Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT LLUIS
Núm. 590844
Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la prestació de serveis especials de la Policia Local
El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de data 27 de juny de 2024 va aprovar provisionalment la imposició de la taxa per serveis especials de la Policia Local i l'Ordenança fiscal reguladora de la mateixa. L'acord ha estat exposat al públic durant trenta dies hàbils sense que s'hagin presentat reclamacions. D'acord amb l'establert a l'article 17 del Real Decret Legislatiu 2/2004 pel que s'aprova el Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, l'acord s'entén definitivament adoptat i se'n publica el seu text íntegre:
«ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER A PRESTACIÓ DE SERVEIS ESPECIALS DE LA POLICIA LOCAL.
Article 1 Fonament legal
En ús de las facultats atorgades pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat al que disposen els articles 15 i següents del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL), aquest Ajuntament estableix la “Taxa per serveis especials de la Policia Local” que es regira per la present Ordenança Fiscal, i la llei reguladora de les hisendes locals.
Article 2 Fet imposable i supòsits de no subjecció
1.- Constitueixen fet imposable de la taxa els aprofitaments especials o la prestació de servei amb caràcter especial, tal com:
a) Vigilància, protecció, ordenació i regulació del trànsit, estacionament de vehicles i qualsevol altre servei en actes que, per la seva naturalesa, per l'aglomeració de públic que provoquin o per les necessitats d'ordenar l'accés i sortida de públic i vehicles així ho exigeixin.
b) La prestació de serveis de regulació singular de trànsit, provocada per la càrrega i descàrrega de materials o per qualsevol altre activitat que així ho exigeixi, la vigilància i/o acompanyament de transports pesants, grans transports i qualsevol tipus de transport especial a través de vies urbanes i interurbanes dins el terme municipal.
c) Qualsevol altres serveis especials que siguin motivats per accions o omissions de particulars i que exigeixin la seva prestació, per evitar danys a persones o als béns.
d) Prevenció i extinció d'incendis, prevenció de runes, construccions i enderrocaments, salvaments, inspecció de calderes, motors, transformadors, ascensors, muntacàrregues i altres aparells i instal·lacions anàlogues d'establiments industrials i comercials en general, de protecció de persones i bens.
e) El préstec de material necessari per portar a terme els serveis especials amb total seguretat, com poden ser senyals verticals de trànsit, tanques, cons o altres similars.
f) Qualsevol altres serveis especials a instàncies de part que requereixin la presència o la intervenció dels membres del cos de Policia Local.
2.- S'entendrà que els serveis i autoritzacions anteriors hauran estat prestats a instàncies de part quan aquests hagin estat provocats pel particular i/o entitat o redundin en benefici seu, encara que no hi hagi hagut sol·licitud expressa.
3.- La taxa regulada en aquesta ordenança és independent i compatible amb qualsevol altra taxa de preu públic, impost i contribució que tingui o pugui tenir regulat o ordenat aquest Ajuntament.
4.- No estaran subjectes a la taxa la prestació del següents serveis:
Article 3 Subjecte passiu
Són subjectes passius els contribuents, les persones físiques i jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003 General Tributaria, que sol·licitin el servei o autorització o bé que, sense sol·licitar-lo en resultin beneficiades o provoquin la prestació dels serveis especials o l'aprofitament especial assenyalats en l'article anterior. En particular:
Article 4 Responsables
1.- Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei general tributaria.
2.- Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats o entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.
3.- En el supòsit de l'article 2n. 1b), seran responsables subsidiaris els propietaris dels objectes transportats.
Article 5 Quota tributària
1.- Amb caràcter general, la quota tributaria es determinarà en funció del nombre d'efectius, personals i materials, que s'usin en la prestació del servei, segons cost per hora que li correspongui en el règim de retribucions vigent i el temps invertit, així com en funció del temps d'utilització dels magatzems i dependències municipals o dels materials o dels serveis externs emprats.
2.- Als efectes de càlcul de la quota, els temps de prestació efectiva dels serveis és computarà prenent com a moment inicial el de sortida dels efectius municipals de les seves respectives dependències o ubicació i, com final, el d'entrada, una vegada conclòs el servei. Les fraccions d'hora seran computades com a senceres.
3.-Tarifes:
Concepte |
Euros |
Préstec de tanques per unitat i dia o fracció |
5,00 |
Per la no devolució de tanques, o deteriorament que impossibiliti el seu ús. Per unitat |
40,00 |
Préstec de senyals verticals i de peu, cons, per unitat i dia o fracció |
2,00 |
Per la no devolució de senyals i cons, o deteriorament que impossibiliti el seu ús. Per unitat |
20,00 |
Preu hora extra (dia laborable) |
41,04 |
Preu hora extra (nocturna o dia festiu) |
45,60 |
Per cada vehicle de la Policia Local |
30,00 |
Article 6 Meritació
Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir en el moment en què el subjecte passiu presenta la sol·licitud que iniciï el procediment per a la prestació del corresponent servei o autorització.
En el supòsit que no s'hagués sol·licitat expressament, la meritació de la taxa serà el moment en què s'iniciï la prestació efectiva del servei.
Article 7 Gestió
1.- Els subjectes passius que es proposin realitzar activitats que motivin la prestació dels serveis o autoritzacions de la present ordenança, hauran de presentar a l'Ajuntament la corresponent sol·licitud a on faran constar els extrems de l'activitat a realitzar i prestació de serveis o autorització que sol·liciten.
2.- Una vegada realitzada la sol·licitud previ informe Policial d'avaluació de l'autorització o del servei a prestar, així com del material necessari per portar a terme el servei, es practicarà liquidació definitiva i s'exigirà el pagament de la mateixa com a requisit previ a la prestació del servei o autorització.
3.- En els casos en què no hi hagi sol·licitud expressa per part de l'interessat, i una vegada prestat el servei, l'Ajuntament procedirà a la liquidació de la taxa i a la seva notificació a l'interessat per a què procedeixi al seu pagament.
4.- En el cas de préstec d'efectes materials; tanques, senyals o cons, amb caràcter previ a la liquidació, s'haurà de fer constar per escrit el compromís del sol·licitant o beneficiari de responsabilitzar-se de la devolució del material en el termini establert en la seva autorització, així com d'assumir el cost que es pugui derivar de la pèrdua o deteriorament que en faci impossible el seu ús.
5.- Quan per causes no imputables a l'obligat al pagament de la taxa no es dugués a terme la presentació del servei, es procedirà a la devolució de l'import ja liquidat o a l'anul·lació en cas que no s'hagués abonat.
En el supòsit de desistiment o renuncia abans de la resolució de la sol·licitud, els subjectes passius estaran obligats a satisfer el 50% de la tarifa establerta. Una vegada autoritzada la sol·licitud no procedirà la devolució o anul·lació de la liquidació.
6.- La prestació o autorització dels serveis establerts en aquesta ordenança són de caràcter discrecional.
Disposició addicional Primera
Per tot el que no està previst en la present ordenança, es regira pel Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març; la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària; i, si és el cas, pel Reglament general de recaptació.
Disposició addicional Segona
Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que, per raons sistemàtiques reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquelles en què es facin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que resten modificats i/o substituïts, en el moment en que es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris respecta dels quals porten causa.
Disposició final
Aquesta Ordenança fiscal, aprovada pel Ple, entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i romandrà en vigor fins que s'acordi la seva modificació o derogació expressa.»
Contra l'acord, conforme l'article 19 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2024, de 5 de març, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del següent al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears
Sant Lluís en la data que consta en la signatura electrònica (16 de setembre de 2024)
La batlessa Maria Dolores Tronch Folgado