Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SENCELLES
Núm. 584276
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança municipal reguladora del benestar animal
El Ple de l'Ajuntament de Sencelles aprovà inicialment, en Sessió de dia 19 de juliol de 2024, la modificació de l'ordenança municipal reguladora del benestar animal.
Publicada l'aprovació inicial al BOIB núm. 98 de 25 de juliol de 2024, i no havent reclamacions al respecte, es publica el text íntegre de l'aprovació acordada, considerant la seva aprovació com definitiva
Secció I Disposicions generals
L'Ajuntament de Sencelles, de plena conformitat amb el que estableix l'article 13 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (subscrit per l'Estat Espanyol i per tant, part de l'Ordenament Jurídic vigent) reconeix els animals com a éssers dotats de sensibilitat tant física com psíquica i per tant, amb capacitat per patir físicament i psíquicament.
L'Ajuntament de Sencelles té el compromís de ser un municipi lliure de maltractament animal i el deure de vetllar pel seu benestar. Els animals de companyia cada vegada són més apreciats perquè ajuden a millorar la qualitat de vida de les persones i a fomentar el respecte i sensibilitat envers la natura, aportant molts beneficis personals i socials.
La presència d'animals de companyia ha augmentat considerablement en els darrers anys al municipi de Sencelles i la tinença d'aquests animals exigeix una responsabilitat especial, tant pel que fa als seus drets, com als deures de les persones propietàries.
Hem de tenir present la responsabilitat que implica la tinença d'animals i cal ser conscients que els hem de facilitar tot el benestar que necessiten i vetllar per evitar molèsties per a la convivència ciutadana. El fet d'integrar un animal de companyia en una llar significa que es compta amb el comportament responsable i racional de la persona que se'n responsabilitza i que aquesta persona compleix les obligacions que això comporta.
Tenir un animal significa acceptar una responsabilitat envers un ésser viu que dependrà de nosaltres durant un llarg període de la nostra vida (cura, identificació, hàbitat, educació, salut en general, control de la natalitat).
La convivència amb els animals ha de partir del principi bàsic de respecte envers aquests éssers vius i del principi de respecte a l'entorn i amb altres persones, comparteixin aquestes o no, la mateixa afinitat pels animals. Això comporta desenvolupar un treball de pedagogia social en el qual totes les persones estem implicades.
Cal tenir en compte no només els animals anomenats de companyia, sinó en general, tots els animals domèstics, assilvestrats, salvatges i salvatges en captivitat, que viuen al nostre entorn urbà i rural i que mereixen un tracte i una vida digna.
En aquesta ordenança regulem i limitem la cria de cans i moixos per particulars, amb la finalitat de disminuir-ne el nombre i evitar una proliferació indiscriminada. Molts cans pateixen les conseqüències de l'abandonament i els moixos, les conseqüències de l'assilvestrament (manca de cures i aliment, procreació descontrolada, malalties...).
La creixent sensibilització cap als animals, ens anima a cercar alternatives a la captura i sacrifici eutanàsic dels moixos assilvestrats, arribant a la conclusió que el mètode més efectiu i ètic pel control de les colònies és el conegut com a Mètode CER (Captura, Esterilització i Retorn al seu entorn). Si evitem la seva proliferació, mantenint una colònia de moixos ferals castrats, evitem les malalties i contagis derivats de la reproducció i la criança, de les bregues i conflictes territorials derivades d'aquestes, a més d'evitar males olors per excrements i miccions, miols en època de zel... que també afecten als moixos domèstics, que reduiran la seva vagabunderia i les seves bregues i per tant, la seva necessitat d'assilvestrar-se i formar part d'una colònia.
Amb el sacrifici eutanàsic dels moixos ferals, es deixa un buit a una colònia, que es torna a omplir per altres moixos, molts d'ells domèstics, que no han estat castrats, i és aquesta dinàmica la que volem canviar, pel bé del municipi i dels animals.
Perquè les colònies no continuïn augmentant, tant a zones urbanes com a fora vila, els veïns i veïnes que tenen moixos, han d'assumir la responsabilitat del seu benestar, fent-se càrrec completament d'aquest, per tant, de la seva sanació, xipatge i desparasitació.
Aquesta ordenança Municipal tindrà com a principal referent la llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets y el benestar dels animals, la llei 1/1992 de 8 d'abril de Protecció d'Animals que viuen a l'entorn humà de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Decret 56/1994 de 13 de maig que la desenvolupen, el Decret 98/2006 de 24 de novembre de modificació del Decret 56/1994, la Declaració Universal dels Drets de l'Animal, proclamada el 15 d'octubre de 1978 per la Lliga Internacional dels Drets de l'Animal, aprovada per l'UNESCO i posteriorment per l'ONU i el Tractat de Lisboa de 13 de desembre de 2007 (TFUE), que reconeix els animals com a "Sentient beings" i que insta als països membres a adaptar les seves legislacions en aquest aspecte.
CAPÍTOL I Objecte
Article 1
La present ordenança té per objecte:
Regular la protecció, la tinença i la possessió d'animals i en especial, les interrelacions entre les persones i els animals domèstics que es troben a Sencelles, sigui temporal o permanentment, amb independència del lloc de residència dels propietaris o posseïdors o del lloc de registre de l'animal.
Assolir el màxim nivell de protecció i benestar dels animals, garantir la tinença responsable, reduir els abandonaments i pèrdues d'animals, fomentar la participació ciutadana en la defensa i protecció dels animals, així com la pedagogia sobre el respecte als animals i la importància de l'adopció.
Regular les activitats comercials, industrials, professionals, assistencials i de serveis que hi estiguin relacionades, en el marc de les competències i obligacions municipals.
Regular l'actuació i responsabilitat dels propietaris d'animals canins en la via pública, garantint la bona convivència amb la resta de ciutadans.
Article 2
Els preceptes de l'ordenança han de ser d'aplicació a tota persona propietària o no d'animals i a tot el terme municipal de Sencelles
Article 3
Als efectes d'aquesta Ordenança, s'entén per:
CAPÍTOL II De la tinença i tracte dels animals
Article 4
La Llei 7/2023 de dia 28 de març, introdueix a l'ordenança un llistat positiu d'animals de companyia que permet la seva tinença, venta i comercialització. Està permesa la tinença de:
Article 5
Les persones que opten a ser titulars de cans hauran d'acreditar la realització d'un curs gratuït de formació per la tinença de cans amb validesa definida.
Els actuals propietaris de cans hauran de contractar i mantenir en vigència una assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers que inclogui en la seva cobertura a les persones responsables de l'animal, per un import de quantia suficient per sufragar les possibles despeses derivades, que s'establirà reglamentàriament.
Amb caràcter general s'autoritza la tinença de la resta d'animals de companyia als habitatges urbans, aquesta queda condicionada a les circumstàncies higièniques òptimes per al seu allotjament, a l'absència de risc en l'aspecte sanitari i de seguretat.
Els animals domèstics, com s'indica el Capítol VII, hauran de ser censats i per tant, xipats. En el cas dels moixos amb accés a l'exterior, com indica l'article 13, a més, hauran de ser castrats.
Es prohibeix tenir o criar animals de producció, com ara gallines, porcs, i altres animals de corral i cries de proveïment (animals de producció segons la llei 8/2003 de 24 d'abril, de sanitat animal) en domicilis particulars, solars, patis i terrats situats en el nucli antic. A la resta de zones urbanes la seva tinença queda condicionada a les circumstàncies higièniques òptimes per al seu allotjament, a l'absència de risc en l'aspecte sanitari i de seguretat i a la inexistència de molèsties greus o continuades per als veïnats.
Article 6
La tinença d'un animal de companyia o d'un animal domèstic comporta una sèrie d'obligacions ineludibles com l'atenció veterinària. Se'ls ha de proporcionar de manera adequada, aliment, aigua, allotjament amb condicions ambientals favorables d'espai, ventilació, humitat, temperatura, llum, aixopluc, així com les cures necessàries per evitar que l'animal pateixi cap sofriment físic o psíquic i per satisfer les seves necessitats vitals, higièniques i sanitàries.
Article 7
De conformitat amb la legislació aplicable, es prohibeix expressament:
Article 8
Article 9
CAPÍTOL III De la circulació dels animals de companyia
Article 10
Article 11
Article 12
1. L'Ajuntament podrà establir quins animals i en quins llocs i circumstàncies poden ser alimentats per la ciutadania en els espais públics. En tot cas, les persones que donin menjar a les vies i espais de pública concurrència, hauran de tenir autorització de l'Ajuntament i fer-ho de forma higiènica, netejant les restes de menjar, retirant-ne els recipients i participant en les campanyes promogudes per l'Ajuntament i les associacions de protecció animal. Així mateix, queda prohibit donar menjar als animals a punts no controlats exceptuant els punts autoritzats per l'Ajuntament.
Article 13
CAPÍTOL IV Dels animals vagabunds i abandonats
Article 14
Article 15
Article 16
Article 17
Article 18
CAPÍTOL V Normes sanitàries
Article 19
Les persones posseïdores de cans, moixos i altres animals domèstics estaran obligades a vacunar-los i fer els tractaments contra aquelles malalties objecte de prevenció. Entre aquestes vacunes obligatòries s'inclou la vacunació antiràbica.
Cada propietari haurà de disposar de la corresponent cartilla sanitària, en la qual s'especificaran les característiques de l'animal, el seu estat sanitari i les dades necessàries sobre la identitat del propietari.
Article 20
Els propietaris de moixos amb accés a l'exterior hauran de realitzar un control de natalitat efectiu mitjançant intervenció quirúrgica per manescal col·legiat per evitar la proliferació incontrolada de moixos urbans i en el medi natural i renous nocturns en època de cel.
CAPÍTOL VI Cens municipal
Article 21
Les persones responsables legals dels cans i moixos estan obligades a inscriure'ls al cens municipal d'animals de companyia, dins un termini màxim de tres mesos des del seu naixement o un mes des de la seva adopció, així com a realitzar la identificació mitjançant un codi únic validat per l'animal i la seva inscripció juntament amb les dades de la persona responsable legal en el Registre d'Identificació d'Animals de Companyia de les Illes Balears (riacid).
Estan obligatòriament subjectes a aquesta identificació els animals de la espècie canina i felina.
La inscripció es gestionarà a instància de part, quan la persona responsable legal de l'animal així ho sol·liciti, previ compliment del formulari que se li facilitarà a l'afecte, havent d'aportar la cartilla sanitària o passaport de l'animal de companyia en el moment de la sol·licitud de la inscripció.
El cens constarà de les dades relatives a:
La determinació de l'ADN es realitzarà per un/a facultatiu/va veterinari/a col·legiat/da, sent un requisit indispensable per la inscripció en el cens municipal, garantint en tot cas l'adequada correlació entre el patró de l'ADN y el codi d'identificació en el Registre d'animals de companyia.
La inscripció es formalitzarà d'ofici, quan per l'autoritat competent així s'acordi o a instància de part, quan la persona responsable legal de l'animal ho sol·liciti. La petició d'inscripció es presentarà a les oficines municipals. Juntament amb aquesta, en la que s'identificarà l'animal o animals per la tinença dels quals es sol·licita la inscripció, s'haurà de presentar la següent documentació, en original o copia autentificada:
Es considerarà vàlidament inscrit el ca o el felí, per la presentació de la sol·licitud d'alta en el cens municipal d'animals de companyia, juntament amb la documentació requerida, en el registre general de l'Ajuntament, en aquest cas, una vegada supervisada pel departament municipal corresponent, s'expedirà la identificació censal acreditativa.
Article 22
Els cans que circulin per les vies i espais públics en el terme municipal hauran d'anar prevists de forma permanent, en un lloc visible, de la seva identificació censal.
La utilització de identificació censal falsa, entenent com a tal la no expedida per l'Ajuntament, així com la utilització o col·locació del cànid o felí d'identificació que correspongui a un altre del mateix o diferent propietari, serà sancionat en els termes prevists en aquesta Ordenança.
En cas de pèrdua o extraviació, serà facilitada una nova identificació censal.
Article 23
L'Ajuntament de Sencelles establirà un protocol d'actuació per l'adequada identificació de les defecacions canines mitjançant l'anàlisi de la femta i la seva correlació amb el patró genètic de la base de dades del cens municipal.
La mostra servirà per poder associar els excrements depositats en la via pública, sent responsable de les deposicions el responsable legal del cànid que resulti identificat en la base de dades.
L'Ajuntament assignarà el personal competent propi o de l'empresa de gestió de la neteja viària, per la recollida de mostres de femta trobades en la via pública. Per què la recollida resulti vàlida, es garantirà la cadena de custòdia per la Policia Local, des de la recollida fins l'arribada al laboratori.
Article 24
Les baixes per mort o desaparició dels animals censats hauran de ser comunicades pels seus propietaris o tutors a l'oficina municipal corresponent, en un termini màxim de 3 mesos i alhora, s'haurà de presentar la documentació de l'animal.
Article 25
Les persones que transfereixin la propietat d'un animal o que canviïn d'adreça o de població estan obligats a comunicar aquest fet, les dades del nou propietari i la nova adreça al cens municipal en un termini no superior a 15 dies.
Article 26
La identificació de cans, moixos i fures s'ha de fer obligatòriament mitjançant la implantació del xip, que s'adaptarà, en tot cas, a la normativa de la Unió Europea. Les aus han de ser identificades mitjançant l'anellament des del seu naixement.
El xip s'ha d'implantar al costat esquerre del coll de l'animal. En el cas que per una circumstància justificada no sigui possible la seva implantació al costat esquerre del coll de l'animal, s'haurà d'implantar a la zona de la creu, entre les dues espatlles i es farà constar expressament en el document acreditatiu.
La implantació del xip l'ha de realitzar un facultatiu veterinari en condicions d'asèpsia.
La persona o entitat responsable del marcatge de l'animal ha de lliurar al propietari de l'animal el document acreditatiu d'aquest fet on han de constar, almenys, les dades següents: el sistema d'identificació utilitzat, les dades de la persona o entitat que realitza aquest marcatge, l'espècie animal i la raça, el sexe i la data de naixement de l'animal.
En qualsevol transacció de l'animal de companyia, s'haurà de lliurar al nou propietari de l'animal el document acreditatiu de la seva identificació i assegurar el canvi de les dades que sigui pertinent.
Article 27
En el moment del registre al corresponent cens municipal es lliurarà al propietari la targeta censal municipal, la qual s'haurà d'anul·lar en el cas del seu decés o cessió a un tercer.
CAPÍTOL VII Sacrifici d'animals i recollida dels animals ferits, els seus cadàvers i les seves restes
Article 28
El sacrifici d'animals de companyia, amb caràcter general, només podrà ser efectuat per un facultatiu veterinari per procediments eutanàsics que assegurin la prèvia sedació i anestèsia de l'animal per tal d'evitar-ne el patiment físic i psíquic.
Queda totalment prohibit tot procediment que ocasioni la mort de qualsevol altra manera.
Article 29
Queda prohibit el sacrifici d'un animal de companyia per decisió del seu tutor per motius arbitraris. El sacrifici d'un animal només s'ha de dur a terme per prescripció veterinaria.
Quan el propietari d'un animal no vulgui continuar assumint la seva tinença, estan obligats a cercar per ells una llar on siguin ben tractats o en darrer terme, donar-los a una associació protectora d'animals legalment reconeguda, al servei municipal encarregat de la seva acollida o a l'entitat que en tingui delegat el servei, pagant les corresponents taxes, si s'escau.
Article 30
L'Ajuntament és el responsable de la retirada dels animals morts a les vies públiques, així com el seu registre per tal de facilitar el reconeixement pels seus propietaris. Aquesta recollida s'efectuarà d'acord amb la legislació vigent.
L'Ajuntament gestionarà un registre de la retirada d'animals morts de les vies públiques.
Els que tinguessin coneixement de l'existència d'un cadàver o restes d'animals als espais públics o privats, de concurrència pública, ho hauran de comunicar a les oficines municipals, facilitant-ne les dades necessàries per a la seva localització i recollida, de forma immediata.
Article 31
L'Ajuntament és el responsable de la retirada dels animals ferits o malalts als espais públics, en les millors condicions possibles de transport i tracte i derivats a un centre veterinari. Un facultatiu veterinari decidirà les actuacions pertinents.
Els animals ferits o malalts passaran a ser tutelats per l'Ajuntament, per difondre la seva recollida i intentar trobar-ne el propietari. Si no es pot trobar el propietari de l'animal, aquest quedarà subjecte al què es desenvolupa al Capítol IV d'aquesta ordenança.
CAPÍTOL VIII Vigilància i inspecció.
Article 32
Les persones propietàries o posseïdores d'animals domèstics o de companyia han de col·laborar amb l'autoritat competent en la comprovació de l'estat de benestar animal dels animals domèstics o de companyia objecte d'inspecció. En cas que l'animal o animals fossin reubicats per la persona propietària o posseïdora, aquesta ha de proporcionar a l'autoritat competent la informació d'on es troba l'animal perquè es pugui fer la comprovació pertinent.
L'Ajuntament pot decomissar, i aquesta acció serà immediata, quan hi hagi indicis d'infracció dels que s'estipulen en aquesta ordenança, així com en la llei de protecció animal vigent.
Una vegada que acabin les circumstàncies que han determinat el decomís, l'animal pot ser retornat a la persona propietària. No obstant això, si aquesta ha estant sancionada, l'Ajuntament ha de determinar la destinació final de l'animal i, si escau, pot acordar cedir-lo a entitats de protecció dels animals, retornar-lo al país d'origen en el cas d'espècies exòtiques, dipositar-lo en centres de recuperació o alliberar-lo en el medi natural, si es tracta d'una espècie autòctona.
CAPÍTOL IX Associacions i entitats col·laboradores.
Article 33
La Llei 7/2023 de dia 28 de març regula un nou Sistema Central de Registre per la Protecció Animal on s'han d'inscriure les associacions o fundacions els estatuts de les quals les habilitin per exercir qualsevol activitat que tingui per objectiu la protecció dels animals. Aquestes entitats i associacions inscrites podran ser del tipus:
Article 34
A efectes d'aquesta ordenança, tindran la consideració d'entitats per a la protecció i defensa i cura dels animals aquelles associacions, fundacions i organitzacions que estiguin legalment constituïdes i inscrites al Sistema Central de la Protecció Animal com associacions o entitats sense ànim de lucre i tinguin com a finalitat la protecció i defensa dels animals. Aquestes entitats tindran la condició d'interessades en els procediments administratius municipals relatius a la protecció dels animals, sempre que s'hi personin. També podran instar a l'Ajuntament perquè realitzi inspeccions en aquells casos que hi hagi indicis d'irregularitats en matèria de protecció, higiene i salubritat animal.
Les associacions per a la protecció i defensa dels animals que reuneixin aquests requisits podran signar, amb l'Ajuntament de Sencelles, un conveni de col·laboració i gestió per al compliment de la present ordenança i dels drets dels animals.
L'Ajuntament de Sencelles podrà convenir amb les entitats col·laboradores la realització de diferents funcions que es detallaran en el document de signatura del conveni, sempre dins el marc del terme municipal i respectant els temps mínims d'estada dels animals al nostre municipi.
CAPÍTOL IX Cría, comerç i transmissió d'animals de companyia
Article 35
Els animals de companyia s'identificaran individualment per un veterinari/a habilitat/da, mitjançant un sistema y un procediment que es desenvoluparà reglamentàriament, en funció de l'espècie. La identificació inicial només podrà fer-se a nom d'una persona criadora registrada, entitat de protecció d'animals o Administració pública autoritzada.
Cans, moixos i fures seran objecte d'identificació obligatòria mitjançant microxip.
Article 36
La cria d'animals de companyia només es podrà dur-se a terme:
1. Per persones degudament inscrites al Registre de Criadors d'Animals de Companyia.
2. Per els titulars d'animals de companyia la identificació individual dels quals sigui obligatòria per la normativa vigent (cans, moixos i fures) i que desitgin realitzar una activitat de cria no comercial. Hauran d'inscriure obligatòriament els animals com a reproductors en el Registre d'Animals de Companyia.
3. Qualsevol persona responsable de la cria d'animals de companyia haurà de presentar la formació que reglamentàriament es determini segons la categoria de criador en la que s'inscrigui i automàticament serà donat d'alta al Registre de Criadors d'Animals de Companyia.
Article 37
Pel que fa referència a la venda d'animals de companyia:
1. Els cans, moixos i fures només es podran vendre directament des de la persona registrada, sense intervenció d'intermediaris.
2. La venda de qualsevol animal de companyia haurà d'anar acompanyada d'un contracte per escrit de compravenda, que contindrà les clàusules mínimes que s'estableixen al reglament.
3. La persona responsable de la venda haurà d'entregar els animals en bon estat sanitari i amb els tractaments obligatoris per edat i espècie.
4. Es prohibeix la venda d'animals no identificats segons la normativa vigent havent d'estar prèviament inscrits a la transacció a nom del venedor (exceptuant les tendes de venda d'animals de companyia).
5. Prèviament a la venda, la persona responsable de la venda ha d'informar per escrit a la persona que el rebrà de les característiques fonamentals de l'animal transmès: origen de l'animal, nom, necessitats per la cura de l'animal, inclosa l'atenció veterinària, així com les responsabilitats que adquireix el/la comprador/a. El/la venedor/a haurà de conservar aquest document almenys 3 anys com a justificant de la comunicació de dita informació.
6. La venda s'ha de comunicar al Registre d'Animals de Companyia en els tres dies hàbils posteriors a la mateixa.
Article 38
1. Es prohibeix la cria o transmissió com animals de companyia dels animals no inclosos al llistat positiu d'animals de companyia. La persona criadora registrada o entitat de protecció animal verificarà a través del veterinari que inscrigui la transmissió que el destinatari no està inhabilitat per la tinença d'animals
En el cas dels cans la persona criadora registrada o entitat de protecció d'animals, verificarà que el futur titular ha realitzat el curs de formació per la tinença d'animals de companyia.
2. Es prohibeix la venta directa de qualsevol tipus d'animal de companyia a través d'internet, portals web o qualsevol medi o aplicació telemàtica. Per l'anunci d'animals a través de mitjans de comunicació (revistes, internet...) haurà d'incloure's obligatòriament en l'anunci el nombre de registre del criador i el número d'identificació de l'animal en el seu cas.
Article 39
Pel que fa referència a l'adopció o cessió d'animals de companyia:
1. Queda prohibida la cessió o adopció d'animals no identificats en els termes establerts per la llei.
2. La cessió gratuïta de qualsevol animal de companyia ha d'anar acompanyada d'un contracte de cessió.
3. No es poden cedir cans, moixos o fures de menys de vuit setmanes d'edat.
4. L'entrega en adopció d'animals de companyia només es pot realitzar per centres públics de protecció d'animals o entitats de protecció d'animals registrades i ha d'anar acompanyada d'un contracte d'adopció que contindrà unes clàusules mínimes que s'establiran reglamentàriament.
5. L'adopció es durà a terme amb l'entrega al nou titular de l'animal de tota la informació de la que es disposi respecte l'origen de l'animal, les seves característiques i d'un certificat emès per el/la veterinari/a responsable del centre en que es descriguin els tractaments, pautes i cures que haurà de rebre l'animal, així com de les responsabilitats que adquireix l'adoptant.
6. Els animals objectiu de l'adopció han d'haver rebut els tractaments preventius o curatius preceptius, estar identificats i esterilitzats, o amb compromisos d'esterilització en un període temporal determinat si hi ha raons sanitàries que la desaconsellin en el moment de l'adopció.
7. L'adopció no serà en cap cas objectiu de transacció comercial, sense prejudici de que es pugui sol·licitar la compensació de les despeses veterinàries bàsiques.
CAPÍTOL X Infraccions i sancions
Article 40
Les accions i/o les omissions que infringeixin la present ordenança i la seva normativa complementària i l'expressada a la Llei 1/1992 de 8 d'abril de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà de la CAIB, generen responsabilitat de naturalesa administrativa, sense perjudici de l'exigible a la via penal, civil o d'un altre ordre en què puguin incórrer.
Si es denuncia una infracció envers un animal i aquest desapareix, se sancionarà al responsable de la custòdia de l'animal per un import igual al doble de l'import màxim establert a la sanció denunciada.
Article 41
Les infraccions a què es refereix la present ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Article 42
Seran infraccions lleus les següents:
1. No recollir els excrements dels animals de les voravies, vies públiques, espais públics o façanes i qualsevol lloc destinat al trànsit de vianants.
2. No portar bosses o embolcalls per recollir els excrements dels animals de la via pública, així com una botella amb aigua i vinagre o detergent per netejar l'orina i restes d'excrements. Es desaconsella emprar lleixiu.
3. La possessió d'un ca o un moix no censat, si aquest últim té accés a l'exterior.
4. La utilització d'una documentació censal canina i/o felina falsa o no corresponent al pertinent animal.
5. No realitzar els tràmits necessaris pel responsable legal d'un ca, per obtenir el patró d'ADN de l'animal.
6. L'incompliment per part del propietari d'un animal, de l'establert a la present ordenança al capítol III, article 10, referent a la circulació dels animals de companyia.
7. La no col·laboració amb l'Ajuntament per part de persones propietàries de solars i parcel·les rústiques a l'hora d'efectuar-hi un control de les espècies animals assilvestrades i prendre les mesures pertinents per al control de la natalitat i la salut dels animals.
8. L'incompliment de qualsevol norma o prescripció assenyalada en aquesta ordenança que no estigui qualificada de greu o molt greu.
Article 43
Seran infraccions greus:
1. La no vacunació o la no realització de tractaments sanitaris pertinents.
2. L'abandonament d'un animal.
3. La venda ambulant d'animals de companyia, salvatges o exòtics.
4. No complir les obligacions d'identificació de l'animal.
5. L'incompliment dels art. 6, 7 i 8.
6. El transport d'animals amb vulneració dels requisits establerts a l'article 10 de la Llei 1/1992 de la CAIB
7. Obligar els animals a treballar o produir en cas de malaltia o desnutrició, o sobre-explotar-los de manera que es pugui posar en perill la seva salut.
8. El subministrament de substàncies no permeses als animals.
9. L'exposició o venda d'animals amb malaltia no contagiosa, tret que aquest extrem fos desconegut pel venedor en el moment de la transacció.
10. La venda a laboratoris, clíniques o altres establiments per a experimentació, sense l'autorització de l'administració competent.
11. La possessió, exhibició, compravenda, cessió, donació o qualsevol altra forma de transmissió d'animals, l'espècie dels quals estigui inclosa en els apèndixs II i III de les CITES o C2 de la legislació comunitària sobre la mateixa convenció, sense els permisos d'importació que correspongui.
12. La tinença d'animals salvatges que no tinguin un espai suficientment gran i adequat a la seva etologia.
13. Maltractament que no provoqui conseqüències que requereixin tractament de veterinari general o etòleg.
14. El robatori, furt o apropiació indeguda d'un animal.
15. No denunciar la pèrdua o sostracció de l'animal o no recollir-lo dels centres veterinaris, les residències o altres establiments similars en els quals els haguessin dipositat prèviament, malgrat no comportar risc per a l'animal.
16. La reiteració d'infraccions lleus.
Article 44
Seran infraccions molt greus:
1. Les esterilitzacions, mutilacions i el sacrifici d'animals sense control facultatiu veterinari.
2. Les agressions físiques o psíquiques de qualsevol mena que produeixen lesions a l'animal.
3. L'abandonament reiterat d'un animal.
4. L'incompliment dels articles 29 i 30.
5. L'incompliment dels articles 6, 7 i 14 podran ser considerades faltes molt greus.
6. L'exposició o venda d'animals amb malaltia contagiosa, tret que fos indetectable en el moment de la transacció.
7. La celebració d'espectacles de bregues entre animals o d'animals amb les persones.
8. Maltractament de l'animal si requereix tractament de veterinari general o etòleg.
9. L'ús d'animals en tot mena de festes o espectacles en què aquests puguin ser objecte de dany, sofriment físics o psíquics, tractaments antinaturals, maltractaments, persecucions, burles o en els quals es pugui ferir la sensibilitat de l'espectador i ser antieducatiu pels infants.
10. La possessió, exhibició, compravenda, cessió, donació o qualsevol altra forma de transmissió d'animals o de les seves parts o derivats, l'espècie dels quals estigui inclosa a l'apèndix I de la CITES o CI de la legislació comunitària sobre la mateixa convenció, sense els permisos d'importació que corresponguin.
11. L'alliberament al medi d'espècies no autòctones que suposen un perill per a l'ecosistema i la fauna i flora autòctona.
12. La reiteració d'infraccions greus.
Article 45
Les infraccions comeses contra els preceptes de la present ordenança i de la Llei 1/92 de 8 d'abril de la CAIB, seran sancionades de la següent forma, segons el que s'estipula a l'esmentada Llei i reglament que la desenvolupa:
1. Les infraccions lleus, regulades a l'article 42, seran sancionades amb multa de 100 a 1.000 euros.
2. Les infraccions greus, regulades a l'article 43, seran sancionades amb multa de 1.001 a 2.500 euros.
3. Les infraccions molt greus, regulades a l'article 44, seran sancionades amb multa de 2.501 a 200.000 euros.
4. La imposició d'una multa per falta molt greu comportarà la confiscació immediata dels animals objecte de la infracció i d'altres en possessió de l'infractor.
5. Es podrà estudiar la possibilitat que l'infractor faci cursos de reciclatge o que se'l pugui inhabilitar per a la possessió d'animals.
Article 46
Les sancions econòmiques són compatibles amb les mesures complementàries que exigeixin les circumstàncies i en concret, amb el cessament parcial o total de l'activitat, limitació del nombre d'animals, trasllat al centre d'acolliment, confiscació, aïllament, taxes, esterilització, clausura de l'establiment, suspensió temporal o definitiva de la llicència administrativa.
Article 47
La imposició de sancions correspon al batlle.
Article 48
Les conductes susceptibles de sanció administrativa, una vegada tipificada i si són objecte de sanció o multa, es graduaran segons els criteris següents:
1. La transcendència social i el perjudici causat per la infracció comesa.
2. L'ànim de lucre il·lícit i la quantia del benefici obtingut en la comissió de la infracció.
3. La reiteració. Hi haurà reiteració quan hi hagi dues resolucions fermes per fets de la mateixa naturalesa en el període de tres anys o tres de distinta naturalesa en el mateix període.
Article 49
La imposició de qualsevol sanció prevista per la present ordenança no exclou la responsabilitat civil i penal i l'eventual indemnització dels mals i prejudicis que li puguin correspondre a l'infractor.
Article 50
Per imposar les sancions previstes per la present ordenança així com per la Llei de protecció dels animals 1/92 de 8 d'abril de la CAIB caldrà seguir el procediment sancionador regulat per la Llei de Procediment administratiu i pel Decret 14/1994 de 10 de febrer de l'administració de la CAIB. Pel que fa a la prescripció de les infraccions i sancions s'estarà al que disposa l'article 30 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Secció II DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Primera
L'Ajuntament podrà establir un procediment amb caràcter extraordinari amb la finalitat de facilitar gratuïtament fins dia 31 de desembre del 2024 als propietaris dels cans que les tinguin inscrits al cens municipal o les hagin de censar fins dita data el compliment de les obligacions establertes en l'Ordenança (extracció de mostra, anàlisi del laboratori i expedició de la identificació censal) en relació amb el genotipat per extreure ADN dels cans.
Segona
Els responsables legals dels cans censats anteriorment, amb l'entrada en vigor de la present Ordenança, hauran d'obtenir el patró d'ADN en un termini màxim de sis mesos a contar des de la publicació del text íntegre de la modificació de l'Ordenança.
Secció III DISPOSICIONS FINALS
Primera
Tot el que no es preveu en la present ordenança s'ajustarà al que disposa la Llei 1/1992 de 8 d'abril de la CAIB i al seu reglament com també a tota legislació i normativa de rang superior existent i les que es puguin legislar posteriorment.
Segona
Queden derogades totes quantes normes municipals d'igual o d'inferior rang que es contradiguin a la present ordenança.
Tercera
D'acord amb l'article 102 de la Llei 20/2006, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears i l'article 70.2 de la Llei 7/85 de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, aquesta Ordenança entrarà en vigor, una vegada sigui aprovada definitivament per la corporació a partir de la data que es publiqui el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB) i sempre que hagi transcorregut el termini previst a l'article 65.2 de la llei reguladora de les bases del règim local.
Contra el present acord, en aplicació de l'article 112.3 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i donat que aprova una disposició de caràcter general, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a l'Illa de Mallorca, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà al de la publicació del present acord, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici que pugui interposar qualsevol altre recurs que pogués estimar més convenient al seu dret.
Sencelles, de juliol de 202
El batle Joan Carles Verd Cirer
Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Sencelles, (signat electrònicament: 12 de setembre de 2024)
El batle Joan Carles Verd Cirer