Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

MANCOMUNITAT SERVEIS PÚBLICS INSULARS

Núm. 548905
Aprovació definitiva del Reglament regulador relatiu al servei de punts nets a l'illa de Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern de la Mancomunitat Intermunicipal de Serveis Públics Insulars en sessió Ordinària celebrada el dia 3 de juliol de 2024, va adoptar entre altres els següents ACORDS:

PRIMER. Aprovar inicialment el reglament regulador RELATIU AL SERVEI DE PUNTS NETS A L'ILLA D'EIVISSA, amb el text que figura en l'expedient.

SEGON. Sotmetre aquesta Ordenança a informació pública i audiència dels interessats, mitjançant publicació d'anunci en el Butlletí Oficial d'Illes Balears , i publicació del text en el portal web de l'entitat http://mancomunidadserviciospublicosdeibiza.sedelectronica.es/ i tauler d'anuncis de l'entitat, pel termini de trenta dies hàbils perquè puguin presentar reclamacions o suggeriments, que seran resoltes per la Mancomunitat.

TERCER. Recaptar directament l'opinió de les organitzacions o associacions reconegudes per llei que agrupin o representin a les persones els drets o els interessos de les quals legítims es veiessin afectats per la norma i els fins de la qual guardin relació directa amb el seu objecte.

De no presentar-se reclamacions o suggeriments durant el termini d'exposició al públic, l'acord d'aprovació inicial, s'elevés a definitiu, sense necessitat d'acord exprés per la Junta de Govern de la Mancomunitat.

QUART. Vist que en el període d'exposició al públic amb data inicial 09 de juliol de 2024 i data final 21 d'agost de 2024 no es van presentar reclamacions, el reglament regulador RELATIU AL SERVEI DE PUNTS NETS A L'ILLA D'EIVISSA s'eleva a definitiu.

El que es fa públic per a general coneixement i en compliment dels acords.

 

(Signat electrònicament: 3 de setembre de 2024)

El president Andreu Roig Mari

 

REGLAMENT REGULADOR.

SERVEI DE DEIXALLERIES DE L'ILLA D'EIVISSA.

ÍNDEX.

TÍTOL I: OBJECTE I COMPETÈNCIA 

Article 1. Objecte 

Article 2. Competència 

TÍTOL II: SERVEI DE DEIXALLERIA 

Article 3. Servei de deixalleria 

Article 4. Prestacions 

Article 5. Atenció al públic 

TÍTOL III: USUARIS 

Article 6. Tipus d'usuaris 

Article 7. Obligacions 

TÍTOL IV: RESIDUS 

Article 8. Residus 

Article 9. Gestió dels Residus 

TÍTOL V: GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA 

Article 10. L'empresa concessionària. 

Article 11 . Control i funcionament de l'explotació. 

Article 12. Conservació i manteniment de les instal·lacions. 

Article 13. Personal responsable de la deixalleria. 

TÍTOL VI: ASPECTES ECONÒMICS. 

Article 14. Import del servei i revisió anual (periòdica). 

Article 15. Recaptació de tarifes. 

Article 16 . Control financer del servei. 

TÍTOL VII: SEGUIMENT. 

Article 17 . Control i seguiment tècnic del servei. 

TÍTOL VIII: INFRACCIONS. 

Article 18. Tipus d'infraccions. 

Article 19. Causes d'agreujament. 

Article 20. Sancions. 

TÍTOL IX: VIGÈNCIA. 

Article 21. Vigència. 

L'objecte del present reglament és establir la regulació per a la gestió i funcionament de les deixalleries, com instal·lacions destinades a la recollida selectiva i tractament de residus generats per les llars i petites empreses.

Considerant que els residus són un problema ambiental i sanitari que requereix mesures efectives per minimitzar-ne l'impacte i que la gestió adequada dels residus és essencial per protegir el medi ambient i la salut pública i contribueix al desenvolupament sostenible.

Per tant, la regulació del funcionament de les deixalleries és una necessitat evident en la mesura que es tracta d'instal·lacions essencials per a la gestió adequada dels residus. A més, el seu ús i la seva gestió ha de ser segur i eficient per garantir la protecció del medi ambient i la salut pública.

El Reglament de Funcionament del Servei de Deixalleries té com a objectiu establir les bases per a la gestió adequada d'aquestes instal·lacions, definint les seves condicions tècniques, operatives i administratives. Així mateix, busca fomentar la participació ciutadana en la gestió de residus, promovent l'educació i la sensibilització ambiental.

El reglament s'ha elaborat amb la participació dels agents implicats en la gestió de residus, com ara les administracions públiques implicades, empreses del sector i ciutadania en general. D'aquesta manera, es vol garantir l'adequació del reglament a les necessitats i demandes reals de la societat.

En definitiva, el Reglament de Funcionament del Servei de Punts Nets és una eina essencial per a la gestió dels residus a l'illa d'Eivissa.

 

TÍTOL I OBJECTE I COMPETÈNCIA

Article 1. Objecte

És objecte d'aquest Reglament la regulació de les condicions bàsiques que han de regir la prestació del servei públic de la Xarxa Insular de Deixalleries, a través de les instal·lacions de Ca Na Palava i Can Sançó, al municipi de Santa Eulària des Riu, Cala de Bou i Can Guerxo, al municipi de Sant Josep de Sa Talaia, Ses Païsses i Cor de Jesús al municipi de Sant Antoni de Portmany, així com la gestió de les 2 deixalleries mòbils i del servei de recollida d'oli vegetal a través de contenidors a la via pública. També les possibles ampliacions d'infraestructures i equipaments que es puguin adherir a la Xarxa.

Article 2. Competència

L'activitat pròpia d'aquest servei esdevé assumida per la Mancomunitat Intermunicipal de Serveis Públics Insulars la xarxa insular de Deixelleries d'Eivissa, la cessió de les deixalleries de Ca Na Palava i Can Sançó, al municipi de Santa Eulària des Riu, Cala Bou i Can Guerxo, al municipi de Sant Josep de Sa Talaia, Ses Païsses i Cor de Jesús al municipi de Sant Antoni de Portmany, aprovat per Acord de la Junta de Govern de data 21 de Juliol de 2010. La Mancomunitat prestarà aquest servei en règim de gestió indirecta.

 

TÍTOL II SERVEI DE DEIXALLERIA

Article 3. Servei de deixalleria

L'objecte d'aquest servei és gestionar les instal·lacions de deixalleries com a centres de recepció i emmagatzematge de residus aportats pels ciutadans i productors de l'Illa d'Eivissa, i prèviament seleccionats per ells, que no són objecte de recollida a la via pública o què són un complement a la recollida selectiva que es realitza als municipis, per tal de proporcionar una correcta gestió de cada residu i prioritzar la seva revaloració.

Article 4. Prestacions

Les prestacions que inclou el servei són:

b. Obertura i atenció al públic de les instal·lacions de les deixalleries.

c. Funcionament del servei de deixalleries mòbils i de recollida d'oli vegetal a través de contenidors situats a la via pública.

d. Gestió dels residus aportats pels usuaris (recepció, adequació i retirada), segons la normativa vigent

e. Control del funcionament de les explotacions.

f. Control financer del servei.

g. Manteniment i conservació de les instal·lacions de les deixalleries.

h. Recaptació de la tarifa que la Mancomunitat estableixi per als usuaris de les deixalleries.

Article 5. Atenció al públic

Les deixalleries funcionaran durant un mínim de 40 hores a la setmana, incloent dies festius en el seu horari. Les deixalleries no tancaran per vacances. Només tancaran les festivitats del dia del treballador (1 de maig), dia de Nadal (25 de desembre) i dia d'any nou (1 de gener).

 

TÍTOL III USUARIS

Article 6. Tipus d'usuaris

6.1. Usuaris particulars.

Els usuaris de la Xarxa Insular de Deixalleries, són els ciutadans de l'lla d'Eivissa, que resideixin a l'Illa d'Eivissa o bé siguin titulars d'un habitatge a l'Illa.

També tindran la consideració d'usuaris, aquelles persones que tinguin subscrit un contracte de lloguer d'un habitatge a l'Illa.

La condició d'usuaris es podrà acreditar mitjançant presentació del rebut del subministrament d'aigua o escombraries del respectiu habitatge. Els residents a l'Illa d'Eivissa, serà suficient l'exhibició del seu Document Nacional d'Identitat, per acreditar la seva condició d'usuaris.

Aquest tipus d'usuaris, en cas de superar els límits d'aportació previstos per a cada tipologia de residus, seran considerats com a productors singulars i hauran d'abonar les taxes previstes, segons l'establert a l'ordenança fiscal.

 

6.2.Productors singulars.

Tindran aquesta consideració els titulars de comerços, serveis i activitats industrials de l'Illa d'Eivissa. Podran acreditar la seva condició mitjançant alta de IAE o la corresponent llicència d'activitat, en el municipi on l'exerceixen.

Aquest tipus d'usuaris es consideraran sempre productors singulars i hauran d'abonar sempre la taxa fixada en l'ordenança fiscal segons la tipologia de material, independentment de la quantitat aportada.

Donat que les Deixalleries son instal·lacions concebudes per a l'aportació de residus d'origen domiciliari, la Mancomunitat podrà establir limitacions d'entrades (quantitats màximes de materials, nombre d'aportacions, etc) per aquest tipus d'usuaris amb la finalitat de no comprometre la operativitat de les instal·lacions. En aquest sentit es podran establir igualment sistemes per la detecció i identificació d'usuaris professionals no registrats com a tals.

6.3. Altres usuaris.

Aquells usuaris que no reuneixin els requisits anteriors, hauran de demanar autorització prèvia a la Mancomunitat.

Es podran establir convenis amb entitats sense ànim de lucre perquè realitzin a les instal·lacions activitats d'educació ambiental enfocades a la gestió de residus.

Amb la finalitat de fomentar la reutilització, la Mancomunitat també articularà els mecanismes necessaris per garantir la participació d'entitats sense ànim de lucre dedicades a la reutilització dels Residus. Aquestes entitats tindran accés a les instal·lacions segons els convenis o acords que estableixin amb la Mancomunitat, per seleccionar aquells Residus que consideri adequats per a la seva activitat.

6.4. Resten exclosos d'aquest servei els usuaris que tinguin la consideració de grans productors residus (>10 Tn anuals residus perillosos o >1.000 Tn anuals residus no perillosos)

Article 7. Obligacions

7.1. Són obligacions dels usuaris.

  • Facilitar les dades, si s'escau, en el moment de l'entrada al recinte, i informar del material que es porta. En aquest sentit es permetrà la revisió/control dels residus pel personal de la deixalleria.
  • Seguir en tot moment les indicacions del personal de recepció per a dirigir-se al lloc de descàrrega, respectant la senyalització, i respectar i complir en general les instruccions del personal del servei.
  • Dipositar els materials als contenidors corresponents seguint les següents indicacions. Els productes han de ser dipositats directament, pel públic de manera selectiva al contenidors de cada categoria de residus, seguint les directrius del responsable del servei, excepte els residus perillosos que seran manipulats pel personal de la deixalleria. En cap cas seran dipositats al terra i s'evitarà que quedin restes al terra i al voltant dels contenidors.

7.2. Els usuaris podran consultar qualsevol dubte al personal responsable del servei.

 

TÍTOL IV RESIDUS

Article 8. Residus

8.1. Residus admissibles. Les deixalleries admetran els següents residus:

Residus municipals ordinaris.

- Paper i cartró (PAP): Representa la fracció de recollida selectiva corresponent als envasos domèstics de paper/cartró adherits a Ecoembes (marcats amb el punt verd), així com els envasos de cartró comercial. Es dipositaran plegats al contenidor de paper/cartró.

- Envasos de Vidre (VID): representa la fracció de recollida selectiva corresponent als envasos de vidre adherits a Ecovidrio (marcats amb el punt verd). Es dipositaran al iglú verd.

- Envasos lleugers (ELL): Representa la fracció de recollida selectiva corresponent als envasos lleugers domèstics adherits a Ecoembes (marcats amb el punt verd ): llaunes metàl·liques, brics, envasos i bosses de plàstic, film, porexpan, etc. Es dipositaran al contenidor d'envasos lleugers.

- Cápsulas café (CAP): Es tracta de càpsules de plàstic i alumini. Es recolliran independentment de la seva marca i disseny.

- Vidre Pla (VIP): vidre pla (tot excloent els miralls) provinent de finestres i portes, llunes de vehicles, vidre armat/antixoc, expositors, etc.

- Ferralla diversa (FER): Son restes en les que el 80% del material que el conforma és fèrric (bigues, restes d'obra, armaris, prestatgeries, hamaques de platja, cadires, estructures, etc.). També s'admetrà en aquesta categoria restes de cablejat tot i que després es gestioni separadament.

- Altres Metalls Valoritzables (MET): coure, plom, alumini, estany, etc.

- Aparells elèctrics o electrònics sense CFCs (RAEE): qualsevol aparell electrònic (o component del mateix) que no contingui CFC o altres substàncies perilloses.

- Cintes i discos: CDs, DVDs, Vinils, cintes magnètiques i disquets (CID).

- Tèxtils, roba i sabates (TEXT).

- Olis vegetals usats de procedència de particulars (OLV).

- Poda (JAR): restes de poda

- Runes (RUN): residus inerts de construcció i demolició sense impropis (entenent com a impropis restes d'asfalt, ferros, plàstics, cartró, etc.. Les runes amb impropis no s'acceptaran ja que la seva destinació serà una planta de triatge de RCDs.

- Poliestirè expandit (PSE): El Porexpan provinent d'envasos domèstics es gestionarà a través d'Ecoembes per tant pertany a la categoria ELL i el porexpan de procedència industrial (del qual es cobrarà taxa sempre) s'enviarà a centres de reciclatge.

- Pneumàtics de cotxe (PNE): es consideren pneumàtics les cobertes de cautxú i les cobertes juntament amb la llanta. El gestor de la deixalleria lliurarà el residu a un gestor que s'encarregarà de retirar les llantes per a la seva recuperació com a ferralla en els casos que l'usuari les entregui juntament. El preu de gestió serà el mateix a les dues opcions.

- Voluminosos i altres residus (VOL): Tots aquells residus de gran mida que no tinguin una categoria diferenciada en aquest apartat. En principi es tracta de residus no valoritzats i que actualment no tenen una gestió diferenciada a la deposició a l'abocador insular de Ca na Putxa. En aquesta tipologia entren gran quantitat de residus de diversa naturalesa: mobiliari de materials diversos (plàstic, fusta, etc.), joguines, En aquesta fracció existeixen diversos tipus de residus potencialment valoritzables, especialment per a la seva reutilització. Els materials que es detallen en els punts següents son materials voluminosos segregats per la seva gestió separada i valorització.

- Matalassos (MAT) tipologia específica de voluminosos que s'haurà de segregar i gestionar de forma separada per al seu enviament a planta de reciclatge/valortizació.

- Palets (PAL) Material específic voluminós de fusta que es segregarà per la seva gestió i reciclatge/valorització individualitzada.

- Fusta (FUS): Tot tipus d'elements voluminosos de fusta generalment tractada, no procedent de jardineria (restes de mobles, palets, taulons, prestatges, etc.) que es segregaran per al seu reciclatge/valorització.

- Plàstics Valoritzables (PLA): Aquesta categoria correspon a elements voluminosos epecífics de material plàstic de diversa tipologia que es segregaran separadament per la seva gestió i reciclatge/valorització individualitzada (Big-bags usats, Paracolps, Caixes, Contenidors (testos), etc.) Aquesta categoria podrà ser ampliada amb altres tipologies específiques com: mobiliari, contenidors, canonades i làmines de PE, PP o PVC, etc… en cas d'haver estat ofertades.

- Films d'embalatge (FIL). Aquesta categoria inclou films de plàstic destinats a l'embalatge, ja siguin làmines llises, bombolles, etc. Aquesta categoria es gestionarà separadament en cas d'haver-se ofertat.

- Escumes (ESC). En aquesta categoria s'inclouen escumes emprades per acolxat de mobiliari (sofas, seients, etc.). La seva composició i tipologia pot ser diversa: Poliuretà, D*, HR*, etc. Aquesta categoria es gestionarà separadament en cas d'haver-se ofertat. El material s'haurà d'entregar lliure d'humitat per part dels usuaris.

Residus perillosos d'origen domèstic o assimilables.

- Fluorescents i llums de vapor de mercuri (FLU): Es lliuraran al SIG corresponent.

- Bateries (BAT): Bateries d'àcid i Plom (cotxes, motos, tractors, etc). així com altres tipus de bateries (Ni-Cd, liti, etc), que també seran acceptades.

- Altres Bateries (ABAT)

- Piles (PIL): Piles de botó i piles de bastó. Seran lliurades al SIG corresponent.

- Aparells elèctrics o electrònics amb CFCs (RAEE CFC): Frigorífics i electrodomèstics amb CFC (o altres substàncies perilloses). Seran lliurats al SIG corresponent.

- Olis minerals usats (OLM)

- Tòners i cartutxos de tinta (TON) de fotocopiadores i impressores.

- Radiografies (RAD)

- Bengales (BEN)

- Extintors (EXT)

- Bombones Camping Gas (BGC)

- Restes de fibrociment, asbest i amiant (ASB).

Altres Residus Perillosos en petites quantitats:

  • ARE liquids: acids (salfumant, àcid de bateries, fixador fotogràfic, ...), bases (lleixiu, revelador fotogràfic, desembussadors d'aigüeres, ...), dissolvents (aiguarràs, anticongelants, ...), olis lubricants no regenerables, aditius de formigó,etc. En aquesta categoria s'inclouen categories més específiques que s'hauran de segregar i gestionar separadament com son:
  • ARE químics (AREquim): Reactius de laboratori i agroquímics
  • ARE inflamables (AREinf): Combustibles, Pintures, dissolvents, coles i aerosols.
  • ARE sòlids: sòlids/pastosos (adhesius, coles, pintures i vernissos, ceres...), productes fitosanitaris (pesticides, adobs... amb textura granulada), tela asfàltica i altres materials aïllants, cosmètics, medicaments (acceptats als punts SIGRE), productes particulars (termòmetres, residus mercurials, plaguicides (mata-rates, insecticides, etc),
  • ARE envasos: envasos contaminats metàl·lics o plàstics (que hagin contingut qualsevol tipus de substància perillosa) no adherits a Ecoembes, i altres tipologies d'envasos que requereixin una gestió diferenciada.

Els residus detallats en aquest apartat hauran de gestionar-se de manera segregada prioritzant en tot cas la seva reutilització, reciclatge i valorització enfront de tractaments finalistes o dipòsit controlat.

8.2. Residus no admissibles. Les deixalleries no admetran els següents residus:

  • Escombraries domèstiques (fracció de Rebuig).
  • Residus barrejats.
  • Residus no identificats o sense classificar.
  • RAEE us professional/Industrial.
  • Residus orgànics excepte restes de poda i jardineria
  • Residus hospitalaris: no s'acceptarà cap tipus de residu procedent d'hospitals, clíniques, farmàcies o veterinaris.
  • Deixalles o femtes produïdes en escorxadors, laboratoris, casernes, parcs urbans o altres establiments similars, tan públics com privats.
  • Altres residus explosius i/o radioactius.
  • Residus generats per activitats mineres o extractives.
  • Residus ramaders o agrícoles.
  • Vehicles i artefactes nàutics al final de la seva vida útil. (excepte el cas de les bengales que s'acceptaran si així s'ha ofertat com a millora)
  • Objectes trobats que han estat lliurats a la policia, abans dels terminis que estableix el Codi Civil.
  • Objectes procedents de decomisos, atès que, segons la legislació vigent, aquests materials són responsabilitat de l'Estat
  • Qualsevol altre material que, pel seu contingut o forma de presentació, pugui qualificar-se de perillós per la instal·lació o els seus treballadors.
  • Fems o restes d'animals

8.3 No obstant l'anterior, en els plecs de licitació serà possible incloure una ampliació dels residus admissibles, en concepte de millores a cost zero per a la Mancomunitat que hauran de ser segregats i gestionats en cas d'haver estat ofertats pel licitador del servei. Així mateix, la Mancomunitat podrà incloure noves tipologies admissibles que hauran de ser segregats i gestionats pel licitador, realitzant-se en aquest cas, la corresponent regularització econòmica si aquests materials generen un cost o uns ingressos no contemplats inicialment.

8.5 Sistemes integrats de gestió (SIG).

Tal i com s'ha previst al model econòmic, alguns dels residus es gestionen mitjançant un SIG, per tant, el seu cost de gestió es zero. Si durant la duració del contracte s'autoritzen nous SIG per altres tipologies de residus, o bé la Mancomunitat, ajuntaments o Consell d'Eivissa signen convenis de col·laboració amb entitats gestores d'altres tipus de residus, suposarà per al concessionari i prèvia notificació al mateix, per part de la Mancomunitat, que aquests nous residus es lliuraran a l'entitat corresponent i el seu cost de gestió serà zero.

La classificació per la tipologia de residus recollida en aquest apartat és independent d'altres classificacions exigides per l'adjudicatari, pels gestors finals de residus o per altres agents del mercat i administracions competents en residus. En tot cas, serà responsabilitat de l'adjudicatari realitzar la classificació necessària per tal de poder mantenir la tipologia i el conseqüent destí final de cada tipus de residus, segons el recollit en aquest reglament i en el plec tècnic.

8.5. L'entrada de residus admissibles a les Deixalleries es realitzarà sense limitacions per als usuaris particulars, excepte pel que fa el pagament de les taxes establertes en l'ordenança municipal si es superen els límits establerts. Així mateix, en alguns casos, la Mancomunitat podrà establir límits d'admissió en funció de la capacitat operativa de les instal·lacions per tal d'evitar-ne la seva saturació.

Pel que fa l'entrada de materials admissibles per part d'usuaris professionals, aquesta sempre estarà subjecte al pagament de taxes, segons l'establert a la ordenança fiscal. En aquest cas la Mancomunitat establirà igualment límits d'aportació en funció de la capacitat operativa de les instal·lacions per tal d'evitar-ne la seva saturació.

Article 9. Gestió dels Residus

9.1. La manipulació dels residus perillosos a les deixalleries ha d'evitar la barreja de diferents residus i el vessament accidental de substàncies contaminants al medi. La manipulació i emmagatzematge d'aquests residus sempre es farà per part del personal de les deixalleries amb tota la cura necessària i no es permetrà que l'usuari entri en contacte amb els llocs on es troben dipositats aquesta mena de residus:

  • Fluorescents: S'assegurarà que durant la seva manipulació no es trenquin i s'emmagatzemaran amb les garanties necessàries pel seu correcte transport.
  • Bateries: L'emmagatzematge de bateries s'efectuarà en un lloc tancat, ventilat i estanc. Les bateries seran col·locades de forma que no es vessin els líquids que contenen.
  • Fibrociment i restes que contenen asbest: El material haurà de ser entregat per part del usuaris en bosses homologades. A la deixalleria es dispensaran bosses homologades per als usuaris que ho sol·licitin.
  • Bengales i explosius: Es gestionaran específicament com a tals dipositant-los de manera individualitzada en armari homologat per la seva posterior entrega a gestor autoritzat.
  • Bombones a pressió: Es manipularan de manera que no es produeixin fuites, evitant colps, temperatures extremes,etc.
  • Residus especials líquids:
  • En el moment de la retirada dels residus líquids recollits, s'han de prendre les disposicions necessàries per evitar vessaments, sobretot, en el cas de transvasaments de recipient.
  • S'avisarà al públic dels riscos i de la prohibició formal de barrejar les diferents substàncies amb altres de característiques diferents.
  • Piles: Caldrà garantir la separació entre piles de botó i la resta, per tal de tractar correctament cadascuna.
  • Frigorífics i electrodomèstics amb materials perillosos: S'assegurarà durant la seva manipulació que no es trenqui el circuit de refrigeració.
  • Olis minerals, vegetals i de cuina usats:
  • En el moment de la retirada dels olis recollits, s'han de prendre les disposicions necessàries per evitar vessaments, sobre tot en els canvis de recipient.
  • S'avisarà al públic dels riscos i de la prohibició formal de barrejar els olis usats de motor amb altres olis de característiques diferents

9.2. L'empresa concessionària del servei de les deixalleries garantirà la gestió dels residus perillosos d'acord amb la legislació vigent i lliurarà la documentació d'acceptació o rebuts dels residus que accepti a petició de l'usuari.

9.3 Tots els residus detallats anteriorment seran recollits separadament, d'acord amb la seva tipologia i/o sistema de gestió. Es prioritzarà qualsevol sistema de gestió o tractament que suposi una millora ambiental. En els quals respecta als residus perillosos, seran gestionats sempre que sigui possible de manera segregada.

 

TÍTOL V GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA

Article 10. L'empresa concessionària.

L'empresa concessionària s'encarregarà de la gestió del residus aportats pel usuaris respectant la normativa vigent. En concret serà responsable de:

  • la recepció del tipus de residus que disposa aquest reglament aportats pels usuaris que estableix aquest reglament, en les quantitats i horaris establerts
  • l'adequació dels residus:

a. Guiar a l'usuari en la primera classificació que ha de realitzar dels residus

b. Disposició i manipulació correcta dels residus, segons la normativa vigent, per a la seva classificació definitiva en la deixalleria.

c. Condicionament pel transport/buidament dels contenidors en les condicions adequades

  • la retirada dels residus per a la seva correcta gestió, segons la normativa vigent, amb destinació als tractadors o abocadors autoritzats, prioritzant la seva revaloració. Els productes recollits s'evacuaran vers les instal·lacions de tractament o valoració adequades i autoritzades. Es buscarà obtenir el grau de reciclatge més elevat possible
  • En l'interior del recinte de la deixalleria no es pot dur a terme cap operació de recuperació, sense autorització expressa de la Mancomunitat, excepte els treballs propis de desballestament i classificació de materials valoritzables.
  • La gestió dels residus (fins i tot els inclosos a les millores que puguin ser admeses en els plecs de condicions) serà sempre a risc i ventura durant el període de duració del respectiu contracte.

Article 11 . Control i funcionament de l'explotació.

11.1. L'empresa concessionària portarà un control del funcionament de l'explotació que inclourà:

  • Registre informàtic d'entrada d'usuaris. Una fitxa d'usuari per a cada recepció efectuada a les deixalleries per tal de controlar l'accés a les deixalleries i identificació correcta del residu. Aquesta fitxa inclourà la identificació de la deixalleria, de l'usuari (tipus, nom, DNI, codi postal/municipi de procedència) i del residu (tipus i quantitat). Aquestes fitxes es consignaran en un registre d'entrada diari.
  • Registre informàtic de sortida: origen, naturalesa, quantitat, destinació i data de retirada dels productes evacuats per deixalleria.
  • Informe d'incidències diàries: problemes, reclamacions, etc.
  • Freqüències horàries d'ús de les deixalleries.
  • Altres dades que siguin determinades per la Mancomunitat.
  • Es realitzarà periòdicament un control de l'estat i el grau de reemplaçament dels contenidors.
  • Es portarà a terme un control informatitzat de les entrades per usuari, tipologia de residus, freqüència, etc.

11.2. La Mancomunitat, a través de l'empresa concessionària, presentarà informes mensuals, memòries anuals i memòria de finalització del contracte d'acord amb el que estableixen els plecs.

Article 12. Conservació i manteniment de les instal·lacions.

Serà responsabilitat de l'empresa concessionària:

a. Informatitzar la gestió de les deixalleries. En concret, haurà de garantir el registre informàtic de totes les dades d'interès relatives a les aportacions que facin els usuaris, com ara: dia i hora de recepció, matrícula del vehicle, NIF o altres dades d'identificació, tipus d'usuari, identificació del residu, quantitat aproximada, incidències, etc.

b. Proporcionar al seu càrrec els contenidors nous i normalitzats afectes a les deixalleries per a vidre, paper, llaunes, piles i per a residus especials, cubetes de contenció per a especials i RAEES, aiixí com altres contenidors d'acord al plec i a la oferta presentada.

c. Mantenir en perfecte estat de neteja i conservació l'accés i les àrees de deposició i, de forma especial, els paviments i contenidors.

d. Mantenir en bon estat les instal·lacions. Aquest manteniment s'estendrà a l'entorn immediat de les deixalleries que és la tanca perimetral i l'àrea d'influència al carrer (vorera i vial), per evitar que aquesta es converteixi en un punt d'abocaments incontrolats.

e. Conservació i manteniment dels equips.

f. Evitar sorolls. El funcionament de la instal·lació no ha de ser l'origen de sorolls aeris o de vibracions mecàniques que puguin constituir una molèstia. Els materials i equips utilitzats per a la manipulació dels contenidors haurà de complir les prescripcions legals en matèria d'emissió sonora.

g. Evitar olors. Qualsevol emissió d'olors ha de ser immediatament eliminada pels mitjans adients.

h. Prevenció del perill d'incendis. Està prohibida qualsevol mena de incineració dins la deixalleria. Es col·locaran extintors portàtils per cada 500 m2 de superfície. Estarà prohibit fumar a tot el recinte i en especial a les zones d'emmagatzematge de productes inflamables.

i. Prevenció dels accidents. En cas que es produeixi el trencament de contenidors, caldrà assegurar que no hagi vessaments de productes tòxics. En cas d'existència de molls de descàrrega elevats, es col·locaran tanques de seguretat per evitar els riscos de caiguda dels usuaris. El gestor de la deixalleria haurà de tenir, obligatòriament, una assegurança que cobreixi aquestes riscos.

j. Control de plagues. Es realitzarà periòdicament un control de plagues amb la freqüència necessària per tal d'evitar desenvolupament de plagues a les instal·lacions. Es prendrà especial atenció als rosegadors.

Article 13. Personal responsable de la deixalleria.

13.1. L'empresa concessionària del servei proporcionarà el personal necessari per a la gestió de les deixalleries. Hi haurà una persona responsable de cada deixalleria durant les hores d'obertura (jornada completa) i una persona de suport a mitja jornada. A petició de la Mancomunitat podran existir períodes on es suprimeixi alguna d'aquestes persones de suport, de forma que es reduirà el seu cost del preu del servei efectuat en aquests períodes.

Ambdues aniran convenientment uniformades, i tindran com a tasques principals:

  • Obrir i tancar al públic les instal·lacions en els horaris establerts.
  • Atendre als usuaris amb amabilitat i eficàcia i informar-los del bon ús de la deixalleria.
  • Controlar l'entrada de materials i portar el registre.
  • Impedir el dipòsit de materials no admesos.
  • Vetllar per la seguretat dels usuaris.
  • Vetllar per les operacions de retirada dels materials
  • Netejar i mantenir la deixalleria.
  • Complimentar els tràmits administratius establerts (informes, albarans, enquestes, etc.)
  • Realitzar petites reparacions de forma immediata.
     
  • Avisar puntualment de qualsevol problema o incident a les parts interessades.
  • D'altres que la prestació del servei pugui ocasionar

13.2. A petició de la Mancomunitat es podrà definir la mobilitat entre les instal·lacions, del personal de suport de les deixalleries segons necessitats del servei.

13.3. Queda expressament prohibit per a tot el personal de l'empresa adjudicatària l'estacionament de qualsevol vehicle dins de les deixalleries.

 

TÍTOL VI ASPECTES ECONÒMICS.

Article 14. Import del servei i revisió anual (periòdica).

Els costos anuals del servei són el resultat de la facturació total de despeses, descomptant tots els ingressos per la valorització i les taxes dels diferents materials.

L'import d'aquests costos es preveurà anualment de comú acord entre els membres de la Mancomunitat. Les revisions dels preus es realitzaran segons el criteri establert en els plecs de la corresponent licitació i d'acord amb la normativa contractual.

La Mancomunitat es reserva el dret a modificar la relació de residus, tant per exigir-ne l'admissió de nous com per prohibir-ne l'admissió d'aquells inicialment previstos, amb el corresponent efecte sobre la percepció de la taxa, tot d'acord amb la normativa contractual vigent.

La Mancomunitat percebrà anualment de cada ajuntament de l'illa d'Eivissa l'import dels costos de gestió del servei de les deixalleries segons la ratio de repartiment de les despeses establerta per a tots els Ajuntaments en l'Acord de la Junta de Govern de la Mancomunitat per a la implantació del servei de les deixalleries.

Aquests pagaments seran, de forma genèrica, el resultat del càlcul de la diferència entre les despeses mensuals i tots els ingressos del mes per valorització dels diferents materials, més les tarifes percebudes.

Article 15. Recaptació de tarifes.

La Mancomunitat, a través de l'empresa concessionària, recaptarà les tarifes per als usuaris del servei de les deixalleries que estableixin, mitjançant ordenança prèviament aprovada, en funció del tipus de residu, la seva quantitat i la seva procedència.

Article 16 . Control financer del servei.

L'empresa concessionària presentarà un informe de balanç econòmic del servei mensual a la Mancomunitat, que farà arribar als ajuntaments, juntament amb l'informe mensual de control del funcionament de l'explotació.

 

TÍTOL VII SEGUIMENT.

Article 17 . Control i seguiment tècnic del servei.

Per a garantir un millor control i seguiment tècnic de la gestió i explotació de les deixalleries, la Mancomunitat garantirà les següents mesures:

  • Designació d'una persona que realitzarà les tasques de coordinació, gestió i supervisió de l'explotació de cada deixalleria, i que s'encarregarà del contacte permanent amb els responsables de la Mancomunitat.
  • Creació d'una Comissió Tècnica per al control i seguiment del servei, amb participació dels representants tècnics dels ajuntaments i representants de la Mancomunitat. La periodicitat de les reunions d'aquesta Comissió serà, com a mínim, quatre vegades a l'any, podent-se ajustar a petició de les parts. La convocatòria de les reunions aniran a càrrec de la Mancomunitat.
  • Elaboració i presentació de la memòria tècnico-econòmica del servei, amb periodicitat anual, a cada ajuntament. El contingut d'aquesta memòria serà el que s'estableixi en el plec corresponent.

 

TÍTOL VIII  INFRACCIONS.

Article 18. Tipus d'infraccions.

Constitueixen infracció administrativa, a més de les previstes a la Llei 8/2019, de residus, tota actuació o omissió que vulneri les prescripcions contingudes en aquest reglament i resta subjecta a la imposició de les sancions corresponents.

Les infraccions comeses pel concessionari en el compliment del contracte es qualificaran com a faltes, que podran ésser lleus, greus o molt greus.

a) Es consideraran faltes lleus:

  • L'incompliment de les normes d'ús de les Deixalleries (article 7) per part dels usuaris.
  • No tractar amb cura els contenidors de residus.
  • Mal estat de conservació i falta de manteniment dels contenidors.
  • No neteja dels contenidors en els terminis establerts.
  • Vehicles en mal estat de pintura o carrosseria.
  • L'incompliment de l'uniformitat i normes bàsiques d'higiene per part del personal del servei
  • Els retards en el compliment de les obligacions del contractista, quant a subministrament d'informes i/o informació, documentació, etc., superior a 15 dies.
  • L'incompliment reiterat de l'horari d'obertura i tancament (més del 10% de les hores setmanals), segons el que s'estableix en el plec.
  • Les que impliquin negligència en la prestació del servei i no suposin una alteració greu del seu funcionament.
  • La interrupció del servei, per causa no consensuada amb la Mancomunitat, per un termini inferior a 12 hores.
  • En general, la inobservança de la normativa sobre lliurament de residus, sempre que no estigui tipificada com a infracció greu o molt greu.

b) Es consideraran faltes greus:

Constituiran faltes greus del concessionari, les següents:

  • L'omissió del deure de comunicar a la Mancomunitat les incidències, certificats de bàscules i qualsevol altra informació establerta en el Plec.
  • Ocupació del personal en tasques diferents de les pròpies de la concessió durant les hores de prestació del servei.
  • Utilització dels uniformes o material com a suport d'elements publicitaris o propagandístics.
  • Vehicle que treballi sense dispositiu de seguretat previstos en la seva homologació.
  • No utilitzar els mitjans adequats que s'ofertin per al servei.
  • L'incompliment de les millores formulades pel licitador en la seva oferta i acceptades per la Mancomunitat.
  • La no aportació dels equips esmentats o de la documentació establerta en el PPT en un termini que superi en 10 dies al termini establert en el PPT.
  • La resistència del concessionari a fer reformes preceptives ordenades per la Mancomunitat.
  • La no acceptació de residus catalogats com admesos en el Reglament.
  • Cobrar als usuaris qualsevol remuneració o cànons de particulars, menys en els casos que siguin expressament autoritzats.
  • La manca de respecte, el mal tracte de paraula o de fet dels treballadors vers als usuaris o altre personal del servei.
  • La desobediència a les ordres del responsable del contracte per part de la Mancomunitat.
  • La no aportació dels equips esmentats en els plecs dins del termini indicat.
  • La interrupció del servei, per causa no consensuada amb la Mancomunitat, per un termini superior a 12 hores i inferior a 24 hores.
  • La inobservança de les obligacions o ordres referents a la neteja, conservació i manteniment de les instal·lacions i perímetre exterior, si el contractista persistís en aquella, una vegada advertit formalment.
  • L'abocament de qualsevol tipus de lixiviat o substància (que no sigui aigua) més enllà dels límits de les Deixalleries, ja sigui en la via pública o en els terrenys contigus.
  • L'admissió de material no autoritzat segons el Reglament.
  • La desobediència reiterada en dues o més vegades de les ordres donades al contractista per part de l'Administració respecte a l'ordre, forma i règim de prestar el servei o no reposar o reparar el material que estigui inservible o pendent de ser reparat.
  • La reiteració en la comissió de dues o més faltes lleus.
  • Totes aquelles que impliquen un incompliment pel contractista de les obligacions establertes en el Plec que no mereixin la qualificació de molt greus i que per la seva naturalesa no estiguin compreses com a lleus.

c) Es consideraran faltes molt greus:

Constituiran faltes molt greus del concessionari, a més de les que preveuen la Llei de Contractes del Sector Públic com a causes d'extinció de la concessió per culpa del contractista, les següents:

  • No facilitar l'accés i sotmetre's a les inspeccions dels serveis tècnics o qualsevol altra ordenada per la Mancomunitat.
  • L'ocultació o alteració maliciosa de dades relatives al servei, com per exemple: dades dels usuaris, identificació i quantitats de residus aportats, tipologia, quantitats i destinació dels materials, etc.
  • La negativa a separar i gestionar els residus lliurats, d'acord amb els articles del reglament.
  • No transportar els materials al gestor corresponent, llevat d'autorització de la Mancomunitat.
  • El dipòsit dels residus en un lloc diferent de l'indicat.
  • L'abocament de residus no declarats.
  • La desobediència reiterada, entenent-se per reiteració la desobediència en dues o més ocasions, a ordres estrictes de la Mancomunitat relatives a la prestació del servei.
  • Les que causen lesions a la seguretat, la salubritat i els interessos legítims dels usuaris.
  • La dedicació de la deixalleria a usos diferents als específicament assenyalats en els Plecs.
  • L'incompliment de la normativa vigent relacionada amb el tractament de residus.
  • La cessió a tercers de la gestió de la deixalleria.
  • La paralització o no prestació del servei contractat i la interrupció del mateix per causa no consensuada amb la Mancomunitat i per termini superior a 24 hores, i quan fos igual o inferior a aquest termini si es produís més de dues vegades a l'any.
  • La prestació manifestament defectuosa o irregular del servei.
  • L'incompliment de les obligacions laborals, de Seguretat Social, de prevenció de riscos laborals i de totes aquelles corresponents a la legislació de treball.
  • L'incompliment de la subrogació de personal.
  • L'exercici d'activitat diferent d'aquella per a la qual va ser atorgada l'explotació.
  • Causar dolosament danys al domini públic o a les instal·lacions.
  • La reiteració en la comissió de dues o més faltes greus

Article 19. Causes d'agreujament.

Serà causa d'agreujament de la sanció, l'afectació del risc per a la salut de les persones o la seguretat de les instal·lacions i la reincidència de faltes greus que, donarà lloc, en tot cas, a la imposició de la sanció en el seu grau màxim.

Article 20. Sancions.

Les faltes comeses pel concessionari se sancionaran de la manera següent:

- Les faltes lleus se sancionaran amb multa de 1.500 €.

- Les faltes greus se sancionaran amb multa de 6.000 €.

- Les faltes molt greus se sancionaran amb una multa de 12.000 € i/o resolució del contracte, amb la pèrdua de la garantia constituïda. Sense perjudici de l'anterior, depenent del seu abast, podrien donar lloc al segrest temporal de la concessió.

D'acord amb l'article 264.6 de la LCSP, amb independència del règim de penalitats previst en el plec, l'Administració podrà també imposar al concessionari multes coercitives quan persisteixi en l'incompliment de les seves obligacions, sempre que hagués estat requerit prèviament i no les hagués complert en el termini fixat. Mancant determinació per la legislació específica, l'import diari de la multa serà de 3.000 euros.

Les sancions esmentades en els paràgrafs anteriors són sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o de qualsevol altre tipus que en el seu cas, es poguessin derivar.

Tot això, sense perjudici de les demés responsabilitats que hi puguin concórrer, com a conseqüència de la prestació del servei públic.

Aquestes sancions s'imposaran sense perjudici de la reparació dels danys causats.

La imposició de sancions es durà a terme d'acord amb el procediment establert en la normativa administrativa reguladora dels procediments sancionadors.

La imposició de sancions requerirà la incoació de l'oportú expedient, que s'incoarà d'ofici o per denúncies dels usuaris.

La resolució de l'expedient serà competència del President de la Mancomunitat quan es tracti de sancionar infraccions lleus i de la Junta de Govern de la Mancomunitat per la imposició de sancions per infraccions greus o molt greus.

 

TÍTOL IX VIGÈNCIA.

Article 21. Vigència.

Segons estableix l'art. 103 de la Llei 20/2006, el present Reglament entrarà en vigor després de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, un cop transcorregut el període establert en l'article 113 de la pròpia llei, i mentre no s'acordi la seva derogació o modificació, tindrà vigència indefinida.