Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA
Núm. 585301
Correcció d'error de l'anunci núm. 8500, relatiu a l'aprovació definitiva de l'Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de caràcter no tributari relativa al Servei de Proveïment d'Aigua en el T.M. de Sant Joan de Labritja, publicat en el BOIB núm. 113, de 29 d'agost de 2024 – Exp. 1305/2023
Advertit error en la publicació de l'anunci núm. 8500, corresponent a l'aprovació definitiva de l'Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de caràcter no tributari relativa al Servei de Proveïment d'Aigua en el T.M. de Sant Joan de Labritja, publicat en el BOIB núm. 113, de 29 d'agost de 2024; de conformitat amb l'article 109.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, el qual diu que les Administracions Públiques poden rectificar en qualsevol moment, d'ofici o a instàncies dels interessats, els errors materials, de fet o aritmètics existents en els seus actes, es rectifica el citat anunci, quedant el mateix com segueix:
“Aprovació definitiva de l'Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de caràcter no tributari relativa al Servei de Proveïment d'Aigua en el T.M. de Sant Joan de Labritja. - Expedient 1305/2023
El Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, en sessió ordinària celebrada en data 4 de juny de 2024, va acordar aprovar inicialment l'Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de caràcter no tributari relativa al Servei de Proveïment d'Aigua en el T.M. de Sant Joan de Labritja (BOIB Núm. 88, de 4 de juliol de 2024).
En haver transcorregut el termini del període d'informació pública sense que s'hagin presentat reclamacions o suggeriments, s'aprova definitivament l'Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de caràcter no tributari relativa al Servei de Proveïment d'Aigua en el T.M. de Sant Joan de Labritja, de conformitat amb la disposició 7a de la part resolutiva de l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja.
Es publica en l'annex d'aquest anunci el Text de la citada Ordenança perquè en prengueu coneixement general.”
Sant Joan de Labritja, 13 de setembre de 2024
L'alcaldessa Maria Tania Marí Marí
ANNEX ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL DE CARÀCTER NO TRIBUTARI RELATIVA AL SERVEI MUNICIPAL DE PROVEÏMENT D'AIGUA EN EL TM DE SANT JOAN DE LABRITJA:
PREÀMBUL
La present ordenança té per objecte regular la prestació patrimonial de caràcter no tributari relativa al servei municipal de proveïment d'aigua en el TM de Sant Joan de Labritja, que presta d'acord amb l'article 29.2 m) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'acord amb l'article 26.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local, que en la seva apartat e), que cita expressament el subministrament d'aigua i tractament d'aigües residuals com una de les matèries en la qual el Municipi exercirà necessàriament les seves competències i amb l'article 86.3, que reserva a favor de les Entitats Locals les activitats o serveis essencials, entre les quals expressament esmenta els de proveïment i depuració d'aigües.
La gestió del servei municipal de proveïment d'aigua, clavegueram i depuració d'aigües residuals i obres annexes del municipi de Sant Joan de *Labritja, es presta de manera indirecta per FCC AQUALIA S.A. (abans SOGESUR-SOCIETAT DE GESTIÓ DE SERVEIS URBANS, S.A.) en virtut de contracte de gestió de serveis públics formalitzat el 5 de juny de 2002, prèvia adjudicació per Ple de 6 de maig de 2002.
El citat contracte preveu el cobrament per la concessionària de les tarifes que consten en el contracte revisades conforme a la clàusula 45 dels plecs, sent les tarifes aprovades per al servei de proveïment domiciliari d'aigua potable les que consten en l'Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa per Prestació del Servei de Proveïment Domiciliari d'Aigua Potable, publicades en el BOIB núm. 97, de 7-8-2018.
En aplicació del contracte, és necessari actualitzar les tarifes, per la qual cosa procedeix la derogació de l'ordenança fiscal fins ara vigent, atès que les tarifes que abonen els usuaris per la recepció d'aquests serveis mitjançant gestió indirecta tenen ara la naturalesa de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari, de conformitat amb la regulació continguda en l'article 20.6 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLHL), i amb la Disposició Addicional Primera de la Llei 58/2003, General Tributària, segons redacció donada per la Disposició Final 11è de la Llei 9/2017 de Contractes del Sector Públic.
L'ordenança compleix amb els principis generals del règim economicofinancer de la utilització del domini públic hidràulic de l'article 111 bis del Reial decret legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Aigües, així com el que es disposa en el Reial decret 49/2023, de 24 de gener, del Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica de les illes Balears, en preveure l'aplicació del principi de recuperació de costos dels serveis relacionats amb la gestió de l'aigua, incloent-hi els costos ambientals i del recurs, en els diferents usuaris finals, tenint en compte projeccions econòmiques a llarg termini, penalitzant els grans consums.
A tal fi es contínua amb l'estructura tarifària per trams de consum, amb la finalitat d'atendre les necessitats bàsiques a un preu assequible i desincentivar els consums excessius. El sistema tarifari proposat és de tipus binomial, per blocs, que consten d'una quota fixa, denominada “quota de servei” i una quota variable, és a dir, dependent del consum d'aigua realitzat denominada “quota de consum”.
El contingut de la present ordenança s'adequa als principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques: els de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
Segons el que es preveu en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb l'objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes, amb caràcter previ a l'elaboració del projecte normatiu, s'ha substanciat una consulta pública a través del portal web de l'Ajuntament, sense que s'hagi realitzat durant el període atorgat cap aportació.
La norma no comporta la restricció de drets dels particulars, estableix les mesures imprescindibles per a complir el seu objectiu i queden prou justificats els objectius que persegueix.
Article 1. Establiment de la prestació
1. Fent ús de les facultats concedides pels articles 31.3 i 142 de la Constitució; 4.1.a), 84.1.a) i 105 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local; 20.6 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals; així com la Disposició addicional primera de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja a través d'aquesta Ordenança Municipal es regulen els preus o tarifes per la prestació del servei de proveïment d'aigua potable, per al municipi de Sant Joan de Labritja, que es regiran per la present Ordenança no fiscal reguladora de la prestació patrimonial pública no tributària per ús del servei de proveïment d'aigua potable.
2. Les contraprestacions per ús del servei regulat en la present Ordenança, que es denominaran genèricament com a “tarifes”, tenen naturalesa de prestació patrimonial pública no tributària, de conformitat amb el que es disposa en l'article 20.6 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLHL), i amb la Disposició Addicional Primera de la Llei 58/2003, General Tributària, segons redacció donada per la Disposició Final 11è de la Llei 9/2017 de Contractes del Sector Públic.
3. La titularitat del Servei de Proveïment d'Aigua potable correspondrà, en tot cas, a l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja, el qual disposarà de totes les facultats d'organització i de decisió. Les facultats de gestió del servei són de competència de l'empresa gestora, qui haurà de resoldre, sense perjudici de les facultats revisores de l'Ajuntament, quantes gestions siguin necessàries en la prestació del servei informant l'ajuntament en aquells casos que es detallen en la present Ordenança.
4. Les relacions entre l'Empresa Gestora i l'usuari en la prestació dels serveis vindran regulades pel contracte de subministrament, així com pel Reglament del Servei Municipal de proveïment d'aigua i per les disposicions d'aquesta Ordenança, aplicant-se en el que es preveu en les mateixes les normes tècniques que regulin els serveis.
Article 2. Pressupost de fet
1. Constitueix el pressupost de fet, la utilització del servei de proveïment d'aigua potable titular l'Ajuntament de Sant Joan de Labritja i que presta FCC AQUALIA S.A., d'acord amb les seves obligacions contractuals, que comporta la utilització de la xarxa general de distribució, així com les activitats derivades d'enganxaments a la xarxa general, col·locació, manteniment i activitats anàlogues, conforme al que s'estableix en l'article 26.1.a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.
2. No són objecte de la present ordenança les taxes que cobra l'Ajuntament per subministrament d'aigua mitjançant l'aplicació de l'Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per subministrament d'aigua, gas i electricitat.
Article 3. Obligats al pagament
1. Són obligats al pagament les persones físiques o jurídiques i les entitats que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o un patrimoni separat susceptible de gravamen, que sol·licitin o resultin beneficiaris o afectats pels serveis o activitats gravats en aquesta Ordenança, existeixi o no contracte d'abonament subscrit amb l'Ajuntament o amb l'entitat que presti el mateix.
2. Tindran la consideració de substituts del responsable principal, els propietaris dels immobles afectats pels serveis, que podran, si és el cas, repercutir les quotes als respectius beneficiaris.
3. En edificis o grup d'immobles destinats a ús industrial o comercial que per normativa legal hagin de disposar d'un comptador general i manquin de personalitat jurídica pròpia, estaran també obligats al pagament, de manera solidària, totes les persones físiques i jurídiques que siguin propietaris dels immobles subministrats per aquest comptador general. Constituïda la Comunitat de Propietaris o d'Usuaris serà aquesta l'obligada al pagament amb caràcter principal.
4. Respondran solidàriament de les factures resultants de l'aplicació de les tarifes, les persones físiques o jurídiques que siguin causants o col·laborin en qualsevol acte de defraudació.
5. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits de cessament d'activitat d'aquestes.
Article 4. Tarifes
L'import de les prestacions patrimonials públiques no tributàries establertes en aquesta Ordenança es fixa tenint en compte l'equilibri financer del servei en el seu conjunt.
Les tarifes previstes són les següents:
1. Quota de Servei
2. Domèstica
Per comptador de 13-15mm 10,1908 €/ abonat / mes
Per comptador de 20mm 25,4597 €/abonat / mes
Per comptador de 25mm 35,4078 €/abonat / mes
Per comptador de 30mm 51,2660 €/abonat / mes
Per comptador de 40mm 102,5493 €/abonat / mes
2. Hostaleria i Establiments turístics
Per comptador de 13-15mm 21,7309 €/ abonat / mes
Per comptador de 20mm 65,5077 €/abonat / mes
Per comptador de 25mm 91,5773 €/abonat / mes
Per comptador de 30mm 131,1735 €/abonat / mes
Per comptador de 40mm 211,7363 €/abonat / mes
2. Quota de Consum
La quota de consum per blocs:
Bloc 1r de 0 a 30 m³/trim………………………2,5709 €/m³
Bloc 2n de 31 a 60 m³/trim……………………..3,1417 €/m³
Bloc 3r més de 60 m³/trim……………………..3,6185 €/m³
Article 5. Exempcions, reduccions i bonificacions
Cap obligat al pagament està exempt, ni s'aplicarà cap mena de reducció, ni de bonificació per la prestació dels serveis objecte d'aquesta Ordenança, exceptuant el que es preveu en aquesta, o en la normativa aplicable.
Article 6. Revisió de tarifes
L'autorització per a la implantació o modificació de les tarifes haurà de ser instada per l'Empresa Gestora, mitjançant la presentació de l'oportuna sol·licitud davant l'Ajuntament adjuntant un estudi econòmic realitzat a aquest efecte, al qual s'acompanyaran l'auditoria dels comptes anuals corresponent a l'últim exercici tancat, i un estudi econòmic d'imputació de costos a l'activitat d'aigua del municipi.
Correspondrà al Ple de la Corporació la modificació, si és el cas, de les tarifes incloses en l'Ordenança Reguladora de la Prestació Patrimonial de Caràcter Públic no Tributari del Servei d'Aigua, tramitant-se amb posterioritat el procediment davant la Comissió de Preus d'Illes Balears.
Article 7. Meritació
La meritació neix en el moment que s'inicia la prestació del servei subjecte a gravamen, entenent-se iniciat:
1. Des de la data de presentació de la sol·licitud de subministrament, si el subjecte passiu la formulés expressament.
2. Quan estigui establert i en funcionament el servei municipal objecte de la present regulació.
Article 8. Normes de gestió
1. El cobrament de les prestacions patrimonials públiques no tributàries es gestionarà i recaptarà per l'empresa concessionària del servei.
2. L'empresa concessionària formularà una llista cobradora trimestral que tramitarà conforme disposa el Reglament del SERVEI MUNICIPAL DE PROVEÏMENT D'AIGUA DE SANT JOAN DE *LABRITJA, en les condicions autoritzades en els plecs de condicions i altra documentació contractual conforme a la legislació vigent.
3. Els drets de connexió a la xarxa d'aigua es gestionaran i recaptaran per l'Ajuntament conforme a l'Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per subministrament d'aigua, gas i electricitat.
Articulo 9. Gestió de la prestació
La titularitat de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributària, regulada en aquesta ordenança, pertany a FCC AQUALIA S.A., com a contractista del servei, quedant els recursos procedents d'aquestes tarifes afectats al finançament del contracte, perquè, com a recurs econòmic propi, atenguin els costos del servei sobre la base del principi d'autosuficiència econòmica.
Disposició addicional. Modificació dels preceptes de l'ordenança i de les referències respecte a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors
Els preceptes d'aquesta Ordenança que, per raons sistemàtiques reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquells en els quals es realitzin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són automàticament modificats i/o substituïts, en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris dels quals porten causa.
Disposició derogatòria. Derogació normativa
A l'entrada en vigor d'aquesta ordenança reguladora quedarà derogada l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a prestació del servei de subministrament domiciliari d'aigua potable, publicada en el BOIB núm. 97, de 07/08/2018.
Disposició final. Entrada en vigor
Aquesta Ordenança va ser aprovada pel Ple de la Corporació en sessió celebrada en data ………….... i va entrar en vigor l'endemà de la seva publicació en el *BOIB i continuarà vigent mentre no s'acordi la modificació o derogació. En cas de modificació parcial, els articles no modificats continuaran vigents.”
Es publica el present anunci de correcció d'error perquè en prengueu coneixement general.
Sant Joan de Labritja (signat electrònicament: 13 de setembre de 2024)
L'alcaldessa Maria Tania Marí Marí