Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SA POBLA
Núm. 595746
Aprovació definitiva del Reglament que regula el Reglament de la Infància i Adolescència de sa Pobla
En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació del reglament de la Infància a i l'adolescència, s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.
El text íntegre del Reglament, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
« REGLAMENT CONSELL DE LA INFÀNCIA I L'ADOLESCÈNCIA DE SA POBLA
1.- JUSTIFICACIÓ
PREÀMBUL
Els consells locals d'infància són òrgans que reconeixen, promouen i defensen el dret a la participació d'infants en el context municipal. El present document configura el marc legal en el qual es fonamenta el Consell de la Infància i adolescència de sa Pobla. Es tracta d'una normativa que recull les principals consideracions a tenir en compte per al correcte funcionament d'aquest òrgan de participació, que vol apropar l'Ajuntament a la infància i adolescència del poble, amb la finalitat de crear un espai de participació activa en la presa de decisions.
El Pacte balear per la infància, instrument de consens signat al novembre de 2013, reconeix que hi ha un dèficit global de la participació dels infants en les dinàmiques socials i les polítiques d'infància i adolescència ja que majoritàriament els seus interessos i necessitats es gestionen a través de representants adults. Indica que cal promoure un canvi de mentalitat en la nostra societat pel que fa a les relacions entre adults i infants, trencant amb la dependència i el paternalisme i passant al concepte d'infant com a ciutadà amb drets i responsabilitats i amb capacitats per exercir-los; defensant que la infància té el dret, el deure i la capacitat, com qualsevol altra persona, de ser partícips principals de totes aquelles decisions, propostes i accions que afectin les seves vides. Les institucions públiques poden ser espais formals de participació d'infants a partir dels quals s'educa i alhora s'inclou la seva veu en la presa de decisions.
MARC LEGAL
La Convenció sobre els Drets de l'Infant, 1989, compromet els governs a assumir la seva responsabilitat cap als ciutadans més joves, a donar una atenció prioritària a la infància, creant entorns favorables per a aquesta i a prioritzar la inversió de la infància donant veu als nins i a les nines. Aquesta Convenció, signada pel Govern espanyol i que és de compliment obligat per als països signants, assenyala que tots els programes i projectes implementats pels organismes públics i que poden afectar directament o indirectament els infants, han d'incloure i han d'estar basats en la Convenció sobre els Drets de l'Infant i han de tenir presents els principis rectors d'aquest tractat internacional, com són la no discriminació, que tots els drets s'han de poder aplicar a tots els infants sense excepció, i que totes les mesures s'han de basar en l'interès superior del menor, el dret a la supervivència i desenvolupament i, finalment, el dret a la participació.
L'any 2013, en concret al 19 de novembre, data en la qual representants de tots els partits polítics de les Illes Balears amb representació parlamentària varen signar i ratificar El Pacte balear per la infància. Aquest pacte parlamentari constitueix un conjunt de compromisos subscrits per totes les forces polítiques illenques. Aquest pacte va ser ratificat per tots els partits polítics l'any 2015.
Durant el 2018 s'hi afegiren els Consells Insulars mitjançant documents d'adhesió de cada consell i aprovats per ple; de l'adhesió del Consell Insular de Mallorca d'entre els acords, en destacam “promoure una reunió anual dels consells de participació infantil i adolescent de l'illa de Mallorca, mitjançant la dotació de recursos econòmics, tècnics i humans”, i també, “promoure l'elaboració de plans municipals o polítiques d'infància que estableixin prioritats i metes basades en les necessitats específiques de la infància a cada localitat”.
El parlament de les illes balears amb data 19 de novembre de 2019 va signar una addenda al Pacte balear per a la infància per a una nova ratificació.
El Pacte balear per la infància, indica que l'administració ha d'assumir el compromís institucional d'obrir processos estables de participació, facilitar canals de participació per tal que la infància tingui capacitat per a influir sobre les decisions que els afectin. Concretament en el punt segon, cal destacar compromisos com, el desenvolupament d'òrgans estables de participació infantil en els municipis de les Illes Balears, i l'elaboració de plans municipals i/o polítiques d'infància establint prioritats i metes basades en les necessitats específiques en cada municipi.
La llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les illes balears, en el seu article 75. Competències dels ajuntaments fa referència al tema al punt d) Fomentar, en el territori respectiu, la iniciativa social, la participació ciutadana i el voluntariat de les persones menors d'edat i de la població en general en relació amb totes les actuacions que regula aquesta llei. I també al punt f) les administracions locals hauran de crear fórmules de participació per tal de donar als infants i als adolescents l'oportunitat d'afavorir la convivència i la integració.
2.- NORMATIVA
Capítol 1 Disposicions generals
Article 1. Creació
L'Ajuntament de sa Pobla el Consell de la infància i adolescència del municipi, que s'adscriu a la regidoria de Benestar Social..
Article 2. Definició
El Consell de la infància i adolescència de sa Pobla és un òrgan de participació de la població del municipi en edats compreses entre 7 i 16 anys. És un espai per a què els infants i adolescents puguin parlar i donar la seva opinió, un espai formal que permeti escoltar-los, consultar-los i fer-los partícips de les decisions que es prenen i que els afecten com a ciutadans i que podran portar al plenari municipal a fi de contribuir a millorar del municipi.
Article 3. Objectius
Capítol 2 Composició i funcionament
Article 5. Composició
El Consell de la infància i adolescència de sa Pobla tendrà un grup que treballarà per sessions i projectes on hi participaran infants de les edats compreses entre 10 i 13 anys.
El Consell de la infància estarà format pels membres següents:
Podran assistir als plens com a convidats, tot i que no en formen part: persones, associacions, entitats i personal tècnic municipal de les àrees que es consideri a cada moment segons els temes a tractar.
Article 6. Elecció i constitució
L'elecció dels consellers/eres es realitzarà als centres educatius de primària corresponents i es farà de manera democràtica. I es reservarà un màxim de 2 consellers a infants residents a sa Pobla que no estiguin escolaritzats al municipi, aquests s'elegiran per sorteig.
Els consellers/eres seran escollits per l'alumnat del seu curs i centre.
Un cop realitzat el procés electoral i el sorteig, s'informarà a les famílies dels infants seleccionats, i aquestes hauran d'autoritzar la participació de llurs filles i fills com a representants del Consell d'infància i adolescència de sa pobla.
La constitució del Consell serà formada una vegada totes les famílies hagin autoritzat els infants a la participació.
Article 7. Permanència del mandat
El Consell d'infància estarà format per un representant de cada grup de 5è i 6è de primària de totes les escoles del municipi i els electes designats per sorteig.
El càrrec de persona representant té una durada màxima de dos anys. Cada any es renovarà, com a mínim, el 50 % de les persones membres que formen el Consell per tal de garantir la continuïtat del procés.
Article 8. Responsabilitat del càrrec
Ser conseller/a implica compromís. En els següents casos, el conseller o consellera podrà ser donat de baixa:
Article 9. Funcions del Consell de la infància i adolescència de sa Pobla
Article 10. Funcions de l'equip tècnic del Consell de la infància i adolescència de sa Pobla
Article 11. Metodologia
Els consellers i conselleres seran els receptors de les demandes i propostes del seu grup/classe/curs. Aquestes demandes i propostes seran canalitzades directament a través dels mateixos consellers/eres.
Capítol 3 Règim de sessions i convocatòria
Article 12. Periodicitat de les sessions
El Consell de la infància i adolescència de sa Pobla es reunirà amb caràcter ordinari 3 sessions a l'any fora de l'horari escolar, i amb caràcter extraordinari sempre que es cregui necessari.
Es faran sessions de treball o informatives quan s'estimi oportú. Si fossin necessàries més sessions s'acordaria prèviament amb tots els representants del Consell.
Article 13. Convocatòria de les sessions
Tots els consellers i conselleres rebran la convocatòria del Ple al seu centre escolar amb l'ordre del dia i l'acta de la sessió anterior amb un mínim de tres dies d'antelació, que també serà enviada a les famílies.
Les sessions plenàries se faran a la sala de plens de l'Ajuntament de sa Pobla.
Article 14. Funcionament de les sessions
El consell tindrà el següent funcionament:
Per a la constitució del Ple hauran d'assistir més de la meitat dels seus integrants. Les persones adultes que participin en el Ple, excepte la Presidència, tindran veu però no vot.
Reunions dels consellers i conselleres amb la persona dinamitzadora. Es tracta de l'òrgan de participació exclusivament format per infants i acompanyat per dues persones dinamitzadores. Es realitzaran sessions de treball en horaris extraescolars.
Les decisions preses per aquest grup de participació es traslladaran al Ple del Consell d'infància i adolescència de sa Pobla, i tendran retorn per part de les persones que representants del consistori.
Es treballarà un tema que serà encomanat per l'equip de govern del consistori, i sempre d'acord amb les necessitats del municipis.
Totes les sessions del Consell es donaran a conèixer a les xarxes i altres publicacions i/o mitjans d'àmbit local.
Article 15. Acords
Els acords del Consell s'adoptaran en votació ordinària i per majoria de vocals assistents. En tot cas, es tendirà que els acords es prenguin per consens i unanimitat en aquelles qüestions en les quals persisteixin diferències.
En cap cas no s'admetrà el vot per representació.
Els acords, informes, propostes i estudis que elabori el Consell tot i que tindran caràcter no vinculant, es podran tenir en compte en la presa de decisions de l'Ajuntament.
Totes les propostes aportades pels infants i adolescents de cada centre escolar seran el punt de partida per escollir el temes a tractar durant el curs.
Article 16. Difusió dels acords
Els conseller i les conselleres tenen la responsabilitat de prendre nota de totes les informacions que es debaten al Consell i les han de traspassar als companys/anyes dels centres escolars.
Tota la documentació i informació realitzada pel Consell d'Infants estarà disponible per a tothom al portal web municipal.
Article 17. Modificacions
L'Ajuntament de sa Pobla, per iniciativa pròpia o a proposta del Consell d'infància i adolescència de sa Pobla, podrà modificar aquest reglament en els termes que consideri oportuns i prèvia la tramitació prevista legalment.
Quan la iniciativa sigui de l'Ajuntament es donarà audiència al Consell.
La modificació del reglament del Consell no podrà suposar mai un canvi en els objectius que en justifiquen la creació, i requerirà que se'n acrediti la necessitat i conveniència.
3.- DISPOSICIONS FINALS
Primera. S'assignaran les tasques de coordinació del Consell Municipal d'Infància i adolescència de sa Pobla a l'àrea de Benestar Social. L'Ajuntament garantirà, a través de la seva organització de recursos humans i mitjançant una assignació pressupostària anual, els recursos econòmics, tècnics i d'espais que assegurin el correcte funcionament del Consell»
Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Campos, a data de signatura electrònica (3 de setembre de 2024)
El batle Biel Ferragut Mir