Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 526317
Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa per la qual s’aproven les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de l’educació infantil a les Illes Balears per al curs 2024-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, defineix l'educació infantil com una etapa única que atén els infants des del naixement fins als sis anys d'edat. A l'article 14.1 estableix que aquesta etapa s'ordena en dos cicles, el primer comprèn fins als tres anys, i el segon, des dels tres fins als sis anys d'edat.

2.Als articles 13 i 14 de la Llei esmentada s'estableix que la finalitat de l'educació infantil és contribuir al desenvolupament físic, afectiu, social, cognitiu i artístic dels alumnes, així com l'educació en valors cívics per a la convivència.

3.El 2 de febrer de 2022 es va publicar el Reial Decret 95/2022, d'1 de febrer, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'Educació Infantil que, juntament amb la Llei Orgànica 2/2006, formen la normativa bàsica estatal que poden desenvolupar les comunitats autònomes per adaptar-la a l'àmbit autonòmic.

4.A l'article 12 del Reial decret esmentat s'estableixen els aspectes generals de l'avaluació, que serà global, continua i formativa. La observació directa i sistemàtica constituirà la tècnica principal del procés d'avaluació.

5.A l'article 13 del Reial decret esmentat s'estableix que l'atenció individualitzada constituirà la pauta ordinària de l'acció educativa, que les administracions educatives han d'establir procediments que permetin la detecció precoç de les dificultats i que els centres han d'adoptar les mesures adequades dirigides als alumnes que presentin necessitat específica de suport educatiu.

6.El 17 de març de 2022 es va publicar la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears. A l'apartat 3 de l'article 6 s'estableix que en l'educació infantil, per impulsar i facilitar la cooperació entre els centres i les famílies i garantir la corresponsabilitat de les famílies en l'educació dels infants, els centres els han de facilitar informació suficient sobre l'evolució educativa dels seus fills i sobre l'avaluació en l'assoliment dels objectius educatius. I a l'apartat 4 de l'article 6 s'estableix que són principis pedagògics d'aquesta etapa l'atenció a la diversitat de l'alumnat, l'atenció individualitzada, la detecció precoç i la prevenció de les dificultats d'aprenentatge, així com la posada en pràctica de mecanismes de reforç tan aviat com es detectin aquestes dificultats per proporcionar als alumnes una atenció ajustada a les seves característiques personals.

7.El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, estableix mesures d'atenció a la diversitat orientades a respondre les necessitats concretes dels alumnes perquè, d'acord amb les seves capacitats, puguin assolir els objectius i les competències establertes per a les diferents etapes educatives.

8.El 2 d'agost de 2022, en el BOIB núm. 101, es va publicar el Decret 30/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum i l'avaluació de l'educació infantil a les Illes Balears. Aquest decret va entrar completament en vigor el curs 2023–2024 i durant la seva implementació s'han detectat errades i aspectes que cal revisar, per la qual cosa s'ha iniciat el procediment d'elaboració d'un decret de modificació del Decret 30/2022.

9.Aquesta Resolució concreta els aspectes necessaris per facilitar l'avaluació dels aprenentatges dels alumnes en el curs 2024 – 2025 i ha de ser referent per a l'elaboració de l'Ordre sobre l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes d'educació primària per part de la Conselleria d'Educació i Universitats, que preveu l'article 15 del Decret 31/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació primària a les Illes Balears.

10.L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula a l'apartat 2 de l'article 36 la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

11.De conformitat amb el que disposa el Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig, l'ordenació dels ensenyaments és competència de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.

Per tot això, i en virtut del que s'estableix a l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1.Aprovar les instruccions per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació infantil a les Illes Balears per al curs 2024-2025, establertes en l'annex d'aquesta Resolució.

2.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 27 d'agost de 2024)

La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa Maria Isabel Salas Sánchez

 

ANNEX Instruccions per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació infantil a les Illes Balears per al curs 2024-2025

1.Objecte i àmbit d'aplicació

1.1.Aquestes instruccions tenen per objecte concretar aspectes de l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació infantil per al curs 2024-2025, d'acord amb el que disposa el Reial decret 95/2022, d'1 de març, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació infantil, i el Decret 30/2022, pel qual s'estableix el currículum i l'avaluació de l'educació infantil a les Illes Balears.

1.2.Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres públics i privats dins l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents a l'educació infantil.

2.Aspectes generals de l'avaluació

2.1.L'avaluació dels alumnes ha de ser global, contínua i formativa, per tant, ha de constituir una pràctica habitual i permanent per valorar els avanços que es produeixen com a resultat de l'acció educativa i proporcionar dades rellevants per prendre decisions que permetin millorar els processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individual com col·lectiu.

2.2.L'avaluació global ha de comprovar el grau d'assoliment del conjunt de les competències clau i la consecució dels objectius generals. Pel que fa a la competència digital, d'acord amb el Decret 30/2002, pel qual s'estableix el currículum i l'avaluació de l'educació infantil dels alumnes de les Illes Balears, en aquestes edats primerenques, especialment en el primer cicle, s'han d'afavorir les activitats necessàries per a un desenvolupament òptim de l'alumne i l'ús de pantalles i mitjans digitals s'ha de retardar i, en tot cas, introduir-se de manera progressiva en el segon cicle.

2.3.L'avaluació contínua és inseparable del procés educatiu mitjançant el qual els professionals que atenen els infants recullen informació sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge. L'avaluació contínua comprèn l'avaluació inicial, la de procés o formativa i la final.

2.4.L'avaluació d'aquesta etapa estarà orientada a identificar les condicions inicials individuals i el ritme i característiques de l'evolució dels alumnes. A aquests efectes, es prendran com a referència els criteris d'avaluació establerts per a cada cicle en cada una de les àrees.

2.5.En l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes s'han de tenir en compte com a referents els criteris d'avaluació de les competències específiques, els objectius establerts per a l'etapa i el grau de desenvolupament de les competències clau. Correspon al centre educatiu, als docents i a la resta de professionals implicats, adequar els criteris d'avaluació al context i a les característiques dels infants.

2.6.L'observació directa i sistèmica, compartida per l'equip docent, ha de constituir la tècnica principal del procés d'avaluació, tenint sempre en compte la programació prèvia.

3.Transició entre cicles i etapes

3.1.Per garantir la continuïtat del procés de formació i la transició i evolució positiva des de l'educació infantil a l'educació primària i d'acord amb el Decret 31/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació primària a les Illes Balears, els centres han d'establir mecanismes per afavorir la coordinació entre les diferents etapes. Aquestes mesures s'han de recollir en el pla específic corresponent, que ha de formar part del projecte educatiu de centre. El Departament d'Inspecció Educativa ha d'impulsar, assessorar i supervisar aquestes actuacions.

3.2.El pla específic ha de preveure mesures per millorar la comunicació entre els docents de les diferents etapes, l'intercanvi d'informació sobre els alumnes, mesures per facilitar la transició entre etapes i, si escau, mesures per facilitar el procés de canvi de centre.

3.3.El pla específic per a la transició entre els centres de segon cicle d'educació infantil i els centres d'educació primària als quals estan adscrits s'ha de dissenyar i dur a terme conjuntament entre els dos centres, sota la coordinació dels equips directius i amb la col·laboració dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge.

3.4.Els centres que comptin únicament amb el primer o amb el segon cicle han d'incloure, quan la coordinació entre ells sigui possible, un pla específic de coordinació dels seus projectes educatius a la programació general. Aquest pla ha de preveure, a més de l'intercanvi d'informació sobre els alumnes, mesures per facilitar la transició dels infants en el procés de canvi de centre i per millorar la comunicació entre els cicles. El Departament d'Inspecció Educativa ha de supervisar els processos de coordinació i n'ha de fer l'assessorament.

3.5.Els centres de primer cicle i els de segon cicle de l'educació infantil que, pel fet d'estar situats en zones properes, realitzin tota o part de la seva programació didàctica de forma conjunta o coordinada, han de reflectir aquest fet en el pla específic de coordinació dels projectes educatius. Aquest pla ha de tenir en compte una coherència educativa pel que fa als objectius, metodologia, avaluació i orientació a les famílies.

3.6.En la pàgina web de l'Institut per a l'Ensenyament de la Primera Infància es poden trobar propostes orientatives per elaborar el Pla específic de coordinació entre el primer i el segon cicle d'Educació Infantil (https://www.caib.es/sites/primerainfancia/ca/recursos_educatius/).

4.Caràcter formatiu de l'avaluació

4.1.L'avaluació ha de ser un instrument d'acció pedagògica, de caràcter formatiu, regulador i orientatiu del procés educatiu, que proporcioni informació als docents, als alumnes i la seva família per millorar tant els processos com els resultats de la intervenció educativa.

4.2.De forma continua, al llarg de cada un dels cicles, s'han de tenir en compte les situacions diàries i quotidianes per analitzar els progressos i les dificultats dels alumnes, així com per observar-ne el procés de desenvolupament i els aprenentatges adquirits, incloent-hi els de caire social, cognitiu, motriu, comunicatiu, lingüístic, emocional i afectiu, per tal d'adequar la intervenció educativa a les seves necessitats.

4.3.Durant el curs, l'equip docent de grup, constituït pels professionals educatius de cada grup i coordinat pels tutors, és responsable de l'avaluació del procés d'ensenyament i aprenentatge. El tutor o tutors són els encarregats de coordinar les actuacions per a l' avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, recollint i registrant les informacions aportades per l'equip docent i amb el suport, si escau, del responsable de l'orientació del centre i, en el seu cas, de l'Equip d'Atenció Primerenca, l'Equip d'Orientació i Suport a l'Aprenentatge o l'Equip d'Orientació Educativa i Psicopedagògica.

4.4.En la pàgina web de l'Institut per a l'Ensenyament de la Primera Infància, hi ha orientacions per a l'avaluació al primer cicle d'Educació Infantil, en concret la concreció orientativa dels criteris d'avaluació per a cada àrea i la seva relació amb els elements observables en l'infant i el context  (https://www.caib.es/sites/primerainfancia/ca/recursos_educatius).

4.5.En el context d'aquest procés d'avaluació contínua s'han d'establir mesures de suport educatiu. Les mesures s'han d'adoptar tan aviat com es detectin les dificultats i han d'estar dirigides a garantir l'adquisició dels aprenentatges imprescindibles per a continuar el procés educatiu.

4.6.L'avaluació ha de contribuir a millorar el procés d'ensenyament i aprenentatge mitjançant la valoració de les estratègies metodològiques i els recursos emprats. Amb aquesta finalitat, tots els professionals implicats han d'avaluar la seva pròpia pràctica educativa.

4.7.Els pares o tutors legals han de tenir al seu abast la informació sobre els criteris d'avaluació dels alumnes i han de participar i recolzar l'evolució del procés educatiu dels seus fills o tutelats així com col·laborar en les mesures que adoptin els centres per facilitar el seu progrés educatiu.

5.Avaluació i atenció a les diferències individuals

5.1.L'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes ha de ser personalitzada, de manera que ha d'atendre les característiques de cadascun.

5.2.L'avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu tindrà caràcter preventiu i respondrà als mateixos objectius que els de la resta d'alumnes.

5.3.D'acord amb l'article 19 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per reforçar la inclusió i assegurar el dret a una educació de qualitat, s'ha de posar èmfasi en l'atenció individualitzada als alumnes. També s'ha posar èmfasi en la detecció primerenca de les necessitats específiques dels alumnes i en l'establiment de mecanismes de suport i reforç.

5.4.L'avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) s'ha de regir pels mateixos referents establerts per a la resta d'alumnes. L'avaluació és competència de l'equip docent, assessorat pels equips d'atenció primerenca, equips d'orientació i suport a l'aprenentatge o equips d'orientació educativa i psicopedagògica. S'han d'establir les mesures més adequades perquè les condicions de realització de les diferents activitats s'adaptin a les necessitats dels alumnes amb NESE, des d'una perspectiva inclusiva.

5.5.Segons l'article 11 del Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, les adaptacions curriculars significatives es poden aplicar als alumnes amb necessitats educatives especials a l'educació infantil i a l'educació bàsica.

5.6.Les adaptacions curriculars significatives (ACS) tendran caràcter extraordinari. La decisió d'aplicar una ACS l'ha de prendre el servei o equip d'orientació, després de fer una avaluació psicopedagògica de l'alumne/a amb la col·laboració dels docents. Les ACS seran elaborades pels professionals educatius, assessorats pels equips d'atenció primerenca, equips d'orientació i suport a l'aprenentatge o equips d'orientació educativa i psicopedagògica, els quals han de determinar les adaptacions necessàries en cada cas.

5.7.Els referents de l'avaluació dels alumnes que tenen adaptacions curriculars significatives (ACS) són els criteris d'avaluació de les competències específiques de les àrees, tant els que han estat modificats per les adaptacions curriculars significatives com els que no han estat objecte de modificació.

5.8.Excepcionalment, els alumnes amb necessitats educatives especials poden romandre escolaritzats un any més al llarg de l'etapa d'acord amb la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 26 d'abril de 2017 per la qual s'aproven les instruccions que regulen el procediment per autoritzar la permanència durant un curs més a l'etapa d'educació infantil per als alumnes amb necessitats educatives especials. Aquesta permanència no es pot aplicar en cap dels dos primers cursos del primer cicle.

5.9.L'escolarització dels alumnes amb altes capacitats intel·lectuals es pot flexibilitzar. Es pot anticipar un curs l'inici de la seva escolarització en l'educació primària si es considera que aquesta decisió és la més adient per al desenvolupament personal i social de l'infant. Aquesta mesura s'ha de prendre quan l'informe psicopedagògic i social ho aconselli, tenint en compte el parer dels pares o tutors legals, i amb informe favorable de la Inspecció Educativa.

6.Tutoria i orientació

El tutor o tutors d'un grup d'alumnes tenen la responsabilitat de coordinar l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge. L'acció tutorial ha d'assegurar l'acompanyament personal i emocional dels alumnes, amb la finalitat de garantir-ne el màxim aprenentatge i benestar.

7.Avaluació inicial

7.1.A principi de curs s'ha de fer una avaluació inicial de cadascun dels alumnes. Quan un alumne es trasllada durant el curs des d'un centre d'educació infantil a un altre, el centre receptor ha de demanar el darrer informe d'avaluació realitzada pel centre d'origen.

7.2.En els centres sostinguts amb fons públics, el tutor o tutors de l'alumne realitzaran una entrevista amb els pares o tutors legals de l'alumne per recollir tota la informació rellevant per al procés d'ensenyament i aprenentatge. En els centres privats, la titularitat del centre determinarà els responsables de realitzar aquesta entrevista inicial.

7.3.L'avaluació inicial es complementarà amb l'observació directa, per part dels professionals que atenen l'alumne, i del grau de desenvolupament de les capacitats bàsiques corresponents a l'etapa evolutiva de l'infant en el període d'adaptació al centre.

7.4.Les decisions relatives al tipus d'informació que es precisa en aquest moment inicial de l'avaluació, així com les tècniques o instruments que s'utilitzin per recollir i consignar aquesta informació, han de ser determinades per l'equip docent i s'han de reflectir en el projecte curricular.

8.Sessions de seguiment i d'avaluació

8.1.Les sessions de seguiment i d'avaluació són les reunions que duu a terme l'equip docent del grup, coordinades pels tutors i amb l'assessorament, si escau, del responsable de l'orientació del centre i, en el seu cas, de l'Equip d'Atenció Primerenca, l'Equip d'Orientació i Suport a l'Aprenentatge o l'Equip d'Orientació Educativa i Psicopedagògica. Les sessions de seguiment es duen a terme al llarg del curs i se n'han de fer dues com a mínim, una en el primer trimestre i una en el segon trimestre. La sessió d'avaluació es du a terme a final de curs.

8.2.En el projecte curricular d'etapa, s'ha d'establir la distribució de les sessions de seguiment i d'avaluació per a cada grup d'alumnes per valorar-ne el progrés.

8.3.En les sessions de seguiment i d'avaluació s'han d'analitzar els progressos i dificultats, de forma que es pugui ajustar la intervenció educativa, de forma global i individual, amb l'objectiu de millorar l'aprenentatge dels alumnes. Així mateix, si escau, s'ha de valorar el resultat de les mesures i actuacions acordades en sessions anteriors.

8.4.Al final de curs s'ha de fer l'avaluació final dels alumnes, a partir de les dades recollides en el procés d'avaluació continua, prenent com a referent últim els objectius d'etapa i les competències clau i els criteris d'avaluació establerts per a cada cicle en cada una de les àrees, tal com s'estableixi en la concreció curricular.

9.Resultats de l'avaluació

9.1.Cada curs s'han de lliurar als pares o tutors legals almenys dos informes escrits, un d'ells a final de curs, a partir de les dades obtingudes en l'avaluació contínua. Aquest informe ha de contenir, almenys, l'adaptació a la vida escolar, el procés evolutiu i els progressos de l'alumne. A més, ha d'incloure les dades referents al desenvolupament de les competències específiques de les diferents àrees segons la proposta pedagògica. Si és el cas, també han de reflectir les mesures d'adaptació i de suport que s'han dut a terme. Per a cada competència específica s'ha d'assenyalar, com a mínim, si la competència s'ha assolit o està en procés d'assoliment, d'acord amb la següent correspondència:

a)Assolit: quan la competència es considera suficientment, majoritàriament o completament assolida.

b)En procés: quan la competència es considera gens, poc assolida o no assolida.

9.2.L'informe d'avaluació de final de cicle al qual fa referència el Decret 30/2022 es correspon amb l'informe que es lliura als pares o tutors legals a final del darrer curs de cada cicle, és a dir, a tercer i a sisè curs d'educació infantil, d'acord amb el punt 9.1 d'aquestes instruccions.

9.3.Els tutors han de lliurar l'informe, sempre que sigui possible, mitjançant una entrevista amb els pares o tutors legals.

9.4.Els informes escrits es poden posar a l'abast dels pares a través de l'aplicatiu GESTIB.

9.5.Cada centre ha de determinar el format dels informes i l'ha d'incloure al projecte educatiu de centre. En la pàgina web del Servei d'Ordenació se'n pot trobar un model orientatiu (Conselleria d'Educació i Universitats/Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu/Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa/Servei d'Ordenació Educativa/Educació Infantil LOMLOE).

10.Comunicació i participació dels pares o tutors legals

10.1.Al llarg del curs, els tutors han de mantenir una comunicació contínua i fluida amb els pares o tutors legals dels alumnes de la seva tutoria per tal d'informar-los del desenvolupament, l'evolució, la maduració, la integració social i educativa i el procés d'aprenentatge general dels fills o tutelats en les situacions quotidianes. Així mateix, els pares o tutors legals han d'aportar al tutor les informacions que siguin rellevants per al procés educatiu de l'alumne. En la concreció curricular, els centres han d'establir el procediment mitjançant el qual s'ha de recollir aquesta informació.

10.2.Els centres han d'establir el procediment de recollida d'informació esmentada al paràgraf anterior. Com a mínim, s'ha de realitzar una reunió amb els pares o tutors legals abans de l'inici del curs, una de caràcter personal i una altra col·lectiva amb els pares o tutors legals de cada grup. 

10.3.Els centres han de promoure la participació i col·laboració dels pares o tutors legals en la vida del centre mitjançant activitats que hi fomentin la pertinença i treballin el concepte de comunitat educativa. 

10.4.A l'inici de curs, els professionals educatius han d'informar els pares o tutors legals de l'alumne sobre el funcionament general del centre, els objectius, les competències específiques, els criteris d'avaluació i sabers bàsics, que es treballin durant el curs.

10.5.Els procediments formals d'avaluació, la seva naturalesa, aplicació i criteris d'avaluació han d'estar en coneixement dels pares o tutors legals dels alumnes.

10.6.A més de la informació esmentada en els punts anteriors, s'han de lliurar a als pares o tutors legals, dos informes escrits, com a mínim, un dels quals a final de curs, a partir de les dades obtingudes en l'avaluació contínua, d'acord amb el punt 9 d'aquestes instruccions.

10.7.La informació escrita referent al procés d'avaluació es complementarà mitjançant reunions personals amb els pares o tutors legals dels alumnes, amb la finalitat d'assegurar la comunicació entre el centre i les famílies, d'acord amb el punt 9.3 d'aquestes instruccions.

10.8.La informació que es proporcioni als pares o tutors legals dels alumnes amb necessitats educatives especials constarà d'una valoració qualitativa del progrés de l'alumne prenent com a referents els criteris d'avaluació proposats en el seu pla educatiu personalitzat.

 

11. Documents oficials d'avaluació

11.1.Els documents oficials d'avaluació són els següents:

a) L'expedient acadèmic.

b) L'informe d'avaluació de final de cicle.

11.2.Als centres de titularitat pública, privats concertats i de la xarxa complementària a la xarxa d'escoles públiques d'educació infantil de les Illes Balears, la informació d'aquests documents s'ha d'introduir en el programa de gestió educativa de les Illes Balears (GESTIB). Els centres privats autoritzats per impartir aquesta etapa també podran introduir la informació d'aquests documents en el GESTIB.

12.Expedient acadèmic

12.1.Quan un alumne s'incorpora a un centre d'educació infantil se li ha d'obrir un expedient acadèmic.

12.2.En aquest expedient s'han de consignar les dades personals, familiars, psicopedagògiques i mèdiques d'interès educatiu de l'alumne; les dades relatives al centre, i el resum de l'escolarització de l'alumne, que ha de reflectir els cursos en què l'alumne ha estat escolaritzat al llarg de l'etapa, el centre i les observacions sobre les circumstàncies de l'escolarització. S'hi poden adjuntar també altres documents personals que es considerin rellevants.

12.3.Quan un alumne hagi estat identificat amb necessitats educatives especials, s'ha d'incloure en el seu expedient acadèmic una còpia de la valoració psicopedagògica, així com informació dels suports i les adaptacions curriculars que s'hagin dut a terme.

12.4.L'expedient acadèmic s'ha de tancar en acabar l'educació infantil o quan l'alumne es traslladi a un altre centre. En cas de trasllat, el centre nou li ha d'obrir un nou expedient acadèmic.

12.5.L'expedient acadèmic s'ha de custodiar al centre mentre aquest existeixi.

13.Informe d'avaluació de final de cicle

13.1.Al final de cada cicle, el tutor, juntament amb l'equip docent, elaborarà un informe d'avaluació final a partir de les dades obtingudes dels informes anuals d'avaluació per a cada curs, on constin els progressos de l'alumne en el desenvolupament dels referents de l'avaluació del cicle d'acord amb la concreció curricular, segons el punt 9 d'aquestes instruccions.

13.2.Quan un alumne hagi estat identificat amb necessitats educatives especials, s'ha d'incloure en el seu expedient acadèmic una còpia de la valoració psicopedagògica, així com informació dels suports i les adaptacions curriculars que s'hagin dut a terme.

13.3.Quan un alumne faci el canvi de cicle dins el mateix centre, l'informe de final de cicle es traslladarà al tutor corresponent d'Educació Infantil o, si és un canvi d'etapa, de primer cicle d'Educació Primària, per facilitar la continuïtat del procés d'aprenentatge. Aquest informe servirà de base per a l'avaluació inicial al començament del cicle o etapa següent.

14.Trasllat a un altre centre

14.1.Quan hi hagi un trasllat a un altre centre, el centre d'origen remetrà al de destinació, a petició d'aquest, la fitxa personal, els resums de l'escolarització dels cicles corresponents, així com l'informe d'avaluació individualitzat, si s'ha acabat l'etapa, o amb el darrer informe anual, en cas que el trasllat es produeixi abans de finalitzar. Al centre d'origen es conservarà còpia dels documents durant, almenys, tres anys.

14.2.L'expedient acadèmic s'ha de custodiar al centre mentre aquest existeixi.

15.Departament d'Inspecció Educativa

Correspon al departament d'Inspecció Educativa assessorar i supervisar el desenvolupament del procés d'avaluació i proposar mesures que contribueixin a perfeccionar-lo.