Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA

Núm. 581863
Acord de Ple de 29/08/24 relatiu a l'aprovació definitiva del Reglament regulador del teletreball a l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple municipal, en sessió de 29 d'agost de 2024, ha adoptat el següent ACORD:

PRIMER. Aprovar definitivament el Reglament Regulador del Teletreball a l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, de conformitat amb l' article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

SEGON.  Publicar el Text definitiu del Reglament Regulador del Teletreball a l'Ajuntament de Sant Josep al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep, de conformitat amb l'article 70.2 de la Llei 7 /1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

De conformitat amb l' article 70 2. de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, els acords que adoptin les corporacions locals es publiquen o notifiquen de la manera que preveu la Llei.

Les ordenances, així com els acords corresponents a aquests l'aprovació definitiva dels quals sigui competència dels ens locals, es publiquen en el butlletí oficial de la província i no entren en vigor fins que s'hagi publicat completament el seu text i hagi transcorregut el termini que preveu l'article 65.2 de l'esmentada Llei.

 

(Signat electrònicament: 6 de setembre de 2024

El alcalde Vicente Roig Tur)

 

REGLAMENT REGULADOR DEL TELETREBALL A L'AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA

PREÀMBUL

El 16 de juliol de 2002, a Brussel·les, els agents socials varen signar l'Acord marc europeu sobre teletreball, a l'objecte de millorar la productivitat i la competitivitat de les empreses i aconseguir l'equilibri necessari entre flexibilitat i seguretat.

Aquest acord, que es considera el marc general d'àmbit europeu, és el resultat de les consultes i negociacions amb els interlocutors socials dels diferents estats membres, sobre la modernització i millora de les relacions de treball.

Els interlocutors socials consideren el teletreball com un mitjà de modernitzar l'organització del treball per a les empreses i organitzacions, a la vegada que una forma de reconciliar la vida professional i la vida social dels treballadors i treballadores, i dotar- los d'una major autonomia en la realització de les seues tasques.

L'acord propicia que tant els estats i les seues formes d'organització com les organitzacions adoptin acords que adaptin o completin el text original, de manera que s'adapti a les necessitats específiques dels interlocutors i interlocutores socials afectats, sense que això suposi en cap cas una disminució del nivell de protecció general dels treballadors i treballadores ni la imposició de càrregues inútils i addicionals a les organitzacions.

En aquest sentit, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va aprovar el Decret 36/2013, de 28 de juny, pel qual es regula la modalitat de prestació de serveis mitjançant teletreball a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, on es regula la modalitat de prestació de serveis no presencial mitjançant el teletreball del personal funcionari i laboral de serveis generals que presten serveis a l'Administració de la Comunitat Autònoma i que ocupen un lloc de feina susceptible de ser exercit en la modalitat de teletreball.

En la mateixa línia que l'Acord marc europeu, la finalitat d'aquest Decret és modernitzar l'Administració autonòmica i afavorir la conciliació de la vida professional, personal i familiar, a través de la flexibilitat per fer feina des del domicili o a distància, tot això sense disminuir la dedicació ni la qualitat del servei.

Així mateix, l'article 14.j del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, estableix el dret dels empleats i empleades a l'adopció de mesures que afavoreixin la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, alhora que els reconeix el dret a la desconnexió digital en els termes que estableix la legislació vigent en matèria de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (art. 14.j.bis)

També la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, regula per primera vegada el treball a distància mitjançant l'acord entre el treballador i l'empresari, que s'ha vist reforçat recentment arran de la situació derivada de la pandèmia de COVID-19 i que ha donat peu a un conjunt de normes vinculades a la situació d'alarma i excepcionalitat viscuda, entre altres el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, que estableix:

“En quart lloc, per tal d'executar les mesures de contenció previstes per la normativa aplicable, garantint al mateix temps la continuïtat de l'activitat empresarial i les relacions laborals, es prioritzaran els sistemes d'organització que permetin mantenir l'activitat per mecanismes alternatius, particularment per mitjà de la feina a distància, havent de facilitar les mesures oportunes per fer-ho possible.”

“Les recomanacions de les autoritats sanitàries dirigides a reduir l'expansió de la COVID-19 han posat de manifest els beneficis de la modalitat de la feina no presencial, en aquells llocs en què resulta possible, per la seua capacitat potencial de reduir la probabilitat d'exposició i contagi per COVID-19.

Gràcies a les eines informàtiques i digitals, poden realitzar-se les tasques laborals diàries des de dispositius connectats a Internet, incloent reunions en línia, anomenades «virtuals» via veu, videoconferències o enviament de documents interns.

Vista la Llei 10/2021, de 9 de juliol, de treball a distància (BOE núm. 164 de 10 de juliol de 2021), en què reconeix el teletreball com una subespècie del treball a distància que implica la prestació de serveis amb noves tecnologies.

Així les coses, l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia ha estimat oportú dotar-se del següent reglament que reguli els termes i condicions del treball a distància, dels seus empleats i empleades públics, per tal de garantir, en primer lloc, la protecció dels drets i la salut i, en segon terme, la qualitat i bon funcionament dels serveis que es presten.

 

TÍTOL I OBJECTE I DEFINICIONS

Article 1. Objecte

Aquest reglament té per objecte establir les condicions jurídiques, tècniques i administratives que regulin el teletreball a l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, com una modalitat voluntària i reversible de prestació de servei públic professional no presencial, per als empleats i empleades públics municipals d'aquesta institució, per tal d'afavorir una gestió més sostenible i eficaç dels recursos disponibles, i convertir-se en una mesura d'estalvi, protecció del medi ambient, modernització de la gestió i actuació eficient en la prestació dels serveis, al mateix temps que una contribució a la conciliació de la vida laboral i familiar, aprofitant l'impuls de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Article 2. Conceptes bàsics

1. Teletreball: forma d'organització o de realització de la feina que utilitza les tecnologies de la informació, en el marc d'un contracte o d'una relació de treball, en la qual un treball que podria ser realitzat igualment en els locals municipals s'efectua fora d'aquests espais, totalment o parcialment, de forma regular.

2. Persona teletreballadora: tota persona laboral o funcionària d'aquest Ajuntament que efectua teletreball, totalment o parcialment, d'acord amb la definició anterior.

3. Supervisor o supervisora: és l'empleat o empleada que supervisarà, dirigirà i coordinarà la tasca del teletreballador o teletreballadora, s'encarregarà d'omplir el document de supervisió i proposarà, si escau, els canvis necessaris en el document de compromís de teletreball. Aquest supervisor o supervisora no serà necessàriament el superior jeràrquic del teletreballador o treballadora.

4. Jornades teletreballables: nombre de jornades de treball que la persona treballadora es compromet a desenvolupar en la modalitat de teletreball i que s'especificarà en el document de compromís de teletreball.

Aquestes poden ser en règim de teletreball total o parcial i es poden desenvolupar tant dins com fora de l'illa d'Eivissa.

4.1. El règim de teletreball parcial pot establir-se en els següents períodes:

4.1.a)1 dia de teletreball i 4 presencials a la setmana.

4.1.b)2 dies teletreball i 3 presencials a la setmana.

4.1.c)3 dies teletreball i 2 presencials a la setmana.

4.1.d) dies teletreball i 1 dia presencial a la setmana.

4.1.e)5 dies teletreball i la setmana següent 5 dies presencials

4.1.f) 5 dies hàbils presencials durant el mes.​​​​​​​

4.2. El règim de teletreball total tendrà caràcter extraordinari i podrà desenvolupar- se amb caràcter temporal i per motius justificats i s'estendrà a la totalitat de la jornada mensual.

Aquests períodes de teletreball esmentats als punts 4.1. i 4.2. són escollits pel teletreballador/a amb el vistiplau de la persona responsable corresponent.

5. Períodes d'interconnexió: espais de temps de treball efectiu, inclosos en les jornades teletreballables, durant les quals el teletreballador o teletreballadora ha d'estar disponible per a contactar amb el supervisor o supervisora.

6. Document de compromís de teletreball: document marc en què es formalitzen les obligacions concretes del teletreballador o teletreballadora en relació amb la prestació de serveis durant les jornades teletreballables, quant als nivells esperables de desenvolupament pel teletreballador o teletreballadora, la ubicació concreta de l'oficina a distància, la determinació dels períodes d'interconnexió i dels mitjans a utilitzar, la descripció de la forma d'organització del treball i de la supervisió, la distribució de les jornades de teletreball o de l'horari dins les mateixes jornades, etc.

7. Document de supervisió: es l'instrument de seguiment i control de l'activitat del teletreballador o teletreballadora durant les jornades teletreballables. S'hi inclourà l'avaluació imprescindible vinculant que pot donar peu a la revocació de la sol·licitud de teletreball.

8. Oficina a distància: lloc escollit pel teletreballador o teletreballadora per a desenvolupar el lloc de feina a distància i que constarà expressament en el document de compromís. L'oficina a distància haurà de disposar obligatòriament dels mitjans tecnològics necessaris per realitzar les funcions pròpies del lloc de feina i es garantiran les condicions exigibles en matèria de prevenció de riscos laborals així com de privacitat i confidencialitat de les dades.

9. Comissió tècnica de seguiment del teletreball: òrgan tècnic de seguiment i control de la modalitat de prestació de serveis en règim de teletreball.

Article 3. Gènere

Als efectes del que és previst en aquest Reglament, quan es refereixi a càrrecs, llocs de feina o condicionats personals, s'ha d'entendre sense distinció ni discriminació de gènere.

 

TÍTOL II ÀMBIT D'APLICACIÓ I REQUISITS

Article 4. Àmbit d'aplicació

Aquest reglament serà d'aplicació al personal empleat públic, sigui quin sigui el seu règim jurídic, que presta serveis a l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia i que ocupa llocs de feina susceptibles de ser desenvolupats en la modalitat de teletreball.

Tendran la consideració de llocs de feina susceptibles de ser exercits per mitjà de teletreball els que puguin ser exercits de forma autònoma i no presencial, atenent les característiques específiques i els mitjans requerits per al desenvolupament, i que no impliquin en cap cas la tramitació de documentació en paper que contengui dades confidencials o protegides per la normativa de protecció de dades de caràcter personal.

La relació de llocs de feina, o document equivalent, identificarà quins llocs de feina són susceptibles de ser desenvolupats en la modalitat de teletreball. La proposta de llocs de feina susceptibles de ser desenvolupats en la modalitat de teletreball serà sotmesa a la comissió tècnica de seguiment del teletreball per tal que realitzi les aportacions que consideri adients.

Independentment de l'anterior, per les seues característiques, no són susceptibles de ser exercits per mitjà de teletreball els llocs següents:

  • Llocs assignats a les oficines d'assistència en matèria de registre o d'atenció i informació a la ciutadania.
  • Llocs de treball d'atenció directa al públic.
  • Llocs les funcions dels quals comporten necessàriament la prestació de serveis presencials. S'entén per serveis presencials aquells la prestació efectiva dels quals només queda plenament garantida amb la presència física de la persona treballadora.

Article 5. Requisits per a la sol·licitud de teletreball

Els requisits per prestar serveis en règim de teletreball són:

a. Estar en situació de servei actiu. Això no obstant, també es pot presentar la sol·licitud d'accés a la prestació de serveis en la modalitat de teletreball des de qualsevol situació administrativa que comporti reserva del lloc de feina, sempre que s'acrediti l'ocupació mínima prevista a l'apartat b, una vegada sol·licitat el reingrés en el servei actiu.

b. Ocupar un lloc de feina susceptible de ser exercit en la modalitat de teletreball, amb una antiguitat mínima de dos anys de prestació de serveis a l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, de forma contínua o no, independentment del lloc de feina que s'hagi ocupat.

c. Disposar, en la data en què comenci el règim de teletreball, de l'equip informàtic i els sistemes de comunicació que garanteixin la prestació efectiva de les funcions assignades.

d. Posseir els coneixements imprescindibles, informàtics i telemàtics, que requereixi l'exercici de les funcions.

e. Demostrar que es disposa de les competències necessàries per al desenvolupament de les funcions en règim de teletreball, tals com l'autosuficiència, l'autogestió, l'autodisciplina, la flexibilitat, el dinamisme, etc. Els requisits mínims exigits s'han de posseir durant tot el període en què es prestin serveis mitjançant teletreball.

Article 6. Criteris preferents d'autorització

Quan hi hagi diverses persones de la mateixa unitat de treball que vulguin prestar serveis en règim de teletreball i, per qüestions d'organització administrativa o de compliment de les funcions, no sigui viable atorgar aquesta modalitat de treball a totes les persones sol·licitants, esgotades les possibilitats de rotació, de treball per torns o d'acord entre els sol·licitants, l'Ajuntament valorarà, preferentment, les següents circumstàncies (degudament acreditades) per tal d'autoritzar la sol·licitud:

  • Conciliació de la vida familiar i personal, en concret: tenir a càrrec persones més grans de 65 anys que requereixin cures continuades, fills menors de 12 anys, familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat amb discapacitat legalment reconeguda superior a un 33% o afectats per malaltia greu.

  • Empleats o empleades públiques amb discapacitat legalment reconeguda superior a un 33%, especialment si aquesta afecta la mobilitat.

  • Empleats o empleades públiques víctimes de violència de gènere.

  • Ser família monoparental.

  • Temps i distància de desplaçament des del domicili al lloc de feina o dificultat d'accés al servei o transport públic.

  • Tenir una alteració de la salut que afecti la mobilitat, en la qual una disminució dels desplaçaments contribuirà de manera rellevant a una millora de la salut, acreditada per un informe mèdic, o patir algun tipus de condicionant de salut del qual resulti que l'autorització de la modalitat de teletreball contribuirà a una realització òptima de les funcions, sempre que estigui acreditat mitjançant un informe mèdic.

  • Realització de l'empleat o empleada públic d'estudis reglats o vinculats al lloc de feina.

  • Tenir més de 50 anys i haver acreditat més de 20 anys de servei continuat a l'Administració.

Per a l'aplicació d'aquests criteris s'aprovarà un barem específic de la comissió tècnica de seguiment del teletreball.

Les referències que en aquest apartat es fan a fills i filles s'entenen fetes també a les persones que es trobin en règim de tutela o acolliment.

Així mateix, les referències que en aquest article es fan al parentiu en grau d'afinitat inclouen també la relació entre la persona sol·licitant i els parents per consanguinitat de la parella de fet legalment reconeguda.

Article 7. Incompatibilitat

A efectes del règim d'incompatibilitat del personal al servei de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, es prendrà en consideració la jornada i l'horari de treball corresponent al lloc de feina desenvolupat pel teletreballador o teletreballadora en els mateixos termes que si aquest no es desenvolupàs en règim de teletreball.

Així mateix, tenir autoritzada la compatibilitat per al desenvolupament d'un segon lloc de feina, càrrec o activitat en el sector públic o privat serà totalment incompatible amb l'exercici de la modalitat de teletreball.

 

TÍTOL III DRETS, DEURES I GARANTIES

Article 8. Condicions laborals durant el teletreball

El personal que presti serveis en la modalitat de teletreball té idèntics drets i deures que la resta dels empleats i empleades públics municipals.

En aquest sentit, aquesta modalitat de prestació de servei no comportarà cap disminució de les retribucions, ni menyscabarà les oportunitats de formació, acció social, promoció professional ni cap dels drets dels empleats i empleades públics que s'hi acullin.

En règim de teletreball queden garantides les condicions exigides en matèria de prevenció de riscos laborals, de privacitat i de protecció i confidencialitat de les dades, tot això sens perjudici dels drets d'accés a la informació de la ciutadania previstos en la normativa.

No obstant l'anterior, considerant les peculiaritats de la prestació de servei en règim de teletreball, poden requerir-se acords específics complementaris individuals o col·lectius en matèria de drets i condicions de treball.

Així mateix es garantirà que les càrregues de treball i els criteris de resultats exigibles al teletreballador o teletreballadora siguin equivalents i comparables als dels empleats o empleades públics que presten servei en règim presencial.

Article 9. Drets sindicals

En matèria sindical i de representació, els teletreballadors i teletreballadores gaudeixen dels mateixos drets i obligacions que la resta d'empleats i empleades municipals.

Els teletreballadors i teletreballadores estan sotmesos als mateixos criteris de participació i elegibilitat que la resta d'empleats i empleades municipals.

La prestació de serveis en règim de teletreball no serà cap obstacle per a la comunicació i interacció amb els seus representants.

Article 10. Caràcter voluntari i reversible

El règim de teletreball té caràcter voluntari i reversible per als empleats i empleades públics que s'hi adhereixin, al qual podran renunciar en qualsevol moment. La situació de reversió o desistiment del règim de teletreball implicarà, un cop comunicada, la incorporació al lloc de feina presencial en un termini no superior a 48 hores.

El règim de teletreball pot formar part de la descripció inicial del lloc de feina o incorporar- s'hi posteriorment, de manera voluntària, durant la relació de serveis.

L'autorització tendrà inicialment un termini màxim d'un any, sens perjudici de les pròrrogues amb nombre il·limitat que es puguin establir de forma expressa, de mutu acord entre les parts (teletreballador o teletreballadora i institució) i prèvia comunicació a la comissió tècnica de seguiment del teletreball. En les successives pròrrogues podrà anar ampliant-se el termini d'autorització fins a un màxim de quatre anys entre pròrroga i pròrroga.

Per part de la institució també és possible la revocació de l'autorització del teletreball, una vegada que ja s'ha concedit, i abans de la finalització del termini màxim, per motius degudament justificats i prèvia comunicació a la comissió tècnica de seguiment del teletreball. Alguns dels motius que donen peu a la revocació o no-renovació de la sol·licitud són:

  • Qualsevol canvi de lloc de feina, que requerirà una nova sol·licitud objecte d'autorització.

  • Un canvi en l'estructura d'organització o dels serveis que es presten.

  • La redistribució obligatòria d'efectius a serveis de presència obligatòria.

  • L'incompliment de la jornada, l'absència durant els períodes d'interconnexió o de presència obligatòria a la seu de la institució quan així es requereixi, o dels compromisos establerts en el document de compromís.

  • Una o diverses avaluacions desfavorables en el document de supervisió, motiu que, a més, suposarà la incapacitat per acollir-se al règim de teletreball durant els següents dos anys, a banda de les possibles accions disciplinàries o sancionadores que puguin derivar-se'n.

  • L'incompliment greu dels compromisos en matèria de seguretat, protecció de dades, localització i confidencialitat, motiu que, a més, suposarà la incapacitat per acollir-se al règim de teletreball durant els següents dos anys, a banda de les possibles responsabilitats disciplinàries o sancionadores que puguin derivar-se'n.

Així mateix, l'autorització es podrà suspendre temporalment per circumstàncies sobrevengudes que afectin el teletreballador o teletreballadora, per necessitats dels serveis degudament justificades, per motius organitzatius o per problemes de l'equip informàtic, sistemes de comunicació i connectivitat per un període superior 24 hores. En aquest supòsit la persona autoritzada ha de prestar serveis en règim presencial a la seu de la institució, fins que aquests problemes es resolguin.

Article 11. Dret a la desconnexió digital

L'Ajuntament establirà mesures per garantir la desconnexió digital i la protecció de la vida personal del treballador o teletreballadora, com ara fixar prèviament les franges horàries de disponibilitat obligatòries per interconnexió i coordinació més enllà de les quals no hi hauria el deure d'estar disponible i, en qualsevol cas, fixar una clara línia divisòria entre el temps de treball i el temps de descans. En tot cas, els llocs de feina que, d'acord amb el que estableix la relació de llocs de feina, tenen com a requeriment del lloc de feina el concepte disponibilitat restaran al que és regulat a la mateixa RLT.

Article 12. Dret a la reunió i informació

L'Ajuntament garantirà en tot moment la integració del teletreballador o teletreballadora i assegurarà mesures per tal de prevenir-ne l'aïllament en relació amb els altres empleats i empleades públics municipals, tals com crear espais de treball per al retrobament regular amb els companys i companyes i l'accés en tot moment a les informacions, documents, materials, etc., de la institució.

 

TÍTOL IV JORNADA I CONDICIONS LABORALS

Article 13. Modalitats de teletreball

La prestació dels serveis en règim de teletreball pot ser total o parcial i pot dur-se a terme dins o fora del territori de l'illa d'Eivissa. En cas de prestació parcial del servei en règim de teletreball, resultarà imprescindible que quedi especificat en el document de compromís de teletreball el nombre i la determinació de jornades que es teletreballen i quines es prestaran presencialment a la seu de la institució.

Qualsevol canvi en la forma de prestació del servei requerirà l'expressa acceptació de totes dos parts (teletreballador o teletreballadora i institució), la modificació del document de compromís de teletreball i la comunicació prèvia a la comissió tècnica de seguiment del teletreball.

Article 14. Jornada de treball en règim de teletreball

El nombre de jornades a treballar en règim de teletreball dependrà del règim de teletreball establert. En el cas del règim de teletreball total, la totalitat de les jornades es desenvoluparà a l'oficina a distància, sens perjudici de les jornades en què, per necessitats del servei degudament justificades i amb un preavís no inferior a 48 hores, s'exigeixi la presència física obligatòria del teletreballador o teletreballadora a la seu de la institució.

Les jornades de teletreball són les especificades a l'article 2.4. d'aquest reglament.

En el cas del règim de teletreball parcial, el nombre de jornades de treball que el treballador o treballadora es compromet a desenvolupar en la modalitat de teletreball s'especificarà sempre en el document de compromís de teletreball, sens perjudici de les jornades en què, per necessitats del servei degudament justificades i amb un preavís no inferior a vint-i-quatre hores, s'exigeixi la presència física obligatòria del teletreballador o teletreballadora a la seu de la institució.

En tots dos règims de teletreball les jornades teletreballades s'entendran, a tots els efectes, temps de treball efectiu i equivaldran a set hores i trenta minuts o al que correspongui d'acord amb els criteris de jornada que estableixi l'Ajuntament.

Independent d'aquests dos règims, l'Ajuntament podrà autoritzar la prestació de serveis ocasionals en la modalitat de teletreball, per raons organitzatives, mediambientals, de salut, etc., un cop feta la comunicació prèvia a la comissió tècnica de seguiment del teletreball.

Article 15. Horaris en règim de teletreball i pauses

La jornada en règim de teletreball admet una flexibilitat horària de les 7.00 a les 18.00 hores, no obstant això el 50% de la jornada ha d'estar compresa entre les 9.30 a les 13.30 hores (exceptuant-ne els treballadors que tenguin jornades per torns), la qual cosa permet al teletreballador o teletreballadora la gestió i organització del temps de treball, sens perjudici de l'horari o horaris, si és el cas, de presència obligatòria que es puguin determinar, respectant les pauses i els descansos entre jornades legalment o normativament establertes, així com les franges horàries de disponibilitat obligatòries per a interconnexió i coordinació que puguin establir-se dins l'horari de permanència obligatòria.

La jornada de treball s'haurà de registrar seguint els mateixos criteris que per al personal que presta serveis de forma presencial, d'acord amb els mecanismes de control i les instruccions que s'estableixin.

Les persones que tenguin concedida una reducció de jornada i obtenguin una autorització per prestar serveis en la modalitat de teletreball, han d'aplicar proporcionalment la reducció a la jornada no presencial.

Article 16. Serveis extraordinaris

Amb caràcter general no s'autoritzarà la prestació de serveis extraordinaris en modalitat de teletreball. En cap cas no es poden prestar serveis extraordinaris sense disposar d'una autorització expressa prèvia.

 

TÍTOL V EQUIPAMENT, PROTECCIÓ DE DADES I PREVENCIÓ DE RISCOS

Article 17. Deures en relació amb la protecció de dades i prevenció de riscos

Els teletreballadors i teletreballadores tenen el deure de superar, obligatòriament i amb anterioritat a l'inici del teletreball, una formació específica en matèria de ciberseguretat i protecció de dades, prevenció de riscos laborals i seguiment per objectius.

L'Ajuntament facilitarà l'accés a materials d'autoformació i formació virtual sobre teletreball en matèria de prevenció de riscos laborals, ciberseguretat i seguiment de tasques als teletreballadors, així com un instrument d'autoavaluació del lloc de feina.

Article 18. Equipaments i coneixements

És requisit imprescindible per tal d'acollir-se al règim de teletreball disposar d'un equip informàtic i de sistemes de comunicació i connectivitat a Internet suficients i segurs, amb les característiques que defineixi el departament o els responsables tècnics d'aquest àmbit.

Per norma general, l'empleat o empleada públic en règim de teletreball farà servir, quan presti els serveis a l'oficina a distància, el seu propi equip de treball ( a excepció d'un dispositiu mòbil que serà facilitat per l'Ajuntament, en cas que es consideri necessari, per mantenir la privacitat del teletreballador i per requeriments de feina) i serà responsable d'instal·lar o adquirir els programes necessaris, excepte els de llicència corporativa, així com de mantenir els equipaments necessaris per poder teletreballar, així com la resolució de les incidències que li resultin imputables, independentment del fet que l'Ajuntament doti l'empleat o empleada públic d'un servei informàtic de suport tècnic per a casos puntuals.

Així mateix, les despeses de connexió i altres derivades de la prestació de la jornada no presencial són a càrrec de la persona interessada i en cap cas no es podran fer servir xarxes de connexió públiques.

En cas de fer servir equipament municipal, el teletreballador o teletreballadora serà responsable de tenir-ne cura, així com dels desperfectes que es puguin ocasionar, i donaran peu a les responsabilitats disciplinàries que, en tot cas, se'n derivin. En cap cas no es podrà utilitzar per a finalitats privades.

Quan es facin servir mitjans propis, els serveis tècnics de la institució podran requerir al teletreballador o teletreballadora la modificació de la configuració per garantir la ciberseguretat del dispositiu o per habilitar un espai en el dispositiu personal on es puguin executar les aplicacions i els programes corporatius.

Article 19. Seguretat i protecció de dades

El teletreball requereix normes de seguretat de xarxa i consideracions addicionals dels usuaris. En aquest sentit, el personal de l'Ajuntament autoritzat a prestar serveis en la modalitat de teletreball haurà de preveure unes normes de ciberseguretat determinades.

L'Ajuntament és responsable de prendre les mesures pertinents per tal de garantir la protecció de les dades utilitzades i tractades pel teletreballador o teletreballadora, mentre que és responsabilitat del teletreballador o teletreballadora el seguiment i compliment d'aquestes mesures, i atendre les responsabilitats disciplinàries que se'n puguin derivar.

El personal autoritzat a prestar serveis en la modalitat de teletreball serà responsable del bon ús i de la seguretat del mitjà corporatiu, així com de la custòdia i confidencialitat de la informació municipal tractada en qualsevol dels mitjans per evitar-hi accessos no autoritzats.

Article 20. Prevenció de riscos laborals

L'Ajuntament ha d'informar la persona teletreballadora de la política en matèria de salut i seguretat en el treball.

Una vegada autoritzada la sol·licitud de teletreball, el teletreballador o teletreballadora, amb caràcter previ a l'inici de la prestació del servei en règim no presencial, haurà de rebre formació específica en matèria de prevenció de riscos laborals, sempre que no s'hagués rebut aquesta formació, prèviament.

Així mateix, la persona teletreballadora haurà d'acreditar coneixement suficient en matèria de prevenció de riscos laborals aplicables al lloc de feina a desenvolupar, mitjançant un qüestionari d'autocomprovació, el qual es remetrà a Prevenció i Riscos Laborals. El desenvolupament de l'activitat preventiva per part de l'entitat s'efectuarà conformement a la determinació pel Servei de Prevenció de riscos laborals que es derivin de la recollida d'informació necessària a través d'una autoavaluació a emplenar per la persona treballadora de disposar d'espai per a desenvolupar el teletreball.

L'autoavaluació s'aportarà al costat d'una declaració responsable, dirigida al Servei de Riscos Laborals. Serà responsabilitat de la persona teletreballadora el compliment d'allò que ha declarat en el qüestionari.

Als efectes de contingències professionals serà aplicable la normativa vigent en matèria d'accidents de treball i malalties professionals.

En cas de canvi d'ubicació de l'oficina a distància, el teletreballador o teletreballadora haurà de comunicar sempre aquesta circumstància al supervisor o supervisora, deixar- ne constància en el document de compromís de teletreball i notificar-ho a l'òrgan o persona competent en matèria de prevenció de riscos laborals a l'Ajuntament.

 

TÍTOL VI COMISSIÓ TÈCNICA DE SEGUIMENT DEL TELETREBALL

Article 21. Composició de la comissió tècnica de seguiment del teletreball

La comissió tècnica de seguiment del teletreball és l'òrgan tècnic encarregat del seguiment de la modalitat de prestació de serveis no presencials mitjançant el teletreball.

Estarà constituïda per cinc membres, tres membres de l'Ajuntament (personal tècnic dels àmbits de tecnologies de la informació, prevenció de riscos, recursos humans, etc.) i dos membres representants dels treballadors i treballadores (preferiblement de perfil tècnic i vinculat als referits àmbits), designats per la Mesa General de Negociació.

La comissió tècnica de seguiment del teletreball es reunirà de forma ordinària una vegada cada semestre, i extraordinàriament cada vegada que sigui necessari, en atenció a les seues funcions.

Article 22. Funcions

Són funcions de la comissió tècnica de seguiment del teletreball les següents:

  • Elaborar un informe previ a la resolució dels recursos que es plantegin en relació amb la regulació del teletreball.

  • Estudiar les incidències que es puguin plantejar i proposar-hi solucions.

  • Establir criteris orientatius amb relació als llocs susceptibles de ser exercits en aquesta modalitat.

  • Elaborar el barem específic dels criteris preferents d'autorització, especificats a l'article 6 d'aquest Reglament.

  • Elaborar i valorar qüestionaris destinats a avaluar el funcionament de la prestació de serveis en règim de teletreball, així com l'índex de satisfacció dels teletreballadors i teletreballadores, els supervisors i la resta de l'organització.

  • Informar de les queixes que es presentin en relació amb la prestació de serveis en règim de teletreball.

  • Controlar els expedients de teletreball tramitats.

  • Mantenir actualitzada la normativa en matèria de teletreball.

  • Avaluar anualment els resultats generals del sistema.

  • Realitzar propostes de millora del sistema.

  • Qualssevol altres funcions relacionades que se li encomanin.

 

TÍTOL VII PROCEDIMENT

Article 23. Accés a la modalitat de prestació de servei en règim de teletreball

Les persones interessades a accedir a la prestació del servei en règim de teletreball l'han de sol·licitar per registre d'entrada, amb el corresponent model de sol·licitud, adreçada a l'òrgan competent per a la tramitació.

La persona interessada ha de declarar en la sol·licitud, sota la seua responsabilitat, i si escau acreditar, que compleix els requisits necessaris per tal d'acollir-se a aquesta modalitat de prestació de servei i adjuntar el model de declaració responsable sobre el compliment de la normativa de riscos laborals.

En cas que opti a alguna de les situacions preferents per a l'autorització de la sol·licitud, haurà d'aportar tota la documentació justificativa d'aquelles circumstàncies.

Article 24. Tramitació i resolució

Una vegada rebuda la sol·licitud, l'òrgan competent ha d'emetre un informe favorable o desfavorable, en el termini màxim d'un mes, sobre l'autorització de la prestació del servei mitjançant la modalitat de teletreball, en què es valori si es compleixen els requisits i es revisi l'aplicació dels criteris de prelació.

Per tal d'emetre l'informe, l'òrgan competent podrà sol·licitar un informe previ al/a la cap de la unitat en la qual s'adscriu el lloc de feina o realitzar consultes a la comissió tècnica de seguiment del teletreball.

L'informe del/de la cap de la unitat podrà contenir, entre d'altres aspectes, els següents:

  • Si la persona sol·licitant té els coneixements informàtics i telemàtics teòrics i pràctics que garanteixin l'aptitud per a teletreballar així com sobre la protecció de les dades objecte de tractament.

  • Si la persona sol·licitant disposa de les habilitats i competències per a garantir el treball efectiu en règim de teletreball.

  • Si el lloc de feina compleix els requisits per poder ser exercit en règim de teletreball.

  • Si les necessitats del servei són compatibles amb l'autorització de teletreball.

  • Si la dotació de personal on la persona sol·licitant està adscrita permet l'autorització de teletreball.

  • Proposta de designació del supervisor o supervisora, que podrà ser ell mateix o un tercer.

Si l'informe és favorable però les condicions proposades per prestar el servei són diferents de les inicialment proposades en la sol·licitud, s'haurà de donar audiència a l'interessat o interessada i adjuntar el consentiment exprés de la persona a l'informe d'autorització.

Si una vegada transcorregut el termini d'un mes no es resol la sol·licitud, la persona interessada l'ha d'entendre estimada. En el cas que la resolució sigui desestimatòria, s'hi haurà d'acompanyar la motivació corresponent.

Si l'informe és favorable i s'atorga l'autorització, s'elaborarà i firmarà el document de compromís de teletreball en el termini màxim de 15 dies.

En el cas del personal laboral, una vegada dictada la resolució d'autorització i subscrit el document de compromís de teletreball, es formalitzarà, si escau, l'annex corresponent en el contracte de treball.

En qualsevol cas, abans de l'inici de la prestació del servei en règim de teletreball, el teletreballador o teletreballadora haurà d'atendre tots els requisits en matèria de seguretat, confidencialitat i prevenció de riscos que recull aquest reglament.

Article 25. El document de compromís de teletreball

El document de compromís de teletreball es formalitza per escrit i és subscrit entre la persona que exerceix la supervisió i la persona que té autoritzat el teletreball, en el termini màxim de 15 dies posteriors a l'autorització de la sol·licitud i sempre prèviament a l'inici de la prestació dels serveis en règim de teletreball.

És un document modificable en qualsevol moment per mutu acord de les parts que l'han subscrit i ha de respectar les instruccions de servei o altres previsions de caràcter organitzatiu que es dictin.

Ha de tenir el següent contingut mínim:

  • Data d'inici de la prestació del servei en règim de teletreball i termini de vigència (màxim un any).

  • Ubicació de l'oficina a distància.

  • Relació de les tasques que es realitzen en la modalitat de teletreball i objectius a assolir.

  • Concreció dels dies de la setmana que es realitzen mitjançant teletreball.

  • Horari de les jornades de teletreball.

  • Fixació de franges horàries de disponibilitat obligatòries per a interconnexió i coordinació compreses entre les 9.30 i les 13.30 hores.

  • Règim de control i seguiment periòdic dels objectius del treball i avaluació periòdica.

  • Indicadors d'avaluació i control del teletreballador o teletreballadora.

  • Declaració expressa d'haver superat la formació obligatòria i el compromís de la persona autoritzada a respectar i aplicar:

    • La normativa i les mesures específiques que es determinin en matèria de prevenció de riscos laborals.

    • Les recomanacions d'ús i normes de seguretat que elabori l'Ajuntament.

    • La normativa, així com les instruccions i mesures específiques, que s'estableixin en matèria de protecció de dades de caràcter personal i de confidencialitat.

Article 26. El supervisor o supervisora

Per norma general el supervisor o supervisora del teletreballador o teletreballadora serà el/la cap de la unitat a la qual s'adscriu.

L'Ajuntament facilitarà als supervisors o supervisores l'adquisició de les habilitats, competències i eines necessàries per a portar a terme l'efectiva supervisió, control, guiatge i comunicació dels empleats o empleades públics que s'acullin a la modalitat de prestació de serveis en règim de teletreball.

Els supervisors o supervisores rebran la formació necessària per tal de completar els documents de supervisió efectivament i també facilitarà els criteris generals que garanteixin una supervisió homogènia dels empleats i empleades públics de tots els que desenvolupen tasques de supervisió.

Així mateix, l'Ajuntament facilitarà models genèrics de document de supervisió que facilitin la tasca de supervisió, control i guiatge.

Article 27. Supervisió i avaluacions

Durant el primer any de la prestació de serveis en la modalitat de teletreball, el supervisor o supervisora omplirà el document de supervisió del teletreballador o teletreballadora mensualment, a l'objecte d'analitzar l'adequació de les càrregues de treball, el grau de compliment dels objectius establerts en el compromís de teletreball, el desenvolupament personal del teletreballador o teletreballadora, etc. D'acord amb les avaluacions realitzades, el supervisor o supervisora podrà proposar els ajustos necessaris en el document de compromís de teletreball, que requeriran l'audiència prèvia de la persona teletreballadora i la comunicació posterior a la comissió tècnica de seguiment del teletreball.

La primera avaluació negativa donarà peu, de forma obligatòria, als ajustos necessaris o les correccions que el supervisor o supervisora determini.

La segona o successives avaluacions negatives podran donar peu a la revocació de l'autorització de la prestació de servei en règim de teletreball, de forma unilateral per part de la institució, cosa que implicarà la reincorporació del teletreballador o teletreballadora al servei presencial el dia següent a la comunicació d'aquesta revocació.

Qualsevol nova autorització de serveis en la modalitat de teletreball donarà peu a l'inici del període d'un any amb avaluacions mensuals.

Una vegada que el període inicial d'un any s'hagi superat, en cas de pròrroga, es portaran a terme avaluacions trimestrals per part del supervisor o supervisora, mitjançant els documents de supervisió del teletreballador o teletreballadora.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Mentre l'Ajuntament no disposi dels elements tècnics en matèria de telefonia i comunicació interna, les persones que sol·licitin la modalitat de teletreball han de garantir un telèfon de contacte per al normal funcionament del lloc de feina.