licitud d'inici de tramitació d'Avaluació Ambiental Simplificada per part del Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics, va acompanyada de la següent informació: «Vistes les característiques de l'obra i els paràmetres d'explotació sol·licitats, aquest Servei d'Aigües Subterrànies considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on es troba ubicat, ni té repercussions ambientals apreciables».
En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades: L'òrgan ambiental ha efectuat les següents consultes:
- Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.
Es conclou que:
Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius.
- Informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell Insular de Mallorca.
Es conclou que:
Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, des del punt de vista de l'ordenació del territori i paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el T.M. d'Artà, no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient, sense perjudici d'una futura avaluació dels mitjans d'abastiment a la població.
- Informe del Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública.
S'informa favorablement condicionat al compliment del PHIB en vigència per tal de protegir les captacions del CAS_637, que actualment abasteix una xarxa d'aigua de consum del terme municipal d'Artà.
Una vegada executat el sondeig, si el titular el vol destinar a abastir d'aigua de consum la xarxa municipal haurà de sol·licitar l'informe sanitari corresponent, seguint la normativa vigent per aigua de consum:
a. Reial Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic- sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament.
b. Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.
- Informe del Servei de Protecció d'Espècies de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal.
«[...], inform favorablement sobre el projecte d'execució d'una captació d'aigües subterrànies a la finca s'Ametlerar, T.M. d'Artà, amb els següents condicionants:
1. Es limitarà la velocitat dels vehicles que transitin durant la fase d'execució i d'explotació a un màxim de 40 km/h.
2. Abans de l'inici de qualsevol obra es realitzarà una batuda per la identificació de la tortuga mediterrània (Testudo hermanni) i es cas d'identificar-ne es traslladarà a una zona no afectada.
- Informe del Servei d'Espais Naturals de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal.
Es conclou que:
En relació al PORN del Parc Natural de la Península de Llevant i s'informa favorablement en relació a l'expedient (A_S_15528) del projecte de labors subterrànies de captació d'aigües (sondeig) situat a la finca s'Ametlerar (parcel·la 4, polígon 2 del terme municipal d'Artà), es considera que no afecta de manera apreciable els espais protegits Xarxa Natura 2000, ni té relació directa en la seva gestió ni és necessari per a gestionar-los, sempre i quan es compleixin els condicionants següents:
1. Per evitar l'alteració de la vegetació natural, no es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres.
2. Amb l'objectiu d'evitar problemes sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres, especialment entre els mesos de febrer a juny, ambdós inclosos. D'acord amb l'establert a l'article 17.3.g de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, els llocs de la Xarxa Natura 2000 comprenen àrees de silenci o zones d'alta sensibilitat acústica, i requereixen una especial defensa contra el renou. Igualment, l'article 51 del PORN està dedicat en exclusiva a aquesta qüestió.
3. Es prendran totes les mesures que siguin adients per a prevenir qualsevol afectació als elements del patrimoni històric presents en la zona d'actuació (edificació principal, marjades, parets de pedra en sec). En aquest sentit l'article 54.4 del PORN estableix com a prohibició: Qualsevol obra o activitat que s'hagi de realitzar en aquests béns dins l'àmbit del PORN s'ha de dur a terme sense afectar els valors de l'espai natural, sense perjudici de les competències que corresponen als ajuntaments i al Consell de Mallorca. Les obres de restauració del patrimoni històric material han de comptar amb l'informe previ de l'òrgan gestor.
Es prohibeix qualsevol accions que posin en una situació de perill de deteriorament o de destrucció del patrimoni històric material, a l'àmbit del PORN, amb aplicació del règim d'infraccions i sancions que estableix la Llei 12/1998.
4. Es prohibeix l'obertura de nous camins i vials. L'article 53.3.b del PORN estableix com a prohibició: Obrir nous camins, excepte per a tasques relacionades amb la prevenció i extinció d'incendis i els itineraris del Parc Natural.
5. D'acord amb l'article 17.2 del PORN, el posterior aprofitament d'aigua no pot suposar una alteració significativa de la qualitat i quantitat dels recursos hídrics de la massa d'aigua corresponent.
6. Tots els residus que es generin hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat. Cal extremar les mesures per evitar les fuites de combustibles o olis que puguin produir contaminació edàfica. D'acord amb l'article 18.3.a del PORN estableix com a prohibit: L'abocament , l'abandonament o l'acumulació en el medi natural dels residus i de restes de poda d'espècies al·lòctones. Igualment d'acord amb la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears,la gestió dels residus s'ha de dur a terme sense posar en perill la fauna o la flora i, respectant especialment, els espais naturals protegits.
7. Es duran a terme les mesures preventives, reductores i compensatòries que figuren a l'estudi d'impacte ambiental adjunt al projecte.
- Informe del Servei de Gestió Forestal de DG de Medi Natural i Gestió Forestal.
Es conclou que:
Atesa les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:
- En quant al risc d'incendis forestals, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).
- Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:
- També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ésser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.
5. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la realització d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig A_S_15528) per a abastiment de la població. La motivació de l'execució d'aquest projecte és la de reforçar la capacitat d'extracció de les captacions CAS_637 presents ja a la mateixa zona, i que abasteixen aigua a les urbanitzacions del nord del T.M. d'Artà.
El document del projecte contempla les fases d'execució del sondeig d'acord amb les consideracions tècniques descrites a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB: 1. Fase de construcció, 2. Fase d'explotació i 3. Fase d'abandonament.
Es contempla que hi pugui haver una dispersió de pols derivada dels processos de perforació, però el projecte ja inclou mesures preventives per minimitzar el seu impacte sobre el medi, com la realització de regs periòdics i la realització de moviments de terra en condicions atmosfèriques favorables.
També es contempla que l'activitat derivada de la perforació i extracció, pugui generar soroll. En relació amb la contaminació acústica, el promotor indica que la curta duració del període d'obres (que s'estima serà d'uns 5 a 6 dies) i l'adopció de mesures preventives, minimitzarà les afeccions provocades per aquest impacte.
El projecte no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió, les instal·lacions mecàniques, ni les dotacions elèctriques necessàries. Aquestes seran tramitades en cas d'èxit del sondeig. Així doncs, aquest punt no serà objecte del present informe.
2. Ubicació del projecte: La captació es vol realitzar al polígon 2, parcel·la 4 del T.M. d'Artà, propietat de la societat Explotación Agrícola s'Ametlerar S.L. amb la que l'Ajuntament d'Artà ha subscrit un conveni per tal de poder executar i explotar la captació d'aigües subterrànies.
La zona on es projecta dur a terme el sondeig, es troba dins l'àmbit d'aplicació del PORN del Parc Natural de la Península de Llevant, aprovat per Decret 8/2023, de 20 de febrer, pel qual s'aprova el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant i s'amplien els límits del Parc Natural de la Península de Llevant. En concret, d'acord a la zonificació que estableix el PORN del Parc de Llevant, el punt proposat s'ubica en zona d'ús compatible. Així mateix, l'emplaçament del projecte es troba en espai Xarxa Natura 2000, concretament sobre el LIC i ZEPA Muntanyes d'Artà, identificat amb el codi ES0000227, a una Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI) i zona de protecció d'electrocució d'avifauna (d'acord amb el Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i l'electrocució en línies elèctriques d'alta tensió).
Al voltant del punt de sondeig hi trobam l'Hàbitat d'Interès Comunitari (HIC) 5330 Matolls termo mediterranis i predesèrtics, no prioritari segons la Directiva 92/43/CEE.
A la parcel·la del projecte, es pot identificar la presència de l'espècie catalogada Testudo hermanni (Tortuga mediterrània). El fet que dins la parcel·la del projecte hi trobem aquesta espècie, fa necessari que s'hagin d'establir mesures preventives específiques que s'hauran d'aplicar durant l'execució del projecte.
D'acord amb la cartografia d'Àrees important per a rapinyaires diürns de les Illes Balears del Pla Terrasse, l'àmbit del projecte no es troba ni està proper a AIRIB de reproducció ni AIRIB de migració.
3. Característiques del potencial impacte: Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar i a la curta duració del període d'obres, es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives, correctores i/o compensatòries proposades al document ambiental i es fa un correcte seguiment ambiental de la seva aplicació.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), a la finca «s'Ametlerar», polígon 2, parcel·la 4, al T.M. d'Artà», a proposta de l'Ajuntament d'Artà, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o compensatòries proposades en el document ambiental, signat per la Sra. Neus Lliteras Reche llicenciada en Geografia i de la Sra. Ana Delgado Núñez, llicenciada en Ciències Ambientals, de la consultora «Gest ambiental», amb data de 23 de maig de 2023, la normativa vigent i els següents condicionants:
1. S'ha d'evitar en tot moment l'afecció a l'hàbitat d'interès comunitari adjacent a la zona de les obres. Per això, la circulació dels vehicles i maquinària quedarà totalment limitada als camins habilitats a tal efecte. Es tendrà especial cura de no deixar els estris de feina fora de la zona delimitada, limitant el pas d'operaris per zones sensibles. Es realitzaran neteges de la zona d'obres, emmagatzemant i classificant els residus, que seran gestionats d'acord amb la normativa vigent. Queda prohibit l'apertura de nous camins, excepte per a tasques relacionades amb la prevenció i extinció d'incendis.
2. Degut a la presència de l'espècie catalogada en règim de protecció especial Testudo hermanni a l'àmbit del projecte, es limitarà la velocitat dels vehicles que transitin durant la fase d'execució i d'explotació, a un màxim de 40 km/h. Així mateix, abans de l'inici de la jornada, es realitzarà una batuda a la zona per tal d'identificar la presència de la tortuga mediterrània i en cas de ser així, traslladar-la a una zona segura pròxima no afectada pel projecte. En cas d'afecció accidental a l'espècie, el responsable de seguiment ambiental ho notificarà immediatament al COFIB.
3. Atès que les obres de perforació es duran a terme a una zona envoltada de massa forestal classificada com a zona d'alt risc d'incendi forestal (ZAR), i d'acord amb l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, caldrà seguir l'indicat al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal. Per tot el comentat anteriorment, el promotor haurà d'establir un pla antiincendis d'acord amb la normativa vigent, que inclogui les mesures que adoptarà en cas d'accident i on faci una relació dels equips antiincendis necessaris.
4. En cas que el sondeig sigui negatiu i es procedeixi a la seva clausura definitiva, atesa la ubicació del projecte dins l'àmbit d'una zona d'especial protecció, s'hauran de seguir les directrius recollides a l'annex 8 «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB 2023, vetllant per la restauració del medi. Així doncs, el tram més superficial es cobrirà amb terra orgànica o un altre material que serveixi per restaurar completament el terreny; independentment del mètode de clausura escollit en funció del tipus d'aqüífer.
Es vetllarà pel seu correcte manteniment a llarg termini.
5. S'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries. Amb l'objectiu d'evitar vessaments accidentals derivats de l'ús de la maquinària, es durà a terme una revisió diària de tota la maquinària abans de l'inici de cada jornada de treball. Es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental que haurà de ser gestionat per gestors autoritzats. Les tasques de manteniment dels vehicles i maquinària, es realitzarà a una parcel·la diferent de la de l'àmbit d'estudi.
6. Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, i d'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres, especialment entre els mesos de febrer a juny, ambdós inclosos.
7. El fet que, segons s'indica al projecte, la ubicació del sondeig pugui sofrir variacions en funció del replanteig el dia de la perforació, condicionada pel posicionament de la maquinària, en cap cas podrà suposar una afecció major a la ja prevista.
Es recorda que:
1. D'acord amb el Servei de Salut Pública: «Una vegada executat el sondeig, si el titular el vol destinar a abastir d'aigua de consum la xarxa municipal haurà de sol·licitar l'informe sanitari corresponent, seguint la normativa vigent per aigua de consum».
2. Amb l'objectiu d'evitar la contaminació de l'aqüífer durant la realització del sondeig, s'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB; tenint especial cura a les fases de cimentació i desinfecció del sondeig.
3. L'àrea afectada pel projecte correspon a la zona 0 de protecció sanitària, per tant, i d'acord amb l'article 76, punt 4a, del PHIB: «Aquesta zona haurà de tancar-se mitjançant un recinte de tanques. Es prohibeix qualsevol ús i activitat, excepte les relacionades amb el manteniment i operació de la captació». Així mateix, i atenent al contemplat al punt 5, apartat a, d'aquest article on es defineix la zona de restriccions absolutes com: «Zona equivalent a la zona 0 previst a l'apartat 4a d'aquest article, que es fixa en un cercle de radi de 10 metres al voltant de l'eix de la captació de proveïment a la població. El titular o el concessionari de l'explotació del servei, ha de vetllar pel manteniment de la tanca i ha de complir les normes de control establertes en la normativa en matèrica sanitària vigent».
4. D'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals: «el posterior aprofitament d'aigua no pot suposar una alteració significativa de la qualitat i quantitat dels recursos hídrics de la massa d'aigua corresponent».
5. Per tal d'evitar la dispersió de pols derivada dels processos de perforació, es realitzaran regs periòdics. En aquesta mateixa línia, sempre que es pugui, els moviments de terra es realitzaran en condicions atmosfèriques favorables.
6. En cas de ser necessari l'ús de bentonita com a llot de perforació, es col·locarà una bassa de llots adequada al volum necessari per evitar el seu vessament al terreny. Els residus seran gestionats de forma adequada.
Es recomana que:
Pel que fa a la penetració d'energies renovables al projecte, sempre que sigui viable, en cas que el sondeig sigui positiu i es vulgui procedir a la instal·lació de les bombes d'extracció, s'hauria d'incloure la instal·lació d'un sistema de producció d'energia renovable, per exemple mitjançant plaques fotovoltaiques o panells solars, que permetin reduir al màxim el consum energètic.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 20 d'agost de 2024)
La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá