Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT D'ANDRATX
Núm. 595938
Extracte de la convocatòria de subvencions per a la concessió per part de l'Ajuntament d'ajudes per a l'adquisició de primer habitatge per a l'any 2024
Aprovada per la Junta de Govern Local, en sessió ordinària celebrada el dia 13 de setembre de 2024, la convocatòria per ajudes i subvencions, es fa públic l'extracte de la següent convocatòria:
«EXTRACTE DE LA CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIONS PER A LA CONCESSIÓ PER PART DE L'AJUNTAMENT D'AJUDES PER A L'ADQUISICIÓ DE PRIMER HABITATGE PER A L'ANY 2024»
Codi de la convocatòria: 785398
De conformitat amb el previst als articles 17.3.b) i 20.8.a) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publica l'extracte de la convocatòria. El text complet es pot consultar a la Base de dades Nacional de Subvencions
(http://www.infosubvenciones.es/bdnstrans/ge/es/index)
1. Objecte de la convocatòria
L'objecte d'aquestes bases i convocatòria és regular les condicions i el procediment per a la concessió per part de l'Ajuntament d'Andratx d'ajudes per a l'adquisició del primer habitatge, construïda o en construcció, de segona mà o de nova construcció, per a afavorir l'accés a l'habitatge dels residents del municipi.
Les presents ajudes s'ajusten a la línia de subvencions del Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2023-2025 en el seu Compromís 8 de generar un nou model de polítiques locals d'habitatge des d'una lògica social, incrementant les opcions d'accés a l'habitatge.
La concessió de les ajudes contemplades en la present convocatòria se subjectarà als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, així com l'eficàcia en el compliment d'objectius i eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.
2. Bases Reguladores
Ordenança de Subvencions d'Andratx, publicada al BOIB núm. 47, de 20 d'abril, de 2017
(http://www.caib.es/eboibfront/ca/2017/10643).
3. Dotació econòmica
3.1.- Per a les ajudes objecte d'aquesta convocatòria es destinarà la quantitat de 45.000- €, amb càrrec a la partida 150.78001 de l'exercici pressupostari de l'any 2024.
3.2.- L'import màxim de les subvencions concedides serà de 3.000,-€ per habitatge adquirit pels sol·licitants.
4. Beneficiaris
Es poden acollir a aquesta convocatòria les persones que compleixin els requisits següents:
4.1.a) Ser persona física, resident legal en el municipi i amb una antiguitat mínima en el padró municipal de dos anys.
4.1.b) Adquirir un habitatge mitjançant escriptura pública per títol onerós en solitari o conjuntament amb altres propietaris. La quantitat subvencionada és per habitatge adquirit i es prorratejarà entre els copropietaris que sol·licitin l'ajuda sempre que resideixin en la mateixa de manera habitual com a primer habitatge.
4.1.c) Que l'habitatge adquirit estigui situada en territori municipal d'Andratx i es tracti del domicili habitual del beneficiari o de les persones al seu càrrec, entenent per tal aquella en la qual resideixin durant un termini continuat de tres anys. L'habitatge ha de passar a constituir el domicili habitual del beneficiari o les persones al seu càrrec com a màxim en el període de dotze mesos següents a la data d'adquisició o terminació de les obres.
No obstant això, s'entendrà que l'habitatge va tenir aquell caràcter quan, malgrat no haver transcorregut aquest termini, concorrin circumstàncies que necessàriament exigeixin el canvi d'habitatge, com ara celebració de matrimoni, separació matrimonial, trasllat laboral, obtenció de primera ocupació o d'ocupació més avantatjosa o altres anàlogues.
Quan l'habitatge hagués estat habitada de manera efectiva i permanent pel beneficiari en el termini de dotze mesos, comptats a partir de la data d'adquisició o terminació de les obres, el termini de tres anys previst en el paràgraf anterior es computarà des d'aquesta última data.
4.1.d) No es podran concedir les ajudes de primer habitatge quan el titular/és que tingui la residència habitual i permanent en l'habitatge sigui propietari/a o usufructuari/a d'algun altre habitatge a Espanya. A aquest efecte es considerarà que és propietari/a o usufructuari/a d'un habitatge únicament si el dret recau sobre més d'un 50% d'aquesta.
S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no disposen de l'ús i gaudi d'aquesta per alguna de les següents causes:
4.1.e) Que la superfície útil màxima de l'habitatge sigui de 150m2, en el cas que el sol·licitant acrediti ser família nombrosa aquest requisit serà que l'habitatge no superi la superfície útil màxima de 180m2.
4.1.f) Que el preu d'adquisició de l'habitatge, sense les despeses i tributs inherents a l'adquisició, sigui igual o inferior a 300.000,- €. Si la compravenda inclogués annexos com a garatge o traster, el preu de cadascun d'ells haurà d'estar desglossat figurant el preu de cadascun dels elements per separat. Si en el preu total s'incloguessin annexos com a garatge i traster, i el preu de cadascun d'ells no estigués desglossat figurant únicament l'import global, a l'efecte de la comprovació de l'import màxim del preu anterior, es valorarà l'import de l'habitatge com el 80 per 100 del preu total del contracte quan aquest inclogui habitatge i garatge; 95 per 100 quan el contracte inclogui habitatge i traster i 75 per 100 quan el contracte inclogui habitatge, garatge i traster.
4.1.g) L'habitatge haurà d'haver-se adquirit en el termini entre el 5 d'agost 2023 i la data de publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB en escriptura pública o com a mínim en contracte privat de compravenda, promesa de venda o en opció de compra, acabada o en construcció; en qualsevol cas, l'escriptura pública haurà d'atorgar-se necessàriament en el termini que s'estableixi en l'acord de concessió, sense que pugui superar el de dos anys des d'aquesta.
4.1.h) Que els ingressos íntegres (base imposable general de la declaració IRPF) dels membres de la unitat de convivència, no excedeixin de 42.000,- € (5 IPREM) en el cas d'una sola persona sol·licitant, i de 84.000,- € (10 IPREM) en el cas de dos o més persones sol·licitants.
4.1.i) No trobar-se curso/a en cap dels supòsits de prohibició per a ser beneficiari/a de subvencions establerts en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. De conformitat amb el que s'estableix en l'article 26 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'acreditarà no estar culpable en cap de les prohibicions previstes en l'article 13 de la LGS, mitjançant la presentació de declaració responsable davant l'òrgan que concedeix la subvenció, segons el model de declaració responsable de l'Annex II, aprovat per a aquesta convocatòria.
4.1.j) No tenir deutes amb l'Ajuntament d'Andratx a data de publicació de la resolució provisional de l'ajuda. No obstant això, aquest requisit es podrà esmenar durant el període d'al·legacions a la Resolució Provisional de l'ajuda, mitjançant el pagament del deute.
4.2. Només s'admetrà una sol·licitud per persona física, atorgant-se una sola subvenció per habitatge adquirit pel que en cas de diversos copropietaris podran presentar la sol·licitud conjuntament, prorratejant-se en aquest cas l'ajuda en funció de la seva quota de copropietat sobre l'habitatge.
4.3. Incompatibilitats Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, efectuats per qualsevol altra administració pública, ens públic, institucions privades o altres recursos. L'import de subvenció en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 19 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
4.4.- Simplificació de l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social Complint amb el que s'estableix en l'article 24 del reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a l'ésser aquestes ajudes de quantia a atorgar a cada beneficiari/a no superior a l'import de 3.000 euros, l'acreditació d'estar al corrent d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social s'acreditarà mitjançant la presentació per la persona de la declaració responsable.
El model de declaració responsable aprovat per a aquesta convocatòria és l'Annex II
5. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds
5.1. El termini per a la presentació de les sol·licituds serà de 20 dies hàbils a partir del següent de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les illes Balears (BOIB) de l'extracte de la convocatòria.
5.2. Les sol·licituds es presentaran en la seu electrònica del propi Ajuntament (www.ajuntamentandratx.es) o en el Registre General Municipal de l'Ajuntament d'Andratx.
A les sol·licituds dels interessats acompanyaran els documents i informacions determinades a la norma o convocatòria, , tret que els documents exigits ja estiguessin en poder de qualsevol òrgan de l'Administració actuant.
Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en la norma de convocatòria, l'òrgan competent requerirà a l'interessat perquè l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de 10 dies, indicant-li que si no ho fes se li tindrà per desistit de la seva sol·licitud.
Les sol·licituds es podran presentar d'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques de les següents formes:
TELEMÀTICAMENT: A través de la Seu Electrònica d'Andratx
(https://andratx.sedelectronica.es/) o per mitjà del Registre electrònic comú (REC) de l'Adminstració General de l'Estat (https://rec.redsara.es). Per poder fer un registre telemàtic cal disposar d'un certificat electrònic o DNI electrònic o Cl@ve pin.
(obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14,2 i 3 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Illes Balears, i opcional per a les persones físiques)
PRESENCIALMENT (només per a persones físiques): Al Servei d'Atenció Ciutadana (SAC) de l'Ajuntament d'Andratx de 08:30 a 13:30 de dilluns a divendres o a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l' Administració local. A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins d'un sobre obert, per tal que el personal de l'oficina de Correus pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha fet el registre . Aquestes dades també quedaran anotades al resguard justificatiu de la presentació.
*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el qual estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'Administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.
(Signat electrònicament: 17 de setembre de 2024
La batlessa presidenta Estefania Gonzalvo Guirado)