Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 575484
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions amb l’objecte de finançar graus B de formació professional dirigits a persones treballadores ocupades i desocupades («SOIB Graus B d’FP»), per al període 2024-2026
L'Administració de l'Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l'ocupació mitjançant el Reial decret 621/1998, de 17 d'abril (BOE núm. 102, de 29 d'abril), els quals va assumir i distribuir la Comunitat Autònoma per mitjà del Decret 51/1998, de 8 de maig (BOIB núm. 68, de 23 de maig), segons el que disposen els articles 12.15 i 15.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears. D'acord amb aquests articles, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) la funció executiva en matèria laboral, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, per desplegar la legislació, dicti l'Estat, com també el desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota l'extensió, els nivells i els graus, les modalitats i les especialitats.
El Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) és un organisme autònom dotat de personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, creat per la Llei 7/2000, de 15 de juny (BOIB núm. 80, de 29 de juny), modificada per la Llei 8/2004, de 23 de desembre (BOIB núm. 186, de 30 de desembre), per la Llei 9/2009, de 21 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2010 (BOIB núm.189, de 29 de desembre), i per la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015 (BOIB núm. 178, de 30 de desembre). L'article 1 de la Llei 7/2000 estableix que el SOIB té atribuïda, entre d'altres, la funció de dur a terme la formació professional per a l'ocupació.
D'acord amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el SOIB està adscrit a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
El Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, esmentat abans, estableix que la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa és competent en matèria de formació professional, excepte l'atribuïda al Servei d'Ocupació de les Illes Balears en els graus A, B i C impartida en els centres que no pertanyen al sistema educatiu.
El Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre) va aprovar l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació 2021-2024, la qual es configura com a marc normatiu per a la coordinació i l'execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat.
L'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació 2021-2024, incorpora com a objectiu estratègic la necessitat de desenvolupar una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant, que n'ajusti millor les competències i en faciliti les transicions laborals. Per una altra banda, també incorpora a l'eix 2 «Formació» diversos objectius instrumentals: 2.1 «Ajustar l'oferta formativa a les necessitats del mercat de treball», 2.3 «Promoure la formació modular acreditable», 2.5 «Impulsar la formació en les empreses» i 2.6 «Oferir als demandants formació ajustada als seus itineraris personals».
El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2022-2025 incorpora a la prioritat 4 «Impuls de la formació professional per a l'ocupació des d'una perspectiva integral, com a eina clau per a la millora del model econòmic balear» les línies d'actuació següents: 4.3 «Desplegament de la formació per a treballadors desocupats amb les entitats col·laboradores», i concretament, l'acció 4.3.1, per «alinear l'oferta formativa dels centres col·laboradors de la formació professional per a l'ocupació de les Illes Balears i l'oferta formativa»; la línia d'actuació 4.4 «Establiment de dispositius i directius per orientar estratègicament la formació» i, concretament, l'acció 4.4.3 «Impulsar les accions formatives en idiomes i en TIC»; la línia d'actuació 4.5, «foment de l'accés a la formació de les persones amb nivells educatius baixos»; la línia d'actuació 4.8 «Impuls de l'FPO per a treballadors ocupats» i concretament, l'acció 4.8.1, «Impulsar la formació d'oferta preferentment per a treballadors ocupats perquè ajudi a l'actualització constant dels treballadors i respongui així a l'evolució constant de les competències requerides per les empreses en un món creixement competitiu» i l'acció 4.8.2, «Establir línies diferenciades en l'oferta formativa per a ocupats, de manera que es garanteixi tant l'oferta transversal com la sectorial».
El II Pla Integral de Formació Professional de les Illes Balears 2022-2025 configura la formació professional per a l'ocupació com el conjunt d'actuacions qualificadores i d'actualització de competències professionals. Es pot adreçar a treballadors ocupats o desocupats i pot variar en funció del tipus de treballador o del format d'impartició. Aquesta formació contribueix a millorar l'ocupabilitat de les persones treballadores i presta una atenció especial als col·lectius amb més dificultats d'inserció laboral. A més, repercuteix en l'increment de la competitivitat i la productivitat de les empreses, gràcies a la millora de les competències tècniques i transversals dels empleats. Per tot això, la formació professional és una política activa prioritària del SOIB, amb l'objectiu d'adequar la qualificació de capital humà a les necessitats del sistema productiu.
Aquesta convocatòria es regeix per la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març d'ordenació i integració de la formació professional, pel Reial decret 659/2023, de 18 de juliol pel qual es desplega l'ordenació del Sistema de formació professional, modificat pel Reial decret 658/2024, de 9 de juliol.
La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març d'ordenació i integració de la formació professional crea i regula un nou sistema únic i integrat de formació professional dotat d'un règim de formació i d'acompanyament professionals capaç de respondre amb flexibilitat als interessos, les expectatives i les aspiracions de qualificació professional de les persones al llarg de la seva vida i a les competències demandades per les noves necessitats productives i sectorials per l'augment de la productivitat i per la generació de treball.
El nou sistema de formació professional crea una oferta acreditable, certificable i accessible que permet a la ciutadania dissenyar i configurar itineraris propis adaptats a les seves necessitats, les capacitats i les expectatives.
S'estableix un sistema de graus de formació professional (A, B, C, D i E) atenent a l'amplitud i durada basat en la progressió formativa i l'obtenció d'una acreditació, certificació i titulació.
El grau B constitueix l'oferta de caràcter parcial i acumulable del Sistema de formació professional referida a un mòdul professional inclòs en el Catàleg modular de formació professional i condueix a l'obtenció d'un certificat de competència.
A efectes d'accés a formacions de grau B, no s'exigeixen requisits acadèmics ni professionals encara que s'han de tenir les habilitats de comunicació lingüística suficients que permetin l'aprenentatge i les competències prèvies necessàries per a cursar amb aprofitament aquesta formació en funció del nivell 1, 2 o 3 de l'estàndard de competència professional al qual està associat.
La superació d'un formació de grau B dona dret a l'expedició d'un certificat de competència que detallarà el mòdul professional superat i l'estàndard de competència professional que s'hi associa.
L'acumulació de certificats de competència de grau B que completin la totalitat del mòduls professionals d'un grau C permeten obtenir un certificat professional sempre que hi hagi exempció del període de formació en empresa o organisme equiparat (FEMPO) o s'hagi fet el mateix amb una durada de 80 hores.
D'acord amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, la formació que es desenvolupi en el marc d'aquesta convocatòria té com un dels objectius prioritaris augmentar la participació de les dones en el mercat de treball i avançar en la igualtat efectiva entre dones i homes. Per això, les dones són un del col·lectius prioritaris per tal de millorar-ne l'ocupabilitat i la permanència en l'ocupació, així com potenciar-ne el nivell formatiu i l'adaptabilitat als requeriments del mercat laboral.
És d'aplicació l'Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre (BOE núm. 239, de 5 d'octubre), per la qual es regula l'oferta formativa del Sistema de formació professional en l'àmbit laboral associada al Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals efectuada per les administracions competents, s'estableixen les bases reguladores, així com les condicions per al seu finançament.
Per un altre costat, d'acord amb l'article 3.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, les subvencions establertes per la Unió Europea, per l'Estat o per un altre ens públic la gestió de les quals correspongui, totalment o parcialment, a l'Administració de la Comunitat Autònoma, com també els complements eventuals de les subvencions esmentades que pugui atorgar aquesta Administració, s'han de regir pel règim jurídic aplicable a l'ens que les estableixi, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'administració gestora. En tot cas, aquesta Llei s'ha d'aplicar amb caràcter supletori respecte de la normativa reguladora de les subvencions finançades per la Unió Europea.
Finalment, és també aplicable el Reial decret 62/2022, de 25 de gener, de flexibilització dels requisits exigibles per impartir ofertes de formació professional conduents a l'obtenció de certificats de professionalitat, així com de l'oferta de formació professional en centres del sistema educatiu i de formació professional per a la feina.
La Resolució de dia 14 de març de 2024 del conseller d'Educació i Universitats i del conseller d'Economia, Ocupació i Energia, president del SOIB, mitjançant la qual s'aprova el Protocol per definir el marc de col·laboració per impartir els graus A, B i C de formació professional.
Els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, atès que, d'acord amb la comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut d'estat, en virtut de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, l'educació pública organitzada dins el sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat es pot considerar una activitat no econòmica. Aquests principis poden comprendre serveis d'educació pública com ara la formació professional.
Aquesta convocatòria està inclosa en la línia II.2.1del Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per als exercicis 2024-2026, aprovat pel Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024).
La Comissió Permanent del Consell de Formació Professional, integrada per les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, va informar d'aquesta convocatòria en la sessió de 22 de juliol de 2024.
Per això, d'acord amb l'Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre), i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), la Llei 7/2000, de 15 de juny, havent-ne estat informat la Comissió Permanent del Consell de Formació Professional de les Illes Balears i el Consell de direcció del SOIB, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions amb l'objecte de finançar graus B de formació professional dirigits a persones treballadores ocupades i desocupades «SOIB Graus B d'FP», per al període 2024-2026, amb les condicions que especifica l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Ordenar comunicar a la Base de dades nacional de subvencions i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears aquesta Resolució, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de les Illes Balears, i president del SOIB, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
(Signat electrònicament: 10 de setembre de 2024)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria de subvencions amb l'objecte de finançar graus B de formació professional dirigits a persones treballadores ocupades i desocupades «SOIB Graus B d'FP»), per al període 2024-2026
1. Objecte i àmbit d'aplicació
L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions per a finançar graus B de formació professional en centres pertanyents a la xarxa de centres de formació professional gestionats per l'administració laboral (SOIB) «Centres FP SOIB», d'acord amb la Llei 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional i la resta de normativa que li és d'aplicació.
S'estableixen dues línies de subvencions a les quals els seran d'aplicació tots els punts establerts en aquesta convocatòria, excepte en els punts en què s'especifiqui una altra cosa:
A cadascun dels graus B hi podrà haver ofertes vinculades als nivells 1, 2 i 3 del Catàleg nacional d'estàndards de competències professionals.
Pel que fa a l'oferta formativa que s'ha de finançar en el marc d'aquesta convocatòria, s'impartiran ofertes corresponents als certificats de competència vigents, és a dir, amb els currículums continguts en els reials decrets vigents que estableixen certificats de professionalitat i en els currículums continguts en els nous reials decrets que estableixin certificats professionals, si escau.
L'oferta formativa de graus B no tendrà caràcter dual i s'ha d'impartir en la modalitat presencial.
L'àmbit d'aplicació és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la convocatòria de subvencions va dirigida a centres de formació autoritzats pel SOIB per a impartir graus C i inscrits en els corresponents registres.
2. Finalitat
Les subvencions que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria tenen com a objecte finançar la impartició de graus B d'FP amb la finalitat de desenvolupar en el marc del Sistema de formació professional el dret a la formació de les persones treballadores ocupades i desocupades garantint, en condicions d'equitat i al llarg de tota la vida, una formació professional de qualitat que satisfaci tant el desenvolupament de la personalitat, com les necessitats individuals de qualificació i requalificació permanent, així com respondre als interessos i les competències demandades per les noves necessitats productives i sectorials, tant per l'augment de la productivitat com per la generació de llocs de feina.
A l'efecte d'aquesta convocatòria, es defineixen els conceptes següents:
3. Règim jurídic
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional (BOE núm. 78, d'1 d'abril); pel Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del Sistema de formació professional, per l'Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre de 2022, per la qual es regula l'oferta formativa del Sistema de formació professional en l'àmbit laboral associada al Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals efectuada per les administracions competents, s'estableixen les bases reguladores, així com les condicions per al seu finançament (BOE núm 239, de 5 d'octubre), en tot el que no contradigui la Llei 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional i el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del Sistema de formació professional, modificat pel Reial decret 658/2024, de 9 de juliol; per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i pel Reglament de subvencions aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196, de 31 de desembre).
El Reglament delegat (UE) 2018/1127 de la Comissió de 28 de maig de 2018 pel qual es modifica el Reglament delegat (UE) 2015/2195, que complementa el Reglament (UE) 1304/2013 del Parlament Europeu i el Consell, relatiu al Fons Social Europeu, respecte de la definició de barem estàndard de costs unitaris i imports a tant alçat n'estableix uns barems a partir de les dades presentades o publicades per l'Eurostat i sobre la base de mètodes decidits per mutu acord.
4. Oferta formativa
L'oferta formativa que s'ha de finançar en el marc d'aquesta convocatòria pot ser:
Per a donar compliment al que estableix la disposició transitòria sisena del Reial decret 659/2023, la durada de l'actual període de formació en empresa s'haurà adaptar al que preveu la Llei orgànica 3/2022 i el repartiment de les hores del mòdul de pràctiques professionals no laborals es farà de forma proporcional a la durada de cada un dels mòduls, a excepció dels mòduls transversals que continuaran amb les mateixes hores.
D'acord amb l'article 60 del Reial decret 659/2023, quan un centre sol·liciti la totalitat dels graus B que conformen un grau C, estarà obligat a sol·licitar l'oferta de l'execució d'un període de formació en empresa o organisme equiparat de 80 hores (FEMPO), per a les persones en formació que estiguin interessades a obtenir un grau C per acumulació dels graus B.
Els alumnes que vulguin cursar el període FEMPO han d'haver cursat amb aprofitament tots els graus B que conformen el grau C corresponent.
Així mateix, en relació amb el període FEMPO, només s'ha de sol·licitar en el cas que s'hagin demanats tots els graus B que conformen un grau C, és a dir, en aquest cas, la seva sol·licitud és obligatòria.
5. Import màxim i crèdits pressupostaris als quals s'imputa
5.1 Import màxim i crèdit pressupostari per a persones treballadores preferentment desocupades de la Línia 1:
El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria per a la formació de treballadors preferentment desocupats és de 8.000.000,00 € als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:
5.2 Import màxim i crèdit pressupostari per a persones treballadores preferentment ocupades de la Línia 2:
El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria per la formació de treballadors preferentment ocupats és de 5.000.000,00 € als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:
Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a les quals s'imputa aquesta convocatòria es financen mitjançant els fons del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports que anualment distribueix per territoris la Conferència Sectorial de Formació Professional per a persones treballadores, per a cada un dels exercicis als quals afecti.
Quan les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un nou termini de presentació de sol·licituds, sempre que l'ampliació de crèdit s'aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.
En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi del finançament, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d'Ocupació de les Illes Balears corresponents a l'exercici del qual es tracti.
6. Distribució del crèdit per illes
6.1. Distribució del crèdit
A) El crèdit assignat inicialment per a persones treballadores desocupades de la Línia 1 és de 8.000.000 de euros i es distribuirà per illes, d'acord amb la mitjana anual de les dades de població aturada per a l'any 2023 facilitats per l'Observatori del Treball de les Illes Balears de la manera següent:
ILLA |
PERCENTATGE |
TOTAL |
Mallorca |
84,5 |
6.760.000 € |
Menorca |
6,3 |
504.000 € |
Eivissa/Formentera |
9,2 |
736.000 € |
TOTAL |
100 |
8.000.000 € |
A Formentera es reserva el crèdit suficient per a adjudicar els graus B que conformin com a màxim dos certificats professionals més els corresponents períodes de FEMPO, si escau. En el cas que se sol·licitin graus B que no conformin certificats complets, es reserva el crèdit suficient per a adjudicar fins a vuit graus B.
B) El crèdit assignat inicialment per a persones treballadores ocupades de la Línia 2 és de 5.000.000 de euros es distribuirà per illes, d'acord amb la mitjana anual de les dades de treballadors d'alta a la Seguretat Social per a l'any 2023 facilitats per l'Observatori del Treball de les Illes Balears de la manera següent:
ILLA |
PERCENTATGE |
TOTAL |
---|---|---|
Mallorca |
79,7 |
3.985.000 € |
Menorca |
6,4 |
320.000 € |
Eivissa/Formentera |
13,9 |
695.000 € |
TOTAL |
100 |
5.000.000 € |
A Formentera es reserva el crèdit suficient per a adjudicar els graus B que conformin com a màxim dos certificats professionals més els corresponents períodes de FEMPO, si escau. En el cas que se sol·licitin graus B que no conformin certificats complets, es reserva el crèdit suficient per a adjudicar fins a vuit graus B.
6.2. Romanents
A) Per línia:
El pressupost assignat a la Línia 1, en cas que no hi hagi sol·licituds suficients per a poder exhaurir el crèdit inicial corresponent a aquesta línia passa a assignar-se a la Línia 2 i viceversa. La distribució territorial es fa amb els mateixos percentatges establerts en el punt anterior per a cada illa.
B) Per illes
Una vegada fetes totes les propostes d'adjudicació, s'han de sumar els romanents finals de totes les illes i s'han d'adjudicar i prendre com a base el criteri de puntuació.
7. Entitats beneficiàries
Es poden beneficiar de les subvencions les entitats de formació que sol·licitin activitat formativa, excepte els centres propis, sempre que:
1. Els centres on impartiran la formació estiguin autoritzats per a impartir graus C d'FP, ubicats en el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i inscrits en els corresponents registres.
L'autorització i la inscripció dels centres es farà d'acord amb el que estableix la Resolució de data 2 d'abril de 2024 de la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears per la qual s'aprova el Protocol relatiu a l'autorització de centres de formació per a poder impartir formació professional de grau C (certificats professionals) i a l'expedició d'acreditacions parcials de competència, certificats de competència i certificats professionals. Tots els centres autoritzats per a impartir graus C també podran impartir els graus B, inclosos en els graus C corresponents.
2. L'autorització sigui per a cada grau C d'FP, com a mínim, per al nombre d'alumnes sol·licitats.
3. La data d'autorització i inscripció, sigui anterior a la data de publicació de la convocatòria.
Cal tenir en compte que les resolucions d'autorització de centres tenen efectes des de la data de la resolució. Totes les ofertes formatives s'han d'impartir en els espais autoritzats d'acord amb la normativa que s'ha d'aplicar.
4. Tots els centres i les entitats autoritzats per a impartir ofertes de formació professional:
5. A més, els centres que sol·licitin impartir tots els graus B que conformen un grau C més el FEMPO corresponent que donin dret a obtenir títols i carnets professionals, han d'estar homologats o autoritzats per les administracions competents.
6. Les persones beneficiàries no poden incórrer en cap de les circumstàncies que preveuen els articles 13.2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de persona beneficiària, així com els articles 10.1 i 2 del Text refós de la Llei de subvencions.
7. A més, d'acord amb l'article 209.5 del Reial decret 659/2023, no es podran presentar a aquesta convocatòria de subvencions, les entitats de formació professional que hagin inexecutat en més d'un 50 % la formació concedida en les dues convocatòries següents (calculat dividint l'import inexecutat en relació amb l'import concedit):
SOIB Formació: CP per a desocupats, per al període 2022-2025 (primer període).
SOIB Formació: CP per a ocupats, per al període 2022-2025 (primer període).
8. Persones destinatàries de la formació
Les persones destinatàries de la formació són persones treballadores ocupades i desocupades.
En els graus dirigits preferentment a persones treballadores desocupades de la Línia 1, més del 50 % dels participants han de ser persones treballadores desocupades.
En els graus dirigits preferentment a persones treballadores ocupades de la Línia 2, més del 50 % dels participants han de ser persones treballadores ocupades.
La consideració de persona desocupada/ocupada la determina la situació laboral en què es trobi en el moment d'iniciar la formació. Les persones que tenguin un contracte laboral, independentment del nombre d'hores, es consideren treballadors ocupats.
Pel que fa als treballadors fixs discontinus en períodes de no ocupació, i dels treballadors inclosos en expedients de regulació temporal d'ocupació, computaran com a desocupats a efectes del límit de participació en les ofertes formatives adreçades prioritàriament per desocupats.
8.1. Requisits d'accés de l'alumnat
Els alumnes interessats a cursar els graus B han de complir els requisits que estableix l'article 61 del Reial decret 659/2023, del 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del Sistema de formació professional.
Aquests requisits d'accés es poden consultar a l'enllaç https://soib.es/formacio-professional-soib-graus-a-b-c/
Les persones interessades a fer la formació no han d'estar necessàriament inscrites com a demandants en el SOIB.
8.2. Selecció de les persones participants
El SOIB ha de validar els participants inscrits en cada oferta formativa, i n'ha de verificar els requisits d'accés corresponents.
El centres de formació han de sol·licitar la validació dels alumnes al SOIB amb un mínim de tres dies hàbils d'antelació a l'inici de l'oferta formativa. El SOIB no validarà en cap cas participants que es presentin fora d'aquest termini.
L'Administració a través dels centres ha de comprovar, mitjançant una prova en el procès de selecció, que les persones candidates tenen les habilitats personals i socials bàsiques, i les comunicatives en l'idioma de la formació que permetin l'aprenentatge. A més, si es considera adient, es podran fer altres tipus de proves de selecció addicionals.
El centre impartidor, a través de l'aplicació de gestió del SOIB, ha de fer la selecció definitiva d'alumnes d'entre les persones validades pel SOIB, indicant les persones que queden com a reserves. El procés de selecció s'ha de fer amb antelació suficient a l'inici de l'oferta formativa.
No poden participar en les ofertes formatives en el marc d'aquesta resolució les persones en situació de privació de llibertat i els militars de tropa i marineria, que mantenen una relació de caràcter temporal amb les forces armades.
Podran participar en les ofertes formatives desenvolupades en el marc d'aquesta convocatòria dirigides a persones treballadores ocupades el personal al servei de les administracions públiques sempre que compleixi amb els requisits d'accés establerts per la normativa d'aplicació.
9. Presentació de sol·licituds i terminis
A) Termini de presentació
El termini per a presentar les sol·licituds de subvenció, juntament amb la documentació tècnica, és de vint dies hàbils comptadors des de l'endemà que es publiqui la convocatòria en el BOIB.
Les entitats de formació interessades hauran de presentar una sol·licitud per a cada una de les línies que vulguin participar.
B) Generació de la sol·licitud
La sol·licitud de subvenció s'ha de generar mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB.
Per a poder accedir i fer el tràmit a través de l'aplicació de gestió ESOIB, l'entitat prèviament ha d'haver sol·licitat l'alta de les persones gestores que han de poder accedir a aquesta aplicació amb un missatge electrònic a seguiment2@soib.es, en què s'aporti la documentació acreditativa de l'entitat i la seva representació. Aquesta sol·licitud d'alta s'ha d'haver fet amb un mínim de tres dies hàbils anteriors a la finalització del període de sol·licituds.
Les entitats que ja estan donades d'alta en l'aplicació de gestió ESOIB no han de sol·licitar aquesta alta ni han d'aportar la documentació esmentada, llevat que la informació que hi figura no estigui actualitzada. En aquest cas, s'han d'acreditar documentalment els canvis (representant, nomenaments, estatuts, etc.) i cal sol·licitar al SOIB que actualitzi les dades a través de l'adreça electrònica seguiment2@soib.es.
Un cop l'entitat disposa de l'alta en l'aplicació de gestió ESOIB, s'ha de generar el model de sol·licitud normalitzat i adjuntar la documentació que correspongui dins l'aplicació.
Després d'obtenir aquest model de sol·licitud normalitzat, s'ha de signar electrònicament i s'ha de presentar mitjançant la Seu Electrònica del Govern, dins el termini de presentació de sol·licituds que estableix l'apartat anterior, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud no es considera presentada vàlidament.
C) Presentació de la sol·licitud a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu electrònica
1. Dins el termini de presentació de sol·licituds, les persones interessades podran presentar les sol·licituds mitjançant els canals següents:
a) Subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, una vegada adjuntada la documentació dins ESOIB, i generat el document de sol·licitud normalitzat en format PDF, que s'ha de signar electrònicament, la sol·licitud s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica del Govern, dins el termini de presentació de sol·licituds, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud no es considera presentada vàlidament.
b) Les persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques:
Tota la informació de la convocatòria i els enllaços per a accedir a ESOIB des d'on es genera el model de sol·licitud normalitzat i la Seu Electrònica des d'on poder registrar la sol·licitud estaran disponibles al web https://soib.es/convocatories/.
2. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, s'ha de requerir a la persona interessada que, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes de l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
3. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer preferentment per mitjans electrònics i, en tot cas, quan la persona interessada resulti obligada a rebre les notificacions per aquesta via, amb les excepcions indicades en l'article 41.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. Les notificacions a través de mitjans electrònics s'han de practicar així com estableix l'article 43 d'aquesta Llei.
Quan l'entitat de formació sol·licitant inclogui en la sol·licitud l'adreça de correu electrònic, s'entén que l'aporta a l'efecte de les notificacions dels actes de tràmit, d'acord amb el que es regula en l'article 41 de la Llei de 39/2015, d'1 d'octubre.
10. Documentació que s'ha de presentar
1. Tota la documentació que complementa la sol·licitud s'ha de presentar directament a través de l'aplicació ESOIB, de la qual forma part:
a) Sol·licitud de la subvenció que inclou les declaracions responsables següents:
◦ Que disposa d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals en els termes que disposa la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
◦ Que l'entitat no està sancionada amb la sanció accessòria de pèrdua o d'exclusió per a accedir a ajuts, bonificacions i beneficis derivats de l'aplicació dels programes d'ocupació o formació professional per a l'ocupació prevista en els articles 46.1. b) i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000.
◦ Que l'entitat no ha estat sancionada en virtut de resolució o sentència judicial ferma en els tres darrers anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000.
D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2003 i l'article 69 de la Llei 39/2015, el SOIB pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.
b) Documentació que s'ha d'aportar:
c) De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Seguretat Social.
En cas que s'oposin a aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
d) En aplicació de l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, la persona interessada ha d'autoritzar la consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària Estatal.
En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
2. En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB perquè s'ha aportat en altres convocatòries.
En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en l'aplicació de gestió ESOIB. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar i, en el cas que sigui el SOIB, el servei concret.
En el cas excepcional que el SOIB no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir a l'entitat sol·licitant que l'aporti.
11. Termini d'execució de les activitats subvencionades
L'activitat formativa s'haurà d'iniciar a partir de la notificació de la concessió. En tot cas, tots els graus B concedits s'han d'haver iniciat abans de dia 31 de desembre de 2025, i han de finalitzar, juntament amb el FEMPO, abans del 28 de febrer de 2026.
Només es financen els graus B d'FP i els FEMPO iniciats a partir de la notificació de la resolució de concessió.
12. Criteris de valoració tècnica per concedir les subvencions
Per a concedir les subvencions objecte d'aquesta convocatòria, s'han de tenir en compte els criteris objectius que s'indiquen a continuació, per a cada una de les línies:
Les valoracions, que farà el SOIB sempre d'ofici, s'han de fer per a cada un dels graus sol·licitats per a cada una de les línies. El màxim de puntuació és de 350 punts.
La puntuació que s'hi ha d'aplicar és la següent:
— Bloc 1. Programació de formació segons el nivell de qualificació (màxim 150 punts).
a) Programació de graus adreçats a obtenir graus B de nivell 1: 150 punts per cada grau.
b) Programació de graus adreçats a obtenir graus B de nivell 2: 100 punts per cada grau.
c) Programació de graus adreçats a obtenir graus B de nivell 3: 50 punts per cada grau.
— Bloc 2. Eficiència de la formació professional (màxim 200 punts):
Per a cada entitat que hagi executat el 100 % de la programació formativa corresponent a les dues convocatòries de subvencions del SOIB per a impartir certificats de professionalitat següents: 200 punts per Grau.
— Bloc 3. Minoració per expedients de reintegrament:
a) En el cas que l'entitat, així com les entitats o les persones que hi estiguin vinculades en els termes que preveu l'article 18 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost de societats, en els vint-i-quatre mesos anteriors a la data de publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB tengui un expedient de reintegrament resolt per alguna de les causes que s'estableixen en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que comporti un informe de liquidació del qual es derivi un import executat incorrectament superior al 50 % de l'import de la subvenció concedida en el marc de qualsevol convocatòria aprovada pel SOIB: hi haurà una minoració de 50 punts per cada grau. Queden excloses d'aquesta minoració si la quantia que s'ha de reintegrar s'ha abonat en el període voluntari.
b) Minoració per sancions.
Les entitats, així com les entitats o les persones que hi estiguin vinculades en els termes de l'article 18 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost de societats, que en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB hagin estat sancionades en els darrers trenta-sis mesos per resolució ferma, sempre que aquesta sanció no sigui la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions o no sigui una sanció molt greu en matèria de salut d'acord amb l'article 42.1.b) de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, per qualsevol infracció en matèria de relacions laborals, formació professional o en matèria de seguretat i salut en el treball, de conformitat amb el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions de l'ordre social: hi haurà una minoració de 50 punts per a cada grau.
La Comissió Avaluadora pot establir els procediments necessaris per a aplicar els criteris que estableix la convocatòria.
El SOIB ha de revisar d'ofici que es compleixen aquests criteris.
13. Criteris per concedir la subvenció
Després de fer la valoració tècnica de tots els graus B d'FP, s'han d'adjudicar per ordre de puntuació per a cada illa en aquest ordre: Formentera, Eivissa, Menorca i Mallorca.
Sempre que existeixi disponibilitat pressupostària i s'adjudiquin tots els graus B que conformen un grau C, s'adjudicarà també el FEMPO corresponent.
L'adjudicació a Formentera, Eivissa, Menorca i Mallorca s'ha de fer en l'ordre següent:
a) S'adjudiquen a Formentera per ordre de puntuació els graus B que conformin com a màxim dos certificats professionals més els corresponents períodes de FEMFO, si escau. En el cas que se sol·licitin graus B que no conformin certificats complets es reserva el crèdit suficient per a adjudicar fins a vuit graus B.
b) S'adjudiquen a Eivissa, Menorca i Mallorca per ordre de puntuació fins a exhaurir el pressupost assignat a cada illa.
En cas d'empat, s'aplica l'ordre de registre d'entrada.
14. Règim i procediment de concessió
1. En aplicació de l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per cadascuna de les línies, en el cas que l'import total de les sol·licituds sigui superior al total del crèdit assignat per la convocatòria, la selecció de les entitats beneficiàries i la concessió de les subvencions s'ha de tramitar i resoldre en règim de concurrència competitiva, d'acord amb els criteris de valoració establerts en aquesta convocatòria.
2. El procediment per a concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s'ha d'iniciar sempre d'ofici, d'acord amb els tràmits següents:
a) L'òrgan competent per a instruir el procediment és la direcció del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la proposta de resolució.
b) Després d'haver revisat les sol·licituds presentades i d'haver-hi fet les esmenes pertinents, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora per a valorar les sol·licituds de cada una de les línies d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 12 d'aquest annex, sempre que sigui necessària fer aquesta valoració. Aquesta Comissió, que pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns, ha de redactar una acta en la qual es concreti el resultat de l'avaluació efectuada i que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional que ha de formular la direcció del SOIB.
c) Aquesta Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:
Suplent: cap de la Secció VIII.
Suplent: cap de la secció VI .
Vocal primera: cap del Servei de Seguiment 2.
Vocal segon: cap de la Secció XIII.
Vocal tercer: cap de la Secció VIII.
En els casos d'absència, vacant o malaltia d'alguna d'aquestes persones, els pot substituir un tècnic del SOIB.
En el cas de dubte o necessitat d'assessorament jurídic, la Comissió Avaluadora ha de sol·licitar als serveis jurídics del SOIB els informes o els aclariments que pertoquin.
d) La direcció del SOIB, en vista dels expedients i l'acta estesa per la Comissió Avaluadora, ha de formular una proposta de resolució provisional per a cada una de les línies, motivada degudament, que s'ha de notificar a les persones interessades, a les quals s'ha de concedir un termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-la rebut per a presentar-hi al·legacions. Durant aquest termini, les entitats poden renunciar-hi sense cap tipus de penalització, d'acord amb l'apartat 15 d'aquest annex.
e) Amb l'enviament de la proposta de resolució provisional prevista a l'apartat anterior, s'adjuntarà un requeriment de documentació (en una sola notificació) als interessats per a les subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin persones físiques i jurídiques (diferents de les entitats de dret públic) amb ànim de lucre, subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, d'acord amb el que disposa l'article 13.3. bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, per tal que les entitats acreditin complir, en els termes disposats en l'esmentat article, els terminis de pagament que s'estableixen per obtenir la condició de beneficiari.
El requeriment concedirà un termini de deu dies hàbils des de la notificació als interessats per a presentar la documentació. S'hi ha d'incloure l'advertiment que no atendre'l suposarà la denegació de la sol·licitud per incompliment dels requisits per ser beneficiari.
No obstant això, d'acord amb l'article 13.3.bis, si la certificació d'auditor o l'informe de procediments acordats no es pot obtenir abans que acabi el termini establert per a presentar la documentació, s'haurà d'aportar un justificant d'haver sol·licitat aquest mitjà d'acreditació, i una vegada obtingut, s'ha de presentar immediatament i, en tot cas, abans de la resolució de concessió.
L'acreditació del nivell de compliment establert en aquest apartat s'ha de fer pels mitjans de prova, i en els termes i les condicions que preveu l'article 13.3 bis.
f) Un cop finalitzat el tràmit d'audiència i examinades totes les al·legacions de les persones interessades, l'òrgan instructor (direcció del SOIB), amb l'elaboració prèvia, si escau, d'una nova acta de la Comissió Avaluadora, ha de formular proposta de resolució de concessió o denegació definitiva.
Si com a conseqüència de les al·legacions estimades i les renúncies presentades hi ha un romanent no adjudicat, s'ha d'adjudicar dins cada illa per ordre de puntuació.
g) Finalment, un cop instruït l'expedient, la presidència del SOIB, un cop informada la Comissió Permanent del Consell de Formació Professional de la programació aprovada, ha de dictar una resolució motivada d'aprovació o denegació per a cada una de les línies, la qual s'ha de notificar individualment a les persones interessades.
Contra les resolucions de concessió o denegació de la subvenció, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se notificat, d'acord amb el que estableixen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
h) El termini per a resoldre les sol·licituds i notificar les resolucions és de tres mesos, comptadors des de la publicació de la convocatòria en el BOIB. Si transcorre aquest termini sense dictar-se una resolució expressa, la petició s'entén desestimada, d'acord amb l'article 25.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
15. Desistiment o renúncia
De conformitat amb l'article 94 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i amb l'objecte de contribuir a millorar la utilització eficient dels recursos públics destinats a aquesta convocatòria, s'estableix la possibilitat que l'entitat sol·licitant desisteixi o renunciï a alguns o a tots els graus que li corresponguin, en el termini d'al·legacions contra la resolució provisional.
En el cas que l'entitat no hi hagi desistit o renunciat dins el termini establert i presenti una renúncia en un termini posterior o no executi les accions que li han estat concedides, es considerarà que s'ha produït un incompliment de les obligacions que estableix la convocatòria, que pot donar lloc a la revocació i/o al reintegrament de l'ajut, si escau, d'acord amb l'apartat 22, així com a la resta de responsabilitats previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre. A més, aquest fet pot afectar negativament la puntuació de l'entitat en les properes convocatòries.
Tant en el cas que s'ampliï el crèdit previst inicialment com si alguna de les persones beneficiàries desisteixi d'algun o de tots els graus o hi renunciï dins el termini establert en el primer paràgraf d'aquest apartat, el SOIB pot acordar concedir la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants a qui correspongui per ordre de puntuació, d'acord amb els criteris establerts.
No es pot concedir un nou grau B d'FP als centres autoritzats que hagin desistit o renunciat a alguns dels graus que se li havien concedit inicialment.
16. Modificació de la resolució de concessió
La persona beneficiària pot sol·licitar que es modifiqui la resolució definitiva. Aquesta modificació s'ha de fonamentar en circumstàncies sobrevingudes (raons sanitàries, catàstrofes naturals, incendis, defunció de la persona beneficiària, etc.). S'ha de sol·licitar sempre després de la resolució definitiva de concessió i durant el termini d'execució de l'activitat subvencionada. S'ha de formalitzar amb caràcter immediat després que s'esdevingui la circumstància i, en tot cas, abans d'acabar el termini d'execució.
A les modificacions que afectin exclusivament el nombre de participants en les ofertes formatives, no els és aplicable el que es disposa en aquest apartat, sempre que no suposi minorar la valoració tècnica obtinguda en la sol·licitud de subvenció.
L'òrgan competent ha de dictar una resolució en què accepta o denega la modificació proposada en el termini d'un mes comptador des de la data en què la sol·licitud hagi tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per tramitar-la. Un cop transcorregut aquest termini sense haver-se notificat resolució expressa, la sol·licitud es pot entendre desestimada. Les resolucions poden retrotreure'n els efectes, com a màxim, al moment de presentar la sol·licitud de modificació.
17. Obligacions específiques de les entitats beneficiàries que executen accions de formació
Són obligacions de les entitats beneficiàries que executen oferta formativa les que estableixen els articles 199 i 204 del Reial decret 659/2023, l'article 10 de l'Ordre EFP 942/2022, de 23 de setembre; l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
A més, les obligacions de l'entitat beneficiària de la subvenció són les següents:
a) El centre haurà de comptar, almenys amb el 60 % de l'equip docent de l'activitat formativa, amb els requisits acadèmics recollits a l'apartat a) de l'article 168.1 del Reial decret 659/2023, d'acord amb l'apartat 28.4.
b) Garantiran que els documents oficials d'avaluació de les persones en formació donin fe i només continguin seients corresponents al propi centre on estan matriculats, que serà coincident amb el centre on se'ls hagi impartit la formació corresponent.
c) Hauran de participar en els controls i els processos de qualitat que acordi l'Administració competent, en el marc dels sistemes d'avaluació i qualitat del Sistema de formació professional, sens perjudici de les atribucions assignades a la inspecció educativa a la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, als centres del sistema educatiu no universitari.
d) Facilitar puntualment al SOIB tota la informació que els sigui requerida amb fins de control, seguiment, estadístiques i avaluació de les actuacions desenvolupades.
e) Fomentar activament la igualtat efectiva de tracte i d'oportunitats, així com la participació equilibrada de dones i homes en la formació.
f) Donar a l'alumnat, a l'inici de la formació la relació de material d'escriptori establert pel SOIB, d'acord amb la descripció i les característiques determinades a l'Annex 2 d'aquesta Resolució.
g) Donar a l'alumnat, en haver acabat la formació dels graus, el certificat provisional de la formació superada expedit pel SOIB mitjançant l'aplicació ESOIB.
h) Formalitzar, si escau, els acords amb empreses o organismes equiparats per a dur a terme el període de formació en empresa (FEMPO).
i) A més de l'acord a què fa referència la lletra h), i en cas que l'entitat de formació tengui concedida la totalitat dels graus B que conformen un certificat de professionalitat, haurà de subscriure, com a mínim, un acord de col·laboració per cada grau C que es pugui aconseguir.
j) Aquest acord ha d'estar signat per l'entitat de formació i per una empresa del sector objecte de la formació. L'objectiu és el desenvolupament conjunt de part dels continguts dels graus B, i apropar, d'aquesta manera, la formació a la realitat de les empreses.
k) Complir la impartició dels graus i seguir les prescripcions que els siguin aplicables en virtut de disposició legal o reglamentària, inclosa l'obligació d'impartir la formació en els espais, amb els recursos humans i amb els mitjans formatius autoritzats per a aquesta finalitat.
l) Garantir la gratuïtat de la formació als participants.
m) Respectar les directrius i els protocols establerts pel SOIB relatius al desenvolupament de l'oferta formativa que es publiquen al fons documental de l'aplicació informàtica de gestió.
n) Dur un control d'assistència diari segons el model i el procediment que estableixi el SOIB. En el moment que el SOIB disposi de mitjans tecnològics adients per fer el control d'assistència geolocalitzada, els centres de formació, per a cada oferta formativa en impartició, han de disposar d'un dispositiu mòbil amb llapis digital i amb connexió a Internet. L'aplicació desarà les dades biomètriques i la geolocalització de cada signatura, per tal de poder comprovar-ne l'autenticitat.
o) Trametre al SOIB una comunicació d'inici de la formació que ha de desenvolupar, inclosa qualsevol modificació posterior i, si escau, la comunicació de finalització, d'acord amb el contingut, els terminis i el procediment que estableixin les convocatòries a aquest efecte. La manca de comunicació en els terminis establerts implica que l'oferta formativa o el grup de participants corresponent es considera «no executat» a efectes de justificar la subvenció, llevat que la no comunicació en el termini escaient es degui a causes imprevistes, justificades degudament i comunicades en el moment en què es produeixin.
p) Fer constar el caràcter públic del finançament de l'activitat subvencionada i, si escau, el cofinançament del Fons Social Europeu o de qualsevol altre fons comunitari o supranacional.
q) Col·laborar amb el SOIB en els processos d'informació i orientació dels participants en la formació sobre la cartera de serveis del SOIB.
r) Disposar de la pòlissa d'assegurança, d'acord amb el que estableix l'apartat 25 d'aquest annex.
s) Aportar, en el termini escaient, la informació i la documentació que es requereixi durant la fase d'instrucció del procediment, l'execució de la formació i la justificació de la subvenció.
t) Seguir les prescripcions del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i la lliure circulació d'aquestes dades i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, de protegir dades de caràcter personal i guardar el secret professional.
u) Estar al corrent de pagament d'obligacions de reintegrament de subvencions.
v) Comunicar al SOIB l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades, abans de justificar l'aplicació donada als fons percebuts. Aquests ingressos són incompatibles amb la subvenció destinada a la mateixa finalitat, per la qual cosa aquesta s'ha de minorar en la quantitat ja percebuda.
w) Acreditar, abans de dictar-se, la proposta de resolució de concessió de la subvenció i fer-ne el pagament, que es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, en la forma que es determini en les convocatòries, sens perjudici del que preveu l'article 22.4 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
x) Tenir una comptabilitat separada o un codi comptable adequat quant a totes les transaccions relacionades amb l'activitat subvencionada i disposar d'un sistema informatitzat de registre i d'emmagatzematge de dades comptables.
y) Utilitzar l'aplicació informàtica de gestió de la formació del SOIB.
z) Assumir tots els costos relatius a la cotització de la Seguretat Social dels alumnes en períodes de formació en empresa.
Qualsevol document tramitat a través de l'aplicació de gestió, que s'annexi a un curs, o qualsevol comunicació hi quedarà registrada amb les dades de la persona que ha fet l'operació.
Les entitats hauran de custodiar els originals dels documents que pengin a l'aplicació, els quals el SOIB pot requerir en qualsevol moment.
A l'aplicació, s'hi accedirà mitjançant el web del SOIB i no requereix cap instal·lació específica a l'ordinador de l'entitat més que un navegador estàndard tipus Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Safari, etc., sempre que sigui compatible amb el certificat del DNI electrònic.
L'accés a l'aplicació s'ha de fer a través del DNI electrònic o qualsevol altre certificat reconegut com a vàlid pel Govern de les Illes Balears. Les entitats hauran de notificar al SOIB les persones que poden accedir-hi en nom seu.
D'acord amb l'article 82.1 del Reglament Europeu 1060/2021, sense perjudici de les normes aplicables en matèria d'ajuts estatals, l'autoritat de gestió ha de garantir que tots els documents justificatius relacionats amb una operació que rebi ajuda dels Fons es conservin al nivell adequat durant un termini de cinc anys a partir del 31 de desembre de l'any en què l'autoritat de gestió efectuï el darrer pagament al beneficiari.
L'incompliment de les obligacions establertes en aquesta convocatòria i en la normativa que la regula dona lloc a les responsabilitats que preveuen la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social; l'article 17 de l'Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, d'acord amb l'apartat 34 d'aquest annex.
18. Import de la subvenció
L'import de la subvenció sol·licitada per a cada entitat de formació ha de ser el resultat de la suma dels imports de tots els graus B i els corresponents FEMPO sol·licitats per l'entitat per a cada una de les línies.
Als efectes de garantir la correcta impartició de la formació adjudicada:
No obstant això, si hi ha romanents, aquest límit no s'aplicarà. En aquest cas, el procediment d'adjudicació es farà d'acord amb el que estableix el punt 13.
L'import per concedir per a cada grau B es determina aplicant els mòduls econòmics que estableix l'annex IX del Reglament delegat (UE) 2018/1127 de la Comissió de 28 de maig de 2018 per el qual es modifica el Reglament delegat (UE) 2015/2195, que complementa el Reglament (UE) 1304/2013 del Parlament Europeu i el Consell, relatiu al Fons Social Europeu, respecte de la definició de barem estàndard de costs unitaris i imports a tant alçat estableix uns barems de costs unitaris i uns imports que n'estableix uns barems a partir de les dades presentades o publicades per Eurostat i sobre la base de mètodes decidits per mutu acord. A tal efecte, s'ha establert la quantitat de 8,58 € per hora de formació i alumne/a.
D'aquesta manera, per a cada grau B, l'import que s'ha de concedir serà el resultat de multiplicar l'import de 8,58 euros * hores de l'oferta formativa * alumnes sol·licitats.
L'import que s'ha de concedir per a cada FEMPO és el resultat de multiplicar el mòdul econòmic de 3 € per alumne/a i hora de formació en empresa o organisme equiparat.
L'import subvencionable cobreix la despesa derivada de l'obligació de cotització a la Seguretat Social dels alumnes en període de formació en empresa establerta en la Disposició addicional cinquantena segona del Reial decret legislatiu 8/2015 del text refós de la Llei general de la Seguretat Social. Per això, les entitats de formació han d'assumir obligatòriament les despeses derivades de la inclusió dels alumnes en període de formació en empresa en la Seguretat Social mitjançant l'acord o el conveni que se subscrigui amb l'empresa, el centre de treball o l'entitat en el qual es dugui a terme el període de formació en empresa.
Una vegada s'hagi executat la formació i se n'hagi presentat la justificació, s'ha de fer la liquidació i s'ha de determinar l'import subvencionable finalment, d'acord amb el que estableix l'apartat 20.
19. Forma de pagament
D'acord amb el que estableix l'article 13 de l'Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre, la proposta de pagament de cada una de les línies s'ha de tramitar de la manera següent:
a) Un 60 % una vegada concedida la subvenció i acreditat l'inici de l'activitat formativa de l'entitat.
L'inici de l'activitat formativa s'acredita presentant per registre d'entrada la comunicació d'inici del primer grau B acompanyada del full de signatures dels alumnes del primer dia.
L'entitat beneficiària queda eximida de garantia o aval, d'acord amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b) El percentatge restant en l'exercici 2026, una vegada l'entitat beneficiària hagi presentat la documentació fixada en l'apartat 20 d'aquest annex, de tota l'oferta formativa concedida sempre que el SOIB l'hagi revisat.
En el supòsit que l'import justificat sigui inferior a l'import pagat, i no hi hagi hagut un ingrés voluntari, s'ha de tramitar un expedient de reintegrament de la quantitat que la persona beneficiària hagi rebut indegudament.
20. Justificació i liquidació de la subvenció
20.1. Justificació
L'article 3.1 de l'Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre, disposa que, quan s'hagin establert mòduls específics per aplicació de la normativa reguladora del Fons Social Europeu o altres fons europeus en matèria de costs simplificats, la justificació s'ha de fer d'acord amb el que estableixen els articles del 76 a 79 del Reglament de la Llei general de subvencions.
D'acord amb aquestes normes, s'ha decidit utilitzar, tant per concedir com per justificar, pel que fa als graus B, els mòduls econòmics establerts pel Reglament Europeu abans esmentat de 8,58 euros/hora/alumne, sense que l'Estat membre estigui obligat a fer cap altre càlcul per determinar-ne la taxa aplicable; pel que fa al període FEMPO, s'ha utilitzat el mòdul econòmic de 3 euros/hora/alumne establert a l'apartat 3 de l'Annex 1 de l'Ordre EFP/942/2022.
La persona beneficiària ha de justificar l'execució de l'activitat subvencionada mitjançant l'aportació al SOIB de la documentació següent:
Aquesta memòria ha d'incloure els documents següents:
Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l'òrgan competent ha de requerir a la persona beneficiària que l'aporti en un termini improrrogable de quinze dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció i l'inici d'un procediment de reintegrament, de conformitat amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions. També comporta les responsabilitats establertes en la Llei general de subvencions. Presentar la justificació en el termini addicional que estableix aquest apartat no eximeix la persona beneficiària de les sancions que li corresponguin d'acord amb la legislació.
Si la documentació presentada és insuficient, per tal que es consideri justificada correctament la subvenció concedida, l'òrgan competent ha de posar en coneixement de les persones beneficiàries les mancances observades perquè les puguin esmenar en un termini de deu dies.
20.2. Liquidació
L'import finalment subvencionable serà la suma dels imports següents:
En cas que l'entitat no tengui concedit el període FEMPO l'import subvencionable serà el corresponent als graus B concedits.
S'ha de considerar que són alumnes computables quan han assistit, almenys, al 75 % de la durada de l'oferta formativa. Així mateix, es computen els alumnes desocupats que hagin abandonat per haver trobat feina, així com els participants que hagin causat baixa en el curs per malaltia o accident acreditat, sempre que, en ambdós supòsits, hagin fet un 25 % de l'oferta formativa. Les baixes dels treballadors en ERTO s'assimilen a baixes per col·locació sempre que es reincorporin al seu lloc de feina.
En el cas que no s'hagi complert amb el requisit dels formadors establerts a l'apartat 28.4.4, el qual fa referència al fet que el centre ha de tenir almenys el 60 % de l'equip docent de tota l'activitat formativa executada, de la línia de subvenció corresponent, amb els requisits acadèmics que recull l'apartat a) de l'article 168.1 del Reial decret 659/2023 només es liquidaran els graus B en els quals, considerat individualment per a cada grau, s'hagi complert aquest 60 %, i quedaran sense subvencionar la resta de graus que s'hagin executat però no hagin acomplert aquest requisit.
Queda exceptuat de l'exigència anterior el període de formació en empresa (FEMPO), el qual no té el requisit de l'article 168.1 del Reial decret 659/2023.
21. Període subvencionable
El període subvencionable és des del moment que es concedeix la subvenció fins a la data que acaba el termini per a presentar la documentació justificativa.
22. Revocació i reintegrament de les subvencions
1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han tingut en compte per a concedir la subvenció; l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats que ha percebut l'entitat, d'acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005.
2. És causa específica de revocació total executar la formació sense disposar dels requisits que la normativa reguladora exigeix per a impartir el grau, amb el reintegrament corresponent i els interessos de demora, si escauen.
3. Incomplir de manera parcial els requisits o les obligacions de les entitats beneficiàries, l'execució incorrecta de les accions que es posi de manifest en la verificació administrativa o en el seguiment in situ de les accions subvencionades, així com la justificació d'una quantia inferior a la quantia atorgada inicialment, impliquen iniciar un procediment de revocació parcial de les subvencions concedides, que pot comportar minorar l'import pendent de pagament o que l'entitat beneficiària hagi de reintegrar parcialment les quantitats pagades, amb els interessos de demora, si corresponen.
4. A aquest efecte, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten en les bases, aprovades mitjançant l'Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre (article 16) i d'acord amb el Decret legislatiu 2/2005, 28 de desembre.
5. En cas que no s'hagi iniciat un grau B abans del 31 de desembre de 2025, s'exigirà el reintegrament de la bestreta corresponent.
6. En el cas que no s'arribi a executar un mínim del 25 % de l'activitat formativa adjudicada s'haurà de reintegrar totalment l'import concedit, d'acord amb el que estableix l'apartat 24.5.
23. Difusió pública de les actuacions
Les actuacions de comunicació, convocatòria, publicitat, resolució i notificació derivades de l'aportació de l'Estat a aquest programa han de complir els requisits de publicitat, segons els quals en totes les actuacions que es derivin dels instruments contractuals o convencionals realitzats amb qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, s'ha d'inserir la imatge institucional, que ha d'incloure sempre l'escut d'Espanya i la denominació del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, tal com disposa el Reial decret 1465/1999, de 17 de setembre, pel qual s'estableixen criteris d'imatge institucional i es regula la producció documental i el material imprès de l'Administració General de l'Estat, i en la Resolució de 28 de febrer de 2020 per la qual s'actualitza el Manual d'imatge institucional, que s'adapta a la nova estructura de departaments ministerials de l'Administració General de l'Estat.
Tota la publicitat, la documentació escrita o els anuncis, la senyalització exterior, així com qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat ha d'estar com a mínim en català, d'acord amb el Decret 49/2018, de 21 de desembre, sobre l'ús de les llengües oficials en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i dones).
Si escau, totes aquestes circumstàncies han de constar també en la pàgina web de les entitats beneficiàries de la subvenció.
Tota la publicitat i la difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar al SOIB, per verificar-la, amb una antelació mínima de set dies hàbils abans de publicar-la; s'hi han d'assenyalar el text i el disseny de la publicitat que es vol fer. En el cas de detectar-hi irregularitats, en aquest mateix termini el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni.
L'incompliment d'aquestes obligacions suposa iniciar el procediment regulat en l'article 31.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
24. Condicions d'execució de la formació
1. A cada grau B, a més dels resultats d'aprenentatge establerts, s'ha d'impartir el currículum bàsic de prevenció de riscs laborals que permeti a l'alumnat adquirir les competències relatives als riscs específics i les mesures de prevenció en les activitats relacionades amb el perfil professional del grau corresponent.
2. L'oferta formativa s'ha d'impartir preferentment entre el dilluns i el divendres, amb un màxim de sis hores diàries. L'oferta formativa s'ha de programar amb horaris racionals que permetin conciliar la formació amb la vida personal de l'alumnat.
3. Una vegada iniciada l'oferta formativa s'ha d'impartir d'una forma regular, i no pot ajornar-se temporalment, llevat de causa major justificada i acceptada degudament per la direcció del SOIB.
4. L'oferta formativa s'ha d'impartir d'acord amb el protocol de gestió que es troba en el fons documental de l'aplicació informàtica de gestió.
5. L'entitat beneficiària de la subvenció està obligada a executar la totalitat de l'activitat formativa concedida. No obstant això, tal com s'estableix en l'article 16.2 de l'Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre, en el cas que l'activitat formativa concedida no es dugui a terme en la totalitat i sempre que se n'hagi executat, com a mínim, el 25 % dels objectius, mesurats amb l'indicador de nombre d'hores de formació multiplicat pel nombre d'alumnes finalitzats, donarà lloc a la revocació parcial de la subvenció o, si escau, al reintegrament parcial corresponent. A aquests efectes, s'hi han d'incloure les hores d'absència que resulten computables per falta justificada o per col·locació.
Aquest 25 % es calcula per a cada línia de subvenció, en relació amb la totalitat de l'activitat formativa concedida, incloses les possibles renúncies o inexecucions que s'hagin fet amb posterioritat a la concessió. En el cas que no s'arribi a executar un mínim del 25 % de l'activitat formativa adjudicada s'haurà de reintegrar totalment l'import concedit per a la línia de subvenció corresponent.
6. Es pot autoritzar un augment del nombre d'alumnes aprovat inicialment sempre que aquest fet no vagi en detriment de la qualitat de la impartició de la docència ni suposi augmentar el pressupost aprovat, i sempre que la inscripció o l'acreditació del centre sigui, com a mínim, per al mateix nombre sol·licitat.
25. Condicions de la pòlissa d'assegurança
Els centres que imparteixen la formació han de tenir una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i accidents personals per a protegir els participants davant qualsevol risc derivat de l'execució de l'oferta formativa, des de l'inici fins a la finalització.
L'assegurança ha de cobrir el període de formació teoricopràctic en el centre de formació, així com els desplaçaments dels participants en el lloc d'impartició de les classes i els que s'organitzin a altres empreses o establiments en suport a l'execució dels graus. Aquesta pòlissa també ha d'incloure la responsabilitat civil davant tercers, de manera que cobreixi els danys que els participants puguin produir per l'execució de la formació.
Ha de cobrir, com a mínim, un capital per a cadascun dels alumnes de 20.000,00 €, el risc de mort; un capital de 40.000,00 €, el risc d'invalidesa, i un capital de 3.000,00 €, per assistència mèdica, causades per accident durant el desplaçament per qualsevol mitjà i durant l'assistència a la formació.
En qualsevol cas, la durada de les assegurances s'ha de limitar a la durada del període d'execució del grau. En la pòlissa d'assegurança, hi ha de figurar la denominació de l'oferta formativa, el número de l'expedient i el nombre d'alumnes.
En el cas del període FEMPO, no serà necessari subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents personals ja que els alumnes tendran la cobertura derivada de l'alta al sistema de la Seguretat Social. D'aquesta manera, només s'haurà de subscriure una pòlissa de responsabilitat civil.
26. Drets, obligacions i assistència de l'alumnat
1. La formació subvencionada pel SOIB és gratuïta per a l'alumnat.
2. El SOIB podrà establir beques i ajuts per als alumnes participants en aquesta convocatòria.
3. L'alumnat té coberts els riscs d'accidents i de responsabilitat civil derivats de l'assistència a la formació i el desplaçament mitjançant una pòlissa subscrita pel centre d'FP i, si escau, durant el període de formació en l'empresa, a la cobertura derivada de l'alta al sistema de la Seguretat Social i cobertura de riscs per una pòlissa de responsabilitat civil.
4. Les persones participants han de rebre el primer dia de classe el calendari del curs, el document de drets i obligacions de l'alumnat, i el material d'escriptori necessari per a dur a terme l'oferta formativa.
5. L'alumnat també ha de rebre un manual, editat o en suport informàtic, de tots els continguts de la formació.
6. El centre ha de subministrar als alumnes els equipaments (uniformes, eines, equips de protecció individual, etc.) necessaris per a desenvolupar la formació.
7. Els alumnes interessats a cursar el certificat de competència han de complir els requisits d'accés establerts per al grau B.
8. L'alumnat té l'obligació d'assistir al grau B i seguir-lo amb aprofitament. Quan l'absència es produeixi per causa justificada, aquesta persona ha d'avisar-ne el centre el primer dia d'absència, i ha de presentar al personal formador del grau el justificant corresponent en un termini inferior a cinc dies hàbils després de reincorporar-se. En cas de no fer-ho, causa baixa en l'oferta formativa.
Té la consideració de «falta justificada» la motivada per les circumstàncies següents:
Així mateix, la no assistència per motius de feina es considerarà falta justificada, amb una limitació d'un màxim del 15 % de la durada del grau.
D'una manera excepcional, té la consideració de falta justificada l'assistència a un procés de selecció de personal i la causada per força major (catàstrofes, vagues de transport, etc.).
També es consideren causes d'exclusió de l'alumne del grau B les següents:
Per a comprovar els termes indicats en els dos paràgrafs anteriors, la persona responsable del centre de formació, amb l'informe motivat previ del personal formador, ha d'advertir l'alumne que incorri en algun d'aquests supòsits i ha de deixar constància per escrit de tal fet, en un document en què s'ha d'indicar el nom de la persona, la data en la qual es produeix aquest fet i la descripció de la causa que ha motivat l'exclusió. En el cas que una mateixa persona sigui advertida en més de dues ocasions, se l'ha d'excloure automàticament del grau. Aquestes informacions s'han de comunicar al personal tècnic de seguiment.
9. Procediment de baixa de l'alumne. Quan tengui lloc alguna de les causes d'exclusió indicades, el centre ha d'emetre un informe motivat de les circumstàncies que en justifiquen l'expulsió i l'ha de traslladar al SOIB.
La persona responsable del centre de formació ha de notificar a l'alumne la baixa del curs.
10. Gestió de places vacants. Si hi ha places vacants, les poden cobrir aspirants que hagin quedat en reserva, sempre que no s'hagi superat el percentatge del 25 % de la durada del grau B.
11. Els alumnes han de complir la normativa en seguretat i prevenció de riscs laborals, segons el contingut del certificat de competència que s'imparteixi, durant el desenvolupament de l'oferta formativa.
12. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot fer la consulta dels informes de vida laboral durant i després de la finalització de la formació, excepte l'oposició expressa de les persones interessades, que s'ha de fer constar per escrit. En cas d'oposició, la persona interessada ha d'aportar la documentació.
13. Per a poder presentar-se a la prova d'avaluació final del grau B, els alumnes han de justificar una assistència, d'almenys, el 75 % del total d'hores del mòdul professional. Les faltes justificades (completes o parcials) es consideren assistència.
14. En el cas del període FEMPO, l'assistència i la participació adequada de l'alumnat són obligatòries. Per a poder avaluar l'alumne, ha d'haver assistir el 100 %, llevat dels casos en què hi hagi faltes i es justifiquin oportunament, sempre que no superin el 25 % de la durada total de l'estada en empresa.
15. Una persona pot cursar com a alumne més d'una oferta formativa a la vegada, sempre que no se superin les vuit hores d'ensenyament diàries i l'horari sigui compatible.
16. D'acord amb l'article 74 del Reial decret 659/2023, relatiu a la repetició de la formació, un certificat professional sols podrà cursar-se dues vegades com màxim, en cas de no haver-se superat. Quan circumstàncies excepcionals així ho justifiquin, el SOIB podrà autoritzar una tercera matrícula/inscripció.
27. Formació en empresa o organisme equiparat en règim general (FEMPO)
1. A la formació en empresa o organisme equiparat es desenvoluparan un conjunt d'activitats dirigides a completar i reforçar els resultats d'aprenentatge previst en el currículum dels corresponents graus B, i assolir les finalitats que estableix l'article 153 del Reial decret 659/2023.
2. La formació en empresa o organisme equiparat tindrà una durada 80 hores i inclourà resultats d'aprenentatge dels graus B. S'ha de programar una vegada que l'alumne ha finalitzat amb aprofitament la totalitat de graus B que conformen un grau C.
3. La formació en empresa té consideració de formació curricular, ja que contribueix a l'adquisició dels resultats d'aprenentatge del currículum i no suposarà la substitució de funcions que corresponen a un treballador o treballadora.
4. L'assignació de l'estada a l'empresa s'ha de dur a terme amb transparència i objectivitat, i es desenvoluparà quan s'hagin fet tots els graus B corresponents.
5. L'empresa s'ha de comprometre:
a) Garantir l'accés a les seves dependències al tutor o tutora dual del centre de formació professional per fer les visites i dur a terme les actuacions de revisió de la programació, valoració i supervisió del procés formatiu de la persona en formació.
b) Complir la programació de les activitats formatives acordades amb el centre de formació professional.
c) Supervisar i facilitar el seguiment individualitzat i la valoració del progrés de la persona en formació que ha de fer el tutor o tutora de l'empresa o organisme equiparat.
d) Complir tots els requisits que, en matèria de prevenció de riscs laborals, li siguin exigibles i proporcionar a la persona en formació, quan el lloc formatiu ho requereixi, els equips de protecció corresponents.
e) Complir i fer complir les normes de seguretat i higiene a la feina que estan vigents en cada moment.
f) Informar la representació legal de les persones treballadores sobre els acords subscrits, indicant almenys, les persones que s'incorporaran a l'empresa o l'organisme equiparat, el lloc o llocs en què desenvoluparan la formació i el contingut de l'activitat formativa.
6. El centre de formació professional establirà un acord marc o un conveni de cooperació amb l'empresa d'acord amb el model establert pel SOIB.
7. Cada persona en formació disposarà d'un pla de formació, que en garantirà la qualitat i el contingut d'acord amb el model que estableix el SOIB, el qual recollirà com a mínim els elements establerts a l'article 157 del Reial decret 659/2023.
8. L'alumnat podrà fer la formació en empresa en un màxim de dues ocasions en el marc d'una oferta formativa.
9. Poden quedar exempts del període de formació en empresa els alumnes que acreditin una experiència laboral mínima de sis mesos que es correspongui amb la formació cursada. A aquests efectes, es pot aportar l'experiència laboral dels cinc anys anteriors.
La justificació de l'experiència laboral es farà de conformitat amb el que estableix l'apartat 3 de l'article 177 del Reial decret 659/2023.
L'exempció s'ha de sol·licitar davant el SOIB, que resoldrà d'acord amb la documentació aportada per la persona sol·licitant.
10. Tot l'alumnat en el període FEMPO s'ha d'incloure en el sistema de Seguretat Social, d'acord amb la disposició addicional cinquantena segona del Reial decret llei 2/2023, de 16 de març.
Es pot destinar a les empreses la quantitat de 3 € per alumne/a i hora de pràctiques per compensar-ne l'execució. Aquesta compensació s'ha de concedir en règim de concessió directa, d'acord amb el que disposa l'annex II de l'Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre. A aquest efecte, l'empresa ha de presentar una sol·licitud de subvenció per al pagament del període de formació en empresa, d'acord amb el model normalitzat, en el termini de tres mesos des del dia següent a la finalització del període de formació en empresa de tots els alumnes assignats a la mateixa empresa, juntament amb la documentació que pertoqui, d'acord amb els models que es troben en el web <http://www.soib.es>.
De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com amb les de la Seguretat Social.
En cas que s'oposin a aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
En aplicació de l'article 95.1. k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, la persona interessada ha d'autoritzar la consulta d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària Estatal.
En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
En el cas que la persona o l'entitat interessada no sigui perceptora de la Comunitat Autònoma o en el cas que hi hagi hagut algun canvi respecte dels documents presentats anteriorment al SOIB, s'ha de presentar la documentació següent:
a) Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries.
b) Còpia del poder de representació de la persona que signa la sol·licitud.
28. Requisits i funcions del personal
28.1. Direcció acadèmica del centre de formació
La persona que ocupi la direcció acadèmica del centre de formació professional ha de complir els requisits que recull l'apartat 1.a) de l'article 168 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol o el que disposi la normativa aplicable i ha de supervisar el procés d'impartició, programació i avaluació de l'oferta formativa.
28.2. Tutor/a dual del centre de formació
1. En cada centre de formació, en els casos que tengui adjudicat el FEMPO, hi haurà la figura del tutor o tutora dual del centre, que desenvoluparà la seva tasca en estreta col·laboració amb el tutor o la tutora dual de l'empresa.
2. El tutor o tutora dual del centre de formació ha de fer les funcions que estableix l'article 60.3 de la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març.
28.3. Tutor/a dual d'empresa
1. Durant les sessions o els períodes de formació en l'empresa o organisme equiparat, el centre de treball ha de tenir la figura del tutor dual d'empresa, que faci un seguiment adequat de l'aprenentatge de tota l'oferta formativa programada, d'acord amb l'article 61 de la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, sempre en coordinació amb el tutor o la tutora del centre de formació.
2. Les funcions del tutor dual d'empresa són les que estableix l'article 61.3 de Llei orgànica 3/2022, de 31 de març i a l'article 162 del Reial decret 659/2023.
28.4. Persones formadores
1. Per a poder impartir la formació corresponent a l'oferta formativa de graus el personal formador ha de complir, com mínim, algun dels requisits establerts a l'article 168.1 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol o el que es disposi a la normativa aplicable, sens perjudici de que el centre de formació pugui exigir més requisits.
2. El centre d'FP ha de presentar al SOIB la documentació acreditativa del compliment dels requisits de les persones formadores, que estableix l'article 168.1 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol. Si el SOIB ja disposa d'aquesta documentació, s'ha d'indicar obligatòriament l'expedient on es troba.
3. El formador del grau ha de fer les funcions de tutoria relacionades amb el reforç del procés d'aprenentatge dels alumnes. S'han de programar un mínim de dues hores setmanals de tutoria.
4. El centre haurà de tenir, almenys, el 60 % de l'equip docent de tota l'activitat formativa executada en el marc d'aquesta convocatòria, amb els requisits acadèmics recollits a l'apartat a) de l'article 168.1 del Reial decret 659/2023.
L'equip docent es compon del personal formador del grau B i el director acadèmic del centre.
28.5 Persona experta del sector productiu
1. El SOIB podrà autoritzar que els centres del Sistema de formació professional contractin professionals experts del sector productiu, no necessàriament titulats, per a impartir l'oferta de formació quan es produeixi alguna de les circumstàncies següents que descriu l'article 170 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol:
a) Que sigui necessari per a cobrir les necessitats d'FP una vegada esgotades les vies ordinàries.
b) Que sigui necessari per a garantir el domini de processos específics del sector productiu.
2. Per a poder utilitzar aquesta figura en el cas que descriu l'article 170 a), el centre d'FP haurà d'haver presentat una oferta d'ocupació al SOIB per a aconseguir un formador que compleixi els requisits, i haver-ne quedat deserta.
3. Per a poder utilitzar aquesta figura, en el cas que descriu l'article 170 b), el centre de formació haurà de presentar sol·licitud al SOIB justificant la necessitat d'aquesta persona experta.
4. En tot cas, en els dos supòsits, aquesta persona haurà d'acreditar una experiència laboral d'almenys 1 any, amb un mínim de 900 hores treballades en total, durant els 10 darrers anys, relacionada amb els continguts de la formació que s'ha d'impartir.
28.6. Personal de suport especialitzat a persones amb discapacitat i col·lectius amb dificultats d'inserció sociolaboral
1. Les entitats disposaran de personal especialitzat per a donar suport pedagògic als alumnes, per adaptar-hi els mitjans didàctics i per avaluar-los, amb la finalitat de millorar les condicions en què aquests alumnes reben la formació i afavorir la igualtat d'oportunitats.
2. El personal especialitzat ha de tenir la titulació acadèmica o l'experiència professional relacionades amb l'atenció dels col·lectius esmentats.
3. Aquest personal també podrà assumir les funcions de tutoria relacionades amb el reforç del procés d'aprenentatge dels alumnes i ser la figura de tutor dual del centre d'FP.
29. Seguiment i control de la formació
El SOIB ha de fer actuacions de seguiment, avaluació i control de les ofertes formatives, mitjançant actuacions in situ, a l'inici, durant l'execució i ex post.
Les actuacions que es facin han de comprendre el seguiment de l'activitat formativa en el lloc en què s'imparteix, a l'inici i mentre es dugui a terme. Es pot fer a través d'evidències físiques i testimonis recollits mitjançant entrevistes als responsables de formació, als alumnes i als formadors, a fi de comprovar la posada en marxa i l'execució de l'activitat formativa, i també sobre els continguts, el nombre real de participants, les instal·lacions i els mitjans pedagògics.
En el marc d'aquestes actuacions, es poden fer requeriments per a esmenar les incidències detectades.
A fi de poder fer efectiu el seguiment i el control, els centres d'FP estan obligats a facilitar les tasques de seguiment, control i avaluació del grau; permetre al personal del SOIB accedir a les instal·lacions, així com facilitar els documents i altra informació que els requereixin. Els tècnics del SOIB han d'estendre una acta de seguiment de cadascuna de les visites que facin. Aquesta acta s'ha d'aixecar el mateix dia de la visita i se n'ha de lliurar una còpia al centre. En el cas que es detectin deficiències o irregularitats, s'han de fer constar en l'acta i el centre disposarà d'un termini de deu dies, per fer les al·legacions que estimi pertinents i, si escau, per a esmenar les deficiències. Si les deficiències o les irregularitats detectades no afecten substancialment el contingut bàsic de l'actuació encomanada, s'ha de requerir al centre d'FP que els esmeni i s'ha d'assenyalar un termini de deu dies per a fer-ho.
El SOIB pot suspendre d'una manera cautelar un grau quan s'observin anomalies que repercuteixin en el desenvolupament normal de la impartició de la formació, tal com estableix l'article 18.5 de l'Ordre EFP 942/2022, de 23 de setembre.
En el cas que les deficiències o les irregularitats detectades afectin substancialment el contingut bàsic de l'actuació o facin impossible continuar el grau, i també en el cas de no ser esmenades en el termini concedit, s'ha d'iniciar un procediment de reintegrament, de conformitat amb l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions. Així mateix, si escau, pot ser causa d'inici d'un procediment de suspensió temporal o definitiva de la condició de centre autoritzat.
Les infraccions que es detectin durant les actuacions de seguiment i control s'han de fer constar en els informes que emetin les persones que duguin a terme aquestes funcions, i aportar les proves que, si escau, les documentin. Aquestes actuacions poden donar lloc al trasllat a la unitat de la Inspecció de Treball i de la Seguretat Social competent, a l'efecte d'obrir el procediment sancionador corresponent.
Els resultats dels qüestionaris per a avaluar la qualitat i els resultats de l'avaluació de la formació impartida pel centre d'FP es podran tenir en compte en convocatòries futures com a criteri de valoració per a concedir les subvencions.
30. Gestió de la formació
1. Per a gestionar i executar la formació, els centres de formació han de complir les instruccions que estableix el SOIB en la guia de gestió de l'oferta formativa i els terminis que es preveuen en el cronograma corresponent, els quals es troben en el fons documental de l'aplicació informàtica del SOIB.
2. Els centres d'FP estan obligats a comunicar amb antelació al SOIB tots els canvis que es produeixin en la planificació i la programació de les ofertes formatives (calendari impartició, horaris, formadors, avaluació, etc.), tal com estableix la guia de gestió.
3. Els centres de formació han de presentar al SOIB, en els terminis establerts, les dades o documents següents:
A més, per al període FEMPO, s'han de presentar els acords amb empreses i organismes equiparats un mínim de quinze dies abans de la data d'inici del període de formació en empresa.
31. Avaluació i acreditació de la formació
31.1 Avaluació
La formació que s'imparteixi en virtut d'aquesta convocatòria s'ha d'avaluar segons les directrius que estableix el SOIB en la guia de gestió d'ofertes formatives, i d'acord amb el que estableix el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol.
Els mètodes i els instruments d'avaluació s'han d'adequar a les diferents metodologies d'aprenentatge, així com a la naturalesa dels diferents tipus de resultats que s'han de comprovar i s'han d'acompanyar dels suports corresponents per a la correcció i la puntuació, de manera que es garanteixi l'objectivitat, fiabilitat i validesa de l'avaluació. A més, el sistema d'avaluació haurà de considerar les característiques pròpies dels participants i el caràcter pràctic de la formació i adaptar-hi els instruments d'avaluació.
L'avaluació final atendrà a la globalitat dels resultats d'aprenentatge. Per a poder presentar-se a la prova d'avaluació final del mòdul professional, l'alumne n'haurà de justificar una assistència, d'almenys, el 75 per cent de les hores.
El mòdul professional té una qualificació numèrica, entre un i deu, sense decimals, i queda reflectit com a «superat» o «no superat» juntament amb la qualificació numèrica esmentada. Es consideraran positives les puntuacions iguals o superiors a cinc punts.
Les actes d'avaluació dels graus B hauran de:
a) Deixar constància dels resultats obtinguts per les persones en formació.
b) Ser signades pel formador o formadora o persona experta i la persona responsable del centre o l'entitat on s'hagi impartit l'oferta formativa.
c) Incloure la identificació dels alumnes amb nom, cognoms, DNI, NIE o document d‘identificació equivalent, i resultats de la qualificació; tot això, d'acord amb els models de l'annex I del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol.
L'expedient acadèmic de la persona en formació és el document oficial que inclou la informació relativa al procés d'avaluació de cada persona en formació, i s'obrirà al moment de l'inici de l'oferta formativa al centre segons directrius establertes pel SOIB.
A l'expedient acadèmic, hi ha de figurar, juntament amb les dades d'identificació del centre i les dades personals de la persona en formació, l'oferta formativa, la data d'execució, els resultats obtinguts i la data de proposta d'acreditació o certificat. A més, si escau, ha de quedar custodiat al centre l'informe del període de formació en empresa, realitzat pel tutor o tutora d'empresa o organisme equiparat.
31.2 Acreditació de la formació
La formació adreçada a obtenir graus B s'ha d'acreditar d'acord amb el que disposen la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional i el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol pel qual es desplega l'ordenació del Sistema de formació professional.
En el marc d'aquesta convocatòria:
El SOIB expedirà, prèvia sol·licitud:
Quan es publiqui el Catàleg d'estàndards de competència i els models definitius de certificats professionals, certificats de competència i acreditacions parcials de competència corresponents als graus A, B i C, i es disposi de les aplicacions amb les actualitzacions necessàries, s'expediran els corresponents certificats amb els nous formats.
L'òrgan competent per a expedir certificats professionals (graus C) és el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del SOIB, i per a expedir certificats de competència (grau B) és la direcció del SOIB.
La sol·licitud es farà mitjançant enllaç següent: https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/tramite/3435849
Per una altra banda, si una persona ha cursat ofertes formatives de graus en centres de la Xarxa de Centres de Formació Professional gestionats per l'administració educativa i en centres de la Xarxa de Centres de Formació Professional gestionats per l'administració laboral, el competent per a expedir el certificat professional serà aquell al qual pertany el centre on ha cursat la darrera formació.
Pel que fa als certificats provisionals corresponents a la formació de graus B i C, i d'acord amb el que estableix la Resolució de la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears per a aprovar l'actuació administrativa automatitzada per a generar certificats professionals provisionals, certificats de competència provisionals i acreditacions parcials de competència provisionals amb la creació d'un segell electrònic del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), els expedirà el SOIB mitjançant l'aplicació informàtica de gestió ESOIB i els centres de formació els facilitaran als alumnes mitjançant la mateixa aplicació.
32. Compatibilitat amb altres ajuts
En el supòsit d'obtenir altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos destinats a finançar aquestes accions, són incompatibles amb la subvenció destinada a la mateixa finalitat, per la qual cosa s'ha de minorar en la quantitat ja percebuda.
33. Protecció de les dades de caràcter personal
En relació amb la protecció de dades de caràcter personal, són aplicables el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i la lliure circulació d'aquestes dades, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personal i garantia dels drets digitals.
34. Règim sancionador
El règim d'infraccions i sancions aplicable en l'àmbit de la formació professional és el que es regula en el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, i en l'article 17 de l'Ordre EFP/942/2022, de 23 de setembre.
Tot el que no preveu el règim d'infraccions i sancions establert en el paràgraf anterior, hi ha d'estar en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
ANNEX 2
Material bàsic que s'ha de proporcionar als alumnes, tal com estableix l'apartat 17.f) de l'Annex 1 d'aquesta resolució:
El llapis de memòria i el bolígraf han de dur el logotip del SOIB.
El quadern ha de dur els logotips del SOIB, el Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports i l'entitat de formació amb la mateixa mida.
Aquests materials s'han de procurar fabricar amb les millors condicions de sostenibilitat mediambiental.