Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

Núm. 531282
Ordre 33/2024, de 29 d'agost, del conseller d’Economia, Hisenda i Innovació per la qual es regulen les operacions de tancament i d’obertura de l’exercici pressupostari

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 80.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que les operacions de tancament de l'exercici s'han de regular per una ordre del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts.  

Atès que s'acosta l'acabament de l'exercici pressupostari actual i amb la finalitat de coordinar les actuacions dels departaments que constitueixen les seccions pressupostàries, el Servei de Salut de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears, és necessari que la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació dicti les normes pertinents per regular les operacions sobre gestió financera i comptabilitat pública, a fi que les tasques per liquidar i tancar aquest exercici i per obrir el següent es duguin a terme de manera coordinada i eficaç.

Per això, dict la següent

ORDRE

Article 1

Àmbit d'aplicació

Aquesta Ordre regula les operacions de gestió financera i comptabilitat pública que afecten el tancament i l'obertura de l'exercici pressupostari de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'Agència Tributària de les Illes Balears. Respecte dels ens del sector públic instrumental es regulen les dates de tramesa de la informació del tancament.

Article 2

Despeses de personal del mes de desembre

1. Els documents AD que emparen altes o modificacions de retribucions que s'hagin d'incorporar a la nòmina de desembre de la Direcció General de Funció Pública es poden tramitar fins al dia 5 de desembre.

2. El tancament de les nòmines del mes de desembre es pot dur a terme fins al dia 9 de desembre. La Direcció General de Funció Pública i la Direcció General de Personal Docent les poden trametre fins al dia 10 del mateix mes a la Intervenció General.

Per a una millor gestió de la nòmina del mes de desembre la Intervenció General donarà indicacions als centres gestors perquè adeqüin, dins del termini que se'ls indiqui, els imports de les AD inicials a les previsions de tancament.

3. Les altes i les variacions que no s'incloguin en la nòmina de desembre s'han de tramitar amb càrrec al pressupost de 2025, i els documents AD s'han d'anotar, si escau, amb càrrec a aquest pressupost. A l'efecte d'aquesta comptabilització, la tramitació dels expedients de despesa del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma que no hagi conclòs el dia 4 de desembre s'ha d'adaptar, en tot allò que calgui, a la regulació prevista per als expedients anticipats de despesa.

4. Els òrgans gestors del Servei de Salut de les Illes Balears i de l'Agència Tributària de les Illes Balears disposen fins al dia 13 de desembre per tancar les nòmines del mes de desembre.

5. La data final del termini per abonar aquestes nòmines és el dia 28 de desembre.

Article 3

Pagaments del mes de desembre a la Seguretat Social

1. Els documents de la Seguretat Social que s'han de pagar durant el mes de desembre poden tenir entrada a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació fins al dia 17 de desembre, i s'han d'abonar a partir del dia 19 del mateix mes.

2. L'aplicació al pressupost de despeses de les quotes patronals de la Seguretat Social de la nòmina que es paga en el mes de desembre s'ha de fer dins el mateix mes de desembre, tant per a la nòmina general com per a les nòmines d'educació de centres públics i de centres concertats.

Article 4

Modificacions de crèdit

1. Els expedients de modificació de crèdit que afecten l'exercici de 2024 es poden registrar en el sistema de comptabilitat descentralitzada (SICODE) fins al dia 9 de desembre. El termini per a l'entrada de tots els expedients de modificació de crèdit a la Direcció General de Pressuposts i Finançament acaba el dia 10 de desembre.

Els expedients de tramitació centralitzada de la Direcció General de Pressuposts i Finançament es poden registrar en el sistema de comptabilitat descentralitzada (SICODE) fins al dia 12 de desembre.

2. Pel que fa als expedients de modificació de crèdit del Servei de Salut de les Illes Balears que afecten l'exercici de 2024:

a) Si la competència per aprovar és del director general de Pressuposts i Finançament, es poden registrar en el SICODE i trametre fins al dia 12 de desembre.

b) Si la competència per aprovar és del director general del Servei de Salut de les Illes Balears, es poden registrar en el SICODE, aprovar i comptabilitzar fins al dia 30 de desembre.

3. Els ingressos del darrer trimestre que hagin de generar crèdit dins l'exercici de 2025, d'acord amb l'article 59.5 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ho han de fer dins el marc del tractament dels romanents de tresoreria afectats a què es refereix l'article 10 d'aquesta Ordre.

Article 5

Fiscalització d'expedients de despesa

L'entrada dels expedients de despesa de l'exercici corrent a la Intervenció General per fiscalitzar-los prèviament ha de tenir lloc no només amb el temps suficient per poder dur-ho a terme i generar els documents comptables que pertoquin en cada cas, en els terminis que preveu l'article següent, sinó que també ha de fer possible complir els terminis que imperativament regeixen per a la tramitació administrativa corresponent, especialment en matèria de contractació.

Els expedient de tramitació anticipada de despesa se poden registrar al SICODE fins el 10 de desembre i tenir entrada a la Intervenció General fins el 13 de desembre.   

Article 6

Tramitació de documents comptables en els darrers dies de l'exercici

1. Les unitats de gestió econòmica (en endavant, UGE) de les seccions pressupostàries poden registrar documents comptables de l'exercici de 2024 en la base de dades del SICODE fins a les dates que s'indiquen a continuació:

Tipus de document    Data

ADOP-J i OP-J           02-12-2024

A, D i AD                   13-12-2024

ADOP i OP                 23-12-2024

J                                  23-12-2024

2. Sens perjudici del que preveu l'apartat 4 d'aquest article respecte dels documents pluriennals, els documents anteriors poden tenir entrada a la Intervenció General fins a les dates que s'indiquen a continuació:

Tipus de document    Data

ADOP-J i OP-J           02-12-2024

A, D i AD                   16-12-2024

ADOP i OP                 27-12-2024

J                                  27-12-2024

3. Els documents que en les dates assenyalades en l'apartat anterior, malgrat que estiguin anotats en el SICODE en termini, no hagin tingut entrada a la Intervenció General s'han de rebutjar.

4. Els documents A, D i AD pluriennals (que corresponen tant a expedients pluriennals com a expedients anticipats de despesa) poden tenir entrada a la Intervenció General fins el dia 13 de desembre, i el termini per fiscalitzar es fins el dia 20 de desembre. En qualsevol cas, la Intervenció General ha d'anul·lar els documents pluriennals no validats al tancament de l'exercici.

5. Els documents que contenen la fase OP l'import líquid per pagar dels quals sigui zero, als efectes del que preveu l'article 12.1, s'han de trametre per separat i poden tenir entrada a la Intervenció General fins el 17 de desembre. El termini per fiscalitzar-los es fins el 23 de desembre.

No obstant això:

A) Els documents de la nòmina del personal docent de la Conselleria d'Educació i Universitats que contenen la fase OP l'import líquid per pagar dels quals sigui zero, als efectes del que preveu l'article 12.1, poden tenir entrada a la Intervenció General fins el 23 de desembre i a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni fins el 27 de desembre.

B) Els documents de la nòmina general que contenen la fase OP l'import líquid per pagar dels quals sigui zero, als efectes del que preveu l'article 12.1, poden tenir entrada a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni fins el 27 de desembre.

6. Per tancar l'exercici pressupostari de 2024, les UGE no poden registrar ni trametre documents comptables després dels terminis que s'estableixen en els apartats anteriors, ni tan sols a conseqüència de les operacions de rebuig de la Intervenció General.

7. Els òrgans gestors de l'Agència Tributària de les Illes Balears han d'aplicar, com a dates límit per registrar documents, les que assenyala l'apartat 1 d'aquest article, i per validar-los informàticament el 24 de gener de 2025.

8. Els òrgans gestors del Servei de Salut de les Illes Balears poden registrar documents comptables de l'exercici de 2024 en la base de dades del SICODE fins a les dates que s'indiquen a continuació:

Tipus de document    Data

ADOP-J i OP-J           02-12-2024                         

A, D i AD                   23-12-2024

ADOP i OP                 15-01-2025

J                                  23-12-2024

En tot cas, la data límit per validar-los informàticament és, amb caràcter general, el 24 de gener de 2025 i pel que fa als documents a què es refereix l'apartat 4 d'aquest article, el Servei de Salut els ha de validar o rebutjar fins el dia 23 de desembre.

Article 7

Fons per justificar

1. Totes les ordres de pagament expedides amb el caràcter per justificar amb imputació a l'exercici de 2024 han de tenir anotats els moviments J corresponents i, en conseqüència, es disposa fins al dia 23 de desembre per reintegrar els sobrants a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

Els documents J corresponents poden tenir entrada a la Intervenció General fins a les dates que estableix l'article 6.2 d'aquesta Ordre. Això no obstant, els caixers pagadors de les seccions pressupostàries titulars dels comptes de pagaments per justificar que, després de dur a terme les operacions indicades més amunt, no disposin d'un saldo conciliat a zero, han de trametre a la Intervenció General, mitjançant la intervenció delegada que correspongui en cada cas, un informe justificatiu en què se'n detallin els motius i que inclogui una proposta de resolució per regularitzar la situació.

2. Sens perjudici del que estableix l'apartat anterior, en relació amb els fons lliurats a favor del caixer pagador de la secció 34, deute públic, en el compte del Banc d'Espanya per al servei financer del deute, excepcionalment se'n poden justificar i reintegrar els romanents el mes de gener de l'any següent, d'acord amb el procediment que s'estableixi.

3. El reintegrament dels romanents de pagaments per justificar s'ha de fer mitjançant la formalització d'un document d'ingrés, emplenat de conformitat amb les instruccions següents:

Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Concepte    Secció pressupostària

00L               04 Consell Consultiu de les Illes Balears

N80              05 Consell Econòmic i Social de les Illes Balears

100               11 Presidència i Administracions Públiques

222               12 Turisme, Cultura i Esports

301               13 Educació i Universitats

400               14 Economia, Hisenda i Innovació

08E              15 La Mar i del Cicle de l'Aigua

M34             17 Famílies i Afers Socials

806               18 Salut

904               19 Empresa, Ocupació i Energia

502               20 Agricultura, Pesca i Medi Natural

M84             25 Habitatge, Territori i Mobilitat

N24              73 Institut Balear de la Dona

N29              76 Servei d'Ocupació de les Illes Balears

M89             77 Institut d'Estadística de les Illes Balears

M19             78 Escola Balear d'Administració Pública

S32              79 Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral

DNI o NIF: codi del caixer pagador de pagaments per justificar.

Núm. de liquidació: ha de quedar sempre en blanc.

Concepte. Ha d'indicar:

— Reintegrament de pagaments per justificar del caixer pagador: ___________

— DNI del comptedant: ___________________

— Llinatges i nom: ____________________________

— ADOP-J que es justifiquen:

Núm. índex ADOP-J    Import del reintegrament

 -------------------------     ------------------------------

 -------------------------     ------------------------------

 -------------------------     ------------------------------

 -------------------------     ------------------------------

                    ==================

                    TOTAL

                    ==================

Immediatament després d'efectuar el reintegrament, els comptedants han de trametre l'exemplar per a l'Administració del model 046 a la Intervenció General. Així mateix, hi han d'incloure, com a justificant dels documents J corresponents, una fotocòpia compulsada del model 046 ingressat en la qual ha de constar l'import corresponent a l'ADOP-J que es justifica.

4. Excepcionalment, i a partir del dia 3 de desembre, el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, en casos justificats, pot autoritzar l'expedició de pagaments per justificar. Inexcusablement, el dia 23 de desembre s'han d'haver justificat aquests pagaments i reintegrat els sobrants.

5. Per atendre pagaments per justificar que s'hagin de fer inexcusablement els primers dies del mes de gener de 2025, les seccions pressupostàries poden sol·licitar al conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, fins el dia 5 de desembre i per mitjà de la Intervenció General, els lliuraments dels fons estrictament necessaris.

Els lliuraments s'han de dur a terme amb càrrec als comptes de la comptabilitat no pressupostària que la Intervenció General determini, en concepte de bestreta de pagaments per justificar de 2025, i el termini per abonar-los és fins al dia 27 de desembre. Les sol·licituds, juntament amb el document MP no pressupostari, s'han de trametre a la Intervenció General. S'hi ha d'adjuntar un informe que justifiqui l'abonament dels lliuraments esmentats, que han de ser com a màxim per a dues partides pressupostàries concretes i determinades. Els caixers pagadors poden reintegrar els imports anticipats en la comptabilitat no pressupostària fins al dia 31 de gener de 2025.

6. El reintegrament dels romanents de pagaments per justificar del Servei de Salut de les Illes Balears s'ha de fer mitjançant la formalització d'un document d'ingrés emplenat de conformitat amb les instruccions següents:

Concepte    Secció pressupostària

25SC          60001 Serveis Centrals

25SD          60101 Hospital Universitari Son Espases

25VT         60201 Àrea de Salut de Menorca

25EF          60301 Àrea de Salut d'Eivissa

25GM        60401 Gerència d'Atenció Primària de Mallorca

25SL          60601 Hospital Son Llàtzer

25MA        60701 Hospital de Manacor

25IN          60801 Hospital Comarcal d'Inca

DNI o NIF: codi del caixer pagador de pagaments per justificar.

Núm. de liquidació: ha de quedar sempre en blanc.

Concepte. Ha d'indicar:

— Reintegrament de pagaments per justificar del caixer pagador: ___________

— DNI del comptedant: ___________________

— Llinatges i nom: ____________________________

— ADOP-J que es justifiquen:

Núm. índex ADOP-J    Import del reintegrament

-------------------------     ------------------------------

-------------------------    ------------------------------

-------------------------    ------------------------------

-------------------------    ------------------------------

                ==================

                 TOTAL

   ==================

Immediatament després d'efectuar el reintegrament, els comptedants han de trametre l'exemplar per a l'Administració del model 046 als Serveis Centrals del Servei de Salut de les Illes Balears. Així mateix, hi han d'incloure, com a justificant dels documents J corresponents, una fotocòpia compulsada del model 046 ingressat en la qual ha de constar l'import corresponent a l'ADOP-J que es justifica.

7. El reintegrament dels romanents de pagaments per justificar de l'Agència Tributària de les Illes Balears s'ha de fer mitjançant un document d'ingrés en la partida o les partides del pressupost d'ingressos que correspongui d'aquesta entitat.

Article 8

Cobraments per justificar, sistema de gestió d'ingressos i contracció de drets

1. En l'exercici de 2024 han de quedar traspassats als comptes del sistema de gestió centralitzada d'ingressos els saldos existents al mes de desembre en els comptes corrents de cobraments per justificar, mitjançant el document d'ingressos corresponent (model 046).

2. Els òrgans gestors del Servei de Salut de les Illes Balears han d'ingressar inexcusablement el saldo dels comptes corrents de cobraments per justificar de l'any 2024, fins al 31 de desembre, mitjançant un document d'ingrés en la partida o les partides corresponents del pressupost d'ingressos del Servei de Salut de les Illes Balears.

3. Els òrgans gestors de l'Agència Tributària de les Illes Balears han d'ingressar inexcusablement els saldos dels comptes corrents de cobraments per justificar de l'any 2024, fins al 23 de desembre, en els comptes d'arqueig que corresponguin, llevat únicament dels ingressos que es facin el dia 31 de desembre.

4. Els cobraments de la quinzena vint-i-quatre del conveni de gestió centralitzada dels ingressos que s'hagin produït durant l'any 2024 s'han d'aplicar al pressupost d'ingressos de 2024 mitjançant el pagament en formalització del compte no pressupostari que la Intervenció General determini.

5. També s'han de contreure a dia 31 de desembre els drets dels ingressos que s'han de periodificar per imputació a l'exercici de 2024. Els òrgans gestors que hagin de proposar la contracció han de fer-ho al mes de gener.

Article 9

Anul·lacions de saldos pressupostats, autoritzacions i disposicions pressupostàries

1. Les UGE han d'anul·lar els documents comptables anotats en el sistema que no s'hagin de trametre a la Intervenció General per fiscalitzar, per la qual cosa disposen fins al dia 10 de desembre. La Intervenció no fiscalitzarà de conformitat els documents comptables de despesa de l'exercici de 2025 de la secció pressupostària que tengui documents preliminars de l'exercici de 2024 que no hagin tingut entrada a la Intervenció General.

2. La Intervenció General pot anul·lar els documents comptables que no s'hagin tramès per fiscalitzar després del termini que estableix l'article 6.2 d'aquesta Ordre.

3. En tot cas, la Intervenció General pot registrar els documents comptables necessaris perquè el compte general reflecteixi una imatge fidel.

4. En acabar les operacions de tancament, la Intervenció General ha de considerar anul·lats de ple dret els saldos dels romanents de crèdit que no s'hagin utilitzat durant l'exercici, d'acord amb el que estableixen les disposicions vigents.

Article 10

Finançament afectat

Amb la finalitat que es pugui determinar el romanent de tresoreria afectat de cada actuació, les UGE han de trametre en format electrònic, d'acord amb el que estableix l'apartat 14 de la Instrucció 2/2015, a la Intervenció General i a la Direcció General de Pressuposts i Finançament, les fitxes FF1, FF2 i FF3, amb les dades d'execució a 31 de desembre, per la qual cosa disposen fins al dia 15 de març de 2025.

Article 11

Tramitació de les incorporacions de crèdit

1. Les sol·licituds d'incorporació s'han d'ajustar a les instruccions que la Direcció General de Pressuposts i Finançament dicti amb aquesta finalitat, a les quals s'han d'adjuntar les fitxes FF1, FF2 i FF3. Tota aquesta documentació pot tenir entrada a l'òrgan esmentat fins al dia 31 de març de 2025.

2. La Direcció General de Pressuposts i Finançament no pot tramitar la sol·licitud fins que no s'hagin validat tots els documents comptables imputats a les partides els crèdits de les quals estiguin afectats per la sol·licitud d'incorporació. L'import de la incorporació de crèdit relativa a finançament afectat es determina per la desviació positiva acumulada que en resulti, acreditada en les fitxes esmentades, d'acord amb l'article 10 d'aquesta Ordre.

Article 12

Vigència dels documents comptables

1. Els documents comptables que es trameten a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni perquè es paguin amb imputació a l'exercici pressupostari de 2024, que no hagin estat satisfets el dia 31 de desembre, conserven plena vigència fins al moment en què es facin efectius als creditors, s'anul·lin o se'n declari la prescripció. Amb caràcter general, la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni ha d'abonar els documents comptables d'import líquid per pagar de zero euros, per la qual cosa disposa fins al dia 30 de desembre.

2. A partir del dia 13 de desembre, totes les devolucions d'ingressos indeguts que estiguin pendents de pagament en la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni s'han de retornar a la Intervenció General perquè les anul·li i posteriorment les apliqui a la partida d'ingressos corresponent dels pressuposts de 2025.

Article 13

Traspàs i comptabilització dels documents de despesa pluriennals en el pressupost de 2025: tasques al tancament

 1. Les UGE han de comprovar l'existència del crèdit adequat i suficient per a les anualitats de 2025 en el Projecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l'any 2025.

2. Les incidències que detectin s'han de comunicar a la Intervenció General fins al dia 5 de desembre en l'annex previst en la Instrucció 1/2020 de l'interventor general i del director general de Pressuposts sobre les operacions de tancament i d'obertura del pressupost per al traspàs i la comptabilització dels documents comptables pluriennals.

En tot cas, les UGE han d'actualitzar l'annex amb les incidències derivades de qualsevol expedient pluriennal que sigui aprovat o modificat fins el darrer dia de l'exercici que es tanca.

Article 14

Obertura del pressupost i accés al sistema d'informació economicofinancera

1.Immediatament que la llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'aprovi, com a màxim el dia 22 de gener de 2025, la Direcció General de Pressuposts i Finançament ha d'incorporar al sistema d'informació economicofinancera el pressupost aprovat.

2.L'obertura del sistema d'informació economicofinancera per a l'ús general dels usuaris de les UGE, a nivell de secció pressupostària, s'ha de dur a terme com a màxim el 31 de gener de 2025, sempre que s'hagin conclòs les tasques tècniques adients i en haver finalitzat el procés de traspàs i comptabilització de tots els documents comptables pluriennals.

En cas que no s'acompleixi amb el termini establert per al procés de traspàs i comptabilització s'aplicarà l'establert a l'art. 67.2 de la Llei 14/2014 i la Instrucció 1/2020 de l'interventor general i del director general de Pressuposts sobre les operacions de tancament i d'obertura del pressupost per al traspàs i la comptabilització dels documents comptables pluriennals.

Article 15

Documents AD de plantilla coberta del pressupost de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

1. L'emissió i la comptabilització dels documents AD inicials de plantilla coberta s'ha de fer de manera centralitzada i automàtica.

2. Els documents AD s'han d'emetre amb les dades referents a la plantilla pressupostària i al catàleg de llocs de treball. Aquesta base de dades s'ha d'elaborar per mitjà del sistema de recursos humans i la comptabilització s'ha d'efectuar mitjançant el SICODE.

3. La disposició ha de coincidir amb la situació de la nòmina a dia 31 de desembre. Les places vacants hi han de figurar amb crèdit disponible.

4. La Intervenció General ha de comptabilitzar els documents AD inicials i n'ha d'obtenir les llistes definitives.

5. En les aplicacions pressupostàries que tenguin assignats productors no permanents en els pressuposts vigents el dia 1 de gener de 2025, la Intervenció General ha de comptabilitzar el document AD inicial per a totes les retribucions compromeses per a l'any 2025 del personal esmentat.

6. Atès que el SICODE no admet en el capítol 1 l'anotació descentralitzada de documents AD si no s'han comptabilitzat prèviament els documents AD inicials, i que sempre han de ser AD+ referits al document AD inicial, la Intervenció General ha de comptabilitzar en el mes de gener de 2025 un document AD inicial per l'import d'un cèntim d'euro en les partides referents a conceptes retributius variables o sense personal adscrit.

7. En cas que el procediment i els enllaços esmentats en els apartats anteriors no es puguin dur a terme per raons tècniques, s'ha de comptabilitzar manualment el document AD inicial corresponent per a les despeses que no es puguin ajornar.

8. El procediment que preveu aquest article no és aplicable al personal adscrit al servei d'educació no universitària. Els gestors dels centres públics i concertats han de comptabilitzar els documents AD inicials per l'import del crèdit inicial.

9. El Servei de Salut de les Illes Balears ha de comptabilitzar els documents AD inicials d'acord amb la plantilla coberta.

Article 16

Tramitació anticipada de despeses de personal

1. Els expedients de despesa del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que es tramitin anticipadament d'acord amb el que estableix l'article 71 de la Llei 14/2014 i el Decret 75/2004, s'han d'iniciar mitjançant resolució expressa de la consellera de Presidència i Administracions Públiques o de l'òrgan en el qual hagi delegat la competència.

Aquests expedients poden tramitar-se en l'exercici immediatament anterior a aquell en el qual s'hagi d'iniciar la prestació o, inclús, fins a la data de comptabilització dels documents AD inicials.

Quan es faci ús d'aquesta facultat, se n'ha de deixar constància en cada un dels tràmits previs al compromís de despesa. Per fer-ho, s'ha d'utilitzar la diligència següent: «Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici de 2025, Decret 75/2004, de 27 d'agost, segons la Resolució de...».

2. A aquest efecte, d'acord amb l'article 43 del Decret esmentat, el nomenament o la formalització contractual estan sotmesos a la condició suspensiva que hi hagi crèdit adequat i suficient que empari la despesa. Aquesta condició suspensiva s'ha fer constar en la resolució corresponent.

3. D'acord amb les lletres a i b de l'article 43.3 del Decret 75/2004, s'ha d'adjuntar a la resolució la documentació següent:

a) Un informe de l'UGE o de l'habilitació de personal, segons l'annex 1 d'aquesta Ordre, que ha d'expressar, pel que fa a la despesa que s'hagi de dur a terme, que normalment hi ha crèdit en els pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o que s'ha consignat en el projecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'exercici en què s'hagi d'iniciar la despesa, tramès al Parlament de les Illes Balears perquè l'aprovi.

b) Un informe de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, segons l'annex 2 d'aquesta Ordre, relatiu a l'existència de finançament adequat i suficient pel que fa a la despesa que s'hagi de dur a terme, en cas que no es produeixi cap dels supòsits a què es refereix la lletra a anterior.

4. A partir de la incorporació en el SICODE dels pressuposts de l'exercici de 2025, la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques ha de notificar a la persona interessada l'inici del contracte o el desistiment de l'expedient que s'hagi iniciat provisionalment d'acord amb el Decret 75/2004. En cas de desistiment, s'ha d'informar la Intervenció General de les contractacions no efectuades.

5. Els expedients que hagin seguit el procediment que preveu aquest article sobre tramitació anticipada de despesa s'han d'incloure en els documents AD inicials de l'exercici de 2025 de manera automàtica.

Per a les contractacions o els nomenaments que no segueixin el procediment que estableix aquest article, s'han de tramitar els documents AD+ corresponents, una vegada que el sistema informàtic permeti generar documents comptables en el pressupost de l'exercici de 2025.

6. El procediment que disposa aquest article no és aplicable al personal adscrit al servei d'educació no universitària.

7. El Servei de Salut de les Illes Balears ha de tramitar de manera anticipada les despeses de personal del seu pressupost d'acord amb l'article 43 del Decret 75/2004, amb les especificitats pròpies de la seva organització.

Article 17

Consola de despeses

1.És responsabilitat de les UGE, per tal de garantir la fiabilitat i integritat de les dades que se n'extreuen, mantenir depurada i actualitzada en tot moment la informació que consta en la Consola d'acord amb la Instrucció 1/2021, de l'interventor general sobre el procediment per a la recollida i comptabilització de les despeses meritades en el compte 413 Creditors per operacions meritades del Pla General de Comptabilitat Pública de la CAIB i els seus annexos (en endavant Instrucció 1/2021).

2. Pel que fa a l'Agència Tributària de les Illes Balears i el Servei de Salut de les Illes Balears, la Instrucció 1/2021 els resulta aplicable de manera supletòria, d'acord amb les seves especialitats organitzatives i informàtiques.

Article 18

Comptabilització de la despesa meritada pendent d'aplicar al pressupost al tancament de l'exercici

1. La Intervenció General, amb la informació que consta en la Consola, i pel que fa a la Administració General i als organismes autònoms que en depenen sense pressupost propi, ha de comptabilitzar en el compte 413 la despesa meritada, vençuda i no vençuda, no imputada al pressupost a 31 de desembre de 2024.

Els responsables econòmics de l'ATIB i de l'IBSALUT són els responsables de la comptabilització en les respectives entitats.

2. Pel que fa als articles 51.2 b) i c) de la Llei 14/2014 s'ha d'entendre, exclusivament als efectes comptables, que una despesa està vençuda quan ha estat facturada, o en situació anàloga en la resta de despeses.

3. L'UGE de cada secció pressupostària o l'òrgan equivalent dels organismes autònoms i altres ens amb pressupost propi (d'ara endavant els responsables de la gestió econòmica) disposa fins al dia 24 de gener de 2025 per anotar a la Consola les estimacions de despesa meritada no vençuda a 31 de desembre de 2024.

Aquesta informació es pot modificar i/o completar fins al dia 28 de febrer de 2025.

4. Els responsables de la gestió econòmica de l'Agència Tributària de les Illes Balears i del Servei de Salut de les Illes Balears han d'elaborar una relació de despeses meritades al tancament de 2024, tal com estableix el punt 8 de la Instrucció 1/2021. En qualsevol cas, s'hi ha de fer constar el número identificatiu de la Consola.

Aquesta informació ha d'estar a disposició de la Intervenció General, als efectes dels controls financers o d'altre tipus que corresponguin, així com per a l'acompliment de l'establert en els articles 51.2.c) i 146.2 de la Llei 14/2014.

Article 19

Despesa meritada pendent d'aplicar al pressupost al tancament de l'exercici en els expedients de despesa pluriennal

Atès que les anualitats futures (2025 i següents) dels expedients de despesa pluriennal han de ser d'un import suficient per poder atendre la despesa meritada pendent d'imputar al pressupost a 31 de desembre de 2024, les UGE han de tramitar les modificacions d'anualitats que corresponguin abans del tancament de l'exercici.

Article 20

Imputació al pressupost de despeses de les obligacions derivades d'exercicis anteriors

1. Amb càrrec als crèdits del pressupost de l'exercici 2025 només es poden formular propostes de despeses i expedir ordres de pagament per obligacions derivades d'adquisicions, d'obres, de serveis i d'altres prestacions o despeses en general que es duguin a terme durant aquest any natural, sens perjudici de les excepcions que respecte d'aquesta norma estableixen la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la vigent llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma i altres normes concordants.

La despesa s'ha d'imputar a l'exercici de la facturació quan coincideixi amb l'exercici de la prestació, amb independència de la data de conformitat.

2. La imputació a càrrec del pressupost de 2025 de les despeses comptabilitzades al tancament de l'exercici en el compte ”Creditors per operacions meritades”, d'acord amb l'article 51.2 b) i c) de la Llei 14/2014, s'ha de fer:

a) Quan la data de la factura correspongui a l'exercici 2025 i la prestació s'hagués duit a terme en l'exercici 2024 (o anteriors), la despesa s'ha d'imputar pressupostàriament a l'exercici 2025, sense que sigui necessària l'autorització prevista a l'apartat 2.b) d'aquest article.

b) Fins al dia 28 de febrer de 2025, per a les despeses meritades i vençudes al 31 de desembre de 2024. A partir de l'1 de març de 2025, la seva imputació pressupostària requereix l'autorització prèvia del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació.

3. La imputació a càrrec del pressupost de 2025 de les despeses meritades i vençudes a l'exercici 2024 o anteriors no comptabilitzades al tancament de l'exercici 2024 en el compte “Creditors per operacions meritades”, requereix l'autorització prèvia del Consell de Govern si la quantia individual de cada despesa  és superior a 5.000 euros i del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts si és igual o inferior a 5.000 euros.

En relació amb les imputacions autoritzades d'acord amb el paràgraf anterior, els responsables de la gestió econòmica han d'informar trimestralment la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, en la forma i els terminis que s'indiquin, amb la finalitat de poder trametre al Parlament de les Illes Balears la informació que estableix l'article 146.1 j de la Llei 14/2014.

4. Als efectes dels apartats 2 i 3 la Direcció General de Pressuposts i Finançament ha d'impulsar les modificacions de crèdit adients i necessàries, si s'escau.

Article 21

Provisions i passius contingents

1. És responsabilitat de cada centre gestor —és a dir, direccions generals, secretaries generals, gerències, direccions de gestió i equivalents— facilitar als responsables de la gestió econòmica la informació de les provisions i dels passius contingents que al tancament de l'exercici s'han d'incloure en el model annex 3.

2.L'UGE de cada secció pressupostària o l'òrgan equivalent dels organismes autònoms disposen fins al 14 de febrer de 2025 per trametre l'annex 3 a la Intervenció General. Només s'hi han d'anotar les provisions i els passius contingents amb un import previst, per a cada registre, igual o superior a 5.000 euros.

A més, l'UGE ha de fer el seguiment de les anotacions de l'annex 3 de l'exercici anterior d'acord amb el model que la Intervenció adjunta de comptabilitat li ha de facilitar. Aquest seguiment s'ha de trametre juntament amb l'annex 3 de tancament de 2024.

3. Respecte dels procediments judicials en tramitació, la Intervenció General ha de comptabilitzar com a provisió o anotar en la memòria del compte general de 2024 com a passiu contingent, segons correspongui, els que indica la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'informe que aquest efecte se li ha de sol·licitar.

4. Respecte de les reclamacions administratives i els recursos administratius en tramitació, les UGE de les seccions pressupostàries han d'anotar a l'annex 3, com a provisió o com a passiu contingent, segons correspongui, allò que els indiqui el seu servei jurídic en l'informe que aquest efecte li han de sol·licitar, així com qualsevol altra reclamació administrativa, recurs administratiu o similar que al tancament de l'exercici acompleixi els requisits per ser considerat provisió o passiu contingent. Així mateix, l'informe del servei jurídic també ha de fer referència a les anotacions de l'annex 3 de l'exercici anterior, per tal de fer-ne el seguiment.

En qualsevol cas, només s'han d'anotar a l'annex 3 de tancament de 2024 els procediments, recursos o similars amb un import previst, per a cada un, igual o superior a 5.000 euros, tal com s'ha indicat al punt 2.

5. Respecte les devolucions d'ingressos en tramitació, la Intervenció General ha de comptabilitzar com a provisió o anotar en la memòria del compte general de 2024 com a passiu contingent, segons sigui el cas:

• De les corresponents a finançament afectat, l'import que consti com a devolució a l'agent finançador prevista per a l'any 2025 o següents a la fitxa FF1 a la qual fa referència l'article 10 d'aquesta Ordre.

• Les anul·lades al tancament de l'exercici en aplicació del punt 2 de l'article 12 d'aquesta Ordre o per qualsevol altra causa.

Les UGE també han d'anotar a l'annex 3 qualsevol altra devolució d'ingressos que al tancament de l'exercici acompleixi els requisits per ser considerat provisió o passiu contingent, i amb un import previst, per a cada un, igual o superior a 5.000 euros, tal com s'ha indicat al punt 2.

Article 22

Operacions d'immobilitzat

1. La Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni ha de tenir en compte els terminis que fixa l'article 6.1 d'aquesta Ordre pel que fa a la validació de les fitxes d'inventari que estableix la Instrucció 1/2011 de la Direcció General de Patrimoni i la Intervenció General, amb la finalitat que les UGE puguin anotar els documents comptables amb càrrec a l'exercici de 2024 en els terminis fixats. En tot cas, les fitxes creades per un usuari centralitzat queden excloses d'aquesta revisió prèvia i no és pertinent la correcció que se'n derivi, la qual, si s'escau, s'ha de dur a terme quan s'obri l'exercici següent.

2. Durant l'exercici de 2024 els centres gestors han d'informar a la Intervenció General, amb periodicitat mensual, de les operacions d'adquisició de béns d'immobilitzat material i immaterial amb càrrec al concepte 640, els expedients d'immobilitzat sense despesa (SENDE),  les d'arrendament financer (lísing) i les altres que la Intervenció General o la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni requereixin per a la comptabilització correcta en l'Inventari General de Béns i Drets de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 23

Operacions no pressupostàries

1. D'acord amb l'article 68 del Decret 75/2004, els centres gestors han de trametre a la Intervenció General les conciliacions dels comptes no pressupostaris per al tancament de l'exercici 2024 com a màxim fins al dia 31 de gener de 2025.

2. Si el centre gestor ha de tramitar ordres de pagament no pressupostari per  conciliar els comptes al tancament de l'exercici les poden trametre a la Intervenció General fins al dia 13 de desembre i es validaran i pagaran com a màxim fins dia 31 de desembre.

3. Si les operacions per conciliar els comptes no requereixen la tramitació d'ordres de pagament no pressupostàries la Intervenció General les realitzarà fins al dia 7 de febrer de 2025.

Article 24

Tramesa de la informació de tancament de les entitats dependents mitjançant la Central d'Informació

1. Les secretaries generals han de vetllar perquè les persones responsables dels ens inclosos en el sector públic instrumental de l'Administració de la Comunitat Autònoma adscrits a la seva conselleria, qualssevol que sigui la denominació i la forma jurídica, trametin la informació de tancament de l'exercici de 2024 que la Intervenció General estableixi, d'acord amb el que disposen l'article 102 del Decret 75/2004; la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, i l'Ordre HAP/2105/2012, d'1 d'octubre, per la qual es despleguen les obligacions de subministrament d'informació que preveu la Llei orgànica 2/2012, amb la finalitat de complir amb la normativa vigent sobre estabilitat pressupostària.

2. En els terminis que s'indiquen a continuació s'han de trametre complimentats els models que figuren en la Central d'Informació:

a) Fins al dia 22 de gener de 2025, avançament del tancament de 2024. Els responsables dels ens s'han d'assegurar que aquesta previsió inclou totes les operacions previstes per al tancament, a fi que en reflecteixi una imatge fidel.

b) Fins al dia 16 d'abril de 2025, la informació de tancament, que ha de coincidir amb els comptes anuals formulats.

c) Del 6 a l'11 de juny de 2025, la informació definitiva de tancament de 2024.

La informació anterior ha de correspondre als comptes aprovats definitivament i auditats, i ha de ser diligenciada pel responsable de l'entitat, que ha de fer constar que es tracta de la informació definitiva de tancament de l'exercici 2024 de l'entitat que correspongui.

3. Tot el que s'indica en els punts anteriors s'ha d'entendre sens perjudici del compliment dels terminis que estableix l'article 25 d'aquesta Ordre.

Article 25

Comptes anuals dels ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

1. El termini per formular els comptes anuals dels ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears acaba el dia 31 de març de 2025, i el termini per aprovar-los definitivament, el dia 11 de juny de 2025.

Ateses les obligacions de retre informació als mecanismes de coordinació financera amb les comunitats autònomes, el 16 d'abril de 2025 es la data màxima per a la qual els ens del sector públic instrumental de la Comunitat autònoma de les Illes Balears puguin reformular els seus comptes anuals.

2. Les entitats a les quals fa referència l'article 136.1 i 3 de la Llei 14/2014 han de trametre a la Intervenció General els comptes anuals i la informació del tancament de 2024 que correspongui per adjuntar-la al compte general, per la qual cosa disposen fins al 30 de juny de 2025. En qualsevol cas, la falta de tramesa no és obstacle perquè la Intervenció General pugui formar el compte general.

Disposició addicional primera

Referències als terminis

Pel que fa als terminis fixats en aquesta Ordre, el dia que en cada cas s'indica s'ha d'entendre que hi és inclòs.

Disposició addicional segona

Excepcions a les limitacions temporals

1. Queden exceptuats de les limitacions temporals previstes en els articles 4.1, 4.2, 5, 6.1, 6.2, 6.7 i 6.8 d'aquesta Ordre els expedients i els documents comptables d'execució del pressupost de despeses que s'hagin d'imputar a crèdits pressupostaris que tenguin la consideració de despeses amb finançament afectat i l'execució dels quals hagi de dur-se a terme fins al dia 31 de desembre de 2024.

2. Queden exceptuades de la limitació temporal prevista a l'article 11.1 d'aquesta Ordre les sol·licituds d'incorporació de crèdit amb finançament afectat  i desviació positiva acumulada de:

• Actuacions i projectes dels fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

• Projectes provinents del factor d'insularitat.

• Projectes finançats amb els Plans d'Impuls del Turisme Sostenible.

 

Disposició final primera

Interpretació i desplegament

1. Es faculta l'interventor general de la Comunitat Autònoma per dictar les instruccions oportunes per aplicar i desplegar els procediments instrumentals que preveu aquesta Ordre.

2. Així mateix, es faculta l'interventor general per dictar les instruccions i requerir la informació necessària per retre el compte general d'acord amb el Pla General de Comptabilitat Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 3. Així mateix, i per tal que el compte general reflecteixi una imatge fidel, amb la petició motivada prèvia del centre gestor, mitjançant una resolució expressa del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació es poden modificar amb caràcter excepcional i per imports significatius les dates que figuren en aquesta Ordre, sempre que això no impliqui retards en les operacions de tancament de l'exercici de 2024 o en l'obertura de les de 2025.

Disposició final segona

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, a data de la signatura electrònica (29 d'agost de 2024)

El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació ntoni Costa Costa

Documents adjunts