Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SES SALINES
Núm. 548309
Aprovació definitiva de l'ordenança general núm. 39, reguladora de la circulació de vehicles de mobilitat personal (VMP) al municipi de Ses Salines
Expte 2024/512
No havent presentat els interessats, durant el termini d'exposició al públic cap reclamació contra l'acord d'aprovació inicial de l'Ordenança General núm. 39, reguladora de la circulació de vehicles de mobilitat personal (VMP) al municipi de Ses Salines, adoptat en sessió plenària ordinària celebrada el dia 11 de juny de 2024, aquest acord ha resultat definitivament aprovat.
“ Ordenança General núm. 39
Ordenança general núm. 39, reguladora de la circulació de vehicles de mobilitat personal (VMP) al municipi de Ses Salines
Preàmbul
Les noves tecnologies han afavorit l'aparició i proliferació de vehicles elèctrics de mobilitat personal que milloren els desplaçaments urbans i trenquen la tradicional divisió vianant/vehicle de motor.
Aquestes noves tecnologies de mobilitat urbana són claus per complir els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l'Agenda 2030 de les Nacions Unides amb les quals el municipi de Ses Salines està fermament compromès. L'acord de París, els Pactes i Compromisos de les Batlies, la normativa de canvi climàtic i l'Estratègia Europea a favor d'una Mobilitat de Baixes Emissions aconsellen fomentar el canvi de model cap als desplaçaments actius (bicicleta o a peu), vehicles elèctrics, el transport públic i els plans de mobilitat compartida a fi de reduir els embussos i la contaminació. Per tant, aquests objectius requereixen d'un conjunt d'accions i d'un marc normatiu adequat que permeti regular els nous equilibris necessaris en els diferents usos, noves formes i nous instruments de mobilitat dins l'espai públic.
El fet de presentar un ampli rang de potències, pesos i velocitats, juntament amb la seva proliferació, ha fet que, fins ara, els vehicles de mobilitat personal (VMP en endavant) no presentin una regulació clara pel que fa al seu ús i classificació i que cada cert temps, aquesta s'hagi d'actualitzar. Per facilitar-ne la regulació, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha tret de manera transitòria dues instruccions (16/V-124 i 2019-S-149 TV-108) i una modificació del Reglament general de vehicles (RD 970/2020, de 10 de novembre de 2020, que avancen, entre altres assumptes, la definició formal dels VMP, la necessitat de disposar d'un certificat de circulació i la prohibició d'aquests vehicles de fer ús de voreres, parcs i espais reservats als vianants.
Per tant la present Ordenança municipal acomoda i adapta la seva redacció a aquestes normes de rang superior, i procura donar resposta a les noves necessitats i problemàtiques sorgides al municipi, en aquest cas la proliferació dels vehicles elèctrics de mobilitat personal, per tal de regular-ne correctament l'ús en el terme municipal de Ses Salines, i evitar la incidència negativa que tenen aquests vehicles en la seguretat vial, en especial quan aquesta afecta els i les vianants.
Article 1. Competència
L'Ajuntament de Ses Salines en exercici de les seves competències municipals en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària que li atribueix la Llei reguladora de bases de règim local, i el desenvolupament de la potestat reglamentària en aquesta i d'altres normes li atorguen:
1. Estableix les limitacions i condicions de la circulació i aparcament dels VMP en calçades, vies i espais urbans, voreres, parcs i carrils bici del municipi.
2. Estableix les mesures de seguretat obligatòries pel seu ús, i les sancions corresponents quan s'incorri en infraccions d'aquesta ordenança.
Article 2. Objecte
Aquesta ordenança té per objecte donar cabuda ales diferents maneres de mobilitat existents i regular les condicions de circulació i estacionament dels VMP en les vies i espais urbans del terme municipal de Ses Salines, així com la regulació d'altres usos i activitats en les vies i espais públics, fent compatible l'equitativa distribució de les diferents maneres de mobilitat amb la necessària fluïdes del trànsit rodat i amb l'ús dels carrers per part dels i les vianants.
A tal efecte l'Ordenança regula:
- Les normes de circulació i estacionament dels VMP a les vies i espais urbans del terme municipal de Ses Salines.
- Les normes aplicables a les empreses d'activitats econòmiques de tipus turístic i d'oci dedicades al lloguer de VMP, o de repartiment de mercaderies, del terme municipal de Ses Salines.
Article 3. Àmbit d'aplicació
1.- Les normes d'aquesta Ordenança obliguen als titulars i les persones usuàries de les vies i els espais públics de titularitat municipal, i els de les vies privades de servitud o concurrència pública dins el terme municipal de Ses Salines.
2.- Com a norma general, s'ha de donar prioritat als i les vianants, i també als qui facin ús del VMP, quan comparteixin espai amb vehicles de major grandària, perillositat o impacte.
Article 4.
1.1. Definició de VMP
Se consideren vehicles de mobilitat personal (en endavant VMP) els d'una roda o més, dotats d'una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar al vehicle una velocitat màxima per disseny d'entre 6 y 25 km/h.
1.2. Només poden estar equipats de seient si estan dotats de sistema d'auto-equilibratge. Han de complir amb les característiques tècniques que estableixi la normativa estatal vigent a cada moment i el seu disseny, fabricació i comercialització s'ajustaran als requisits tècnics que estableixi la legislació vigent en matèria de seguretat industrial i de seguretat general dels productes i els processos de certificació que la legislació estableixi en el futur.
Els VMP que circulin per qualsevol via del terme municipal de Ses Salines disposaran de timbre, sistema de frenat, llums i elements reflectants homologats per a que se puguin detectar a una distancia de 150 m.
1.3. S'exclouran els vehicles de mobilitat reduïda.
Article 5. Circulació i usos dels vehicles de mobilitat personal
1. No se permet circular por les vies del municipi amb VMP si no compleix els requisits tècnics o els requeriments d'homologació prevists per la normativa aplicable.
2. S'estableixen les següents condicions generals de circulació dels VMP:
a) Es prohibeix la circulació en les voreres, places, els parcs, els jardins i altres espais públics destinats en exclusiva als vianants.
b) Han de respectar en tot moment les normes generals de circulació establertes tant per l'Ordenança de circulació com per la normativa i la legislació de trànsit, circulació de vehicles i seguretat viària i especialment:
- b.1 Tots els usuaris dels VMP han d'obeir els senyals de circulació que estableixen una obligació o una prohibició, i han d'adaptar la seva conducta al missatge de la resta de senyals existents en les vies per les quals transiten o circulen.
- b.2 No es pot circular amb auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so
- b.3 No es pot circular utilitzant dispositius de telefonia mòbil.
- b.4 No es pot circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes per la normativa general de trànsit o sota els efectes de drogues, estupefaents o substàncies psicotròpiques.
c) No es pot circular amb acompanyant.
d) L'edat mínima permesa per a circular amb un VMP per les vies i els espais públics és de 15 anys.
e) La persona que utilitza un VMP ha de mantenir-se dreta i portar una armilla o algun element reflector envoltant el cos i a una altura suficient per a poder ser visibles.
f) Es obligatori l'ús del casc homologat (veure disposició transitòria)
g) És obligatori que els VMP que circulin per vies de la zona urbana disposin d'una assegurança de responsabilitat civil general amb una cobertura mínima de 150.000 €, en cas d'accident, per danys personals i materials a terceres persones (veure disposició transitòria).
h) S'ha de conduir amb la diligència i precaució necessàries, sobretot en travessar calçades, per a evitar danys propis o aliens i no posar en perill a la resta d'usuaris de la via. En els passos de ciclista s'ha de reduir la velocitat a pas de vianant i passar quan els vehicles de la calçada els puguin veure.
3. Quan se circuli s'emportaran enceses les llums per a millorar la seva visualització per part dels altres usuaris de la via.
4. Els VMP, per a poder circular, han de tenir el Certificat de Circulació que garanteixi el compliment dels requisits tècnics exigibles per la normativa nacional i internacional recollits en el Manual de Característiques dels Vehicles de Mobilitat Personal, elaborat per la Direcció General de Trànsit, així com amb la seva identificació. A més, els VMP han de disposar del corresponent marcatge CE de dispositiu electrònic que acrediti el compliment dels requisits del Reglament (UE) núm. 168/2013 o el que estigués en vigor a cada moment
Article 6. Espais on poden circular
Els VMP estan autoritzats a circular només pels següents espais:
1. Carrers residencials i passejos compartits amb vianants: es permet la circulació de VMP a un màxim de 10 km/h respectant la preferència dels vianants i deixant una distància mínima d'un metre respecte a aquests.
2. Carril bici: es permet la circulació de VMP a una velocitat màxima de 20 km/h i respectant la senyalització viària existent. Els VMP han de circular preferentment pels carrils bici segregats en calçada, encara que poden fer-ho també per la mateixa calçada (encara que existeixi carril bici) si això afavoreix el trajecte i es realitza amb diligència, sempre en el sentit de la marxa que estableixi la senyalització.
3. Calçades fins als 30 km/h: es permet la circulació de VMP a una velocitat màxima de 25 km/h en el sentit senyalitzat de circulació i circulant el més a prop possible a la dreta de la calçada (podran fer-ho per l'esquerra quan les circumstàncies de la via no permetin anar pel costat dret o hagin de girar a l'esquerra).
Article 7. Circulació de VMP de lloguer
S'estableixen les següents condicions específiques de circulació, a més de les generals de circulació dels VMP, quant als vehicles d'aquest tipus adscrits a una activitat d'explotació econòmica per part de les empreses que actualment compleixen els requisits establerts per la normativa vigent d'activitats turístiques i disposin d'un establiment públic per al lloguer d'aquests vehicles.
Aquest supòsit no inclou els VMP adscrits a l'activitat econòmica de les empreses de VMP multiusuari (patinets compartits), donada la naturalesa de l'activitat d'aquesta modalitat de lloguer de VMP.
En aquest sentit, les condicions específiques de circulació indicades són les següents:
4.1. Els VMP adscrits a una activitat d'explotació econòmica que compta amb la corresponent llicència municipal han d'estar identificats i inscrits en el registre que correspongui, si així ho disposa la normativa aplicable.
4.2. Les persones físiques o jurídiques titulars dels vehicles de mobilitat personal, a títol de propietat o a qualsevol altre, han de contractar una assegurança de responsabilitat civil enfront de tercers per a cobrir la indemnització de caràcter subsidiari que correspongui pels danys i perjudicis derivats de l'ús d'aquests vehicles i cicles per part dels usuaris als quals els cedeixen o lloguen.
4.3. Els usuaris de VMP han de portar casc i armilla o algun element reflector envoltant el cos i a una altura suficient per a poder ser visibles.
4.4. Quan els VMP de lloguer circulen en grup (amb un màxim de 3 persones i 1 guia) poden circular segons els usos i les condicions de circulació esmentats en l'apartat 4.2 i 4.3 anteriors.
4.5. Els grups de VMP que excedeixin en número als indicats en l'apartat anterior, amb un màxim de 8 persones i 1 guia, han de sol·licitar una autorització expressa municipal.
Per a obtenir-la la persona que la sol·licita ha de presentar:
a) Assegurança de responsabilitat civil que cobreixi com a mínim un import d'un milió d'euros. b. Document que acrediti l'homologació dels VMP (han d'estar identificats amb una numeració relacionada amb el seu número de bastidor).
c) Proposta d'itineraris i horaris.
d) Declaració responsable en la qual es compromet a no permetre l'ús d'un VMP a qui estigui sota els efectes de qualsevol substància psicoactiva.
En l'autorització que s'emet figura, en qualsevol cas, el seu termini de vigència, el recorregut a realitzar, l'horari permès i totes les limitacions que s'estableixen per a garantir la seguretat dels qui usin la via. Es poden incorporar al grup menors a partir dels 15 anys d'edat.
4.6. Quan circulen en grup els VMPs han de mantenir una distància entre els grups de més de 50 m.
4.7. La persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica ha de vetllar perquè les persones usuàries dels VMPs i els cicles de més de dues rodes disposin d'un nivell d'habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i la dels altres usuaris de la via pública.
4.8. La persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica informarà els usuaris dels VMP de les rutes autoritzades i de les condicions de circulació.
Article 8. Estacionament els VMP
Els VMP podran estacionar en els espais habilitats per a estacionaments de bicicletes. En cas de no existir llocs en els voltants o si aquests llocs estan ocupats, poden estacionar en altres llocs de la via no prohibits per aquesta Ordenança, complint les següents regles específiques:
1. Es prohibeix lligar-los als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres, marquesines de transport i elements de mobiliari urbà quan es dificulti el destí o funcionalitat d'aquests elements.
2. Es prohibeix aparcar davant zones on hi hagi reserves d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda, de càrrega i descàrrega en la calçada o de servei públic, durant les hores de reserva, i en guals permanents.
3. Es prohibeix l'estacionament en llocs reservats a altres persones usuàries o serveis.
4. Es prohibeix l'estacionament en les voreres quan s'impedeixi el pas dels vianants. També es podrà estacionar sobre les voreres si aquestes tenen una amplària superior a dos metres, col·locant-se paral·lelament a la vorada i acostant-se el màxim possible a aquest, i a més de dos metres del límit d'un pas de vianants, zones de càrrega i descàrrega i parades de transport públic, sempre que no s'impedeixi o dificulti l'obertura de les portes dels vehicles, si l'estacionament d'aquests es fa en fila.
Qualsevol VMP estacionat en una zona no permesa, podrà ser retirat per la Policia Local, i dipositat en dependències municipals. En cas que el VMP estigui immobilitzat, i per al seu trasllat es requereixi inutilitzar és sistema d'immobilització, serà responsabilitat de l'infractor, i haurà de córrer amb el cost dels desperfectes en el sistema d'immobilitzat.
Assenyalar que el trasllat i devolució tindrà un cost per part del propietari de 50 euros a més de 2 euros per cada dia que el vehicle aquest custodiat en dependències policials. En cas que en el període de 2 anys, el propietari no l'hagi recuperat es procedirà a la destrucció o subhasta d'aquest.
Article 9. Determinació de la responsabilitat
La responsabilitat per les infraccions que disposa aquesta Ordenança recau directament en la persona autora del fet susceptible d'infracció. En els casos d'infraccions comeses per persones menors de 18 anys, els pares, mares, tutors, acollidors i guardadors legals o de fet respondran solidàriament de la infracció comesa per la persona menor d'edat.
Article 10. Procediment sancionador
La imposició de sancions per la comissió d'infraccions tipificades en aquesta Ordenança només pot acordar-se en virtut del procediment instruït conformement al que disposa la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària i els seus ordenances de desenvolupament, i, supletòriament, en la normativa de procediment administratiu comú.
Article 11. Infraccions lleus
1.- Circular sense mantenir la separació mínima d'un metre respecte als vianants, de manera que es perjudiqui o entorpeixi el trànsit normal.
2.- No respectar els llocs d'estacionament autoritzats per als VMP.
3.- Creuar un pas de vianants sense baixar-se del VMP.
Article 12. Infraccions greus
1.Incomplir les normes establertes quant a limitacions de velocitat, sempre que no es consideri infracció molt greu.
2. Circular amb VMP sense tenir l'edat mínima permesa.
3.Circular amb VMP usant auriculars o mòbil.
4.Circular sense les mesures de seguretat establertes en aquesta Ordenança (timbre, sistema de frenat, casc homologat, llums i elements reflectors).
5. Circular sense assegurança de responsabilitat civil.
6. Circular per vies o zones prohibides, o per vies no autoritzades, en el cas de VMP destinats a l'activitat turística d'oci o de repartiment de mercaderies.
7. Circular de manera negligent, o amb una sola mà.
8. Circular amb més d'una persona o portant animals.
9. Circular sent arrossegat per un altre vehicle.
Article 13. Infraccions molt greus
1. Circular excedint la velocitat màxima permesa en més d'un 50 per cent.
2. Circular amb taxes d'alcohol superiors a les permeses, o sota els efectes de drogues (article 2.b.4)
3. Circular amb temeritat de manera que es posi en risc la pròpia seguretat o la de tercers.
4. Circular amb VMP que ofereixen prestacions superiors a les establertes per als VMP, o que hagin estat manipulats per a alterar la seva velocitat o les seves característiques tècniques.
Article 14. Sancions
Les sancions per la comissió d'infraccions regulades en aquesta Ordenança queden de la manera següent:
1. Les infraccions lleus se sancionaran amb multes de 200 euros.
2. Les infraccions greus se sancionaran amb multes de 300 euros.
3. Les infraccions molt greus se sancionaran amb multes de 500 euros, exceptuant les infraccions per circulació sota els efectes de l'alcohol (que seran de 500 o 1.000 € en funció de la taxa d'alcoholèmia) o de drogues (1.000 €), com ocorre amb la resta de vehicles, segons el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, o normativa posterior que la substitueixi.
Article 15. Incoació del procediment sancionador
El procediment sancionador s'ha d'incoar d'ofici per l'alcalde o la persona en qui delegui, conformement a la legislació aplicable, que tingui notícia dels fets que puguin constituir infraccions tipificades en aquesta Ordenança, per iniciativa pròpia o mitjançant denúncia dels agents encarregats del servei de vigilància de trànsit i control de la seguretat viària, o de qualsevol persona que tingui coneixement dels fets.
No obstant això, la denúncia formulada pels agents de l'autoritat encarregats del servei de vigilància del trànsit i notificada en l'acta al denunciat constitueix l'acte d'iniciació del procediment sancionador, amb caràcter general.
Article 16. Denúncies de la ciutadania
Qualsevol persona pot formular denúncia de les infraccions que pugui observar als preceptes d'aquesta Ordenança. Les denúncies de caràcter voluntari poden fer-se davant d'agents que es trobin pròxims al lloc dels fets o mitjançant escrit dirigit a la Batlia. Si la denúncia s'efectua davant d'agents de la Policia Local, aquests hauran d'estendre el corresponent butlletí de denúncia, en el qual faran constar si varen poder comprovar la infracció denunciada.
Disposició transitòria
La prescripció que se cita a l'article 5.f), referent a l'obligatorietat de portar casc homologat, entrarà en vigor l'1 de gener de 2025.
Respecte del que estableix l'article 5.g) sobre l'obligatorietat de disposar d'assegurança de responsabilitat civil, l'entrada en vigor serà l'1 de gener de 2025.
Disposició addicional
Aquesta normativa municipal està supeditada, en tot cas, a l'establert per als VMP en la normativa europea, nacional i autonòmica vigent.
Disposició final
De conformitat amb el que disposa l'article 103 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears, aquesta ordenança ha d'entrar en vigor una vegada aprovada definitivament per la corporació i a partir de la data en què se'n publiqui el text íntegre en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, un cop transcorregut el termini previst en l'article 103 de l'esmentada llei.”
El que es fa públic per al seu coneixement.
Ses Salines, a data de la signatura electrònica (2 de setembre de 2024)
El batle Juan Rodriguez Ginard