Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT DE RECERCA I FORMACIÓ AGROALIMENTÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (IRFAP)
Núm. 579046
Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural i l’Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) per a establir les bases reguladores de les ajudes per a l’adquisició d’alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l’aqüífers de Campos-Ses Salines i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització i davant la crisi provocada per la guerra d’Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l’activitat agrària a les Illes Balears
Parts
D'una part, el Sr. Joan Simonet Pons, conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears, en virtut del Decret 9/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 94 de 10 de juliol de 2023), en representació de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, en ús de les atribucions que li confereix la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes, atès els articles 11 b, i 80.4; i de conformitat amb les competències que corresponen a l'esmentada Conselleria en virtut de l'article 2.10 a) del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94 de 10 de juliol de 2023).
D'altra part, la Sra. Georgina Brunet i Ródenas, directora gerent de l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (en endavant, IRFAP), amb NIF Q0700676J i domicili a efectes de notificacions a Eusebi Estada, 145 del municipi de Palma (07009-Illes Balears), constituïda en virtut de l'article 29 de la Llei 8/2013, de 23 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2014, actuant en virtut del seu nomenament com a directora gerent per Acord del Consell de Govern d'11 d'agost de 2023, publicat al BOIB núm. 112 de dia 12 d'agost de 2023 i en l'exercici de la delegació per la formalització del present conveni en virtut de l'Acord del Consell d'Administració de data 5 de setembre de 2024.
1. Els beneficis ambientals que genera l'agricultura
L'activitat agrària genera de manera evident i contrastada diversos serveis a la societat en el seu conjunt, com són el manteniment de l'equilibri socioeconòmic de les zones rurals, la mitigació i adaptació al canvi climàtic, la protecció del medi ambient, del paisatge, dels recursos naturals, del sòl i de la diversitat genètica, entre altres. Així ho reconeix la Llei 3/2019, agrària de les Illes Balears, que obliga a les administracions públiques, i en especial a les competents en matèria agrària, a vetllar perquè aquests serveis es mantinguin, i s'observin els següents principis: l'autosuficiència alimentària, les bones pràctiques agràries, la sostenibilitat ambiental, la conservació del paisatge rural, i el foment de les actuacions i mesures agroambientals destinades a prevenir la lluita contra l'erosió i la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic, especialment les que contribueixen a una retenció major de CO2.
En el document El futur dels aliments i de l'agricultura, la Comissió Europea estableix els reptes, objectius i orientacions de la Política Agrària Comuna 2023-2027, que posa de manifest que les explotacions, autoritats locals, regionals i/o nacionals han d'assumir més responsabilitats quant a la manera com es compleixen aquests objectius.
L'activitat agrària, per tant, genera creixement econòmic, però també valors ambientals i socials que no es veuen recompensats en el preu de venda dels productes produïts pels pagesos. La valoració d'aquests valors ambientals i socials no deixa de ser complexa, però en tot cas, la conservació del territori i de la biodiversitat, o de la sobirania alimentària, per posar alguns exemples, genera uns beneficis públics a la societat molt superiors al producte interior brut que produeix el sector agrari.
D'altra banda, la insularitat és un fet natural que genera majors costos de producció al sector agrícola i ramader, menors ingressos per unitat de producte, i menors oportunitats. Aquests fets, entre altres, contribueixen a una disminució sostinguda de l'activitat agrària a les Illes Balears. Aturar aquesta tendència i aconseguir el manteniment de l'activitat, incentiva el creixement econòmic del medi rural, però també les altres externalitats inherents no recompensades pel mercat, com les potencialitats ambientals. Així, a l'activitat agrària se li reconeix la capacitat de mitigar els efectes del canvi climàtic, de preservar el medi ambient, especialment la terra, el paisatge i la biodiversitat, de gestionar equilibradament el territori, i de conservar el medi rural i valors socials, com són el patrimoni cultural i etnològic de les Illes Balears i l'avanç cap a una major sobirania alimentària.
L'article 4 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell reconeix la contribució de l'activitat agrària al subministrament de béns públics i privats, mitjançant la producció de productes agrícoles, o el manteniment de la superfície agrícola en un estat adequat.
2. Justificació de la necessitat
El 24 de febrer del 2022, Rússia va iniciar una agressió militar no provocada i injustificada contra Ucraïna. La Unió Europea (UE) i els socis internacionals van reaccionar immediatament a aquesta greu violació de la integritat territorial, la sobirania i la independència d'Ucraïna mitjançant l'adopció de mesures restrictives (sancions). També es van imposar sancions contra Bielorússia, a causa del seu paper a l'hora de facilitar l'agressió militar de Rússia. En les setmanes següents es van adoptar mesures addicionals, a les quals podrien afegir-se'n d'altres conforme evolucioni la situació. Rússia va decidir adoptar les seves pròpies contramesures econòmiques.
A més, la crisi geopolítica provocada per l'agressió russa contra Ucraïna està tenint repercussions especialment greus als sectors de l'agricultura, la indústria alimentària, la pesca i l'aqüicultura. Els alts preus de l'energia han generat un augment fort dels costos de producció.
En aquest context, la Comissió Europea va decidir adoptar el marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajudes estatals destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01), com una resposta econòmica coordinada dels Estats membres i les institucions de la UE per mitigar les negatives repercussions econòmiques i socials per la UE amb l'objectiu de preservar les activitats econòmiques i l'ocupació i per facilitar els ajustaments estructurals necessaris en resposta a la nova situació econòmica. Aquesta resposta inclou, entre altres, mesures temporals d'ajuda estatal apropiades per al sector agrari.
Els efectes de l'agressió militar de Rússia a Ucraïna es mantenen i s'ha prorrogat el Marc Temporal Nacional relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia arran de l'agressió de Rússia contra Ucraïna fins a 31 de desembre de 2024.
Atès l'anterior, es fa necessari donar suport a les explotacions ramaderes de boví situades sobre l'aqüífer de Campos - Ses Salines de Mallorca i en la Comunitat de Regants Tramuntana de Menorca, per a l'adquisició d'alfals deshidratat, sempre que mantinguin el compromís de no produir farratges d'estiu de regadiu amb aigües subterrànies en el cas de les situades sobre l'aqüífer de Campos - Ses Salines i de no regar amb aigües regenerades salinitzades a la Comunitat de Regants Tramuntana de Menorca; tot amb la finalitat d'evitar la salinització dels aqüífers, mantenir els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària que no són recompensats pel mercat, i mitigar les negatives repercussions econòmiques que ha tingut l'agressió militar de Rússia a Ucraïna sobre aquestes explotacions.
L'aqüífer de Campos-Ses Salines (1821M2) es troba situat al sud de l'illa de Mallorca. Ocupa una superfície de 253 Km2, i inclou la totalitat dels municipis de Campos i de Ses Salines, i part dels de Llucmajor, Porreres i Santanyí. Drena a la mar i es recarrega, principalment, de la pluja, però també dels aqüífers limítrofes. El seu estat químic és dolent, especialment per causa de la intrusió marina, i es detecten pressions difuses degudes a l'agricultura i a fonts puntuals de contaminació a explotacions ramaderes, benzineres, cementiris, foses sèptiques i EDAR.
L'aqüifer de Ferreries-Cavalleria (19NM01) es troba situat al centre de l'illa de Menorca. En el municipi des Mercadal, situat en aquest aqüífer, hi ha una EDAR que abasteix una superfície regable de 74 ha, i conté 9 hidrants. Les explotacions agràries que formen part d'aquesta comunitat de regants no poden regar degut a la salinitat de l'aigua a la sortida de l'EDAR, que es troba des de l'any 2019 per sobre de 3.000 µS·cm-1, que és el límit que estableix el Pla Hidrològic de les Illes Balears, i la majoria d'analítiques mensuals indiquen valors superiors als 4.000 µS·cm-1, i amb puntes superiors als 6.000 µS·cm-1. L'opció de regar mitjançant un sondeig autoritzat tampoc ha estat viable, ja que l'aigua subterrània presenta una salinitat superior als 4.000 µS·cm-1. En aquest context, la producció agrícola de les explotacions agràries de la comunitat de regants de l'EDAR del municipi des Mercadal s'ha vist considerablement mermada.
L'any 2023, el preu de l'alfals, degut als efectes de l'agressió militar de Rússia a Ucraïna, va experimentar un fort increment que va provocar que les explotacions d'ambdues zones (Campos-Ses Salines i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca), consumissin tot el farratge produït a les seves terres, quedant-se sense reserves per al 2024. Conseqüentment i a posteriori, aquestes explotacions estan sofrint en el 2024 un desproveïment d'alfals de les temporades de cultiu i els cicles de les collites anteriors, i, per tant, una dependència de la importació d'alfals de zones continentals de regadiu que ve provocada pels efectes de l'agressió militar de Rússia a Ucraïna. A més, agreujant aquesta situació, les Illes Balears s'han vist afectades per una constant i pronunciada sequera durant tot l'any agrícola 2023-2024, que ha fet disminuir considerablement la producció de conreus extensius per alimentar el ramat. Per totes aquestes raons, és a dir, l'alt preu de l'alfals, l'esgotament de les reserves farratgeres pròpies de les explotacions, els baixos preus percebuts per la llet, la manca de producció farratgera deguda a la sequera de l'any agrícola 2023-2024, i la necessitat d'evitar la salinització dels dos aqüífers, es justifica donar suport a les explotacions ramaderes de boví situades sobre l'aqüífer de Campos - Ses Salines de Mallorca i en la Comunitat de Regants Tramuntana de Menorca, afectades per les conseqüències de l'agressió militar russa a Ucraïna.
3. Àmbit competencial
El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que:
- Entre les competències de la Direcció general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural corresponen, entre altres, les de suport a les explotacions agràries, pastures; sanitat, benestar i alimentació animal; i llavors i plantes de viver.
- Entre les competències de la Direcció general de Medi Natural i Gestió Forestal corresponen, entre altres, les de biodiversitat, paisatge, sostenibilitat ambiental, sistemes de gestió ambiental, informació ambiental, i promoció de la qualitat ambiental.
- Entre les competències de la Direcció general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local correspon, entre altres, la de més consciència sobre els impactes generals del sistema alimentari.
El Decret 37/2022 de 29 d'agost, pel qual es modifica el Decret 28/2014, de 27 de juny, d'aprovació dels estatuts de l'entitat pública empresarial, estableix que entre les funcions de l'IRFAP hi ha les de:
- Promoure, coordinar, planificar, desenvolupar i avaluar programes d'investigació i recerca, de desenvolupament, d'innovació, de digitalització i d'experimentació en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i alimentació.
- Promoure, coordinar, planificar, desenvolupar i avaluar actuacions i programes de formació i de transferència de coneixement i de tecnologia en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i alimentació.
- Prestar assessorament especialitzat en matèria de recerca, desenvolupament, innovació, digitalització, experimentació i millora del coneixement a agrupacions, empreses, cooperatives i altres agents dels sectors agrari, pesquer i/o agroalimentari.
- Contribuir al desenvolupament sostenible dels sectors agrari, pesquer i agroalimentari.
- Prestar serveis al sector primari, com ara el servei de gestió tècnica i econòmica de les explotacions, i el subministrament d'inputs.
4. Àmbit procedimental
El text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, a l'article 12.1 c) estableix que no pot iniciar-se el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent hagi establert prèviament per ordre, en ús de la seva potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents, excepte, entre altres supòsits, quan les subvencions derivin de convenis formalitzats entre Administracions Públiques o entitats de dret públic dependents, amb la finalitat de regular l'atorgament de subvencions en favor de terceres persones. En tals supòsits, els convenis podran substituir les bases reguladores si així ho preveuen expressament i hauran de ser objecte de publicació oficial.
La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, a l'article 47, apartat 1, estableix que son convenis els acords amb efectes jurídics adoptats per les Administracions Públiques, els organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents o les Universitats públiques entre sí o amb subjectes de dret privat per a un fi comú.
L'article 47, apartat 2, estableix que els convenis que subscriguin les Administracions Públiques, els organismes públics i les entitats de dret públic vinculats o dependents i les Universitats públiques, hauran de correspondre a algun dels tipus que es relacionen, i en l'apartat b) s'inclouen els convenis intraadministratius firmats entre organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents d'una mateixa Administració Pública.
A l'article 48, apartat 3, de la mateixa llei s'estableix que la subscripció de convenis haurà de millorar l'eficiència de la gestió pública, facilitar la utilització conjunta de mitjans i serveis públics, contribuir a la realització d'activitats d'utilitat pública i complir amb la legislació d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
De conformitat a l'article 6.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del sector públic, no estan subjectes a l'esmentada llei els convenis que realitzi l'administració amb persones físiques o jurídiques subjectes al dret privat si l'objecte del conveni no està comprès en els contractes regulats a la llei.
Sobre la base de les anteriors previsions, les parts consideren convenient subscriure un Conveni de col·laboració per a establir les bases reguladores de les ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització, i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears; i es reconeixen mútuament la capacitat legal necessària per a formalitzar aquest Conveni d'acord amb les següents
Clàusules
Primera. Objecte
L'objecte d'aquest Conveni és establir les bases reguladores de les ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització, i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears; segons el previst a l'article 12.1 c) del text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en la Comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajudes estatals destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01), i en les seves modificacions.
Les Bases reguladores s'incorporen al present conveni mitjançant l'Annex 1. Bases reguladores de les ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l' aqüífer de Campos-Ses Salines de Mallorca i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització, i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears.
Segona. Compromisos de les parts
La Conselleria es compromet a:
- Comunicar a l'IRFAP, a través de la seva Direcció general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, les recomanacions necessàries que permetin complir amb l'objectiu d'aquesta col·laboració.
- Finançar l'ajuda amb el 15% del pressupost estimat.
L' IRFAP es compromet a:
- Publicitar l'ajuda entre els titulars de les explotacions agràries de boví situades sobre els aqüífers de Campos-Ses Salines, de Mallorca, i de la comunitat de regants Tramuntana, de Menorca.
- Tramitar i aprovar, mitjançant Resolució del president d'IRFAP, la respectiva convocatòria d'ajudes derivada de les Bases reguladores annexades al present conveni, per a l'establiment dels aspectes concrets no prevists a les Bases reguladores, i efectuar en la convocatòria remissió expressa a les Bases reguladores indicant la data de publicació d'aquestes en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
- Justificar en les convocatòries la consideració del règim aplicable en la Comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajudes estatals destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01), i en les seves modificacions.
- Finançar l'ajuda amb el 85% del pressupost estimat.
Tercera. Propietat intel·lectual i protecció de dades
Les parts signants es comprometen a complir els termes previstos pel Reglament europeu 2016/679, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i per la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD).
Així, les parts es comprometen a tractar de manera absolutament confidencial la informació obtinguda i a no fer-la servir per a cap altra finalitat que no sigui la derivada d'aquest conveni.
Així mateix, les parts es comprometen a adoptar les mesures tècniques i organitzatives necessàries que garanteixin la seguretat de les dades de caràcter personal i n'evitin l'alteració, pèrdua de tractament i accés no autoritzat.
Quarta. Seguiment del Conveni
Amb la finalitat de fer el seguiment, la vigilància i el control de l'execució del Conveni i dels compromisos adquirits pels signants, d'acord amb l'establert a l'article 49.f) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, ambdues parts designen una Comissió de seguiment paritària formada per dues persones designades per part de la Conselleria i per dues persones designades per part de l'IRFAP.
Les persones designades per part de l'IRFAP seran el Director de Desenvolupament de la Producció agrària, i el Tècnic Superior de Planificació agrària i cultius extensius.
La Comissió de seguiment resoldrà els possibles problemes d'interpretació i compliment que puguin plantejar-se en el desenvolupament del present Conveni d'acord amb l'establert en els articles 51.2.c) i 52.3 de la citada Llei.
A proposta de qualsevol membre de la Comissió de Seguiment, a les seves reunions hi podran assistir altres persones quan s'hagin de tractar temes que en facin convenient la seva presència o que requereixin el seu assessorament.
La Comissió de Seguiment també tindrà les funcions concretes de:
- Realitzar el seguiment concret de les actuacions a realitzar contemplades en el Conveni.
- Analitzar i proposar les solucions als problemes tècnics que puguin sorgir relacionats amb l'execució de les actuacions definides en el present Conveni.
Cinquena. Modificació
Qualsevol modificació de l'establert en les clàusules d'aquest Conveni, únicament tindrà validesa si és acordada per les parts mitjançant un acord de modificació o una addenda de modificació, en qualsevol moment de la vigència del conveni, sempre que no alteri l'objecte i la finalitat de les actuacions (clàusules primera del present Conveni).
Sisena. Finançament
Si bé el present conveni no implica compromís de despesa, per al desenvolupament de les actuacions, es preveu que en un moment posterior la Conselleria transfereixi a l'IRFAP el 15% del pressupost estimat destinat a les ajudes. També es preveu que l' IRFAP assumeixi el finançament del 85% restant.
Sota cap concepte es finançarà cap tipus de despesa interna corrent de funcionament, ni de la Conselleria, ni de l'IRFAP.
Vuitena. Vigència
Aquest Conveni tindrà efecte des del dia de la seva signatura i s'extingirà al cap d'un any, amb el compliment de les actuacions.
Es preveu la pròrroga automàtica anualment fins esgotar el termini de quatre anys des de la signatura, sense perjudici que qualsevol de les parts signants pot donar la vigència per finalitzada amb un preavís a l'altra part de manera fefaent amb un mes d'antelació al venciment de cada any.
Novena. Resolució del Conveni
Aquest conveni, d'acord amb l'article 51 de la Llei 40/2015, d'1 octubre, de règim jurídic del sector públic, s'extingirà per l'incompliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte o que suposin una causa de resolució.
Són causes de resolució:
- El transcurs del termini de vigència.
- L'acord d'ambdues parts per extingir el conveni, que s'instrumentarà per escrit.
- L'incompliment de qualsevol de les parts dels compromisos assumits, segons l'article 51.1 c) de la Llei 40/2015.
- La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de complir els pactes o contingut d'aquest conveni.
- Qualsevol causa distinta de les anteriors prevista al conveni o a les lleis aplicables.
- La manifestació de qualsevol d'ambdues parts de la voluntat de resoldre aquest document, amb un preavís de dos mesos, sense que això afecti les accions ja començades i pendents d'acabar o la liquidació de les obligacions contretes per cadascuna de les parts fins al moment de la resolució.
En cas de resolució del conveni per qualsevol causa que s'hi prevegi, la comissió de seguiment fixarà el termini per a la finalització de les actuacions derivades d'aquest que estiguin iniciades i pendents d'acabar, el qual serà improrrogable.
Desena. Resolució de conflictes i jurisdicció competent
Les qüestions litigioses sorgides de la interpretació, modificació, desenvolupament i efectes que es puguin derivar de l'aplicació d'aquest Conveni, seran resoltes per la Comissió de Seguiment. Si les dues parts no arriben a un acord, aquestes qüestions es sotmetran als Jutjats i Tribunals de l'ordre jurisdiccional del contenciós administratiu de Palma.
Onzena. Règim jurídic aplicable
El present conveni resta sotmès al previst a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic; i a la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Pel que fa a les Bases reguladores de les ajudes annexades al present conveni, serà aplicable el règim d'ajudes regulat en el text refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, tenint en compte l'article 12.1 c)., i allò regulat en la Comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajudes estatals destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01), i en les seves modificacions.
Com a mostra de conformitat, ambdues parts signen aquest Conveni en dos exemplars.
Palma, a la data de la signatura electrònica (11 de setembre de 2024)
Per la conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural El conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural Sr. Joan Simonet Pons
Per l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears, IRFAP La directora gerent de l'IRFAP Georgina Brunet i Ródenas
ANNEX 1 BASES de les ajudes per a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines de Mallorca i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears.
1.-Objecte i àmbit d'aplicació
Les ajudes objecte d'aquestes bases tenen com a finalitat donar suport a l'adquisició d'alfals deshidratat per a vacú de les explotacions ramaderes situades sobre l'aqüífer de Campos-Ses Salines i la comunitat de regants Tramuntana de Menorca, per a evitar-ne la seva salinització i davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, mantenint els beneficis ambientals i socials que genera l'activitat agrària a les Illes Balears, sempre que mantinguin el compromís de no produir farratges d'estiu de regadiu amb aigües subterrànies en el cas de les situades sobre l'aqüífer de Campos - Ses Salines, i de no regar amb aigües regenerades salinitzades en el cas de la Comunitat de Regants Tramuntana de Menorca, amb la finalitat d'evitar la salinització dels aqüífers.
L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquestes bases és les illes de Mallorca i de Menorca.
El procediment ve regulat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (article 12.1.c), per la Comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajudes estatals destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01), i les seves modificacions, i per la convocatòria d'ajuda que se'n derivi.
2.-Import màxim de l'ajuda i finançament
La convocatòria establirà l'import màxim de l'ajuda a concedir.
Aquest import màxim serà finançat de la manera següent:
- En un 85% per l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP).
- En un 15% per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural del Govern de les Illes Balears.
3.-Requisits generals dels beneficiaris
Poden ser beneficiàries de l'ajuda les persones físiques, jurídiques, de titularitat compartida o comunitats de béns que reuneixin, a la finalització del període de sol·licituds, el requisit de:
-Ser titular d'una explotació agrària ramadera que estigui inscrita en el Registre d'Explotacions Agràries de les Illes Balears (REA) i situada sobre l'aqüifer de Campos-Ses Salines a l'illa de Mallorca, i en la comunitat de regants Tramuntana, a l'illa de Menorca.
-Disposar d'animals de boví inscrits en el REGA, en la data que estableixi la convocatòria.
La comprovació de totes les dades d'aquest apartat es realitzarà d'ofici per l'IRFAP i el FOGAIBA, prèvia autorització del sol·licitant en la corresponent sol·licitud d'ajuda.
No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen aquestes bases les persones o entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies contemplades en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans no es dicti la proposta de resolució de concessió. L'acreditació del compliment d'aquest requisit es comprovarà d'ofici per l'IRFAP i pel FOGAIBA, llevat que el sol·licitant s'oposi expressament a la consulta de les dades.
Les persones que s'oposin expressament a la consulta de les dades, acreditaran el compliment d'aquest requisit mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'atricle 22 del Reial decret 887/2006, en el període que s'estableixi en la convocatòria.
Quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable. No obstant, en el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000 euros, serà requerida perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat l'IRFAP i el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiaris de les subvencions que preveuen aquestes bases les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
4.-Actuacions subvencionables
Es subvencionarà l'adquisició d'alfals deshidratat per part de les explotacions agràries en els límits i condicions que estableixi la corresponent convocatòria, que podrà contemplar subvencionar adquisicions d'alfals amb caràcter retroactiu a la data de la publicació de la convocatòria.
5.-Intensitat i límit
La quantia màxima i forma de l'ajuda es determinarà a la corresponent convocatòria, que podrà preveure el prorrateig de l'import global segons l'article 18 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Així mateix, s'aplicarà l'establert en la Comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajudes estatals destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01), i les seves modificacions.
6.-Sol·licituds
El model oficial de la sol·licitud i el termini i forma de presentació es determinarà a la corresponent convocatòria.
7.-Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció
S'admetran tots els sol·licitants que compleixin els requisits dels beneficiaris i els que s'estableixin en la corresponent convocatòria, i que incloguin tota la documentació necessària.
En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin l'import màxim que es destini a la convocatòria, es reduïran totes i cadascuna de les ajudes en el mateix percentatge fins a exhaurir el crèdit pressupostari.
8.-Instrucció del procediment i resolució
La unitat competent per a la instrucció del procediment de concessió és la Direcció de Desenvolupament de Producció agrària de l'IRFAP. Aquesta unitat durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades dels sol·licitants.
S'emetrà una proposta de concessió que es notificarà individualment o mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la que es farà constar el finançament per part de les diferents administracions i un termini de deu dies hàbils per a presentar al·legacions per part del sol·licitant.
En cas d'emetre i notificar una proposta de concessió denegatòria, si el sol·licitant no presenta cap al·legació, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, i s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
L'òrgan competent per a la resolució del procediment de concessió és el president de l'IRFAP.
9.-Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableix l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i les que pugui establir el present conveni i la corresponent convocatòria d'ajudes.
El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
10.-Justificació i pagament
El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director de Serveis Corporatius de l'IRFAP i el vist i plau de la Directora gerent, ja que la justificació s'ha d'haver fet i acreditat abans de la concessió de l'ajuda.
11.-Incompatibilitat
La participació en aquesta ajuda és incompatible amb la que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
12.Publicació
Aquestes bases s'han de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.