Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 508191
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova la convocatòria de 2024-DUAL d’ajuts per a compensar les despeses del primer any de cotització de la quota reduïda per contingències comuns i professionals d’autònoms residents a les Illes Balears (2024 Quota zero dual primer any)
Els autònoms i les microempreses són un dels pilars fonamentals de l'activitat empresarial del nostre país i, per tant, de la nostra economia, atès que, a més de la riquesa que ells mateixos són capaços de generar, també tenen el potencial de créixer i contractar treballadors assalariats i, d'aquesta manera, contribuir a la generació d'ocupació. En aquest sentit, la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació, estableix en l'article 12.4 que l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació s'articularà entorn de set eixos, entre els quals, el sisè està dedicat a l'emprenedoria i comprèn les activitats dirigides a fomentar la iniciativa empresarial, el treball autònom i l'economia social, així com les encaminades a la generació d'ocupació, activitat empresarial i dinamització i impuls del desenvolupament econòmic local. Per tant, la promoció de l'ocupació autònoma és un dels pilars fonamentals entre les polítiques actives d'ocupació.
El Consell de Ministres va aprovar l'any 2022, a proposta del Ministeri de Treball i Economia Social, la primera Estratègia Nacional d'Impuls del Treball Autònom (ENDITA), un full de ruta que s'estén fins el 2027 i que engloba les línies polítiques d'actuació en matèria de treball autònom que es desenvoluparan en els pròxims cinc anys i que suposa un impuls renovador pel sector. L'ENDITA pretén, entre d'altres actuacions, fomentar la creació de projectes empresarials.
Amb l'entrada en vigor l'1 de gener de 2023 del Reial decret llei 13/2022, de 26 de juliol, pel qual s'estableix un nou sistema de cotització per als treballadors per compte propi o autònoms i es millora la protecció per cessament d'activitat, durant el període 2023-2025, les persones que causin alta inicial en el Règim d'autònoms podran sol·licitar l'aplicació d'una quota reduïda (tarifa plana), que passa a ser de 80 euros mensuals, de conformitat amb la disposició transitòria cinquena (pel període 2023-2025), durant els primers dotze mesos de l'activitat empresarial, que es pot ampliar per dotze mesos més. A partir del 2026, la quantitat s'establirà de conformitat amb la Llei de pressuposts generals de l'Estat.
L'article 30.21 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta comunitat autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sense perjudici del que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la comunitat autònoma.
L'Ordre del Conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableix les bases reguladores de les subvencions, en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificat per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, disposa a l'apartat 28 de l'article 1.2 que pot ser objecte de subvenció la promoció de l'ocupació autònoma.
La línia d'ajuts d'aquesta convocatòria va dirigida a fomentar l'ocupació de les persones treballadores autònomes i mutualistes i que a més compleixin els requisits exigits a la mateixa. El procediment de concessió dels ajuts s'ha de fer per ordre d'entrada de la sol·licitud fins a l'extinció del pressupost o del termini de sol·licitud dels ajuts.
La Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treballador autònom, defineix el treball autònom i s'hi preveuen els drets i les obligacions dels treballadors autònoms, el seu nivell de protecció social, les relacions laborals i la política de foment de l'ocupació autònoma.
La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació, estableix en l'article 32.3 que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives han de ser gestionats pels serveis públics d'ocupació, que poden desenvolupar els serveis i els programes que considerin necessaris, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret.
El Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea dels ajuts de minimis, introdueix una norma de minimis que fixa el total de l'ajut per empresa, a l'efecte de considerar inaplicable l'apartat primer de l'article 107.
El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola, preveu les condicions que han de complir els ajuts a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del tractat.
Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla estratègic de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2024-2026, aprovat per Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril) en l'objectiu I «estímul de l'economia balear», línia I.2 «Creació i consolidació d'empreses», 8. «Ajuts per promocionar l'ocupació autònoma mitjançant el finançament de la quota de la Seguretat Social».
Aquest programa d'ajuts va d'acord amb el que disposa l'Agenda 2030 i, concretament, amb l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 8 «Treball decent i creixement econòmic», que té com a fins, entre d'altres, reduir la taxa de desocupació, millorar les condicions laborals, augmentar la productivitat laboral i donar suport al creixement de les petites i mitjanes empreses. Així doncs, no es pot forjar una millora en les condicions de vida de la ciutadania sense abordar el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible i, per això, és necessari promoure una ocupació productiva i en condicions dignes. En aquest sentit, s'ha dissenyat aquesta convocatòria d'ajuts, per tal de donar resposta a les necessitats de l'ocupació autònoma des del primer any d'inici del seu projecte empresarial d'emprenedoria.
L'article 2.3 del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol), modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, atribueix a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, entre d'altres, les competències en matèria de promoció de l'autoocupació i la cultura emprenedora; gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.
Per tot això, d'acord amb els preceptes esmentats abans, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria «2024 quota zero dual primer any» d'ajuts per a compensar les despeses del primer any de cotització de la quota reduïda (tarifa plana) d'autònoms o l'import equivalent en el cas de mutualistes, residents a les Illes Balears, en els termes que figuren en l'annex 1 d'aquesta resolució; així com també el model de sol·licitud de subvenció i la declaració responsable de dades que s'adjunten com annex 1 i 2.
2. Publicar aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i disposar que tindrà efectes l'endemà de la publicació i comunicar-la a la Base de dades nacional de subvencions
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, a la data de la signatura electrònica (28 d'agost de 2024)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria «2024 Quota Zero Dual primer any»
Primer Objecte i finalitat
L'objecte d'aquesta convocatòria és concedir subvencions per finançar la quota reduïda (tarifa plana) dels treballadors autònoms o l'import equivalent a la tarifa plana dels mutualistes, corresponent al primer any de cotització amb els requisits indicats a l'apartat 3 d'aquest annex.
La finalitat d'aquesta convocatòria és concedir subvencions per fomentar l'ocupació autònoma. Mitjançant aquests ajuts es pretén donar resposta a les necessitats de promoure una ocupació productiva.
Segon Règim jurídic
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen: per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Reglament de subvencions aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en endavant TRLS); i per l'Ordre del conseller de Treball i Formació, de 4 de maig de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, en matèria de treball i formació (BOIB de 12 de maig de 2005), modificada per l'Ordre de la Consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB de 26 de juliol de 2008).
El Reial decret llei 13/2022, de 26 de juliol, pel qual s'estableix un nou sistema de cotització per als treballadors per compte propi o autònoms i es millora la protecció per cessament d'activitat, respecte a la quota reduïda aplicable per l'inicií d'una activitat per compte aliena en el període 2023 a 2025. A tal efecte, a la disposició transitòria estableix la quantia de 80 euros mensuals de la quota reduïda.
Tercer Persones beneficiàries i Requisits
1. Persones beneficiàries
Podran ser beneficiaries de les subvencions les persones físiques residents a les Illes Balears que pertanyin a algun dels següents col·lectius:
a) Treballadors autònoms que cotitzen al Règim especial de la Seguretat Social (en endavant RETA) i que no constaven com demandants d'ocupació abans de l'alta en el RETA i que a més acreditin el dret a l'aplicació de la quota reduïda de cotització de la Seguretat Social (tarifa plana).
b) Treballadors autònoms que opten per cotitzar en la Mutualitat corresponent.
2. Requisits de les persones beneficiaries
Les persones beneficiàries han de complir els següents requisits en el moment de la presentació de la sol·licitud:
Requisits comuns
a) Constar d'alta en el RETA o en la Mutualitat corresponent entre l'1 de gener de 2023 fins el 31 de juliol de 2023 i s'hi hagin mantingut de manera ininterrompuda fins la data de la sol·licitud de l'ajut, excepte en els casos en què justifiquin que el projecte empresarial s'executa de forma estacional o per temporades.
b) Haver cotitzat com a mínim les dotze primeres quotes d'autònom entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de juliol de 2024; o haver cotitzat quatre quotes en el cas d'activitat estacional.
c) Acreditar uns ingressos íntegres (del treball, del capital, de les activitats econòmiques i de guanys i pèrdues patrimonials) inferiors o iguals al 130 per cent del Salari mínim interprofessional vigent a 2024, en la declaració de l'IRPF de l'exercici 2023. Queden exceptuats d'aquest requisit els mutualistes que constin com demandants d'ocupació abans de donar-se d'alta com autònoms.
d) Constar d'alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
e) Estar empadronat o empadronada en algun dels municipis de les Illes Balears.
f) Dur a terme l'activitat empresarial i tenir el centre de treball en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
g) Estar al corrent de pagament de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb l'Agència Tributària de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.
h) Complir tots els requisits prevists en la convocatòria.
Requisits específics dels treballadors autònoms en el RETA
a) Tenir dret a l'aplicació de la quota reduïda de cotització de la Seguretat Social (tarifa plana).
b) No constar com demandant d'ocupació durant el mes anterior a l'alta en el RETA.
Requisits específics dels treballadors autònoms mutualistes
No constar d'alta en el RETA o en la mutualitat corresponent durant els dos anys anteriors a l'alta com autònom que dona lloc a aquesta subvenció, o durant els tres anys en el cas d'haver gaudit ja de la tarifa plana per a autònoms en el RETA.
Quart Exclusions
1. Queden excloses dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones que tenen la condició de treballador autònom o treballadora autònoma de les societats mercantils de capital, de les cooperatives, de les societats laborals o de les societats civils no professionals, així com els autònoms col·laboradors.
2. No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants en els que es doni alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l'article 13 de la Llei General de Subvencions; tampoc en poden tenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que hagin estat sancionats d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, o l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
Cinquè Àmbit temporal i territorial
En l'àmbit d'aquesta convocatòria se subvenciona l'import de les primeres dotze quotes de cotització de la tarifa reduïda d'autònoms, o import equivalent pels mutualistes, que es corresponguin amb el primer any d'activitat.
L'àmbit territorial d'aquests ajuts és el territori de les Illes Balears.
Sisè Import econòmic de la convocatòria
1. L'import econòmic d'aquesta convocatòria és de cinc-cents mil euros (500.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 19301G/322F01/47000/00 o partida equivalent dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.
2. El procediment de concessió dels ajuts es durà a terme per un procediment que no és de concurs, atès que no es necessària la comparació i la prelació de les sol·licituds entre sí, en aplicació de l'article 17.2 del text refós de la llei de subvencions i l'article 5 de les bases reguladores. Seran d'aplicació els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació.
3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Setè Quantia dels ajuts
La quantia dels ajuts ha de ser de 80 euros mensuals per cada una de les 12 mensualitats corresponents al primer any d'alta en el RETA o en la Mutualitat corresponent, de conformitat amb la disposició transitòria cinquena del Reial decret llei 13/2022, de 26 de juliol, pel qual s'estableix un nou sistema de cotització pels treballadors per compte propi o autònoms i es millora la protecció per cessament d'activitat.
Vuitè Termini i forma de presentació de les sol· licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació de aquesta resolució al BOIB i finalitza el dia 22 de setembre de 2024, ambdós inclosos, sempre que el crèdit no s'hagi exhaurit abans.
2. Només s'admetrà una sol·licitud per cada treballador autònom. En el supòsit que el treballador autònom o per compte propi formi part de comunitats de béns o societats civils, haurà de fer la sol·licitud a títol personal. En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'haurà de renunciar expressament a l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de renúncia expressa, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de renúncia en cas que aquesta sigui posterior a la segona sol·licitud.
3. Les sol·licituds s'han de presentar de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment «Ajuts 2024 quota zero dual primer any», publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració i la documentació restant requerida https://www.caib.es/2024quotazerodualprimerany
4. Si la sol·licitud no compleix els requisits que assenyala l'article 66 de la Llei 39/2015 i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada perquè esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
5. Quan la suma de les sol·licituds presentades arribi a les 520 sol·licituds, se suspendrà aquest tràmit, que es podrà reprendre una vegada resolts els expedients corresponents si hi ha fons disponibles i es publicarà al lloc web de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, tant la suspensió com l'aixecament de la suspensió.
6. La inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial de qualsevol dada en el formulari de sol·licitud o en les declaracions responsables deixen sense efectes aquest tràmit, des del moment en què es conegui i amb l'audiència prèvia a la persona interessada. En conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de revocació de la subvenció si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i comporten, així mateix, l'exigència de les responsabilitats de qualsevol tipus en què s'hagi pogut incórrer.
Novè Documentació
Les persones sol·licitants han de presentar, juntament amb la seva sol·licitud, els documents següents:
1. Declaració responsable sobre els punts següents, d'acord amb el model establert
a) Declaració de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la llei de subvencions, i article 13 de la Llei general de subvencions; ni tampoc haver estat sancionat d'acord amb el que estableix l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia, que es troba inclosa en la sol·licitud.
b) Declaració de totes les subvencions o ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat o obtingut cap; així com declaració responsable per garantir que els ajuts sol·licitats no superen, aïlladament o conjuntament, el cost total de l'activitat objecta de la subvenció.
c) Declaració de tots els ajuts de minimis rebudes durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs que estiguin subjectes al Reglament (CE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis o a altres reglaments de minimis.
d) Declaració que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
e) Declaració responsable que és certa i completa la informació continguda en la sol·licitud de subvenció.
f) Identificar la titularitat del compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció segons el model inclòs en la sol·licitud.
g) Declaració responsable que compleix tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció.
2. Documentació general
a) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.
b) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.
d) Informe vida laboral
3. Documentació tècnica
a) Documents acreditatius de l'abonament de les 12 quotes de la tarifa plana o import equivalent pels mutualistes, corresponents al primer any d'alta com autònoms.
b) Declaració de l'IRPF de l'exercici 2023, queden exceptuats d'aquest requisit els mutualistes que constin com demandants d'ocupació abans de donar-se d'alta com autònoms.
c) Certificat de situació censal de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o, alternativament, alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributaria, models de declaració censal 036 o 037, en què consti la data d'inici de l'activitat i la localitat on s'exerceix.
d) Certificat d'empadronament en un municipi de les Illes Balears.
e) El document o certificat acreditatiu de les facultats de representació, si escau, i sempre que no estigui inscrit en el Registre electrònic d'apoderaments.
f) En el supòsit que la persona sol·licitant s'integri o estigui integrada com a partícip en una societat civil o comunitats de béns, s'ha d'adjuntar la documentació acreditativa de la constitució d'aquesta. Únicament en el cas de mutualistes que accedeixen a la mútua des de l'atur i constaven com a demandats d'ocupació:
g) Certificat acreditatiu d'haver estat d'alta com a demandant d'ocupació, al menys fins una setmana abans de l'alta en la mútua corresponent.
4. D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, i l'article 61 del Reial Decret 203/2021, de 30 de març, que aprova el reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç pot obtenir els certificats acreditatius esmentats al punt 2, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud.
5. D'acord amb l'article 23 de la Llei general de subvencions i l'article 69 de la Llei 39/2015, la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç podrà realitzar les verificacions necessàries per comprovar l'exactitud de les dades que conté la seva declaració responsable.
6. En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç perquè s'ha aportat en altres convocatòries.
En aquests casos s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades a https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/tramite/6160344.
El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar.
Excepcionalment, si la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç no pugui aconseguir els esmentats documents, pot sol·licitar a l'interessat que l'aporti.
Desè Criteris per seleccionar els beneficiaris
Per a la concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'aplicarà un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el tràmit establert a tal efecte, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 5.4 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de Treball i Formació.
Les sol·licituds d'ajuts es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini o s'arribi a 520 sol·licituds.
En cas que dins l'expedient no consti la documentació que es requereix o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, i una vegada requerit a l'interessat d'acord amb l'apartat vuitè punt 4, d'aquesta convocatòria, la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.
Onzè Instrucció i resolució del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, en aplicació de l'article 6.2 de les bases reguladores. Aquest òrgan pot dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. De conformitat amb l'article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d'ajuts les ha de resoldre motivadament i fixant, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció, el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, amb la proposta prèvia del director general d'Empresa, Autònoms i Comerç, d'acord amb l'article 6.5 de les bases reguladores. Segons l'article 6.6 de l'Ordre de bases, es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que les formulades pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
3. Les resolucions de concessió s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, mentre que les resolucions denegatòries, així com els requeriments de documentació que sigui adient efectuar, s'han de notificar als interessats posant-los a la seva disposició en la seva carpeta ciutadana.
4. El termini màxim per dictar i publicar o notificar la resolució és el 13 de desembre de 2024. El venciment d'aquest termini sense que es dicti i notifiqui la resolució expressa, faculta a la persona interessada perquè entengui desestimada la seva sol·licitud.
Les resolucions de concessió de la subvenció s'han de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions, segons l'article 34.1 del TRLS.
Dotzè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 9 de les bases reguladores.
2. Desenvolupar l'activitat econòmica en el territori de les Illes Balears tots els mesos en què se subvencioni la quota reduïda o import equivalent pels mutualistes.
3. La persona beneficiaria ha d'informar la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç de qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir la subvenció.
4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades és el que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajut i el pagament de l'interès de demora.
Tretzè Pagament dels ajuts
El pagament de l'ajut es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, ja que la justificació, amb l'aportació de la documentació indicada en l'apartar novè, s'ha d'haver efectuat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajut.
Catorzè Concurrència i compatibilitat de subvencions
Aquestes subvencions són compatibles amb altres ajuts. Així, d'acord amb l'article 20 del TRLS, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajuts de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de dur a terme o el valor de la situació objecte de finançament.
Quinzè Règim comunitari dels ajuts
Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, que determina en l'article 3.2 que l'import total dels ajuts de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013 de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 2023/2391, pel que fa als ajuts de minimis per a la transformació i comercialització de productes de la pesca i de la aqüicultura.
Setzè Protecció de dades de caràcter personal
En relació amb la protecció de les dades de caràcter personal, són aplicables el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garantia dels drets digitals.
Dissetè Interpretació i execució
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.