Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 535628
Acord del Consell de Govern de 30 d’agost de 2024 pel qual s’encarreguen al servei territorial de l’Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) de la Recaptació de Zona de Mallorca el desenvolupament d’una solució tecnològica integral de les aplicacions de gestió, inspecció i recaptació de tributs i ingressos públics autonòmics gestionats per l’ATIB, i es fixen les compensacions econòmiques corresponents, i també s’atorga l’autorització per exercir la competència en matèria d’autorització i disposició de la despesa derivada de l’expedient CNV28 9551/2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'experiència acumulada durant els anys de funcionament de l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) posa en relleu la conveniència i la necessitat de fer millores als seus programes de gestió, recaptació i control d'ingressos, de manera que la solució tecnològica s'adapti al màxim possible als requeriments dels diferents departaments que integren l'estructura organitzativa actual de l'ATIB, regulada en l'article 12 de la Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears, i en l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'ATIB (en la redacció que en fa l'Ordre 16/2022, de 10 de juny).

Des d'un punt de vista territorial, l'ATIB s'estructura en serveis centrals i serveis territorials, als quals corresponen, entre d'altres, les funcions següents:

— Gestionar, liquidar, inspeccionar i recaptar els tributs propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Gestionar, liquidar, inspeccionar i recaptar, per delegació de l'Estat, els tributs estatals cedits totalment a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Exercir la potestat sancionadora respecte dels tributs i els recàrrecs l'aplicació dels quals correspongui a l'ATIB.

— Exercir les funcions de recaptació i, si escau, de gestió, inspecció i liquidació dels recursos titularitat d'altres administracions públiques que, mitjançant una llei, un conveni, una delegació de competències o un encàrrec de gestió, siguin atribuïdes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Els sistemes actuals d'informació i les aplicacions informàtiques emprats a l'ATIB són el resultat d'una sèrie de circumstàncies i de l'evolució d'aquestes circumstàncies, entre les quals, d'una banda, destaca la diferenciació total, fins a la creació de l'ATIB, entre la gestió dels tributs i la resta d'ingressos de dret públic dels ens locals, així com de la recaptació executiva dels drets autonòmics de caràcter públic, i la gestió dels tributs autonòmics en via voluntària. La recaptació de zona de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB), fins que s'integrà a l'ATIB, apareixia com un òrgan diferenciat de la Direcció General de Tributs (antecedent de l'ATIB), que en l'esdevenir del temps ha depès de diferents direccions generals (Direcció General del Tresor, Secretaria General, Direcció General de Recaptació). Això ha incidit en el desenvolupament d'un sistema informàtic totalment diferenciat de l'aplicat en la gestió dels tributs autonòmics.

D'altra banda, la total subordinació de les aplicacions emprades per gestionar els tributs autonòmics a les necessitats i els requeriments del sistema econòmic financer de la CAIB ha influït decididament en les eines i els desenvolupaments elaborats amb aquesta finalitat.

I, finalment, també s'ha de fer referència a la utilització d'eines o aplicacions transversals de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, que en molts casos no estan dissenyades per a les característiques especials de la gestió desenvolupada per l'ATIB, en què els processos de caràcter massiu són una de les senyes d'identitat.

Tot això ha derivat en el fet que, actualment, la gestió desenvolupada per l'ATIB tengui els components següents:

— Els programes informàtics de gestió tributària usats per a la gestió de tributs autonòmics es troben en el sistema d'informació i gestió tributària anomenat MARES (Sistema de Modernització Administrativa de Recursos Econòmics), desenvolupat en l'entorn SAP —a partir d'un marc fixat l'any 1997—, el qual requereix, a més del manteniment, una sèrie de perfeccionaments, millores i innovacions que permetin a les unitats orgàniques que integren l'ATIB esmentades més avall afrontar els problemes plantejats i millorar les funcionalitats del sistema d'informació actual.

— Pel que fa als programes i les aplicacions informàtiques del servei territorial de l'ATIB de la Recaptació de Zona de Mallorca, la Recaptació de Zona disposa dels seus propis programes i aplicacions no integrats a MARES, emprats fonamentalment per a la gestió i la recaptació de tributs i altres ingressos de dret públic dels ens locals o organismes que hagin delegat o encomanat la recaptació dels seus recursos a l'ATIB, i per a la recaptació executiva dels tributs i ingressos públics susceptibles de constrenyiment de la CAIB. A això cal afegir-hi que també correspon a la Recaptació de Zona de Mallorca unir el desenvolupament i el manteniment del portal web i de la Seu Electrònica de l'ATIB, que inclou la passarel·la de pagament de tots els ingressos per via telemàtica de la CAIB.

El sistema de gestió tributària autonòmica inclòs a MARES és un sistema independent dels sistemes de gestió tributària i recaptatòria utilitzats pel servei territorial de la Recaptació de Zona de Mallorca, amb els problemes que suposa quant a comunicació, integració i informació interna (per exemple, bases de dades de subjectes disassociades o informació no unificada), així com els que es poden traslladar als contribuents o obligats tributaris (per exemple, la impossibilitat de domiciliar el pagament dels ajornaments o fraccionaments de pagament que concedeixin els òrgans de serveis centrals de l'ATIB o la impossibilitat de generar una llista de deute pendent unificada d'una persona que inclogui deutes autonòmics i locals, independentment de l'estat del procediment de gestió recaptatòria en què es trobin).

A més, finalment, en l'escenari actual, com s'ha dit anteriorment, l'ATIB té una dependència tecnològica important amb els sistemes corporatius de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.

Doncs bé, la situació actual determina la necessitat d'una renovació integral del model tecnològic de gestió recaptatòria dels tributs autonòmics, implantat l'any 1997, abans de la creació de l'ATIB; renovació tant en la dimensió tecnològica com en l'àmbit organitzatiu i procedimental, amb vista a satisfer les necessitats actuals dels obligats al pagament, del mateix personal de l'Administració tributària i de la societat en general, en què els avenços tecnològics apareixen com a motors del canvi.

Amb això es pretén donar resposta a la necessitat fonamental d'impulsar un canvi profund en el model de gestió de l'Administració tributària de les Illes Balears que permeti implantar, de manera efectiva, una ATIB íntegrament electrònica i orientada als obligats al pagament, i resolgui, en la mesura que sigui possible, les limitacions existents actualment.

A més, aquest nou sistema tecnològic s'ha de poder integrar tècnicament amb les aplicacions que utilitza la Recaptació de Zona de Mallorca de manera que es puguin resoldre els problemes operatius que es plantegen per la manca d'integració de les aplicacions i que, al seu torn, es permetin la modernització i l'optimització dels recursos informàtics, per a la qual cosa els serveis centrals de l'ATIB no disposen d'un departament d'informàtica amb mitjans humans, materials i tècnics.

L'article 12 de la Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears, disposa que s'adscriuen a l'ATIB les recaptacions de zona, en els termes que estableixen els articles 8 a 11 de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i la resta de normativa aplicable.

Aquests preceptes configuren la recaptació de zona com a òrgan unipersonal de l'ATIB al capdavant del qual hi ha un recaptador titular amb els drets i les obligacions establerts per la normativa reglamentària que la regula —expressament declarada en vigor en la disposició final primera de la Llei 10/2003— i amb dret a percebre les retribucions, que poden consistir en una quantitat fixa, en una quantitat resultant d'aplicar una tarifa o en una combinació d'ambdós procediments, d'acord amb la naturalesa i les característiques de cadascuna de les funcions que s'han de dur a terme; retribucions que, en tot cas, s'han de determinar de manera que permetin cobrir les despeses de funcionament i personal, i que quedaran afectes a la cobertura directa d'aquestes despeses.

L'article 21.2.c) de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears, modificat per la disposició final primera de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021, estableix que correspon a les recaptacions de zona, entre altres funcions, dur a terme determinades funcions materials relatives a la gestió, la liquidació, la inspecció, la recaptació i la revisió de tributs propis i cedits i de qualsevol altre ingrés de la hisenda pública autonòmica, i també les relatives a l'execució de la finalitat dels ingressos que requereixi la intervenció de l'Agència Tributària de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 64.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la resta de la normativa aplicable.

A més, l'article 21.3.n) de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears (en la redacció que en fa la disposició final primera de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021) disposa que corresponen a les recaptacions de zona, entre altres funcions, qualssevol altres funcions relacionades amb les anteriors i les que es prevegin en la normativa vigent aplicable a les recaptacions de zona, i també les que se'ls delegui o encarregui mitjançant una resolució del director de l'Agència en l'àmbit de les seves competències o mitjançant l'acord del Consell de Govern a què es refereix l'article 64.1 del Decret 75/2004.

En aquest sentit, l'article 64.1 del Decret 75/2004 esmentat estableix que l'encàrrec per dur a terme aquestes funcions materials s'ha de fer mitjançant un acord del Consell de Govern, a proposta del conseller competent en matèria d'hisenda, que ha d'establir les retribucions a favor dels titulars de la recaptació de zona per dur a terme les funcions encarregades.

Així mateix, cal tenir en compte l'obligació ex lege de dur a terme aquest encàrrec, segons preveu la disposició addicional tercera del Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears. Aquesta disposició addicional tercera preveu el següent:

Disposició addicional tercera Mesures per garantir la implantació d'un sistema tecnològic integral en la gestió recaptatòria de la Comunitat Autònoma

 

Per assegurar la integració del sistema tecnològic actual de gestió recaptatòria dels tributs i ingressos públics autonòmics de l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB), tant amb les aplicacions que empra el servei territorial de la Recaptació de Zona de Mallorca per a l'exercici de les seves funcions com amb el portal web i la Seu Electrònica de l'ATIB, que també desenvolupa la Recaptació de Zona, en els termes que estableixen l'article 64.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els apartats 2.c) i 3.n) de l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'ATIB, s'ha d'encarregar al servei territorial de l'ATIB corresponent a la Recaptació de Zona de Mallorca l'execució de determinats serveis per desenvolupar i mantenir una solució tecnològica integral de les aplicacions de gestió, inspecció i recaptació de tributs i ingressos públics autonòmics de l'ATIB, d'acord amb les instruccions i la retribució que determini l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

L'encàrrec ha de comprendre, en tot cas, els serveis següents:

 

a) Desenvolupament d'una aplicació que cobreixi totes les funcions necessàries en la gestió, la inspecció i la recaptació de tributs i ingressos autonòmics gestionats per l'ATIB.

b) Integració de l'aplicació amb les aplicacions de gestió tributària i recaptatòria utilitzades per la Recaptació de Zona de Mallorca.

c) Integració de l'aplicació amb el portal web i la Seu Electrònica de l'ATIB i amb l'aplicació mòbil de l'ATIB.

d) Migració de les dades actuals de les aplicacions de MARES a la nova solució tecnològica.

D'altra banda, en virtut de l'Acord del Consell de Govern de 22 de desembre de 2023 pel qual s'encarrega al servei territorial de l'ATIB de la Recaptació de Zona de Mallorca que executi determinats serveis i se'n fixin les compensacions corresponents, i s'atorga l'autorització per exercir la competència en matèria d'autorització i disposició de la despesa derivada de l'expedient (BOIB núm. 173, de 23 de desembre), correspon a la Recaptació de Zona de Mallorca dur a terme, entre altres serveis, el desenvolupament, el manteniment i l'actualització del portal web de l'ATIB, tant pel que fa als tributs autonòmics propis i cedits com als recursos d'altres entitats o administracions públiques la gestió recaptatòria dels quals correspon a l'ATIB, així com el desenvolupament i el manteniment d'aplicacions i eines d'atenció, de consulta i de tramitació per via telemàtica.

Atès el coneixement dels procediments relacionats amb l'aplicació dels tributs i la recaptació d'ingressos públics que té el servei territorial de l'ATIB de la Recaptació de Zona de Mallorca, manifestat en l'exercici de les seves funcions així com amb el desenvolupament del portal web de l'ATIB i de la Seu Electrònica, està en condicions d'establir una plataforma tecnològica integral de les aplicacions de gestió, inspecció i recaptació de tributs i ingressos públics autonòmics de l'ATIB.

En aquest sentit, tant per raons d'eficàcia i eficiència com d'economia (atès que l'import de les compensacions econòmiques per dur a terme l'objecte de l'encàrrec és notablement inferior als preus habituals de mercat i el cost de les prestacions econòmiques incloses, d'acord amb els informes pericials que figuren en l'expedient), es considera necessari encarregar al servei territorial de l'ATIB de la Recaptació de Zona de Mallorca el desenvolupament d'una solució tecnològica que cobreixi totes les funcions necessàries en la gestió, la recaptació i la inspecció dels ingressos autonòmics gestionats pels serveis centrals i les delegacions insulars de l'ATIB, i, a més, cal afegir-hi, com s'ha explicat abans, l'obligació ex lege de dur a terme aquest encàrrec en virtut de la disposició addicional tercera del Decret llei 3/2024.

L'eficàcia i l'eficiència s'han acreditat no tan sols amb el continu desenvolupament d'aplicacions relacionades amb la gestió i la recaptació de tributs i ingressos públics, sinó també amb els desenvolupaments concrets que ha hagut de fer la Recaptació de Zona de Mallorca com a conseqüència de les mesures adoptades per la declaració de l'estat d'alarma per la situació d'emergència i de crisi sanitària que ha generat la COVID-19, per donar suport a determinades mesures adoptades pel Govern de les Illes Balears, com ara la possibilitat que, a través del portal de l'ATIB, es puguin fer aportacions dineràries per part de persones físiques, institucions sense ànim de lucre i empreses privades, destinades a ajuts socials i sanitaris en el marc de la plataforma Xarxa Junts, com també amb el desenvolupament de l'aplicació per a la gestió telemàtica a través de la Seu Electrònica de l'ATIB per tramitar els ajuts directes a autònoms i empreses de la Línia Covid prevists en el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19.

Finalment, cal destacar que aquest Acord també preveu el lliurament a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dels funcionals i els codis font corresponents a les aplicacions desenvolupades ad hoc per a la Recaptació de Zona Mallorca per a l'exercici de les seves funcions de gestió i recaptació de tributs i altres ingressos de dret públic no tributaris, així com les duites a terme en el marc de l'encàrrec per l'Acord del Consell de Govern de 22 de desembre de 2023 a què s'ha fet referència anteriorment. Aquest lliurament no suposa una transmissió dels drets de propietat intel·lectual, sens perjudici del dret a favor de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de realitzar totes les modificacions i adaptacions del programari que consideri oportunes sense necessitat d'autorització expressa prèvia del titular dels drets de propietat intel·lectual, als efectes de les lletres a) i b) de l'article 99 i també de l'article 100 del Text refós de la Llei de propietat intel·lectual, regularitzant, aclarint i harmonitzant les disposicions legals vigents sobre la matèria, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1996, de 12 d'abril. Aquestes aplicacions, d'acord amb l'informe pericial que consta en l'expedient, s'han valorat per un import de 14.595.720 euros, amb un valor d'ús anual —com determina aquest informe— de 4.493.344 euros. A partir del moment en què es faci efectiu el lliurament dels funcionals i els codis font, correspondrà a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en col·laboració amb l'Àrea de Sistemes i Comunicacions dels serveis centrals de l'ATIB, posar en servei, desenvolupar i mantenir les aplicacions de la manera que estimi convenient, sense que la seva utilització, adaptació, modificació, millora o evolució impliqui cap dret a favor de la persona titular de la propietat intel·lectual.

En l'expedient hi consta la resolució d'inici de l'administrador tributari de l'ATIB, per vacant del director de l'ATIB, de data 12 de juny de 2024, la memòria justificativa de l'administrador tributari de l'ATIB sobre la necessitat de desenvolupar una solució tecnològica integral de les aplicacions de gestió, inspecció i recaptació de tributs i ingressos públics autonòmics gestionats, i s'acredita l'existència de crèdit per atendre la despesa que se'n deriva. No obstant això, d'acord amb l'article 10.2 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, cal sol·licitar també al Consell de Govern l'autorització prèvia de la despesa, atès que la despesa (corrent) total que suposa l'encàrrec supera l'import d'1.000.000 euros.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, en la sessió de dia 30 d'agost de 2024 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Encarregar al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) de la Recaptació de Zona de Mallorca el desenvolupament d'una solució tecnològica integral de les aplicacions de gestió, inspecció i recaptació de tributs i ingressos públics autonòmics de l'ATIB.

En els termes i amb els requisits que estableix la memòria justificativa de l'administrador tributari de l'ATIB, aquest encàrrec ha d'incloure els serveis següents:

A) Sistema de gestió, inspecció i recaptació de tributs i ingressos autonòmics

A.1) Desenvolupament d'una aplicació que cobreixi totes les funcions necessàries en la gestió, la inspecció i la recaptació de tributs i ingressos autonòmics gestionats per l'ATIB (SGTRI).

L'aplicació ha de ser multientitat, tenir una base de dades única i compartida per tots els òrgans de l'ATIB i estar dissenyada sota una arquitectura web multinivell en els termes establerts en la memòria justificativa de l'administrador tributari de l'ATIB sobre la necessitat de desenvolupar i especificacions d'una solució tecnològica integral de les aplicacions de gestió, inspecció i recaptació de tributs i d'ingressos públics autonòmics gestionats.

L'aplicació SGTRI ha de tenir els mòduls o serveis següents:

a) Mòduls transversals

L'aplicació ha de disposar dels mòduls transversals que es detallen a continuació:

1. Gestor de subjectes. L'aplicació ha de permetre mantenir el Cens únic de contribuents (CUC), integrat amb el de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, de gestió dels domicilis fiscals, mitjançant la ubicació en la Seu Electrònica de l'ATIB, d'una «Àrea personal» en què apareguin altres dades censals amb transcendència tributària (altres domicilis, vector fiscal, historial, canvis de residència, adreça de correu electrònic, telèfon de contacte, relacions amb altres contribuents, etc.).

El sistema ha de disposar de mecanismes que permetin validar la informació, així com depurar-la, a l'efecte de garantir la qualitat de les dades que integren les bases de dades, especialment les de tercers.

2. Motor de cerca. L'aplicació ha de permetre la cerca dels contribuents i dels seus expedients, tant per NIF com sobre la base d'altres elements, com ara nom, cognoms, raó social, domicili, número d'expedient, etc. Així mateix, ha de permetre la consulta i la cerca d'autoliquidacions, expedients, declaracions i altra informació incorporada al sistema, per diferents criteris (estat de tramitació, data de presentació, NIF, etc.), i proporcionar diferents llistes exportables.

3. Assistència al contribuent i cita prèvia. L'aplicació ha de permetre el control de les assistències que es facin als contribuents des de qualsevol oficina de l'ATIB per part de qualsevol persona usuària, al més alt nivell de detall possible i amb independència del canal emprat (presencial, telefònic, Internet, etc.). Per això, ha de recollir la història de totes les relacions amb cada contribuent i permetre, així, que qualsevol usuari del servei, en el temps més breu possible, pugui tenir un coneixement detallat de la situació històrica del contribuent, de manera que es possibiliti prestar un nivell de servei òptim.

 

​​​​​​​L'aplicació ha de disposar d'un mòdul de cita prèvia adaptat a les casuístiques concretes de cada àrea o servei i integrable amb sistemes de gestió de coes.

4. Integració amb LOGINIB per accedir a l'aplicació. L'aplicació s'ha d'integrar amb el sistema d'identificació LOGINIB perquè tant els usuaris de l'ATIB com el personal extern de l'ATIB (com poden ser funcionaris d'altres òrgans de la CAIB) puguin accedir a l'aplicació sense necessitat d'estar en el directori actiu de l'ATIB.

5. Gestió de permisos i rols per accedir a l'aplicació. L'aplicació ha de disposar d'un mòdul de gestió de rols i permisos que permeti definir clarament quina informació pot veure i quines accions pot fer la persona usuària. Cada vegada que s'accedeixi a l'aplicació, segons el perfil prèviament definit que tengui la persona usuària, han d'aparèixer les opcions de menú associades al perfil.

6. Safata d'entrada. L'aplicació ha de disposar d'un sistema de safata d'entrada de les tasques que es puguin assignar a cada persona adscrita a l'ATIB, que ha de permetre controlar els temps d'execució de cada tràmit, per evitar incompliments, i actuar com a mecanisme de control i mesura de consecució d'objectius.

7. Models i plantilles. L'aplicació ha de disposar d'un mòdul de gestió integral de models i plantilles. Aquest mòdul ha de permetre afegir, modificar i eliminar les plantilles que es facin servir als diferents mòduls de l'aplicació per generar els documents electrònics, així com els models generals que serveixen de base per a escrits per trametre o adjuntar als expedients.

8. Gestor documental. L'aplicació ha de disposar d'un gestor documental transversal adequat a l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat (ENI) que permeti consultar tots els documents de l'aplicació i custodiar-los d'acord amb les necessitats de l'organització. El sistema ha d'aportar les dades obligatòries per identificar l'expedient electrònic, inclosos el codi SIA i el codi DIR3, en la metadada de l'òrgan. De la mateixa manera, s'han d'emplenar les metadades relatives a seguretat, accés i qualificació de la sèrie documental.

Tota la documentació generada en els diferents procediments que s'hagi de comunicar o notificar al contribuent ha d'incloure, a més de segell electrònic, un codi de verificació.

9. Configuració. L'aplicació ha de disposar d'un sistema de configuració que permeti administrar els usuaris de l'aplicació segons els rols i els perfils, crear i administrar rols i perfils amb els permisos específics sobre la visualització i l'edició d'accions i administrar les característiques generals del sistema.

10. Idioma i gestió de literals. Les pantalles i documents o llistes que es generin s'han de mostrar en català en els termes prevists en l'article 13.3 del Decret 49/2018, de 21 de desembre, sobre l'ús de les llengües oficials a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, si bé a l'efecte d'ús extern l'aplicació s'ha de desenvolupar en multiidioma i tenir determinada per defecte l'opció de l'idioma català (article 22 del Decret 49/2018).

L'aplicació ha de disposar d'una eina que permeti l'administració dels literals (tant textos llargs com curts) sense necessitat de fer desplegaments nous per a cada modificació.

Tots els documents o el material documental (inclòs el publicitari) que es generin han de seguir el Manual d'identitat corporativa de l'ATIB i del Govern de les Illes Balears.

11. Extracció d'informació. S'ha de permetre extreure la informació requerida per altres administracions en virtut dels acords d'intercanvi d'informació.

12. Expedient electrònic. Tots els expedients s'han d'incorporar al sistema i generar un expedient electrònic, de manera que hi constin tant les presentacions fetes pel subjecte com les altres actuacions i la documentació que formin part dels diferents procediments en què prengui part.

Per a cada expedient s'ha de generar un arbre de tramitació en què apareguin tots els documents, tràmits i actuacions vinculats, de manera que es pugui accedir a un tràmit determinat per a la continuació de la tramitació.

13. Presentació de sol·licituds, declaracions i autoliquidacions. L'aplicació ha de permetre gestionar els expedients presentats pels contribuents. Això ha de permetre rebre els expedients presentats en paper a les oficines de l'ATIB, així com incorporar i revisar els expedients presentats a través del web de l'ATIB.

14. Expedient sancionador. L'aplicació ha de permetre generar expedients sancionadors a voluntat del liquidador encarregat de gestionar l'expedient si detecta irregularitats que així ho determinin.

15. Expedients de la Junta Superior d'Hisenda de les Illes Balears, tribunals economicoadministratius o òrgans judicials. L'aplicació ha de permetre generar la documentació necessària per al cas que un expedient s'hagi de trametre a la Junta Superior d'Hisenda de les Illes Balears, als tribunals economicoadministratius o a òrgans judicials.

16. Taxació pericial contradictòria. L'aplicació ha de permetre gestionar el procediment administratiu al qual els interessats poden acudir quan no estiguin conformes amb la valoració de béns i drets resultant de la comprovació de valors feta per l'Administració.

17. Al·legacions. L'aplicació ha de permetre gestionar les al·legacions que els subjectes passius presentin sobre una proposta dictada en la tramitació d'un procediment de gestió tributària, d'inspecció o sancionador.

18. Sol·licitud de devolució d'ingressos indeguts. L'aplicació ha de permetre la tramitació i la gestió integral d'una sol·licitud de devolució d'ingressos indeguts feta per un contribuent.

19. Sol·licitud de fraccionament o ajornament. L'aplicació ha de permetre gestionar les sol·licituds d'ajornament o fraccionament de pagament d'una liquidació o autoliquidació d'acord amb la normativa reguladora corresponent.

20. Liquidacions provisionals d'ofici. L'aplicació ha de permetre generar una proposta de liquidació i els models o documents corresponents, segons el tipus de tribut, quan el liquidador que gestiona l'expedient així ho requereixi.

21. Requeriments. L'aplicació ha de permetre que la persona usuària pugui sol·licitar informació addicional al subjecte per continuar gestionant l'expedient i, a aquest efecte, ha de permetre generar el document requerit sobre la base d'una plantilla predefinida que, una vegada completada, pugui ser enviada a signar, notificada i associada a l'expedient.

22. Notificació. L'aplicació ha de permetre gestionar notificacions d'acord amb la normativa aplicable (en particular, el Decret 14/2019, de 15 de març, de notificació i comunicació electròniques en l'àmbit de l'ATIB).

En cas de notificació postal, l'aplicació ha de permetre diferenciar el sistema que correspongui (via un operador postal, i en aquest cas ha de preveure la notificació per SICER, o via un agent notificador de l'ATIB).

23. Comunicacions. S'ha d'habilitar la possibilitat de fer un enviament individual o massiu de comunicacions o requeriments a un determinat grup de contribuents, ja sigui telemàticament o per correu postal.

24. Recursos. L'aplicació ha de permetre la gestió de la documentació necessària per respondre a un recurs de reposició, així com la preparació de l'expedient per enviar-lo a l'òrgan judicial corresponent.

25. Estudi de valoració. L'aplicació ha de permetre als tècnics de l'ATIB fer i gestionar una sol·licitud interna per valorar un bé, en cas que es tenguin dubtes sobre la valoració amb vista a la liquidació d'un impost. Els tècnics de l'ATIB encarregats de fer valoracions han de poder visualitzar tots els documents de l'expedient i els relacionats amb el bé que s'ha de valorar incorporats a l'aplicació.

26. Reemborsament de garanties. L'aplicació ha de permetre la tramitació integral dels procediments de reemborsament del cost de garanties.

27. Suspensions. L'aplicació ha de permetre la tramitació integral de les suspensions que es derivin dels procediments d'aplicació dels tributs.

28. Signatura. L'aplicació s'ha de connectar amb l'eina de signatura i permetre la selecció d'un o més documents per signar, definir el flux de tramitació i determinar qui l'ha de signar.

29. Auditories. L'aplicació ha de permetre la generació d'informació per al control d'auditories.

30. Informes i estadístiques. L'aplicació ha de disposar d'un apartat de generació d'informes i estadístiques d'actuacions, que ha de permetre, entre altres funcionalitats, l'obtenció automatitzada dels informes i les estadístiques que sol·liciti la inspecció dels serveis del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, el càlcul d'impactes de mesures tributàries, un quadre de comandaments de l'evolució dels diferents tributs sobre la base dels paràmetres que es preestableixin i la possibilitat d'execució de consultes específiques i extracció massiva de dades, així com funcions analítiques.

31. Control d'ingressos. L'aplicació ha de permetre dur el control comptable dels ingressos corresponent a cadascun dels ens respecte als quals l'ATIB desenvolupa la funció de gestió recaptadora, la informació estructurada d'aquests ingressos i, si escau, la integració d'aquesta informació amb el sistema de comptabilitat i de gestió no pressupostària de la CAIB, així com la confecció automatitzada de liquidacions de la gestió i la recaptació, duita a terme per delegació dels diferents ajuntaments i administracions a l'ATIB, amb desglossament per concepte i període o exercici.

32. Integració amb tercers. L'aplicació SGTRI s'ha d'integrar amb les solucions d'administració electrònica del Govern de les Illes Balears i amb els serveis següents, així com amb els que es puguin implementar en el futur:

— Sistema d'Informació i Control d'Enviaments Registrats (SICER). S'hi ha d'integrar per fer trameses massives i obtenir-ne els resultats i per fer notificacions manuals i obtenir-ne els resultats.

— Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT). Cal implementar les integracions amb l'AEAT en relació amb el Cens únic de contribuents (obtenció de la informació de tots els contribuents de les Illes Balears en una data determinada) i CORECA (servei de consulta de la informació fiscal d'un subjecte particular).

— Cadastre. S'ha de permetre la consulta de les dades d'un bé cadastral mitjançant una integració amb el servei d'intermediació de dades de la CAIB.

— Distribució. El sistema s'ha d'integrar amb aquesta aplicació, que permet enviar una anotació de registre, una vegada registrada a l'aplicació de registre, a una de les bústies associades a la unitat administrativa de l'òrgan a què va destinada.

— NOTIB. S'han d'implementar les notificacions que es generin mitjançant el sistema per NOTIB, que concentra les comunicacions i notificacions del Govern de les Illes Balears, i permetre que es facin a través del Punt d'Accés General (PAG) i l'Adreça Electrònica Habilitada (DEH) mitjançant la integració amb Notific@, i les comunicacions electròniques amb altres administracions públiques mitjançant REGWEB (integrat amb el Sistema d'Interconnexió de Registres —SIR—).

— Plataforma d'Interoperabilitat de les Illes Balears (PINBAL). El sistema s'ha d'integrar amb aquesta plataforma per fer possible la interoperabilitat entre les administracions de les Illes Balears i la resta d'Espanya (ja sigui a través d'una aplicació web o a través de serveis web).

— SAP. El sistema s'ha d'integrar amb el sistema economicofinancer de la CAIB, ubicat a SAP, que inclourà tots els apunts comptables requerits per la Intervenció de la CAIB originats per l'ATIB.

b) Mòdul de gestió tributària

Aquest mòdul ha de comprendre la prestació de serveis d'ajuda i atenció a l'obligat tributari i el desenvolupament de les actuacions de control i liquidació, així com de totes les previstes en la normativa tributària aplicable. Entre d'altres, aquest mòdul ha de permetre la liquidació de tributs i la realització d'actuacions de valoració i verificació de la correcta autoliquidació dels tributs per part de l'obligat tributari.

c) Mòdul d'inspecció

Aquest mòdul ha de possibilitar el control dels incompliments per part dels obligats tributaris. Per tant, entre altres funcions, ha de permetre la incorporació de dades procedents de tercers, el creuament de dades per a la detecció i la selecció de les persones incomplidores, el desenvolupament del procediment d'inspecció i les eines necessàries per a la regularització que derivi d'aquestes actuacions.

d) Mòdul de recaptació voluntària

Aquest mòdul ha de permetre la realització de les tasques necessàries per dur a terme la recaptació de tributs mitjançant les diverses formes de pagament que s'estableixin, així com dels tràmits relacionats amb aquesta recaptació (per exemple, domiciliació de pagaments, generació de recàrrecs i interessos per presentació extemporània d'autoliquidacions sense requeriment previ i suspensions).

e) Mòdul de revisió

Aquest mòdul ha de permetre gestionar, de manera estructurada i coordinada amb els altres mòduls, tota l'activitat revisora de l'ATIB, que inclou, entre d'altres, la resolució de recursos, les suspensions del procediment, els procediments de reemborsament del cost de garanties, així com la preparació de l'expedient en cas d'interposició d'una reclamació economicoadministrativa o d'un recurs contenciós administratiu.

A.2) Integració de l'aplicació SGTRI amb les aplicacions de gestió tributària i recaptatòria emprades per la Recaptació de Zona de Mallorca.

L'aplicació SGTRI s'ha de poder integrar amb les aplicacions informàtiques de gestió tributària i recaptatòria de la Recaptació de Zona de Mallorca, de manera que totes les aplicacions estiguin en un únic entorn de desenvolupament i operacional.

A aquest efecte, s'han d'implementar els sistemes de comunicació bidireccional via API REST o directament via integració de bases de dades que permeti que ambdós sistemes disposin de la informació actualitzada en tot moment, amb l'objectiu que totes les oficines de l'ATIB puguin oferir la mateixa informació als ciutadans.

A.3) Integració de l'aplicació SGTRI amb el portal web i la Seu Electrònica de l'ATIB i amb l'aplicació mòbil de l'ATIB.

L'aplicació SGTRI ha d'estar integrada amb el portal web de l'ATIB (https://atib.es/) i la Seu Electrònica (https://sede.atib.es/cva/), així com amb l'aplicació mòbil de l'ATIB, perquè les persones interessades puguin fer el seguiment de la tramitació dels expedients i, si escau, permetre la interacció amb l'ATIB, intercanviant informació, aportant documentació o presentant escrits.

B) Administració de la informació

Això implica:

a) Comprovacions periòdiques per maximitzar el nombre de connexions redundants que l'SGTRI permeti, tant de contribuents a la Seu Electrònica i, si escau, l'aplicació mòbil de l'ATIB com d'usuaris a l'aplicació de gestió.

b) Monitorització de l'SGTRI. S'han d'habilitar eines que permetin monitoritzar els diferents serveis i aplicacions que formen part de l'SGTRI i que permetin detectar problemes de forma proactiva, així com millorar les aplicacions i els serveis a partir de l'anàlisi de l'ús que fan els usuaris de les eines.

c) Realització de còpies de seguretat. S'han de fer còpies de seguretat de les dades per permetre una ràpida recuperació de la informació i garantir-ne la disponibilitat en cas de pèrdua de dades o fallada dels sistemes. En tot cas, el comitè de direcció que preveu el capítol V de la memòria justificativa de l'administrador tributari de l'ATIB haurà d'aprovar i validar el protocol de còpies de seguretat.

C) Serveis d'assistència tècnica i suport

Prestació dels serveis d'assistència tècnica associada a la mateixa implantació i configuració de l'SGTRI adaptada a les necessitats de l'ATIB, de migració de dades des de MARES, de formació de personal tècnic i personal usuari per a l'ús del sistema, dels serveis de suport per a la posada en marxa, d'assistència durant l'explotació de l'SGTRI a les diferents àrees i unitats organitzatives de l'ATIB i dels serveis d'atenció als usuaris durant l'operativa diària. Aquests serveis inclouen:

a) Configuració i parametrització de l'aplicació.

b) Manteniment preventiu i correctiu fins a la finalització de la implementació de l'aplicació.

c) Col·laboració amb la Direcció General d'Estratègia Digital i Simplificació Administrativa i l'Àrea de Sistemes i Comunicacions dels serveis centrals de l'ATIB en el suport a l'explotació i l'atenció dels usuaris.

d) Suport en la posada en marxa i consultoria, amb assistència in situ.

e) Formació del personal, tant tècnic com usuari. A aquest efecte, s'han de fixar plans formatius adequats per perfils, per a tots els empleats de l'ATIB i de qualsevol altra administració per a la qual presti serveis l'ATIB, per al personal de la CAIB, en la mesura que l'aplicació afecti el desenvolupament de les seves tasques, així com per als diferents col·laboradors socials, quan sigui requerit.

f) Lliurament de tota la documentació d'ús, en format electrònic, de l'SGTRI per als diferents tipus de persones usuàries de l'aplicació, degudament actualitzada segons les noves funcions i modificacions fetes a l'aplicació. L'aplicació s'ha de lliurar degudament documentada quant al model de dades, de manera que les diferents àrees i departaments de l'ATIB en puguin tenir el coneixement necessari i puguin explotar la informació de forma independent.

D) Migració de dades actuals de les aplicacions de MARES a la nova solució tecnològica

El procés ha d'incloure l'extracció de les dades des dels sistemes actuals i tots els processos de transformació necessaris per importar-les a l'SGTRI, així com els de comprovació, verificació i validació de la coherència, la integritat, la disponibilitat, l'autenticitat, la completesa i la qualitat d'aquestes dades.

S'han de dur a terme tants processos de trànsit de dades com calguin, garantint que no es produeixen interrupcions de servei. Per garantir la migració correcta de tota la informació, s'han d'establir indicadors de control del nombre de registres i processos de validació que tota la informació verificada s'hagi migrat correctament, permetre als usuaris fer depuracions d'errors i comprovacions i casos d'ús sobre dades conegudes i contrastables, i eliminar qualsevol necessitat futura de consulta de qualsevol tipus d'informació als sistemes actuals un cop finalitzat el procés d'implantació.

En el procés de convivència de sistemes s'ha d'assegurar en tot cas la coherència de les dades tractades, oferint la solució que millor s'ajusti a les necessitats dels òrgans de gestió, amb l'objectiu final d'assolir un conjunt precís i consistent de dades mestres a través de l'aplicació de metodologies, eines, tècniques i processos MDM (Master Data Management), creant una única font de contribuents i objectes tributaris consistent i de qualitat entre els diferents departaments i àrees de l'ATIB.

Segon. Per desenvolupar i executar l'encàrrec, el titular de la Recaptació de Zona de Mallorca ha d'habilitar els mitjans propis que consideri necessaris, els quals, en tot cas, han d'estar en coordinació amb:

a) Els mitjans que duen a terme el desenvolupament, el manteniment i l'actualització de les aplicacions per exercir les seves funcions de gestió i recaptació de tributs i altres ingressos de dret públic no tributaris.

b) Els mitjans que duen a terme el desenvolupament, el manteniment i l'actualització del portal web i de la Seu electrònica de l'ATIB i de les eines d'atenció, consulta i tramitació per via telemàtica, atès que aquestes tasques i funcions estan encarregades actualment a la Recaptació de Zona de Mallorca en virtut de l'Acord del Consell de Govern de 22 de desembre de 2023 (BOIB núm. 173, de 23 de desembre), que té efectes des de l'1 de gener de 2024 fins al 31 de desembre de 2026.

Quan finalitzi la vigència del present Acord, es lliuraran els funcionals i els codis font de les aplicacions desenvolupades ad hoc per a la Recaptació de Zona de Mallorca a què es refereixen les lletres a) i b) anteriors a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que, a partir d'aquest moment, en col·laboració amb l'Àrea de Sistemes i Comunicacions dels serveis centrals de l'ATIB, serà l'encarregada del seu manteniment preventiu, correctiu, adaptatiu i perfectiu de la forma que consideri convenient, sense que sigui necessària l'autorització expressa del titular dels drets de la propietat intel·lectual, als efectes de les lletres a) i b) de l'article 99 i també de l'article 100 del Text refós de la Llei de propietat intel·lectual, regularitzant, aclarint i harmonitzant les disposicions legals vigents sobre la matèria, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1996, de 12 d'abril, i sense que la utilització, adaptació, modificació, millora o evolució d'aquestes aplicacions impliqui cap dret a favor de la persona titular de la propietat intel·lectual.

Tercer. Fixar la compensació econòmica que ha de percebre el titular de la Recaptació de Zona de Mallorca per raó del compliment de les funcions i els serveis que són objecte de l'encàrrec per un import de 5.258.000,00 euros. Aquest import s'ha de pagar de la manera següent:

a) Un 25 % en el tercer trimestre de 2024, amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de l'exercici de 2024.

b) Un 30 % en el tercer trimestre de 2025, amb l'informe previ favorable del comitè de direcció que preveu el capítol V de la memòria justificativa de l'administrador tributari de l'ATIB, amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de despeses de l'exercici de 2025.

c) Un 20 % en el primer trimestre de 2026, amb l'informe previ favorable del comitè de direcció esmentat, amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de despeses de l'exercici de 2026.

d) I el 25 % restant en el tercer trimestre de 2026, amb l'informe previ favorable del comitè de direcció esmentat, amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de despeses de l'exercici de 2026.

La compensació econòmica, que inclou la previsió que conté el darrer paràgraf del punt anterior d'aquest Acord, comprèn tant les retencions derivades d'imposts directes com la repercussió dels imposts indirectes que, si escau, puguin gravar els serveis prestats pel titular de la Recaptació de Zona de Mallorca.

Quart. Atribuir a l'administrador tributari de l'ATIB les funcions de control del compliment de les funcions i els serveis encarregats. A aquest efecte, pot encarregar al personal que consideri adequat dels serveis centrals de l'ATIB que practiqui les actuacions de coordinació i de control que siguin pertinents, i correspondrà al titular de la Recaptació de Zona de Mallorca així com al personal i els mitjans que hagi habilitat a l'efecte l'obligació de facilitar tota la informació i els documents que siguin requerits i, en particular, els funcionals i els codis font de les aplicacions de gestió, inspecció i recaptació de tributs i ingressos públics autonòmics que es desenvolupin en virtut d'aquest encàrrec.

Cinquè. Disposar que aquest Acord serà vigent fins que se n'exhaureixi l'objecte.

Sisè. Atorgar l'autorització prèvia al director o directora de l'Agència Tributària de les Illes Balears per exercir la competència en matèria d'autorització i de disposició de la despesa derivada d'aquest encàrrec al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears de la Recaptació de Zona de Mallorca de desenvolupar les aplicacions de gestió, inspecció i recaptació de tributs i ingressos públics autonòmics gestionats per l'ATIB i fixar les compensacions corresponents, per una quantia de 5.258.000 euros, distribuïda en les anualitats i amb càrrec a les partides següents:

a) La quantia d'1.314.500 euros, amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de despeses de l'exercici de 2024 (o la partida que correspongui de l'exercici de 2024).

b) La quantia d'1.577.400 euros, amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de despeses de l'exercici de 2025 (o la partida que correspongui de l'exercici de 2025).

c) La quantia de 2.366.100 euros, amb càrrec a la partida 50001 142B01 22708 00 del pressupost de despeses de l'exercici de 2026 (o la partida que correspongui de l'exercici de 2026).

Setè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 30 d'agost de 2024

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens